NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 73. 1905 Maandag 25 December 20e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH Het jaar van de Antithese. Buiteilandscb Overzicht. Gemengde Berichten. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Wegens Kerstfeest ver schijnt Maandag en Dinsdag geen no. van ons blad. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij die ziel» niet 1 Januari op ons blad ahonnecren, ontvan gen liet tot dien datum gratis. Het jaar dat heengaande is openbaarde meer dan vele andere de beteekenis van den strijd die er bestaat en waarlijk niet nieuw is tusschen de administratieve bemoeiingen van de overheid en de geeste lijke overtuiging der burgerij. Dat is voor den modernen staat een pijnlijke, eene netelige kwestie. Op die vraag stuit ge met heel de onderwij s-kwestie in al haar geledingen, die het jaar negentien-honderd-vijf alweder beheerschte. Want immers de verkiezingsstrijd die dit bijna afgeloopen jaar kenmerkte, haar stempel indrukte, ontleende onge twijfeld voor zeker deel haar ongekende scherpte ook aan persoonlijke antipathieën en ook aan sociale eischen en grieven. Maar ook die persoonlijke antipathieën vonden op hun beurt vruchtbaren zaai- grond in de onderwijskwestie, en ook de sociale grieven en eischen waren niet gan- schelijk vreemd aan dit eene, allesbe- heerschende vraagstuk. En ook komt er aanraking niet altijd harmonische aanraking tusschen de, dikwijls noodzakelijke, bemoeiing der overheid en de geestelijke overtuiging der vrije burgers als de vraag van Zondags rust, van eedsaflegging, van kerkgenoot- schappelijke organisatie,van leger en vloot, van flnancieele verhoudingen zelfs, aan de orde komt. Altijd en altijd weer stuit ge op de even netelige als ingewikkelde vraag, wat de Overheid, administratief en uniform, doet, en wat daar leeft in hel hart en gist in de overtuiging van de talrijke groepen der natie die zoo oneindige verscheidenheid openbaren. Oorzaak van die altijddurende botsing vindt een natuurlijke oorzaak. Hetzij men het wenscht te erkennen of niet, de mensch leeft evenzeer naar de ziel als naar het lichaam. Dezelfde mensch neemt door zijn menschelijk leven deel aan de sociale en de politieke wereld waarin hij geboren werd en arbeidt als aan de geestelijke wereld die hem tot zich trekt met onweer staanbare kracht. Deze is 't die zijn wil bestuurt, zijn karakter vormt, zijn houding stempelt, zijn gezag beheerscht, zijn woorden kenmerkt. En was er nu maar, in den gewonen loop van zaken, harmonie tusschen de wet ten van het politieke en van het geestelijke leven Maar wie kent de tegenstrijdigheid niet Welke groep in het volksleven gevoelt niet dat, nu eens de landswetten indrui- schen tegen de wetten van het geestelijk leven en dan weder de eischen van het geestelijk leven indruischen tegen de wet ten voor staat en maatschappij P Onder dien strijd van wetten of van plichten, zoo ge wilt, is er één die de politieke en de geestelijke wereld altijd verdeelt, lijnrecht tegenover elkander plaatst. Dat ééne punt in geschil is de eisch van eenheid, die levensvoorwaarde is voor een goed en krachtig georganiseerd staats leven, en de eisch van verscheidenheid, oneindige verscheidenheid, die op zijn beurt onafwijsbaar is voor het behoud en voor den bloei van geestelijk leven. In die tegenovergestelde eischen ligt de scherpe tegenstelling die de overheid met de consciëntie in botsing brengt. Daar ligt de wortel der antithese die het voor ons land, in politieken zin, zoo merk waardige jaar dat gaat eindigen, be heerschte. Daar ligt de sleutel van den Strijd om het onderwijs, nu bijna een halve eeuw gevoerd, en nu weder met verdub belde kracht, in het jaar der antithese opgekomen. Minister Rink moge door zijn afwerende houding, bij het begrootingsdebat in de Tweede Kamer, den huidigen strijd op het gebied van het onderwijs weer eeniger- mate hebben gesust, het zal wel voor niemand twijfelachtig zijn, dat de strijd, ook na de overwinning dit jaar door de rechterzijde bevochten, niet geëindigdis, maar voortgaan zal in volle kracht. Wapenstilstand is nog geen vrede. Vooral als die wapenstilstand geboden wordt door de eischen van het oogenblik. Eene algemeene neutrale volksschool is de eisch der meerderheid in de Volks vertegenwoordiging, indien we althans de vrijzinnigen die althans op dit punt een stemmig zijn, bijeen tellen. Geen krach tiger middel om de eenheid van den Staat krachtig te teekenen dan de openbaring van ééne geloofsovertuiging in ééne Kerk en in éene school. Maar en dit is de keerzijde van de medaille geen zwaar der domper op alle geestelijk leven, als het wringen in een keurslijf waar neiging en overtuiging uiteen loopt. Geen over- zoenlijker strijd met den bloei van het geestelijk leven der natie dan de een vormigheid, de vloek van het moderne leven. Geen doödender element dan be ginselloosheid, waar niets te verdedigen en niets te bestrijden valt. En geen ge vaarlijker middel dan het kweeken van kunstmatige eenheid. Rusland, het veel besproken Czarenrijk, waarheen aller blik zich dit jaar richtte, moge het getuigen. Daar was eenheid, gedwongen eenheid gedurende langen tijd, kunstmatige een heid altijd, en met welk gevolg? Zoo weet de geschiedenis ons te ver halen van allerlei pogingen op allerlei wijze bepx'oefd om eenheid, duurzame eenheid te vestigen van pogingen om het altijd opnieuw zich openbarend conflict tusschen de bemoeiingen der overheid en de eischen der verschillende overtuigingen tot gelijkheid te brengen. Men heeft dat meestal beproefd door te werken naar eene zijde. Door persoonlijke overtuiging opzij te schuiven, en het gevolg is altijd geweest dat deze pogingen nooit gelukten dan alleen in de tijden dat geestelijke slapheid intrad. Zoodra er leven kwam, altijd als de volks- concientie opwaakte, dan openbaarde zich de antithese met kracht en niet zeidén was een godsdienstoorlog het gevolg, waarbij het bloed bij stroomen vloeide. De geschiedenis weet ons ook te ver halen van doodstraf of gevangenisstraf, toegepast op hem die niet beleed wat de Overheid meende dat beleden moest wor den, of voorj hem die anders bad, dan de Overheid had geleerd te bidden. En ook weet de geschiedenis te verhalen van kerken die met de hulp der Overheid tot ketter doemden of als «ectaris behandelden hen die in overtuiging van haar meenden te moeten verschillen. Maar deze wapenen van de Inquisitie zijn, evenals die van de voormalige Justitie, opgeborgen, en toch openbaart zich, ook na de buitendienststelling van de oude wapenrusting, nog altijd dezelfde strijd. De vorm is nieuw, maar de strijd oud. Inquisitie voorheen, nu antithese. En nu reeds weet de geschiedenis ons iets te verhalen van dien ouden strijd in zijn nieuwen vorm. Heftig was in de negentiende eeuw de strijd om toch vooral te steunen de groote Kerkgenootschappen, die voor de eenheid ijverden, opdat de geest van splitsing en scheiding, die in dagen van meer opge wekt geestelijk leven zich openbaarde, niet doorwerken zou. Heftiger, dikwijls verwoed waren, ook in de negentiende eeuw, de pogingen tof ves tiging of behoud van de eene, ondeelbare volksschool. En daartegenover stond, en staat nog de eisch der antirevolutionairen, die tevens de kerm vormt van den schoolstrijd, in al zijne wisselende kronkelingen, de eisch zoo eenvoudig en zoo onweerspre kelijk, dat niet aan de overheid, maar aan den vader het recht toekomt om te beslissen of deze dan wel gene school hem bruikbaar toeschijnt voor zijne kinderen. Van het privilege dat, volgens de mee ning der vrijzinnigen, nu eenmaal aan de parlementaire meerderheid behoort, om te beslissen in welken geest het onderwijs der jeugd zal geleid worden, wenscht de antirevolutionair nu eenmaal niet gediend te zijn. Aan het recht om, voor wat het geestelijk gehalte aangaat, niet door de over heid maar door de ouders de bruikbaar heid van het onderwijs te laten bepalen, hangt heel onze staatsopvatting en aan de erkenning van dat recht, de voor ons eenige bruikbare vrijheid. En nu is dit het meest opmerkelijke in het jaar dat voorbijging, en het meest merkwaardige dat we in dit jaar dei- antithese hebben te boekstaven, dat de onbeperkte macht van ééne, algemeene, neutrale volksschool, die reeds een halve eeuw lang verzwakt was, nu is voorbij gegaan, en dat de geestelijke overtuiging der enkele burgers, in haar oneindige verscheidenheid, op al onze dorpen en in al onze steden, voortaan, van af 1 Januari 1906, een factor zal zjjn waarmeft de wetgever heeft te rekenen. Deze wiuste, na vijf tig jarigen strijd, op onze rekening-courant op de posten van credit te brengen is een voorrecht bij het scheiden van 1905. 23 December 1905. Een vergissing deed ons gisteren melden dat hoofstuk Oorlog zonder stemming was aangenomen maar zoo mooi was het niet. Zij is aangenomen met 46 tegen 18 stem men en onder deze tegenstemmers waren ook Marchant en Troelstra, niet Thomson. Doch ook zoo was de overwinning voor den minister nog mooi genoeg. Neutraal onderwijs. Het is al eenige jaren geleden dat de inspecteur van het lager onderwijs in Utrecht, een vrijzinnig man, schreef„Er wordt van het onderwijs in de Vader- landsche Geschiedenis niet genoeg partij getrokken tot opwekking van vaderlands liefde en nationaal gevoel.'' Toen was er in de kringen van het openbaar onderwijs reeds vrees dat de neutraliteit schade deed aan de waarheid en de opleiding tot maatschappelijke deugden. Het geschiedenis-onderwijs was niet neutraal, al deed men er zijn best toe. Of zoo het al neutraal was, de ziel was er uit. En in zijn poging om neutraal te zijn, was men stuitend partijdig. Misschien is het nu, wat do leesboe ken betreft, beter. Maar toen Het kwam vooral uit in hetgeen om trent de Hervorming verteld werd. Enkele aanhalingen sprekén voldoende. „Er is een monnik geweest, Maarten Luther, „die zich openlijk verzette tegen, wat hij meendein strijd te zijn met het geen Jezus geleerd had.'' (Degenhardt.) „Hij greep verscheidene leerstellingen der kerk, welke hij v^or dwaling verklaarde met groote hevigheid aan." (Mulder). „Doch veel gevaarlijker voor de open bare rust (dan Luthers leer) was 't ont staan eener andere secte, met name die der Wederdoopers." (Knuivers). Al spoedig meenden de onderzaten rede nen tot klagen te hebben. In de hand having van de Katholieke leer ging Filips naar het oordeel van velen met te groote gestrengheid te werk, zijne middelen waren in hun oog te hard en dikwijls strijdig met oude vrijheden, rechten en gewoonten(Kanon). Geheel kan men niet zwijgen over de uitvaardiging der placcaten, maar men haast zich er bjj te voegen„zij werden in den beginne niet streng gehandhaafd," (Knuivers), want „Karei V ontzag in vele opzichten den vrijheidszin des volks." Degenhardt). In zijn tijdtafel springt Witkamp in eens van 1515 tot 1555, alsof er in die veertig jaren geen sprake is geweest van placcaten en brandstapels, geen Bloed raad, waarvan Knuivers met angstige neutraliteit vertelt, dat „een aantal" Ne derlanders door hem werden veroordeeld. Zoo werden kennelijk de Roomschen ontzien, waar tegenover staat dat ande ren weer de Protestanten ontzagen. Dr. Schaepman nam indertijd die schoolboek jes onderhanden. (Tot onzen spijt hebben wij zijn artikel niet bij de hand). Maar of 't nu beter is In de schoolboeken misschien wel. Maar hoe staat het met de onderwijzers die geschiedenis vertellen moeten In Het Schoolblad"het blad voor de openbare onderwijzers, leverde dezer dagen een openbaar onderwijzer de heer Koster een warm pleidooi voor het onderwijs in de geschiedenis, opdat de jeugd de groote daden onzer voorvaderen niet zal ver geten. Maar, zoo vervolgt hij,: Ik weet, collega's, dat er zijn onder u, die glimlachend zullen murmelen van „verdwaasd chauvinisme", van „soldaterigheid", maar ik weet ook, dat er arbeiders zijn, zonen van ons volk, die de openbare onderwijzers niet meer vertrouwen de opvoeding van hun kinderen, omdat er zijn onder Ons, die den wordings- kamp van ons volk ontzenuwen tot een krach teloos praatje. Ik weet ook, dat ik eenmaal hoorde uit een kindermond„De meester zeit dat ie eenhuichelaar, was", sprekende over Willem den Zwijger, en ook „dat de Koningin hier eigenlijk niet eens thuishoort", en ik heb den man gehaat, die een kind ontstal aan zijn volk. Het staat derhalve op sommige open bare scholen nog niet, best met de neu trale behandeling der vaderlandsche ge schiedenis. Het is een openbaar onder wijzer die 't zegt. Voorzeker, tusschen de beide uitersten van de maatschappij, tusschen de hoogste klassen die tot rijkdom of welvaart ge komen zijn, en de laagste, die begeerig zijn op hare beurt daartoe te geraken, bestaat een wederkeerig wantrouwen, en vaak worden grieven te berde gebracht, die van weerszijden even onrechtmatig zijn. Tusschen die uitersten 't is maar al te waar, verbreedt zich de zedelijke klove, gegraven door economische vooroor- deelen en revolutionaire sofismen. Daarin ligt het wezenlijk gevaarhet ligt in de scheuring der geesten. Rusland. Het wordt al duidelijker dat het sein tot algemeene werkstaking geen algemee- nen weerklank gevonden heeft. Te Petersburg begon het Woensdag, doch er werd alleen gestaakt door een derde der werklieden. Enkele treinen loopen nog, zij 't ook onder sterk militair geleide. Er zijn 220 fabrieken gesloten 70,000 werklieden zijn werkeloos. Het telegrafisch verkeer met Moskou is ver broken. Het aan de Lijflandsche grens gelegen deel van het gouvernement Witebsk is in vollen opstand. Goed gewapende benden Letten houden daar, evenals in Lijfland huis- De in het district woonachtige Katholieke Letten, die door hun stamgenooten uit Lijfland worden geterroriseerd, zetten door agita toren opgehitst, de districtso verheid af, en eischten verwijdering van de hoofden van het landelijk bestuur. In het overige deel van het district heerschen boeren- onlusten. De stakers deden 's nachts, door het opbreken van de rails, een uit Riga afgezonden militairen trein met genie soldaten ontsporen, waarbij vijf man ge dood en 20 gewond werden. Desappeurs mg moesten naar Duenaburg terugtrekken. Bij het station Kockenhuse werden een ondergeschikte van het districtshoofd en zijn zaakwaarnemer voor een volksgericht gedaagd, en gruwelijk vermoord. Uit Toekoem is een sterke afdeeling militairen met artillerie aangekomen. De stad is bedreigd met een voorbeeldige bestraffing, wanneer zij, die zich hebben schuldig gemaakt aan het over de kling jagen van het garnizoen niet mochten worden uitgeleverd. Uil Charkow zijn de gisteren reeds me degedeelte berichten, dat de stad in han den der opstandelingen is, bevestigd. Aan de manifestatie met roode vaandels werd ook deelgenomen door 250 soldaten van de regimenten Starobjelsk en Lebeinsk. De troepen, tegen de manifestatie uitge stuurd, lieten deze zonder te vuren voor bijtrekken. Voorschriften uit Petersburg, vorderen de strengste maatregelen tegen de revolutionnaire beweging. Doch zullen die baten Te Moskou vechten gezag en vrijheid om den voorrang, aan weerskanten door velerlei volks gesteund. In de zalen van het aquarium had een door 120.000 personen bezochte vergade ring plaats. Infanterie, dragonders eu gen darmen, kozakken en politie bezetten de uitgangen, en eischten de wapens der op- geslotenen. Een aantal deelnemers tracht ten door de hoofduitgang le ontkomen, maar werden door soldaten met kolfslagen ontvangen. Het grootste deel der menigte vernielde de hekken van den bij het aquarium behoorenden tuin, bereikte de speelplaats eener belendende school, en wierp daar barricaden op. Eenigen werden gewond. Het liep echter goed af, want de soldaten losten slechts weinige schoten met scherp, meest blinde salvo's. De koetsiers te Moskou deden een aan val op de stakende spoorwegbeambten. Bij het handgemeen werden veel paarden der koetsiers gedood. Het bureau der arbeiders-afgevaardigdeu is gevangen ge nomen. Van de zijde der volksmenigte zijn eenige gewelddadigheden tegen revolu tionnaire wooidvoerders en studenten ge pleegd. De stakers willen de post- en telegraaf- beambten tot de staking dwingen. Alle particuliere banken zijn, volgens besluit van het verbond der bankbeambten, ge sloten. Alle magazijnen, winkels en theaters zijn eveneens gesloten. Een troep van 300 man trok door de straten en dwong hotel- en café-houders hunne zaken te sluiten. Te Riga zijn zes mitrailleuses aange komen. Gendarmen, die van verschillende spoorwegstations daar, zonder wapenen, zijn aangekomen, vertellen, dat deze hun door de opstandelingen zijn ontnomen. De trein, die het gemunt goud voor de staats bank vervoerde, is in de buurt van Walk door de stakers aangevallen. Zij zijn door de inmiddels toegesnelde troepen verjaagd zoodat de trein naar Riga kon doorgaan en het geld, zonder dat er iets ontbrak' aan de bank kon worden overhandigd' Door de politie te Middelburg is proces-verbaal opgemaakt tegen vier jon-, gens tusschen de 18 en 21 jaar, wegens het uitgeven van verzilverde eenten voor kwartjes. Vlissingen. Bij de op 12 December gehouden proefvaart van het s.s. Wester- schelde, gebouwd te Kinderdijk door de firma's J. K. Smit en machine-fabriek Kinderdijk werd een gemiddelde vaart van 13.8 mijl verkregen, terwijl slechts 13 mijl was gecontracteerd. Het schip werd daarna, namens de Provincie door de Com missie van Toezicht overgenomen. Het schip zal 2 Januari e. k. in dienst worden gesteld. De geheele inrichting en afwer king van het schip getuigen van de meest mogelijke zorg en is het schip werkelijk een sieraad te noemen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1905 | | pagina 1