TSST 4TSS.
RECLAMES.
Als zulk een fata morgana is de revolutie.
Moeten dan bestaande toestanden steeds
onveranderd blijven?
Men moet onderscheiden de reformatie
van de revolutie.
De reformatie is van boven, de revolutie
van beneden.
l)e Reformatie baant den weg tot God,
geeft de Christelijke vrijheid.
De revolutie legt de knellende banden
der zonde aan, knevelt alle ware vrijheid.
Dit erkennen de geesteskinderen der
revolutie natuurlijk niet. Zij willen den
hemel reeds op aarde geven.
De Reformatie ziet het paradijs in de
verre toekomst maar wezenlijk te verwer
kelijken op grond van de onfeilbare toezeg
ging van Christus.
God en Satan, leven en dood, hemel
en hel is de groote tegenstelling tusschen
Reformatie en Revolutie. Tusschen beide
bestaat geenerlei betrekking of verwant
schap, hoewel dikwijls de liberalen zich
beroemen op deze hooge geboorte.
Had Frankrijk de Reformatie begrepen
dan zou het nooit zijn geworden het Frank
rijk der revolutie.
Frankrijk heeft met geweld gekeerd den
invloed der Hervorming en daartegenover
de sluizen opengezet voor het verderf der
theorieën der Encyclopedisten.
Het Frankrijk van den Rartholomeusnacht
en de herroeping van het Edict van Nan
tes, dat geen plaats liet aan de Calvinisten,
werd bakermat voor allerlei ongodisten.
Voltaire verklaarde met schuim van
geestigheden den oorlog aan den Christus,
zelfs tol den laatsten snik, smaadheden
uitbrakende tegen den Gezalfde Gods.
„Ecrasez 1'Infame", «vernietig dien eer-
looze'' was de kreet vau zijn satanischen
overmoed.
Van Diderot is uitgegaan dit tekstwoord
der revolutie «'t Heil der volkeren zal niet
komen eer de laatste der koningen is op
gehangen aan de darmen van den laatsten
priester".
«Ni Dieu, ni maitre", «Geen God en
geen meester" was hun grond-dogma.
Tegenover deze gruwelijke leer der
revolutie staat de Hervorming en wijst op
de hoofdsom der Christelijke Waarheid
«Vrede door het bloed des Kruises".
«Rechtvaardiging door het geloof".
Het leven der Fransche maatschappij
der 18e eeuw ging op in vormendienst.
Het was geheel onnatuurlijk.
Daarop kwam een terugslag.
't Recht van en terugkeer tot de na
tuur werd het wachtwoord. Alle banden
werden veroordeeld, 't Huwelijk werd
door Diderot een misbruik genoemd, dat
zoo spoedig mogelijk diende opgeruimd.
Rousseau, een type van zinnelijkheid,
leerde alle voorkeur voor de eene vrouw
boven de andere is af te keuren. Dit
deed een stroom van hartstochten los
breken.
Men kende noch aan moraal noch aan
godsdienst meer gezag toe. Daarvan be
hoorde men zich te einancipeeren, en de
vrijheid met volle teugen indrinken. Maar
het land van vrijheid, gelijkheid en broe
derschap is een fata morgana gebleken
dat bedroog, misleidde, en onderdrukking
aanbracht.
Keuchenius teekende dit eens in de
Tweede Kamer door te zeggen „De re
volutie reageert altijd tegen wat zij wil
produceeren".
Wind van leer was gezaaid, storm
werd geoogst.
In het verloop der revolutie treden
machtige geesten te voorschijn, maar gees
ten uit den afgrond, het volk begooche
lend tot het zich misleid zag.
Mirabeau die met zijn krachtig woord
beslag legde op het volk, maar om het
te .leeren den grootsten willekeur, sterft
ten gevolge van de uitspattingen van zijn
losbandig leven op jeugdigen leeftijd. Zijn
leeringen evenwel toegejuicht door het
laag gepeupel dat niets had te verliezen
deden hun invloed gelden.
De godsdienst werd afgeschaften in
den persoon van een veile deerne de rede
aangebeden.
De zwakste der koningen en de schoonste
der koninginnen werden op het schavot
onthoofd.
In dit beloofde rijk der „menschelijk-
heid" ontstond de grootste uitgieting dei-
zonde.
De Rartholomeusnacht treedt geheel op
den achtergrond bij dit onophoudelijk
moorden van eigen medeburgers.
Zou men dan Rome duchten en niet
duizendmaal meer de helsche woede der
revolutie
In de laatste periode van het Schrik
bewind duikt een nieuw figuur uit de
volksmassa omhoog.
Robespierre in wien misdaad vereenigd
is met geniehet gelukte hem zich te
verheffen tot een hoogte van dwingelandij
als zelden geschiedde.
Als een lyram uit het oosten heerscht
hij onder republikeiusche vormen.
Zou met hem het rijk van gelijkheid,
vrijheid eu broederschap aanbreken waarin
hij geloofde
Het teleurgestelde volk zou het wel
anders laten zien, als het zijn zinsbegoo
cheling gewaar werd.
Na korten tijd sleepte het Robespierre
naar de guillotine.
Na hem verschijnt de geweldenaar Na
poleon. Welk middel zal hij aangrijpen
om de 40000 opstandelingen tot rust te
brengen
In dit land van vrijheid en broeder
schap vond hij het kanon het beste middel
pm de ziedende massa's te bedwingen,
STATISTIEKE OJPGAVEN.
Bevolking der onderstaande gemeenten in Zeeland.
GEMEENTE.
BORSELE
ELLEWOUTSDIJK
KATTENDIJKE
KOLIJNSPLAAT
KORTGENE
MIDDELBURG
ZIERIKZEE
St.-PHILIPSLAND
THOLEN
(De 5 eerste zijn overgenomen
uit de Goesehe Courant.)
Bevolking
Januari 1905.
m. vr.
Geboren. Overleden.
m. vr.
M
S5
Ij
0
In de Uit de Bevolking
m. vr.
546
361
553
957
591
530
363
514
926
556
1076
724
1067
1883
1147
20 17
5 16
19 11
37
21
30
40
27
II
8902 10289
3306 3685
977 917
1561 1551
26 14
14 13,
19191210 253 463
6991 117 103 2201
1894 24 27 51
9
7
6
13
10
112
62
4
16
13
11
24
o 15
162 274
55 117
11 15
7
6
5
11
6 1
3112 54 48 102 8 11 19
-
12
5
5
10
6
35
i 13
46
i 31
22
635
ji 138
28
!i 64
33
16
35
21
23
I „J
68 23 27
29
81
18 22
34 21
52 50 52
45 27 24
671 1306 624 738
165 303 172 192
27 55 32 29
67,131 83 71
50 569
40 354
55 578
102 951
51 590
1362 9011
364 3327
61 993
154 1588
546
367
534
898
563
10313
3706
931
1584
1115
721
1112
1849
1153
19324
7033
1924
3172
Alle vrijheid te buigen voor één wil,
niet dien van God, maar van hemzelf, in
zich het absolutisme te doen heerschen
over wie om den vrijheidsboom hadden
gedanst, hen als kanonnenvleesch te ge
bruiken in zijn Europeesche oorlogen werd
de hoogste reactie der revolutie.
De geesteskinderen der revolutie zeggen
deze gruwelen zijn niet inhaerent |aau de
ideeën der omwenteling.
Is eenmaal de nieuwe stand van zaken
bereikt, dan zal het gezond verstand in
onverstoorbare orde regeeren.
Dit is de grondstelling der conserva
tieven, liberalen, radicalen, sociaal-demo
craten en anarchisten.
Gods openbaring op staatkundig gebied
achten zij overbodig.
Maar de emancipatie van 't Godsgezag
zal ook de arbeiders die tot de soc.-dem.
leiders opzien als tot hun messiassen ont
nuchteren.
In de vergadering der soc.-dem. leiders
na de spoorwegstaking heerschte niet het
gezond verstand in onverstoorbare orde,
maar naar het getuigenis van hen zeiven
was het er een hel.
Opzoomer voorspelde, dat als het land
maar werd overladen met openbare scholen,
dan zouden de gevangenissen overbodig
worden.
Maar zijn voorspelling is zoo weinig ver
vuld, dat na nog geen halve eeuw tucht
scholen moeten worden opgericht.
Door de modernen wordt aan den bijbel
hoe langer hoe meer getornd.
Emancipatie van Gods wil is dienstbaar
heid aan den wil van het schepsel.
De meest absolute gebondenheid aan den
wil van God is de grootste vrijheid.
Vrij van den mensch der zonde buigen
de anti-revolutionaix-en voor niemand den
knie dan voor God.
Van de gelegenheid tot debat werd door
niemand gebruik gemaakt.
Daarna werd de vergadering, die met
gebed geopend was, op gelijke wijze door
dr. Keizer beëindigd.
Goes. Uit de orgelfabriek van den
heer A. S. J. Dekker in het Ossenhoofd-
straatje is heden morgen een rijwiel ge
stolen. De politie doet onderzoek.
Aagtekerke. In het laatst van het
vorige jaar werd het gebouw der voor
malige openbare school alhier ten deele
voor Gemeentehuis verbouwd. De doel
matig ingerichte vergaderkamer werd den
5 dezer ingewijd in eene vergadering van
den Raad, bijgewoond door den secretaris
en andere gemeenteambtenaren, den ont
werper en de uitvoerders van het plan
benevens enkele andere genoodigdeu. De
burgemeester bracht de geschiedenis dei-
vroegere vergaderkamer daarbij in herin
nering (zie H. M. Kesteloo, Aagtekerke
blz. 22).
Arnemuiden. In de statistiek der be
volking vergaten wij te melden dat er in
1905 zijn gesloten 21 huwelijken en leven
loos aangegeven werden 7 kinderen.
Christelijk letterkundig verbond. Dezer
dagen werd door hetChr. Letterk. Verbond
een algemeene vergadering gehouden. De
voorzitter, de heer A. J. Hoogtnbirk, deelde
enkele bijzonderheden mee omtrent de
uitbreiding en den bloei van het Verbond.
De plaatselijke kringen verheugen zich in
steeds grooter bezoek hunner vergaderin
gen in Den Haag en Apeldoorn werden
pogingen in het werk gesteld tot vorming
eaner afdeeliug. Voorts sprak hij over het
revolutionaire in taal en stijl der nieuwere
letterkunde, over het ruwe van hunne
beelden.
De le-secretaris bracht verslag uit van
de vorige vergadering te Driebergen. Een
voorstel van den heer Riënts Balt om op
de algemeene vergadering ook poëzie-
voordrachten toe te laten, werd aan de
prudentie van het bestuur overgelaten.
Ds. Geselschap, die als bestuurslid her
kozen werd, deed eenige rnededeeliugen
omtrent de propaganda. Als hulpmiddelen
werd het vormen van leeskringen aanbe
volen.
Nu vond de bespreking plaats van het
referaat van den heer Uit den Bogaard
te Utrecht. O. m. gaven de dames Enka,
Joh. Breevoort en de heeren Geselschap,
Brummelkamp, Lukkien, Van der Zee en
Dippel hunnen bezwaren tegen het betoog
des heeren U. d. B. over Christendom en
Kunst te kennen, die daarop uitvoerig de
sprekers beantwoordde.
De heer Brummelkamp gaf voorts een
lezing over „De Kunst en hare taak",
welke tot een levendige gedachtenwisst-
ling aanleiding gaf,
Wonderlijk. Dezer dagen werd eene
prentkaart, gefrankeerd als briefkaart,
ontvangen door den Rijksontvanger te
Veendam, den Heer Rodenburg. De kaart
was den 5en Sept. 1903 te Groningen
gepost en nog dienzelfden dag te V. aan
gekomen. Zij werd echter niet bezorgd
en blijkens het opschrift, 28 Dec.
1905 door een Jongeheer Breemer, Lijn
baansgracht 80, te Amsterdam, opnieuw
gepost en arriveerde nu te Veendam.
Te Hoogeveen is een heer in de
vaart nabij zijn woning te water geraakt
en verdronken. Te Alkmarijp is een
10-jarige knaap door het ijs gezakt en
verdronken.
l'imotheus, het bekende gunstig ge
renommeerde Chr. weekblad onder redactie
van den heer Voorhoeve te Den Haag
heeft weer een vasten medewerker ge
vonden in den bekenden populairen schrij
ver A. J. Hoogenbirk, die de rubriek
Letterkunde op zich neemt, en door wiens
toetreden de toch al zoo groote belang
rijkheid van den inhoud van dit tijdschrift
niet weinig zal worden verhoogd.
Het huwelijk van mej. Alice Roosevelt
en den heer Longworth zal op 2 Februari
worden voltrokken.
De vice-admiraal Togo (broeder van
den grooten Togo) is overleden. Hij nam
deel aan den zeeslag van 10 Augustus toen
een deel van het Port-Arthur-eskader
poogde te ontsnappen en ook aan den slag
in de Japansche Zee.
De verwoeste stad Masaya, waar dui
zenden in de lava van den naburigen vuur-
spuwenden berg moeten zijn omgekomen,
lag tusschen het Nicaragua- en het Mana-
guameer. Het stadje telde 20,900 inwoners,
had een belangrijke industrie van hoeden,
hangmatten, touwwerk en zadels en een
sterken tabaksbouw. Er heerschten leven
dige handel en nijverheid.
Betreffende het zoogenaamde mor
ganatische huwelijk van koning Leopold
der Belgen merkt de Brusselsche Soil- op,
dat in België alle privilegiën bij de Grond
wet afgeschaft zijn en dat een morga
natisch huwelijk daar te lande eenvoudig
niet bestaat.
Zaterdagavond is te Madrid het hu
welijkscontract geteekend tusschen de
Infante ,Maria Theresia en den Prins van
Beieren en 12 Januari heeft de huwelijks
voltrekking plaats. De pauselijke dispen
satie is reeds aangekomen. Tusschen de
beide plechtigheden ligt een aantal fees
ten. Het jonge paar zal niet op reis gaan.
De bloedige vechtpartij, die Maau-
dag tusschen de soldaten van de Duitsche
en Japansche gezantschapswachten plaats
gehad heeft te Peking en waarbij 8 Duit-
scliers en 12 Japanners erg toegetakeld
werden, heeft tot vriendschappelijke,
wederzijdsche mededeelingen van beide
regeeringen geleid, waarna deze zaak uit
een diplomatiek oogpunt als afgedaan
wordt beschouwd.
Te New-York is een typografen-
staking uitgebroken. 1200 man, van 44
groote drukkerijen, doen mede aan deze
beweging, welke de verkrijging beoogt
van den 8-urigen werkdag.
Van den 1 Januari tot den 30 Sep
tember van het afgeloopen jaar zijn er te
New-York niet minder dan 2555 menschen
overleden aan de gevolgen van een trein- of
trambotsing, brand, moord- en zelfmoord.
In zee, langs het strand van Brighton,
hebben zich deze week twee dames en een
heer laten doopen, in badkostuum, door
rev- mr. Mutgrave. De ceremonie duurde
slechts een paar minuten. Daar de zee hol
stond en er een venijnige regen viel, zal
veel van de charme van dezen natuur-doop
verloren zijn gegaan.
In de Spaansche provincie Galicië
heeft het in de laatste dagen onophoudelijk
geregend. Het land is op vele plaatsen
overstroomd, waardoor de spoorwegdienst
onderbroken is.
In Estland (Rusland) zijn op 93 bezit
tingen öf de woonhuizen öf de branderijen
door opstandelingen in brand gestoken,
vernield of uitgeplunderd.
De graaf van Devonshire heeft groot
moedig het land geschonken, dat de stad
Ashwood (Buxton) noodig had om haar
promenade te verbreeden. Voor veel werk-
loozen is dit groote werk weer een buiten
kansje.
Te Tailar zijn twee dames het slacht
offer geworden van een automobiel-ongeluk.
Bij het oversteken van een overweg, greep
een juist passeerende trein den wagen. De
dames werden onmiddellijk gedood.
Itlieuiiiiitiek.
De ziekte die al de vreugde
van het bestaan doet verdwijnen.
Hoe er zich van te bevrijden
De Pinkpillen genezen dezelve.
Dc rheumatiek meer als elk andere ziekte
ontneemt al het aangename van het leven.
Dezelve is zoo pijnlijk, heeft zulk een in
vloed op het geheele lichaamsgestel, dat
diegenen die er aan lijden slechts op
slechte dagen kunnen rekenen. Meestal
doel de rheumatiek zich voor in de armen,
handen, beenen en voeten, een deel van
ons lichaam dal wij op ieder oogenblik
moeten bewegen en ieder oogenblik wordt
de pijn verdubbeld. Eenige personen heb
ben oogenblikken van rust, gedurende de
welken hun leven voorbij gaat met de
vrees van een naastbijzijnde aanval. Zij
zijn verplicht de geringte koude te ver
mijden, kunnen bij vochtig weer niet uit
gaan, want het geringste doet hunne pij
nen terug komen.
De oorzaak van de rheumatiek ligt in
de slechte zamenstelling van het bloed,
hetwelk te veel urinezuur bevat. Het
bloed bevat te veel urinezuur omdat dit
zuur voortkomt uit de overblijfsels van
het voedsel, welke op niet voldoende wijze
door die organen verdreven worden die
zulks moeten doen. De nieren zijn te
zwak, de ingewanden en lever verrichten
slecht hun werk. De uitwendige toepas
singen kunnen slechts eene tijdelijke ver
mindering der pijnen te weeg brengen
Men zal zich van rheumatiek niet genezen,
zoo lang het bloed niet gezuiverd is. De
Pinkpillen hebben eene belangrijke her
nieuwende en zuiverende werking op het
bloed. Zij hernieuwen het bloed met iedere
dosis, om zoo te zeggen een dosis nieuw,
rijk en zuiver bloed dat in Uwe aderen
wordt gebracht en de zieke zal weldra
een algemeen welzijn bespeuren door de
Pinkpillen teweeg gebracht. De rheu-
matische aandoeningen zullen zich minder
voordoen en verdwijnen. De zieke zal
geen pijn meer hebben en bovendien zal
zijn algemeenen toestand verbeterd worden.
Het is van het hoogste belang om de in
structies vervat in den prospectus te lezen,
welke prospectus zich om de doozen met
Pinkpillen bevindt. De zieken vinden er
inderdaad aanwijzingen voor den te vol
gen leefregel die zeer belangrijk zijn, waar
van de inachtneming de uilwerking van
het geneesmiddel gemakkelijk maakt eu
bespoedigt. «Een landbouwer de heer G.
HOOGVLIET te Maasdam leed erg aan
rheumatiek. Hij kon niet meer werken,
hij kon den landbouw niet meer nagaan,
hij moest te huis blijven zoo erg leed hij.
De Pinkpillen hebben hem genezen. Hij
schrijft:
«lk ondergeteekende verklaar gedu
rende langen tijd aan rheumathiek gele
den te hebben, lk had door het geheele
lichaam pijnen, ik leed erg, men heeft
mij het gebruik der Pinkpillen aange
raden en na eenigen tijd van behandeling
is mijne ziekte geheel en al verdwenen
lk ben 54 jaar oud. Zonder oponthoud
kan ik thans werken".
De Pinkpillen genezen alle ziekten voort
komende uit een slechte samenstelling van
het b oe 1.
Het te arme bloed veroorzaakt bloed
armoede, bleekzucht bij de jonge lieden,
de maagkwalen. Het bloed dat te veel
met onzuiverheden belast is veroorzaakt
al de huidaandoeningen, uitslag, roode
vlekten, bloedzweren, eczema. De Pink
pillen hebben een krachtige werking op
het zenuwgestel en genezen de neuras-
thénie onder alle gedaanten.
Pry's f 1.75 de doos f9.per 6 doozen
Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rot
terdam. Hoofd-depothouder voor Neder
land en Apotheken. Franco toezending
tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar
voor Middelburg en omstreken bij Joh
de Roos en voor Goes en omstreken bij
Gebr. Mulder, Drogerijen en Verfwaren.
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen naar Vrouwepolder door
J. v. d. Vlugt, cand. te Coevorden.
Bedankt voor Maassluis door dr. J.
Schokking te Dordrecht; voor Moer-
kapelle door P. Zandt, cand. te Wester-
emden voor Schagen door G. H. Lol-
cama te Bergen op Zoom voor Aarts
woud door H. G. v. Wijngaarden, cand.
te Utrecht,
Algemeene Synode.
Derde zitting.
De heer Weijland stelt voor dat aan de Sy
nodale commissie zal worden gevraagd bij de
Synode een voorstel in te dienen om in art. 12
van het reglement van onderwijs in te voegen
geen student wordt ingeschreven zonder een
bewijs over te leggen van een hervormd predi
kant, dat hij gedurende drie jaar onderwijs in
de Bijbelsche geschiedenis heelt genoten, en
om deze bepaling dan vier jaren na de vast
stelling in werking te doen treden. Dit zal
worden behandeld in de S. V. van 1906.
De vergadering gaat thans over tot de be
handeling van het theologisch onderwijs aan de
universiteiten, in het bijzonder liet candidaats-
examen. Prof. Knappert komt op tegen
het voorgestelde schrappen van de geschiedenis
der godsdiensten. Prof, C a n n e g i e t e r wil
de geschiedenis van de godsdiensten in het
algemeen tot testimonium-vak zien gemaakt,
ook moet de geschiedenis der leer aangaande
God als examen-vak verdwijnen. Hij wil de
splitsing van het candidaats-examen doen ver
vallen en dit twee uren doen durendaar de
splitsing te veel speciale studie in de hand werkt.
Dit examen moet worden afgenomen in uitleg
ging van uit het Oude Testament opgegeven
hoofdstukken, de Israelietische leuerkunde in
hoofdtrekken, de geschiedenis van dui Israë-
lietischeu godsdienst, de uitlegging van uit het
Nieuwe Testament opgegeven hoofdstukken, de
oud-christelijke letterkunde in hoofdtrekken, de
geschiedenis van het Christendom, de dogmen-
geschiedenis in hoofdtrekken, de wijsbegeerte
van den godsdienst. De heer Rens, evenals
prof. Knappert, neemt het voor de geschiedenis
der godsdiensten in het algemeen op als nood
zakelijk om het verschijnsel van den godsdienst
te leeren kennen. Prof. Cannegieter ontkent
dit in geenen deele, maar alles hangt van de
wijze van behandeling af. Het examen-vak
moet het verdwijnen. Als het heette geschie
denis van den godsdienst zou het voor hein
anders worden. Dit in antwoord aan den heer
Rens, die wilde hebben bepaald die godsdiensten
die met het Christendom in verband staan. Prof.
G o o s z e n spreekt over het ontaarden der
studie in examen-studie. Een examen is de
eisch, beperking in het aantal vakken. Terug
gekeerd moet worden tot het testimonium
systeem. De heer Leenmans stemt met prof.
Gooszen in in zijn aandrang op vereenvoudiging
van de studie, neemt het op voor de leer aan
gaande God, die niet moet worden geschrapt.
De heer Weijland is het met prof. Cannegieter
eens, maar dringt op de beoefening der encyclo
paedic aan.
De vergadering gaat, op verzoek van prol'.
Knappert, over tot behandeling van het docto
raal examen. Deze wil dit verplicht stellen en
houdt een warm pleidooi, om dit gevoelen aan
te bevelen. Hoeveel waardeering prof. Canne
gieter voor zijn gronden hebben moge, toch
durft hij dien weg niet aan te bevelen. Onder
scheidene leden der vergadering spreken zich
daarover uit. De splitsing van liet candidaats-
examen wordt verworpen. Aangenomen worden
als examen-vakken a. uitlegging van het Oude
Testament, historische geschriften, b. Israelie
tische letterkunde, c. uitlegging Nienwe Testa
ment, historische geschriften, d. oud-christelijke
letterkunde in hoofdtrekken, e. geschiedenis
van het Christendom, f. wijsbegeerte van den
godsdienst. Als examen-vakken voor het doc
toraal examen worden aangenomen a. exegese
ran vooruit opgegeven hoofdstukken uit het
Oude en Nieuwe Testament, b. de geschiedenis
der godsdiensten in liet algemeen, c. de ge
schiedenis van den Israëlietischen godsdienst,
d. de zedekunde, e. theologische encyclopaedie,
f. dogmengeschiedenis. Deze wenschen zullen
spoedig aan Hare Majesteit meegedeeld worden
door de Synodale commissie. De vergadering
besluit de regeling van het kerkelijk hooger
onderwijs en het proponents-examen te laten
rusten totdat er met het oog op de besproken
wijzigingen, een besluit is genomen.
Prol'. Knappert stelt voor De Synode spreekt
de wenschelijkheid uit om art. 7 reglement
hooger onderwijs zoo te wijzigen, dat het wel-
volbracht doctoraal examen van candidaten tot
den H. dienst worde geëisclit.
De vergadering verwerpt dit.
Ter talel komen de protesten tegen de vrij
spraak van dr. Bahler. De vergadering gaat
over tot de orde van den dag. Na de gewone
plichtplegingen wordt de vergadering met dank
zegging gesloten. N. Crt.
Geref. Kerken.
Aangenomen naar Koudekerke door L.
van Loon te Zegwaard. (Handelsblad).
Bedankt voor Breda door G. Elshove
te Breukelen.
Ger. Gem. onder 't Kruis.
Beroepen te Rotterdam (vacature-Piene-
man) ds. H. Roelofzen te Goes. Hij be
kwam bij stemming door de gemeente
67 stemmen ds. G. H. Kersten te Melis-
kerke 45 ds. J. R. v. Oord te Terneuzen
(vroeger te Charlois) 5 te Enkhuizen
H; A. Minderman te Rotterdam.
Schoolnieuws.
Aan de Hoogeschool te Leiden is be
vorderd tot arts dhr. A. J. de Blinde.
Arnemuiden. De voordracht voor
onderwijzer met hoofdacte en 23-jarigen
leeftijd aan de Openbare Lagere School
in de kom der gemeente uit de heeren
G. A. v. Noord te Rhenen, L. Olree te
Haamstede en P. de Klerk te Hensbroek.
e c li t s l a k e n.
Tot uitbreiding van ons telegram in
het no. van gisteren meldende dat de
Rotterdamsche Rechtbank de gemeente
Rotterdam in de quaestie eigendomsrecht
kerkgebouw Waalsche gemeente in 't
ongelijk heeft gesteld, melden wij dat
mitsdien is beslist, dat de Waalsche ge
meente zou worden gesteld in het onge
stoord bezit van het kerkgebouw, tevens
de Gemeente veroordeelende, behalve in
de kosten van het geding, tot het weg
ruimen van de ophoopingen tegen een
der muren aangebracht. De rechtbank
overwoog o. m. dat bij de scheiding van
Kerk en Staat in 1791 de Staat ophield
een heerschende en uitsluitende kerk te