NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 151. 1904. Dinsdag 20 September. 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH Teekenen der tijden. BuitenlaMsch Overzicht. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02''. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wie zich met 1 October op*"ons bind abonneert, out. vangt hot tot aan dien datum gratis, SEPTEMBER. De oogst is voorbijgegaan de zomer isten einde. Jer. 8 20. Na korter dag, Met zoeter lach, Gaat 's avonds 't zonlicht onder. Niet meer dien gloed Die smachten doet September is gezonder. De korenplant, De roem van 't land, Hangt d'armen naar beneden Haar stam, met d'aar Zoo vol, zoo zwaar, Wordt haastend' afgesneden. Na 't werk gedaan Aan 't laatste graan, Komt nog geen rust na 't maaien De zaaikorf staat Gereed, om 't zaad Voor 't volgend jaar te zaaien. Welk graan men zaait Wordt ook gemaaid Die wet wordt nooit gebroken. Die 't goede zaait Het leven maait Zoo heeft Gods Woord gesproken. De zonneschijn Bereikt de lijn, Waar dag en nacht zijn even Der zonne pracht Moet nu den nacht De meeste uren geven. Dat onze tyd Nooit ove:schrijd' Die lijn daar wordt het banger. Gods evenaar Houd' 't effen paar, Of, maak' ons daglicht langer. (Hope.) Het mag en het kan onze aandacht niet ontsnappen, dat langzaam, langs lijnen van geleidelijkheid groote gebeurtenissen op het werelitooneel zich ontwikkelen. Gelijk reeds vele jaren beweegt zich de hedendaagsche historie om de sociale be weging en gelijk ook reeds verscheidene jaren om de volkerenbeweging. De volkerenbeweging is na den Zuid- Aftikaauschen oorlog, waar de roofzucht het gezag en den bodem van onder de vo9ten van zijn medemenseh heelt weg gehaald, in een andere phase gekomen. Het kanon buldert aan de Gele Zee, en in de worsteling van den Russischen Go liath met den klein gebouwden David is de laatste de machtigste, tot op dit oogen- blik althans. En hoe ook de uitkomst van den ont zaglijken oorlog moge zijn, waarin de Euro- peesche en de Aziatische honderd duizenden tegenover elkander staan, het blijft, ondanks iedere denkbare uitkomst een feit dat in de millioenen Japaneezen een nieuwe, tot heden ongekende macht verschijnt dia zich in de toekomst zal doen gelden. Het oudste der werelddeelen heeft in Japan een pionier gevonden, die het oproept uit lijde lijke rust tot werkzaamheid. Een pionier die een heidenseh Aziatische wereldmacht tegenover de christelijke wereld oproept en die ingrijpen kan en waarschijnlijk ook ingrijpen zal in de volkerenbeweging. Het gele gevaar dat niemand zoo nabij waande wordt meer en meer zichtbaar, en dwaasheid zou het zijn de ontwikkeling te bepalen of de verwikkelingen daaruit ontstaande te voorspellen. Niemand kan den omvang der nieuwe Aziatische be weging berekenen. Maar iedereen kan, lettende op de teekenen der lijden zien dat Oost-Azië in Japan een Mogendheid van den eersten raBg rijk geworden is, die het machtige Czarenryk niet alleen weerstaan kan, maar zelfs door een reeks van overwinningen te land en ter zee ver zwakken kan. Het drama in het Oosten geeft aan een nieuwe wereldmacht het aanzijn. Dat is een teeken des tijds. Een ander teekon des tijds is het ont wakend gevoel voor gerechtigheid ook onder de volken. Men moge deze meening als een bittere ironie op de geschiedenis die zoo pas in Zuid-Afrika en Finland heel anders ge sproken heeft, opvatten, het big ft toch waarheid dat ook deze medaille een keer zijde vertoont. En die keerzijde spreekt ook door de opkomendo kracht in het Oosten tegen de aanmatiging van het WesteD. Het Oosten door het Westen in knechtschap gehouden of onder heerschappij gebracht, doet hooren de klacht om gerechtigheid en de zucht tot vrijheid. Het Oosten dat ook van God eigen land en eigen zeekust heeft verkregen zoo goed als het Westen. Het Oosten lijdt sinds eeuwen onder het Westen dat daar, meer dan het Evangelie den Mammon heeft ingedragen, en hooger ideaal en edeler doel gedoofd. Het menschelijk geslacht uit eenen bloede geschapen, als heer eener schepping die tot ontwikkeling geschapen is, heeft niet het recht om het wereldleven voort tezetten zooals het tot nu toe ingezet is. Het zelf bewust gevoel breekt zich baaa in alle standen en in allerlei kringen, en komt op tegen het machtsmisbruik louter tot eigenbelang, on ieder die meeleeft gevoelt, dat de bewuste meuschheid niet meer in staat is, zich op de wijze van het verleden te onderwerpen en dienstbaar te stellen aan de willekeur van één menscb. Als teeken des tjjds heeft dit begrip, dat in meerdere of mindere mate, ook weder door dezen oorlog ontwaakt bij de volkeren van het Oosten, en in het wereldleven der volkeren in 't algemeen, zijn waarde. Het kanon dat dreunde bij Liao-yang en straks zich zal doen hooren bij Tieling, en onverpoosd dondert om Port-Arthur, spreekt met waarschuwende stem tot allen die ooren hebben om te hooren. Roept om gerochtigheid ook in het loven der volkeren zoowel als der personen. Tien geboden gaf God zoowel aan do mensehheid ais aan de mensehen. Die beter te verstaan en meer te beleven wordt bereikt door mid^eleD, en zou tot dia middelen ook ni9t kunnen behooren de rooverij in Zuid-Afrika en de slachting in Oost-Azië Man heeft de hand, voor 't oog van het Internationaal S icialisten-OoDgres, door Ros en Japanees elkander gereikt, een theater- vertooning genoemd. Zou dat het eenige kunnen zijn, of heeft ook deze medaille een keerzijde Tot de teekenen des tijds behoort ook de sociale bewegiDg. En op het congres aan die sociale be weging ontsproten en gewijd putte men zich uit denk aan de Dresdener motia om den strgi in de arbeiders-beweging te verscherpen. Terwijl Ris en Japanaes elkander de hand der verzoening reikten balden proletariërs de vuist tegen het kapi taal. Maar klinkt ook door de sociale beweging die landen en volkeren bewerkt niet dezelfde waarschuwing als van de oorlogen van den laatsten tijd Ontdekt ook die beweging op heel ander gebied en in heel ander9 kringen niet de noodzakelijkheid om te breken met het wereldleven, dat eerst wezenlijke slaven en daarna wel eens vermomde slaven heeft gemaakt Het hooren van die waarschuwingen en het ontdekken van die beweging geschiedt niet zelden de geschiedenis getuigt het op geduchte en op gevoelige wijze. Ontwikkeling moge dikwjjls langs lijnen van gelijdelijkheid gaan, de ontknooping volgt meestal verwoestend en vol gedruisch. Als de teekenen des tijds langen tyd reeds vooruit hun schaduwen op komende gebeur"Grissen geworpen hebben, toch blijft de ontknoopirg niet zelden verrassend, on- verwaehb 19 September 1904. Wie koningin der aarde zijn wil moet geen straatvuil oprapen om er zijn tegen stander mee te werpen. Die les geef', volkomen terecht, de Heraut aan de liberale pers van alle gading, die met zeker enthusiasme aanvliegt op alles wat kwaad spreekt van de christelijke actie. Staalman schynt voor 't oogenblik niet te kunnen of te willen dienen, om voedsel te geven aan de kwaadsprekerij. Nu is de. van der Valk van Oud-Beierland de foerier van de hatelijkheden aan christelijk adres. Z'j de ervaring door ons opgedaar, in den tij 1 dat eene oppositie, alzoo hande lende tegen ons ove;sfaat, slechts in staat on ons te leeren in dergelijke omstandig heden hoe we niet handelen meeten. De burgemeester van Rotterdam 's Jacob heeft optochten met muziek op Zondag verboden, op grond van de Zon dagswet. Deze wetshandhaving dear een liberalen burgemeester scheldt Het Volk tyeannie en wel caluinislische iyrannie. Ook weer een akelig staaltje van om keering van begrippen in zake overheid, wet en godsdienst. H't Volk in een opgewonden artikel de Kiesrechtmeeting van 11 Sept. verheerlij kend hekelt d9n teekenenden" politiemaat regel van den burgemeester van 's-Gra- venhagp, n 1. den toegang tot het Binnen hof af te sluiten. Het Volk dacht direct aan „bange vrees der bijna honierd om een nagalm van de stem des volks tot in 's lands vergaderzaal te hooren", en aan „vrees van den premier om Maandagmorgen in het torentje ko mende, nog een vaag geluid te vernemen van dat prachtig rumoer". Maar nu komt partijgenoot Melchers «het volk" beter dan -»Ilet VolkinlichteD. Hij (Melcheis) was te voren met den burgemeester alles wezen bespraken, cn bij die gelegpnheid was hem «gebleken dat de bezwaren die de burgemeester tegen de keuze van het Binnenhof als eindpunt had, louter van practischen aard waren. Hg vreesde dat er moeilijkheder, oponthoud en verwarring zouden ontstaan wanneer de stoet moest trekken door de nauwe poort die Binnenhof van Buitenhof scheidt. To6n ik Zondag den reusachtigen stoet en enkele reusachtige banieren (de cursiveering is van dhr. Melcheis) „zag, «vond ik dat hij juist gezien had. Het Binnenhof, minstens driemaal kleiner dan het Buitenhof, had bovendien den reusachtigen stoet niet kunnen bevatten". Hlet Volk" zegt er niets op. En natuurlijk aan intrrekken of rechts herstel denkt zij Diet. Dat doet men aan die fijle nic-t. Zij excuseeren zich hoogstens met de verklaring dat wat zij schreven slechts als «litteratuur" is te beschouwen. Het Utrechtsch Dagblad verdedigt haar denkbeeld van een «liberale middenpartij". Dat wil zeggen de formeering der oude conservatieve partij van na '48, die, zeer vooruitstrevend begonnen, eindigt met haar kinderen, die weer vlugger liepen dan zij zelve in haar jeugd had bestaan, een «tot hiertoe en niet verder" toe te roepen. Of het voor een middenpartij nog de tijd is, kunnen wij veilig aan den tijd zei ven overlaten. In geen land ter wereld heeft men er een meer. In Duitschland werden de nationaal li beralen, zelfs de Fortschritt in meer radi cale partijen opgelosft In Frankrijk ging de republikeinsche partij van Meline al meer in de radicale groep van Feron op, Io E geland verzwolg de partij van La- bouclè-e die van Gladstone, en in Italië ontpopte de liberale partij van Covour zich al voor jaren tot de vuurroode party van Crisjy. In België kent men geen «onafhanke- lyken" meer, en in de Noordelijke staten van Europa is het pleit reeds lang ten voordeele der radicalen beslist. Heel gunstig staat het derhalve niet met de toekomst eener Nederlandsche libe rale middenpartij. telg Hat mag waar zijn dat een liberale boom die den socialen tak heeft losgelaten krach tig weer opbloeien kar, de geschiedenis leert dat dergelijke weeropieving de profe tie der versterving in zich draagt.^ Wanneer wij derhalve het (Tiberale) Utrechtsch Dagblad hooien zegeen «Heeft de leuze «door vrije ontwikkeling tot wel vaart" hare kracht verloren, na haar twee vooze takken, sociaal-democratie en anar chisme, zijn ontgroeidOf is misschien de mogelijkheid open dat uit den ouden, leven den tronk nog een top ontspruit c nier het oude wooid: «door vrije, ordelijke ontwik keling tot vèl-zyn'?" dan kunnen wij, hoe ook aangetrokken door de voordracht, daarin nie's andeis beluisteren dan een zwanenzang van de eens zoo machtige liberale party. Een mijn, die verkeerd sprong J°Zou dat mogelijk kunnen zijn, dat een man van het ruimste en grofste ongeloof, professor aan een Rijks-Universiteit als bondgenoot van minister Kuyper optreedt om het goed recht van dezen te bewijzen in zake het ontwerp Hooger Onderwijswet Zeker. Maar natuurlijk is het dan een bondgenoot zonder het te willen, ja tegen zijn bedoeling. Gelijk Kappeyne met zijn «scherpe re solutie" den krachtigsten stoot gegeven ber-fc aan de oplichting van vele christe lijke scholen voor lager onderwijl, zoo heeft nu professor Bjlland met zijn bekenden aanval op het geloof de noodzakelijkheid van Ciuistelijk hooger onderwijs bewezen. Hij toch schrijft in zijn pas verschenen brochure op bl. 25 en 26 «Wat kan onwaarachtiger zijn dan een plei dooi voor het vereenigbare van geloof en we tenschap ten behoeve eener speciale enge en willends blinde Gereformeerdheid Heeft de heer Woltjer in de Eerste Kamer weer aan nemelijk gemaakt, dat het Paradijsverhaal in droge geschiedkundigheid het verhaal is eener gebeurtenis, dat de God van Noach diens offers op zekeren keer met welgevallen beeft opgesnoven, dat eene vrouw eens veranderd is in een stuk zout, dat de ezel van Bileam gesproken heeft, op Jozia's last de zon heeft stil gestaan, de muren van Jericho op Israë litisch trompetgeschal wonderdadig zijn om gevallen, Elia in een vurigen wagen is ten hemel gevaren, of Jona een psalm heeft zitten dichten in den buik van een grooten visch Men schaamt zich, nog zulke vragen te doen en toch, door Abraham Kuyper komen zij in bitteren ernst weer aan de orde. Want zoo zeker als de gereformeerde zich feitelijk niet houdt aan wat hij Gods Woord noemt: zoo zeker als hij een anderen rustdag viert dan den in Gods Woord bevolen en niet afge- schaften Sabbath, zoo zeker als bij niet doopt, zooals bevolen is, maar sprenkelten bloed worst eet tegen een plechtig verbod der apos telen in zoo zeker hebben wij weer onvoor waardelijk alle sprookjes in den Bijbel te gelooven, zal deze metterdaad een grondslag van overtuigingen en niet een leerstellige wassen neus zijn." Daartegenover stelt Ds. van Dijk, in het Doetinchemsche Weekbladwat Dr. K'yper zegt op blz. 49 van zij a Verflauwing der «In de Schrift staat een ceder voor u van gees'telijke autoriteit, die achttien eeuwen lang zijne wortelen uitschoot in den levensbodem van ons menschelijk bewustzijn, en in zijne schaduw is het godsdienstig en zedelijk leven der mensehheid zoo onnoemelijk geklommen in waardij. Houw nu dien ceder om, en nog eene wijle zal het groen aan zijn omgehouwen stam nabotten, maar wie, wie geeft ons straks een anderen ceder, wie aan de kinderen onzes volks eene schaduw, aan de zijne gelijk, te rug Dit, dit is het, waarom ik, niet als resultaat van geleerdheid, maar met de naïe- veteit van het kinaeke, weer in stil geloof voor die Schrift ben neergebogen, voor die Schrift geijverd heb en nu jubel in mijne ziel en God dank, als ik het geloof in die Schrift weer zie wassen. Ge weet, ik ben niet conservatief, maar dit ja, is nu m ij n conservatisme Ik tracht het looverdak van dien ceder voor ons volk te redden, dat het straks niet schaduw loos nederzitte in de dorre, de verzengende woestenij". En dan trekt Ds. van Dijk, (in menig opzicht geen geestverwant van dr Kuyper en stellig geen voorstander van dit kabinet deze slotsom Velen die nog twijfelden of zij zich vóór of tegen dat ontwerp zouden verklaren, zullen, na het lezen van het oordeei van deze beide heeren over den Bijbel gedreven worden naar de zijde van Dr. Kuyper. Overdreven en onware voorstellingen der dingen, zoowel als spotten, zijn altijd in het voordeel van wie bespot wordt. Zoo zal de bespottelijke voor stelling van Prof. Bolland medewerken ten voordeele van, en ook medewerken met Dr. Kuyper, voor zijn ontwerp «Wet op het Hoo ger Onderwijs". Want als er dan toch be slist moet worden tusschen spottend onge loof en het belijden van de waarheid der Schrift, dan kiest de geloovige gemeente met verontwaardiging over den eerste, die open baart den geest aan de Rijks-Universiteiten, de laatste, omdat hare liefde tot den bijbel haar daartoe dringt. Z io wordt de spottaal van Bolland een aanleiding, cm des te sterker de zijde te kiezen van hen, die zich tegenover den geest der openbare universiteiten verzetten. Van dergelijke bestrijding is in den te gel zelfs ook vermeerderde contributie aan de gesmade stichting het gevolg. Onze tijd staat in het teeken der werk staking. In ons kleine landje ziet men onder nagenoeg alle vakken zoo nu en dan de mensehen om een bagatel het werk neerleggen en de patroons drillen op allerlei manier. En zoo geschiedt ook in het buitenland. En telkens weer blijkt do gevaarlijkheid van het wapen. Immers te Chicago waar de slagers het bijltje er bij neerlegden, werden van de 12 duizend slechts 4800 weer iD het werk genomen. En in Europa woedt de geesel der werk staking zoo maar toujours aan voort. Te Essen aan de Ruhr wordt een groote werkstaking verwacht, wijl een der voor mannen bij een der mijnen in het Ruhr- bekken ontslag k eeg. In Ashton (Enge land) kwam het tot een botsing van min stens 20 duizend stakers en hunne niet- aangesloten medewerklieden, en werden verscheidene agenten gewond. Ook in Italië vermeerderen de stakingen. Op Sicilië was een werkstaking uitgebro ken onder de landarbeiders; betgeen tot een bloedige botsing tussehen boeren en gendarmes leidde. De socialisten grepen dit treffen aan om een algemeene werk staking te bepleiten. Hun oproep slaagde slechts in eiikele steden. Te Genua, Rome en Turijn staakten de koetsiers van trams en omnibussen. Drukkers, metselaars, bakkers en vleesehhouwers hebben zich bij hen aangesloten. Ook de lantarenopstekers te Genua s'aakten, zoodat deze stad in duisternis verkeert. Aldaar en te Turijn wordt heftig gevochten. Te Milaan is de toestand nog drukkender. Ook daar zijn de winkels gesloten en is de dienst van de trams gestaakt. De werkstakers hou den de hotel-omnibussen tegen en dwin gen de reizigers, uit te stappen. Het grootste deel van het personeel der spoor wegen heeft na de aankondig'ng der alge meene werkstaking den arbeid neergelegd. De vreemdelingen verlaten de stad. Er zijn te Genua 80 menschen gedood, bij de onlusten van den afgeloopen nacht. De staat van beleg is te Genua afgekondigd. In de Engelsche pers is een merkwaar waardige verandering opgevallen, wat be treft de beoordeeling van Rusland en Japan,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1