NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 138. 1904. Zaterdag 20 Augustus. 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISGH Bij iit immer Moert eet Bij wl. Uit het leven van Gellert. RECLAMES. VERSCHIJNT blken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te en van F. P. D'HUIJ, te Middelburg. Goes PRIJS DER ADVERTENTIËN TEGEN-CHRISTENBOM. 1 feuilleton. Kwestie van lang leven. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02\ UITGAVE DER FIRMA van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bernstein, de Duitsehe wetenschappelijke sociaal-democraat, noemt, gelijk wjj zeiden de socialisten «Calvinisten zonder God." Het Christendom dat de sociaal-demc- craten zeggen te prediken, is in den grond het tegengestelde er van. Nog sterker, hot is eentegen-christendom. Wat de Kalverdienst, erger dan de Baals- dienst en andere afgodendienst voor de Joden was, dat is het Anti-Christendom voor de S. D. A. P. Niet genoeg kan dan ook haar bewering dat de soc.-democratie niet vjjandig tegen over den godsdienst staat, dat men den Christus belijden, maar tegelijk ook mee onder de roode vaan optrekken kan, als lengen worden gebrandmerkt. Haar «gods dienst" is niet alleen tegen het Christen dom maar in zijn tegendeel verkeerd. In de tegenstelling Marx of Christus ligt van dat tegen-Christendom de beteekenis. Reeds in de leer van het Paaseh- feest is duidelijk de tegenstelling tusschen de soc.-dem. en het Christendom aan het licht gebracht. Het was het hoofdblad van de soc.-dem. partij in Duitschland, dat in 1896 schreef ter gelegenheid van het Paaschfeest»Voor 1863 jaren stierf naar de Christelijke legende de stichter van het Christendom aan het kruis, omdat hij voor de gelijkheid der menschen was opgekomen. De dag waarop het internationale socialisme het juk van den mammom afwerpen zal, viert de millioenen-hoofdige menschenzoon het arbeidende volk zjjne opstanding. Dat feest der opstanding is ons Paasch feest het Paaschfeest dor Mensehheid". Wat de S. D. heeren dan ook bewereD, de tegenstelling is zoo duidelijk mogelijk in de aangehaalde woorden te zier, en wordt erkend door vele socialisten in den lande, die meer aan de theorie zich wijden. Zoo schreef de heer Van der Goes in Februari 1904»Maar zoodra de aiboider tegen de slavernij van het kapitaal in op stand ii gekomer, en alzoo een nieuw mensch geworden, wordt de kerkelijke verstroosting voor hem zinledig en vervalt de godsdienstige behoefte. Zijn hoogste neigingen en zijn diepste plichtsbesef vinden in dezen nieuweren gemoedsstaat en zijn veranderde maatschappelijke taak de volste bevrediging. H|j kent, thans en voor het eerst, de oorsprong van zjjn ellende, de voorwaarde van zijn verlossingen eigen Een bezoek bij den koning van Pruisen. In den namiddag van een der Decem berdagen van 1759 zat Gellert aan zijn schrijftafel, geheel in négligé, een soort muts op het hoofd naar den trant dier dagen, toen met forsehe hand aan de kamer deur werd geklopt. Binnenroept onze professor, van zijn werk opkjjkende, benieuwd, wie hem in zjjn studie komt storen. De deur gaat open en binnen treedt een Pruisisch officier, blijkbaar van boogen rang, 'kenbaar aan zijn uniform als een van de adjudanten des konings. Gellert, hoewel eenigermate verrast door ■dit ongewone bezoek, staat op van zijn •.zetel, neemt zijn hoofddeksel af en buigt .eerbiedig. De officier groet hem, hoewel kortaf, en wraagt, eenigszins aarzelend ,;Zijt gij professor Gellert?" Gellert, geb. te Haynichen (4 Juli 1715) en gest. te Leipzig (13 Dec. 1799) was een Duitsch dichter, vooral fabeldichter en ver beteraar van het kerkgezang, tevens professor te Leipzig. In den Lutherschen zoowel als Hervormden gezangbundel zijn verschillende liederen van zijne hand opgenomen, nooden gevoelt h|j minler drukken naar mate hij metgrooter geestdrift arbeidt aan de bevrijding van anderen met hem. Kortom hoe men de revolutie in zijn binnenste zou moeten verklaren, ontkennen als historische gebeurtenis kan men haar niet. Hot socialistisch proletariaat is (de cursiveeriDg is van den heer Van der Goes) godsdienstloos. (De Nieuwe Tijd Febr. 1904 blz. 131—132). En verder: »Wij ontkennen niet en ver heffen ons integendeel er op, dat de groote massa van het proletariaat, tot het socialisme overgaande, den godsdienst vaarwel zegt". Mocht men soms denken, dat dit stand punt nog een zekere neutraliteit mogeljjk doet zjjn, dan hatan wij nog een citaat aar, waai uit de wilde haat tegen den Christelijken godsdienst geproefd wordt. „Zoo na als die oude Helften stonden we aldus de heei Van der Goes nim mer: bjj een g dcop 'ont; dooit kunnen ons niettemin levendig verbeelden wat den Fiie- tiohen koning Rakbcuid dreef, toen hjj op liet punt van zich aan het sacrament der reinigende wateren te onderwerpen, de vuile monniken en de loerende pastoors nog eens aanzag, die ham bijna hadden geknipt. En ook wij geven de voorkeur aan een plaats onder onze geestverwanten in een oord dat we niet nader zullen noe men, boven een zetel in hooger gewesten waar, onder anderen, Dr. Kuyper de tot- gepaste en Dr. Van Eeden de theoretische deugd (en dat tot in alle eeuwigheid vieren zullen en bezingen. Neen, de heer Kuyper heeft onze staatkundige party buiten de zedelijke gemeenschap hier op aarde geplaatstzoo hopen wij ook later bij dit isolement te mogen volhardenen een hemel vol klerikale en ethische schotschrij vers en demagogen (die ook daar waar schijnlijk een hoog woord zullen voeieD) heeft voor ons, wij bekennen het, weinig begeerljjke. Welke onze tekortkomingen mogen geweest zijn, en hoe zwaar ze ons (niet onverdiend) zullen worden aangere kend wij vragen als een genade zoo wij hot niet mogen eisehen als een recht, door geen geblaf van kcistenhonden gestoord te worden in onzen slaap." Hier is de vlammende haat tegen den Christus aan het woord. E9e haat die op de „kristenhonden" gericht is, doch inder daad den Christus treft. „Indien z|j Mij gesmaad en vervolgd hebben, zij zullen het ook u doen", had de Heiland tot zijne discipelen gezegd. En wij kunnen het ons dan ook leven dig voorstellen wat er van de „kristen- „Om u te dienen", antwoordt deze. „Maar met wien heb ik de eer te spreken" „Ik beu majoor Qaintus Icilius", was het kort bescheid, „en verheug mjj, u te zien en te leeren kennen. Maar ter zake. De koning heeft mjj tot u gezondeD, om u dit mede te deelen en u tot Z. M. te geleiden." Vreemd keek onze professor op, toen hij die boodschap vernam. Op bezoek bij koning Frederik, heb ik van mijn leven. Maar spoedig herstelt hjj zich en ant woordt vriendelijk glimlachend „Zeer verplicht ben ik Z. M. en u voor die hooge eer. Gaarne zou ik m|j echter verontschuldigen. Zooals mjjnheer de majoor ziet, in den toestand, waarin ik mjj bevind, ben ik volstrekt niet geschikt om voor een ge kroond hoofd te verschijnen". Dit zeg gende, wees bjj op zjjn kleeding en op zijn s'echt verzorgden baard. Daarenboven vind ik mg niet heel prettig van daag." De majoor nam professor Gellert op van het hoofd tot de voeten, met een blik, zooals hjj gewoon was zjjne troepen te in- specteeren. Een vluchtige glimlach speelde om zjjn mond, toen hjj den geleerden man daar zag staan in zijn erbarmeljjke plunje en met zjjn onfrisch gelaat. Doch zoodra hjj zich de opdracht zjjns meesters herinnerde, was de glimlach door een ernstigen plooi vervapgen en voegde honden" zou overblijven, wanneer de S. D. A. P. eens den schepter zwaaile over de aarde, en haar heilsstaat, sedert jaren ge predikt, eindelijk in vervulling ging. Tusschen Christendom en Sociaal-demc- cratie is geen verzoening mogelijk, want de levensbeschouwing van deze laatste is anti-Christelijk. Toen op den Paaschdag mr. Troelstra den soc. dom. partijdag opendr, sprak. hjj cok van opstanding en wedergeboorte. "%j Opstanding in den zin van ontwaken uit den slaap der slavernij en op te staan tegen den „verdrukker". En wedergebrorte welke hij aldus toe licht Gij arbeider moet al wat u tot nu als plicht is voorgehouden schuwen, gij moet een ander mensch worder, een so- ciaal-democraaL dan zjjt gij eerst vrjj. Eau vrijheid waarvan zjj anders wel de vruchten hebben geplukt het vorige jrar in April. Een duitsehe dokter, houdt vol en natuur- Ijjk zich op de Statistiek baseerende dat eeno behoefte voor het lange leven, het huwelijksleven is. Do statistiek geeft inder daad aan dat de sterfte bjj do ongetrouwde personen tusschen do 3o en 4o jaar 27 percent bedroeg, terwijl dat bjj de getrouw den zulks nauwelijks 18 percent is. Op 5o personen die den leeftjjd van honderd jaar bereikt hadden heeft hjj geen enkel ongetrouwd persoon gevonden, hjj heeft er niet meer getrouwd gevonden want deze vjjfdg personen waren weduwnaar. Wij gelooven dat het geheim van het lange loven door den du'.tschen dokter aangegeven minder parfygenooten zal vinden dan dat wjj hier onder V3n een grcot dokter aan gegeven Het bloed, is het leven houdt llw bloed rijk en zuiver, en gij zult lrng leven. «Men is er zeker van dat deze theorie goed is buiten de wetenschappeljjke thore- tische aantooning die onbetwisbaar is, door de practische aantooning" die er iederen dag van geleverd wordt door de zieken die de Pinbpillen nemen. De Pinkpillen her nieuwen en verrjjken het bloed en het is wegens deze merkwaardige eigenschap dat zjj de duizende genezingen verschuldigd zijn die zjj bewerken. De ziekte te ver- drjjven is het leven verlengen. Onder het aantal personen door de Pinbpillen genezen kunnen wjj voegen. De Heer Eudes, schipper, op de Schuit, Jantina Rolefina te hjj Gellert toe »'t Is waar," mijnheer erg voordeelig ziet u er niet uit. Ik wil er daarom ook niet bjj u op aan dringen, juist heden met mjj te gaan, maar ik moet u toch tevens zeggen, dat ge u bezwaarlijk aan het verlangen van den koning zult kunnen onttrekken. Van Z. M. ontving ik r. 1. de orders, om u, indien het bezoek u heden ongelegen val', morgen en indien ge ook morgen niet zoudt kun nen, overmorgen te vragen, en zoo voorts eiken dag, tot zoo lang het u eindelijk zal voegen. Neem daarom uw besluit. Over een uur kom ik terug om antwoord." «De heer majoor zal mij ieder uur wel kom wezen", sprak Gellert. «We zullen zien, hoe ik mij straks bevind". Zoodra de adjudant des konings vertrok ken was, liep Gellert, de handen op den rog, zjjn kamer heen en weer, vol gedach ten over die onverwachte ontmoeting. Wat zon hij doen, gaan of niet? Z. M. bewees hem ontegenzeggeljjk groote eer, maar Gellert was niet bjjzonder op die eer gesteld, te minder, wjjl het vrij algemeen bekend was, dat de koning zich niet ontzag om met het christelijk geloof en den godsdienst den spot te drijven. Toch waB het zijn plicht om te gaan, naar hjj meende. Daartoe besloot hjj dan ook. En nu was onze professor direct in de weer, om zich wat op te knappen en ge- Rotterdam die scbrjjft. Sederz 3 jaren ben ik ljjdende geweest aan hevige pjjnen in maag en borst, het geen mjj deed besluiten om ook eens tot het gebruik der Pinkpillen over te gaan. En ik heb er mij niet over te beklagen want ik ben thans weder welvarend en verricht met opgeruimdheid mijn beroep van Schipper. Het is door duizende attesten bewezen dat de Pinkpillen onovertreffeljjk zijn tegen bloedarmoede, bleekzucht, neurasthenie, algemeone zwakte, rhoumatiek, maagziekten, zenuwpjjnen, heupjicht, St.-Vitusdans, onregelmatigheden der vrouwen. Prjjs fl.75 de doos, f9per6doozen. Verkrjjgbaar bjj Snabilié, Steiger 27, Rot terdam. Hoofd-depothouder voor Nederland en Apotheker. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrjjgbaar voor Middelburg en omstreken bjj JOH. DE ROOS en voor Goes en omstreken bjj (jicbr. MULDER, Drogerijen en Verfwaren. 19 Augustus 1904. Meer dan dooi eeu vluchtig bericht ter plaatse waar het behoort, verdient de be noeming van drie hoogleeraren aan de V1 ij ei Universitei', twee in de faculteit der rechts geleerdheid en een in de faculteit der let teren, onze dankbare opmerkzaamheid. Twee hunner Diepenhorst en Woltjer Jr. zjjn kweekelingen van de Uni vei site it waar ze tot doceeren geroepen wordeD. Dat is de aangewezen weg om allengs de verschillen le faculteiten bezet te krijgen, met mannen die uit éeo beginsel leveD, die door geestes-sympathie tot saamwei- king geschikt zjjn en iets kumien bij dragen tot ontwikkeling van de onder scheidene wetenschappen. Geduld moet geoefend wordeD. Het jagen en dringen om katheders te bezatten door sympathieke geestverwanten is gevaarlijk. Daar is niet zooveel hout in voorraad waar men professors van snijdt. Tenzij men zich met naam en titel con- tenteeren wil. „Tot de merkwaardigste verschijnselen uit de tweède helft der negentiende eeuw behoort ongetwijfeld het ontstaan van de sociaa'-iemccratie". Dat zei piof. Kernkamp in zijn aanvaar dingsrede als Professor in de geschiedenis. Tot de merkwaardigste verschijnselen uit de eerste helft der twintigste eeuw zal ongetwijfeld behooren de verwording der sociaal-democratie. Men behoeft daarvoor niet alleen het oog te wenden naar het Internationaal reed te zjjn, als majoor Icilius mocht terug komen. Het was wel wat bezwaarljjk, maar het ging dan toch, vooral met be hulp van de huishoudster, die jaren achter een bij Gellert had gewoond en haars meesters verstrooidheid en nonchalance wat kleeding betreft, van a tot z kende. Terwjjl de man bezig was met een tame lijk bot scheermes zijn ruigen, stekeligen baard wat af te krabben, was de oude huishoudster druk in de weer, om alles gereed te leggen, zjjn beste kleederen af te borstelen en de zilveren gespen van broek en schoenen een extra wreefje te geveD. Ook werden de zwarte zijden kou sen niet vergeten. En nadat Gellert zich had gekleed, en de gedienstige vrouw haar uiterste best gedaan had, om zjjn toilet zoo keurig mo- geljjk in orde te maken en de laatste hand er aan gelegd had, zag de anders zoo slordige professor voor zjjn doen er zóó kranig uit, dat hjj beter geschikt was, bij koning Frederik op bezoek te gaan, dan wel aan zjjn schrijftafel te zitten in het duffe studeervertrek. De Nicolaïtoren in de nabijheid van Gellerts woning sloeg vier uren in den namiddag, toen er andermaal met krachtige hand aan de deur werd geklopt. Op zjjn „Binnen" treedt de majoor weder in de kamer. „Wel, professor", vroeg hem deze, «hoe denkt ge er over, gaat ge nu ©08"? „Ta," autwoordde Gel- Congres te Amsterdam met zjjn burgerlijk voorkomen en burgerlijke manierenen zijne burgerlijke schipper-methode. Onze eigen omgeving kan dat evengoed leerer. Zondag zal op een stuk weiland aan den Singel bij Middelburg een meeting voor al gemeen stemrecht plaats hebben georgani seerd door de sociaal-democraten. Officiëel worden de vrijzinnig-democraten uitgenodigd daaraan deel te nemen. De burgerlijken schuiven naar links en de socialisten naar rechts. Wie het meest Iu ieder geval de toenadering wordt meer. Sinds j. 1. Zondag vergadert het inter nationaal congres der sociaal-democratische arbeiderspartij te Amsterdam. Vier dingen zijn duarbjj op te merken. Vooreoiiit dit art aanzien van dit con gres precies is t.ls dat \an een congres der gesmade bourgeoisie. Fijn gskleede heeren on ine disuse dames, gajBBchnljjk niet ten toonstellende de maatschappeljjl e ellende, die misschien door anderen geleden wordt, precieH doende van weelde en uit spanning als de wereldsgezinde bourgeois, kwamen ten congresse op. Ten tweedede debatten die gevoerd en do besluiten die genomen worden zjjn zacht en welwillend. Vcor strjjken en plooien als gemaakt. Precies als bjj de bourgeoisie. Zoo zacht dat niet een debat of besluit „inslaat". Teu derde dat de verdeeldheid in eigen gelederen met ieder jaar toeneemt en dat geen internationaal congres daar iets aan doen kan. Ook weer precies als bjj de bourgeoisie. Als bewijs moge gelden dat op dit congres niet minder dan drie soci alistische partijen uit Frankrjjk vertegen woordigd zjjn. Het zjjn: de Parti sooial de France, de Parti social Francais en de Parti Ouviier Social revolutionair. En eindeljjb, ten vierde, valt nog op te merken dat ook dit congres weder volko men geljjkt op alle parlementaire burger- ljjke congressen, omdat er veel plaats en heel weinig zaaks is. De anarchisten zullon moeten helpen. Anders sehjjnt de sociaal-democratische arbeiderspartij reeds sterk aan verwording te ljjden. Dit internationaal congres teekent de komende kwaal reods duidelijk. Wanneer wij verhalen of mededeelingen hoeren uit Zwitserland, dan denken we lert, kort en goed, ik zal aan 's konings verzoek voldoen en tot hem gaan". Gedurende dit kort gesprek, wierp de krjjgsman een vluehtigen blik op den ge leerde. Wat was hjj in dit uur veranderd. Hjj had als het ware eene geheele ge daanteverwisseling ondergaan. In plaats van het wit katoenen hoofddeksel bedekte een gepoederde pruik het achtbaar hoofd, waarvan het haar in een langen staart op den rug afhing, zooals dit in dien tjjd gebruikeljjk was. Zjjne voeten staken in fijne, netgepoetste schoenen met zilveren gespen, in plaats van in de wijden afgedragen pantoffels en in zjjn hand hield hjj in plaats van de schrijfpen, een lange, spaansche rotting met zilveren knop en leeren kwasteD. Onze majoor kon moedjjk een glimlach bedwingen, toen bij den professor zoo uit gedost voor zich zag staan. En geen won der, het was haast dezelfde man niet meer van straks. „Zijt ge gereed, professor, om met mij naar den koning te gaan", vroeg hem de majoor. Geheel tot uw dienst, mijnheer, was het antwoord. En na zjjn driekanten hoed op gezet en een korten mantel omgeslagen te hebbeD, verliet Gellert in gezelschap van den adjudant des konings zjjne nederige wening. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1