NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 145. 1904 Dinsdag 6 September 18e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH luiteitlaniisKli verzicht. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Een Volksboek. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wie zich met 1 October op ons abonneert, ont vangt liet tot aan (lion datum gratis, Binnen enkele maanden hopen wij een volksboek over het hedendaagsch socialisme geschreven door ds. Rudolpb, en gedrukt bij de Vada te Wageningen rijk te zijn. Aan een zoodanig volksboek bestond be hoefte. Wij hadden al eens gedacht, wie zal toch nogeens zulk een Volksboek leveren. En zie daar komt een alleszins bevoegde als ds. R. ons zeggen dat hjj het beproe ven wil. En uit de Inleiding die ons bereids ge zonden werd, blijkt ons dat die taak in goede handen is. De uitgever zond er een prospectus bjj, waaraan wij het volgende ontleenen, dat stellig de instemming van al onze lezers heeft. In zijn inaugureele rede, waarmede Dr. G. W. Kernkamp in 1901 zijn professoraat in de Geschiedenis aan de Stedelijke Uni versiteit te Amsterdam aanvaardde, ving deze Hoogleeraar aldas aan »Tot de merk waardigste verschijnselen uit de tweede helft van de negentiende eeuw behoort on getwijfeld het onstaan van de sociaalde mocratie. Niet alleen in de politiek, maar op elk gebied van het geestelijk leven doet zich haar invloed gevoeleD, op dat van de wetenschap zoowel als op dat van den gods dienst en de kunst". Na de jongste gebeurtenissen op politiek en ook op Bociaal terrein zullen er zeker weinigen gevonden worden, die deze uit spraak van den Amsterdamschen Hooglee raar niet beamen. Inderdaad met de op leving der Christelijke beginselen op poli tiek en sociaal terrein bekooit de opkomst der sociaalderaocratie tot de gewichtigste verschijnselen, die op onzen tyd hun stem pel drukten. Allereerst is zeker het Christelijk réveil een merkwaardig teeken des tijds. Het is het sprekend bewijs, dat de God onzer Vaderen nog bemoeienis houdt met ons volk. Het wettigt het vermoeden, dat onze bodem, die van het bloed en de tranen der martelaren is gedrenkt en van zoo grootsche feiten getuige was, ook in de toekomst nog tot de aanschouwing van bsteekenisvolle dingen is bestemd. Maar daardoor erlangt ook het ontstaan der sociaaldemocratie, haar overplanting uit Duitschland ook op onzen bodem, en haar snelle groei in een luttel tiental jaren voor ons Christenvolk des te meerder gewicht. Want welke partij vindt ons Christenvolk tegenover zich, terwijl het op politiek ter rein aanvankelijk weer de hegemonie ver kreeg Welke partij reageert het krachtigst tegen de toepassing der Christelijke begin selen op politiek en sociaal terrein, gelijk deze door de Christelijke partijen wordt beoogd De conservatieve partij AllerminstO, ongetwijfeld zjjn er ook nu evenals alijjd conservatieve naturen maar een bepaalde conservatieve partij wordt er thans niet meer gevonden. Alle partyen hebben her vormingen in meerderen of minderen ge tale in hun program geschreven. De groote liberale partij Maar deze bestaat als zoodanig al evenmin meer, en in de toekomst zal van een liberale con centratie wel geen sprake meer zijn. De vrijzinnig-democratische partij dan Ocb, de toekomst zal in toenemende mate doen zien, wat reeds het heden leert, dat het radicalisme steeds meer afzakt tot het socialisme. Neen, maar de als een jonge wijn op bruisende sociaal-democratie, deze is de partjj, die steeds meer de leiding der re actie tegen het Christelijk réveil op politiek en sociaal terrein in handen zal nemen Het is tegen de sociaaldemocratie, dat ons Christenvolk op politiek en soc'aal erf steeds meer den strijd zal hebben te voeren. Als twee donderwolken zetten deze twee machten tegen elkander op. In 1905 zal de strijd veel feller zijn dan deze reeds was in 1901. En in de toekomst zal de worsteling nog steeds heftiger en banger worden. Wie zal in dien strijd zegevieren Zal de profetie van Herbert Spencer be vestigd worden, dat het socialisme ovoral zal zegevieren in weerwil van alle verzet; dat zijne vestiging de grootste ramp zal zijn, die de menschheid ooit gekend heeft; en dat deze ramp vroeg of laat eerst een einde zal nemen door militair despotisme Ot zal het weeroplevend Christendom die ramp afwenden, en zal ons Christenvolk althans op onzen bodem in den strijd met de sociaal-democratie do zege wegdragon Wie, die het zeggen zal Toch weten wij dit, dat het Christendom zeker zal triumfeeren, wanneer ons Chris tenvolk maar voort mag varen met de toe passing der Christelijke beginsolen op elk gebied van het leven, en wanneer het zjjn vijand goed zoekt te konnen. Ook dit laatste is voor onzen triomf volstrekt noodzakelijk. Wij moeten onzen vijand kennen. Wij moeten hem kennen in zijn kracht, opdat wij hem niet onderschatten hem kennen in zijn zwakheid, opdat wjj weten, waar en hoe wij hem moeten aanvallen. Wij moeten in dezen het voorbeeld der Pruisen volgen, die in den oorlog van 1870/71 Frankrijk beter kenden dan de Franschen zeiven, en hen daardoor des to gemakke lijker overwinnen. En aan de juiste kennis van het socia lisme ontbreekt het nog maar al te veel. Ook in dezen is w ar, wat dr. Kernkamp in zijn straks genoemde rede zeide:»Want hoezeer de sociaal-democratie zich tegen woordig in de belangstelling van velen moge verheugen, het is er nog verre van af dat haar theorie, ook door hen, die zich socialist noemen, nauwkeurig gekend, en de litteratuur, waarin men haar uiteen gezet of practisch aangewend vindt, ijverig wordt gelezen." Vele socialisten kennen hun eigen stelsel niet. Wij moeten het beter leeren kennen dan zjj zei ven, wij zullen daardoor te sterker staan in onzen strijd. Voegen wij er nog bij dat het werk onge veer 20 vel zal beloopen, hoogstens f 2,50 zal kosten, en bij iederen boekhandelaar kan besteld worden. Een goed boek voor de winleravonden. Jongelings vereenigingen, Propaganda- clubs en Kie8vereenigingen kunnen bjj leven en welzijn hunne winteravonden nuttig doorbrengen. En dan vooral de jongeren hebben de gelegenheid aan te grijpen om het Socialisme hun gevaarlijksten vjjand, ook waar hij hen vriendelijk toelacht, beter te leeren kennen 1 5 September 1904. Een zeker deel van ons volk schijnt te lijden aan Kuyperophobie, d. i vrees voor dr. Kuyper. 't Loopt haast de spuigaten uit. En waar die niet toe leiden kan. Tot allerlei dwaasheid natuurlijk. Zelfs is men zoover gegaan onzen Mi nister Kuyper verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen van de werkstaking der Overijdelsche staten. Een Haagsche brief schrijver der Zaanlandsche courant spreekt reeds van strafrechtelijke vervolging, die geëischt zou kunnen worden tegen Zijne Excellentie op grond der wet en haalt er zelfs een paar artikelen van het wetboek van strafrecht bij. En een candidaat voor de hoofdacte, helaas niet geslaagd, schrijft dat zijn exa minator voor taal- en letterkunde een hoofd eener Chr, school volgens zijn zeg genhem o. m. vroeg: »Wat hebt u ge lezen van Dr. Kuyper En op het ant woord van den geëxamineerde, dat hij niets van Kuyper gelezen had, hem op nieuw vroeg »Noem eens een belangrjj k werk van Kuyper, waarop het antwoord volgde*lk ken er geen". De examinator moet toen ge zegd hebben: »dat spijt me, maar dan raad ik u aan te lezen (hier noemde genoemde examinator den titel van een van Dr. Kuypers werken, doch welk was de geëxamineerde vergeten). Bij de lezing van dit relaas krijgt men zoo den indruk, dat onze candidaat heime lijk de schuld van zjjn niet-slagen geeft aan den genoemden examinator, »het Kriste- ljjk Schoolhoofd", het medium van den Minister, zoo niet aan ZExc. zeiven. Men krjjgt zoo wat te hooren van dien aard. In Duitschland schijnt men last te heb ben van Nederlandschea speculatiegeeet en speelaanbiedingen. Ten minste er wordt in sommige steden van politiewege daarvoor gewaarschuwd. Intusschen zou men hier het bekende spreekwoord pot en ketel wel kunnen toe passen. Voortdurend toch wordt men hier in on3 land door Duitsche loterij'feambten lastig gevallen en tot lotenverkoop aangespoord. Verstandig, wie zich niet in die netten laat vangen. Ds. Kolijn, uit Holland, Mich. N. A. die de steden in Klein Azië, bekend door de zeven brieven in de Handelingen der Apostelen, en het Heilige Land bezoekt, schrijft over Efeze Van Smyrna loopt een spoor naar het binnenland, waaraan, op een afstand van veert g mjjlen de vlakte ligt waar vroeger het machtige en grootsche Efeze stoDd. Met een paardentram die in Smyrna langs het strand loopt, werden we van den steiger naar het station vervoerd, en in een uur of anderhalf bereikten wij het onbeduidende en armoedige Assaylook, waar we af stapten. De reis zelf, echter, iB door eene zeer aantrekkelijke en vruchtbare streek, die zorgvuldig, hoewel op primitieve wijze, wordt bebouwd. Tarwe- en gerstevelden, die een goede opbrengst beloven, vallen aan alle zijden in het oog. Olijfboomen in vollen dos, Oranje-boomen met beide bloem en vrucht beladen, en wijnstokken, waaraan de edele diuivenvrucht reeds rjjke be'ofte geeft, wisselen het gezicht steeds op de aangenaamste wijze af. Voor de eerste maal zagen we de kemelen, die in tien- en twintigtallen, met de voort brengselen uit het verdere Oosten boladen langs den weg die sedert eeuwen als Kara vaanweg diende naar Smyrna trokken. Grooter contrast dan tusschen het heer- ljjke en wereldberoemde Efeze der oud heid, en het gansch onbeduidende Assaylook van den huidigen dag kan nauwelijks ge dacht wordeD. Om niet te spreken van het Efeze der mythologie, gaat de geschiedenis van deze stad tot de elfde eeuw vóór Christus terug. Al zeer vroeg verkreeg ze bekendheid en welvaren, als zijnde het middenpunt van den Artenus- of Diana-dienst. De eerste Diana-tempel word in denzelfden nacht dat Alexander de Groote geboren werd, in het jaar 356 V. C., in brand gestoken maar in de eerste plaats verrees een nog grooter en heerlijker tempel, die als een der zeven wereldwonderen werd gerekend. Deze Diana-dienst was bljjkens Hand. 19 in vollen bloei in den tijd van Paulns. De tempel, waarvan in den laatsten tijd eenige ruïnen zijn ontdekt, stond op een afstand van anderhalve mjjl van de stad zelf staande op een verheven platform van 425 voet lang 420 breed, was zij om ringd van eene dubbele rjj pilareD, meer dan honderd in getal, 55 voet boog, en elk uit éen enkelen steen gehouwen. Het heiligdom zelf was met de kostelijkste meesterstukken der Grieksche beeldhouw kunst versierdkortom, zjj was een der grootste en schoonste gebouwen ooit vervaardigd, al de schoonheden van Athene en Rome ver overtreffende, en wordende door den Tanne-tempel van Baalbek alleen f in grootte en kostbaarheid overtroffen. Tot het het jaar 1677 bleef hare stand plaats onbekend, maar door de navorschic- gen van den Engelschen Oudheidkundige, J. T. Wood, werden ontdekkingen ge daan die de standplaats met zekerheid bepaleD, alsmede ook die der oude Kerk van St. Johannes niet ver daar van daan. Zoo weinig is echter van deze bouwvallen te zieD, dat het nauwelijks de moeite loonen zou om daarom de reis naar Efeze te maken Op een afstand van anderhalve mijl ten westen zijn de bouwvallen van Efeze zelf, in de laatste jaren door Oostenrjjksche oudheidkundigen ontdekt en blootgemaakt, te zien. Nog steeds gaat deze arbeid voort, en ongetwijfeld zal er nog veel meer aan het licht gebracht worden. Maar wat reeds te zien i=, is in de hoogste mate belangrijk en indrukwekkend. De marktplaats, de korum of gerechtszalen, de Gymnasia, maar bij uitnemendheid de schouwburg, zijn duidelijk te herkennen. Veie der pilaren en gewelven zijn nog in goeden staat De steentjes liggen nog in den mozsïeken vloei' zooals ze er, wie weet hoeveel eeu wen geleden, werden ingelegd. Opschrif ten in de Grieksche en Latjjnsche talen zijn nog leesbaarin clen schouwburg die 25,000 toeschouwers kon bevatten, en waar Paulus' vrienden hem afrieden zich heen te begeven (Hand, 1931), zijn de marme ren banken in cirkel-7ormige rijen nog in goeden toestand. Hoe aangrijpend en indrukwekkend het was om in die plaats eene korte godsdienst oefening te houder, waar Handelingen 19:20—41 werd gelezen, en aan de ge beurtenissen met deze plaats verbonden, werd herinnerd, laat zich beter verbeelden dan beschrijver). Hoe machtig de invloed van het Evan gelie, en hoe diep de indruk door den groo- ten Kruisgezant gemaakt, was, blijkt duide lijk uit hetgeen de zilversmid Demétrius laat hooien»En gij ziet en hoort dat deze Paulus veel volks niet alleen van Efeze, maar ook bijna van geheel Azië, overreed en afge keerd heeft, zeggende, dat het geene Goden zijn, die met handen gemaakt worden". Gedurende meer dan twee jaren had bjj hier gearbeid, en blijkens den Zendbrief lator geschreven, was hier eene dergelijke gemeente tot stand gekomen. Hoe trouw hij er had gearbeid, en hoe dierbaar zij hem was geworden, blijkt uit de ontmoe ting met de ouderlingen, ons in Hoofdstuk 20 beschreven. Van haren geestelijken achteruitgang getuigt Openb. 2: 4, 5. Voor een reeks van eeuwen bleef Efeze dan ook groote beteekenis hebben in de geschiedenis der Christelijke Kerk. Zoo herinnert men zich bjj voorbeeld het groote concilie dat hier in het jaar 431 werd ge houden, waar de dwalingen der Nestori- anen werden veroordeeld. Cyrillus, bis schop van Alexandrië was voorzitter, en 165 bisschoppen uit alle landen waren op ditj derde wereld-concilie tegenwoordig. Das ook hier weer een aanrakingspunt met het leven der Kerk in hare wording en worsteling. Na eenige uren in het midden dezer oude bouwvallen doorgebracht te hebben, bestegen we onze ezeltjes weer en reden langs de steenen pilaren der oude Ro- meinsche waterleidingen, waarop de ooie vaars hunne nesten bouwen, en van waar zij 'n dertig vo9t naar beneden met een blik van verachting op de Amerikaansche reizigers neerzieF, naar Assaylook, en ver der per trein naar Smyrna terug, om nog denzelfden avond de reis naar Btyrut voort te zetten, om daar voor 'teerst de kusten van het Heilige Land te aanschouwen. Sedert 1901 zjjn van de Eerste Kamer reeds 30 leden door anderen vervangen dat is meer dan de helft. Onder dezen zjjn twaalf tengevolge van overljjden, zes om staatkundige redenen, en de overige wegens vrijwillige aftreding. Daarbij komt nog de bjjzonderheid dat van de overige 20 aangeblevenen, nog drie, tengevolge van de werkstaking der ooljjke liberale statenleden van Overjjsel, buiten werking gesteld zjjn zoodat te bezien staat dat de opening der nieuwe zitting der Kamers door slechts een derde van de leden die bjj deze opening in 1901 tegenwoordig waren, zal worden bjjgewoond. Een be denkelijke wisseling, die de innerlijke kracht dor Eerste Kamer wel niet ver- hoogen zal. Wij lazen in sommige liberale bladen de bewering dat met den jongsten lintjesregen de voorstanders der tegenwoordige regee ring goed zijn bedacht. Hiertegenover sta onzerzjjds de opmer king dat onder de geridderden van 31 Aug. jl. zeer weinig „voorstanders der tegen woordige regeering" zijn. Waar wij echter niets op tegen hebben. Het is ons slechts om de waarheid te doen. RUSLAND en JAPAN. De groote vijfdaagsehe worsteling om Liaoyang, welke de wereld verbaasde, is, ;-;;elijk wij Viijdag nog meiden konden, ge ëindigd met de bezetting dezer plaats door de Japanneezer, nadat de Russen haar verlaten hadden. Weinige bijzonierbeden werden ook nu nog openbaar de heldenmoed en doods verachting waarmede van beide zijden ge vochten is, schijnen onbeschrijfelijk. Wel kwam men te weten dat van Russische zijde meer dan 3000 dooden vielen terwijl aan Japansche zij dit aantal de 25000 nadert. Donderdag vielen de Japanneezen de Russische stellingen bij Schwantun met hot vallen van de duisternis aan. De aanval werd na een hevig gevecht afgeslagen. In den nacht herhaalden de Japanneezen den aan val, ditmaal met resultaat, daar zij een regiment in de richting naar Sahutun terug wierpen. Het terugtrekken van dit regiment nood zaakte andere troepen-afdeelingen eveneens om hunne stellingen te ontruimen. Tegen den morgen rukten de Russische troepen gezamenlijk op om de stellingen bij Schwan tun te heroveren, hetgeen gelukte. Doch op andere punten werden zjj weder teleurgesteld. Een reusenstrijd werd Vrijdag gevoerd op de hoogten van Sik wan toen aan den rechteroever van de Taitse waar beurte lings beide partijen overwonnen of werden teruggeslagen. Twee Russische generaals werden gewond Orlow en Oberski de laatste doodelijk. Te 9 uur 's avonds werd het gevecht gestaaktdoch in den nacht hervat, waarbij de Japanneezen zich meester maakten van het grootste gedeelte van de door de Russen bezette stellingen bjj S.kwantoen. De bezetting (aldus seint Koeropathine aan den (Laar) trok zich terug op de stelling van de achterhoede tusschen de dorpen Tsahansoetoen Tsitsjensi, hal verwege tusschen Liaoyang en Sikwantoen. Ia dienzelfden nacht trok zich het eerste Siberische armeecorps terug, dat in de laatste vijf dagen zware verliezen geleden had. Het gevaar van een omtrekking door de overmacht dreigde op eenige «erst westelijk. Onder deze omstandigheden heb ik bevel gegeven Liaoyang te ontrui men en navr het noorden terug te trekken. De stad werd hierop terstond door de Japan- neeren bezet. Voorwaar een ernstige tijding, die de vrees wettigt dat de Japanneezen Koeropatkine's terugtocht zullen afsDjjden en hem daarmee tevens het ontvangen van versterkingstroepen beletten. Zeer waar- schjjnljjk is dat generaal Koeroki nu met een aanzienljjke troepenmacht aanrukt op de kolen depóts bij Yentai, terwijl een andere troepenafdeeling naar den spoorweg optrekt. Daarbjj komt nog dat 25000 man van het eerste Siberische legerkorps onder gene raal Stackelberg door de Japanneezen ten

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1