TSST 4TSS. RECLAMES. Als zulk een fata morgana is de revolutie. Moeten dan bestaande toestanden steeds onveranderd blijven? Men moet onderscheiden de reformatie van de revolutie. De reformatie is van boven, de revolutie van beneden. l)e Reformatie baant den weg tot God, geeft de Christelijke vrijheid. De revolutie legt de knellende banden der zonde aan, knevelt alle ware vrijheid. Dit erkennen de geesteskinderen der revolutie natuurlijk niet. Zij willen den hemel reeds op aarde geven. De Reformatie ziet het paradijs in de verre toekomst maar wezenlijk te verwer kelijken op grond van de onfeilbare toezeg ging van Christus. God en Satan, leven en dood, hemel en hel is de groote tegenstelling tusschen Reformatie en Revolutie. Tusschen beide bestaat geenerlei betrekking of verwant schap, hoewel dikwijls de liberalen zich beroemen op deze hooge geboorte. Had Frankrijk de Reformatie begrepen dan zou het nooit zijn geworden het Frank rijk der revolutie. Frankrijk heeft met geweld gekeerd den invloed der Hervorming en daartegenover de sluizen opengezet voor het verderf der theorieën der Encyclopedisten. Het Frankrijk van den Rartholomeusnacht en de herroeping van het Edict van Nan tes, dat geen plaats liet aan de Calvinisten, werd bakermat voor allerlei ongodisten. Voltaire verklaarde met schuim van geestigheden den oorlog aan den Christus, zelfs tol den laatsten snik, smaadheden uitbrakende tegen den Gezalfde Gods. „Ecrasez 1'Infame", «vernietig dien eer- looze'' was de kreet vau zijn satanischen overmoed. Van Diderot is uitgegaan dit tekstwoord der revolutie «'t Heil der volkeren zal niet komen eer de laatste der koningen is op gehangen aan de darmen van den laatsten priester". «Ni Dieu, ni maitre", «Geen God en geen meester" was hun grond-dogma. Tegenover deze gruwelijke leer der revolutie staat de Hervorming en wijst op de hoofdsom der Christelijke Waarheid «Vrede door het bloed des Kruises". «Rechtvaardiging door het geloof". Het leven der Fransche maatschappij der 18e eeuw ging op in vormendienst. Het was geheel onnatuurlijk. Daarop kwam een terugslag. 't Recht van en terugkeer tot de na tuur werd het wachtwoord. Alle banden werden veroordeeld, 't Huwelijk werd door Diderot een misbruik genoemd, dat zoo spoedig mogelijk diende opgeruimd. Rousseau, een type van zinnelijkheid, leerde alle voorkeur voor de eene vrouw boven de andere is af te keuren. Dit deed een stroom van hartstochten los breken. Men kende noch aan moraal noch aan godsdienst meer gezag toe. Daarvan be hoorde men zich te einancipeeren, en de vrijheid met volle teugen indrinken. Maar het land van vrijheid, gelijkheid en broe derschap is een fata morgana gebleken dat bedroog, misleidde, en onderdrukking aanbracht. Keuchenius teekende dit eens in de Tweede Kamer door te zeggen „De re volutie reageert altijd tegen wat zij wil produceeren". Wind van leer was gezaaid, storm werd geoogst. In het verloop der revolutie treden machtige geesten te voorschijn, maar gees ten uit den afgrond, het volk begooche lend tot het zich misleid zag. Mirabeau die met zijn krachtig woord beslag legde op het volk, maar om het te .leeren den grootsten willekeur, sterft ten gevolge van de uitspattingen van zijn losbandig leven op jeugdigen leeftijd. Zijn leeringen evenwel toegejuicht door het laag gepeupel dat niets had te verliezen deden hun invloed gelden. De godsdienst werd afgeschaften in den persoon van een veile deerne de rede aangebeden. De zwakste der koningen en de schoonste der koninginnen werden op het schavot onthoofd. In dit beloofde rijk der „menschelijk- heid" ontstond de grootste uitgieting dei- zonde. De Rartholomeusnacht treedt geheel op den achtergrond bij dit onophoudelijk moorden van eigen medeburgers. Zou men dan Rome duchten en niet duizendmaal meer de helsche woede der revolutie In de laatste periode van het Schrik bewind duikt een nieuw figuur uit de volksmassa omhoog. Robespierre in wien misdaad vereenigd is met geniehet gelukte hem zich te verheffen tot een hoogte van dwingelandij als zelden geschiedde. Als een lyram uit het oosten heerscht hij onder republikeiusche vormen. Zou met hem het rijk van gelijkheid, vrijheid eu broederschap aanbreken waarin hij geloofde Het teleurgestelde volk zou het wel anders laten zien, als het zijn zinsbegoo cheling gewaar werd. Na korten tijd sleepte het Robespierre naar de guillotine. Na hem verschijnt de geweldenaar Na poleon. Welk middel zal hij aangrijpen om de 40000 opstandelingen tot rust te brengen In dit land van vrijheid en broeder schap vond hij het kanon het beste middel pm de ziedende massa's te bedwingen, STATISTIEKE OJPGAVEN. Bevolking der onderstaande gemeenten in Zeeland. GEMEENTE. BORSELE ELLEWOUTSDIJK KATTENDIJKE KOLIJNSPLAAT KORTGENE MIDDELBURG ZIERIKZEE St.-PHILIPSLAND THOLEN (De 5 eerste zijn overgenomen uit de Goesehe Courant.) Bevolking Januari 1905. m. vr. Geboren. Overleden. m. vr. M S5 Ij 0 In de Uit de Bevolking m. vr. 546 361 553 957 591 530 363 514 926 556 1076 724 1067 1883 1147 20 17 5 16 19 11 37 21 30 40 27 II 8902 10289 3306 3685 977 917 1561 1551 26 14 14 13, 19191210 253 463 6991 117 103 2201 1894 24 27 51 9 7 6 13 10 112 62 4 16 13 11 24 o 15 162 274 55 117 11 15 7 6 5 11 6 1 3112 54 48 102 8 11 19 - 12 5 5 10 6 35 i 13 46 i 31 22 635 ji 138 28 !i 64 33 16 35 21 23 I „J 68 23 27 29 81 18 22 34 21 52 50 52 45 27 24 671 1306 624 738 165 303 172 192 27 55 32 29 67,131 83 71 50 569 40 354 55 578 102 951 51 590 1362 9011 364 3327 61 993 154 1588 546 367 534 898 563 10313 3706 931 1584 1115 721 1112 1849 1153 19324 7033 1924 3172 Alle vrijheid te buigen voor één wil, niet dien van God, maar van hemzelf, in zich het absolutisme te doen heerschen over wie om den vrijheidsboom hadden gedanst, hen als kanonnenvleesch te ge bruiken in zijn Europeesche oorlogen werd de hoogste reactie der revolutie. De geesteskinderen der revolutie zeggen deze gruwelen zijn niet inhaerent |aau de ideeën der omwenteling. Is eenmaal de nieuwe stand van zaken bereikt, dan zal het gezond verstand in onverstoorbare orde regeeren. Dit is de grondstelling der conserva tieven, liberalen, radicalen, sociaal-demo craten en anarchisten. Gods openbaring op staatkundig gebied achten zij overbodig. Maar de emancipatie van 't Godsgezag zal ook de arbeiders die tot de soc.-dem. leiders opzien als tot hun messiassen ont nuchteren. In de vergadering der soc.-dem. leiders na de spoorwegstaking heerschte niet het gezond verstand in onverstoorbare orde, maar naar het getuigenis van hen zeiven was het er een hel. Opzoomer voorspelde, dat als het land maar werd overladen met openbare scholen, dan zouden de gevangenissen overbodig worden. Maar zijn voorspelling is zoo weinig ver vuld, dat na nog geen halve eeuw tucht scholen moeten worden opgericht. Door de modernen wordt aan den bijbel hoe langer hoe meer getornd. Emancipatie van Gods wil is dienstbaar heid aan den wil van het schepsel. De meest absolute gebondenheid aan den wil van God is de grootste vrijheid. Vrij van den mensch der zonde buigen de anti-revolutionaix-en voor niemand den knie dan voor God. Van de gelegenheid tot debat werd door niemand gebruik gemaakt. Daarna werd de vergadering, die met gebed geopend was, op gelijke wijze door dr. Keizer beëindigd. Goes. Uit de orgelfabriek van den heer A. S. J. Dekker in het Ossenhoofd- straatje is heden morgen een rijwiel ge stolen. De politie doet onderzoek. Aagtekerke. In het laatst van het vorige jaar werd het gebouw der voor malige openbare school alhier ten deele voor Gemeentehuis verbouwd. De doel matig ingerichte vergaderkamer werd den 5 dezer ingewijd in eene vergadering van den Raad, bijgewoond door den secretaris en andere gemeenteambtenaren, den ont werper en de uitvoerders van het plan benevens enkele andere genoodigdeu. De burgemeester bracht de geschiedenis dei- vroegere vergaderkamer daarbij in herin nering (zie H. M. Kesteloo, Aagtekerke blz. 22). Arnemuiden. In de statistiek der be volking vergaten wij te melden dat er in 1905 zijn gesloten 21 huwelijken en leven loos aangegeven werden 7 kinderen. Christelijk letterkundig verbond. Dezer dagen werd door hetChr. Letterk. Verbond een algemeene vergadering gehouden. De voorzitter, de heer A. J. Hoogtnbirk, deelde enkele bijzonderheden mee omtrent de uitbreiding en den bloei van het Verbond. De plaatselijke kringen verheugen zich in steeds grooter bezoek hunner vergaderin gen in Den Haag en Apeldoorn werden pogingen in het werk gesteld tot vorming eaner afdeeliug. Voorts sprak hij over het revolutionaire in taal en stijl der nieuwere letterkunde, over het ruwe van hunne beelden. De le-secretaris bracht verslag uit van de vorige vergadering te Driebergen. Een voorstel van den heer Riënts Balt om op de algemeene vergadering ook poëzie- voordrachten toe te laten, werd aan de prudentie van het bestuur overgelaten. Ds. Geselschap, die als bestuurslid her kozen werd, deed eenige rnededeeliugen omtrent de propaganda. Als hulpmiddelen werd het vormen van leeskringen aanbe volen. Nu vond de bespreking plaats van het referaat van den heer Uit den Bogaard te Utrecht. O. m. gaven de dames Enka, Joh. Breevoort en de heeren Geselschap, Brummelkamp, Lukkien, Van der Zee en Dippel hunnen bezwaren tegen het betoog des heeren U. d. B. over Christendom en Kunst te kennen, die daarop uitvoerig de sprekers beantwoordde. De heer Brummelkamp gaf voorts een lezing over „De Kunst en hare taak", welke tot een levendige gedachtenwisst- ling aanleiding gaf, Wonderlijk. Dezer dagen werd eene prentkaart, gefrankeerd als briefkaart, ontvangen door den Rijksontvanger te Veendam, den Heer Rodenburg. De kaart was den 5en Sept. 1903 te Groningen gepost en nog dienzelfden dag te V. aan gekomen. Zij werd echter niet bezorgd en blijkens het opschrift, 28 Dec. 1905 door een Jongeheer Breemer, Lijn baansgracht 80, te Amsterdam, opnieuw gepost en arriveerde nu te Veendam. Te Hoogeveen is een heer in de vaart nabij zijn woning te water geraakt en verdronken. Te Alkmarijp is een 10-jarige knaap door het ijs gezakt en verdronken. l'imotheus, het bekende gunstig ge renommeerde Chr. weekblad onder redactie van den heer Voorhoeve te Den Haag heeft weer een vasten medewerker ge vonden in den bekenden populairen schrij ver A. J. Hoogenbirk, die de rubriek Letterkunde op zich neemt, en door wiens toetreden de toch al zoo groote belang rijkheid van den inhoud van dit tijdschrift niet weinig zal worden verhoogd. Het huwelijk van mej. Alice Roosevelt en den heer Longworth zal op 2 Februari worden voltrokken. De vice-admiraal Togo (broeder van den grooten Togo) is overleden. Hij nam deel aan den zeeslag van 10 Augustus toen een deel van het Port-Arthur-eskader poogde te ontsnappen en ook aan den slag in de Japansche Zee. De verwoeste stad Masaya, waar dui zenden in de lava van den naburigen vuur- spuwenden berg moeten zijn omgekomen, lag tusschen het Nicaragua- en het Mana- guameer. Het stadje telde 20,900 inwoners, had een belangrijke industrie van hoeden, hangmatten, touwwerk en zadels en een sterken tabaksbouw. Er heerschten leven dige handel en nijverheid. Betreffende het zoogenaamde mor ganatische huwelijk van koning Leopold der Belgen merkt de Brusselsche Soil- op, dat in België alle privilegiën bij de Grond wet afgeschaft zijn en dat een morga natisch huwelijk daar te lande eenvoudig niet bestaat. Zaterdagavond is te Madrid het hu welijkscontract geteekend tusschen de Infante ,Maria Theresia en den Prins van Beieren en 12 Januari heeft de huwelijks voltrekking plaats. De pauselijke dispen satie is reeds aangekomen. Tusschen de beide plechtigheden ligt een aantal fees ten. Het jonge paar zal niet op reis gaan. De bloedige vechtpartij, die Maau- dag tusschen de soldaten van de Duitsche en Japansche gezantschapswachten plaats gehad heeft te Peking en waarbij 8 Duit- scliers en 12 Japanners erg toegetakeld werden, heeft tot vriendschappelijke, wederzijdsche mededeelingen van beide regeeringen geleid, waarna deze zaak uit een diplomatiek oogpunt als afgedaan wordt beschouwd. Te New-York is een typografen- staking uitgebroken. 1200 man, van 44 groote drukkerijen, doen mede aan deze beweging, welke de verkrijging beoogt van den 8-urigen werkdag. Van den 1 Januari tot den 30 Sep tember van het afgeloopen jaar zijn er te New-York niet minder dan 2555 menschen overleden aan de gevolgen van een trein- of trambotsing, brand, moord- en zelfmoord. In zee, langs het strand van Brighton, hebben zich deze week twee dames en een heer laten doopen, in badkostuum, door rev- mr. Mutgrave. De ceremonie duurde slechts een paar minuten. Daar de zee hol stond en er een venijnige regen viel, zal veel van de charme van dezen natuur-doop verloren zijn gegaan. In de Spaansche provincie Galicië heeft het in de laatste dagen onophoudelijk geregend. Het land is op vele plaatsen overstroomd, waardoor de spoorwegdienst onderbroken is. In Estland (Rusland) zijn op 93 bezit tingen öf de woonhuizen öf de branderijen door opstandelingen in brand gestoken, vernield of uitgeplunderd. De graaf van Devonshire heeft groot moedig het land geschonken, dat de stad Ashwood (Buxton) noodig had om haar promenade te verbreeden. Voor veel werk- loozen is dit groote werk weer een buiten kansje. Te Tailar zijn twee dames het slacht offer geworden van een automobiel-ongeluk. Bij het oversteken van een overweg, greep een juist passeerende trein den wagen. De dames werden onmiddellijk gedood. Itlieuiiiiitiek. De ziekte die al de vreugde van het bestaan doet verdwijnen. Hoe er zich van te bevrijden De Pinkpillen genezen dezelve. Dc rheumatiek meer als elk andere ziekte ontneemt al het aangename van het leven. Dezelve is zoo pijnlijk, heeft zulk een in vloed op het geheele lichaamsgestel, dat diegenen die er aan lijden slechts op slechte dagen kunnen rekenen. Meestal doel de rheumatiek zich voor in de armen, handen, beenen en voeten, een deel van ons lichaam dal wij op ieder oogenblik moeten bewegen en ieder oogenblik wordt de pijn verdubbeld. Eenige personen heb ben oogenblikken van rust, gedurende de welken hun leven voorbij gaat met de vrees van een naastbijzijnde aanval. Zij zijn verplicht de geringte koude te ver mijden, kunnen bij vochtig weer niet uit gaan, want het geringste doet hunne pij nen terug komen. De oorzaak van de rheumatiek ligt in de slechte zamenstelling van het bloed, hetwelk te veel urinezuur bevat. Het bloed bevat te veel urinezuur omdat dit zuur voortkomt uit de overblijfsels van het voedsel, welke op niet voldoende wijze door die organen verdreven worden die zulks moeten doen. De nieren zijn te zwak, de ingewanden en lever verrichten slecht hun werk. De uitwendige toepas singen kunnen slechts eene tijdelijke ver mindering der pijnen te weeg brengen Men zal zich van rheumatiek niet genezen, zoo lang het bloed niet gezuiverd is. De Pinkpillen hebben eene belangrijke her nieuwende en zuiverende werking op het bloed. Zij hernieuwen het bloed met iedere dosis, om zoo te zeggen een dosis nieuw, rijk en zuiver bloed dat in Uwe aderen wordt gebracht en de zieke zal weldra een algemeen welzijn bespeuren door de Pinkpillen teweeg gebracht. De rheu- matische aandoeningen zullen zich minder voordoen en verdwijnen. De zieke zal geen pijn meer hebben en bovendien zal zijn algemeenen toestand verbeterd worden. Het is van het hoogste belang om de in structies vervat in den prospectus te lezen, welke prospectus zich om de doozen met Pinkpillen bevindt. De zieken vinden er inderdaad aanwijzingen voor den te vol gen leefregel die zeer belangrijk zijn, waar van de inachtneming de uilwerking van het geneesmiddel gemakkelijk maakt eu bespoedigt. «Een landbouwer de heer G. HOOGVLIET te Maasdam leed erg aan rheumatiek. Hij kon niet meer werken, hij kon den landbouw niet meer nagaan, hij moest te huis blijven zoo erg leed hij. De Pinkpillen hebben hem genezen. Hij schrijft: «lk ondergeteekende verklaar gedu rende langen tijd aan rheumathiek gele den te hebben, lk had door het geheele lichaam pijnen, ik leed erg, men heeft mij het gebruik der Pinkpillen aange raden en na eenigen tijd van behandeling is mijne ziekte geheel en al verdwenen lk ben 54 jaar oud. Zonder oponthoud kan ik thans werken". De Pinkpillen genezen alle ziekten voort komende uit een slechte samenstelling van het b oe 1. Het te arme bloed veroorzaakt bloed armoede, bleekzucht bij de jonge lieden, de maagkwalen. Het bloed dat te veel met onzuiverheden belast is veroorzaakt al de huidaandoeningen, uitslag, roode vlekten, bloedzweren, eczema. De Pink pillen hebben een krachtige werking op het zenuwgestel en genezen de neuras- thénie onder alle gedaanten. Pry's f 1.75 de doos f9.per 6 doozen Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rot terdam. Hoofd-depothouder voor Neder land en Apotheken. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij Joh de Roos en voor Goes en omstreken bij Gebr. Mulder, Drogerijen en Verfwaren. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Vrouwepolder door J. v. d. Vlugt, cand. te Coevorden. Bedankt voor Maassluis door dr. J. Schokking te Dordrecht; voor Moer- kapelle door P. Zandt, cand. te Wester- emden voor Schagen door G. H. Lol- cama te Bergen op Zoom voor Aarts woud door H. G. v. Wijngaarden, cand. te Utrecht, Algemeene Synode. Derde zitting. De heer Weijland stelt voor dat aan de Sy nodale commissie zal worden gevraagd bij de Synode een voorstel in te dienen om in art. 12 van het reglement van onderwijs in te voegen geen student wordt ingeschreven zonder een bewijs over te leggen van een hervormd predi kant, dat hij gedurende drie jaar onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis heelt genoten, en om deze bepaling dan vier jaren na de vast stelling in werking te doen treden. Dit zal worden behandeld in de S. V. van 1906. De vergadering gaat thans over tot de be handeling van het theologisch onderwijs aan de universiteiten, in het bijzonder liet candidaats- examen. Prof. Knappert komt op tegen het voorgestelde schrappen van de geschiedenis der godsdiensten. Prof, C a n n e g i e t e r wil de geschiedenis van de godsdiensten in het algemeen tot testimonium-vak zien gemaakt, ook moet de geschiedenis der leer aangaande God als examen-vak verdwijnen. Hij wil de splitsing van het candidaats-examen doen ver vallen en dit twee uren doen durendaar de splitsing te veel speciale studie in de hand werkt. Dit examen moet worden afgenomen in uitleg ging van uit het Oude Testament opgegeven hoofdstukken, de Israelietische leuerkunde in hoofdtrekken, de geschiedenis van dui Israë- lietischeu godsdienst, de uitlegging van uit het Nieuwe Testament opgegeven hoofdstukken, de oud-christelijke letterkunde in hoofdtrekken, de geschiedenis van het Christendom, de dogmen- geschiedenis in hoofdtrekken, de wijsbegeerte van den godsdienst. De heer Rens, evenals prof. Knappert, neemt het voor de geschiedenis der godsdiensten in het algemeen op als nood zakelijk om het verschijnsel van den godsdienst te leeren kennen. Prof. Cannegieter ontkent dit in geenen deele, maar alles hangt van de wijze van behandeling af. Het examen-vak moet het verdwijnen. Als het heette geschie denis van den godsdienst zou het voor hein anders worden. Dit in antwoord aan den heer Rens, die wilde hebben bepaald die godsdiensten die met het Christendom in verband staan. Prof. G o o s z e n spreekt over het ontaarden der studie in examen-studie. Een examen is de eisch, beperking in het aantal vakken. Terug gekeerd moet worden tot het testimonium systeem. De heer Leenmans stemt met prof. Gooszen in in zijn aandrang op vereenvoudiging van de studie, neemt het op voor de leer aan gaande God, die niet moet worden geschrapt. De heer Weijland is het met prof. Cannegieter eens, maar dringt op de beoefening der encyclo paedic aan. De vergadering gaat, op verzoek van prol'. Knappert, over tot behandeling van het docto raal examen. Deze wil dit verplicht stellen en houdt een warm pleidooi, om dit gevoelen aan te bevelen. Hoeveel waardeering prof. Canne gieter voor zijn gronden hebben moge, toch durft hij dien weg niet aan te bevelen. Onder scheidene leden der vergadering spreken zich daarover uit. De splitsing van liet candidaats- examen wordt verworpen. Aangenomen worden als examen-vakken a. uitlegging van het Oude Testament, historische geschriften, b. Israelie tische letterkunde, c. uitlegging Nienwe Testa ment, historische geschriften, d. oud-christelijke letterkunde in hoofdtrekken, e. geschiedenis van het Christendom, f. wijsbegeerte van den godsdienst. Als examen-vakken voor het doc toraal examen worden aangenomen a. exegese ran vooruit opgegeven hoofdstukken uit het Oude en Nieuwe Testament, b. de geschiedenis der godsdiensten in liet algemeen, c. de ge schiedenis van den Israëlietischen godsdienst, d. de zedekunde, e. theologische encyclopaedie, f. dogmengeschiedenis. Deze wenschen zullen spoedig aan Hare Majesteit meegedeeld worden door de Synodale commissie. De vergadering besluit de regeling van het kerkelijk hooger onderwijs en het proponents-examen te laten rusten totdat er met het oog op de besproken wijzigingen, een besluit is genomen. Prol'. Knappert stelt voor De Synode spreekt de wenschelijkheid uit om art. 7 reglement hooger onderwijs zoo te wijzigen, dat het wel- volbracht doctoraal examen van candidaten tot den H. dienst worde geëisclit. De vergadering verwerpt dit. Ter talel komen de protesten tegen de vrij spraak van dr. Bahler. De vergadering gaat over tot de orde van den dag. Na de gewone plichtplegingen wordt de vergadering met dank zegging gesloten. N. Crt. Geref. Kerken. Aangenomen naar Koudekerke door L. van Loon te Zegwaard. (Handelsblad). Bedankt voor Breda door G. Elshove te Breukelen. Ger. Gem. onder 't Kruis. Beroepen te Rotterdam (vacature-Piene- man) ds. H. Roelofzen te Goes. Hij be kwam bij stemming door de gemeente 67 stemmen ds. G. H. Kersten te Melis- kerke 45 ds. J. R. v. Oord te Terneuzen (vroeger te Charlois) 5 te Enkhuizen H; A. Minderman te Rotterdam. Schoolnieuws. Aan de Hoogeschool te Leiden is be vorderd tot arts dhr. A. J. de Blinde. Arnemuiden. De voordracht voor onderwijzer met hoofdacte en 23-jarigen leeftijd aan de Openbare Lagere School in de kom der gemeente uit de heeren G. A. v. Noord te Rhenen, L. Olree te Haamstede en P. de Klerk te Hensbroek. e c li t s l a k e n. Tot uitbreiding van ons telegram in het no. van gisteren meldende dat de Rotterdamsche Rechtbank de gemeente Rotterdam in de quaestie eigendomsrecht kerkgebouw Waalsche gemeente in 't ongelijk heeft gesteld, melden wij dat mitsdien is beslist, dat de Waalsche ge meente zou worden gesteld in het onge stoord bezit van het kerkgebouw, tevens de Gemeente veroordeelende, behalve in de kosten van het geding, tot het weg ruimen van de ophoopingen tegen een der muren aangebracht. De rechtbank overwoog o. m. dat bij de scheiding van Kerk en Staat in 1791 de Staat ophield een heerschende en uitsluitende kerk te

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 2