NIEUWSBLAD OR ZEELAND. No. 128. 1904 Donderdag 28 Juli 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Een bestreden bekentenis. Is vooreerst niet in te toornen. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Minister Kuyper heeft in zijne concili- ante (verzoenende) rede kort geleden voor de verwerping der Hooger-Onderwijswet in de Eerste Kamer uitgesproken, onder meer uit het Bijblad (Handelingen) van 24 Nov. 1852 de volgende merkwaardige woor den van den liberalen minister Thorbecke aangehaald „Een land, waar enkel bijzon dere scholen zijn, zou zich zeer wel kun nen bevindenhet onderwijs is geen taak van de regeering, de regeering moet alleen voor het publieke onderwijs zorgen, omdat de bijzondere personen gewoonlijk te kort schieten." De liberale pers, dit lezende, roept uit „alsof Thorbecke de man van den „gods dienst boven geloofsverdeeldheid" zich ooit kon uitspreken ten gunste van sectarische scholen f' en „Thorbecke hierin aan de zijde van Groen zou hebben gestaan" Maar dit is ook niet beweerd. Thorbecke is, voor 1852, blijkens zijn aanprijzing van de vervolging der afge scheidenen, stellig tegen secten en Bectetjes gekant geweest, gelijk de oud-liberalen van thans nog aldus gestemd zijn, scheldende voor „secten en sect9tjes" wat in eigenleken zin dien naam geenszins verdient. Groen op zijn beurt noemde de open bare school een moderne secteschoo', voor zoover zij het modernisme immers een woekerplant op de vaderlandsche erve propageerde (bevorderde). Maar Thorbecke sprak slechts van de bijzondere school en bedoelde daarmede blijkbaar de vrije school in tegenstelling met de school van den Staaf. En dit valt, met bovenstaand citaat uit zijne rede in de hand, niet te betwijfelen. Niet de Christelijke school, maar de vrjje school. Eu die vrije school voor heel de natie, daarvoor strijden wij, en zullen wij blijven strijden totdat ook op dit gebied aan de uitspraak van dezen eminenten leider der oude liberale partjj recht zal gedaan zijn. Ook omdat de openbare school op het punt van verdraagzaamheid volkomen fiasco heeft jgemaakt (dat wil zeggen gebleken is het mis gehad te hebben). Ook dit is met een uitspraak van dien zelfden minister Thorbecke te bevestigen. Niet in 1852 maar na '57 heeft bjj daarvan bekentenis gedaan in een schrijven aan den bekenden liberalen Pruisischen minister Miquel. Deze toch schreef dat Thorbecke hem had bekend, dat door de wet van '57 „in plaats van den confessioneelen vrede, dien men verwachtte, omgekeerd de confessioneele tegenstand aanzienlijk is toegenomen. De leerlingen, die in de school niets van den godsdienst hoorden, werden öf ten eenen- male onverschillig omtrent het geloof, öf, als zij ijverig de onderwjjsuren by den geestelijke hunner kerk bewoonden, wer den zij, ten gevolge van den bij zonderen Ijver, dien deze aan den dag legde, ten einde de leerlingen voor de confessioneele „verkleuring" te behoeden, nog veel eon- fessioneeler". Trouwens, noch de minister, noch welke voorstander ook van het vrije onderwijs (heizij modern, hetzij Joodsch, hetzij Chris telijk) heeft den steun van Thorbecke of welken liberaal ook, noodig. De feiten spreken luide genoeg. Wie onzen minister, of den Christelljken partijen dezen bondgenoot henjjdan mogen, dien geven wjj hem gaarne heelemaal cadeau. Sluit de Gelederen Mannen broeders, 't raakt weer tijd De gelederen te sluiten 't Volgend jaar wacht bittre strijd, Niet meer in zijn gang te stuiten. 't Wachtwoord is reeds rondgezeid Wat gebeurd is, zal weer komen De openbaring van den nijd Voor wie ziet, is 't klaar genoeg, Hoe zij, die den Christus haten, Die aan 't Kruis de zonde droeg, Op elkander zich verlaten. Troelstra trekt met Van der Vlugt, Om de christnen te bestrijen De Oud-Minister vol genugt Brengt zijn mannen in de rijen. Kuyper zal hun doelwit zijn Hij moet weg en zij regeeren Kuyper is hun veel te fijn Straks zal 't driemanschap hem leeren I Hij durft spreken van zijn Gol, De eer Zijns grooten Naams beoogen, Waar de socialist mee spot, Wat geen «Unie" kan gedoogen. Wel siert in verkiezingstijd, Witte das en rok de leden, Praten ze over de eeuwigheid, Wordt een soort van God beleden, Doch als 't kiezen is gedaan, Gaat de das weer in zijn hoekje, Schouwen zij geen bijbel aan, Eeren zij hun eigen boekje. 't Is een allernaarst idee, Dat een Kuyper houdt de banden Zijn besturen doet hun wee De oude macht moet uit zijn handen. 't Ongeloof moet weer vooraan, 't Christendom zou alles koeren, Wat er vroeger is gedaan, En het volk weer godsdienst leeren. Kuyper voert het op het pad, Op het pad der oude vaadren, Er, het ongelooven zat, Zou het tot den Heere naadren. Daarom moet de strijd gevoerd Niemand wordt kwartier gegeven Daarom moet het volk beroerd Kuyper mag niet langer leven. Alles wat hp heeft gewerkt 't Mag den grooten staatsman eeren Moet met zwarte kool gemerkt, Moet men uit het Staatsblad keeren. Drankwet, schoon in 't eerst gevierd, Moet als 't kon niet aangenomen Technicum teruggestierd, En wat verder nog zal komen. Eén is 't liberale woord Kuyper moet uit d' ouden toren En de veete wordt gesmoord Rood kan paars en geel bekoren. Mannen broeders, volgt u saam, Om den vyand te weerstreven 't Gaat niet om den Kuypernaam 't Gaat niet om het Kuyperleven 't Gaat om Gods eer, nu gevierd Of het volk der Nederlanden Naar Zijn wil zal zijn bestierd, Of door Godvergeten handen. Toont U, christenmannen, éan, Om het ongeloof te keeren 't Gaat om de eere Gods alleen. Voort dan in den Naam des Heeren Een le%er. 27 Juli 1904. De lootten der typografen. De Baanbreker publiceerde de loonen van sommige drukkerijen te Middelburg, o. a. die waar de Middelburgsche Courant gedrukt wordt, en die waar de Baanbreker gedrukt wordt. De onlangs opgerichte Goesche fypogra- fenvereeniging publiceere nu ook eens een loonlijst van de drukkerijen te Goes. Het is meer dan tijd dat de onmogelijke concurrentie tusschen de drukkers uit raakt. Die de hoogste loonen betaalt, moet óf te weinig voor zichzelf verdienen, öf zooveel verschillen in prijs dat het publiek zijn deur voorbij gaat. Men kan gemakkelijk goedkoop drukwerk afleveren, wanneer men zp personeel er naar betaalt. Ook hier is verbetering door overeen stemming zeer wensehelp, Wij hebben onzen lezers verteld dat de Goesche Courant het ontbindingsadvies had genoemd een revolutionaire daad in plaats van een bijna revolutionaire daad. De Goesche Courant maakt ons in een boos artikeltje waar zij zoowat van alles bij sleept op deze vergissing attent. Wij merken alleen op dat hier sprake is van een zetfout die door den schrijver bij de correctie is over 't hoofd gezien. Goed dus dat de Goesche er ons, zij het dan ook op de gewone oud-liberale manier die altijd kwaad denkt, op attent maakte, zoodat wij deze omissie konden herstellen. Wat hare klacht in verband met haar „paar domheden" betreft, zoodra deze dingen niet meer beneden haar aandacht liggen, zullen wij haar hierin gaarne dienen. Sla de oogen Naar den hoogen AlleB kwam van daar. Zoo zingt de altijd nog te weinig ge kende dichter Staring in een zijner kleine liederen, n. 1. in zijn Oogstlied. En zeker die opmerking om God te danken in alles, is immer noodig. Ook, waar Hij in het rijk der natuur zijne wel daden schenkt. Sinus de laatste dagen is er kentering gekomen in den dampkring. Het zwoele, drukkende weder is door aan genamer temperatuur vervanger), een malsche regen heeft het matte schier ge schroeide aardrjjk verfrischt, zoodat stede ling en buitenman immers zelfs de koning wordt van het veld gediend reden te over hebbon van dank aan den Schepper, die nog steeds aan zjjn verbond gedenkt en na den zachten, verkwikkenden regen, het vriendelijk zonlicht mild doet stralen op halm en aar. Worde voorts de hope des landmans niet beschaamd. Wij herinneren nogmaals aan de op 3 Aug a. p. te Goes te houden algemeene vergadering der Gereformeerde Zondag- schoolvoreeniging «Jachin". Ds. Bos zal behandelen «Het Genadeverbond en de Zondagschool" in de volgende stellingen lo. Het Genadeverbond staat de Zon dagschool niet in den weg. 2o. De Zon dagsschool krjjgt veeleer door het Genade verbond grootere beteekenis. 3o. De Zon- dagBsehoolonderwijzers en het Bestuur dezer Vereeniging dienen daarom met het Genadeverbond bjjzonder te rekenen. 4o. Zoo zal de Zondagsschool aan het kerke lijke leven bevorderlijk zijn. En de heer P. Oranje «De Zondagsschool en de Christelijke Lectuur „in deze stel lingenlo. Onrekecbaar groot is de in vloed der lectuur, zoowel ten kwade als ten goede, inzonderheid op het verstand en het gemoed der jeugd. 2o. Ernstigo keu ring en nauwgezette toetsing van boeken en bladen, die ouderen en jongeren in handen worden gegeven, is mitsdien nood zakelijk. 3o. Wjjl het woord Christelijk een vlag is, waaronder niet zelden eene onchristelijke leer wordt ingevoerd, dient de keuring óók op «Christelpe lectuur" te worden toegepast. 4o. De arbeid van »Jachin" in dezen waarborgt degelijkheid en onpartijdigheid en heeft recht op de waa^deeriDg en den steun van allen, wien het heil der jeugd ter harte gaat. Het is de roeping van de christelijke pers om gedurig te wijzen op den Sirenen zang van de socialistische pers alsof gods dienst privaatzaak zjjn zou, als een onware. Daar is geen onwaarheid grooter. Het christelijk Evangelie begint met rechtvaardigmaking en heiligmaking voorop te stellen, de overtuiging vestigende dat dan de toestanden van zelf veranderen en verbeteren zullen. Eerst menschen redden en dan toestanden verbeteren, dat leert het Evangelie. En het socialisme zegt geef mjj de macht en ik zal u redden. Het christendom daarentegen: Leer mjj U aanbiddep en U alleen dienen dan zal ik Uwe macht verheerlijken en dienende overwinnen. En dan zou godsdienst privaatzaak zjjn Men zou christen en socialist tegeljjk kunnen zjjn! Een zonderlinge vereeniging van het oudste en het nieuwste zal met den ver jaardag van de Koningin-moeder in het Baarnsche bosch te zien zjjn. Men gaat daar een Germaansch dorp bouwen. Dat dorp moet zoo getrouw mogelijk afbeelden het leven onzer voorouders in de 2de en 3de eeuw na Christus. De boer- derjj, eertijds zaalhof, zal van binnen met huiden en schilden behangen zjjn. Drink- horens en schedels zullen de wanden ver sieren. Bij de boerderij behooren, als arbeiderswoningen, een zodenhut en een leemenhut. Verder behooren tot het dorp een grafterp, een brandstapel voor ljjken- brand, een hunnebed en een offerplaats. Een oud Germaansche boot, uitgeholde boomstam, ligt in den vijver om het visschersbedrjjf te verbeelden. De bewoners zjjn in Oud-Germaanschen kleederdracht. In de restauratie kan men krjjgen grof brood, vieesch aan het spit gebraden, boter, kaas, eiereD, honingraat en gerstenbier. Dat is het oude. Ed nu het allernieuwste. Electrisch licht, 4000 kaarsen sterk zal 's avonds een Germaansche rechtspraak ver lichten, en verder zullen welvoorziene buffetten de hongerigen en dorstigen voor zien en bergplaatsen voor fietsen en auto's niet ontbreken. Een tjjdruimte van 18 eeuwen dus tus schen ons leven en onze behoeften. Op eene openluehtbjjeenkomst der Vrjje Socialisten te 's-Hage gehouden, sprak o.a. Domela Nieuwenhuis over het militairisme. Zooah begrijpelijk is hekelde hij op vin nige wijze den militairen dienstplicht. Al wat met de verdediging van het vaderland in eenig verband staat de vrjje socialisten noemen zich liefst cosmopolieten of wereld burgers geven zij der verachting prijs en bestempelen die noodzakelijke verdedi ging als een geestdoodende werkzaamheid, waarbij de militair zich verlaagt om nl. blindelings de bevelen van zjjn meerderen te gehoorzamen. Daarentegen verklaren zij zich Lnitje3 ging bij gelegenheid van de meeting breed voerig op dit chapiter in groote voor standers van werken met eigen hand en met eigen hoofd. Weg met allen s'.aafschen arbeid, zoo spreken ze. Heerlijk ideaal voor her, die gaarne ka- steelen bouwen in Spanje, waar de Fransch- rnan zooveel mee op heeft. We hebben slecht3 een oppervlakkigen blik te werpen, in het maatschappelijk leven rondom one, om de treurige ervaring op te doen, hoe betrekkelijk weinigen we spreken ver gelijkenderwijs in staat zijn, een niet al te ondergeschikte rol te vervullen bij ambacht, betrekking of bedrijf. En wat in dezen alles afdoet, we dienen rekening te houden met Gods bestel in dezen. In des Heeren hand ligt de be schikking. Hij verhoogt, wien Hij wil. Wij hebben slechts te zien op onzen plicht en dien ijverig te vervullen, zij het ook in ondergeschikte betrekking, tot Gods eer. Dezer dagen hebben Gedeputeerde Staten van Groningen eene eigenaardige resolutie genomen. Ze hebben namelijk hunne goed keuring geweigerd aan een besluit van den raad der gemeente Veendam, om n.l. aan eene gehuwde onderwijzeres, die moeder moest worden, om die reden eervol ontslag te verleenen. Het Gedeputeerd college heeft zjjn be slissing genomen op de volgende gronden. De betrokken onderwijzeres heeft sinds hare benoeming hare betrekking Bteeds naar behooren waargenomen. Voorts is sedert haar huwelp verleden jaar niet gebleken, dat dit huwelijk op de waarne ming dier betrekking van eenigen ongun- stigen invloed is geweest. Wel is ge noemde onderwijzeres in de laatste maanden eenige malen afwezig geweest, welke af wezigheid echter zij het ook zelfs, dat hare zwangerschap daarvan de oorzaak is geweest zonder meer een ongevraagd ontslag uit hare betrekking van onderwij zeres niet kan wettigen. Daarbij komt, dat de betrokkene vanaf Juli 1904 van de school afwezig gebleven zpde tijdens hare afwezigheid van harentwege in de waarneming harer ba- trekking heeft voorzien, terwijl overigens voor de in elk bponder geval te beoor- deelen vraag of het moederschap een be letsel oplevert voor een richtige vervulling der betrekking van onderwijzeres, in casu geen aanleiding bestaat, omdat dit feit zich hier nog niet heeft voorgedaan, noch zeker heid bestaat dat het zich zal voordoen. Met het oog op de vraag, welke nog steeds actueel is, of nl. de onderwperes, indien zjj komt te huwer, en moeder wordt, hare plaats in de school kan behouden, mag deze beslissing van Gedeputeerde Staten van Groningen belangrp genoemd worden. Ter gelegenheid van het bezoek van een aantal Belgische socialisten aan Nederland, noemt »Het Volk" de socialisten «proleta ries, die strjjden mot het geesteszwaard der vrijheidsscharen Daarvan zegt Het Iriesche Dagblad zeer terecht Welk een socialistische humbug! De soe. dominees, de studenten, de ad- vokaten, de kapitalisten, de villa-bewoners, dat zjjn allemaal proletariërs geworden 1 En dan dat geesteszwaard! Dat zit ongetwijfeld verborgen in de vuisten en steenen, waarmede de socialistische stakers de niet-stakende kameraden tracht ten te overtuigen. In de Durgerdamsche peper. In de socialistische hakken, waar door niet-stakende arbeiders hun teenen voelden kneuzen. In ruwe scheldwoorden. In woeste dreigemonten. In de mislukte April-revolutie. In de revolvers door Vliegen jndertjjd te Maastricht verkocht. Dat was alles het gebruiken van het geesteszwaard. Wij zouden het niet gedacht hebben, maar het is bekend, dat de socialisten de dingen anders zien dan wjj. Misschien komt er nog een nadere toelichting op dat «geesteszwaard". En die vrijheidsscharen" zijn óók mooi. Men zie naar Frankrp, waar de «vrij heidsscharen" juist het ijverigst geholpen hebben om het vrije onderwijs te delgen. Men ga de houding van onze socialis tische «vrgheidsscharen" na tegenover de Hooger-Onderwjjswet. Vliegen heeft eens gezegd«Wjj willen dwang. Dwang op elk gebied Dat is de waarheid. En dat «geesteszwaard" en die «vrijheids scharen" zijn beelden der fantasie, humbug, echt socialistisch brutaal" Er is wel eenige overeenkomst, doch nog meer verschil tusschen de Julimaand nu een kwarteeuw geleden en die wjj thans beleden. Vóór 25 jaar was ingelps een ministerie in conflict met een tak der volksvertegen woordiging. Gelp nu de Eerste Kamer de Hooger- onder wijs wet verwierp, stemde de Tweede Kamer in 1879 de Kanalenwet af, die minis ter Tak dwong ontslag te vrageD. Verder evenwel zwijgt de vergelping. Immers in 1879 was het der liberalen glorietjjdperk, Kappeyne, hun aangebeden leider, was minister van binnenlanesche zaken en het liberale kabinet genoot den steun der liberale meerderheid in beide Kamers. Doch de worm der tweedracht knaagde aan den levenswortel der partij, en bet ministerie viel ineen tengevolge van ver deeldheid in eigen boezem.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1