No. 82. 1906. NIEUW8BLAD i VQÖR ZEELAND. Maandag 8 Januari 20e Jaargang. ecbt rit GHRISTELIJK- HISTORISCH ueid echt Pioniers voor de Yrjjheid. xjtz. ïht VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, ie Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN u Gemengde Berichten. s e. aan Krui bakker, gedipl. euzen). M. Krab' r, enieten Veere. igd, woning 1KERT, vers- Goes, 1EDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN hi i hii—■ilin~MirnBrihii au hm ii w hi n imTirrrnrnri— van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Onze clubs moeten niet vergeten af en toe eens een onzer eerste antirevolutio naire voormannen, die nog spreken nadat zij gestorven zijn, te doen behandelen. Groen, Elout, Mackay, W. v. Lijnden Da Costa, Wormser, Esser, Keuchenius ziedaar het achttal dat nimmer vergeten mag worden. Zij hebben de hitte des daags en de koude des nachts doorstaan om 't Neder- landsche volk en zijn regeering terug te lokken naar de oude paden. Bij hetgeen zij gestreden en geleden hebben voor de zaak, komen wij nog slechts ter nauwernood kijken. Zij hebben de boomen geplant, waar van wij de vruchten plukken. Zij hebben gezaaid met tranendit geldt vooral met name Groen en Keu chenius en grootendeels was hun leven een leven van teleurstellingen op staat kundig en kerkelijk gebied, als op het gebied der school. Toch zegge niemand dat hun strijd een vruchtelooze is geweest. Integendeel als men terugziet op het geen in de laatste honderd jaren 1806 1906 tot stand kwam, dsn mag men vei lig zeggen dat menige hoogere vrijheid is bevochten. Een feit is het dat in de eerste helft dezer eeuw, tot aan het jaar 1848 toe, de vrijheid om een eigen school op te richten, voor de burgez-s onzes lands niet bestond. Groen van Prinsterer verhaalt dat hij en zijne vrienden, van 1843—1848, vruch teloos bij de autoriteiten in Den Haag om vergunning vroegen om een Christe lijke School te bouwen. Let wel, een man als Groen van Prin sterer En dat niet in een achterafhoek onzer provincie, maar in de koninklijke residentie 1 Zoo sterk werkte in de eerste helft dezer eeuw het revolutionaire denkbeeld nog na, dat de Staat voor alles zorgen moet, allereerst voor de opvoeding der jeugd. Men kan het zich haast niet voorstel len, dat deze toestand van vrijheid tot't stichten van christelijke scholen, nog slechts een halve eeuw bestaatdat er onder de leden onzer Kiesvereenigingen nog zijn die den toestand van onvrijheid in het liberale Nederland nog hebben gekend en mee doorleefd. En toch is het zoo. Deze toestand van onvrijheid is een feit geweest, ten eenenmale in strijd voorzeker met het liberale stelsel, dat in Kerk en Staat sinds 1815 hier werd gehuldigd, maar bevestigende- de snedige uitspraak van een geestig opmerker, dat zij die in Nederland als predikers van de liberaliteit optraden, het maken van de toepassing doorgaans aan anderen plachten over te laten. Groen en Elout om bij deze twee nu maar te blijven hebben die vrijheid langs den weg van strijden en overreden moeten veroveren. Niet Thorbecke, maar zij, hebben het eerst voor deze vrijheid gevoeld doch daarna is de groote liberaal hen dan ook bijgevallen en heeft voor de stichting van vrije scholen alle belem mering weggedaan. Natuurlijk werd deze vrijheid slechts zoo bedoeld dat men vrije scholen mocht oprichten op eigen kosten en met gelijk tijdige bijdraging in de kosten voor de niet begeerde neutrale school van den Staat I Doch de vrijheid was dan toch eindelijk veroverd. Een tweede overwinning der antirevo lutionaire theorie op de Staatsalmacht is de vrijheid der Wetenschap. Ook voor deze hebben onze voortrekkers in de eerste helft der negentiende eeuw gestreden in redevoering en geschrifte. Die vrijheid van wetenschap werd allengs oogluikend gegund, toen onzerzijds Chr, Seminarium en Theologische school ver rezen. Maar het was voor een conservatief lib. minister en een liberale Kamermeerder heid weggelegd om deze idee der vrije wetenschap in de wet vast te leggen. Het was toen, in 1876, in de Hooger-On derwijs- wet van Heemskerk de vrijheid tot het stichten van bijzondere hoogere scholen werd toegestaan. Natuurlijk onderzoeken wij niet of de meerderheid der toenmalige liberale Kamer leden wist wat zij deed toen zij dit nieuwe tijdperk hielp inluiden. Niemand zal op dat oogenblik dit is zekeraan de moge lijkheid van de stichting der Vrije Univer siteit hebben gedacht. Doch niets verder hierover. Wij bestatigen slechts het feit, en wij doen het met genoegen. Natuurlijk beteekende die vrijheid der Wetenschap alleen maar dat men op eigen kosten dergelijke vrije hoogescholen stich ten en onderhouden mochten dat de door die scholen te verleenen graden geenerlei aanspraak gaven op eenige staatsbetrek king, en, wetenschappelijk gesproken, waardeloos zouden zijn. Maar het feit is dan toch zoo dat wij, als vrucht van Groens en Elants strijd, en na hen door hunne leerlingen Lohman en Keuchenius, om van Kuyper niet te ge wagen, de vrijheid der Wetenschap hebben verkregen. Niet minder is ten gevolge van den strijd dezer zonen van den Reveil de vrijheid der Kerk als winste in de vorige eeuw op het liberalisme behaald, te boeken. Niet dat die vrijheid der Kerk al volledig zou zijn. Het is er verre vandaan. Doch er is al veel verkregen. De wet op de vereenigingen is al spoedig door Thorbecke, hiertoe door Groen na ernstigen strijd gewonnen, verklaard niet van toepassing te zijn op de bijeenkomsten der zoo fel, eerst ook onder zijn, Thor- becke's, toejuiching, vervolgde Afgeschei denen. Maar de gereformeerde kerken van voor en na '86 en '92 zijn er de bewijzen van dat aan de vrijheid van zich te orga- niseeren en het recht om zich als zoodanig te doen gelden, niets meer in den weg gelegd wordt. En nu moeten op alle drie deze terreinen de lijnen worden doorgetrokken. Voor de anti-revolutionairen der twintigste eeuw is dit weggelegd. Op het gebied van het Lager Onder wijs zijn wij een heel stuk opgeschoten op dat van het Hooger Onderwijs eene belangrijke schrede nader gekomen. Nu wacht_ nog het terrein der Kerk. Ook de vrijheid der Kerk moet volkomen worden. De band in 1816 om de gereformeerde kerken geslagen, moet weg de synodale organisatie moet worden in de oogen ge zien als de groote sta-in-den-weg die den geestelijken bloei der Kerk belemmert; allen die op eenzelfde basis van belijdenis staan, moeten tot elkander kunnen ge bracht worden. „Geen Staatsinmenging in de Kerk", is de leus van Groen en Elout geweest. Zoolang dit niet bereikt is, zal de vrijheid der Kerk slechts zeer onvolkomen zijn. Doch het feit is alzoo, ook de vrijheid der Kerk is feitelijk ver overd vooralsnog niet langs den wette lijke)! weg, maar door lijden en strijd en het is al wederom de anti-revolutionaire boom, waaraan deze edele vrucht groeide. Wat de anti-revolutionaire partij te doen heeft, is voortvaren Doortrekken de lijnen door deze pioniers uitgestippeld. Onze clubs en kiesvereenigingen hebben zich deze quaestiën helder in te denken te besprekentot klaarheid te brengen voorstanders te winnen voor deze anti revolutionaire gedachte voor de Kerk, de School, de Wetenschap, volkomen vrij heid. 6 Januari 1906. De hedendaagsche couranten zijn, gelijk dat rondom Nieuwjaar gebruikelijk is, vol van statistiek. Hoevele mannelijke of vrouwelijke per sonen deze of die gemeente heeft verloren of gewonnen hoevele patiënten of be zoekers deze of die stichtingen hebben bezocht hoevele schepen deze of die haven zijn uitgevaren of binnengevallen, hoevele pereenten industrieëleoffinancieele ondernemingen hebben opgeleverd, hoe vele vonnissen zijn geslagen hoevele telegrammen zijn verzonden of ontvangen enz. enz. Alles zeer belangrijk om te weten, maar helaas voorbeschikt om even spoedig te worden vergeten. Eigenaardig is de kennismaking met een der oudste, bekende advertenties in onze vaderlandsche pers. Ze komt voor in No. 37 van de Opregte Haarlemsche Courant van 1659 en is van den volgenden inhoud - G. Grafkamp/ Francoisische en Duytsche Schoolmeester van het dorp Charlois/ tegen over Rotterdam aan de Maeslaet een yegelijk/ bij desen weten/ hoe dat hy van meening is enighe Kinderen in de kost aen te nemen/ omme alle degene/ die men hem sal vertrouwen/ eerlijk en ghe- trouwelvk te onderwijsen/ in 't lezen, schryvencijferen/ en den rechten styl van 't Itaiiaens Boekhouden, mitsgaders de fondamenten der Musyeque weten/ alle de Psalmen Davids te leeren singen op thoon en maet, als eenige gemeene party tans Item deses eerste boeken Euelydis/ in de Landmeeterye metten den aankleef van dien, als mede de voornaamste punten van den loop des Hemels nae den stilstaenden aertkloot. Beneffens duidelijck en grondig onderwijs/ soo in de Nederduytsehe/als in de Francoise spraeckenook een goede bur gerlijke tafel te houden. Zoodanige advertentie opent de moge lijkheid om den afstand te meten die ons scheidt, in betrekking tot het onderwijs, tusschen dien tijd en den tegenwoordigen, waarbij op 1 Jan. 1906 het lager ouderwijs het laatst geregeld is. De klachten over de slechte verhouding tusschen onderwijzers en hoofd aan som mige Amsterdamsche openbare scholen zijn verstomd, na de verwijdering van twee onderwijzers aan school T. Maar ook de verhouding tusschen onder wijzers en leerlingen is, ten gevolge van het gedrag van sommige dezer laatsten, ook lang niet wat zij wezen moet. Het jaarverslag der Amsterdamsche schoolcommissie meldde dezer dagen het volgende Sedert de invoering van de Leerplichtwet dringt de ernstige vraag meer en meer op den voorgrond, welke maatregelen er moeten geno men worden tegen die leerlingen, welke het onmogelijke vergen van het gedrild en den tact, maar vooral van de zenuwen der onderwijzers. Er zijn jongens op de school, die de ruwste taal uitslaan, die wegloopen, zoodra zij hun kans schoon zien, die schoolmeubelen opzettelijk vernielen, hunne medeleerlingen lichamelijk letsel aandoenwij hoorden van een enkele, die een klinkersteen medenam, om hem den onderwijzer naar 't hoofd te smijten, van anderen, die laden lichtten bij winkeliers of muntgas meters vernielden om de vrijgekomen penningen te versnoepen; sommige zwerven soms heele of halve nachten bij de straat en zetten het overdag voort, om. na een dag of wat later school te komener zijn belhamels onder, die brullen en tteren als bezetenen en zich uit de bank laten rollen, of met hun hoofd tegen den muur loopen, om met de bekomen kneuzingen bij de ouders dan klachten in te dienen over mishandelingen van den onderwijzer. "Wat macht is den onderwijzer tegenover hen, of tegenover de ouders, die dikwijls niet veel beter zijn, gegeven In de allergste ge vallen wordt een leerling met toestemming van B. en W. ontslagen, meestal echter wordt eerst nog eene poging gewaagd met overplaatsing. En dan verwondert men er zich nog over, dat een onderwijzer soms zijn geduld verliest en zulken knapen een kastijding toedient Ja, de onderwijzer die dit nuttige werk verrichtte, liep nog gevaar wegens vergrijp aan „het kind" gestraft te worden. Ook dit is een kwaad onder de zon. m In de dezer dagen te Zwolle gehouden openbare vergadering van den Bond van Nederlandsche (openbare) ongerwijzers, heeft de voorzitter, de heer Ossendorp, onderwijzer te Amsterdam in zijn openings woord de verklaring afgelegd, dat speciaal de Amsterdemsche afdeeling druk aan politiek doet. Hij zei „De afdeeling bemoeit zich met de verkie zingen en verzoekt den kiezers op bepaalde candidaten hun stem uit te brengen, Deze candidaten behooren tot de meest linksche partijen, omdat van die het meeste voor het onderwijs te verwachten is. Dat meedoen aan de verkiezingen is nadeelig voor alle andere partijen en zal dit in de toekomst nog meer worden". Zoodat de Bond er geen doekjes meer om windt dat althans deze afdeeling naar links afdrijft en zwak krijgt voor sociaal democratische tendenzen. Om te onthouden Het socialisme als internationale ver schijning decreteerde een nieuwen heiligen dag op 22 Januari. Tot nu toe was 1 Mei de eenige heilige dag van het zieh noemend proletariaat. Nu komt 22 Januari erbij, de dag waar op ten vorigen jare het monsTèr-protest den Czaar werd aangeboden, dat gevolgd werd door een bloedigen strijd tusschen troepen en opstandelingen. Die 22en Janpari gaf hef)*sein tot het uitbarsten der smeulende revolutie in het groote, maar zwakke rijk. Als tegenhanger van ons dichtings-plan van de Zuiderzee mag een bevloeiingsplan voor Midden-Egypte gelden. Hier wil men te avond of morgen trachten een watervlakte in vruchtbaar land te herscheppen. In Egypte wencht men het water te leiden tot de woestijn met het zelfde doel om ook daar een vruchtbare vlakte te verkrijgen. Millioenen zouden voor de Zuiderzee gevorderd worden. Milliarden voor de kanalisatie van den Nijl. Millioenen hect aren bouwgrond, nu onvruchtbaar, het eene door droogte, het andere door water, zouden in vruchtbaar land herschapen worden, en aan millioenen levensonder houd verschaffen. Beide plannen wachten nog en zullen door den grooten omvang nog wel ge- ruimen tijd op uitvoering moeten wachten. Middelburg, ook voor St. Laurens en voor Nieuw- en St Joosland, 6, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 30 en 31 Januari, 1, 2, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 27 en 28 Februari, 1; 2, 6, 7 en 8 Maart. Oost- en West-Souburg, ook voor Rit- them, 9 en 10 Maart. Vlissingen, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22 en 23 Maart. Arnemuiden, 26 Maart. Veere, ook voor Vrouwepolder 27 Maart. Serooskerke, 31 Maart voormiddags. Oostkapelle, ook voor Grijpskerke, 31 Maart namiddags. Domburg, ook voor Aagtekerke, 2 April. Westkapelle, ook voor Zoutelande, 3 April. Koudekerke, ook voor Biggekerke en Meliskerke, 4 April. Belanghebbenden zij erop gewezen, dat het laatstgeplaatste goedkeuringsmerk voortaan gedurende twee jaren, op gevaar van straf, ongeschonden moet worden be waard en herinnerd dat de verificatie van gewichten beneden het gram (milli gram-gewichten), wegens de daartoe noo- dige fijne balans, uitsluitend aan het jjk- kanioor te Middelburg geschiedt. Middelburg. Zoo onze inlichtingen juist zijn, moet in de plannen tot oprichting van een eleetrisehe tramlijn tusschen Mid delburg en Vlissingen betrokken zijn een groot bankiershuis te dezer stede. De zaak is dus in goede handen. Vlissingen. Naar de werf der Mij. «De Schelde" zal worden overgebracht het Deensche stoomschip „H. C. Andersen", thans liggende in het droogdok te Mid delburg. Dit schip moet aan de fabriek nog eene belangrijke reparatie ondergaan, zoowel aan machines als ketels. Door het bestuur der afd. Goes van den „Alg. Ned. Typographenbond" is een adres bij den Raad dezer gemeente inge diend, waarin verzocht wordt dat de Baad, evenals dit bij andere bedrijven geschiedt, het loon vaststelt, dat zal moeten worden uitgekeerd bij het uitvoeren van druk werk voor de gemeente. Wiihelminadorp. De nieuwjaarscol lecte heeft dit jaar opgebracht de som van f 101,50. Krabbendijke. Op uitnoodiging van de A.-B. kiesvereeniging hield Donder dagavond ds. G. Keizer, Ger. pred. te Tiel, voor een talaijk gehoor in de Chr. School alhier, een rede over het onder werp Vrijverklaring een zinsbedrog der Revolutie". Spr. leidde zijn rede in met een korte beschouwing over het anti-clericalisme. In Frankrijk wordt daarmee bedoeld strijd tegen de overheersching der R. C. Kerk. Hier te lande is die leuze aangeheven in de dagen die voorafgingen aan de Juni- verkiezingen van het pas voorbijgegane jaar en wel met grooten nadruk door de vrijzinnigen, van wie zeker niet kan wor den gezegd dat zij bezield zijn van goede bedoelingen voor het geloovig Protestan tisme. Tegen de R. K. Kerk voert ook nog steeds het geloovig Protestantisme den strijd met woord en pen. Maar uit andere beweeggronden wordt het daartoe gedreven dan de vrijzinnigen die er een stelsel van maken om te breken met het verband tusschen de ordinantiën Gods in Zijn Woord geopenbaard en het mensche- lijk leven. In wetenschappelijke verhandelingen, in de pers, in kinderboeken ademt bijna uit sluitend de geest der martelaarshistorie, dei- Hervorming. Gevolg is dat daardoor de jeugd van het geloovig Protestantisme eenzijdig wordt gewaarschuwd tegen de R. K. kerk, en te weinig gewezen wordt op het veel grooter gevaar der vrijzinnigheid. Het ware te wenschen dat over het revo lutietijdvak een gelijke lectuur bestond als het tijdperk der Hervorming om de gru welen der revolutie te openbaren. In die revolutie is steeds geroepen om vrijmaking, om emancipatie, maar de eman cipatie door de mannen der revolutie geëischt, door hen beloofd en verwacht is gebleken een zinsbedrog, een fata morgana te zijn. Een fata morgana komt voor op een effen ruime vlakte, een woestijn, een zee, een kustlijn, wanneer de hitte der zonnestralen een aanmerkelijk verschil in temperatuur heeft doen ontstaan tusschen de aarde of zee eenerzijds en de luchtlaag die daar boven is anderzijds. Dikwijls gebeurt het dat schipbreuke lingen, die dagen lang op eén wrak rond zwerven over de zee en vol verlangen uitzien naar redding, plotseling in de verte een schip of haven gewaar worden. Dan lacht hen een blijde uitkomst toe en wordt de hoop op x-edding in hun hart verlevendigd. Maar op deze groote ver rassing volgt dikwijls de grootste teleur stelling. Elke poging die zij ondernemen om het schip of het land te naderen en den afstand die hen nog scheidt te verminderen, heeft het tegendeel ten gevolge schip en land worden onduidelijker, een enkele schaduw van een wolk die voor de zon gaat drijven, ontneemt hun de gansche bekoring.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1906 | | pagina 1