NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 15. 1905. Woensdag 18 October. 20e Jaargang HISTORISCH CHRISTELIJK- „Klassenstrijd". Buitenlasdseb Overzicht. Gemengde Berichten. VERSCHIJNT ZESMAAL PER WEEK Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Rechtszaken. IEDEREN WERKDAG DES AVONDS. Prijs per drie maanden franco p. p1,25. Enkele nummers0,02r'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 40 cent, iedere regel meer 8 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Met instemming nemen wij liet onder staande uit De Nederlander over, op de plaats van liet hoofdartikel De jongste stakingsgeschiedenis te Am sterdam is een merkwaardige bijdrage tot de kennis van de klassenstrijdleer. Het geval heeft zich aldus voorgedaan. De „neutrale" arbeiders-organisaties in de bouwvakken te Amsterdam zijn voor namelijk iu handen van de anarchisten. Dezen deel en daar de lakens uit en werken er naar hun eigen denkbeelden. Met de sociaal-democraten verschillen ze in zoo ver, dat ze heil zien in iedere staking, hoe onvoldoende voorbereid en hoe weinig doordacht ook. Ze zijn voor de „directe actie", d.w.z. voor het luk-raak staken als middel van agitatie en van afmatting der patroonswereld, in tegen stelling van de sociaal-democraten, die liever een vaste methode volgen en alleen staken willen waar vrucht is te verwachten. De anarchisten zijn daarom ook voor de „besmettings"-theorie, d. w. z. het stelsel waardoor iedere staking in het eene vak, zoolang er door arbeidswilligen in dat vak wordt doorgewerkt, noodzakelijk sta kingen in andere vakken na zich sleept, omdat de arbeiders uit een ander vak niet hun hand mogen zetten aan hetgeen door „onderkruipers" verwerkt is. Dit laatste toch is „besmet". De sociaal-de mocraten hebben ingezien, dat deze theorie tot zeer groote uitbreiding van stakingen kan leiden, waarvan weinig wezenlijk voordeelis te verwachten. Zij wijzen daarom die besmettings-theorie, althans in haar al gemeenheid, af. De huidige staking in de Amsterdamsche bouwvakken is er nu eene van de anar chisten. Zij is ontstaan naar anarchistisch recept. De sociaal-democraten achten haar dan ook verkeerd en spreken dit openlijk uit. De vraag is numoet die staking toch gesteund worden De Amsterdamsche sociaal-democrati sche bestuurdersbond, die voortdurend met de anarchisten te concurreeren heeft en hen eiken dag op zijn weg tegenover zich vindt, zegt neen. De anarchisten moeten maar eens een harde les hebben en het ditmaal eens zonder steun uitvechten. Maar de rest van de sociaal-democraten, die minder dicht bij het locale strijdvuur zit en de zaak meer uit algemeen beginsel oogpunt beziet, zegt: ja. Hoe dom en onge rechtvaardigd deze staking ook is, ten slotte vechten hier toch patroons en arbei ders. Dat is een stukje klassenstrijd. Daarbij kan een goed sociaal-democraat de arbeiders niet alleen laten staan. Aldus de adviezen uit Den Haag en Rot terdam en van de redactie van het Volk. Hier blijkt nu kenmerkend het booze van de klassenstrijdleer. Hier voelt men het onderscheid tusschen deze leer en de erkenning van een acuten belangenstrijd, zooals die nu en dan kan voorkomen tusschen patroons en arbeiders, evenals tusschen tal van andere sociale fac toren in iederen maatschappelijken kring. Zij, die van een onverzoenlijken en door loopenden strijd tusschen twee klassen droomen, waarbij het bovendien pure dwaasheid is van „recht" te spreken, omdat de opvatting over het recht immers juist beheerscht wordt door het klasse- belang, zij kunnen wel niet anders dan overal, waar een stukje van dien gefingeer- den strijd concreet wordt gestreden, de plaats die hun past a priori zien aange wezen. Zoo ongegrond en zoo onrechtvaar dig kan geen staking zijn, of de arbeiders moeten gesteund worden, want het gelijk in den strijd wordt ten slotte niet bepaald door de aanleiding of de motieven, maar door de klassepositie der strijders. De maatschappij is verdeeld in twee groote kampen, en waar ergens een botsing uit breekt, daar behoeft men niet te letten op het geschil in geding, maar slechts op de uniformen der elkaar bekampenden, om aanstonds partij te kiezen. „Onrechtvaardig" kan een staking, in dien gedachtengang, ook eigenlijk nooit genoemd worden. Hoogstens „ontstaan naar een andere methode". Het Volk sprak het openlijk uit, dat het den patroons moest worden afgeleerd om, wanneer arbeiders over twee „methodes" verdeeld zijn, de ééne methode tegen de andere uit te spelen, gelijk in het onderhavige geval door den patroon De Vlugt gedaan was. Straks, zei het blad, zullen wij onze methode weer tegenover de anarchistische arbeiders pro- pageeren, maar nu zijn wij één, en wij ontzeggen den heer De Vlugt het recht, zich op ons tegenover onze medearbeiders te beroepen. De voor de hand liggende consequentie hiervan is, dat, waar ook en wanneer ook door een groepje arbeiders staking ge provoceerd wordt steeds alle andere arbeiders en alle arbeidersvrienden het geweer op schouder moeten nemen en tegen de betrokken patroons het vuur openen. Een uitzondering is niet mogelijk. Het geldt de universeele strijd van klasse tegen klasse, waarin men maar éénmaal partij kiest, en waarin dan voortaan de keus eenvoudig en voor immer is aangewezen. Bij deze opvatting begrijpt men ook de groote woede, die zich in 1903 van alle klassenstrijdpredikers, niet alleen van de anarchisten maar ook van de sociaal-demo craten, meester maakte, toen een belang rijk deel der arbeiders weigerde met het „comité van verweer" mee te gaan, ja een eigen comité daartegenover oprichtte. Dat was „verraad aan hun klasse". Want al was de tendenz der beweging onzuiver, al keurde men haar zelfs als een „anar chistisch avontuur" af, wanneer een maal arbeiders tegen patroons vechten, moet men meegaan „op straffe van geen arbeiderspartij meer te zijn", zooals des tijds mevrouw Roland Holst 't uitdrukte. En tallooze malen tevoren en daarna hebben de niet-„neutrale" arbeiders zich met gelijke verwijten zien overladen, omdat zy niet bloot naar de uniformen, maar naar de oorzaak van den strijd zagen. En thans bekronen de sociaal democraten deze averechtsche opvatting- door hunnerzijds inderdaad in een strijd, dien ook zij ditmaal ten onrechte opge vat achten, niettemin de zijde te kiezen van hen, van wie zij zich in gedroomden universeelen kamp de doorloopende, als 't ware gepraedestineerde wapenbroeders achten. De christelijke arbeidersbeweging neemt tegenover deze booze klassenstrijdleer vierkant en principieel positie. Zij loochent het dogma van den klassenstrijd. Zij ziet en erkent sociale belangenconflicten. Zij wil door associatie van belanghebbenden het tot stand komen van deugdelijke arbeidsovereenkomsten bevorderen. Maar zij meent niet, dat een arbeider, omdat hij arbeider is, bij iederen wensch of eisch gelijk moet hebben, noch een patroon, omdat hij patroon is, ongelijk. En nog veel minder, dat de vraag van gelijk of ongelijk eigenlijk volmaakt onverschillig is en partij behoort gekozen te worden naar de klasse welke men is toegedaan. Daarom is zij een kracht ten goede in onze maatschappij, een steun van 't recht een baanbreker van den vooruitgang, een element van wezenlijke verbetering dei- economische verhoudingen, in tegen stelling van die arbeidersbeweging, die in het teeken van den klassenstrijd staat, en daardoor demoraliseerend op de arbei ders, en ontwrichtend en ontbindend op heel de samenleving werkt. 17 October 1905. Het nieuwe kabinet is niet ongelukkig. Over de goede resultaten van Van Loenens expeditie op Celebes gewaagden wij reeds. Ook van den grooten meevaller met de opbrengst en prijzen van het Banka-tin. Thans blijkt ook de opbrengst der Rijks middelen, zeer verrassend te zijn. De maand September is een half miljoen hooger dan zijn gelijknamige voorganger in 1904. En in 't geheel werd er dit jaar reeds ruim 3'/2 miljoen meer ontvangen dan in de negen eerste maanden van het vorige. Dat meerdere vloeit vooral voort uit de verhoogde opbrengst der belasting, o.a.: de grondbelasting f174,000, depersoneele belasting f'255,000, de bedrijfsbelasting f514,000, invoerrechten f471,000, suiker- accijns f72,000, wijnaceijn f3000, het ge slacht f240,000, gouden en zilveren werken f14,000, zegelrechten f397,000, hypotheek- rechtenf 15,000, successierechten 11,326000, posterijen f483,000, rijkstelegrafie f239,000, loodsgelden f 104,000. Daar zijn er by die op een eenigszins vermeerderde algemeene welvaart wijzen. Wij zouden nu bescheidenlijk aan minis ter De Meester willen vragen neem nu, na zoo'n bnitenskansje, de voorgenomen opcenten op de bedrijfs-belastingmap.rterug. Daarmee zal Uwe Excellentie den mid denstand, van wie toch het rneerendeel dezer verhoogde belastingen komt, groo- telijks verplichten. Goa en Ceram zijn twee binnenlandsche districten in Indië, zooals Walcheren en Zuid-Beveland in Nederland. Tegenover de afmetingen in Indië klein, tegenover die in Nederland groot. In Goa en Ceram woont, ten deele in de bergen, een volk op vrijheid prat, maar dat nog niet geleerd heeft georganiseerd te leven. Dat ieder iets van zijn vrijheid voor anderen opofferen moet om te zamen dragelijk te kunnen leven, begrijpen ze niét, althans betrachten ze niet. Daarom is er een toestand van twist en moord gelijk op Soemba, en rechts zekerheid is er niet. Daarom besloot onze regeering met den sterken arm in te grijpen en tot orde te dwingen. Daarom zal men vernemen van expe- ditietjes naar Gora en Ceram. Nog steeds maakt men zich in Prote- slantsche kringen ongerust over den toe- komstigen invloed der Radboud-stichting met haar Roomsch-Katholieke Univer siteit. W aarom toch Er is geen reden toe. Het is nog altijd zooals Prof. Fruin in zijn Tien jaren heeft gezegd De geheele geschiedenis der republiek door hooren wij onafgebroken klagen over den gestadigen aanwas en den steeds klim- menden overmoed der Roomschen. Indien wij, overeenkomstig die klachten, van onze dagen beginnende, in elk voorafgaand tijd perk een geringer aantal Roomschen onder stelden, dan zouden wij er op het eind der zestiende eeuw wel geen meer over houden. Maar het omgekeerde is waar, toen waren er ineer dan nu, in plaats van op de Protestanten te winnen, zijn de Room schen betrekkelijk achteruit gegaan. Het gejammer over het vermeerderen der Katholieken in Nederland, is, als het ge jammer over de rerbastering van het men- schelijk geslacht, niet op waarneming ge grond, maar op vooroordeel. Daar was op een der hedendaagsche, donkere regenachtige avonden rumoer op 't dorp. Daar lagen eenden dood, dat moest een vos hebben gedaan. De dorps bewoners gewoonlijk door allerlei anti thesen verdeeld, sloten in allerijl, zonder program of stipulatie een coalitie. Wie laarzen, klompen had trok ze aan. Wie punterboomen of boonstaken bezat wapende zich. Enkele geweren, ook uit het jaar '30 waren nog voorhanden en oude sabels, waarmee men de doornhagen scheerde. Dan lagen er nog bajonetten of moordpriemen op de beddeplank, ook die konden dienen. Hooivorken en gaffels waren misschien ook goed. En de school jongens die hoorden van het geval wapen den zich met knuppels,! stokken en kei- steenen. Een paar honden sloten zich aan bij dezen krijgshaftigen en schilderacktigen stoet. Een vos moest gevangen worden. Na veel inspanning meende men den vos te pakken te hebben, maar wat was die klein Het bleek een jong haasje te zijn, men stopte het in een strooperszak en ging naar huis Dat gebeurde ergens waar doet er niet toe. Zweden en Noorwegen. De opheffing der Scandinavische unie is thans een feit geworden. Uit Stockholm komt bericht dat de Tweede Kamer zonder debat het regee- ringsvoorstel aangaande de opheffing van de Unie-acte van 1814 en de erkenning van Noorwegen als een van de unie met Zweden losgemaakte Staat aangenomen heeft. Hetzelfde deed ook de Eerste Kamer, met algemeene stemmen. Beide Kamers namen tevens het wetsontwerp tot verwijdering van het unieteeken uit de Zweedsclie vlag en vervanging daarvan door een blaauw veld aan. Japan. De toebereidselen tot viering der groote marinefeesten in de baai van Tokio op 23 Oct. a.s. worden met kracht voortgezet. Waarschijnlijk zullen 150 Japansche oor logsbodems de vloot-revue opluisteren, de op de Russen veroverde oorlogsschepen inbegrepen. In afwachting, worden de verbroede ringsfeesten met de Britsche bezoekers met veel animo gevierd. De Britsche vlootvoogd, admiraal Noel, met vrouw en dochters, zijn in het Sjiba-paleis de gasten van de Japansche Admiraliteit. Prins Arisoegawa gaf ter eere van de Britsche zee-officieren een luisterrijk feest maal, gevolgd door een buitenpartij en admiraal Noel vond van zijn kant gelegen heid, den burgemeester van Tokio, die juist dezer dagen in het huwelijk trad, eenige beleefdheden te bewijzen. Ook brachten de Britsche zeelieden een bijdrage bijeen, welke zal worden gestort in het fonds voor de nagelaten betrekkingen van de slachtoffers der ramp met de Milcasa. Admiraal Togo is den 15en dezer in de Ise-baai gearrii eerd de vlootvoogd ging daar aan wal om in den grooten Ise-tempel te bidden. Hij blijft met zijn schip in de, baai wach ten, tot de schepen zijner vloot zich daar zullen hebben verzameld, om dan met het gansche sehepen-heir naar Tokio te vertrekken voor de vloot-revue. Komoera is gisteren te Tokio gearriveerd hij werd slechts weinig toegejuicht. Amerika. Met het Panamakanaal, dat smartekind der Amerikaansohe regeering, gaat het nog steeds niet naar wensch. Trouwens, daar is niet weinig reden voor. Toen eenigen tijd geleden, minister Root ge weigerd had, het Kanaal onder zijn hoede te nemen, werd de zware last geladen op de schouders van minister Taft. Deze nam daarmee genoegen, doch stelde de voorwaarde, dat hij dan ook absoluut baas zou wezen en men hém volkomen de vrije hand zou laten. En aldus geschiedde. Maar, diezelfde eisch was reeds vroeger gesteld door den zakenman Shouts, die belast is met de finaneieele leiding der reuzenonderneming. En ook aan Shouts was de verlangde be lofte gedaan. En behalve aan Shouts, ook nog aan den civielen gezagvoerder op de Kanaalstrook, Mangoon, en aan den hoofd ingenieur der Kanaalwerken Wallace, zoo dat er vier kapiteins zijn op één schip, I ———Tg welk vaartuig bovendien niet van de besre soort schijnt. Taft gaat nu dezer dagen aan boord van een oorlogsschip naar Panama. De vier kapiteins zullen elkander dan ontmoeten en hoogstwaarschijnlijk zullen er wel drie van de vier sneuvelen. Thibet. Een courant welke te Irkoetsk (in Siberië) verschijnt, weet mede te deelen, dat de Dalai Lama van Tibet den 15en der vorige maand uit Oerga is vertrokken, met het doel naar Lhassa terug te keeren. De Hooge Raad te 's Gravenhage hand haafde de veroordeeling van J. S. Wzn., arbeider te Duivendijke, tot f20 boete of 4 dagen hechtenis wegens het vervoer van wild in gesloten jachttijd. Hetzelfde col lege ontsloeg een aantal herbergiers van rechtsvervolging wegens drankwets-over- treding, omdat hun alleen gemis van ver gunning van burg. en weth. was ten laste gelegd, terwijl Gedeputeerde Staten haar nog in hooger beroep konden verleenen. Onze Middelburgsche corresp. schrijft Onder de Christelijke stichtingen in Middelburg die weinig besproken worden behoort het Tehuis voor dienstboden. Het is zeventien jaar geleden toen de woning van het Hoofd der School in de Bogardstraat tot dit doel bestemd werd. Vele meisjes van buiten, vooral uit Zuid- Beveland en Walcheren komen een dienst in Middelburg zoeken, maar Middelburg, hoewel niet tot de groote steden te re kenen, heeft ook kwade gezelschappen die goede zeden verderven. Menig meisje had geen kennis of familie, wilde op haar beurt ook wel vrij zijn, zocht de straat en kwam van de straat tot erger. Om zoodanigan meisjes een gezellig tehuis te bezorgen openden eenige dames een net en vriendelijk tehuis, goed verwarmd en goed verlicht. Het ontbrak in al die jaren niet aan meisjes die daar een sfeer vonden, waarin ze leven konden en leven wilden. Toch was het slechts een klein deel der uitheemsche, vrouwelijke, dienende be volking van Middelburg, die daar een tehuis zocht. Misschien kan het nuttig zijn voor onze plattelandsbevolking wier dochters in Middelburg verblijven of daarheen wen- schen te gaan, eens te vertellen dat zoo danig Tehuis bestaat en dat wij het van ganscher harte recommandeeren. De verleiding is meestal grooter dan de ouders en dan de jeugdigen zelf zich kunnen voorstellen, en in het Tehuis is het goed. Met ingang van 20 dezer wordt de diensttijd op werkdagen van het post- en telegraafkantoor te Tholen geregeld als volgtvan 1 April31 Augustus van 8 vóór- tot 2 uur nam. en van 3 tot 7 uur nam.van 1 Sept.31 Maart, van 7.30 vóór- tot 8.30 nam. (Greenwichtijd). De dienst op Zon- en feestdagen blijft on veranderd. Toen Zaterdagmiddag de Provin ciale boot VlalceWalsoorden nog eenige minuten varens van den steiger te Wal- zoorden was, brak de krukas, zoodat ze den steiger niet kon bereiken, maar op stroom moest blijven. Passagiers en post verzending werden per bootje afgehaald. De correspondeerende train had slechts weinig vertraging, daar het ongeval zoo dicht onder den wal voorviel. De boot werd Zondag door de stoomboot Walcheren binnengesleept. Die boot vervangt ook de Vlake-Walzoorden voor de uitoefening van den dienst. Te Koewacht is Zondagavond zekere Adr. van M., bij een onverhoedsehen aan val, met een mes levensgevaarlijk gewond. De vermoedelijke dadey is aangehouden,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1905 | | pagina 1