'Aanbestedingen.
LEESTAFEL.
UIT 1>Ë PEES.
ISoop ferkoopingen enz.
B VRGERL1JKE STA NE.
Marktberichten.
den Sultan te Tandzjer en een afgevaar
digde van het magzen naar de woning
van den Franschen gezant te landzjer
geweest om den spijt van de Marokkaan-
sche regeering uit te spreken over het
gruwelstuk.
Het stoomschip Orepeia (van Chili
naar Liverpool), aan boord waarvan mi
nister Kraus zich zou bevinden, is blijkens
de seheepvaartberichten, op 1 Juli te St.
Vincent aangekomen. Gisteren (3 Juli)
was echter bier te lande nog geen bericht
van aankomst van den minister ontvangen,
waaruit is op te maken dat de heer Kraus
zich niet aan boord van de Orepeia bevindt.
Trouwens van dit laatste bestond, naar wij
vernamen, geen zekerheid; men wist slechts
dat de heer Kraus uit Chili vertrokken en
naar Europa onderweg was. (N. C.)
De correspondent van de Times te
Petersburg seintInlichtingen van ver
schillende geloofwaardige personen be
vestigen myn opvatting dat binnen enkele
dagen een zeer belangrijke beslissing vóór
of tegen het parlementaire stelsel geno
men zal worden.
Goremykin zelf moet Zondagavond, op
een langdurige audiëntie te Peterhof, een
onmiddellijke wijziging van systeem aan
bevolen hebben anderzijds echter worden
machtiger invloeden aangewend, zoodat
de Tsaar niet in staat zal zijn, de beslis
sing lang uit te stellen. Misschien is het
gerucht dat men nauwelijks op een vierde
gedeelte van de troepen meer rekenen
kan, niet ongegrond, en de garde-officieren
dreigen in grooten getale met hun ontslag.
Chs. Owen O'Conor hoofd van een
bekenden Ierschen stam is op 68-jarigen
ouderdom overleden. Hij was een der
laatste nakomelingen van den laatsten in-
landschen koning van Ierland Roderich
O'Conor. Hij was een voornaam vrij ver
mogend katholiek Ier, en in de dagen des
Home Rule beweging een ijverig parle
mentslid, aan wien vele sociale verbete
ringen vooral voor Ierland te danken zijn.
Gladstone benoemde hem tot lid van den
Geheimen Raad. Zijn vast karakter en
onvermoeide arbeidzaamheid brachten hem
zoo in Ierland als in Engeland hoog in'eere.
Vervólg Gemengde Berichten op pagina 4.
Inhoud De Christelijke Familiekring.
Bijblad no. 7. Jaargang 1906. Ons veertig
jarig feest. Op reis G. P. Fruijt.
Nieuwe leden. Collecte en giften.
Mededeeling. T. M. Loomani'onds.
Het verwaarloosde Boek IX.
De oppositie.
De partijen links hebben in het parle
mentaire jaar dat afliep, een les in de
kunst der parlementaire loyauteit ontvan
gen, waarvan men voor de toekomst een
goede uitwerking hopen mag, aldus De
Standaard in een driestar, en zij vervolgt
Vergelijk de houding der oppositie in de
periode van 1901 1905, met het fair play
der nieuwe oppositie, nu van rechts, in 1905
1906, en het doorgaand principieel verschil in
gedraging springt aan voor- en tegenstander
in het oog.
Rechts geen Borgesius, maar een De Savor-
nin Lohman, voor zooveel noodig, als leider
opgetreden. Geen oogenblik politiek kabaal.
De oud-minister uit het vorig Kabinet zich eer
op den achtergrond houdend, dan uitdagend.
Waar het noodig was, erns'ig de lans geveld,
maar ten einde toe ridderlijk. En voorts heel
het jaar door meegewerkt met het niet-bevriende
Kabinet op de manier, die goede staatsmans
kunst aan elke >loyal opposition*' als eisch stelt.
Het tegenbeeld uit de periode van 1901
l9o4 stellen we hier niet tegenover. In de
tableaux vivants van de stembusdagen, die er
den weerglans op gaven, spreekt dat tegenbeeld
in zoo scherpe lijnen en met zoo schelle kleu
ren, dat bloote herinnering, zonder verdere
illustratie, volstaat.
In deze houding der oppositie van rechts
verheugen we ons.
Het zou menschelijk geweest zijn, indien
ze het grove geld met even grove munt be
taald had.
Maar dat ze dit niet deed, en den strijd naar
riddertrant voerde, verried bewustheid vankracht
verhoogde haar prestige en toonde besef van
Christeneer.
26e Jaarvergadering van de
Vrije Universiteit.
De jaarvergadering van de Vrije Uni
versiteit die beden te Middelburg samen
komt, werd naar oud gebruik, voorafge
gaan door een bidstond op Woensdag
avond in de Noorderkerk.
Als inleiding op deze ure des gebeds
werd door ds. H. C. v. d. Brink van
Rotterdam, een kort, maar fijn gestileerd
woord gesproken naar aanleiding van Ps.
36 10 Bij U is de fontein des levens,
in uiv licht zien wij het licht.
Hoofdgedachte van deze rede was dat
ook bjj Hem, onzen God en Heer de fon
tein van bet leven der wetenschap is en
dat we die daar zoekende ook de roem»
taal des geloofs zullen kunnen doen booren
dat wij bet licht zijn by Zijn licht.
En toepassing was de bede dat de stich
ting der wetenscnap die haar jaarverga
dering op nieuw zag komen, moge bly ven
leven uit die fontein en wandelen bij dat
licht.
Morgenverga dering.
Te 10 uur opent de voorzitter, prof. dr.
H. Bavinck, en klinkt door de sombere zaal
van Het Schuttershof het „Heer, ai maak
my uwe wegen door Uw Woord en Geest
bekend". De voorzitter leest Romein. XII.
B» voorzitter herinnert in zyn openings
woord aan 26 Maart 1806. Bilderdijk was
24 Maart 1795 in balling gezonden, omdat
hij den eed had geweigerd op de nieuwe
constitutie. In 1806 keerde hij naar Hol
land terug. In Maart 1806 ging hij te Ham
burg in het tjalkschip De Hoop aan boord
onder allerongelukkigst weer. In den mor
gen van 26 Maart 1806 stapte hij over in de
loodssckuit De vrouw Anna eu gebruikte
hij '1 eerste Hollandsche ontbijt, dat hem
beter smaakte om de meest uitgezochte
festijnen. Een en ander werd door hem in
roerende verzen bezongen. Deze dag mag
een historische datum heeten. Bilderdijk's
terugkeer in het vaderland is een feit, dat
meetelt in de geschiedenis van ons vader
land. Hij zelf heeft dit niet gedacht of ge
voeld. Hij dacht alleen te zyn terugge
komen om er te sterven, terwijl hij er toch
nog 25 jaren te lijden en te strijden had.
Wie zou dat den verouderden, schijn
baar afgeleefden man hebben aangezien.
Toch lag zijn eigenlijke taak, zijn eigenlijke
arbeid in woord en schrift nog voor hem.
Indien hij naar zijn eigen gedachte en
wensch in 180G gestorven ware, de schoon
ste geschriften van hem zouden achter
wege gebleven zijn. Was hij niet in Hol
land teruggekeerd, hij ware misschien in
'n hoogeschool in Duitschland opgeborgen
of in de Russische Steppen of onder Hot-
tentotten en dergelijke zijn weggestorven.
W ij hadden geen Groen en Da Oosta, geen
Brummelkamp en Scholte gehad. De ver
spreide Christenen hadden geen moed ge
had om voor den dag te treden en zouden
gebleven zijn bij de ruïnen van Babel, zit
tende en weenende. Ook Bilderdijk zelf
wist als hij nadacht, wel, dat hij niet terug
gekeerd was om naar zijn eerst uitgespro
ken verwachting in het herboren Holland
onder zijn wijnstok en vijgeboom neer te
zitten. Droomde hij eerst van een „misver
stand", helaas al spoedig ondervond hij dat
Holland niet herboren was. Het was het
Holland zijner verbeelding niet meer. Hij
kwam om te sterven, te rusten, maar hij zag
dat hij moest leven en strijden. Hij deed
dit 25 jaar aaneen, om des HeererfNaam
Een profeet was dus 26 Maart 1806 in deze
landen teruggekeerd.
Het was of het Beeld van Nebueadne-
zar in Holland was teruggebracht. Allen
knielden er voor, alleen Bilderdijk bleef
overeind. Hij durfde neen zeggen toen de
halve wereld ja zei. Hij had als Ezechiël
een aangezicht van diamant. Hij was een
levende theorie tegen de vrijzinnigheid, een
levende syllabus en encycliek, toen reeds,
tegen de dwalingen van zijn tijd de man
van de anthithese. {Applaus.)
Bilderdijk is somwijlen schrikkelijk een
zijdig geweest. Maar men kan een zoo
gecompliceerde figuur als Bilderdijk niet tot
een formule herleiden. Hij was contra
revolutionair zegt gij, doch daarmede hebt
gij niets gezegd. Deze eenling heeft wat
hij wilde niet in hoofdartikelen en pro
grams neergeschreven. Hij leefde te veel
in de verwachting van Jezus' wederkomst,
om eeu organisatie uit te denken. Maar
getuigen, de bazuin aan den mond, dat
deed hij. Hij waarschuwde Huisgezin,
Wetenschap, Kunst, Staat, Kerk en Maat
schappij voor de revolutie 1 Gods eere en
Zijne souvereiniteit in natuur cd genade
was in machtige variatiën de prediking
van Bilderdijk. Wat hij Da Costa in 1822
toeriep was uit zijn hart geweld. Zoo is
hij in ieder opzicht op alle terrein en in
eiken kring tot zegen geweest. Niet het
minst de Kerk van Christus, wier verval
hem zeer ter harte ging. Reeds voor zijn
ballingschap getuigde hij tegen haar ratio
nalisme en de nieuwe theologen die de
lengte van hun naam tot zijn horizon
wilden maken. Hij ging dan ook in 1788
reeds uit de kerk, en herinnerde daaraan
in l->23 in een schrijven aan da Costa.
Alleen de geloovigen hadden volgens hem
recht op de Hervormde kerk de anderen
waren de indringers. Groen en Brummel
kamp zijn zijne geesteskinderen. De beide
stroomingen zijn uiteengevloeid doch in
1892 weer saamgekomen, en juist hij zou
zich, hadde hij dat beleefd, daarin het
meest verblijd hebben.
De antirevolutionaire partij dankt aan
Bilderdijk de grondgedachte van haar
organisatie en beginselen. Onafscheidelijk
van en tegelijk met Burke enDeMaistre
en Yan Gerlach (in Engeland, Frankrijk
en Duitschland) heeft hij als anti (tegen)
de Revolutie positie genomen op alle ter
rein. Een school stichtte hij, wel klein
ongeveer een 40-tal die jaren lang
na hém de mannen der antirevolutionaire
actie in onzen tijd zijn geweest.
Als dichter ligt de beteekenis van Bil
derdijk hierin dat hij in verzet is gekomen
tegen de conventie van zijn tijd, en dat
hij den oorsprong der poezie meer zoekt
in het gevoel.
Zijn alzydig gevoel was voor alles toe
gankelijk. Aan de dichtkunst heeft hij
alles teruggegeven wat haar toekwamen
door zijn gevoel voor harmonie heeft hy
de eenheid van gedachte en taal hersteld.
Hy is de vader ook van de idee der
Vrije Christel jke Wetenschap. In 1806 liet
hy zich dadelijk weer als student der
Leidsche Hoogeschool inschrijven. De
Wetenschap heeft den Christus Gods te
eeren, zoo zong hij. Doch dat ook brengt
hem alras met de Wetenschap in conflict,
toen hij in zijn zangen de menschen waar
schuwde hun kroost te onttrekken aan de
Neutrale Ongodistische School.
Tegen de geleerden vooral had hij groote
bezwaren. In de plaats van het niet denken
stelde B. 't beginsel weder van 't na den-
ken, doordenken na scheppen den Schep
per in alle takken van wetenschap. Daar
door moest er wel verwijdering komen
tnsschen Bilderdijk en de hoogleeraren
te Leidenv. d. Palm, v. Kampen, Bor
ger, Kemper.
Zoolang hij alleen stond, had men vrede
met 't optreden van den grijzen denker,
maar toen hij ging propageeren, door pri
vaatonderwijs te geven, schold men hem
een revolutionair. Toen Dirk v. Hogendorp,
leerling van Bilderdijk, promoveerde op
een proefschrift door Bilderdijk geïnspi
reerd „Het regt van Prins Willem I op de
grafelijke regeering van Holland" werden
deze jeugdige rechtsgeleerde en B. ver
volgd en gesmaad, met woede en spot
bejegend. De Arnhemsche Courant schold
B. een ellendeling, en de Vaderlaudsche
Letteren noemde hen krankzinnig die hem
volgden.
Maar de stillen in den lande gingen van
lieverlee met hem en volgden hem met
hunne liefde. B. jubelde in 1824 dan ook
„God heeft zijn 7000 nog". En die zijn
thans verhonderdvoudigd. De Vrije Chr.
Hoogeschool, wier beiang ons hier saam-
brengt, is een product van zijn geest. B.
was een voorganger die ons het Woord
Gods bracht, wien wij te gedenken hebben,
lettende op de uitkomst zijner wandeling.
Het geestdriftig woord werd met luid
applaus begroet.
Na afdoening van verschillende huis
houdelijke zaken komt aan het woord Prof.
dr. H. Kuyper met een rede over „Vrouwe
lijke Studenten''.
In het gistings-proces van onzen tijd
komen telkens nieuwe vragen aan de orde.
Alles wisselt hier op aarde. Ook het
studentenleven aan onze Hoogeschool ont
gaat aan dit proces niet. Z owel in het
vrijzinnige Amerika als in het conservatieve
Europa. Zoo komt ook onder ons de vraag
aan de orde over de vrouwelijke studenten.
Aan de V. U. is een vrouwelijke student
ingeschreven. Het zou struisvogel-politiek
zijn wanneer de V. U. deze quaestie ver
borgen hield. Zij toch stelt haar gehoor
zalen voor een iegelijk open hiermee is
echter de quaestie niet opgelost. Een
vrouwelijke student in te schrijven betee-
kent haar te verzekeren dat zij straks
doetoreere.
De sociale en de academische vraag
(aldus een Duitseh professor) moeten hier
streng uiteen gehouden worden. Het is
in 't eerste geval één strijd om 't bestaan,
welke de vrouw naar de Universiteit doet
gaan, en niet de zin voor Wetenschap.
In het tweede geval staat de zaak anders.
Daar is 't de zin voorstudie die de vrouw
drijft.
In dat geval mag de vrouw de toegang
tot de universiteit niet worden geweigerd
al zal de platonische liefde voor de we
tenschap bij de vrouw wel tot de zeld
zaamheden blijven behooren. De roeping
der vrouw, de ordinantie Gods voor de
vrouw als moeder is bekend, maar met
deze aanvaarding is de quaestie der vrouw
niet opgelost. Het aantal huwelijken slinkt,
vooral in de hoogere, intellectueele klas
sen. De ontwikkeling van den mensche-
lijken geest leidt onvermijdelijk tot af
sterving van 't geslachtsleven, zegt prof.
Trpub, waarbij komt, dat 25 procent der
vrouwen niet tot een huwelijk komen,
voor die moet gezorgd worden. Welke
beroepen staan de vrouw open Eenerzijds
moet de valsche emancipatiezucht weer
staan als zou de vrouw gelijk staan met
den man en dus voor alle betrekking ge
schikt zijnanderzijds het vernederend
pogen om haar alleen geschikt te achten
voor dienstmaagd of baker. Wel vervult
zij ook daarin haar roeping, doch men
zondige daar niet op. De Schrift spreekt
van actieve vrouwen als apothekeres, pro
fetes, enz. Elk beroep echter dat in strijd
is met lichamelijken aanleg en geestelijk
karakter der vrouw moet buitengesloten
worden. Ambten als burgemeester, en die
liggen niet op den weg der vrouw, toeh
aarzelen velen ook dergelijke beroepen
uit te .sluiten. Vele deskundigen keuren
't optreden van vrouwelijke artsen goed,
doch ontzeggen de vrouw het recht van
optreden in het parlement.
In zoover de sociale toestanden de vrouw
dwingen tot studie, kan de universiteit
haar deuren niet sluiten voor de vrouw.
Gelijke opvoeding van man en vrouw
moet echter leiden tot gelijkheid van man
en vrouw, volgens alle voorstanders.
Spr. wijst in dit verband op 't ontstaan
der vrouwenbeweging onder leiding van
Stuart Mill en weerspreekt ernstig de
beschuldiging van Bebel dat de positie
der vrouw vrucht zou zijn van het Chris
tendom en wijst de licht- en schaduw
zijden aan in 't werk van prof. Hartog
Treub waarin het Vrouwenvraagstuk wordt
behandeld. Spr. verwijst naar de princi-
pieele beschouwingen van prof. Fabius
over de vrouw in zijn Voortvaren.
De vraag of het psychische verschil
tussehen man en vrouw moet leiden tot
de uitsluiting der vrouw van de (Vrije)
Universiteit wordt ten slotte door den
spreker beantwoord.
Spr. wijst er op dat vele landen ons
voor zijn op dit punt. Sophia Coraleske
werd in 1883 professor te Stockholm.
Sfoladska, wed. van prof. Curie is prof.
in de Natuurkunde te Parijs. Anna de
Marque ontving den titel van professor in
de philosophic te Bern (mocht echter geen
colleges geven). Te Boulogne heeft mej.
Caldemiri, dochter van een professor, meer
malen bij ziekte van de sen laatste college
gegeven voor mannelijke studenten, doch
met een gordijntje voor het katheder om
de sehoone maagd aan de blikken der
jongelui te onttrekken,
Het oordeel over de studie van vrouwe
lijke studenten door hoogleeraren is ongun
stig. Allen hebben op een desbetreffende
vraag geantwoord dat de vrouw voor alle
vakstudie geschikt is behalve voor dat
waarin de professor die gevraagd werd,
doceerde. Zij wierpen elkander deze vrou
welijke studenten toe.
Een hoogleeraar zelfs noemt het optreden
van vrouwelijke studenten een misdaad
voor God en menschen. Prof. Winekel hier
te lande is er ook tegen.
De conclusie van dr. Kuyper is deze
Noch door geestelijken aanleg noch
door lichaamskracht is de vrouw gerech
tigd om student te worden. Nooit is op
't gebied van Kunst of Wetenschap een
geniale vrouw opgestaan, die een school ge
vormd heeft. Maar ook niet alle mannelijke
studenten bezitten die genialiteit, dit moet
ook toegegeven wordenen er zijn
werkelijk hoog staande vrouwen geweest,
die de mannelijke studenten hebben over
troffen Therese Schwartz, Rosa Bonheur,
Madame de Stael, Georges Sand, Anna
Maria Van Schurman zijn daarvan het
voorbeeld.
Hiermede rekenende meent de spr. dat
vrouwen tot de hoogeschool moeten worden
toegelaten. (Applaus.)
Met den spreker traden in debat dr.
Brummelkamp en prof. Rutgers.
Ds. Brummelkamp waarschuwt tegen
uitwissching der grenzen, doch is in ab-
stracto voor 't toelaten van vrouwelijke
studenten, mits ze niet op afzonderlijke
banken kunnen plaats nemenen geen
enkele dame worde ingeschreven wier
motief voor de studie ligt in het volgen
der mode op dat gebied.
Prof. Rutgers constateert dat de zucht
naar gelijkmaking der rechten van man
en vrouw neerkomt op het plaatsen van
de vrouw boven den man. De vrouw
toch wil alle rechten van den man en
daarbij ook de hare; dat is eigenlijk anti-
feminisne. Ook acht hij den toevloed van
vrouwelijke studenten veroorzaakt niet
door de vrees voor sociaal gebrek maar
door den schrik voor het dienen. Ook zij
die als dienstbode hun brood zouden heb
ben, verkiezen andere betrekkingen waarin
niet het dienen op den voorgrond staat.
Referent houdt echter in zijn repliek
ernstig staande dat het onderzoek naar de
motieven der vrouw bij haar aanvraag
om toelating tot de hoogeschool moeilijk
zijn te vragen of te kennen, en dat wel
degelijk de vraag naar gelijkstelling (in
Amerika begonnen) is geopenbaard niet
door de vrees voor 't dienen, doch door
de vrees voor 't ledig staan op 's let ens
markt, welk motief ook door de Vrije
Universiteit bij de toelating van vrouwelijke
studenten worde geëerbiedigd.
Tot bestuurslid (vacature-Wentingh)
wordt gekozen de heer S. J. Seefat te
Amsterdam met wien voorgedragen was d6
heer J. Krap te Den Haag.
Benoemd wordt ook een lid der com
missie op het geldelijk beheer (vacature-
v. Schaik) en wel de heer G. H. A. Gros
heide.
Ds. Littooij sluit de morgenvergadering
met dankzegging. De prachtige tuin van
het Schuttershof geeft een goede gelegen
heid tot ontspanning en kennismaking,
waarvan een ruim gebruik gemaakt wordt.
De opkomst in de middagvergadering
was nog grooter dan in de morgenver
gadering.
Professor Fabius spreekt over: „Open
baar en Bijzonder Onderwijs". Dat er
nrmnhaar en bijzonder onderwijs te onder
oor oen neer W. A. graal van Lynden,
iel ten deel aan den heer Dhuij te Mid-
ïlburg met 96 punten.
Vrije baan op 150 meter, 5 schoten
ootsgezel, Breskens, 56, 56, 55 J. Frank, 1
ïddelburg, 57, 52; Nuesell, id 58, 57;
enng, id., 58, 55, 55Nijland, id., 52
jan y Uamme^J'jsseky^^^I ÜJ
den dat de staat niet geroepen is voor
het onderwijs te zorgen.
Het onderwijs is een zaak niet van den
staat maar van het particuliere leven.
Ook mist de staatsgedachte de lenigheid
om zich aan te passen aan de verschei
denheden van het leven. De eischge
lijkstelling van bijzonder onderwijs met
openbaar onderwijs is foutief.
Het moet zijn vrije school regel, staats
school aanvulling, die eiseh is nationaal.
De spreker lieht deze stelling toe en komt
daarna tot het stellen van vier eischen
1 vrije schoolregel openbare school aanvul
ling, 2. openbaar onderwijs zij Rijkszaak,
3. Er moet verandering komen in de
regeling van het schoolgeld, en 4 ook een
ruimer subsidie. Applaus.
Aan het diner in het Badhotel te Vlis-
singen namen 200 personen deel.
Zaterdag 7 Juli.
Goes, 3 uur in de Chr. School, schoon
maak dier school.
Dinsdag 10 Juli.
Middelburg. Raadhuis l'/a uur;
herstellen kaaimuren enz., verf-, teer- en
stucadoorwerk. Aanw. 4 Juli. Inl. ge
meente-bouwmeester.
Breskens. Direetiekeet lO'/z uur
het maken van een buitenberm en het
vernieuwen van een standhoofd voor de
waterkeering van het waterschap Oud- en
Jong-Breskens. Aanw. 4 en 7 Juli. Inl,
seor.-ontv., Groede.
Woensdag 11 Juli.
Krabbend ij ke, 1 uur bij Krijger,
door het bestuur van den Oostpolder, het
verzwaren en verhoogen van den zeedijk
en het maken van een binnenberm. Biljet
50 eent bij dhr. BoluijtGoes. Aanwijz.
9 uur.
Vrijdag 13 Juli.
Wilhelminadorp door het Dijk
bestuur van den Wilhelminapolder 11 uur
het verhoogen en verzwaren van den zee
dijk ten westen van Oost-Beveland. Bestek
bij dhr. E. v. d. Bosch, Goes. Inlicht. J.
Nieuwdorp, Sas.
Zaterdag 14 Juli.
Goes, 11 uur Polderhuis Markt, door
het bestuur van de Breede Watering, volgens
bestek lo. vernieuwing enz. der werken
eu eenjarig onderhoud der sluizen, gebou
wen en booten. Volgens bestek 2o. vei»
nieuwingen enz. der beulen in 5 perc.
Volgens no. 3 het delven van een gedeelte
der hoofd waterleiding van 1843,5 onder
Kattendijke en Ifloetinge, over 2400 M.
lengte. Volgens no. 5 het leveren van
1080 M3 onderhoudsgrind en het per as
vervoeren van 920 M3 ondeihoudsgrind.
Bestekken bij Kleeuwens Zoon ad. 25 et.
Middelburg. Heden werd aan het
gebouw van het Provinciaal bestuur van
Zeeland aanbesteed Het verbeteren van
strandhoofd no. 25 aan de oude Hoeve,
aan de noordzijde van het eiland Schouwen,
behoorende tot de zeewerken in Zeeland.
Raming f 7000. InschrijversP. Vink,
Noordgouwe, f 6624P. Bezuyen, Eiker
zee, f7793; W. Dekker, Veere, f7670;
I. Douw, Zierikzee, f 7290W. Ringel-
berg, Duivendijke, f7200.
Over de maand Juni.
KRABBENDIJKE. Getrouwd: 7,
Adriaan Kok, 31 j. jm. en Adriana Houte
kamer, 33 j. jd.14, Cornells Haver-
hoek, 27j. jm. en Francina van Harn, 23 j.jd.
Geboren: 7, Jacomina, d. v. Anthoni®
van den Berge en Jacomina van Baren
15, Marinus Jan, z. v. Marinus Bliek en
Janna Cornelia Lagendijk; 19,Pieter Jo
hannes, z. v. Adriaan Wiskerke en Neeltje
Nieuwenhuijse22, Jozina, d. v. Jaeo-
bus van 't Leven en Johanna Bliek.
Overleden: 18, Jannetje, 4 mnd.d.v.
Adriaan Pieter de Kok en Maria Krijger.
KRUININGEN. Ondertrouwd: 9,
Adrianus Johannes de Visser, 25 j.jm. te
Kruiningen en Adriana Rottier, 21 j. jd.
te Schore; 16, Foort Stevense, 23 j. jm.
en Cornelia Hendrika Markusse, 19j.jd,.
22, Jan Goeree, 24 j. jm. en Kornelia
van Houte, 21 j, jd.24, Gornelis van
de Kreeke, 24 j. jm. en Blazina Witte, 27 j.
jd.23, Carolus Ludovious van de Velde,
37 j. jm. en Josina van Leeuwen, 27 j.,
wed. v. Hendrik Cornelis van de Kreeke.
Getrouwd: 7, Jacobus Johannes
Blok, 29 j. jm. te 's-Hertogenbosch en
Sara le Clercq, 31 j. jd. te Kruiningen.
Levenloos aangegeven: 25, een
mannelijk kind van Karei Rijkhals en
Katharina Stevense (vau Bergen op Zoom).
Geboren: 3, Aart, z. v. W illem Prins
en Francina Kroon6, Leuntje, d. v.
Francois van der Hart en Anna Stroosnij-
der7, Cornelia Helena, d. v. Anthoni©
Zoeteweij en Pieternella Jannetje v. Doorn;
11, Hendrik, z.v.Willem Klap en Mar
tina Gerritse13, Jannetje Adriana
Catharina, d. v. Cornelis van Sparrentak
en Catharina Johanna de Groene13,
Louisa, d. v. Ludovicus Bogaert en Paulina
Eggermont22, Cornelia, d. v. Abraham
Westveer en Fransina Schipper25,
1 Francina, d. v. Karei Rijkhals en Katharina
Stevense (van Bergen op Zoom)29,
1 Johanna Elizabeth Maria, d. v. Cornelis
1 Martinus Simons en Elizabeth Pieterse.
Overleden: 12, Petrus d'Hondt,
e 53 j., echtg. van Rozalia Everaert20,
l' Johanna Pieternella van de W ege, 6 mud.
21, Hendrik Klap, 10 d.29, Fran
cina Rijkhals, 4 d. (van Bergen op Zoom).
MELISKERKE. Geboren: Arnolda
Gerarda Christiana, d. v. A. J. Eijkmau
en E. J. Rittershaus.
Overleden: Maria Groenenberg, 11 m.
GRIJPSKERKE. Geboren; Suzanna,
d. v. J. Jasperse en P. deBree; Jaco
mina Maria, d. v. M. Verhage en M. Bosse-
laar.
Overleden: W. Coppoolse, man van
M, Hugense, 48 j.
MIDDELBURG, 5 Juli 1906.
De aanvoer bestond bijna uitsluitend uit
tarwe die 10 cent hooger was.
Men besteedde voorjarige tarwe f 0,
a f0,nieuwe tarwe f7.it f7,20;
jarige rogge f 0,it f 0,nieuwe rogge
f 0,a f 0,wintergerst f 0,a f 0,
nieuwe zomergerst f 0,it f 0,— haver f 0
it f 0,paardeboonen f 0,a 0,j tuin-
boonen f 0,a f 0,j witteboonen gelezen
f—afongelezen f—,— k 1
ronde bruine boonen f—ét flange
dito f k f groene erwten f 0,
éi f 0,—-nieuwe kroonerwten f9.a f9,50 j
koolzaad f0,a f0,—karwijzaad per
50 K.G. 1-,- a
Alles per H.L.
Opgaaf v. d. marktzetters, handelaren.
Boter f0,626 ét f0,675 per Va kilo.
Eieren f3,40 per 100 stuks.
Opgaaf v. d, Zeeuwsche Landb. Maatsch,
Boter f0,63 a f0,67 per kilo.
Eieren f8,50 per 100 stuks.