NIEUWSBLAD ZEELAND No. 129. 1904. Zaterdag 30 Juli. 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN De ontbinding der Eerste Kamer. De Afselieitiing*. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02®. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De ontbinding dor Eeiste Kamer is een noodzakelijk gevolg van het optreden der oppositie. Niet alleen zooals ze in den laatsten tijd is opgetreden, maar door haar handelwijze tegenover het Ministerie van 1901 af. 1 Zij heeft nimmer een loyale oppositie gevoerd. Dat was haar plicht geweest en daar had zij verstandig aan gedaan. Zij was niet alleen in de minderheid, maar ze was verre in de minderheid. Ze had zich behooren neer te leggen bij het feit, dat de christelijke partijen minstens vier jaar het roer in handen zouden hebbeD. Maar ze ging mokken, omdat haar de macht ontnomen was. Ze had er alles voor gedaan, om die te houden: Het kiezers aantal zoolang mogelijk beperkt gehouden, de kiesdistricten verknipt, de doleantie geëxploiteerd, met brandstapels godreigd, Bronsveld gelijmd, met de witte das zich gesierd. Maar nu hadden al haar kunst jes geen vat of geen kracht meer, en nu zat zjj daar machteloos, oppositie, en goed ook Zjj kon dat niet indenkon en nu ging ze zitten mokkoD. En dan, ze kreeg geen kleinen jongen tegenover zich, maar den grootsten man van Nederland, bij wien hare professoren wegvieleD. De man, dien zjj jaren op zjjn Uilen spiegels bespot hadden, van wien velen echter niets meer wisten dan wat Uilen spiegel van hem gaf. Zjj rekenden tegenover hem met geen mokers iets te kunnen doen, want kwamen ze al met mokers, dan had hjj een stoom hamer in zijn vu;st. Toen ontstond de politieke recherche en de taktiek dor spelde- prikken. Kuyper moest overal nagereisd en geïnterviewd en o wee, als hij dan iets zei, wat hun mishaagde. Maar Kuyper, die 35 jaar lang het mik punt was geweest, bleek pachyderm. Toen begon de taktiek der uitdaging men zag geen nieuwen koers en geen christeljjke beginselen; 't bleef alles bjj 't 2. FEUILLETON. Zelf echter aan hit Amsterdamsch Althe- naeum op de Zondagavondgezelschappon van Da Costa, en voorts aan de Leidsche Academie streng wetenschappeljjk opge leid, was hjj met de gebrekkige opleiding, die hjj zelf in zjjn vrjje uren gaf, allor- minst tevreden, en voelde hjj sterk de behoefte aan een degeljjke Theologische School. Intusscben deelde hjj de meening van Wormser, dat de Afgescheidenen daar toe zonder verloochening van hun beginsel met de niet afgescheidenen konden samen werken. Nu bestond er reeds tusschen die beide groepen van beljjders een broederljjke ge meenschapsoefening in de vergaderingen der Christelijke Vrienden" die, tengevolge van Wormsers rnstelooze poging tot ver- eeniging der geloovigen binnen en buiten hot Hervormde Kerkgenootschap, in 1845 door Ds. Heldring in het leven geroepeD, onder praesidium van Groen van Prin- sterer, tweemaal 's jaars te Amsterdam op het Rusland werden gehouden. Welnu, op de Meivergadering dezer «Cbristeljjke Vrienden" in 1848, deed Brurn- melkamp reeds een vrij uitvoerig voorstel tot het vestigen eoner gemeenschappeljjke Theologische School, en ofschoon hij het toen weer moest intrekken, doordat geen der aanwezigen het ondersteunde, lokte dat voorstel toch een bolangrjjke discussie uit over het Theologisch ondorwjjs op de Academiën, met dit gevolg, dat Da Costa op de Octobervergadering van dat zelfde jaar de vraag ter sprake bracht: »Wat is er te doen, opdat de Kerk waarborgen hebbe, dat haar toekomstige leearen in haar eigen leer en godsgeleerdheid worden oude en waarom was er een ander Mini sterie gekomen Een cabinet d' affaires had de zaken ook kunnen loopende houden. Wacht maar, zei Kuyper, 't zal wel komen. Ea het kwam; niet één, niet twoe, maar tal van wetten maakten den nieuwen koers duideljjk. Ondertusschon kwam de staking anarchistisch uitgezet, toen door de socia- liston gebruikt als een machtig politiek wapen om, kon het zjjn, Kuyper en de zjjnen te onttronen of te verzwakken, maar Kuyper bleef en men noemde de staking „zjjn politiek fortuintje". Had heel Neder land dan ook niet den indruk gekregeD, dat een Staatsman van den eersten rang de tengels vasthield, die in moeilijke om standigheden en daarin wordt immers een man gekend toonde te kunnen regeeren Hoe gedroeg zich het overige deel der oppositie? Door don nood gedrongen, uit vrees van invloed en sympathie te ver liezen, is een deel meegegaan. gjMaar do wetten kwamen De wet op het Hooger Onderwijs, de Drankwet, enz. Nu zou het beginnen. De wet op het Hooger Onderwjjs! Wat had ze Kuyper een moeite gekost. Hjj had er voor goroisd, voor onderzocht, voor bestudeerd, want immers zou hjj Nederland een technische Hoogeschool geven. Het moge vreemd klinken, dat juist hot ehris- teljjk Ministerie daarmede kwam vreemd in do oogon van vromonhators, die zich het calvinistisch volk niet anders kunnen donken dan mot een bijbel op een stoof zittende. Voor ons was hot een oorzaak van vrengde, dat juist een Christeljjk Ministerie die voor ons land gowichtige zaak aanpakte. Christeljjk zjjn we immers Zondags en in de week De geestelijke belangen gaan ons ter harte, maar de stoffeljjke immers niet minder. En wat deed do oppositie? Zjj hebben heel de Technische Hoogeschool verdonkere maand. De waarde, die het ontwerp voor het land had, werd doodgezwegen, want er zat een adder tusschen het gras ver scholen. De vrijheid van het Hooger On derwijs, reeds wettelijk gewaarborgd, werd nader geregeld. opgeleid Andermaal werd toen door de Christelijke Vrienden ook de oprichting van een Seminario of Theologische School besproken maar het algomeen gevoelen was dat de oprichting van zoodanige School, bjj de niet ontvankelijkheid der aldaar ge vormde candidaten, niet anders zou kunnen plaats hebben dan in verband met een af scheiding die men niet wilde. De moei lijkheid van de vraag, welke de vooruit zichten der studenten zouden zjjD, deed de niet-gescheiden broeders vreezen voor een kerkeljjk conflict. Brummelkamp echter zocht in de oprichting van het Seminarie juist de aanvankelijke vereeniging der niet-gescheidenen met de geseheidonen, hopende de Gereformeerden in de Her vormde Kerk daardoor geleideljjk te brengen op den kerkeljjken en den gereformeerden weg, zjj het dan al niet onder den naam van Afscheiding, en zonder afstand te doen van de kerkeljjke goederen. Te meer zocht Brummelkamp die vereeniging der beide groepen van Gereformeerden, aan gezien hij oordeelde, dat de Afscheiding door het vragen om erkenning bjj de Over heid haar oorspronkelijk ideaal reods had prijsgegeven, en met de niet gescheidenen behoordo samen te werken om, ware het mogeljjk, de Hervormde Kerk nog te her stellen. Dit echter was juist één der redenen, waarom de Synode der Christeljjk Afge scheidene Gereformeerde Kerk Brummel kamp en de zjjnen niet wilde erkennen. Toen zij in 1849 te Amstordam bjjeen- kwam, onder den indruk van de majesteit des Heeren bjj het woeden der cholera, en in de hoop, dat het ontzag voor den God des oordeels een gunsiigen invloed mocht hebben op do behandeling der zaken, kwam reeds bjj het onderzoek der last brieven de scheuring ter sprake, die in de En men zag de Yrjje Universiteit als een spookbeeld. Of de Rsgeering al toegaf, of ze tegemoet kwam, de oppositie bleef op haar stuk staan. Geen gelijkheid van christelijke en ongelooviga wetenschap Want ze zag in de toekomst den invloed van Yrije Universiteit en straks van een Roomsche Hoogeschool doorwerken en alzoo een dam gelegd voor de vrijzinnige ideeën. En ni de Hooger-Onderwijswet de Drankwet. Dat was nu neutraal terrein. Maar alweder dezelfde illnyale oppositie aldoor een obstructionnisfisch debat, amen dement op amendement. En ook hier gaf de politiek den doorslag. Men vroeg niet meerIs de wet goed, rf is zij niet goed De eenige vraag werd Hoe krijgen we Kuyper weg. Met hun oppositie tegen het Hooger- Onderwijsoatwerp bedoelden ze de ultra- Hervormde-kerkmannen te lijmenmet die tegen de Drankwet de kroegbazen. Want da verkiezingen kwamen in aantocht, en met die verkiezingen kwam de kans, dat Zuid-Holland weer liberaal zou worder, en dan was het werk 'voor Kuyper gedaan Dan was de Eerste Kamer voor goed vrij zinnig; en kon zij J-o Christelijke partjjen in bedwang houden. Een cabinet d'affaires of hoogstens een zeer gematigd Christelijk Ministerie kon tot 1905 het bewind don nog waarnemen. Maar do verkiezingen toonder, dat het land het Ministerie begeerde. En zoo bleek heel de berekening der oppositie verkeerd. Tactisch hadden ze fout op font gemaalri. Nu wreekte zich dat en moest dat zich verder wreken. En de Eerste Kamer Och arme De oppositie was ook daar oppositie en de geest der liberale heeren in de Tweede had reeds lang de veteranen der Eerste ingepakt. Men had a gezegd, men moest b zeggen. „La garde meurt, mais ne ze rend pas". Kuyper weg of zij Eu Van Weideren Rengers zei het dui delijk Ge mocgt een zaken-Ministerie zijr, maar geen beginsel-Ministerie. In het laatste geval zullen wjj u tegenstaan. provinciën Gelderland en Overjjsel bestond, doordat twee deputaatschappen van twee verschillende vergaderingen met lastbrieven tegenwoordig wareD. De Synode gaf toen aan de volgelingen van ds. Brummelkamp te kennen, dat zjj de vergadering wel mochten bjjwoneD, maar geen zitting konden nemen als af gevaardigden. Ook wilde men wel met hen spreken over vereeniging, maar niet met hen als wettige leden der Synode samenwerken. Tot vergaderen op dezen voet echter niet genegen namen bedoelde deputaten toen hun afscheid. Intusschen nam dez» Synode een zeer gewichtig besluit. De meeste afgevaar digden hadden in last om aan de vergade ring voor te stellen, dat er middelen be raamd zouden worden tot bevordering eener behoorljjke opleiding van toekomstige leeraren. De nuttigheid en noodzakelijk heid hiervan werd nu algemeen beseft, en na langdurige bespreking besloot men ten laatste zoodanige School op te richten. De Synode overwoog nu ook verder, waar die School het geschiktst gevestigd kon worden. Sommigen gaven de voorkeur aan het platteland, om de meerdere-eenvoudig heid en mindere kostbaarheid. Onder scheidene stemmen pleitten voor Amster dam, als hoofdstad het gunstigst gelegen voor den invloed der school in heel het Vaderland, en ook het meest geschikt voor do studeerende jongelui om menschenkennis op te doen. Nog anderen weer verklaar den zich voor een landelijk stadje waar de studonten behoorljjken omgang met mon- schen konden genieten, en toch meer tegen de gevaren der groote steden beveiligd zouden zjjn. Eindeljjk werd met een vol strekte meerderheid van stemmen de voor malige academiestad Franeker als plaats der vestiging aangewezen. Zouden zjj vermoed hebben, dat dr. Kuyper aan Hare Majesteit de ontbinding zou hebben d: rven voorstellen We be twijfelen het. Maar Dr. Kuyper had den meed. Hij wist daarbij, dat de meerder heid des volks achter hem Btond. Ea H.M. bekrachtigde het. Zoo heeft de wijze van oppositie voeren der vrijzinnige heeren het de Regeering gemakkelijker gemaakt: 1905 vindt thans geen twijfelachtige Eerste Kamer meen Met opgewektheid kan ons christenvolk het volgend jaar aan den strijd. Mochten wij den Gerstkomenden slag verliezen, dan zitten de liberalen toch aan handen en voeten gebonden door een Eerste Kamer, waarvan de meerderheid de uitwerking der vrijzinnige ideeën zal keeren. De oppositie heeft dus, speldeprikkende, uitdagende, obstructionneerenie, afstem mende zich zelve dieper val bewerkt en het Christelijk Ministerie machtiger gemaakf. Welke tactische fouten zal ze het vol gend jaar weer maken? Immers kyauteit zou haar weer naam en eere in 't land geven. Nu ziet het volk in haar niet een groep van Staatslieden, maar van politiekers. Maar kan zij loyaal zijn na wat is geschied 29 Juli 1904. Het ondei staande ontleenen wij aan de Ooesche Courant. Het Centrum deelt mede, dat in de Osservatore Cattolica een zeerWaar- deerend artikel voorkomt over onzen premier, dr. Kuyper, waarvan het dezer dagen een vertaling hoopt te geven. Dat komt Z. Exc. dan ook wel eerlijk toe zegt de Arnh. C t, Dezelfde politieke leider, die een kwart eeuw geleden zijne volgelingen tegen Rome waarschuwde, hen vermaande niet slechts om Roomsche stemmen niet te bedelen, maar eerder die stemmen zelfs af te weren, omdat zij anders hun toekomst ver spelen, hun goeden naam in opspraak bren gen, hunne volkshistorie verloochenen en handelen zouden met hun beginsel in lijn rechten strijd, diezelfde politieke leider, Minister-president geworden, beijvert zich thans in bondgenootschap met de Katholieke Staats partij het Nederiandsche Staatsrecht en de Nederlandsche Staatsinstellingen op «Christe- lijken" grondzlag te hervormen. Zulk eene Maar nauwelijks was dit besluit gevallen of nog staande do vergadering kwam een missive in van de ondorlingen en diakenen der Amsterdamsche gemeente met het vor- zoek aan de Synode cm toch op het ge nomen besluit terug te komen, en de school te Amsterdam te vestigen aangezien hun leeraar, ds. Van Velzen, die met ds. De Haan en ds. Gezelle Meerburg tot Hoofd onderwijzer aan de op te richten Hooge school was benoemd, voor de Kerk van Amsterdam onontbeerlijk was. De Kerkeraad van Franeker echter had eveneens aan de Synodale vergadering reeds bericht, dat hjj het voorstel gaarne aannam, de drie benoemde hoogleeraars als uit één mond tot Dienaren des Woords beriep en de hoop koesterde, dat een gedeelte van het voormalige Academiegebouw voor de Theo'ogische Sohool zou kunnen worden ingericht. Na het inkomen nu dezer tegenstrijdige brieven werd de zaak door do vergadering opnieuw overwogen. En ofschoon het einde van de bespreking was, dat de Synode van haar genomen besluit niet durfde afgaan, uitgevoerd werd dit besluit toch evenmin. Ter wille van de bezwaarde broederen bleef de zaak hangende, en kwam er geen school tot stand. Met te meer aandrang diende Brummel kamp daarom nog in datzelfde jaar 1849 op de Octobermeeting der Christelijke Vrienden een voorstel in tot oprichting eener Theologische School en daaraan ver bonden voorbereidend onderwjjs welk voorstel, bjj afwezigheid van den inzender, door Mackay toegelicht, ook nu echter bjj de Vrienden geen ingang vond; de ver gadering, overwegende, dat men recht had op Christelijk onderwjjs aan de landshooge- soholen, wilde liever trachten te komen tot de aanstelling van privaatdocenten aldaar bekeering is wel een warme lofrede waard Tot zoover de Ooesche Courant, of liever de Arnhemeche Courant waaruit zij citeerde. Maar zou zij nu van avond het ant woord van liet Centrum op dit «klein" ge schrijf ook overnemen Dat diende toch, wil zjj de verdachtmaking van zeker blad aan ons adres (26 Juli jl.) ontgaan»Men duift eenvoudig de artikelen uit andere bladen niet moedeelen uit vrees dat de paitijgenooten dan eaan denken. En dat mogen zij vooral nietdat zullen de leiders en hunne persorganen wel voor hen doen." Maar zij zal het wel doen de Ooesche. Laten wij nu bjj vcorbaat het antwoord van liet Centrum overdrukken. Zjj noemt de «ontboezeming" der Arn- hemsclie Crt. «klein" en zegt «De Arnhemse he zou beter hebben gedaan met het artikel in de Osservatore (waarvan wij een vertaling zullen geven) af te wachten, dan op zóó povere wijze aan haar slecht humeur lucht te geven. Thans nog, nadat bij tientallen van jaren de samenwerking van katholieken en anti-revolutionnairen heeft bepleit, aan dr. Kuyper te Verwijten, dat hij wel eens 'n hard woord over Rome schreef, is wel wat erg benepen. Van deArnhemsche Courant mocht men iets anders en iets beters verwachten. Maar het schijnt, dat men aan de overzijde zich in eenigszins overprikkelden toestand bevindt en niet juist meer weet, hoe men het ministerie zal bestrijden. Wanneer er deugde lijk oppositie-materiaal voorhanden was, zou een blad als de Arnhemsche zeker niet tot zulke keingeestigheden zijn toevlucht Toen prof. v. d. Vlugt in de Tweede Kamer poogde de Antirevolutionairen en Roomschen tegen elkaar op te zetten, werd hem het bef ld van een wigge, dien hij tegen den muur hield voorgehouden. Mater toen deze zelfde hoogleeraar de poging ten aanzien der Christelijk histc- rischen herhaalde, merkte de minister op «soms was het mij of ik een gepoljjsten in rondboog afgevjjlden nsgel zich bewegen zag naar een roof op een oude wond". Wat heeft men hier anders? en tot kerkelijk toezicht op de Theologische faculteit. Tot het medewerken aan de op richting van een Seminarie waren de christe lijke vrienden niet te bewegen, bevreesd daarmee een kerkelijke crisis te zullen provoceeren. Deze houding der Reveil mannen ver droot vooral Wormser zeer. De glans hunner opgewektheid was, wanneer zjj bij haar christelijke richting niet tevens een kerkelijk karakter aannam, niet in staat voor hem de donkerheid te bedekken van de toekomst, die Kerk en Christendom beide, ook door haar, te gemoet gingen. Bjj al de opgewektheid toch was er nog niets kerkelijks, niets dat zich in verband verklaarde met de Gereformeerde Gezind heid. Dit kon zoo niet blijven. De opwek king zelve zou de geloovigen coupeeron. Daarom begon Wormsor nog die zelfde Octobormaand van het jaar 1849 in de Christelijke Stemmen", het tijdschrift der Christelijke VriendeD, een artikelenreeks over de onkerkelijke richting, die zich bij vele geloovigen openbaarde. Die onkerkelijke rich ting toch onder de Christelijke Vrionden wies, naar zijn overtuiging op dienzelfden wortel, die aan de bekrompen richting onder de Afgescheidenen het aanzijn gaf. Hjj voor zich echter zag geen heil dan in het gonadeverbond, dat de gansche Kerli om vatte. Er moest een stevige, kerkelijke richting komen. Daarom was hjj er ernstig op bedacht om iets in het leveD te roepen, dat zich tegenover het onbestemd geloovige als een Geref. inrichting openbaren zou een Geref. Seminarie als een steunpunt tot oprichting en vereeniging van allen, die de Geref. Kerk liefhadden. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1