i
ONTVANGEN
C. ORANJE Lz. GOES
Voorjaars-Yeemarkii
een beste Ponnev
BULLETIN!
Aanbevolen Merken
J. M. VAN HEUSDEN,
W. Hubregfse,
11 h I MM HLIil\ll l ii>,
MIDDELBURG,
OVEZAIMD
000000000 Het beste adres voor Manufacturen is dat van L. E. RIVIERE - Groote Markt - hoek Gravenstraat - Middelburg. 006000000
Depót te Middelburg
TE KOOP
Snippers uit de oude doos.
IEEUST COLLECTIE
KARPETTEN, TAPIJTGOEDEREN EN LOOPERS,
COCOSTAPIJT EN 'COCOSLOOPERS. Zeer voordeelig.
DEURMATTEN, GANGMATTEN,
DEURKLEEDJES ENZ. ENZ.
BRUINE, BLOKJES- EN BI EZ EN MATTEN, goedkoop.
2500 doosjes GOUDBRONS, de beroemde STANDAARD BRONS.
Door deze groote aankoop vanaf heden 20 cent per doosje.
TLoopt d/cLs g-aen andere.
Drogist.
Middelburg
P. S. Denkt om de beroemde eigengemaakte Verven.
geeft J pCt. PANDBRIEVEN uit tegen den koers
van 100 pCt., in stukken van 1000.ƒ500.
en f 100.Coupon 1 Juni en 1 December.
Een Koe te koop,
Ken Sehilderskiieclit
nette Dienstbode gevraagd.
een Kleermakersknecht
stTombootdienst
walsoorden—vlake
vlissingek. middels. rotterdam.
(Jrotmiciale ÖtoombeotMrnet op vt
dao
wel
t
geli
afg
A
dig
'J
het
trol
sle<
70
stil
COIJ
pCl
brii
nee
ove
11
vat
(dei
gin
octi
zetf
Tot
ren
gee
inb<
zijn
de
con
dab
te i
eig«
I
uiel
A
niei
toei
i
vec
vod
vre
dat
dw
op
I
de
leei
Sch
in
vol
de
zij
het
W6j
opi
I
ber
eeu
in s
vol
het
tin;
enc
hel
bai
nat
1
sin
Pe
het
cor
in
toe
t
me
mo
tro
ste
ma
tO€
Vc
lar
ge;
ia
we
va
uit
ric
we
va
ze
op
trt
m(
eh
ko
lie
is
Oil
ve
0(
kl
m
di
hi.
s t<
hi
iij
in
w
ot
D<
sc
VI
01
tn
a!
v
7j
St. Estèphe Medoc 0.60
La Rose Ludon0.72
Chateau Malleret0.80
Petit Bourgogne0.99
Graves Blano0.72
Haut Sauternes„1.35
Witte Bergerac0.99
Niersteiner0.72
Kiidesheimer1.08
Oude Roode Portwijn 1.08
Extra Oude Koodc Portwijn 1.44
Oude Witte Portwijn 1.08
Extra Oude Witte Portwijn 1.80
Fine Old Pale Sherry 0.99
Goede Madeira0.90
Madeira Superior1.44
Vermouth di Torino
Dom Bellakdi (per Liter) 1.17
Prijzen netto a contant.
BIJ DE FIRMA
Alle bovenstaande merken
zijn in het Depöt voorradig.
Adres
4 jaar oud.
Bureau DE ZEEUW, Goes.
Ken Boogkabinet
te "koop,
keur uit twee, bij W'". WIELEMA-
EER, Koudekerke.
87
lEUILLIICU.
DOOK
SCALDIS.
V 1 i s s i n g e n.
II.
De stad heeft twee fraaie havensde
•Westerhaven en de Oosterhaven. De oudste
de Wester- of Koopmanshaven, omstreeks
het jaar 1315 door Graaf Willem IJl aan
gelegd, loopt door de stad tot aan den Dam.
Deze haveD wordt in drie deelen geschei
den de Voorhaven, de Bierkaai en de
Kaaskaai. De Darn was vroeger de af
scheiding tusschen de „cornme van de
Kaaskaai en het Molenwater", en daarmede
verbonden door een sluis. Op dien dam
stond eertijds een watermolen, die door het
water, door die sluis stroomende, in bewe
ging werd gebracht. Deze sluis diende
tevens tot spuiïng en diephouding van de
haven. By de uitbreiding der vesting
werken, is deze watermolen met nog vele
andere, daar ter plaatse gelegen gebouwen
gesloopt.
De beide zijden van deze haven zijn
door twee bruggen aan elkander verbon
den. Tot het jaar 1597 was er maar een
brug, D.m. de z.g.n. ijzeren brug, die
tegenover de Kerkstraat ligt. De uit
breiding die de stad in 't laatst der 16e
eeuw onderging en misschien ook het
grooter vertier, maakte een tweede com
municatie-middel noodzakelijk. In boven
genoemd jaar besloot men op de hoogte
der Beurs een tweede biug aan te leg-
Bij ecne ordonnantie van het juar 1661,
op het archief nog aanwezig, werd o.a. bepaald
Dat op de kaai van de ij z e r e n brug tot
bij de Kraan (de Bierkaai), alle soorten
van bieren »soo klein als groot" moesten gelost
worden dit was ook het geval voor kaas vanaf
't B r e c s 1 o p tot aan de Dubbelde Hui
zen van de lange -N oord straat (de
Kaaskaai).
(VOORSTAD)
Fabriek en Magazijn van GRAANZAKKEN, DEKKLEEDEN, enz., enz.
Verkrijgbaar bii H.H. Effectenhandelaren, alsmede ten kantore
der (Bank, (Rouaansche Kade G ijl.
De Directie
Mr. A. A. DE VEER Gz.
H. WORST Jr.
OP
Maandag 23 April 1906.
op de rekening, bij P. DE VISSER Sz.,
te Aagtekerke.
of aankomende gevraagd door
C. OREEL, Schilder, Arnemuiden.
gen. Eeue schets van die brug is nog
in het archief aanwezig. Die Beursbrug
was eene houten ophaalbrug, die meer
malen veranderd en verbeterd, in 1858
door eene ijzeren draaibrug vervangen is.
Aan de oostzijde van de Haringplaats,
meer bekend onder den naam de De Rujters-
pleinwerd in 1828 eene landingsplaats
gemaakt en met straatsteenen belegd, ten
dienste van de stoomboot op Breskens,
die daar hare vaste ligplaats had.
De Pottekaai of Rommelhaven is een
schoone ruime haven, langwerpig vierkant
en loopende van 't zuiden naar 't noorden.
Zij werd in het jaar 1580 of'81 gegraven,
nadat besloten was de stad aan de oostzijde
te vergrooten, en is uitmuntend gelegen
om weinig diepgaande schepen te bergeD,
die daar in den winter voor ijsgang en
storm volkomen beveiligd zijn.
Deze haven, oorspronkelijk met rijs be
zet, werd later voorzien van een houten
beschoeiing, totdat de regeering in 1741
besloot aan de westzijde, in plaats van
de beschoeiing een steenen muur te bouwen
die in 1817, en later, in 1853 geheel ver
nieuwd is.
Wat de Daamsoorsprong betreft, in de
oudste notulen wordt alleen van Kimme
havens gesproken, terwijl latere verorde
ningen alleen spreken van Rommelhaven
en Rommelkaai. De geteele westzijde wordt
sedert jaren de loth kaai genoemd, ver
moedelijk omdat vroeger de pontschippers
aldaar hunne ligplaats hadden en hunne
waren op die kaai uitstalden. De noord
zijde wordt de Steenenheer genoemd, naai
de steenen beer of sluis, die daar aan het
eind van het drooge dok lag.
Om niet te veel buiten ons bestek te
gaan, willen wij van kaaien en havens
afstappen cn onzen blik elders vestigen;
w ant genoeg hebben we gezien dat Y is-
xinyen, boe klein ook in begin, eene der
beste havens van het vaste land geworden
is. Wij zouden anders nog kunnen spieken
van de tegenwoordig bloeiende scheeps-
i timmerwerf van de Mij Z'-eland, die in
Gevraagd tegen Mei
eene flinke Dienstbode.
Mej. L. COHEN, Vleeschhouwerij,
Lange Burg, Middelburg.
Door teleurstelling met Mei a.s. eene
Adres: J. SNOEP, Middelburg, Sirgel-
straat N 188.
Terstond
benoodigd, bekend met het boerenkleer-
maken, P. O., bij ADR1 VAN ANT
WERPEN Szn., te Nieuw dorp.
staat is allerlei typen van schepen te
bouwen en daardoor aan velen werk en
brood verschaft, we zouden nog kunnen
aanhalen, de drukke vaart op Engeland,
door de prachtig ingerichte stoomschepen,
die tweemaal per dag, koopwaar, passa
giers en mail vervoeren, waardoor den
transito-handel, vooral met Duitschland,
een hooge vlucht neemt, maar zooals ge
zegd, ons bestek laat dit niet toe wij
zullen nu enkele openbare gebouwen be
zoeken en bespreken en wenden ons daarom
eerst naar het vroegere en latere stadhuis.
Daar de stad, na de verlossing van
Spanje in aanzien en vermogen toenam,
besloot de regeering, op de plaats waai
de kloosters der Carmeliten en Predikheeren
gestaan hadden, een nieuw stadhuis te
bouwen. Volgens de notulen van 1 April
1591 werd eene commissie benoemd, om
eene begrootiDg van kosten op te maken.
Dit besluit, om een stadhuis te bouwen
mocht echter de goedkeuring niet weg
dragen van de Raden van Z.Ex. den Prins,
die zulks bij brief van 8 Mei 1594 te kenneD
gaven. De regeering excuseerde zich zoo
goed mogelijk en besloot den 19 dito met
den bouw voort te gaan. Men was het
aanvankelijk niet eens. hoe hoog het ge
bouw op te trekken, maar kwam eindelijk
tot het besluit om het „twee stagiën hoog
te maken, volgens het patroon daarvan
gemaakt." Ook met het oog op de voor
tanden „penningen" giDg deu bouw lang
zaam voort en kan er niet met zekerheid
gezegd worden wanneer deze voleindigd
is. llit de stadsrekeningen blijkt alleen,
dat ée bouwkosten van 16021610 be
dt oegen 3409 4 7 Pd. Vis.
Dit stadhuis dan, bleek na voltooiing,
het prachtigste van geheel Zeeland te zijn.
Het was gesticht naar het ontwerp van het
A> twetpsrhe. Het was 109 voet breed en 61
diep In dit gebouw kwamen al de vijf
orden der bouwkunde voor-, als: in ae
eeis'e \erdieping, die 12 voet hoog was,
de Toskaanschein de iweede, die 15b,
voet hoos was de Do> ischein de dei de,
*5.10 8.—
*5.17 8.07
*5.29 8.19
*5.41 8.2
*5.48 8.38
5.59 8.49
6.11 9.01
6.18 9.08
STO
10.40 1.35
10.47 1.42
10.59 1.54
11.11 2.06
11.18 2.13
11.29 2.24
11.41 2.36
11.48 2.43
'5.10 810.40 1.35
*5-59 8.49 11.29 2-24
*6.08 8.58 11.38 2.33
*6.11 9.01 11.41 2.36
*6.16 9.06 11.46 2.41
*6.21 9.11 11.51 2,46
Alleen van 15
O M T H A M WALCIIERE
L1IN DOMBURG-KOUDEKERKE-MIDDELBURG.
4.15 6.55 9.50 V Dombuig A ^.50 10.32 1.27 4.07
4.22 7.02 9.57 V Aagtekerke V 7.43 10.25 1.20 4.
4.34 7.14 10.09 V Westkapelle V 7.31 10.13 1.08 3.48
4.46 7.26 10.21 VZoutel.-Melisk.V 7.19 10.01 12.56 3.36
4.53 7.33 10.28 V Biggekerke V 7.12 9:54 12.49 3.29
5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V 7.03 9.45 12.40 3 20
5.16 7.56 *10.51V l.lsb. (Br.Wt.g.)V 6.47 9.29 12.24 3.04
5.23 8.03 *10.58A Middelburg V 6.41 9.23 12.18 2.58
LIJNDOMBURG-KOUDEKERKE-VLISS1NGEN.
4..15 6.55 9.50 V Domburg A *7.50 10.32 1.27 4.07
5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V *7.03 9.45 12.40 3.20
V *6.5! 9.33 12.28 3.08
*6.48 9.30 12.25 3 05
5.21 8.01 io.56*Jj J Keersluis V *6.43 9.25 I2.20 3.
5.26 8.o6h.oi*> Station S.S. V *6.38 9.20 I2.I5 2.55
Mei tot 15 September.
5.04 7.44 10.39 v Koudekerke V
5-13 7-53 10.48* e Badhotel V
ti l I'.Krugerstr.,,
5.16 7.5610.51*! h.Badh..Str.V
IN.
6.47
6.40
6.28
6.16
6.09
6.—
5.44
5.38
6.47
6—
5.48
5-45
5.40
5-35
9.27 *12.37
9.20 *12.30
9.08 *12.18
8.56 *12.00
8.49 *11.59
8.40 *11.50
8.24 *11.34
8.18 *11.28
9.27 *12.37
8.40 *11.50
8.28*11.38
8.25 *11.35
8.20 *11.30
8.I5 *11.25
STOOMTRAMDIENST.
Van Hulst naar Walzoorden vm. 4.45,
7,40, 10 25, nm. 2,15, 5,20, 8,5.
Van Walzoorden naar Hulst vm 6,20, 9,10
11,45, nm. 3,85, 6,30, 9,10.
STOOMBOOT telegraaf.
Aptil.
i'au Rotterdam dagelijks (behalve Maan
dag) s'imag. 7,uur; van Antwerpen
dagelijks (behalve Maandag) 's morg. 7.— u.
D a g e 1 jj k s.
Van Walsoorden naar Vlake 5,45, 8,45,
12,15, 3,50.
Van Vlake naar Waljoorden 8,08,11,01,
2,38, 5,38.
Apri'.
v. Viiss. v. Midd. v. Rott.
Donderdag
Vrfjdag
Zaterdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrjjdag
Zaterdag
Maandag
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
25
26
27
28
30
7,30
7,30
8,45
8,45
7,30
7,30
8,45
8,45
7,30
7,30
8,45
8,45
7,30
8,45
7,30
8,45
7,30
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
8,45
Zaterdag 14 wordt gean vee vervoerd.
Stoombootdienst „SCHELDE"
April.
Dond. 12 8,— 12,30
Vryd. 13 9,— 12,30
Zater. 14 9,— 12,30
Zond. 15 7,- 11,—
Maan. 1610,— 12,—
Dins. 17 9,— 12,—
Woen 18 7,— 1,30
Dond. 19 9,— 9,30
Vrjjd.20 9,— 10,30
Zater. 2110,11,
(Het eerste getal
Zond. 2211,— 11,—
Maan.2511.12,
Dins. 24 0,j0 12,
Woen 25 6,1,
Dond. 26 7,30 11,
Vrijd.27 8,— 11,
Zater. 28 8,30 11,—
Zond. 29 8,11,
Maan. 3010,12,
achter een datnm ia
afvaart van Zierikzee het tweede getal is
afvaart van Rotterdam).
SPOORBOOT MIDDELB OR0-
Apr,l.
ZIERIXZEK.
Van Middelburg.
Dond. 12 7,30 4,30
Vipd. 13 7,30
Zater. 14 7,30
7,30
7,30
7,30
7,30
7,30
Zond. 15
Maan. 16
Dins. 17
Woen 18
Dond. 19
Vrjjd. 20 7,30
Zater. 21 7,30
Zor.d. 22
Maan. 23
Dins. 24
Woon 25
Dond. 26
Vrjjd. 27 7,30
Zater. 28 7,30
Zond. 29 7,30
Maan. 30 7,30
4,30
4,30
4,30
4,30
4,30
4,-
4,-
4,-
7,30
7,30
7,30
7,30
7,30
Van Zierikzee
Dond. 12 6,30 3,
Vrijd. 13 7,30
Zater. 14 7,30
7,30
7,30
7,30
7,30
6,30
Zotd. 15
Maan. 16
Dins. 17
Woen 1
Dond. 19
Vryd.20 7,30
Zater. 21 7,30
Zond. 22
Maan. 23
Dins. 24
Ween 25
D.nd.26
Vrjjd. 27
Zater. 28
Zn d. 29
Maan.30
3,-
3,-
3,-
5
3-
2,30
3,-
3,-
3-
3,-
3,-
3,-
3-
3,-
3,-
3,-
3-
3,-
Van 1 APRIL tot en met 31 OCTOBER 1906. West Europeetche of Spoortyd.
D a g e 1 jj k s
Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7.30 9,30 vm. 11,50a) b) nm. 3,23^) on 6,10c)
Breskens Vlissingen 5,30 8,10,nm. 12,15a) 3,50g) 6,40,
Neuzen Vlissingen 5,7,30d)«) 10,25 nm. 1,55a) en 4,45.
Vlissingen Neuzen 6,10 9,s) ll,50a)5j> 3,23 6,10c)/1)
Van Borssele (d ea fj vertrekken de booten ongeveer 80 minuten na het vertrek van
V' ssingen of Neuzen.
Woensdag, v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm.^öO. v. Hoedekenskerke n. Neuzen vm. 8,30
a. Deze reizen worden des Zondags niet gemaakt.
I Bij vertraging van trein 11,44 kucmn de booten naar Breskens, Borsse'en en
Neuzen ten hoogste 5 minutc-n wachten.
c) Bij vertraging >an trein 6,04 wachten de booten Breskens, Borsselen en Neuzen
ten hoogste 20 minuten-
d. Op deze reis wordt te Borsielen niet aangelegd.
Deze reizen worden des Woensdags 1 iet gemaakt;
f) Deze boot legt te Borsselen alleen op de Weekdagen van 16 April tot en met 31 Aug,
gOp deze reozen worden geen goederen vervoerd.
17 voet hoog de Jonische. In het midden
van den gevel was een uitbouwsel sprin
gende 6 voet buitenwaarts en 28 voet breed.
Van voren stonden daar, in drie kruis
kozijnen, ter Westerzijde in den gevel
vjf makende te zaïneu dertien kruis
kozijnen. Tusschen ieder paar der tien
laatste was een platte, en tusschen ieder
der drie kozijnen in het uitbouwsel, een
halve ronde kolom. Boven den gevel
kwam op het uitbouwsel eene vierde ver
dieping, van 19 voet hoog, naar de Ro-
meinsche orde, waarin tusschen de kolom
men in 't midden eene poort stond.
In deze poort stond boven in een uur
wijzer, en daaronder een zonnewijzer tegen
het Zuiden. In de vijfde verdieping, die
20 voet hoog en naar de Korinthische orde
was, stond tusschen twee kolommen in,
het wapen van den Prins van Oranjeen
op iedere zijde eene kunstige leuning 12
voet hoog. Hierboven stond, op een drie
kanten bovengevel het beeld der gerech
tigheid. Men trad op dit stadhuis langs
eenige trappen, ter weerszijde van de pui
en naar binnen gaande met 15 trappen
op de zaal, alwaar men ter rechterhand
de vierschaar had, een ruim en deftig
vertrek, dat in 1735, van eikenhout ver
nieuwd werd. De schoorsteen was voor
zien van eene schilderij, voorstellende het
laatste oordeel. Van de zaal ging men
met 27 trappen naar de Raadkamer, 't welk
mede een groot en ruim vertrek was,
waarin de portretten waren van verschei
dene Heeren van Vlissingen.
Tegenover de Raadkamer was de VI a-
penkamer onder dezelve vond men, onder
andere zeldzaamheden, het harnas, met
het zwaard en den stormhred van den
ongelukkigen Don lacisco Gok be
waarde men op de Thesaurie eene llesch,
volgens overlevering „3® llesch van St.
V illebrord" genaamd. V001 ts werd men
met een wenteltrap van 116 treden, ge-
(2) Een Spaansch bevelhebber; bij werd den
9 April 1572 opgehangen.
bracht naar het plat van het gebouw. Deze
trap was een kunstig werkstuk, (nakende
door zijne omwentelingen een ronde ope
ning in het midden, door welke men van
boven tot beneden op den grond kon zien
men zegt, dat de trap in het z.g.n. mo
nument of gedenkteeken van den grooten
brand te Londen, in 1666 voorgevallen,
naar het model van dezen trap gemaakt is.
Zoo stond dit trotsch gebouw, 'twelk
het eertijds schoone Vlissingen als met een
lichtkrans omgaf, die haar, onverminderd
het zoovel schier vergetene, dat vroeger
die stad versierde, eene voortdurende her
innering schenkt, en 't welk bestemd scheen,
om den roest der eeuweD te verduren.
Doch de geesel der menschheid, de oorlog,
beroofde Vlissingen van dit prachtstuk van
bouwkunst. Tijdens het beleg der stad
door de Engelschen, was het vijandelijk
vuur aanhoudend op het stadhuis gericht,
lengevolge waarvan zich, den 14 Aug.
1809 eene congrevische vuurpeil aan het
zelve vasthechtte, en zulk een lelie uit
branding veroorzaakte, dat het onmogelijk
was, dezelve te blusse.hen, en dit trotsche
kunstgewrocht in vier uren tijds geheel
uitbrandde Eenige oogenblikken vleide
men zich nog, den brand meester te zullen
worden, doch weldra barstte opnieuw de
vlam uit en stortte hel dak iD, alles met
zich medesh pende wat er in aanwezig
was, zoodat er niets overig bleef dan het
geraamte der muren, die naderhand om
vergehaald en weggebroken zijn.
Een noodlottige omstandigheid maakte,
in den veegon toestand, waarin zich de
stad bevond, dezen brand nog ramp
spoediger. In de verwulfde kelders van
het stadhuis had, behalve de gekwetsten,
eene menigte inwoners, meestal vrouwen
en kinderen, als hel eenige veilige toe
vluchtsoord voor de beangste burgerij, eene
schuilplaats gezocht, die zij nu ijlings moest
verlaten, om elders eene vemge wijkplaats
te zoeken, die, helaas I nergens te vinden
was. (Wordi verrol'j<l.)
De
April