NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 158. 1906. Vrijdag 6 April 20e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISGH Baitenlandseli Overzicht. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Ween steunpunt. 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Goesche Watersnood-Comité. Vorige opgaaf' f7654,685 Nagekomen gift collectè - 1, N. N., Rolduc - 2,50 F., A'dam - 2,50 A., Hilversum - 12,50 J. C., Gladbaeh - ,75 V., Turnhout fr. 100 - 48, v. A., A'dam - 10,— v. d. P. v. d. V.. Eindhoven - 5, D., Roosendaal - 1,50 E., Geldrop - 10, W. K. d. T., A'dam - 25,— Armbestuur 's-Heer Abtskerke - 75, N. N. - 40,— L. R., Groningen - 5,— Normaalschool, Goes - 11,30 NLeiderdorp - 2, Inschrijving „De Zeeuw'' - 2, Inschrijving „Nieuwe Zeeuw- sche Courant" - 38,66 Totaal f7947,395 a. h. Prov. Com. afgedragen - 7000, Nog in kas f 947,395 JOS. WITKAM, penningmeester. Kant en Laplace hebben indertijd een theorie uitgedacht van het ontstaan der wereld, welke rechtstreeks indruischt tegen het Scheppingsverhaal der Schrift. Er kou eerst geweest zijn een reusach tige massa nevel of gas (men vergat er bij te vertellen waar die vandaan kwam) welke met duizelingwekkende snelheid ronddraaiende, door het ijdel rende. In de ijzige ruimte van het heelal koelde die gloeiende gasmassa af, terwijl zij zich in het midden verdichtte tot een vasten kern, welke (nog altoos in woeste vaart draai ende) gedeelten van de meer luchtige gasmassa aan den omtrek in de richting der raaklijn wegslingerde. Deze weggeslingerde gasmassaas gedroe gen zich evenzoo als de moeder-massa. Tenminste sommige ervan. Zij vormden op haar beurt een vasten kern en slin gerden weer gedeelten van den omtrek in de ruimte. De eerste kern werd de zon-, de afgeslingerde massaas de planetenen wat de planeten nu weer wegslingerden noemen zij manen of planeten in de tweede graad. Deze zoogenaamde neveltheorie, buiten kijf getuigend van het vernuft harer ontwer pers, werd door de ongeloovige wetenschap met eerbied ontvangen. Mochten de grootste denkers zich steeds bewust zijn, dat zij slechts een hypothese was, de goden welke lager woonden op den wetenschap- pelijken Olympus, namen haar als waarheid aan, en zij, die aan den voet van gezeg den Olympus hun tenten opgeslagen had den, inzonderheid de leeraren onze hoogere burgerscholen zwoeren er bij en deden er hunne leerlingen bij zweren. Wie wei gerde deze theorie als waarheid te om helzen, wie zich hield aan het aloud Bijbel verhaal, kon niet denken, behoorde der halve tot het niet denkend deel Maar dit nietdenkend deel der natie bekommerde zich daar weinig om. Het wist en het weet, hoe halve wetenschap van God afvoert en volledige wetenschap tot Hem doet naderen. Het wist, hoe zulke theorieën niet dan dagvlinders zijn. Zuchtte niet De Genestet W at ons de wij zen als waarheid ver konden „Straks komt een wijzer, die 't wèg redeneert Zoo ook thans. In Johannesburg heeft Prof. Darwin, de zoon van den grooten Darwin, op grond van latere gegevens bewezen, dat de nevel theorie niet waar k&ri zijn. De tijd voor de neveltheorie is thans aan gebroken om wèg-geredeneerd te worden. Straks maakt de ongeloovige wetenschap zich op om bij het duistere schijnsel der menschelijke Rede naar een nieuwe theorie moeken. En dan heeft zij weer de waarheid zoo ongeveer een vijftig k honderd jaren lang. Dan komt er weer een wijzer, die haar wegredeneert Arme ongeloovige wetenschap, die tel kens hare waarheid ziet vernevelen Zoo vindt de denker, die niet met een of twee menschenleeftijden rekent doch wiens horizon de eeuwen omvat, in het vlottend drijfzand der ongeloovige wetenschap geen steunpunt voor het hol van zijnen voet. Ook hier is het bankroet dier wetenschap akelig duidelijk. Menschen wier eenige bezigheid is zaken doen en geld verdienen; wier kleine ziel geheel gevuld wordt door de genoegens van schouwburg, concert of sociëteiten de „bewuste" arbeiders, welke met gesloten oogen op den stroom der „beweging" zich laten afdrijven; al deze menschen be kommeren zich daar niet om. Wat niet binnen hun alledaagschen ge zichtkring valt, bestaat voor hen niet. Maar ook onder de ongeloovigen zijn er, wien Ajtod de eeuw in het hart heeft gelegd wier geest geen looden schoenen, maar vleugelen draagt en door die vleugelen gedragen wordt. Deze slaan de beunhazerij der ongeloo vige wetenschap gade met snerpende pijn. Ieder weet hoe De Genestets fijnbewerkte geest klaagde, dat er straks toch weer een wijzere zou komen. Bij de niet Al te plomp aangelegden is de moedeloosheid grooter dan men vermoedt. Anderen trachten zich in arren moede diets te maken, dat niet het bezit der waar heid, doch het zoeken naar waarheid den mensch gelukkig maakt. Al te vergeefs 1 Gewone nuchterheid vertelt ons reeds, dat niemand zoekt om het zoeken, maar wel om een begeerlijke zaak, bet voorwerp en doel van het zoeken te vinden. Hun hart noch hun verstand geniet rust, zoolang zij de waarheid van Gods Woord, welke de eeuwen belacht en de eeuwigheid verduurt, verwerpen. Vandaar dat zij hun zielepijn trachten te verdooven door de narcose der soek-theorie. Maar niet altoos gelukt hun dit. Een enkelen keer wordt de pijn te fel. Dan schreeuwen zij het uit zooals laatstelijk Frans Netscher hoe bitter arm zij zijn; hoe hun smart schrijnthoe zij alles zouden willen geven voor een vast, een welverzekerd geloof! Het geloof van den Ziener, den ko ninklijken Christendichier Da Costa, het welk hem bezielde tot majestueuze psalmen. Van den negatieven twijfel kan geen menschenhart leven. Daarom werpeu zij zich hongerend op stelsels van één dag. Zij wegen geld uit voor wat geen brood is en arbeid voor wat niet verzadigen kan doof, stokdoof als zij zijn voor de stem der Wisheid, die roept op de straten Van de ongeloovige wetenschap-priesters en slachtoffers tegelijk 5 April 1906. Naar „men zegt" zal de gewone dienst van den stoomtram Walcheren, lijn Vlis- singen Middelburg Domburg met de aanstaande Paaschdagen een aanvang ne men. De olïicieële opening zou volgens loo- pende geruchten op Goede Vrijdag plaats hebben. De directie wenscht dat het publiek de ofïicieële aankondiging afwachten zal en die is nog niet verschenen. Herhaaldelijk verschijnt het om netheid en elegance geroemde materieel op de baan, hetwelk een goed verzorgden aanblik biedt, ten einde proefritten te maken, en weg en werken zoowel als materiaal te onder werpen aan het oordeel van den Raad van Toezicht. De heer A. Roodhuyzen sprak in een Rotterdamsche propagandaclnb. Tot on derwerp had hij gekozen„Onze over winning in Juni 1905". Het „gevaarlijk" Kuyperregime heeft plaats gemaakt voor een „vrij krachtig" en „verzoeningsgezind" kabinet, wat er van te wachten is Vooreerst, zegt dhr. Roodhuyzen, geen protectie, wel vrijhandel, dan „sociale her vormingen", herziening directe belastin gen en wel invoering van progressie voor de grootere inkomens, alzoo belasting naar draagkracht. Eveneens wijziging successiebelasting, „billijke regeling van het kiesrecht", eilieve, wat wil men nog meer. Dat is me eerst een ministerie, naar de meening van den spreker. Een der aanwezigen wierp echter roet in het eten. Het was de heer Valk, re dacteur van de Bode. Bitter, zoo beweex-de deze, bitter stelt de regeering de onder wijzers teleur. Zij hebben zoo hun best gedaan, om Kuyper te doen valleu, om de bezongen victorie te behalen en wat krijgen ze voor loon Ze worden gepaaid met de in uitzicht gestelde „herziening van het vakonderwijs". Niets hoegenaamd voor verbetering van het lot der openbare onderwijzers. Nog altijd moeten zij tegenover de school hoofden ,,eene ondergeschikte positie" innemen. Dan deed Kuyper anders voor de christelijke onderwijzers. Als die manier van doen zoo blijft, en er aóó weinig gedaan wordt voor de klasse onderwijzers, dan loopt dit uit, zegt dhr. Valk, op een campagne tegen de regeering. Het werd hoog tijd om dat hollend paardje wat in te houden. Het was te hard van stal geloopen, meeade dhr. Rood huyzen. En dan die dreigementen. Die komen heelemaal niet te pas. Het is pas het eerste regeeriDgsjaar. Men mag toch aannemen, gaat dhr. Roodhuyzen voort, dat de open bare onderwijzers niet uit persoonlijk voor deel bun propaganda hebben gedreven. Het was toch zeker uit beginsel. En daarenboven dat uit der hoogte spreken over schoolhoofden Alsof de republikeinsche school de eenige beste is. Spreker kan er ook van meepraten als man van het vak. En dan durft hij wel uitspreken, dat sommige aanhangers van dit soort scholen door hun optreden meer schade hebben gedaan aan het open baar onderwijs dan zulks aan kerkelijken ware mogelijk geweest. Wellicht zijn ze zelf daardoor oorzaak geworden, dat tot heden aan „billijke eischen" nog niet is voldaan. De vrijzinnige pers gaat deels voort met zich te ergeren aan het stukje van ds. Laman in Zeeuwsch Kerkblad, terwijl er een ander deel den draak mee steekt. Het Handelsblad onder anderen schrijft De watersnood is, zegt ds. Laman, blijkelijk een straf wegens den goddeloozen uitslag der Juni-verkiezingen. Wel, nu trekke de politieke ziener deze schrandere algemeene stelling eens in corcreto door. Dat wil zeggen district voor district in Zeeland. Het district Middelburg, (waarin Vlissingen onderliep en de Domburgsche duinen deerlijk werden gehavend) is dan gestraft omdat het den antirevolutionnair Lucasse herkoos. Het district Hontenisse, waarin groote polders werden overstroomd, is gestraft omdat het.... den katholiek Fruijtier herkoos. Het district Goes, dat behalve vele andere overstroomde polders o. a. ook de Engelsche polders, èn het heele eiland Tholen omval, is gestraft omdat het ...den heerLo hnr an herkoos. Het district Oostburg daarentegen bleef, naar verhouding van de vorige, vrijwel gespaard, hoewel het den liberaal Hennequin herkoos. Maar de treffendste ^bestiering" kon de heer Laman waarnemen in zijn allernaaste omgeving. Want het district Zierikzee werd het moet immers duidelijk zijn volgens Ds. Laman beloond door verschooriing van overstroomingen, omdat het (niet waar, Ds. Laman den anti-revolutionair Pompe uit wierp en den liberaal Patijn verkoos. Zoo schrijft men geschiedenis, als men politieke munt wil slaan uit rampen en als men orakeltje wil spelen. Nu kunnen wij 't best hebben dat een liberaal, een moderne dominé, een reform- Jood, een sociaal democraat, of wie ook die niet aan God gelooft zooals Hij zich in Jezus Christus Zijnen Eeniggeboren Zoon heeft geopenbaard, zich aan medi taties als van ds. Laman ergert. Eerst wanneer zij komen tot de kennisse uit Gods Woord van God en van Jezus Christus, Wien te kennen het eeuwige leven is, zullen zij deze dingen verstaan en met al Gods volk, tot wie alleen ds. Laman zich gericht heeft, biddend om meer schuldbesef en beschaamdheid des aange- zichts, het verband tusschen nationale zon den en nationale rampen erkennen. Maar deze critici konden toch wel weten uit de geschiedenis der volken dat een natie een organisch geheel is, dat bij de beproevingen Gods niet is te splitsendat als één lid lijdt, alle leden lijden, en dat ook zelfs de zonde der koningen, een als zelfs vorst en volk met elkander zijn, aan het volk, en de zonde der ouders aan de kinderen bezocht wordt. Om Davids zonde stierf Bathseba's zoon; om Jerobeanr's zonde stierf zijn troonop volger om Salomo's zonde verloor Reha- beam de tien stammenom Israëls zonde in de woestijn, stierven daar een deel hunner kinderen. En wat lret verband tusschen vorst en volk aangaat, wij zien een deel van David's onderdanen aan de pest sterven, uit straf vóór 's Konings ijdellreid. Wat natuurlijk niet uitsluit dat ook het volk met deu vorst van den levenden God was afgeweken. Neen, ds. Laman heeft zich niet op den rechterstoel gezet. Hij heeft op grond van de geschiedenis en't geopenbaarde Woord ons allen, en de Christenen in de eerste plaats, gewaarschuwd om terug te keeren tot den Heere. En nu zijn niet deze of die eilanders, deze of die kiezers, deze of die huisvaders, dit deel of dat deel van ons vaderland grooter zondaars dan de andereri, het tegendeel is zelfs mogelijk. Maar het gansche Nederlandsche volk staat schuldig voor den Heere. Wij heb ben gezondigd en onze vaderen behoorde de grondtoon te wezen van het schuldbe lijdend gebed waarmee het zijn God wenscht te ontmoeten. Doet het dit niet, ontwaakt het niet uit zijn dommel, spot het nog met welgemeende waarschuwin gen, dan is 't geslagen en heeft geen pijn gevoeld, en loopt 't groot gevaar voor erger want onze God is barmhartig maar ook rechtvaardig Zoo, en niet anders, hebben duizenden in den lande het woord van ds. Laman opgevat, en hem in hun hart gelijk gegeven. De moderne Staat. Zondagmorgen 5 Nov. 1905 hield de Bond van Vrijzinnige Propaganda- Vereeni- gingen eene algemeene vergadering te Rot terdam, waarin als spreker optrad het Tweede Kamerlid K. Reijne. Volgens het verslag van de vergadering in de N. Rott. Ct. van 7 Nov. (Eerste blad B), zou de heer Reijne o. m. het volgende hebben gezegd„Te strijden heeft de liberale partij ook tegen het gevaar van den kant der rechterzijde dreigend, dat er op uit is, onze volkseenheid af te brok kelen Men zie slechts het groot aantal vereerrigingen van allerlei slag, dat op christelijken grondslag wordt opgericht. Dit gevaar dient bezworen, want anders wordt de zoo noodige samenwerking van allen ten bate van land en volk op den duur ernstig bedreigd". Altijd weêr dezelfde revolutionaire volks eenheid, die zich door de verscheidenheid bedreigd ziet. In den revolutionairen Staat zijn de bijzonderheden een gevaar. Het rnoet alles naar eenzelfde staats model worden gefatsoeneerd. De revolutionaire Staat kan dan ook geen vrijheid geven. De heer Reijne sprak zelfs van een bezwe ren van het gevaar, dat de volkseenheid bedreigt. Eerst maakt de vrijzinnige Staat allerlei openbare instelling met uitsluiting van den christelijken factor, en heet die nationaal of vaderlandsch, hoe weinig ook het volk er van gediend zij. En als dan het volk zelf doet datgene waartoe de moderne Staat, door ongeloof bezield, telkens onmachtig blijkt, en in richtingen in het leven roept, waaraan het behoefte heeft, en zooals het die wenscht, dan heeten dezen een gevaar voor de volkseenheid. Onderdrukking van het volk door den Staat is telkens het resultaat der vrijzinnige wijsheid. Vrijmaking van het volk uit de banden van het staatsalvermogen is der anti-revo lutionairen ernstige roeping. (Rotterdammer). D. P. D. FABIUS. Niet alleen het vraagstuk van ouderdoms- verzekering, maar ook dat der werkloosheid wordt meer en meer een der onderwerpen waarmee de sociale politiek zich gaat be moeien. In ons land hoort men er nog zeer weinig van, geen courant wijdt er nog artikelen aan, geen redenaars in of buiten de Kamer speechen er nog over. Ouderdoms-pensioenen, dat weet men algemeen wel, is door het Kabinet-Kuyper meer dan ooit te voren aan de orde gesteld en het gaat van de politieke agenda nooit meer" af. Maar werkloosheid. Men erkent het wel, het is een kanker in het sociale leven van den werkman. Eerst heeft men getracht door philantropische hulp, vooral in den winter, het kwaad te temperen. Men bracht geld bijeen, liet onnoodig werk doen, of trachtte het voorgenomen werk te ver vroegen. Maar de hulp op zoodanige wijze geboden, kon slechts een kleine groep om vatten en voldeed over 't algemeen aan de verwachting niet. In sommige gemeenten in Frankrijk en België heeft men nu de proef genomen met gemeentelijke verzekering. In Duitschland, waar men liefst alles wettelijk regelt, dringt men sterk aan op rijksverzekering tegen werkeloosheid. In Engeland heeft men dezen winter, omdat de nood daar buitengewoon drong, district-comité's gevormd. Alles duidt aan dat men zoekende is naar een middel tegen deze maatschappelijke kwaal. Daarop een oogenblik onze aandacht te vestigen dacht ons nuttig. Niet zoo spoedig zal eene oplossing van dit vraagstuk te wachten zijn of we zullen er de attentie onzer lezers nog wel eens voor kunnen vragen. Naar mijn meening moeten gods dienst en politiek niet worden ver mengd, wanneer men onder goda- dienst verstaat kerkelijk leven, cultus en al wat daarmede in verband staat. Het verband tusschen politiek en godsdienst ligt m.i. hie. in, dat iemand, die God wil d'enen, zulks doet in alle zaken, dus óók in zaken van Staat. En wat men ook moge zeggen, de vrijheid kan daardoor nimmer worden bedreigd. Er is geen grondslag voor de politiek, welke meer de beteekenis der persoonlijkheid doet uitkomen en die persoonlijkheid hooger eerbiedigt dan in de christelijke religie. TALMA. Rusland. Er dniken weer allerlei geruchten op omtrent den gezondheidstoestand van graaf Witte. Een bewijs dat zijn collega's weer knapjes bezig zijn hem den voet dwars te zetten. Men zegt dan ook dat hij hard heeft moeten vechten tegen Trepof en Doernowo om zyn amnestie-ontwerp in veilige haven te krijgen. De reactionaire partij kreeg de overhand en vandaar de geruchten, dat

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 1