No. 48, 1906. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Zaterdag 24 November 21e jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JOïfGÈ-VERWEST. te Goes F. P. D'HUIJ. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Gemengde Berichten. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02". UITGAVE" DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 23 November 1906. De heer J. v. Oversteeg heeft bij Kirehner te Amsterdam een vlugschriftje ter perse gelegd getiteld „Onbelemmerd streven". Een woord aan de Jonge Liberalen. Hij herinnert aan de verkiezingen van 1905 waarbij volgens „men" het Neder- landsche volk zich heeft uitgesproken voor een vrijzinnige staatkunde. Wat dat is, maakte bij sommigen, zelfs nog eer de stembus gesloten was, een punt van over weging uit. Adres prof. Holwerda in zijn vlugschrift: „Wie zyn wij zelf?" Nu heeft een woordvoerder der Jong Liberalen gezegd „dat vele der jongelieden van de liberale beginselen niet op de hoogte zijn, nog gezwegen van de beginselen dei- tegenstanders." Dezen nu wenscht de schrijver in zijn brochure te hulp te komen. Zelvelder heeft 18 Maart 1906 in een vergadering van Jong Liberalen gezegd dat „Vrijzinnig beduidt een onbelem merd streven naar WAARHEID!" Terwille nu van deze „onbelemmerde" sir evers naar waarheid heeft Van Oversteeg een paar vergaderingen van „Vrijzinnige Propaganda-vereenigingen" „bqgewoond" en fantaseert daarvan de notulen. Die notulen zijn met groote gevatheid en met een mengeling van ernst en luim saamgesteld. Vooral die waarin hij voor deze jeugdige Strevers «die de beginselen van hunne staatkundige tegenstanders niet kennen" het a. b. e. van ons antirevolu tionair staatsrecht ontvouwt en toelicht. Deze brochure moet door onze jeugdige vrienden in Club en Vereeniging gelezen worden. Zij is niet een voor-de-mal- houderij, zooals zij den oppervlakkigen tegenstander bij den eersten oogopslag toe schijnen kan, maar een blootlegging van droeve onkunde en een poging om ook den tegenstander een weinig op de hoogte te breDgen met de antirevolutionaire leer en ons politiek bedoelen. Dit laatste juist, komt men achter, wan neer men maar naarstig dóórleest, en niet oppervlakkig doorléést. Voor dit goede, leuke, leerrijke ge schriftje hebbe onze grijzende doch nog jeugdige amanuensis onzen dank. Hij schrijve er meer zoo. Wij bevelen zijn boekje voornamelijk aan onze Jong Liberalen, die niets van de liberale beginselen, en nog minder van de onze af weten, ter kennisneming aan. In een openbare vergadering voor geest verwanten (antirev., chr.-hist. en r.-k.) trad gisteren te Amsterdam de heer H. deWilde op met een politieke rede „Geen winst maar verlies." Twee christen-democraten (Janze en Kreuzen) gingen met den Spr. in debat. Toen deze laatste aan zjjn repliek toekwam had een incidentje plaats, waarvan Het Handelsblad het volgende verslag geeft. De heer De Wilde repliceerde, doch werd toen hij een der beweringen van den heer Janze trachtte te ontzenuwen, door dezen in de rede gevallen met den uitroep „dat is gelogen". Dit deed in de zaal een heele opschudding ontstaan. De voorzitter verzocht den heer Janze onmid dellijk de zaal te willen verlaten. Dergelijke beschuldigingen konden in een ver gadering als deze niet worden geduld. Dit ver zoek verergerde het tumult. De heer Janze toonde zich evenwel bereid het lokaal te verlaten, nadat hij eenige malen met stemverheffing had uitge roepen „Onder protest, mijnheer de voorzitter, ik ga, maar onder protest". Ondanks het lawaai in de zaal ging de heer De Wilde met zijn repliek verder. „We zullen maar doen, als ware hier niets ge beurd De heer Janze had bij het hooren dezer woor den z'n jas weer uitgetrokken en was weder kalm gaan zitten. Doch toen de voorzitter dit bemerkte werd onder voortdurend hameren den heer Janze met klem verzocht, te willen heengaan. Doch thans wenschte deze hieraan niet te voldoen. „De heer De Wilde heeft gezegd dat we zou den doen als ware er niets gebeurdwelnu, toen dat hoorde, ben ik gebleven en nu ga ik niet weg, voordat de heer De Wilde die woorden heeft ingetrokken." De heer De Wilde„Gunst, ben je er nog Ik dacht dat je al was weggegaan." (Daverend ge lach). De heer Janze bleef zitten en maakte geen aanstalten tot vertrek. Luid geroep van alle zijden om hem te beduiden dat het meerendeel der ver gadering hem niet langer in haar midden wenschtte te zien. De heer Janze: „Eerst intrekken De heer De Wilde „Ik heb niets in te trek ken. Ik had den heer Janze niet meer zien zitten en zei daarom, laten we voortgaan, als was er niets gebeurd. Maar nu ga ik niet door vóór hij is vertrokken". De voorzitter „Wil de heer Janze niet goed schiks de zaal verlaten?" Een der aanwezigen, opstaande „Het is onrecht, Janze te dwingen hier weg te gaan. Als mijnheer De Wilde het niet alleen afkan, laat hij het dan maar eerlijk zeggen. Maar als hij bang is voor Janze, dan bewijst dat, dat hij niet De voorzitter „U is niet aan het woord. Eerst moet de heer Janze zijn weggegaan". De vorige spreker „Zijn we hier in een ver gadering van calvinisten Dan moet er de vrij heid zijn". Onder groot lawaai is de heer Janze opgestaan. Hij wil nog wat zeggen, maar het wordt hem onmogelijk gemaakt. Hij trekt z'n jas maar weer aan en verwijdertzich, steeds doorprotesteerende. Aan de uitgang vau de zaal neg 'n heftige woor denwisseling met de achteraair zitlenden er h,st incident is geëindigd. De heer De Wilde zette zijn rnpliek toen onge stoord voort. Uit dit overigens vrij onbeduidende inci dent blijkt dat onder de, meestal jeugdige, christen-democraten, er een enkele door loopt, die nog wat aan bescheidenheid en zelfbekeersching moet doen, ook dingen die den christen-democraat behooren te sieren. De heer De Wilde heeft hem juist be handeld zooals 'tbetaamde: „Gunst, ben je er nog" P Op de synode der Nederd. Geref. kerk der Kaapkolonie hing de afgevaardigde van de Transvaalsche kerk, ds. Paul Nel een droef tafereel op van den toestand van zijn land en volk. Meer dan vijf en twintig duizend leden zijn door den oorlog aan de kerk ontvallen, terwijl niet minder dan een bedrag van tachtig millioen aan eigen dommen is verwoest. Zwaar is daaren boven de strijd op velerlei gebied, niet het minst de schoolstrijd, al begint hier ook de flauwe schemering van het eerste morgenrood te dagen. Daarenboven is er zooveel treurigs in eigen boezem. Hoe neemt de zedeloosheid hier en daar breede afmetingen aan. Het kwaad schuilt niet alleen onder de vreemden, zooals men zieh diets maakte vdór het uitbreken van den oorlog. Het zit reeds in het volk. Onder eigen bevolking neemt men dienaangaande de treurigste verschijnselen waar. Volgens genoemden predikant worden de huizen van ontucht zelfs bewoond door Afrikaners en blanke meisjes uit de Afri- kaansche bevolking verslingeren zich aan Chineezen. Het is thans geene uitzondering meer, dat een Afrikaan als gevolg van ver grijp kennis maakt met de gevangenis. Treurige toestanden genoeg. Van harte hopen we dat 't volk van heldenmoed voor verdere afwijking en inzinking worde be hoed. Ook voor hen geldt het Woord «Tot de Wet en tot de getuigenis". Zondag was in de straten van Brussel een optocht te zieD, grooter dan ooit, be staande uit duizenden. De cijfers die opgegeven worden zullen we maar niet noemen, omdat we ze niet j gelooven, maar daarin stemmen alle be richten overeen, dat het begin van den stoet reeds het eindpunt bereikt had, toen de stoet zich in beweging ging zetten. De deelnemers legden dus een schitterend getuigenis af van hun geduld. Misschien zal hun dit ook te pas komen bij het wachten op de vervulling van den wensch, tot welker verkrijging hun mani festatie doel was. Die wensoh was wettelijke leerplicht. BmSSSSWgMBfflBfflSaaWSS Zuid-Bevelandsche Brieven. VII. Alvorens mijn tocht over Zuid-Beveland voort te zetten wil ik op een drietal zaken wijzen en welten eerste dat, hoe ge- wenscht het ook zij, dat er op elke plaats minstens één christelijke school koine er op het oogenblik, zooals uit de bladen blijkt, groot gebrek is aan personeel. Er kunnen dus wel scholen gesticht worden, maar het is te voorzieD, dat het onderwijs Diet aan matige eisohen zal kunnen voldoen wegens gebrek aan werkkrachten. Ook mag ten tweede niet vergeten worden, dat het huis gezin ver staat boven de school, althans er boven behoort te staan. Waar dus ge ijverd wordt voor christelijk onderwijs, dient niet minder aan een goede huiselijke opvoeding te worden gedacht. Vader en moeder als handhavers der tucht en als goede voorbeelden voor hun kroost kunnen van zulk een machtigen invloed zijn. Verder dient er ten derde aan gedacht te worden, dat voor Christenouders, die tot heden nog van de openbare school nood gedrongen moeten gebruik maken, een goed nagaan van wat hun kinderen wordt geleerd en uit welke leerboeken ze lezen, plicht is. Wordt er iets ontdekt, wat in strijd is met hun Oëiijdems, dan dadelijk spreken en handelen. Dit isplieht vooreigen kroost en voor de kinderen van anderen. Gaan we nu weer verder ons Christelijk Onderwijs na, dan komen we tot YerseJce. Van daar werden ook door de beide kerke raden van de Ned. Herv. Kerk en de Christ. Geref. Kerk adressen gezonden tegen de nieuwe schoolwet en werd het smeekschrift door 189 personen opgevende 126 kinderen geteekend. Hier worden we niet teleurge steld, want in plaats b.v. 150 kinderen op de Christelijke School te vinden, bedraagt dit getal nu omstreeks 200. Toch kan in deze gemeente met meer dan 4000 zielen en nog twee openbare scholen wel meer voor de Christelijke School gedaan worden en zal de degelijke prediking in de Ned. Herv. Kerk en de ijver der Vrij-EvaDgclischen op dit terrein nog wel gevolgen moeten hebben. Wemeldinge kon in 1878 ook niet werke loos blijven. De Ned. Herv. Kerk zond haar adres en 217 personen met 149 kinde ren teekenden het smeekschrift. De be volking ging na 1878 altijd nog vooruit en toch is het getal kinderen op de Christelijke School niet 150 of meer maar slechts 130. Hier kan dus onder degenen, die zich in 1878 voor het Christelijk Onderwijs ver klaarden nog wel wat worden gewerkt om ze te doen toonen dat ze ook nu nog voor de Christelijke school zijn en zich de geringe opoffering, die er na de wet-Kuyper nog blijft, wel willen getroosten. De Vereeniging «Uit het VolkVoor het Volk" te Middelburg, heeft thans definitief besloten het concours voor Har monie- en Fanfarecorpsen te doen doorgaan. Door onvoorziene omstandigheden is de datum van uitvoering nu vastgesteld op Maandag en Dinsdag 20 en 21 Mei 1907. (tweede en derde Pinksterdag). Wissenkerke. Van de Zeekeerende werken welke, na den stormvloed van 12 Maart j.l. aan de onder deze gemeente gelegen zeedijken noodzakelijk werden geacht, naderen die van den polder Soe- lekerke, aangenomen door Job Wolfert te Hoek en Lamb, van de Velde te Bruinisse, en die van den Willempolder, aangenomen door voornoemden Job Wolfert, hunne voltooiing. Ook de dijksverbeteringswer ken aan den Heer Janszpolder, bestaande hpofdzakelijk uit muurwerk en klinker- bekleeding, aangenomen door A. van Hee te Kamperland, zijn in vollen gang en zullen weldra gereed zijn. Terwijl thans de verhooging en verzwaring van een ge deelte van den zeedijk van den Thoorn- polder onlangs aanbesteed aan M. Kleppe van Seherpenisse voor zijne inschrijving van f6000, zijn aangevangen, zal eerstdaags ook worden begonnen aan gedeeltelijke verhooging \an den zeedijk van deu on- ruslpolder. Dit werk bij publieke besteding niet gegund wegens de veel te hooge in schrijvingen, waarvan de laagste nog be droeg f8130, is thans onderhands aan voormelden Job Wolfert aanbesteed voor f 4500. Een aardige illustratie van de overdreven oonelavemakerij onder de aan nemers in den afgeloopen zomer. Op een adres van ingezetenen van 't gehucht Geersdijk onder deze gemeente aan den Directeur der posterijen te Mid delburg om een hulppostkantoor aldaar is afwijzend beschikt, op grond dat het post verkeer aldaar nog geen voldoenden om vang daartoe heeft bereikt. Met ingang van 1 Januari 1907 wordt de kommies 2e kl. bij de belastingen M. L. Teulings te Roosendaal tijdelijk belast met de waarneming van het grenskantoor Kauter. Geslaagd. Bij het jongst gehouden examen voor den rang van milicien-ser geant zijn geslaagd bij het 3e reg. inf. de volgende milicien-korporaals Nooteboom, Augusteyn, Jansen, Van Log, Voets, Nabart, Besemen, Hannewijk, De Keyzer, Van Lare, Bijlaard, Snijder, Ver- hage, Van den Bunder, Walsmit, Griep, Kerle, De Beukelaar, Polderman, Visser, Passenier, Imanse, Van der Water, De Lange, Teunissen, Groffen, Geuze, Jonge- pier, Van Baarle, Huysmans, Vermaas, Krijger, De Lare, Kok, Areman, Weyts, De Koning, Van Gastel, Goetheer, Wil- lemse en De Baare. Kattendijke, De politiek in deze ge meente is weer een nieuwe phase inge treden. Naar wij uit vertrouwbare bron vernemen worden thans door dhr. Van Daalen, wethouder, in overleg met dhr. De Wilde, ex-wethouder van Kattendijke, pogingen in 't werk gesteld om eene split sing der wijken A en B te verkrijgen. Reeds zijn de eerste ofiioieele stappen daartoe gedaan. Goesche Crt.) Hansweert. Donderdagmorgen geraakte het roet suikerbieten geladen aakschip «Morgenster", schipper Haerink, alhier, op den berm. Door de sleepboot «Den Beer" is het schip afgesleept en alhier binnen gebracht. Heinkenszand. In de gemeenteraads vergadering van Woensdag was de wet houder J. Braamse met kennisgeving afwezig. Ingekomen was een request van J. Bsk en P. Harthoorn, slagers alhier, om wijziging der verordening op het keuren van vleesch en spek, welke verordening- naar hunne meening niet behoorlijk of veel te scherp toegepast wordt, welk stuk voor kennisgeving werd aangenomen. De gemeentebegrootiDg voor 1907 en over 1906 werden op voorstel van B. en W. gewijzigd en zullen ter goedkeuring worden opgezonden aan Ged. Staten. Suppletoir kohier op de hondenbelasting 1906 wordt vastgesteld na behandeling op f 10.25 en dat op den hoofdelijken omslag 1906 na behandeling en bespreking op een totaal bedrag van f32.185. In behandeling komt nog een adres van den Burgemeester om ontheffing van inwoning in de gemeente, waaromtrent besloten wordt teadviseeren dat het wenschelijk en nuttig is, dat de de Burgemeester in de gemeente woont, dat er op 't oogenblik geen gelegenheid tot inwoning is eD, dat, daarom voorgesteld wordt voor één jaar, dus tot 21 Nov. 1907 ontheffing te verleenen. Wekelijksche spreekdag Donderdag van 101 uur op het gemeentehuis. Krabbendijke. Donderdagavond trad voor de anti-revolutionaire kiesvereeniging op Mr. De Wilde, van Goes, om te spreken over „De Christen en de politiek". Spreker begon te zeggen, dat de politieke ontwik keling der Nederlanders laag staat en dat ook in vroeger tijd er meer Zuid-Nederlan ders dan Noord-Nederlanders op den voor grond traden. Een oogenblik slechts, in het midden der 16e eeuw, toen als het ware het bloed onder de nagels werd uitgehaald, kwam er opleving, maar na 1581, de afzwering van Filips, liet het gros der Noord-Nederlanders alles weer loopen, zoo het ging. Geen volk werd slechter gere geerd dan het onze en dat het toch staande bleef, lag in de groote kracht van het Calvinisme. Spreker wees als voorbeelden van politieke ontwikkeling op de Grieken in vroeger tijd en de Engelschen van tegen woordig. Politiek is niet staatkunde maar staatkunst. Spreker wees op het verschil tusschen beide woorden en op de roeping van elk Christen om aan de politiek te doen. Wij hebben politieke rechten en zijn voor God schuldig als we er geen gebruik van maken tot heil van volk en vaderland. Spr. wees op het verschil tusschen den georden- den staat en b.v. landen als Arabië en de binnenlanden van Borneo. God is nietalleen liefde maar ook de eerste grond van alle recht, daarom moet de overheid het licht van dat Woord ook gebruiken. Spr. be paalde zijn gehoor verder bij het feit, dat in de 19e eeuw het liberalisme, hoewel zeker niet meer dan 'U deel uitmakende, nochtans zich meester heeft gemaakt van wetenschap, kunst, kerk en staat. En nu door verdeeldheid te zaaien tusschen Hervormden, Gereformeerden en Oud-Gereformeerden tracht het de macht te behouden. Dat het alles kon beheerschen lag aan de lauwheid der Christenen. Ze lieten Groen van Prinsterer eenvoudig praten en daarom moeten wij ons best doen, dat er mannen naer de Tweede Kamer gaan, die voor God willen buigen en moeten allen aan de praktische staatkunst mee doen. Er worden drieërlei bezwaren ingebracht tegen dit meedoen en wel lo. de politiek is oneerlijk2o. de strijd moest er niet zijn, maar vrede3o. wij moeten Dist strijden voor uiterlijke macht, maar voor het koninkrijk Gods. Spreker wees wat het eerste punt be treft er op, dat ook de handel dikwijls oneerlijk is, maar niet in zich zelf, en dat waar oneerlijke handel en oneerlijke poli tiek als slecht veroordeeld wordt, aan de goede daarvan wel mag, zelfs moet gedaan worden. Wat punt 2 betreft wees spr. op het woord van JezusIk ben niet ge komen om de vrede te brengen maar het zwaard en wat punt 3 betreft, dat wel zeker ook om de zaligheid der ziel moet worden gedacht, maar ook op staatkundig gebied door ieder zijn plicht moet wor den volbracht. Na de pauze vroeg J. Vogelaar van Rilland in verband met Rom. 13 1 over de afzwering van Filips en C. Haverhoek, bestuurslid der kiesvereeniging, of ook onder ons niet de macht van den sterkste beslist, of het goed was, dat zelfs ambts dragers hem afmaanden aan politiek te doen, en vroeg naar het feit dat mannen als ds. Talma en prof. Fabius op 't gebied der sociale wetgeving tegenover elkaar staan. Spreker beantwoordde Vogelaar, dat geen aardsch gezag absoluut is en daarom verzet in geval van noodzaak toegelaten en aan Haverhoek, dat er altijd onrecht blijft bestaan, maar naar gelijk recht voor allen moet gestreefd worden dat uit heel zijn rede is gebleken, dat bedoelde ambts dragers dwalen, dat ze integendeel op de noodzakelijkheid om aan politiek te doen, steeds wijzen moeten en dat spreker staat op het standpunt van Dr. Kuyper, Ds. Talma en De Savornin Lohman, datdenood der arbeiders verplichte verzekering eischt. Nadat de voorz. den spreker had bedankt, ging Ds. J. de Koning, nadat Z.E.W. een kort wooid gesproken had, en er een psalmvers was gezoDgen, voor in dank gebed en was de verg., die met psalm gezang, het lezen van 2 Kron. 10 114 en gebed geopend was, afgeloopen. Een 40 a 50-tal leden en belangstellenden woonden de verg. bij. Wolfertsdijk. Donderdagavond hield.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 1