NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 150. 1904. Zaterdag 17 September 18e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Weezen der Kerken. Hoe Borssele van zijn dominé afkwam en omgekeerd. RÉCLAMES. De zilveren bruiloft van een rheumathieklijder. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. "Wie zieh met 1 October" op ons blad abonneert, ont vangt het tot aan dien datum gratis. Wanneer een belijdend ouderpaar wég- sterft en één of meer kinderen in hulpbe hoevenden toestand achterlaat, is het een plicht en een recht van de kerk, waartoe de ouders behoorden, voor die weezen te zorgen. In den regel zal niemand de kerk trach ten te beletten om zulks te doen. Toch is het zeer goed mogelijk, dat de voogd dier kinderen zich tusschen de kerk en de weezen plaatst. Want tot dusverre kon een kerk róch een diakonie met de voogdij over minder jarige kinderen worden belast. Eén van de familieleden wordt in den regel tot voogd benoemd en die voogd heeft dan de macht om de weezen aan de zorg der kerk te onttrekken. Heel licht zal hij daar echter niet toe overgaan. Immers geldt het hier kinderen, die geen geld of zeer weiDig geld bezitten en zoo zal de voogd gemeenlijk de zorg voor de weezen gewillig overlaten aan de diakonie van de kerk, waartoe die ouders behoorden. Maar hel kan ook anders gaan. De voogd kan tot een andere kerk be- hoorenof puur ongeloovig zijnen uit haat tegen de kerk, waarvan de kinderen doopleden zijn, de kleinen aan haar zorg en invloed onttrekken. Ook kan hij de kinderen door de dia konie laten verzorgen, zoolang die verzor ging geldelijke offers eischtdoch ze weg nemen en in een ongeloovige omgeving plaatsen, wanneer zij oud genoeg gewor den zijn om hun eigen brood te verdienen, wat in den boeren-arbeidersstand zoo on geveer mogelijk is met het 14 of 15 jaar. Worden de weezen, door langdurige ziekte of andere oorzaken, wéér hulpbehce 'end, dan kan de voogd desnoods zijn toevlucht nemen tot het burgerlijk armbestuur. Tot nog toe kan dit geschieden en is, wat wij schreven, meermalen geschied. Wij behoeven niet te zeggen, dat de kerken zulk een optreden van den voogd 4 FEUILLETON. «Het was op Maandag den negenden van Zomermaand 1787, dat op het kleine Bors sele, anders zoo stil, meer drukte heerschte dan gewoonlijk. Van den dorpstoren wap perde de oranjevlag. De enkele bewoners die over het dorp liepen, hadden hun oranje van vroeger weêr voor den dag gehaald en droegen linten en strikken van dezelfde kleur op borst of pet. Hier en daar stonden enkele groepjes te praten, met de oogen nu en dan naar den toren, waar de vlag lustig uitwaaide, als was zij big over den ommekeer, welke op dit stille, Zuid-Bevelandseh dorp had plaats gevonden. Borssele had, evenals de krans van dorpen rond de metropolis Gees, gekozen voor de oude constitutie. Yooral hadden daartoe bijgedragen de gebeurtenissen der laatste dagen. De Prins had hier vele vrienden. En had men ook hier op dit stille, lan delijk dorp aan den Scheldearm niet met smart en ergernis het relaas vernomen van het voorgevallenne op den laatsten Donder dag van Hooimaand, nu een groote acht dagen geleden, met H. K. H. de prinses op hare reize naar den Haag? Tegelijk met dit omstandig verhaal was ook de mare over het dorp verspreid van de plundering en het oproer in Zeelandg hoofdstad in het begin der vorige week. De schrik was de eenvoudige boerenbe- zeer in strijd achten met het waarachtig belang der weezen en het daarom diep betreuren. Maar geheel anders wordt het, als de voogdij over die weezen wordt opgedragen aan de diaconie. Dan is de diaconie voogd en heeft macht om de weezen te verzorgen tot hun 21ste jaar. Dan kan niemand zich plaatsen tusschen de kerk en de weezen welke nu opgevosd worden in het geloof, waarvan hun gestor ven ouders belgdenis hebben gedaan. Gelijk behoorlijk is. Dit zal kunnen gebeuren, zoodra de Kinderwetten in werking treden. Dan toch za), volgens artikel 421 (nieuw) van hot Burgerlijk Wetboek, de voogdij der minderjarigen kunnen worden opge dragen aan vereeniginger, stichtingen of instellingen van liefdaiigheid. Dus ook aan diaconieën, welke kerkelijke instellin gen van liefdadigheid genoemd worden in de Armenwet. Op ééa voorwaarde, n.l. dat de statuten, stichtingsbrieven of reglemen ten dier instellingen duurzame verzorging van minderjarigen voorschrijven. En juist aan die voorwaarde voldoen de meeste diaconieën met. Zoo luidt art. 2 van het Synodaal Re glement voor de Hervormde diakoniën «Diakonieën zijn instellingen van wel- «dadigheid van zuiver kerkelijken aard.... »en bestemd om den armen der gemeente «met hulp en ondersteuning tegemoet te «komen." Met geen enkel woord wordt hier ge rept van duurzame verzorging van minder jarige personen. De Hervormde diaconieën beoefenen die verzorging wel, doch het staat in haar reglement niet uitgedrukt. En zal een Hervormde diaconie er aan spraak op kunnen maken om tot voogd te kunnen worden benoemd, dan moet die verzorging van minderjarigen in het reglement voorgeschreven zijn. Daarom heett, op voorstel van de elas- sicale vergaderingen van Amsterdam en van Middelburg, de Synode der Hervormde Kerk art. 2 van het Diaconaal reglement gewijzigd en deze zinsnede er aan toege voegd «Haar taak ishet verzorgen »en opvoeden van weezen en van hulp behoevende of verwaarloosde kinderen De Hervormde diaconieën zijn dus klaar. volking om het hart geslagen bij het ver nemen dier verschillende jobstijdingen. Met een gevoel van althans eenige ver lichting hadden vele dorpelingen de aan geplakte publicatie gelezen, waarin de heeren Staten bedankten voor het geteekende adres.1) In den loop van den dag werd ook de vlag uitgestoken uit het huis van den BaroD, waar nu de heer De Crane woonde. Yelen stonden met welgevallen naar die bezigheid te kijken. Een luid hoezee, drie maal herhaald, volgde, toen de Borsselaars het oraDjedoek in de hoogte zagen wapperen. Het gulle vreugdebetoon bg het heerenhuis drong door tot de pastorie van ds. de Brujjn. De dominé kwam naar buiten en infor meerde eens wat er gaande was. Men wees hem op bet uitwaaiende dun doek. Daarenbeven kwam hij uit het ge sprek te weten, dat er een menigte vol^s uit de stad n.l. uit Goes op weg was naar Borssele. «En mijnheer de Crane uit het groote huis", zeide men, «is ze al te gemoet ge reden". Later kwam de dominé er achter, dat dhr. De Crane het hazenpad gekozen had, Ter Staatsvergadering is de Raadpensionaris door en van wegens den Heer Eersten Edele, de Heeren van Middelburg, Tholen en Veere geauthorïseert geworden, om aan eenige over brengers der dankadressén het genoegen en de dankbaarheid derStaten deswegens te kennen te geven, zo in dier voege als zulks te vinden is in de Midd. Courant van Donderdag i Mrt. Bijdr. Hist. Gen. dl. 23, p. 485. Blijven 6rgecs Heivormdeweeejes onver zorgd achter, dan kan de Hervormde dia konie, indien zij dit in het belang der kinderen acht, verzoeken om met de voogdij over die kinderen te worden belast. De vraag rijst thans opHoe staat het met de gereformeerde diaconieën Strijdt het uitoefenen van voogdij over weezen der gemeente niet met de roeping der diaconie, dan achten wij het alleszins ge- wenseht, dat ook de Gereformeerde dia conieën de mcgelijkheii openen om tot voogd te worden benoemd. Niet, dat zij naar dat voogdijschap in h9t algemeen zouden moeten jagen. In normale omstandigheden verhlij ve da voogdij aan de familie der minderjarigen. Maar wij kunnen, ons löch omstandig heden denken, waarin het belang der weezen bepaald de voogdij eener Gere formeerde diaconie eischt. En strijdt het uitoefenen dier voogdij niet met het wezen der diaconie, dan is hel goed, dat de diaconie haar aanvaardt en niet overlaat aan ongeloovige personen of instellingen of diaconieën. Zullen echter de Gereformeerde diaco nieën in zulke gevallen met de voogdij kunnen belast worden, dan moet ook haar «reglement" de duurzame verzorging van minderjarigen voorschrijven. De Dordtsehe Kerkenorde, in art. 25 handelende over het ambt der diakenen, doet dit niet uitdrukkelyk. Alleen komt in de Liturgie, in het For mulier der bevestiging van Diakenen deze uitdrukking voor: En gij diakenen!... ver zorgt de rechte... weezen De Gereformeerde diaconieën zullen wel doen te overwegen, of het wenscbelijk is in sommige gevallen te staan naar de voogdij over hulpbehoevende weezen harer kerken. En zoo ja, of de mogelijkheid daartoe niet moet worden geopend door wijziging van de Kerkenorde of op welke andere manier ook. Merkwaardige genezing door de Pinkpillen. Onze verslaggever bracht dezeD zomer een bezoek bij den Heer van Tuyll drogist 13 of in de terminologie van Z.W.Eerw., «zich geretireerd had, zijne vrouw, kinderen, moeder en zuster te Borssele in grooten nood achterlatende". Nu wist ds. De Bruijn voorloopig ge noeg. In allerjjl gaat hg naar binneD, sluit de deur en benuttigt de oogenblikken, welke hem naar hij meent, nog resten, om het allerbelangrijkste, dus papieren en gelds waarde, bijeen te zoeken, uit kast en lade, en alles in een reiskoffertje op een veilig plekje, boven op de vliering te bergen. Nu gaat de dominé zich wat opkleedeD. Nauwelijks is hg daarmee klaar, of hg hoort de klok luiden, evenals 's Zondags. Wat mag dat wezen De nieuwsgierig- Leid dringt onzen dominé het huis uit, de straat op. De afstand van de pastorie naar de kerk was niet groot. Zgn weg leidt laDgs de dorpsherberg, waar in de nabgheid een aantal onbekende mannen druk staan te praten. Zoodra deze den vierkanten hoed of steek van onzen defig in 't zwart gestoken dominé van verre zagen, gaven zg aan het gesprek een andere wendiDg. En zeer waarschgnlgk werd in dit prinselgk gezel schap de oranjes'rik wees het adjec tief aan waarlgk zonder aanziens des persoons het doopceel van 'Z.Eerw. hier voor de herberg gelicht. Zg hadden ge noeg van den dominé van Borssele ver nomen, om hem te houden voor een eersten Patriot. En hg de nadering traden eenigen op hem toe met de prgpostige vraag«Waar heen, dominé?" «Mgn weg ligt naar de Paleiastraat te Amsterdam en over ver schillende loopende zaken sprekende kwam het ook ter sprake over de wondervolle genezingen d e verscheidene zgner clienton door het gebruik der Pinkpillen van Dr. Williams bekomen hadden. Onder die vele cliënten word hem een bgzonder geval mede gedeeld van een rheumatieklijder die bg don Heer vanTnyllpersoonlijk zgne vreugde volle ondervinding was komen verhalen. Deze rheumatieklgder was de heer R. van Kolfschoten Stalbaas, Groote Bicker- straat 44 te Amsterdam, gaat er eens naar toe zeide de heer van Tnyll en gg zult persoonlgk van dit treffende geval van ge nezing U kunnen overtuigen. Onze ver slaggever begaf zich naar genoemden persoon, schelde aan en nauwelgks was de deur geopend of hg bevond zich in een in feest gewade woning. Onze verslaggever vei- klaarde met eenige woorden het doel van zgn bezoek aan den heer van Kolfschoten waarop deze laatste hem zeide komt boven en weldra vernam hg dat hg dien dag zgn zilveren bruiloft vierde. Nou, zeide zgn vrouw, U bebt ook een fgnen neus gehad om op zoo'n groote feestdag bg ons te komen. Ja, antwoordde onze verslaggever daarop het is wel toevallig en ik zie wel dat ondanks Uw gevorderden leeftgd U beiden nog opgeruimd van harte zgt. Ja zeide de heer van Kolfschoten, thans ben ik opgeruimder dan in de laatste vgftien jaren want ge durende dien tgd heb ik veel te lgden gehad aan hevige rheumatische pgnen in het rechterdgbeen. Ik kon mg heel moeielgk bewegen en bracht dagen achtereen op mgn stoel door, doch thans en ondanks mgn 66- jarigen leeftgd kan ik mg weder flink be wegen en meteen stond hg vlug van zgn Btoel op om er zgne gasten en onzen verslag gever het bewgs van te leveren welke uit werking de Pinkpillen op zgn rheumatiek uitgeoefend hebben. Gg weet het, zoo ging hg tot zgne gasten voort, hoe ik voor eenigen tgd er mede gezeten heb en thans kan ik zoo'n gelukkigen feestdag zonder pgnen herdenken. Ik zal dan ook niet nalaten, zoo ging hg voort, met de alom beroemde P'nkpillen een ieder rheumatiek lgder ten zeerste aan te bevelen. Prgs f 1.75 de doos, f9— per 6 doozen. Verkrggbaar bg Snabilié, Steiger 27, Rot terdam. Hoofd-depothouder voor Nederland en Apotheker. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrggbaar voor kerk mannen, ik wil weten wat er gaande is. Er is toch geen dienst, naar ik meen." «Als dat uwe bedoeling is, dan kunnen wij u dat wel zeggen. De klok wordt ge luid om de arbeiders bg elkaar te krggen. Er komen een aantal kameraden uit Goes. Elk oogenblik kunnen wg ze wachten. Wg zgn al vast vooruit gekomen." Het gezicht van ds. De Brugn betrok hg het hooren van die tijding, welke hem het ergste deed vreezen. En hoe kon het anders Met schrik dacht hg aan de gebeurtenissen der vorige week te Middelburg en ook te Vlissingen. Hg had er van gehoord, hoe het grauw, aangezet door de zoogenaamde prinsmannen, moord en dreiging blaasden tegen allen, die zg van patriotische gevoelens verdachten. Hadden zg zelfs niet volgens betrouw bare mededeelingen, het huis van zekeren dokter Steveninck beschoten en geplunderd en overal op 's Heeren straten geweld gepleegd Was er ook niet een predikant, een braaf en rechtschapen maD, iemand nog al van aanzienlgken huize, gemolesteerd Hetzelfde lot kon ook hem, hier te Borssele treffen, naar hg meende. De mannen daar tegenover hem, begrepen alles. Zg hadden menschenkennis genoeg, om achter do strakke lgnen en plooien van dominé's gelaat een angstige gejaagd heid te bespeureD, waartegen onder gewone omstandigheden een hem aangeboren on verschrokkenheid het niet had j behoeven In de tegenwoordigheid van den predi- Middelburg en omstreken bg JOH. DE ROOS en voor Goes en omstreken bg Qebr. MULDER, Drogergen en Verf waren. 16 September 1904. Het Volk, kennis nemend van onze con clusie op 's heeren Loopuits bekentenis, merkt op „Loopuit schreef niet, dat vooral sinds 1903 de S. D. A. P. een tgdperk van ver wildering intrad, maar van „het tg dperk van verwildering golgk dat vooral na 1893 is ingetreden". Dat doelt daarenboven niet op de S. D. A. P. maar op de in anar chisme verloopende oude socialistische be weging, als reactie waartegen juist de S. D. A. P. werd opgericht." Inderdaad schreven wg een verkeerd jaartal af. Doch eilieve wat verandert dit aan onze conclusie Uit gebrek aan tegenargumenten, zegt Loopuit, ging men in vergaderingen terrosi- seercn. Welnu dat juist deden de mannen van de S. D. A. P. nog wel in bond met hen legen wier „verwildering" zg al tien jaar bezig waren te reageeren. Wat Hst Volk er ook tegen zegge, het tgdperk van verwildering moge reeds van 1893, en niet van 1903 dagteekenen, de S. D. A. P. heeft geen recht zich boven het anarchisme te verheffen, zij toonde zich, zelfs tien jaren daarna, nog zoo weinig aan „de periode van verwildering" ontkomen, dat zg het anarchistisch avontuur door zette, vooraan stond bg de misdadige woe ling, en dapper meehielp, uit gebrek aan tegenargumenten, onze vergaderingen in de war te sturen. Misdrijf en verborgen drijfveer, van het anarchisme, nu ja sinds 1893maar van de S. D. A. P. in 1903. Is dit nu Het Volk duidelgk 8 1000. Een aardige zinspeling had kort geleden het Nieuws van den Dag: «Acht is meer daD duizend", dat staat in moeiigk te ontcgferen fantasieletters op het hek eener boerderg onder Nieuw- en St. Joosland. Acht geven op eigen zaken is meer dan rgkdom. Gramschap, hoogmoed, ngd, luiheid, kant hielden zg zich echter goed. «Wees maar gerust dominé, ze zullen u geen leed doen, ge moet eenvoudig eenige vragen beantwoorden". «En wie geen kwaad doet heeft geen kwaad te vreezen". «Maar zeg eens, waar is uw oranje 1 Gauw, een oranjelint om den hoed, dominé". Voor alle voorzichtigheid had ds. De Bruin bg het van huis gaan een oranjelint in den zak gestoken. Daar was het goed geborgen naar hg meeDde. Het moeBt voor den dag komen, zeiden ze, en liefst boven op den hoed. Nu raakte onze dominé waarlgk in de klem. «Vrieüden", zoo sprak hg, »ge weet toch wel, dat de Prins aan twee predikanten van Walcheren geen gehoor wilde verleenen, eenig en alleen, omdat ze oranje op den hoed hadden". «Zoo iets past u niet, heeren", had de Prins hun toegevoegd. En wat anders zou de Prins nu zeggen Zeker zou hg het kwalgk nemen. «Nu, dat zal zoo geen vaart loopen, dominé, dit durven wg wel voor onze reke ning nemen". «Op den hoed doe ik het in geen geval, mannen, ik 2al het door een knoopsgat steken". 't Was goed, zeiden ze. En de vrienden verkneukelden zich, toen zg den predikant van Borssele, den be kenden Patriot met het oranjelint versierd, een oproerleuze in dominé's oogen, zagen afdruipen, den weg inslaande naar de pas torie. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1