NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 101. 1906 Dinsdag 30 Januari 20e Jaargang, HISTORISGH CHRISTELIJK- Buitenlandseb Overzicht. HET CALVINISME. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ. te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN n 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. pR25. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van I5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De naam Calvinist is sinds Calvijn, iu verschillende landen en tijden in gebruik geweest in verschillende beteekenis. De leden der Gereformeerde Kerk in Hongarije en Frankrijk worden onder dien naam als secte aangeduid. Ook zelfs zij die reeds lang met de belijdenis van Cal vijn gebroken hebben. Zoo is Calvinist derhalve eigenlijk een scheldnaam, gelijk in ons land de naam Scholtiaan aan de eerste Afgescheidenen smadelijk gegeven werd. In Frankrijk was 't nog in den laat- sten tyd de jodenhater Thiébaud, die, niet minder smadelijk „Joden en Calvi nisten" als de twee anti-nationale machten tegen de macht van den nationalen geest brandmerkte. Een ander gebruik dat ten onrechte van den naam Calvinist gemaakt wordt, is ont leend aan een bepaald punt der belijdenis. Men noemt Calvinisten, ook in ons land in sommige kringen is dit gebruik niet vreemd de zoodanigen die beslist vast houden aan het dogma der Voorbeschik king. Met dien naam duiden zij 'dan die belijders aan als een soort bekrompen lieden, die het christelijk element in de leer niet hebben gegrepen, en als zoo danig nader aan de volgelingen van Mo hammed als aan de discipelen van den Christus staan. Een onrecht dat deze be lijders gaarne dragen, cewijl het hun een eer is in dezen de Schrift tot bondgenoot te hebben. Ook aan sommige Baptisten en Metho disten wordt deze naam gegeven. Een zeer ongepaste naam, dewijl Calvinisme en Methodisme, kerkelijk gedacht, zich op voorgang van Calvijn zeiven, niet ver staan kunnen. Maar buiten dit sectarisch, confessioneel en kerkelijk gebruik van dezen naam, geldt hij nu bovendien nog als weten- scliappelijken term, deels in historische, deels in philosophische, deels in staat kundige beteekenis. Historisch spreekt de wetenschap van Calvinisme in tegenstelling van 'Luthersch of Sociniaansch. Wijsgeerig heeft zij het oog op het stel sel van begrippen dat zich op meer dan één gebied onder den invloed van Cal- vijns geest tot heerschappij verhief. Eindelijk als staatkundige naam is het Calvinisme die beweging, welke de vrij heid der volken in het grond wettel jjk staatsleven bevocht en waarborgt, gelijk dit eerst in Holland, daarna in Engeland, eindelijk in N.-Amerika verkregen werd. En dan dient wel onthouden te worden, dat de Calvinisten in staatkundig weten- schappelijken zin, niet zichzelf dezen naam hebben gegeven maar dat ook niet-chris- telijke schrijvers, tegenstanders van het Calvinisme, het met dezen naam bestempeld hebben. Zoo doen het onder anderen Fruin en Bakhuizen v. d. Brink. Zij, en nog meerderen, getuigen onom wonden dat het Calvinisme de straks ge noemde natiën tot vrijheid en tot bloei heeft gebracht. Ook Zuid-Afrika heeft een tijd onder en door dat Calvinisme gebloeid. En de tijd zal ook voor Zuid-Afrika leeren gelijk hij het voor Nederland heeft geleerd, dat het Calvinisme wel tijdelijk onderdrukt kan worden, doch weldra weer ademhalen, op bloeien en veld winnen zal. Het Calvinisme met zijn vrije levens ontwikkeling, heeft ten allen tijde verschil lende schakeeringen verstuwd, die men vergelijken ban met den door kunstlicht bij avond verlichten cirkel, waaromheen min der verlichte kringen zich scharen, tot ten laatste de uiterste cirkel zich in zwak licht vertoont. Zoo was er in zijn boezem strijd tusschen zuivere en min-zuivere ontwik keling, doch onder al deze processen brak zich het Calvinisme toch aldoor baan. Het Calvinisme deed dan ook meer dan een nieuwen kerkvorm te scheppenhet openbaarde zich op ieder gebied, Tot de kennis en waardeering van het Calvinisme heeft men pas na jarenlange studie in geslachten kunnen geraken. Onze vaderen waren niet wijsgeerig aan gelegd. Maar dit wisten zij hun strijd ging om de eere Gods en een gezuiverd Chris tendom. Hiertegenover stelt zich vierkant de Revolutie, gelijk zij in 't laatst der 18e en in de 19e eeuw in de geschriften der Fransche en Duitsche wijsgeeren openbaar werd. Tegenover de eere Gods van het Calvinisme stelt het humanisme de eere van den mensch. Tijdelijk scheen zij te zegevierendoch de kleine kern van ge trouwen wij nemen alleen en in de eerste plaats Bilderdijk hield stand en steeds breeder werden de rijen die tegen het Mo dernisme en Liberalisme principieel positie kozen. De beide richtingen Revolutie en Evangelie Humanisme en Calvinisme gingen uiteen op deze drie puntenonze verhouding tot God; onze verhouding tot den menschonze verhouding tot de wereld. Wat onze verhouding tot God aangaat, onderscheidt zich het Calvinisme van het paganisme, het islamisme en Rome. De paganist zocht God in den mensch. De Mohammedaan isoleert God van den mensch. Rome stelt God en mensch in mid- delijke gemeenschap. Maar het Calvinisme proclameert de hooge gedachte dat God, hoog boven alle schepsel staande, toch onmiddellijke gemeenschap metdatschepael heeft door den Heiligen Geest. Scherper dan Luther, schoon deze als de baanbreker behoort geëerd te blijven, heeft Calvijn op dit terrein de lijnen getrokken, en doorgetrokken. Ook voor wat de verhouding van mensch tot mensch aangaat. Zocht de heiden God in het schepsel, van zelf kwam hij daardoor tot verschil van hoogheid bij de menschen en werkte dit uit in goden en halfgoden. Onder den islam die God van den mensch losmaakt, wordt de vrouw de slavin van den man. Rome, dank zij haar Chiistelijken wortel, komt deze onderscheiding te boven, doch maakt ze betrekkelijk door haar voorstel ling van hiërarchie. Het modernisme, alle verschil wegcijfe rend komt tot de gelijkheid van man en vrouw, van allen. Het Calvinisme heeft begrepen dat het menschelijk leven rechtstreeks voor God staat, en dus alle menschen van wat rang of staat ook, gelijk staan, dan alleen hierin niet dat de een van Godswege gezag over den ander uitoefent. En eindelijk wat aanbelangt onze ver houding tot de wereld heeft de Calvinist in tegenstelling met anderen, beseft dat gelijk de mensch het afschijnsel is van Gods beeld, de wereld de schepping Gods is zoodat er is een bijzondere genade die de kerk bewaart en een algemeene genade die de wereld voor inzinking behoedt. Onder de bedeeling dezer algemeene gratie bloeit het huisgezin op ontplooien handel en nijverheid hun kracht; en bloeien kunst en wetenschap zelfstandig:, op. Niet de wereld, maar het kwaad in die wereld is vervloekt, niet de zondaar, maar de zonde wordt derhalve gehaat. Kortom, het Calvinisme heeft een ander beginsel in de wereld ingedragen en heeft zich daar door vele vrienden gemaakt, maar ook vele vijanden. Toch heeft het in den strijd om recht en vrijheid de gedaante des lands zeer ten goede veranderd. De Germaansche landenDuitschland, Engeland en Holland staan hierin gunstig tegenover de RomaanscheFrankrijk, Spanje en Oostenrijk. Het Calvinisme in de historie is dus meer dan een sectarische,kettersche of kerkelijke naam. Het is een macht, een heerschend beginsel. 29 Januari 1906. De Heraut bevat de opgave van het bij «en gebraohte voor het Jubileum-fonds bij het 25-jarig bestaan der Vrije Uni versiteit. Het totaal bedrag der ontvangsten is f 104.592.86. Zeeland heeft daartoe bijgedragen f 1.978.75. Noord-Holland staat het hoogst op de lijst met f 18.128.36, Zuid-Holland volgt met f 17.830.65. Limburg staat het laagst met f 2.50 en dan volgt Drenthe met f658.96 en Noord-Brabant met f798.78. Daartusschen liggen Friesland en Gro ningen elkander zeer nabijkomend. Fries land met f 8.634.36* en Groningen met f8.389.985, Utrecht met f5.367.06, Gel derland met f 4.535.59s en Overijsel met f 2.400.37. Uit respect voor onze lezers hebben wij hun onkundig gelaten van het aanhoudend persgekijf tusschen unionistische en vrij zinnig democratische bladen over de op lossing der kabinetscrisis de vraag of de vrijzinnig democraten daarbij al dan niet gekend zijn of Borgesius 't geweten heeft van Kraus alvorens hem in 't vrijzinnige kabinet op te nemen enz. Het leukst van al is wel dat de Haagsche-briefschrijver der Zutfensche Courant bij mr. Borgesius op visite is geweest on in zijn blad nu komt oververtellen wat deze kabinets formeerder wel heeft willen loslaten. En mr. Borgesius en de Haagsche-briefschrij ver van de Zutfensche zijn één. Het is één en dezelfde persoon. Dat hiermee oolijke persbroeders van dezen briefschrijver een loopje nemen, is te begrijpen. Een hunner, zekere „Rudolf", schrijft in zijn brief uit de Hofstad aan de Arnh. Ct. De beschouwingen in diverse bladen over het zonderlinge interview van den Haagschen cor respondent der »Zutphensche Ct.", met den kabi- netsformeerdèr, mr. Borgesius, herinnert mij een oude anecdote, die zich jaren geleden in de Kal- verstraat te Amsterdam zou hebben afgespeeld. Dailr kwam de kolonel van een der regimenten een zijner officieren 's middags omstreeks 2 tmr in burgerkleeding tegen. Op hem toegaande vroeg de commannant»Meneer, wie geelt u permissie op dit uur hier inpolitiek te wandelen?" De ander, niet van vrijmoedigheid misdeeld, antwoordde /Meneer, dat is toch kras, u bent nu al de derde, die mij aanspreekt en mij blijkbaar voor mijn broeder aanziet". De kolonel zegt /Pardon, dan zal ik u niet langer ophouden". Maar den volgenden morgen ontbiedt hij den bewusten luitenant op 't rapport en zegt hem /Meneer, u moet uit mijn naam aan uw broeder zeggen, dat, als ik hem nog eens vóór vieren in burgerkleeding tegenkom, ik u met vier dagen arrest zal straffen". Iets dergelijks zou mr. Borgesius ook kunnen overkomen, dunkt me. Een kabinet, welks vader zich zoo be lachelijk maakt dat zelfs zijn eigen vrien den zich niet meer kunnen inhouden, kan onmogelijk een lang leven zijn toegedacht. Maar arme Borgesius, waar haal je dan je tweede stelletje van daan Het bovenstaande wordt nog versterkt als men in het Haagsch Weekblad een vers leest, waarin de heer Borgesius sprekende wordt ingevoerd. Wij knippen er het volgende uit, omtrent den loop der onder handelingen na het vertrek van mr. Drucker naar Zwiterland Intusschen ging de tijd al dringen, De clericalen gingen zingen En jubelden hij lapt het niet 'k Had dagelijks weer meer verdriet. Met Oorlog heb ik veel geleden, Totdat ik Staal wist t'overreden, Dat wat hij tot dusver niet zag 't Volksleger in zijn richting lag. Ook had ik last met Waterstaat, Ik kreeg het haast met Kraus te kwaad, Toen ik hem trachtte te bewijzen, Dat hij naar Chili best kon reizen, Als hij, een ingenieur zoo knap, Aanvaardde het Ministerschap/ Vijf maanden riep hij uit den lande Vijf maanden, is dat heusch geen schande? Och, zei 'k, ge kunt uw gang best gaan, Zoo lang blijft 't Kabinet niet aan! Maar erger was op 't laatst moment, Toen 't Kabinet al werd bekend, I.iet plots van Hamel me in den steek Zoodat snel handlen noodig bleek Om mij te redden uit den brand Nam ik de pen en schreel parmant Och toe, van Raalte, help me gauw, Justitie is geknipt voor jou /Daar moet 'k mijn club eerst over hooren", Was zijn bescheid. Mij kwam ter ooren Dal in die club toen is gezegd Met ons is nimmer overlegd, En zegt ge dus komaan, allo Dan is dat voor je risico. Natuurlijk, werk je in onze lijn Dan zullen wij tevreden zijn En graag je steunen, beste man. Toen zei hijtop, ik neem het An. Nu vraag ik weerheb 'k geen gelijk En geeft dat alles weer geen blijk Dat hier vergaderd is en dat Van Raalte volle instemming had Toen hij het ambt heeft geaccepteerd. Komt dus niet uit wat 'k heb beweerd, Dat voor dit gansche Kabinet Dat ik heb in elkaar gezet, Ook de vrijzinnig-democraten, Hoezeer zij ook die stelling haten, Zoo verantwoordelijk zijn als ik? Dat. zeg ik tot mijn laatsten snik. Overbekend is bet, dat de ontevreden heid, chronisch in onze hedendaagsche maatschappij leeft, zich wel het meest openbaart onder de schepelingen bij de Marine. De Matrozenbond aan de eene zijde en het gezag aan de andere zijde bestoken elkander zoo heftigals'tmaar kan. De Minister van Marine, zeker gedaehtig aan het spreekwoord, dat het met onwillige honden kwaad hazen vangen is, heeft ver lof gegeven aan hen die tegenzin in den Marinedienst openbaren om te vertrekken. Opmerkelijk dat het ook hier weder gaat als altijd. Twintig slechts hebben zich tot vertrek opgegeven. De commandanten hebben deze ontevredenen nog drie maanden bedenktijd gegeven. Niet onmogelijk dat dit kleine getal nog slinken zal. Haarlem zal zich weldra mogen ver heugen in een schilderijen-museum, dat de werken van zijn beroemde meester Frans Hals op waardige wijze zal bewaren en openbaren. De gemeenteraad stemde toe in een uitgave van twee ton voor dat doel. In Zwolle wil men een plaats bereiden voor alles wat nog machtig te worden is van den Middeneeuwschen Kerkleeraar Thomas a Kempis. Daartoe vereenigden zich een aantal kenners onzer historie of, in religiensen zin, navolgers van den man die op onna volgbare wijze de Navolging van Christus schreef. Te Zwolle is een Thomas a Kempis- vereeniging opgericht. Verschillende ver eerders van deze groote figuur in de ker kelijke wereld der 15e eeuw, namen daartoe het initiatief. Onder degenen, die voor dit doel samenkwamen, behooren behalve er kende kunstkenners en theologen, ook le den van ons hooger-en lager huis. Vogels van diverse pluimage alzoo. Naast de heeren Hoefer, De Stuers, Cuypers zag men o.a. baron v. Dedem, dr. Franssen, prof. v. Veen, prof. Bouman alsmede pater Bonaventura Kruitwagen. Doel der vereeniging is om, behalve het bijeenbrengen van een verzameling van de verschillende uitgaven van 's mans werken en de werken over hem geschreven, ook van schilderijen en prenten op hem betrekking hebbende, en voor zoover mo gelijk van alles wat verband houdt met de zoogenaamde moderne devotie der 15e eeuw, waarvan Thomas a Kempis de meest bekende figuur is. Tot heden is er in de stad, waar de schrijver van de „Imitatio Christi" bijna zijn geheele leven heeft doorgebracht, al heel weinig te vinden, dat de herinnering aan hem verlevendigt. Alleen een monu ment in de St. Michaëlkerk aldaar is een hulde, die men hem vroeger heeft gebracht. Ook in het naburig België ijvert men voor invoering van leerplicht. Te Ant werpen hebben enkele volksvertegenwoor digers, liberaal en socialist te gader, op eene meeting de wenschelijkheid van leer plicht betoogd. Het is geen politieke kwestie, zeiden deze woordvoerders, maar een van nationaal belang. Een hunner trachtte zelfs met voorgelegde statistieken te bewijzen, dat in België het aantal mis drijven evenredig is gebleken met het aantal ongeletterden. Ook wij kennen hier te lande dit versleten argument, van omstreeks een halve eeuw geleden: „Wat wij aan het onderwijs uit geven, halen wij op de gevangenissen uit", schreef prof. 0. W. Opzoomer in 1860. We weten helaas nu wel beter. Kennis of ontwikkeling is niet het grootste wapen tegen de ondeugd, al stellen we beide op hoogen prijs en geven we volmondig toe dat in dezen tijd van stoom en electrici- teit bij uitnemendheid, de plaatsvervan gers van lichamelijke kracht, inzonderheid in industrieels landen, een verstandig en ontwikkeld werkman nog minder dan vroe ger gemist kan worden. Het vereenigingsleven bloeit, ook ten onzent. Maar toch nog niet zoo sterk als in Engeland. Daar heelt men nu werkelijk vereeDigingen voor alles en nog wat. Nu is er een vereeniging geboren tegen te vroeg begraven. Rondtrekkende redenaars zeggen, dat ook deze voldoet aan een bestaande behoefte. Soit Nu de Engelsche verkiezingen en de Russische troebelen over zijn, valt er op politiek gebied weinig meer voor dat de aandacht trekt. Heden is 't de laatste dag der verkie zingen, zoodat morgen de einduitslag' kan worden opgemaakt, tenzij- de uitslag dei- stemming op de Faroër- en Shetlandsche eilanden wat lang onder weg blijft. De uitslag heeft echtar de sterkste ver wachtingen overtroffen. De liberalen heb ben een meerderheid van 110 stemmen over de andere partijen te zamen. Voor hunne geestverwanten in de Nederlandsche Kamers om van te watertanden. Van de 670 zijn er nu 666 leden van het Lagerhuis gekozenen wel 386 libe ralen en 280. De rechte getallen komen echter eerst openbaar wanneer de stembus op de straks genoemde eilanden zal ge sproken hebben. Het zal _derhalve vrij zinnige wetten kunnen gaan regenen tenzij de wind die uit het conservatieve tory- Hoogerhuis waait, dien regen mocht tegen houden. Oud-minister Balfour zal dan toch nog lid van het Lagerhuis worden.Een der vertegen woordigers der City Gibbs bood hem zijn zetel aan dien hij gracieuselijk aanvaard de. Binnenkort moet dus een nieuwe stem ming in dat district plaats hebben. Maar dat zal niet zoo spoedig zijn. Wel zal hij zonder stemming verkozen verklaard wor den doch mr. Gibbs moet eerst nog for meel zitting nemen in het nieuwe Parle ment alvorens hij zijn zetel kan ontrui men, en dan moeten er nog tal van formaliteiten plaats vinden vóór mr. Bal four weer het recht krijgt het Lagerhuis binnen te treden. Vóór het zoo ver is zal dus het Huis reeds goed en wel gezeteld zijn en de ex-premier zal, als ware hij de eerste de beste aankomeling door twee andere leden van den zaaluitgang naar den stoel van den Speaker (voorzitter) moeten worden geleid om in diens han den den eed af te leggen en aan het Huis te worden geïntroduceerd. Het installeeren van de overige leden van het nieuwe Parlement zal naar buiten toe heel wat minder aandacht wekken. Dat gebeurt, wanneer een nieuw Lager huis vpor het eerst bijeen komt, alle» be-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 1