NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 122. 1904. Donderdag 14 Juli 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN 16. FEUILLETON. Ds. BUDDING EN ZIJN TIJD. Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh <D OO^C3krj-Okrt-Okrj-Ok <D vj-Ok-t CMnOO U- Cl HHClCDfO"t^"k ■aseq iülken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De salarissen der onderwijzers zijn niet altijd zoo hoog geweest als nu. In de wet van '57 werd vastgelegd een minimumsalaris van f 400 voor een hoofd en f200 voor een hulponderwijzer. In de wet van '78 werden de minimum salarissen geregeld als volgtf 700 voor een hoofd, f 600 voor een onderwijzer met verplichte hoofdacteen f 400 voor een onderwijzer. Bij de laatste wijziging werden de mi nimum-salarissen bepaald op f 750 voor een hoofd, f 700 voor een ouderwijzer met verplichte hoofdacte f 500 voor een onder wijzer zonder die acte en f 600 voor een onderwijzer met niet-verplichte hoofdacte. Doch de goede bepaling kwam er bij dat deze minima om de vier jaren moeten worden verhoogd, telkens met f50, tot viermaal toe, zoodat na 20 dienstjaren aan een hoofd der school minstens f 950, aan een onderwijzer met verplichte hoofdacte f 900aan een onderwijzer met niet-ver- plichte hoofdacte f 800 en aan een onder wijzer zonder hoofdakte minstens f 700 salaris 'sjaars moet worden betaald. Het. ontwerp, thans ingediend, tot reor ganisatie van de salaiissen bij het lager onderwijs, stelt nog een verbetering voor, en wel in dier voege dat het minimun salaris voor hoofden van scholen niet 200 tot 300 leerlingen wordt gesteld op f850; met 310 tot 419 op f 950 en met meer leerlingen op f 1050telkens weer met 5 jaarlijkscho verhoogingen van f50. Het minimumsalaris van de hoofden van scholen zal derhalve na twintig dienstjaren moeten bedragen f 1050 of f 1150 of f 1250 al naar gelang van het aantal leerlingen op hunne school. Deze regeling zal ook gelden voor de bijzondere onderwijzers, op straffe van het verlies der Rijksbijdrage. Het is bier minder de plaats en ook gansch overbodig, om te verhalen van den schoolstrijd, in algemeonon zin opgekomen met ds. Budding en zijn tijd. Wel mag niet gansch onvermeld blijven de actie ook in Zeeland op dit terrein ont staan en zoo diep ingrijpende in het leven van Reveil en Scheiding beide. Het kan moeilijk ontkend worden, dat mr. Groen van Prinsterer, de hoofdleider in dezen strijd in Zeeland, als overal elders den meesten steun en de meeste actie vond bjj ds. Budding en zijne tjjdgenooten. Moge het Reveil wellicht niet minder dan de scheiding gevoeld hebben de be- teekenis van den Bjj bel als opvoedingsboek voor de school, de scheiding, minder door conventioneole vormen gebonden, meer democratisch van afkomst en aanleg, tastte meer door bij het oprichten van scholen, en bjj het ontwikkelen van een nieuw element in ons volksleven, dat ook op dit punt scheiding bracht en gelijk alle scheiding pjjnljjk aandoet. De vrije school, de christeljjke school vond weerklank in het hart van het geloovig deel des volks door het teruggeven van den Bjjbel aan de school. De Bijbel op de school door de wet van '57 verboden, slechts hier en daar oog luikend geduld, dat was de groote grieve van een bij den Bjjbel opgevoede natie. M. i. heeft niemand in onze taal de invloed van den Bjjbel op onzo volks ontwikkeling schooner geteekend dan wjjlen dr. A. Pierson, zoon van het Reveil, later een der hoofdfiguren van het Modernisme in deze poëtische biadzjjde »Het is den ongeletterde onmogeljjk dage- ljjks met den Bjjbel om te gaan, zich er geloovig in te verdiepen, zonder in een zeer ruimen kring te worden rond geleid. Wat al volken waarvan een ander nooit verneemt trekken zjjn aandacht. De Egyp tische, de Assyrische, de Babylonische, Straks zelfs de Romeinsche beschaving, allen Me.t andere woordende Rijksbijdrage zal niet worden uitgekeerd, wanneer blijkt dat het bedrag der jaarwedden van hoofden en onderwijzers dier bijzondere scholen niet minstens gelijk is aan het bedrag dezer vastgestelde minimum-salarissen. Er komt derhalve een eind aan de on- billykheid dat de bijzondere onderwijzer minder salaris geniet dan de wetteljjk minst bezoldigde onderwijzer bij "t staats- onderwjj0. Want natuurlijk zal terwille van deze verhoogde salarissen geen enkel school bestuur de Rijksbijdrage willen missen. En dat te meer niet, dewijl de Rijks bijdrage voor het onderwijzend personeel belangrijk wordt verhoogd. Tusschen twee haakjes zjj hier gevraagd hebben alle chr. schoolbesturon voldaan aan den eiseh dat de verhoogde rjjksbjj- dragen in 1901 toegestaan, voor de verhoo ging van de salarissen der onderwjjzers zouden worden besteed? Een conscientievraag I Het is goed gozien van het wetsontwerp- Kuyper dat de regeering niet rechtstreeks wil ingrijpen in de rechten der schoolbe sturen. Maar het is Diet minder goed gezien dat zij nu aan de uitkeering de indirecte voorwaarde verbindt, dat de onderwjjzer, de man die het werk doet, de arbeider die zjjn loon waardig is, er van profiteert. De regeering is met haar voorstel in betrekking tot een betere salarisregeling voor de vrije school op de ljjn van de be kende motie in 1901 voorgesteld door de heeren Lohman, Mackay, Kuyper, De Vis ser en Van Alphen. De motie vroeg: uitkeering van de sa larissen der bjjzondere onderwjjzers naar den maatstaf der wettelijke minima, door het Rijk. Dit is nog lang niet de verwezenlijking lichten bjj beurte iets op van den sluier, die het verleden voor anderen geheel ver bergt. Zeden, gebruiken, voorstellingen uit zeer verschillende tjjdan wekken zjjne be langstelling en eenigszins zjjn historisch gevoel. Aanstonds zal de profetie van Israël, vrucht van nadenken gevende over den toestand en de toekomst der volken, hem eenig denkbeeld geven van betgeen men wijsbegeerte en geschiedenis noemt. Bovenal, daar de Bijbel bestaat uit boeken geschreven in eeuwen die ver uit elkander liggen kan wie den Bjjbel aandachtig leest, en dns ook heeft gelezen dat God voormaals op velerlei wjjze gesproken heeft niet ten eenenmalo vreemd blijven aan hetgeen de geleerden noemen, de ontwikkelingsge schiedenis van den godsdienst. Zoo vonden de bjjbelvaste christenen een vorming, een opleiding, een prikkel, inzonderheid een wereld van gedachten boven het alledaagsehe verheven, en hen daarboven verheffende, omdat die wereld hun veel helderder voor den geest stond dan hun werkeljjke om geving. De bewoner van het meest pro- zaische vlakke land taalde niet naar de Zwitsersche bergen, want bjj wandolde dageljjks tusschen de bergen van Galilea. Wat was voor hem het meer van Como bjj het meer Tiberias. In zijn psalm 104 bezat hjj de stoutste natuurtooneelen. Men kan glimlachen om een eenvoudige die den Bijbel uitlegt, maar die glimlach is niet in staat om ons te zeggen of de nieuwere of nieuwste paedagogiek redmiddelen heeft ge vonden, die in het hier bedoelde opzicht den eenvoudige even goeden dienst bewjjzen, en evenmiD, of bjj het tegenwoordig ver- waarloozen van den Bjjbel bekrompenheid van geest geacht mag worden af te nemen." Tot zoover dr. Pierson's beoordeeling van den invloed van den Bjjbel op de volksontwikkeling. De waarheid in de kerk en do bjjbel op de school, dat was het vaandel waarmeé men ten strijde toog, de wapenkreet die tot overwinning leiden moest, het devies dat ten slotte voreenigingspunt zjjn moest voor elkander dikwjjls bekampende divisiën van het groote leger, van het Unierapport. Dat kan echter in de eerste jaren niet, dewijl het een uitgaaf van 20 miljoen zou vorderen. Wordt echter de motie LohmanVan Alphen uitgevoerd, dan zal het een uitgaaf vorderen van 2 miljoen 's jaar3, welke som elk jaar nog met 2 ton klimmen zal. Hoeveel zal nu iedero vrije school bjj deze regeling financieel per jaar vooruitgaan Wjj nemen hior de berekening over van Het Friesoh Dagblad, die het bedrag nam dat elke christeljjke school aan jaarwedden uitkeert en heeft daarvan afgetrokken de thans genoten Rijksbjjdrage. Het tekort moet nu nog uit de schoolkas worden ge dekt, maar zal natuurljjk verdwijnen, zoodra het Rijk het geheels bedrag der jaarweddon uitkeert. Zij heeft de scholen verdeeld in 3 groepen en het, gemiddelde bedrag der thans uit gekeerde jaarwedden genomen. Eerste groep. Scholen van tot en met 199 leerlingen- Het salaris van hel hoofd gerekend op f 800; van elk der onderwjjzers op f 500. Tweede groep. Scholen van tot en .net 309 leerlingen. Het salaris van het hoofd gerekend op f900; van elk der onderwijzers op f525. Derde groep. Scholen met meer leerlingen. Het salaris van het hoofd gerekend op f1000; van elk der onderwijzers op f550. Gewapend met dit staatje, kan elk nu terstond bij benadering weten, hoe groot de fiaantieele bate voor de kas zijner school ip, wanneer het voorstel wet wordt. Voor de gaafheid zijn in deze becijfering de f 100 voor de (verplichte) hoofdacte noch in kolom 3, noch in kolom 4 opge nomen, zoodat dit geen invloed heeft op de einduitkomst. Goes ging voor. Op 3 April 1854 werd de eerste christe ljjke school in Zeeland geopend met 32 leerlingen en schrjjver dezes, dus 33. Een commissie onder leiding van den heer C. C. v. d. Bosch opende de school voorloopig omdat de te bouwen school nog niet gereed was, in de consistorie der afgesch. kerk. Die school was niet kerkelijk maar het scheelde niet zoo heel veel. Wel kerkeljjk uitgaande van de kerk was de school (Gravestraat) te Middelburg geopend in 1860, voorafgegaan door die van Terneuzen. Reeds in de kerkeraads-notulen van 5 Febr. 1552 werd met een enkel woord over een christeljjke school gesproken, maar de schoolstrijd was nog slechts opkomende en de gemeente had nog weinig vasten bodem. De zaak bleef rusten tot 1856, toen gerap porteerd werd dat pogingen om met geest verwanten uit andere kerken tot gezamen lijk handelen in de schoolzaak te komen mislukt waren. De kerkeraad benoemde toen eene com missie om te onderzoeken of er geen mogo- ljjkheid zjjn zou deze zaak zelf ter hand te nemen. De commissie liet in twee jaren niet van zich hooren, en rapporteerde in 1858 dat er bjj ds. P. van Djjke ge neigdheid tot samenwerking scheen te bestaan. De commissie werd gecontinueerd, verdere onderhandelingen haar opgedragen, ook met de vrienden der Waarheid, die J. B. Walthöber en H. J. Dronkers, in commissie, ter onderhandeling, van hunne zjjde, afgevaardigden. Maar de commissie moest spoedig rapporteeren dat reeds de eerste vergadering alle verwachting den bodem had ingeslagen. De vrienden der waarheid waren de zaak niet genegen en voor ds. P. van Djjke en voor den onmis- baren Maecenes jhr.-Verslujjs was het vraag stuk der vaccine alles beslissend. Met verplichte vaccine geen school. Dat was de conditio sine qua non, en de verordening door den Koning goedgekeurd behelsde verplichte vaccine. Alzoo waren de onder handelingen vast geloopen. Toen werd uitgezien naar een gesohikt Bate volgens het voorstel. OOO^OutOOOO rtoo N roo^oco ur» rj-kO CT\ Cl mkO Os H h h fl Cl M Cl t-+—t Wh 1 W-i *-♦—Wh Wh Wh T ekort voor de school kas. 000""»0u~>0000 rj-OO M fO OkOOO f-vkO ut ^-k£> Qs Cl utvo »-« rOkO Ok h m h f) ri m m Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh W- Wh Wh Tegen woordige Rijks bijdrage. oooooooooo k£) Cl OO -+ m kO NOO tJ-Q cokO 00 Cl utOO >h c-x O h h M Cl d cl co Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Wh Bedrag der jaar wedden. 000*-r»0ur>0000 OOOC^OdO"~»Om 00 tooo 't O uk rooo Th On *-* >-* ci to f o 't "k "i Aantal onder wijzers. W Cl CO vr»VO Cv CO Ok O ih Aantal leerlingen. a o H Ook stelt de Regeering voor, de bijdrage voor de schoollokalen met 15 percent te verhoogen geen enkele bezwarende voor waarde heeft zij daarbij gesteld. Met ingenomenheid begroeten wjj ook dezen volgenden stap in de richting der rechtsgeljjkheid. Wjj mogen niet rusten voor wjj het ideaal „de vrjje school voor heel de natie" hebben bereikt. Wjj aanvaarden bet nn gebodene met den wensch dat ook onze schoolbesturen in deze richting zullen „voortvaren". De regeering biedt de behulpzame hand. Ook door de voorwaarden, aan de rjjks- bjjdrage verbonden. Die voorwaarden zjjn weer met een paar vermeerderd, onder anderen dat vaststaan moet, dat de salarissen op peil zjjn gebracht. Deze voorwaarden hebben gelukkig niets vrjjheiddoodends. Zjj raken ook de quaestie der beginselen niet. huis met tuin om tot school interichten. Eerst in de St. Pieterstaat, toen in de Heeronstraat maar de welwillendheid van den heer J. M. van Ditmars, kooper van het hu s Gravenstaat I 190, het huis een maal do Graven van Zeeland toebehoorende de kerk der scheiding in Middolburg hield van historische continuïteit stelde de kerk in de gelegenheid dit huis met grooten tuiD, voor de luttele som van f2000 te koopeD. Dat was op 28 December 1859. Men bepaalde het tractement van den onder wijzer op zes honderd gulden 's jaars met vrije woning en tuin en de eventueele inkomsten van de avondschool tot een maximum van f 150 en besteedde het leveren der schoolmeubelen voor f 174,50 en op 15 Aug. 1860 werd de eerste christeljjke school te Middelburg geopend met den onderwjjzer Versevelt van Rotterdam tot Hoofd. Het jaarverslag, overeenkomstig art. 182 der gemeentewet uitgebracht door B. en W. in den gemeonte- raad zegt»het getal der bjjzondere scholen is met één vermeerderd, opgericht door de christeljjk afgescheiden gemeente onder naam van bjjzondere school voor christe ljjk onderwjjs. In December waren op die school 65 jongens en 60 meisjes, zonder dat er eeuige vermindering van leerlingen was op te merken". Men moet hiorbjj in 't oog houden dat vele dezer leerlingen uit naburige gemeenten komen. De school vond spoedig een vaste plaats en klimmend cijfer van leerlingen dat van 2- tot 300 liep, en werd opgevolgd door onderscheidene andere scholen in Mid delburg. Het ligt buiten mjjn bestek de ontwik keling van de christeljjke school in Zeeland in verband met den kerkelij ken toestand en te beschrijven. Slechts voor twee scholen zjj mjj daar toe eene uitzondering veroorloofd. In de eerste plaats voor de school te Wissekerke waar de kleingeestigste concurrentie-zuchl, altijd metgezel vap partijschap aan de Laten wjj er bjj deze gelegenhoid evenwel eens aan herinneren dat bjj ons de ont heffing van de geldzorg niet het voor naamste moet zjjn waarop wjj aansturen. Dat er opheffing van onrecht geschiedt, ook door de onbillijke verhouding, 4 :1, der Rjjksbjjdrage aan openbare en bjjzon dere school een weinig te verbeteren, wie zal 't wraken Maar dat mag voor ons in den schoolstrijd het ideaal niet zjjn. Wat wjj hebben moeten is de vrijmaking van heel het on derwijs, te beginnen met het lager. Dat is de grondgedachte van het Unie rapport. Do vrijheid der school! De vrjje school voor heel de natie! Vrije openbare scholen overal! Vrije school regel, staats school aanvulling 1 De school vrjj van de Staatszorg Wie zich blind tuurt op het Rjjks-sub- sidie ziet daardoor dat andere, dat hoofd zaak zjjn moet, voorbjj. En dat is juist het mooie; dat „er af" zou gaan en er niet af mag gaan. De chr. school is een gave Gods, uit genade aan Nederland geschonken. Een vrucht van veel strjjds en gebeds. Een stichting waaraan het goud van den rjjke, maar ook het zweet van den christen werkman kleeft. Een gedenbteeken van Gods trouwe tegen over het gemis van de Staatszorg. Dat gedenkteeken blijve zij, ook waar de Staat zich opmaakt onrecht te herstellen. Niet het graaien in de Rjjbs dubbeltjes maar het samenwerken en saambidden en saamstounen op Gods vaderlijke goedheid zal de krachten onzer chr. scholen staleD. Dit is proefondervindeljjk gebleken. En van dien weg ga men niet af. Het Unierapport bljjve het ideaal. En voorts in alles: Heere, wat wilt Oij dat ik doen zai o zjjde van het gemeentebestuur, en zeld zame energie van de christeljjke vrienden jaren lang met elkander worstelden. Als de gemeenteraad alle onderwjjs met de Bchoolbehoeften incluis aan de meerge- goeden cadeau gaf, dan ging de taaie, vasthoudende verzorger van de chr. school te Wissekorke, onze bekende C. D. van Noppen er op uit en haalde het dageljjksck brood voor haar op als de musschen de kruimkens in d6n wintertjjd, en voorwaar het viel hem niet voor do voeten als Manna uit den hemel. En in de tweede plaats zjj mjj de eer der uitzondering geoorloofd, bjj de ver melding van de school van ds. Budding, al was 't alleen om der curiositeits-wille. Ds. Budding was volgens eigen zeggen zjjn leven lang overtuigd geweest dat aan een kind niet ergers overkomen kan dan neutraal opgevoed te worden. Ge durig sprak hjj er over met zjjne gemeente die, op dat punt niet zeer actief scheen. Eens sprak bjj met 't oog op deze zaak over Ps. 31 6maar gij heeft mjj in deez' landen ruimte die mjj verkwikket, zoodat ik niet werd vorstikket. De kerk was er op het gebed gekomen, de school zou er komen en de meester ook. En als dan zijne vrienden vraagden wie do school on de meester betalen zou, dan knipte hjj met de kleine grijze oogen, maakte zijn bekend handgebaar en zei Acb, mjjn vriend geen bank op aarde be taalt zoo secuur en zoo goed als de Hemelsche bank. Het degelijk ingerichte en goed ver zorgde schoolgebouw kwam op de Wal, meester Bloemendaal kwam op het gebed, zonder vast salaris en onderwees gedurende zes jaren twee honderd kinderen gratis, en de gemeente zorgde rijkelijk voor de sebool en de onderwijzers. Totdat ook de verplichte vaccine te Goes kwam. Van die goddeloosheid moest Bud ding niets hebben de school werd gesloten. En Goes had een gewaardeerde instel ling vaD onderwjjs en een geacht onder wjjzer verloren. (Slot volgt),

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1