HEB VOOR ZEELAND. No. 114. 1904. Zaterdag 25 Juni HISTORISCH CHRISTELIJK' Bij flit mier Mat een Bijfoepel. Polemisch of Thetisch. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN De verbonden Centrale Antirev. Kiesvereeniging GoesHontenisse, besloot in hare Donderdag gehou den vergadering voor de herstem- ming tusschen twee „vrijzinnigen" in het Staten district Goes zich van aanbeveling te onthoudendoch tevens om den Kiezers aan te raden, voor het geval zij toch gaan stem men, hun stem, onverschillig of liij zich terugtrekt of niet, eenparig uit te brengen op W. KlHtKUM taan elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Daar is een jeugdig weekblad in onze provincie dat hard van stal loopt. Als een jonge hond gaat het rond blaffende en bijtende allerwegen. Ook de Zeeuw wordt zoo nu en dan eens aangeblaft of in de beenen, althans in den broek gebeten. Indien niet een poging tot verdediging volgt dan is dat strjjdhaftige blad met zijn jeugdigen, kersversch als Zeeuw geiuipor- teerden redacteur er heel gauw bij om allerlei min lieflijks opeen te stapelen. Misleiding of onnoozelheid zijn zoo al de zachtste verwijten die men te lezen krijgt. Voor een enkel9 maal willen wij wel eens even, ten behoeve van onze lezers, waarvan misschien deze of gene die nommers wel eens onder de oogen krijgt, zeggen waarom wij het niet wenschelijk achten voortdurend te polemiseeren, vooral niet met socialis tische bladen. Indien we ons een enkele maal een aan beveling uit- of een bespreking van een socialistisch blad permitteeren, dan is dat uitsluitend ter kennisneming voor onze le zers en niet ter beoordeeling of veioordee- ling van het blad of de party die auteur is van deze of die socialistische meening. We zijn diep overtuigd van het onvrucht bare van alle polemiek met bladen die zoozeer de wijsheid en de waarheid in pacht hebben, dat ze hun tegenstander niet an ders kunnen aanzien dan als oneerlijk en onbeholpenen bovendien weDsehen we geen polemiek te leveren op commando zoomin als te gaan debatteeren op verga deringen op commando van onze tegenpartij. 13. rEUILLETOU. Ds. BUÜDISG EN ZIJN TIJD. Ds BuddiDg ging zijn eigen weg en de gemeenten gingen leeraars zoeken. Het eerste ging uit den aard der zaak gemak kelijker dan het laatste. Wat een tobberij in een ^gemeente als te Middelburg om het voornaamste ambt in de gemeente vervuld te krijgen. Goes was in dat opzicht heel wat ge lukkiger. Zij mocht zich reeds 10 Juni 1841 in 't bezit van een eigen leeraar ds. C. van der Meulen, verheugen. Van der Meulen, student bij ds. Scholte te Utrecht was korten tjjd predikant te Middelharnis in Flakkée. Op aandrang van zijn leer meester ging hij de Zeeuwscho kerken dienen die door de eigenzinnigheid en onge regeldheid van ds. Budding zoo zeer in nood verkeerden. Goes had in Van der Meulen zes jaren lang een Dienaar des Woords die de ge meente tot opbouw strekte, en van uit dit centrum vormden zich de oudste Zuid- Bevelandsche gemeentenNieuwdorp, Baar land en Woliertsdijk. Maar bezwaren van anderen aard kwamen voor de jeugdige Bevelandsche gemeenten op door de zucht tot landverhuizing naar Amerika, die meer dan eene gemeente als 't ware decimeerde. En het waren meestal de invloedrijkste leden, de voorgangers der «uitgeleide" ge meenten die het verre Westen als hun toe komstig vaderland zochten. De Nederlander is honkvast. Hetspreek- Het is niet onze roeping hun tot reclame te dienen, maar voor onze lezers te schrijver. En dat doende zijn we voornemens dat altijd te doen, niet polemisch, maar thetisch, niet weersprekende, maar betoogende. De lijn die ons, geloovige christenen, scheidt van do humanistische of materialis tische levensbeschouwing aan te wijzen voor onze lezers, duidelijk te maken waar die twee polen die het leven des geestes begrenzer, te vinden zyr, dat is ons werk. En we zullen dat steeds trachten te doen met die waardeering welke we naar onze Christelijke zedeleer aan iederen tegenstander, dia dwalen kan en wiens be- keering nooit onmogelijk is, schuldig zijn. Dus, indien immer mogelijk zonder pole miek, en zeker zonder polemiek die heil wil zoeken in krachtige woorden, en zoo liclit in schelden ontaardt. Wat voor ons zoo heel duidelijk is, zal misschien voor een socia listisch redacteur onmogelijk te snappen zijn, dat er een christelijke beschaving en zedeleer bestaat, gansch tegenovergesteld aan de levensbeschouwing van het Socia lisme. Voor ons heeft da Costa de ont wikkeling van de christelijke idéa in de maatschappij zoo schoon uitgedrukt in zijn in vorm van onzen tyd en in wezen vrucht der tjjien. Voor het socialisme heeft ten onzent Mevr. Roland-Holst het woord der wijsheid uiting gegeven in het bekendedeugd en ondeugd hebben stuivertje gewisseld. Of wilt ge de tegenstelling nog wat classieker. Ziohier dan Christus sprak: Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Ma?x schreef das Kapital. Dot-, en dat alleen is de groote tegen stelling. Wacht ge alles van dit leven Is dat het hoogste, het eenige Of is u een ander vaderland bereid? Dat bepaalt uw gansche levensbeschou wing. Daarop elkander te wijzen kan nuttig zijn, en den ernst van ons leven verhoogen, maar niet op elkanders uitdrukkingen gaan vitten of elkander belachelijk maken of bittere woorden neerschrijven. Wie dat niet laten kan, doe het. Ieder staat of valt zijn eigen heer. Maar wij zullen het genoegen hebben zoodanige polemiek stilzwijgend voorbij te gaan. woord Oost, West, thuis best is hom in de ziel geschreven. Maar ook in andere landen zal zich wel hetzelfde verschijnsel voordoen. Het be sluit om land en maagschap te verlaten voor een onbekend oord het breken met allerlei banden van gehechtheid en gewoonte eischt veerkracht, een vastheid van wil en ondernemingsgeest dieniet aller is, en eischt meestal 6en prikkel van uitwondige om standigheden. Zulke drangredenen bestonden voor onze landgenooten, nu ruim een halve eeuw ge leden. Algemeene verarming tengevolge van het mislukken van den aardappeloogst dure tijden en kwijnende industrie voor allen, en gemis aan vrijheid op kerke- lijk-religieus gebied waren oorzaak dat een aantal landgenooten vooral uit de Prote- stantsche provinciën zich gingen vestigen in de Noord Amerikaansehe Staten Michi gan en Iowa. Stoffelijk noopte nijpend gebrek menig gezin, en geestelijk stond het tot meerdere zelfbewustheid herontwaakte calvinistisch zelfbewustzijn tegen over Laodiceescheschijn- verdraagzaamheid, en in politiekon zin wenschte menigeen den sterkon arm te ontkomen, die na tegenover de Roomsch- Katholieken in de Zuideljjke Nederlanden de nederlaag geleden te hebben, en Belgiö zich te hebben zien ontgaan, nu het zwaard tegen zich gekeerd zag. Mocht door de gebeurtenissen de strijdlust van enkelen geprikkeld zjjn, de verwachting van velen voor een eigen stuk brood, en voor vrijheid in kerk en school was Diet groot. Men 24 Juni 1904. Ommon is niet om gegaan. De liberaal v. d. Sande bekwam 1749 stemmen de Car.-historische Berends 1726. Overijsel telt nu 24 leden rechts od 23 links, 't blijft voorloopig liberaal, daar ook in Enschedé, gelijk ta verwachten was, de liberale aftredenden met 5700 tegen 4300 stemmen op do Chr. candidaten herkozen zijn. Slochts tot introductio willen we oven meödoolen dat ons een kort overzicht van de door de regeering ingediende wet tot herziening van de wettelijke bepalingen, betreffende de verhouding van de christe lijke lagere school onder de oogen kwam. Tekort om er met eenige kennis op on derzoek gogrond over te kunnen spreken. 't Heelt ook geen haast. We zullen er nog genoeg van hooren. In hoofdzaak komt het voorstel hiorop neder dat de minimum salarissen voor on der wijzers door den Staat worden uitge keerd dat de kweekschoolopleiding krach tig zal bevorderd worden en meerdere steun zal worden verleend voor localiteit. Liberale onkunde. Ia een verslag eener toespraak bij de opening van een toevlucht van het L9ger des Heils te Soheveningen vertelt de lib. Nieuwe Courant het volgende„Zelfs toen de vertolker van de toespraak van com mandant Estill een dwaasheid aan den man bracht, door te verklareD, dat men wederom geboren moet worden, zagen wij met volloaDiög slechts ernstige gezichten". In een tusschenzin voegt hij nog daartoe „voorwaar geen gemakkelijke taak". De heer C. M. Dekker aldaar was zoo vrij dezen verslaggever aan 't verstand te brengen dat de domheid en dwaasheid bij hem was, en verwees hem naar Joh. 3 en 1 Oor. 2 14. De redactie van het liberale blad ver ontschuldigt zich met een beroep op Ni- codemus die ook over de uitdrukking ver baasd was geweest. Welk een armoede toch En dat soort komt in verkiezingstijden de eenvoudige menschen aan hun Bijbel en hun Brakel en Smytegelt herinneren. Bah Feiten. Yooitdurend wordt van liberale zijde «onwaar" genoemd de beweiing, dat libe- vreesde meer dan men hoopte van het leven in de oude Republiek nu monarchie go- worden on wendde daarom hot oog naar Amerika met zijn onbelemmerde vrijheid en'zijn onbegrensde arboidsvold. Een tijdgenoot, wijlen dr. A. Wiukier Prins vertolkte in de volgende schoone dichtregelen des landverhuizers afscheids groet aan Europa Vaarwel, vaar eeuwig wel, vergrijnd Europe, Ik groet voor 't laatst uw wijkende oosterkust, Mij draagt d' onstuime zee naar 't land der hope Naar 't land waarop der vrijheid zegen rust; 'k Zie diep ontroerd uw duin van verre glimmen, Een blauwe streep, die wegkruipt meer en meer Straks wikkelt g' u in 't nevelgaas der kruinen, En 'kzie u nimmer weer. Ik had u lief en, op uw grond geboren, Zag ik als jongling in een schoon verschiet Het morgenrood van beter dagen gloren Een flikkring was 't het zonlicht volgde niet De stroom des tijds verzwolg de lange jaren De ontstemde volken droomden domlend voort; Gevoelloos leundet g'op uw troonpilaren, De nacht en 't ijs van 't Noord. 'k Vroeg vruchtloos naar verlichting en ver- warming, Die geest en leven gaf aan d'ouden grond Eén spookstel dreigt gestadige verarming I 't Waart overal 't waart onheilspellend rond, De nijverheid vermoordt gij door uw lasten, Gij vraagt een deel van 's beedlaars brood en [zout, En schatkistknechts onthaalt ge als dartle gasten Met afgepijnigd goud. Euroop, ge zijt ontheiligd in mijn oogen, Wat roemt ge als recht? Verglimping van ['t geweld, 'k Zag vrijen voor de willekeur gebogen, ralen en socialisten in dezen verkiezings strijd onder hetzelfde veldteeken staan. Hoe men dat nu nog kan volhouden, wordt met den dag onbegrijpelijker. In Franeker overwon het bondgenoot schap van vrijzinnigen en sociaal-iemocra- ten. Eu heel de liberale pers boekt dit als een overwinning, ook wat aangaat den zetel door den sociaal-democraat op den antire volutionair veroverd. In Ozerijsel staan de StiteD, als Ommen voor ons verloren gaat, op het doode punt, wsnneer men het éénige soc.-dem lid niet meetelt, terwjjl de linkerzijde de meerder heid heeft, wanneer men het wèl meetelt. En de N. R. Ct. schrijft woordelijk«Nu nog een uiterste krachtsinspanning en Ommen is behouden en met Ommon de liberale meerderheid in de Staten van Overijsel." Ia Gouda heeft een deel der sociaal democraten, naar aan het Volk geschreven wordt, reeds bij eerste stemming de libe ralen gesteund, hoewel men zelf een volledig stel eigen candidaten had. (2) In andere plattelandsdistricten van Zuid- Holland, waar de socialisten géóa eigen candidaten hadden, heeft het partijbestuur reeds lij eerste stemming strooibiljetten ter aanbeveling van de liberalen verspreid. Ia Ütracht trekken de socialisten een eigen candidaat die in herstemming komt, terug voor de liberalen, iets wat een zeer zeldzaam feit is en nooit gebeurt dan wan neer geestverwanten of althans intieme bondgenooten met elkaar in herstemming komen. Naiëf klinkt hier tegenover de veront schuldiging van de N. Rott. Crt, dat de libe ralen met de socialtsten niets te maken had den, want dat het bij de socialisten ging «tegen dr. Kuyper", en bij de liberalen alleen maar «behoud der liberale Eerste Kamer«. Zou zij 't zelf gelooven, zij die zelf schreef dat Kuyper den dampkring had verpest En dan had men de verkiezingsredenaars eens moeten hooren over Kuyper die niet regeeren kon en niets doet; en de kranten! (2) De N e d e r 1. had ook Goes kunnen noemen waar de socialisten dapper de vrij zinnigen hebben geholpen, de leiders en hand langers heel broederlijk samenwandelden en keuvelden op den dag der stemming. Trouwens te Dordrecht steunen de soc. dem. de liberale candidaten met een manifest onder de leuze „Tegen het ministerie-Kuyper, voor de democratie", en die stem wordt stil zwijgend aanvaard. En eed'len door het beulenzwaard geveld, 'k Zag drijvers die de volken rugwaarts voerden Wier scherpe roe hen 't vleesch aan stukken [reet, ik Zag tijgers die op bloed der kudde loerden jn hermelijn gekleed. Reeds waggelt gij, reuzin uw leen verslappen, De tering heeft uw frissche kracht geroofd, Uw levenswijs verwierp uw beste sappen, Uw lust verging, uw moed is uitgedoofd, Wel zijt ge met een sierlijk kleed omhangen, Maar als ge 'uw sluier afneemt van 't gezicht, Dan toont de bleekheid van d'ontvleeschde [wangen, Dat g'op uw sterfbed ligt. Maar neen eerst zullen vreeselijke schokken Uw lichaam teisteren't grenzeloos geduld Heelt lang genoeg den slavenploeg getrokken, De leeuw des oproers rekt zich uit en brult; Het Noorden tegen 't Zuiden opgerezen, Rukt voort naar Duitschlands velden, wee dien (dag, Uw breedste stroom, zal dan een bloedstroom [wezen Dan valt de laatste slag. Uw grootsten schat hebt ge onder de aard [begraven, 'k Ontwaar in plaats van vrijheid, orde ën [kracht, Verwaande heerschers, lustelooze slaven, Wier dwaasheid onheil en verneedring bracht, 't Vooroordeel roemt op adellijke stammen, De vleier buigt zich morrend in het stof. Verdorven harten, die van hebzucht vlammen, Ziedaar uw schitterend hof. Uw dampkrang trilt van holle stelselgalmen, Uw bodem kiielt van stelselloos gebroed, Genotzucht brengt den mammon wierook- [walmen, Verdierlijkte armoe vraagt der rijken bloed In Rotterdam I en IV, ja overal elders, besluit de sociaal-democratie, zonder aar zelen en met algemeene stemmen, de libe ralen tegedover de rechterzijde te steunen terwijl het Volk doet uitkomen, dat 't alleen op die wijs mogelijk zal zjjn, in 1905 met de liberalen de Staten om te zetten. Alzoo verduurzaming van het liberaal-socialistisch samongaan. Wij onzerzijds zien na al het gebeurde hierin niet veel bijzonders, noch zijn er door verrast. Maar wanneer de liberalen nu nog vol houden, dat onzerzijds oen onjuiste voor stelling gegeven wordt, dan komen zjj in strjjd met feiten, die voor ieder klaar en zichtbaar zijn. Nederl «De School met den Bjjbel", uitgave Oosterbaan en le Cointre, te Goes, bevat oen zeer lezenswaard »In Momoriam" van A. C. W. Scheffer. Do chr. onderwijzers van onzen tijd mogen zich lavon aan dit gedeelte uit 's mans levensgeschiedenis, dat wij hier overdrukken. Het is te Harlingen, waar hij hoofd was der toenmalige chr. ger. school, en zjjn salaris in 1879 verhoogd zag tot f 1000. Toch is deze vermeerdeling van inkomsten niet evenredig aan de sterke vermeerdering van Meesters gezin. Alle zuinigheid en over leg van de kloeke, arbeidzame gade is noodig om met de beperkte middelen rond te komen. Langdurige en ernstige ziekten doen hun intrede in de meesterswoning en bezorgheid voor de toekomst sluipt mede binnen. En in die bange ure komt de verleider! Een vriendelijk aanbod wordt Meester gedaan door den directeur der Rijks-Normaallessen. De examens worden van jaar tot jaar moeilijker het is bijna een ondoenlijke taak voor één persoon om een drietal kweekelingen voor onderwijzers op te leiden, zooals meester Scheffer bezig is te doen. Hij moest die kweekelingen overdoen aan de Rijks-Normaal lessen en zelf daaraan leeraar wordenmen zou het wel schikken en hem in die vakken les laten geven, waarbij het Christel, beginsel niet in het gedrang komt. Bovendien zal hem dit voor zijn gezin een bate van eenige honderden guldens geven (vier 5 vijf honderd gulden, naar we hebben onthouden), die opeens een einde zal maken aan alle kommer en zorg. Meester Scheffer pleegt raad met enkele broeders, die oordeelen, dat het hem geoor loofd is, wanneer zijn geweten het hem toestaat. De nooden en zorgen van het gezin roepen luider dan d'e stem van het geweten het ge loof in Gods voorzienigheid wankeltde Het christendom die zegen van uw volken, Heft vruchteloos den vredepalen omhoog, De liefde kwijnt, de wraakzucht scherpt haar [dolken. De tijd der hoop vervloog. Vergrijsd, Euroop verschrikkelijk zult ge boeten, Bedreven onrecht is een fel venijn Vergelding graaft en onder uwe voeten Bereidt ze in stilte een vreeselijke mijn Eens barst ze los en 't wereldrond zal beven, Dan zinkt ge neer, vernietigd en te schand Vaarwel Euroop, mij wachten schooner dreven Een jeugdig vaderland. Ziedaar de pressimistische beschouwing die velen onzer voormannen en hunne f'amiliön met ben uitdreef. Alle hoop voor het oude Nederland was in hun oog ver loren, het land dor vaderen was der ar moede, der revolutie, dor tyrannie prijs gegeven. Zij waagden de moeitevolle, zes- weeksche reis over den Atlantischen oceaan per zeilschip, want er was toen nog geen Holland-Amerika-ljjn met stoomschepen comfortable ingericht in tieD, twaalf dagen de reis doende. Van der Meulen en de zjjnen ontgonnen de plaats waar nu Grand-Rapids gebouwd is, geljjk van Raalte en de zijnen reeds voor hem de wouden hadden omgehakt waar de kolonie Holland zich vestigde. Onze "vaderen, de eorste settlers van Michigan, bouwden de eerste blokhuizen rondom het groote meer. De energie, ont waakt of geleid door den vromen zin der negentiende-eeu wsche Pelgrim-vaders kwam Amerika ten goede, maar Goes was haar her der en leeraar en menige Zeeuwsche gemeente hare beste leden kwijt. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1