'Aanbestedingen. LEESTAFEL. UIT 1>Ë PEES. ISoop ferkoopingen enz. B VRGERL1JKE STA NE. Marktberichten. den Sultan te Tandzjer en een afgevaar digde van het magzen naar de woning van den Franschen gezant te landzjer geweest om den spijt van de Marokkaan- sche regeering uit te spreken over het gruwelstuk. Het stoomschip Orepeia (van Chili naar Liverpool), aan boord waarvan mi nister Kraus zich zou bevinden, is blijkens de seheepvaartberichten, op 1 Juli te St. Vincent aangekomen. Gisteren (3 Juli) was echter bier te lande nog geen bericht van aankomst van den minister ontvangen, waaruit is op te maken dat de heer Kraus zich niet aan boord van de Orepeia bevindt. Trouwens van dit laatste bestond, naar wij vernamen, geen zekerheid; men wist slechts dat de heer Kraus uit Chili vertrokken en naar Europa onderweg was. (N. C.) De correspondent van de Times te Petersburg seintInlichtingen van ver schillende geloofwaardige personen be vestigen myn opvatting dat binnen enkele dagen een zeer belangrijke beslissing vóór of tegen het parlementaire stelsel geno men zal worden. Goremykin zelf moet Zondagavond, op een langdurige audiëntie te Peterhof, een onmiddellijke wijziging van systeem aan bevolen hebben anderzijds echter worden machtiger invloeden aangewend, zoodat de Tsaar niet in staat zal zijn, de beslis sing lang uit te stellen. Misschien is het gerucht dat men nauwelijks op een vierde gedeelte van de troepen meer rekenen kan, niet ongegrond, en de garde-officieren dreigen in grooten getale met hun ontslag. Chs. Owen O'Conor hoofd van een bekenden Ierschen stam is op 68-jarigen ouderdom overleden. Hij was een der laatste nakomelingen van den laatsten in- landschen koning van Ierland Roderich O'Conor. Hij was een voornaam vrij ver mogend katholiek Ier, en in de dagen des Home Rule beweging een ijverig parle mentslid, aan wien vele sociale verbete ringen vooral voor Ierland te danken zijn. Gladstone benoemde hem tot lid van den Geheimen Raad. Zijn vast karakter en onvermoeide arbeidzaamheid brachten hem zoo in Ierland als in Engeland hoog in'eere. Vervólg Gemengde Berichten op pagina 4. Inhoud De Christelijke Familiekring. Bijblad no. 7. Jaargang 1906. Ons veertig jarig feest. Op reis G. P. Fruijt. Nieuwe leden. Collecte en giften. Mededeeling. T. M. Loomani'onds. Het verwaarloosde Boek IX. De oppositie. De partijen links hebben in het parle mentaire jaar dat afliep, een les in de kunst der parlementaire loyauteit ontvan gen, waarvan men voor de toekomst een goede uitwerking hopen mag, aldus De Standaard in een driestar, en zij vervolgt Vergelijk de houding der oppositie in de periode van 1901 1905, met het fair play der nieuwe oppositie, nu van rechts, in 1905 1906, en het doorgaand principieel verschil in gedraging springt aan voor- en tegenstander in het oog. Rechts geen Borgesius, maar een De Savor- nin Lohman, voor zooveel noodig, als leider opgetreden. Geen oogenblik politiek kabaal. De oud-minister uit het vorig Kabinet zich eer op den achtergrond houdend, dan uitdagend. Waar het noodig was, erns'ig de lans geveld, maar ten einde toe ridderlijk. En voorts heel het jaar door meegewerkt met het niet-bevriende Kabinet op de manier, die goede staatsmans kunst aan elke >loyal opposition*' als eisch stelt. Het tegenbeeld uit de periode van 1901 l9o4 stellen we hier niet tegenover. In de tableaux vivants van de stembusdagen, die er den weerglans op gaven, spreekt dat tegenbeeld in zoo scherpe lijnen en met zoo schelle kleu ren, dat bloote herinnering, zonder verdere illustratie, volstaat. In deze houding der oppositie van rechts verheugen we ons. Het zou menschelijk geweest zijn, indien ze het grove geld met even grove munt be taald had. Maar dat ze dit niet deed, en den strijd naar riddertrant voerde, verried bewustheid vankracht verhoogde haar prestige en toonde besef van Christeneer. 26e Jaarvergadering van de Vrije Universiteit. De jaarvergadering van de Vrije Uni versiteit die beden te Middelburg samen komt, werd naar oud gebruik, voorafge gaan door een bidstond op Woensdag avond in de Noorderkerk. Als inleiding op deze ure des gebeds werd door ds. H. C. v. d. Brink van Rotterdam, een kort, maar fijn gestileerd woord gesproken naar aanleiding van Ps. 36 10 Bij U is de fontein des levens, in uiv licht zien wij het licht. Hoofdgedachte van deze rede was dat ook bjj Hem, onzen God en Heer de fon tein van bet leven der wetenschap is en dat we die daar zoekende ook de roem» taal des geloofs zullen kunnen doen booren dat wij bet licht zijn by Zijn licht. En toepassing was de bede dat de stich ting der wetenscnap die haar jaarverga dering op nieuw zag komen, moge bly ven leven uit die fontein en wandelen bij dat licht. Morgenverga dering. Te 10 uur opent de voorzitter, prof. dr. H. Bavinck, en klinkt door de sombere zaal van Het Schuttershof het „Heer, ai maak my uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend". De voorzitter leest Romein. XII. B» voorzitter herinnert in zyn openings woord aan 26 Maart 1806. Bilderdijk was 24 Maart 1795 in balling gezonden, omdat hij den eed had geweigerd op de nieuwe constitutie. In 1806 keerde hij naar Hol land terug. In Maart 1806 ging hij te Ham burg in het tjalkschip De Hoop aan boord onder allerongelukkigst weer. In den mor gen van 26 Maart 1806 stapte hij over in de loodssckuit De vrouw Anna eu gebruikte hij '1 eerste Hollandsche ontbijt, dat hem beter smaakte om de meest uitgezochte festijnen. Een en ander werd door hem in roerende verzen bezongen. Deze dag mag een historische datum heeten. Bilderdijk's terugkeer in het vaderland is een feit, dat meetelt in de geschiedenis van ons vader land. Hij zelf heeft dit niet gedacht of ge voeld. Hij dacht alleen te zyn terugge komen om er te sterven, terwijl hij er toch nog 25 jaren te lijden en te strijden had. Wie zou dat den verouderden, schijn baar afgeleefden man hebben aangezien. Toch lag zijn eigenlijke taak, zijn eigenlijke arbeid in woord en schrift nog voor hem. Indien hij naar zijn eigen gedachte en wensch in 180G gestorven ware, de schoon ste geschriften van hem zouden achter wege gebleven zijn. Was hij niet in Hol land teruggekeerd, hij ware misschien in 'n hoogeschool in Duitschland opgeborgen of in de Russische Steppen of onder Hot- tentotten en dergelijke zijn weggestorven. W ij hadden geen Groen en Da Oosta, geen Brummelkamp en Scholte gehad. De ver spreide Christenen hadden geen moed ge had om voor den dag te treden en zouden gebleven zijn bij de ruïnen van Babel, zit tende en weenende. Ook Bilderdijk zelf wist als hij nadacht, wel, dat hij niet terug gekeerd was om naar zijn eerst uitgespro ken verwachting in het herboren Holland onder zijn wijnstok en vijgeboom neer te zitten. Droomde hij eerst van een „misver stand", helaas al spoedig ondervond hij dat Holland niet herboren was. Het was het Holland zijner verbeelding niet meer. Hij kwam om te sterven, te rusten, maar hij zag dat hij moest leven en strijden. Hij deed dit 25 jaar aaneen, om des HeererfNaam Een profeet was dus 26 Maart 1806 in deze landen teruggekeerd. Het was of het Beeld van Nebueadne- zar in Holland was teruggebracht. Allen knielden er voor, alleen Bilderdijk bleef overeind. Hij durfde neen zeggen toen de halve wereld ja zei. Hij had als Ezechiël een aangezicht van diamant. Hij was een levende theorie tegen de vrijzinnigheid, een levende syllabus en encycliek, toen reeds, tegen de dwalingen van zijn tijd de man van de anthithese. {Applaus.) Bilderdijk is somwijlen schrikkelijk een zijdig geweest. Maar men kan een zoo gecompliceerde figuur als Bilderdijk niet tot een formule herleiden. Hij was contra revolutionair zegt gij, doch daarmede hebt gij niets gezegd. Deze eenling heeft wat hij wilde niet in hoofdartikelen en pro grams neergeschreven. Hij leefde te veel in de verwachting van Jezus' wederkomst, om eeu organisatie uit te denken. Maar getuigen, de bazuin aan den mond, dat deed hij. Hij waarschuwde Huisgezin, Wetenschap, Kunst, Staat, Kerk en Maat schappij voor de revolutie 1 Gods eere en Zijne souvereiniteit in natuur cd genade was in machtige variatiën de prediking van Bilderdijk. Wat hij Da Costa in 1822 toeriep was uit zijn hart geweld. Zoo is hij in ieder opzicht op alle terrein en in eiken kring tot zegen geweest. Niet het minst de Kerk van Christus, wier verval hem zeer ter harte ging. Reeds voor zijn ballingschap getuigde hij tegen haar ratio nalisme en de nieuwe theologen die de lengte van hun naam tot zijn horizon wilden maken. Hij ging dan ook in 1788 reeds uit de kerk, en herinnerde daaraan in l->23 in een schrijven aan da Costa. Alleen de geloovigen hadden volgens hem recht op de Hervormde kerk de anderen waren de indringers. Groen en Brummel kamp zijn zijne geesteskinderen. De beide stroomingen zijn uiteengevloeid doch in 1892 weer saamgekomen, en juist hij zou zich, hadde hij dat beleefd, daarin het meest verblijd hebben. De antirevolutionaire partij dankt aan Bilderdijk de grondgedachte van haar organisatie en beginselen. Onafscheidelijk van en tegelijk met Burke enDeMaistre en Yan Gerlach (in Engeland, Frankrijk en Duitschland) heeft hij als anti (tegen) de Revolutie positie genomen op alle ter rein. Een school stichtte hij, wel klein ongeveer een 40-tal die jaren lang na hém de mannen der antirevolutionaire actie in onzen tijd zijn geweest. Als dichter ligt de beteekenis van Bil derdijk hierin dat hij in verzet is gekomen tegen de conventie van zijn tijd, en dat hij den oorsprong der poezie meer zoekt in het gevoel. Zijn alzydig gevoel was voor alles toe gankelijk. Aan de dichtkunst heeft hij alles teruggegeven wat haar toekwamen door zijn gevoel voor harmonie heeft hy de eenheid van gedachte en taal hersteld. Hy is de vader ook van de idee der Vrije Christel jke Wetenschap. In 1806 liet hy zich dadelijk weer als student der Leidsche Hoogeschool inschrijven. De Wetenschap heeft den Christus Gods te eeren, zoo zong hij. Doch dat ook brengt hem alras met de Wetenschap in conflict, toen hij in zijn zangen de menschen waar schuwde hun kroost te onttrekken aan de Neutrale Ongodistische School. Tegen de geleerden vooral had hij groote bezwaren. In de plaats van het niet denken stelde B. 't beginsel weder van 't na den- ken, doordenken na scheppen den Schep per in alle takken van wetenschap. Daar door moest er wel verwijdering komen tnsschen Bilderdijk en de hoogleeraren te Leidenv. d. Palm, v. Kampen, Bor ger, Kemper. Zoolang hij alleen stond, had men vrede met 't optreden van den grijzen denker, maar toen hij ging propageeren, door pri vaatonderwijs te geven, schold men hem een revolutionair. Toen Dirk v. Hogendorp, leerling van Bilderdijk, promoveerde op een proefschrift door Bilderdijk geïnspi reerd „Het regt van Prins Willem I op de grafelijke regeering van Holland" werden deze jeugdige rechtsgeleerde en B. ver volgd en gesmaad, met woede en spot bejegend. De Arnhemsche Courant schold B. een ellendeling, en de Vaderlaudsche Letteren noemde hen krankzinnig die hem volgden. Maar de stillen in den lande gingen van lieverlee met hem en volgden hem met hunne liefde. B. jubelde in 1824 dan ook „God heeft zijn 7000 nog". En die zijn thans verhonderdvoudigd. De Vrije Chr. Hoogeschool, wier beiang ons hier saam- brengt, is een product van zijn geest. B. was een voorganger die ons het Woord Gods bracht, wien wij te gedenken hebben, lettende op de uitkomst zijner wandeling. Het geestdriftig woord werd met luid applaus begroet. Na afdoening van verschillende huis houdelijke zaken komt aan het woord Prof. dr. H. Kuyper met een rede over „Vrouwe lijke Studenten''. In het gistings-proces van onzen tijd komen telkens nieuwe vragen aan de orde. Alles wisselt hier op aarde. Ook het studentenleven aan onze Hoogeschool ont gaat aan dit proces niet. Z owel in het vrijzinnige Amerika als in het conservatieve Europa. Zoo komt ook onder ons de vraag aan de orde over de vrouwelijke studenten. Aan de V. U. is een vrouwelijke student ingeschreven. Het zou struisvogel-politiek zijn wanneer de V. U. deze quaestie ver borgen hield. Zij toch stelt haar gehoor zalen voor een iegelijk open hiermee is echter de quaestie niet opgelost. Een vrouwelijke student in te schrijven betee- kent haar te verzekeren dat zij straks doetoreere. De sociale en de academische vraag (aldus een Duitseh professor) moeten hier streng uiteen gehouden worden. Het is in 't eerste geval één strijd om 't bestaan, welke de vrouw naar de Universiteit doet gaan, en niet de zin voor Wetenschap. In het tweede geval staat de zaak anders. Daar is 't de zin voorstudie die de vrouw drijft. In dat geval mag de vrouw de toegang tot de universiteit niet worden geweigerd al zal de platonische liefde voor de we tenschap bij de vrouw wel tot de zeld zaamheden blijven behooren. De roeping der vrouw, de ordinantie Gods voor de vrouw als moeder is bekend, maar met deze aanvaarding is de quaestie der vrouw niet opgelost. Het aantal huwelijken slinkt, vooral in de hoogere, intellectueele klas sen. De ontwikkeling van den mensche- lijken geest leidt onvermijdelijk tot af sterving van 't geslachtsleven, zegt prof. Trpub, waarbij komt, dat 25 procent der vrouwen niet tot een huwelijk komen, voor die moet gezorgd worden. Welke beroepen staan de vrouw open Eenerzijds moet de valsche emancipatiezucht weer staan als zou de vrouw gelijk staan met den man en dus voor alle betrekking ge schikt zijnanderzijds het vernederend pogen om haar alleen geschikt te achten voor dienstmaagd of baker. Wel vervult zij ook daarin haar roeping, doch men zondige daar niet op. De Schrift spreekt van actieve vrouwen als apothekeres, pro fetes, enz. Elk beroep echter dat in strijd is met lichamelijken aanleg en geestelijk karakter der vrouw moet buitengesloten worden. Ambten als burgemeester, en die liggen niet op den weg der vrouw, toeh aarzelen velen ook dergelijke beroepen uit te .sluiten. Vele deskundigen keuren 't optreden van vrouwelijke artsen goed, doch ontzeggen de vrouw het recht van optreden in het parlement. In zoover de sociale toestanden de vrouw dwingen tot studie, kan de universiteit haar deuren niet sluiten voor de vrouw. Gelijke opvoeding van man en vrouw moet echter leiden tot gelijkheid van man en vrouw, volgens alle voorstanders. Spr. wijst in dit verband op 't ontstaan der vrouwenbeweging onder leiding van Stuart Mill en weerspreekt ernstig de beschuldiging van Bebel dat de positie der vrouw vrucht zou zijn van het Chris tendom en wijst de licht- en schaduw zijden aan in 't werk van prof. Hartog Treub waarin het Vrouwenvraagstuk wordt behandeld. Spr. verwijst naar de princi- pieele beschouwingen van prof. Fabius over de vrouw in zijn Voortvaren. De vraag of het psychische verschil tussehen man en vrouw moet leiden tot de uitsluiting der vrouw van de (Vrije) Universiteit wordt ten slotte door den spreker beantwoord. Spr. wijst er op dat vele landen ons voor zijn op dit punt. Sophia Coraleske werd in 1883 professor te Stockholm. Sfoladska, wed. van prof. Curie is prof. in de Natuurkunde te Parijs. Anna de Marque ontving den titel van professor in de philosophic te Bern (mocht echter geen colleges geven). Te Boulogne heeft mej. Caldemiri, dochter van een professor, meer malen bij ziekte van de sen laatste college gegeven voor mannelijke studenten, doch met een gordijntje voor het katheder om de sehoone maagd aan de blikken der jongelui te onttrekken, Het oordeel over de studie van vrouwe lijke studenten door hoogleeraren is ongun stig. Allen hebben op een desbetreffende vraag geantwoord dat de vrouw voor alle vakstudie geschikt is behalve voor dat waarin de professor die gevraagd werd, doceerde. Zij wierpen elkander deze vrou welijke studenten toe. Een hoogleeraar zelfs noemt het optreden van vrouwelijke studenten een misdaad voor God en menschen. Prof. Winekel hier te lande is er ook tegen. De conclusie van dr. Kuyper is deze Noch door geestelijken aanleg noch door lichaamskracht is de vrouw gerech tigd om student te worden. Nooit is op 't gebied van Kunst of Wetenschap een geniale vrouw opgestaan, die een school ge vormd heeft. Maar ook niet alle mannelijke studenten bezitten die genialiteit, dit moet ook toegegeven wordenen er zijn werkelijk hoog staande vrouwen geweest, die de mannelijke studenten hebben over troffen Therese Schwartz, Rosa Bonheur, Madame de Stael, Georges Sand, Anna Maria Van Schurman zijn daarvan het voorbeeld. Hiermede rekenende meent de spr. dat vrouwen tot de hoogeschool moeten worden toegelaten. (Applaus.) Met den spreker traden in debat dr. Brummelkamp en prof. Rutgers. Ds. Brummelkamp waarschuwt tegen uitwissching der grenzen, doch is in ab- stracto voor 't toelaten van vrouwelijke studenten, mits ze niet op afzonderlijke banken kunnen plaats nemenen geen enkele dame worde ingeschreven wier motief voor de studie ligt in het volgen der mode op dat gebied. Prof. Rutgers constateert dat de zucht naar gelijkmaking der rechten van man en vrouw neerkomt op het plaatsen van de vrouw boven den man. De vrouw toch wil alle rechten van den man en daarbij ook de hare; dat is eigenlijk anti- feminisne. Ook acht hij den toevloed van vrouwelijke studenten veroorzaakt niet door de vrees voor sociaal gebrek maar door den schrik voor het dienen. Ook zij die als dienstbode hun brood zouden heb ben, verkiezen andere betrekkingen waarin niet het dienen op den voorgrond staat. Referent houdt echter in zijn repliek ernstig staande dat het onderzoek naar de motieven der vrouw bij haar aanvraag om toelating tot de hoogeschool moeilijk zijn te vragen of te kennen, en dat wel degelijk de vraag naar gelijkstelling (in Amerika begonnen) is geopenbaard niet door de vrees voor 't dienen, doch door de vrees voor 't ledig staan op 's let ens markt, welk motief ook door de Vrije Universiteit bij de toelating van vrouwelijke studenten worde geëerbiedigd. Tot bestuurslid (vacature-Wentingh) wordt gekozen de heer S. J. Seefat te Amsterdam met wien voorgedragen was d6 heer J. Krap te Den Haag. Benoemd wordt ook een lid der com missie op het geldelijk beheer (vacature- v. Schaik) en wel de heer G. H. A. Gros heide. Ds. Littooij sluit de morgenvergadering met dankzegging. De prachtige tuin van het Schuttershof geeft een goede gelegen heid tot ontspanning en kennismaking, waarvan een ruim gebruik gemaakt wordt. De opkomst in de middagvergadering was nog grooter dan in de morgenver gadering. Professor Fabius spreekt over: „Open baar en Bijzonder Onderwijs". Dat er nrmnhaar en bijzonder onderwijs te onder oor oen neer W. A. graal van Lynden, iel ten deel aan den heer Dhuij te Mid- ïlburg met 96 punten. Vrije baan op 150 meter, 5 schoten ootsgezel, Breskens, 56, 56, 55 J. Frank, 1 ïddelburg, 57, 52; Nuesell, id 58, 57; enng, id., 58, 55, 55Nijland, id., 52 jan y Uamme^J'jsseky^^^I ÜJ den dat de staat niet geroepen is voor het onderwijs te zorgen. Het onderwijs is een zaak niet van den staat maar van het particuliere leven. Ook mist de staatsgedachte de lenigheid om zich aan te passen aan de verschei denheden van het leven. De eischge lijkstelling van bijzonder onderwijs met openbaar onderwijs is foutief. Het moet zijn vrije school regel, staats school aanvulling, die eiseh is nationaal. De spreker lieht deze stelling toe en komt daarna tot het stellen van vier eischen 1 vrije schoolregel openbare school aanvul ling, 2. openbaar onderwijs zij Rijkszaak, 3. Er moet verandering komen in de regeling van het schoolgeld, en 4 ook een ruimer subsidie. Applaus. Aan het diner in het Badhotel te Vlis- singen namen 200 personen deel. Zaterdag 7 Juli. Goes, 3 uur in de Chr. School, schoon maak dier school. Dinsdag 10 Juli. Middelburg. Raadhuis l'/a uur; herstellen kaaimuren enz., verf-, teer- en stucadoorwerk. Aanw. 4 Juli. Inl. ge meente-bouwmeester. Breskens. Direetiekeet lO'/z uur het maken van een buitenberm en het vernieuwen van een standhoofd voor de waterkeering van het waterschap Oud- en Jong-Breskens. Aanw. 4 en 7 Juli. Inl, seor.-ontv., Groede. Woensdag 11 Juli. Krabbend ij ke, 1 uur bij Krijger, door het bestuur van den Oostpolder, het verzwaren en verhoogen van den zeedijk en het maken van een binnenberm. Biljet 50 eent bij dhr. BoluijtGoes. Aanwijz. 9 uur. Vrijdag 13 Juli. Wilhelminadorp door het Dijk bestuur van den Wilhelminapolder 11 uur het verhoogen en verzwaren van den zee dijk ten westen van Oost-Beveland. Bestek bij dhr. E. v. d. Bosch, Goes. Inlicht. J. Nieuwdorp, Sas. Zaterdag 14 Juli. Goes, 11 uur Polderhuis Markt, door het bestuur van de Breede Watering, volgens bestek lo. vernieuwing enz. der werken eu eenjarig onderhoud der sluizen, gebou wen en booten. Volgens bestek 2o. vei» nieuwingen enz. der beulen in 5 perc. Volgens no. 3 het delven van een gedeelte der hoofd waterleiding van 1843,5 onder Kattendijke en Ifloetinge, over 2400 M. lengte. Volgens no. 5 het leveren van 1080 M3 onderhoudsgrind en het per as vervoeren van 920 M3 ondeihoudsgrind. Bestekken bij Kleeuwens Zoon ad. 25 et. Middelburg. Heden werd aan het gebouw van het Provinciaal bestuur van Zeeland aanbesteed Het verbeteren van strandhoofd no. 25 aan de oude Hoeve, aan de noordzijde van het eiland Schouwen, behoorende tot de zeewerken in Zeeland. Raming f 7000. InschrijversP. Vink, Noordgouwe, f 6624P. Bezuyen, Eiker zee, f7793; W. Dekker, Veere, f7670; I. Douw, Zierikzee, f 7290W. Ringel- berg, Duivendijke, f7200. Over de maand Juni. KRABBENDIJKE. Getrouwd: 7, Adriaan Kok, 31 j. jm. en Adriana Houte kamer, 33 j. jd.14, Cornells Haver- hoek, 27j. jm. en Francina van Harn, 23 j.jd. Geboren: 7, Jacomina, d. v. Anthoni® van den Berge en Jacomina van Baren 15, Marinus Jan, z. v. Marinus Bliek en Janna Cornelia Lagendijk; 19,Pieter Jo hannes, z. v. Adriaan Wiskerke en Neeltje Nieuwenhuijse22, Jozina, d. v. Jaeo- bus van 't Leven en Johanna Bliek. Overleden: 18, Jannetje, 4 mnd.d.v. Adriaan Pieter de Kok en Maria Krijger. KRUININGEN. Ondertrouwd: 9, Adrianus Johannes de Visser, 25 j.jm. te Kruiningen en Adriana Rottier, 21 j. jd. te Schore; 16, Foort Stevense, 23 j. jm. en Cornelia Hendrika Markusse, 19j.jd,. 22, Jan Goeree, 24 j. jm. en Kornelia van Houte, 21 j, jd.24, Gornelis van de Kreeke, 24 j. jm. en Blazina Witte, 27 j. jd.23, Carolus Ludovious van de Velde, 37 j. jm. en Josina van Leeuwen, 27 j., wed. v. Hendrik Cornelis van de Kreeke. Getrouwd: 7, Jacobus Johannes Blok, 29 j. jm. te 's-Hertogenbosch en Sara le Clercq, 31 j. jd. te Kruiningen. Levenloos aangegeven: 25, een mannelijk kind van Karei Rijkhals en Katharina Stevense (vau Bergen op Zoom). Geboren: 3, Aart, z. v. W illem Prins en Francina Kroon6, Leuntje, d. v. Francois van der Hart en Anna Stroosnij- der7, Cornelia Helena, d. v. Anthoni© Zoeteweij en Pieternella Jannetje v. Doorn; 11, Hendrik, z.v.Willem Klap en Mar tina Gerritse13, Jannetje Adriana Catharina, d. v. Cornelis van Sparrentak en Catharina Johanna de Groene13, Louisa, d. v. Ludovicus Bogaert en Paulina Eggermont22, Cornelia, d. v. Abraham Westveer en Fransina Schipper25, 1 Francina, d. v. Karei Rijkhals en Katharina Stevense (van Bergen op Zoom)29, 1 Johanna Elizabeth Maria, d. v. Cornelis 1 Martinus Simons en Elizabeth Pieterse. Overleden: 12, Petrus d'Hondt, e 53 j., echtg. van Rozalia Everaert20, l' Johanna Pieternella van de W ege, 6 mud. 21, Hendrik Klap, 10 d.29, Fran cina Rijkhals, 4 d. (van Bergen op Zoom). MELISKERKE. Geboren: Arnolda Gerarda Christiana, d. v. A. J. Eijkmau en E. J. Rittershaus. Overleden: Maria Groenenberg, 11 m. GRIJPSKERKE. Geboren; Suzanna, d. v. J. Jasperse en P. deBree; Jaco mina Maria, d. v. M. Verhage en M. Bosse- laar. Overleden: W. Coppoolse, man van M, Hugense, 48 j. MIDDELBURG, 5 Juli 1906. De aanvoer bestond bijna uitsluitend uit tarwe die 10 cent hooger was. Men besteedde voorjarige tarwe f 0, a f0,nieuwe tarwe f7.it f7,20; jarige rogge f 0,it f 0,nieuwe rogge f 0,a f 0,wintergerst f 0,a f 0, nieuwe zomergerst f 0,it f 0,— haver f 0 it f 0,paardeboonen f 0,a 0,j tuin- boonen f 0,a f 0,j witteboonen gelezen f—afongelezen f—,— k 1 ronde bruine boonen f—ét flange dito f k f groene erwten f 0, éi f 0,—-nieuwe kroonerwten f9.a f9,50 j koolzaad f0,a f0,—karwijzaad per 50 K.G. 1-,- a Alles per H.L. Opgaaf v. d. marktzetters, handelaren. Boter f0,626 ét f0,675 per Va kilo. Eieren f3,40 per 100 stuks. Opgaaf v. d, Zeeuwsche Landb. Maatsch, Boter f0,63 a f0,67 per kilo. Eieren f8,50 per 100 stuks.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 3