i ONTVANGEN C. ORANJE Lz. GOES Voorjaars-Yeemarkii een beste Ponnev BULLETIN! Aanbevolen Merken J. M. VAN HEUSDEN, W. Hubregfse, 11 h I MM HLIil\ll l ii>, MIDDELBURG, OVEZAIMD 000000000 Het beste adres voor Manufacturen is dat van L. E. RIVIERE - Groote Markt - hoek Gravenstraat - Middelburg. 006000000 Depót te Middelburg TE KOOP Snippers uit de oude doos. IEEUST COLLECTIE KARPETTEN, TAPIJTGOEDEREN EN LOOPERS, COCOSTAPIJT EN 'COCOSLOOPERS. Zeer voordeelig. DEURMATTEN, GANGMATTEN, DEURKLEEDJES ENZ. ENZ. BRUINE, BLOKJES- EN BI EZ EN MATTEN, goedkoop. 2500 doosjes GOUDBRONS, de beroemde STANDAARD BRONS. Door deze groote aankoop vanaf heden 20 cent per doosje. TLoopt d/cLs g-aen andere. Drogist. Middelburg P. S. Denkt om de beroemde eigengemaakte Verven. geeft J pCt. PANDBRIEVEN uit tegen den koers van 100 pCt., in stukken van 1000.ƒ500. en f 100.Coupon 1 Juni en 1 December. Een Koe te koop, Ken Sehilderskiieclit nette Dienstbode gevraagd. een Kleermakersknecht stTombootdienst walsoorden—vlake vlissingek. middels. rotterdam. (Jrotmiciale ÖtoombeotMrnet op vt dao wel t geli afg A dig 'J het trol sle< 70 stil COIJ pCl brii nee ove 11 vat (dei gin octi zetf Tot ren gee inb< zijn de con dab te i eig« I uiel A niei toei i vec vod vre dat dw op I de leei Sch in vol de zij het W6j opi I ber eeu in s vol het tin; enc hel bai nat 1 sin Pe het cor in toe t me mo tro ste ma tO€ Vc lar ge; ia we va uit ric we va ze op trt m( eh ko lie is Oil ve 0( kl m di hi. s t< hi iij in w ot D< sc VI 01 tn a! v 7j St. Estèphe Medoc 0.60 La Rose Ludon0.72 Chateau Malleret0.80 Petit Bourgogne0.99 Graves Blano0.72 Haut Sauternes„1.35 Witte Bergerac0.99 Niersteiner0.72 Kiidesheimer1.08 Oude Roode Portwijn 1.08 Extra Oude Koodc Portwijn 1.44 Oude Witte Portwijn 1.08 Extra Oude Witte Portwijn 1.80 Fine Old Pale Sherry 0.99 Goede Madeira0.90 Madeira Superior1.44 Vermouth di Torino Dom Bellakdi (per Liter) 1.17 Prijzen netto a contant. BIJ DE FIRMA Alle bovenstaande merken zijn in het Depöt voorradig. Adres 4 jaar oud. Bureau DE ZEEUW, Goes. Ken Boogkabinet te "koop, keur uit twee, bij W'". WIELEMA- EER, Koudekerke. 87 lEUILLIICU. DOOK SCALDIS. V 1 i s s i n g e n. II. De stad heeft twee fraaie havensde •Westerhaven en de Oosterhaven. De oudste de Wester- of Koopmanshaven, omstreeks het jaar 1315 door Graaf Willem IJl aan gelegd, loopt door de stad tot aan den Dam. Deze haveD wordt in drie deelen geschei den de Voorhaven, de Bierkaai en de Kaaskaai. De Darn was vroeger de af scheiding tusschen de „cornme van de Kaaskaai en het Molenwater", en daarmede verbonden door een sluis. Op dien dam stond eertijds een watermolen, die door het water, door die sluis stroomende, in bewe ging werd gebracht. Deze sluis diende tevens tot spuiïng en diephouding van de haven. By de uitbreiding der vesting werken, is deze watermolen met nog vele andere, daar ter plaatse gelegen gebouwen gesloopt. De beide zijden van deze haven zijn door twee bruggen aan elkander verbon den. Tot het jaar 1597 was er maar een brug, D.m. de z.g.n. ijzeren brug, die tegenover de Kerkstraat ligt. De uit breiding die de stad in 't laatst der 16e eeuw onderging en misschien ook het grooter vertier, maakte een tweede com municatie-middel noodzakelijk. In boven genoemd jaar besloot men op de hoogte der Beurs een tweede biug aan te leg- Bij ecne ordonnantie van het juar 1661, op het archief nog aanwezig, werd o.a. bepaald Dat op de kaai van de ij z e r e n brug tot bij de Kraan (de Bierkaai), alle soorten van bieren »soo klein als groot" moesten gelost worden dit was ook het geval voor kaas vanaf 't B r e c s 1 o p tot aan de Dubbelde Hui zen van de lange -N oord straat (de Kaaskaai). (VOORSTAD) Fabriek en Magazijn van GRAANZAKKEN, DEKKLEEDEN, enz., enz. Verkrijgbaar bii H.H. Effectenhandelaren, alsmede ten kantore der (Bank, (Rouaansche Kade G ijl. De Directie Mr. A. A. DE VEER Gz. H. WORST Jr. OP Maandag 23 April 1906. op de rekening, bij P. DE VISSER Sz., te Aagtekerke. of aankomende gevraagd door C. OREEL, Schilder, Arnemuiden. gen. Eeue schets van die brug is nog in het archief aanwezig. Die Beursbrug was eene houten ophaalbrug, die meer malen veranderd en verbeterd, in 1858 door eene ijzeren draaibrug vervangen is. Aan de oostzijde van de Haringplaats, meer bekend onder den naam de De Rujters- pleinwerd in 1828 eene landingsplaats gemaakt en met straatsteenen belegd, ten dienste van de stoomboot op Breskens, die daar hare vaste ligplaats had. De Pottekaai of Rommelhaven is een schoone ruime haven, langwerpig vierkant en loopende van 't zuiden naar 't noorden. Zij werd in het jaar 1580 of'81 gegraven, nadat besloten was de stad aan de oostzijde te vergrooten, en is uitmuntend gelegen om weinig diepgaande schepen te bergeD, die daar in den winter voor ijsgang en storm volkomen beveiligd zijn. Deze haven, oorspronkelijk met rijs be zet, werd later voorzien van een houten beschoeiing, totdat de regeering in 1741 besloot aan de westzijde, in plaats van de beschoeiing een steenen muur te bouwen die in 1817, en later, in 1853 geheel ver nieuwd is. Wat de Daamsoorsprong betreft, in de oudste notulen wordt alleen van Kimme havens gesproken, terwijl latere verorde ningen alleen spreken van Rommelhaven en Rommelkaai. De geteele westzijde wordt sedert jaren de loth kaai genoemd, ver moedelijk omdat vroeger de pontschippers aldaar hunne ligplaats hadden en hunne waren op die kaai uitstalden. De noord zijde wordt de Steenenheer genoemd, naai de steenen beer of sluis, die daar aan het eind van het drooge dok lag. Om niet te veel buiten ons bestek te gaan, willen wij van kaaien en havens afstappen cn onzen blik elders vestigen; w ant genoeg hebben we gezien dat Y is- xinyen, boe klein ook in begin, eene der beste havens van het vaste land geworden is. Wij zouden anders nog kunnen spieken van de tegenwoordig bloeiende scheeps- i timmerwerf van de Mij Z'-eland, die in Gevraagd tegen Mei eene flinke Dienstbode. Mej. L. COHEN, Vleeschhouwerij, Lange Burg, Middelburg. Door teleurstelling met Mei a.s. eene Adres: J. SNOEP, Middelburg, Sirgel- straat N 188. Terstond benoodigd, bekend met het boerenkleer- maken, P. O., bij ADR1 VAN ANT WERPEN Szn., te Nieuw dorp. staat is allerlei typen van schepen te bouwen en daardoor aan velen werk en brood verschaft, we zouden nog kunnen aanhalen, de drukke vaart op Engeland, door de prachtig ingerichte stoomschepen, die tweemaal per dag, koopwaar, passa giers en mail vervoeren, waardoor den transito-handel, vooral met Duitschland, een hooge vlucht neemt, maar zooals ge zegd, ons bestek laat dit niet toe wij zullen nu enkele openbare gebouwen be zoeken en bespreken en wenden ons daarom eerst naar het vroegere en latere stadhuis. Daar de stad, na de verlossing van Spanje in aanzien en vermogen toenam, besloot de regeering, op de plaats waai de kloosters der Carmeliten en Predikheeren gestaan hadden, een nieuw stadhuis te bouwen. Volgens de notulen van 1 April 1591 werd eene commissie benoemd, om eene begrootiDg van kosten op te maken. Dit besluit, om een stadhuis te bouwen mocht echter de goedkeuring niet weg dragen van de Raden van Z.Ex. den Prins, die zulks bij brief van 8 Mei 1594 te kenneD gaven. De regeering excuseerde zich zoo goed mogelijk en besloot den 19 dito met den bouw voort te gaan. Men was het aanvankelijk niet eens. hoe hoog het ge bouw op te trekken, maar kwam eindelijk tot het besluit om het „twee stagiën hoog te maken, volgens het patroon daarvan gemaakt." Ook met het oog op de voor tanden „penningen" giDg deu bouw lang zaam voort en kan er niet met zekerheid gezegd worden wanneer deze voleindigd is. llit de stadsrekeningen blijkt alleen, dat ée bouwkosten van 16021610 be dt oegen 3409 4 7 Pd. Vis. Dit stadhuis dan, bleek na voltooiing, het prachtigste van geheel Zeeland te zijn. Het was gesticht naar het ontwerp van het A> twetpsrhe. Het was 109 voet breed en 61 diep In dit gebouw kwamen al de vijf orden der bouwkunde voor-, als: in ae eeis'e \erdieping, die 12 voet hoog was, de Toskaanschein de iweede, die 15b, voet hoos was de Do> ischein de dei de, *5.10 8.— *5.17 8.07 *5.29 8.19 *5.41 8.2 *5.48 8.38 5.59 8.49 6.11 9.01 6.18 9.08 STO 10.40 1.35 10.47 1.42 10.59 1.54 11.11 2.06 11.18 2.13 11.29 2.24 11.41 2.36 11.48 2.43 '5.10 810.40 1.35 *5-59 8.49 11.29 2-24 *6.08 8.58 11.38 2.33 *6.11 9.01 11.41 2.36 *6.16 9.06 11.46 2.41 *6.21 9.11 11.51 2,46 Alleen van 15 O M T H A M WALCIIERE L1IN DOMBURG-KOUDEKERKE-MIDDELBURG. 4.15 6.55 9.50 V Dombuig A ^.50 10.32 1.27 4.07 4.22 7.02 9.57 V Aagtekerke V 7.43 10.25 1.20 4. 4.34 7.14 10.09 V Westkapelle V 7.31 10.13 1.08 3.48 4.46 7.26 10.21 VZoutel.-Melisk.V 7.19 10.01 12.56 3.36 4.53 7.33 10.28 V Biggekerke V 7.12 9:54 12.49 3.29 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V 7.03 9.45 12.40 3 20 5.16 7.56 *10.51V l.lsb. (Br.Wt.g.)V 6.47 9.29 12.24 3.04 5.23 8.03 *10.58A Middelburg V 6.41 9.23 12.18 2.58 LIJNDOMBURG-KOUDEKERKE-VLISS1NGEN. 4..15 6.55 9.50 V Domburg A *7.50 10.32 1.27 4.07 5.04 7.44 10.39 V Koudekerke V *7.03 9.45 12.40 3.20 V *6.5! 9.33 12.28 3.08 *6.48 9.30 12.25 3 05 5.21 8.01 io.56*Jj J Keersluis V *6.43 9.25 I2.20 3. 5.26 8.o6h.oi*> Station S.S. V *6.38 9.20 I2.I5 2.55 Mei tot 15 September. 5.04 7.44 10.39 v Koudekerke V 5-13 7-53 10.48* e Badhotel V ti l I'.Krugerstr.,, 5.16 7.5610.51*! h.Badh..Str.V IN. 6.47 6.40 6.28 6.16 6.09 6.— 5.44 5.38 6.47 6— 5.48 5-45 5.40 5-35 9.27 *12.37 9.20 *12.30 9.08 *12.18 8.56 *12.00 8.49 *11.59 8.40 *11.50 8.24 *11.34 8.18 *11.28 9.27 *12.37 8.40 *11.50 8.28*11.38 8.25 *11.35 8.20 *11.30 8.I5 *11.25 STOOMTRAMDIENST. Van Hulst naar Walzoorden vm. 4.45, 7,40, 10 25, nm. 2,15, 5,20, 8,5. Van Walzoorden naar Hulst vm 6,20, 9,10 11,45, nm. 3,85, 6,30, 9,10. STOOMBOOT telegraaf. Aptil. i'au Rotterdam dagelijks (behalve Maan dag) s'imag. 7,uur; van Antwerpen dagelijks (behalve Maandag) 's morg. 7.— u. D a g e 1 jj k s. Van Walsoorden naar Vlake 5,45, 8,45, 12,15, 3,50. Van Vlake naar Waljoorden 8,08,11,01, 2,38, 5,38. Apri'. v. Viiss. v. Midd. v. Rott. Donderdag Vrfjdag Zaterdag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrjjdag Zaterdag Maandag 12 13 14 16 17 18 19 20 21 23 24 25 26 27 28 30 7,30 7,30 8,45 8,45 7,30 7,30 8,45 8,45 7,30 7,30 8,45 8,45 7,30 8,45 7,30 8,45 7,30 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 8,45 Zaterdag 14 wordt gean vee vervoerd. Stoombootdienst „SCHELDE" April. Dond. 12 8,— 12,30 Vryd. 13 9,— 12,30 Zater. 14 9,— 12,30 Zond. 15 7,- 11,— Maan. 1610,— 12,— Dins. 17 9,— 12,— Woen 18 7,— 1,30 Dond. 19 9,— 9,30 Vrjjd.20 9,— 10,30 Zater. 2110,11, (Het eerste getal Zond. 2211,— 11,— Maan.2511.12, Dins. 24 0,j0 12, Woen 25 6,1, Dond. 26 7,30 11, Vrijd.27 8,— 11, Zater. 28 8,30 11,— Zond. 29 8,11, Maan. 3010,12, achter een datnm ia afvaart van Zierikzee het tweede getal is afvaart van Rotterdam). SPOORBOOT MIDDELB OR0- Apr,l. ZIERIXZEK. Van Middelburg. Dond. 12 7,30 4,30 Vipd. 13 7,30 Zater. 14 7,30 7,30 7,30 7,30 7,30 7,30 Zond. 15 Maan. 16 Dins. 17 Woen 18 Dond. 19 Vrjjd. 20 7,30 Zater. 21 7,30 Zor.d. 22 Maan. 23 Dins. 24 Woon 25 Dond. 26 Vrjjd. 27 7,30 Zater. 28 7,30 Zond. 29 7,30 Maan. 30 7,30 4,30 4,30 4,30 4,30 4,30 4,- 4,- 4,- 7,30 7,30 7,30 7,30 7,30 Van Zierikzee Dond. 12 6,30 3, Vrijd. 13 7,30 Zater. 14 7,30 7,30 7,30 7,30 7,30 6,30 Zotd. 15 Maan. 16 Dins. 17 Woen 1 Dond. 19 Vryd.20 7,30 Zater. 21 7,30 Zond. 22 Maan. 23 Dins. 24 Ween 25 D.nd.26 Vrjjd. 27 Zater. 28 Zn d. 29 Maan.30 3,- 3,- 3,- 5 3- 2,30 3,- 3,- 3- 3,- 3,- 3,- 3- 3,- 3,- 3,- 3- 3,- Van 1 APRIL tot en met 31 OCTOBER 1906. West Europeetche of Spoortyd. D a g e 1 jj k s Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7.30 9,30 vm. 11,50a) b) nm. 3,23^) on 6,10c) Breskens Vlissingen 5,30 8,10,nm. 12,15a) 3,50g) 6,40, Neuzen Vlissingen 5,7,30d)«) 10,25 nm. 1,55a) en 4,45. Vlissingen Neuzen 6,10 9,s) ll,50a)5j> 3,23 6,10c)/1) Van Borssele (d ea fj vertrekken de booten ongeveer 80 minuten na het vertrek van V' ssingen of Neuzen. Woensdag, v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm.^öO. v. Hoedekenskerke n. Neuzen vm. 8,30 a. Deze reizen worden des Zondags niet gemaakt. I Bij vertraging van trein 11,44 kucmn de booten naar Breskens, Borsse'en en Neuzen ten hoogste 5 minutc-n wachten. c) Bij vertraging >an trein 6,04 wachten de booten Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 20 minuten- d. Op deze reis wordt te Borsielen niet aangelegd. Deze reizen worden des Woensdags 1 iet gemaakt; f) Deze boot legt te Borsselen alleen op de Weekdagen van 16 April tot en met 31 Aug, gOp deze reozen worden geen goederen vervoerd. 17 voet hoog de Jonische. In het midden van den gevel was een uitbouwsel sprin gende 6 voet buitenwaarts en 28 voet breed. Van voren stonden daar, in drie kruis kozijnen, ter Westerzijde in den gevel vjf makende te zaïneu dertien kruis kozijnen. Tusschen ieder paar der tien laatste was een platte, en tusschen ieder der drie kozijnen in het uitbouwsel, een halve ronde kolom. Boven den gevel kwam op het uitbouwsel eene vierde ver dieping, van 19 voet hoog, naar de Ro- meinsche orde, waarin tusschen de kolom men in 't midden eene poort stond. In deze poort stond boven in een uur wijzer, en daaronder een zonnewijzer tegen het Zuiden. In de vijfde verdieping, die 20 voet hoog en naar de Korinthische orde was, stond tusschen twee kolommen in, het wapen van den Prins van Oranjeen op iedere zijde eene kunstige leuning 12 voet hoog. Hierboven stond, op een drie kanten bovengevel het beeld der gerech tigheid. Men trad op dit stadhuis langs eenige trappen, ter weerszijde van de pui en naar binnen gaande met 15 trappen op de zaal, alwaar men ter rechterhand de vierschaar had, een ruim en deftig vertrek, dat in 1735, van eikenhout ver nieuwd werd. De schoorsteen was voor zien van eene schilderij, voorstellende het laatste oordeel. Van de zaal ging men met 27 trappen naar de Raadkamer, 't welk mede een groot en ruim vertrek was, waarin de portretten waren van verschei dene Heeren van Vlissingen. Tegenover de Raadkamer was de VI a- penkamer onder dezelve vond men, onder andere zeldzaamheden, het harnas, met het zwaard en den stormhred van den ongelukkigen Don lacisco Gok be waarde men op de Thesaurie eene llesch, volgens overlevering „3® llesch van St. V illebrord" genaamd. V001 ts werd men met een wenteltrap van 116 treden, ge- (2) Een Spaansch bevelhebber; bij werd den 9 April 1572 opgehangen. bracht naar het plat van het gebouw. Deze trap was een kunstig werkstuk, (nakende door zijne omwentelingen een ronde ope ning in het midden, door welke men van boven tot beneden op den grond kon zien men zegt, dat de trap in het z.g.n. mo nument of gedenkteeken van den grooten brand te Londen, in 1666 voorgevallen, naar het model van dezen trap gemaakt is. Zoo stond dit trotsch gebouw, 'twelk het eertijds schoone Vlissingen als met een lichtkrans omgaf, die haar, onverminderd het zoovel schier vergetene, dat vroeger die stad versierde, eene voortdurende her innering schenkt, en 't welk bestemd scheen, om den roest der eeuweD te verduren. Doch de geesel der menschheid, de oorlog, beroofde Vlissingen van dit prachtstuk van bouwkunst. Tijdens het beleg der stad door de Engelschen, was het vijandelijk vuur aanhoudend op het stadhuis gericht, lengevolge waarvan zich, den 14 Aug. 1809 eene congrevische vuurpeil aan het zelve vasthechtte, en zulk een lelie uit branding veroorzaakte, dat het onmogelijk was, dezelve te blusse.hen, en dit trotsche kunstgewrocht in vier uren tijds geheel uitbrandde Eenige oogenblikken vleide men zich nog, den brand meester te zullen worden, doch weldra barstte opnieuw de vlam uit en stortte hel dak iD, alles met zich medesh pende wat er in aanwezig was, zoodat er niets overig bleef dan het geraamte der muren, die naderhand om vergehaald en weggebroken zijn. Een noodlottige omstandigheid maakte, in den veegon toestand, waarin zich de stad bevond, dezen brand nog ramp spoediger. In de verwulfde kelders van het stadhuis had, behalve de gekwetsten, eene menigte inwoners, meestal vrouwen en kinderen, als hel eenige veilige toe vluchtsoord voor de beangste burgerij, eene schuilplaats gezocht, die zij nu ijlings moest verlaten, om elders eene vemge wijkplaats te zoeken, die, helaas I nergens te vinden was. (Wordi verrol'j<l.) De April

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 4