NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 111. 1904 Zaterdag 18 Juni 18e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH Bjj lil MMier Mort een Bijmpel. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De Theologische school te Kampen en het Christelijk bewustzijn. elkbn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02'. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel moer 10 cent. Zij (lie zich met 1 Jul' tl. s- op ons t>lud abouneeren, ontvangen liet tot dien datum gratis, By de herdenking van het vijftigjarig bestaan der Theologische School te KampeD, die dezer dagen in v rij breeden kring plaats had, werd door vele kerkelijke bladen de beteekenis van die school voor het kerke lijk leven der laatste vijftig jaren in 't licht gesteld. Ons zij het vergund een enkel oogenblik de aandacht onzer lezers te bepalen bij den invloed van de Kamper school uitgegaan van het Christelijk bewustzijn onzer natie. Moeilijk, bjjna onmogelijk kan het thans levend geslacht zich voorstellen hoezeer dat Christelijk bewustzijn sluimerde. Denkt u een oogenblik, indien ge kunt, een we reld zonder vergadering en zonder pers en met zeer beperkt onderling verkeer. En dan die wereld des volks nog slechts weinige jaren geleden geroepen tot deel neming aan het openbare leven, en in die wereld enkelen, sprekende in voor de groote meerderheid onverstaanbare taal. In die wereld wordt een school geves tigd. Niet een school als zoovele scholen, maar een eenling onder de scholen. Een Theologische School. Aan de boorden van den IJsel zou men misschien waren allen het zich niet bewust een Port Arthur ontwerpen, van waar ome Japanneezen zouden bestookt of tegengehouden wordeD. Een Theologische school waar discipelen konden gekweekt worden, die, hetzij dan in een kleine of somtijds geïmproviseerde kerk, niet alleen een predikstoel tot hunne beschikking hadden, maar die door ambt 12. rEUILLETOU. Ds. BUDDING EN ZIJN TIJD. De kleine gemeente te Middelburg bleef zwervelinge van 1836 tot 1845 dus negen jaren. Eerst in particuliere woningen werd de overgang van godsdienstige bijeenkom sten, conventikelen, tot godsdienst oefenin gen gevormd. Bij Reinier in de Brakstraat, bjj van Assendelft op de Wal, enkele malen bij Minderhout in de Gravestraat, toen als gast in den Chineeschen tuin, waar het haar verging als de verspieders in Jericho, gelijk men zich herinnert, en eindelijk in het pakhuis de Moriaan, Kinderdijk P 130. Kerkeraads-, Provinciale- en classicale- vergaderingen werden ook meestal in par ticuliere woningen gehouden, z9er dikwijls ten huize van ds. Budding op den Seisdam. Totdat eindelijk in het begin van 1845 de gemeente rust kreeg en een vaste plaats ter woning. Het gelukte de toonmalige afgescheidene gemeente door aankoop in 't bezit te komen van een der oudste kerkgebouwen in de stad. Het tegenwoordig nog in gebruik zijnde, eeuwen oude gebouw in de Lange- delft, in den tijd voor de Hervorming bekend als de St. Barbara-kapel en in den Pro- testantschen tjjd als de Gasthuiskerk. De tijd van den bouw dezer kerk is niet bekend, maar zeker is 't dat zjj reeds in de eerste helft der vijftiende eeuw bestond. In de stads rekeningen uitgegeven door het Zeeuwsch Genootschap van Wetenschappen en bewerkt door den heer H. M. Kesteloo te Domburg, wordt van 1412 het eerst melding gemaakt van deze kapel tot het gasthuis behoorende. Bij den beeldenstorm van 1572 werd deze kerk van haar papis- tisch gewaad ontdaan en gesloten. In 1590 door de Nederduitsch Hervormden in ge bruik genomen en in 1799 andermaal voor den dienst der Boomsch-Katbolieken ge en positie in staat zouden zijn invloed te oefenen op heel het rjjke leven der ge meenschap. Daar lag voor hen een onafzienbaar le vensterrein, onontgonnen als onze heide velden. Een akker die wachtte op bear beiding om een goeden oogst te brengen. Het terrein der politiek, het terrein van het Christelijk onderwijs, hooger en lager, het terrein van de philantropie, het terrein van de litteratuur. Ziet eens hoe uitgebreid, en de eerste bearbeiding was nauwelijks begonnen. Zonen des volks waren de eerst en de meest geroepenen om tot dien arbeid in te gaan. Zij, sprekende de taal des volks, levende met ons volk, niet belemmerd door connectiön met de hoogere kringen der samenleving, of door banden van af komst en opvoeding aan de liberaliseerende of geliberaliseerde heerschende standen ge bonden, konden die roeping vervullen meer en beter dan eenige andere kring van mannen in dien tijd. En ze hebben het ook gedaan. Gedurende een aantal jaren is alle actie op christelijk levensterrein schier alleen van hen uitgegaan. In den politieken strijd hebben zjj eerst de honderden later bij uitgebreid kies recht de duizenden aan de stembus ge bracht. Verreweg de meeste onzer christelyke scholen zjjn op hun initiatief tot stand gekomen. Op het terrein der barmhartigheid heb ben de mannen van Kampen onverwelk- bare lauweren geoogst. En op het terrein der litteratuur zijn zij de voorgangers geweest in journalistiek en tractaat-verspreiding, in Bjjbel-uitgaven en stichtelijke lectuur. Vóór het bekende woord „sturen in de mocratische richtingbekend was hebben de leerlingen van Kamper, gestuurd in demo cratische richting, en zich gewend tot het volk. Gelijk Luther in den Hervormings-tjjd opend ging dit gebouw in 1845 over in handen der toenmalige afgescheidenen. Tot op onze dagen dient deze zelfde kerk de Gereformeerde kerk te Middelburg als een harer kerkgebouwen. Moer nog dan door haar gestadig ver huizen beleefde de gemeente te Middelburg onrustige jaren door twisten en verdeeld heden inwendig en door strjjd naar buiten. De uitbarstingen van hen die vuistslagen en straatsteonen voor argumenten aanzagen, als in den Chineeschen tuiD, hadden maar eenmaal plaats. De opgelegde boeten werden, toen ze tot groote hoogte gestegen waren, kwijtge scholden, de vervolging raakte men aan beide zijden moede, zoo moede dat men wederzjjdsch zocht naar een modus vivendi, die dan ook in de aangevraagde vrjjheid gereedeljjk gevonden werd. Maar des te heftiger ontbrandde de strijd inwendig, en aan dien strijd verbond zich als van zelf de naam van Zeelands eerste afgescheiden predikant ds. Budding, strijd lustig en onrustig als altijd. Deze man met zoo sterk sprekende indi vidualiteit, een independent in merg en nieren was een alles behalve gewenschte leidBman in den strijd. O, ds. Budding was voor bet Hervormde kerkgenootschap de meest gevreesde kampioen. Hjj was de ridder zonder vrees of blaam die overal de banier der scheiding plantte, die overal der kerkgenootschappeljjke hiërarchie den voet dwars zette, en wiens invloed in Zeeland grooter was dan van iemand. Zjjn populariteit, zijn milddadigheid, zijn gevatheid, zjjn onberispelijkheid, zijn vrij moedigheid, zjjn menschenkennis en zijn onverzettelijkheid, ziedaar het zeven voudig aureool dat bem de slapen om kranste maar dat alles neemt niets weg van de waarheidhjj was geen herder en en een slecht organisateur. Hjj stuurde de boel in de war. Hjj woonde te Middelburg of heette al- zich door zijn Bijbelvertaling in do lande- taai van de priesters tot het volk heeft gewend zoo heeft de Kamper-school zich door vele zijner leerlingen, in het rijker ontwikkelde leven der negentiende eeuw, van de aristocratie gewend tot de demo cratie en ons volk gebracht aan de stembus, ons beele geslacht onderwezen op de chris telijke school, doen meeleven in het veel vuldig lijden der maatschappij, en voort gezet lager onderwijs gegeven in een veel omvattende litteratuur. Dat is niet de minste verdienste van de Kamper-school. En nu herhaalt zicb, als we ons niet bedriegen, de oude geschiedenis. Onze rjjkere ontwikkeling, onzo grootere kracht, ons ruimer leven dreigt ons te doen vergeton vorige zorgen en strjjd. Hjj die met gejuich maait vergeet zoo licht de dagen dat hjj of anderen met tranen zaaiden. En alzoo behoort toch de geschiedenis niet geschreven te worden. In een der laatste afleveringen van Ome Eeuw wijst Prof. Blok er op dat op die wjjze donkere plekken in onzo geschiedenis ont staan, waar ze niet behooren. -Als voor beeld neemt bjj de achttiende eeuw die men vrjj algemeen als dor en doodsch ziet voorgesteld, en die toch het zaad zaaide waaruit de ontwikkeling der negen- tionde eeuw is opgewassen zoowel ten goede als ten kwade. Op dezelfde wjjze ging het in de negen tiende eeuw. Het christeljjk bewustzjjn leefde in de natie, het was niet dood, maar behoefde opwekking. De vlaswiek rookte maar was niet geblnscht. Allerlei beletselen verhin derden de opwekking. Totdat onder Gods Voorzienigheid, op gewone wjjze de instrumenten werden be reid tot ontwikkeling en aanwakkoring van het christelijk bewustzjjn in ons nati onaal leven. En tot de eerste en krachtigste instru menten tot deze opwekking bohoort de thans daar te wonen. Middelburg was moedergemeente, waarbeen als tot de spelonk Adullams alle vermoeiden en vervolgderi, en alle bezwaarden van geest kwamen. Het kerkeljjk archief in de consistoriekamer in de Nieuwstraat bewaart brieven uit heel Zeeland. En ds. Budding gevoelde niet de minste roeping om die velen ten herder te zijn. Hjj gevoelde, naar het schjjnt geenerlei verplichting. De gemeente wist dikwijls niet waar haar predikant zicb op hield. Typisch is het veuzoek van een der correspondenten uit eene gemeente in Zeeuwsch-Vlaanderen aan den korkeraad te Middelburg die schrjjftals u somtjjds de verblijfplaats van ds. Budding bekend mocht zjjn wilt hem dan van ons groeteD. Deze opgedragen groete illustreert meer dan lange verhalen betreffende zjjne zwerf tochten, het bedrjjf van ds. Budding tegen over de gemeente in de eerste plaats aan zijne zorgen toevertrouwd. Tal van klachten over de eigenzinnigheid van ds. Budding dien men bleef hoogachten om zoovele uitnemende geven, en om zjjne oprechtheid en zuiverheid in de leer gingen op en vonden ook schrifteljjk uiting aan de Provinciale en Generale Synoden. Uiting van eigenzinnigheid die meer nog dan de kwestie der vrijheid aanleiding tot verwij dering gaf was de strjjd om de oude of de nieuwe psalmberijming. Budding bad voor zich de berijming van Datheen gekozen, en onverzettelijk als altoos, wilde hjj de gemeenten die het hierin met hem niet eens waren, ook niet meer bedienen. Enkele gemeenten gaven aan vankelijk toe, door ds. Bndding als bjj predikte toetelaten de berijming van Datheen te gebruiken, maar de meeste wenschten zich te houden aan de Ker kenorde die bet gebruik der Nieuwe be rijming voorschreef. En tot die gemeenten behoorde ook die van Middelburg. Met de uiterste, waarljjk bewonderens- Theologische School te Kampen. Dat even in 't licht to stellen rekenden we te be hooren tot de taak van De Zeeuw en we vertrouwen daarbij op de instemming te mogen rekenen ook van diegenen onzer lezers die ons christeljjk nationaal leven meöleveD, zonder daarom kerkelijk te be- hooron tot dat doel onzes volks binnen de grenzen der Kamper school wonende. t 17 Juni 1904. De riddering van don oudsten curator der theologische school ds. A. Littoojj, is oen feit van groote beteekenis. De geridderde is een oude afgescheiden dominé, dio dertig jaar geleden met zjjn steekjen op door „de pers van Nijgh", het vuile Uilenspiegel, Zondagsblad van de Nieuwe Rotterdamsche Courant, werd af gebeeld, de Walcherscho kiezers voortdrij vende naar de stembus. Deze zelfde dominé Littoojj, toen ge smaad en bespot door de ongeloovige pers heeft met eene volharding die boven ons bogrip gaat, en een tact die verbaast, ge werkt aan de echte volksontwikkeling; en dank zij zjjne energie is onder don z°gen des Heeren Walcheren voor het christelijk onderwijs, en do antirevolutionaire begin selen gewonnen, en ook op menig ander gebied tot nieuw leven ontwaakt. Kerk en School on Pers heeft hjj ge diend en gebruikt om het volk terug te roepen tot de oude paden. Van liet Zuiden was hjj de ziel, en van De Zeeuw is hjj de vader. Land en volk hebben aan bem groote verplichtingen. En het doet ons van harte goed dat deze eens zoo geBmade man ten slotte de ach ting zelfs van don tegenstander mocht ver werven, en van zjjn Koningin bet ridder kruis ontving. Drage hij het nog vele jaren. En bljjve hjj nog lang gespaard om het geslacht door hem gekweekt, en dat wenscht te treden in zjjne voetstappen, met advies en waardige zachtmoedigheid werd de houding van ds. Budding verdragen. Daarvan moge ook getuigen het volgende schrijven van de gezamenlijke kerken in Zoeland ge- dagteekond 13 Fobr. 1839. Wel.Ew. Zeer gel. Heer ds. D. J. Budding onzen geliefden en naar waarheid beminden herder en leeraar en broeder in J. C. Het classicaal bestuur van Zuid-Beve land vergaderd zjjndo op 13 Februari 1.1. in vereeniging met de broeders van Mid delburg, Axel, Oud-Vosmeer en de Groede hebben het zich tot een duren plicht ge acht onzen geliefden leeraar een oprechte en openljjke mededeeling te doen betref fende onze handelingen in de gehouden vergadering naar aanleiding van uwe voor gestelde losmaking van de gemeenten. Daaruit zal u big ken dat wjj geen los making erkennen, omdat 's Heeren Woord zulk een wjjze van scheiden verbiedt en bet beeld dat Gods Woord aangeeft, van de onverbreekbaarheid der roeping Gods tusschen herder en schapen. Daar UEd. meermalen door woord en schrift getuigenis gegeven hebt van gebondenheid aan het woord, zoo gevoelde de vergadering niet de vrjjheid om den band tusschen leeraar en gemeente te verbreken, maar acht zich integendeel geroepen om onder opzien tot Hem die alle harten in Zjjn hand heeft den band te versterken en God te bidden dat het Hem behagen moge de geschokte en van eene zijde verbroken band nog eens te herstellen. Dit schrjjven was geteekend door H. Zwieter en.P. Lankaster. De Prov. vergadering van Zeeland, een half jaar later, 20 Oct. 1834 gehouden, ging verder en verzond het volgende schrij ven aan ds. Budding. De ondergeteekenden opzieners der ge meente Jesu Christi, met elkander verga derd zijnde om de belangen hunner ge meenten te bezorgen hebben geoordeeld dat zjj niet langer mogen toezien dat hunne voorlichting uit de ervaring van zjjn rjjke leven te sterken. Het is ook voor ons blad eon eere dat de voorzitter dor commissie van de redac tie ridder is in de orde van don Neder- landschon Leouw. Wjj wenschen derhalve ook onze lezers geluk mot deze eervolle onderschoiding. De Zuider Kerkbode, die ditmaal op zeer fijn papier werd gedrukt, bevatte deze week een vriendelijke attentie voor de jubilee- rende theologische school. Behalve een paar uitnemende artikelen van ds. Brum- melkamp en ds. Koopmans, vol geschied kundige herinneringen, bevat dit blad de portretten der eerste docenten der theolo gische school, gelijk zij in Zalsmans Jaar boekje van 1872 voorkwamenDe Haan, Van Velzen, Brummelkamp en De Cock naast elkander gezetenen een photo van den vader der Afscheiding ds. H. de Cock. Velen zullen dit no. wel bewaren de uit voering is allerkeurigst, en doet den drukker, firma Oosterbaan Le Cointre te Goes, alle eer aan. Oneerlijke Concurrentie en Valsche Schaamte. Wel mocht de Standaard eenige dagen geleden waarschuwen tegen een zeker soort praktijken, die bedoelen kort vóór de stem bus de kiezers te misleiden. Is het een eere en een voorrecht bij de worsteling aan de stembus ons volk te mogen voorlichten, te mogen leiden vuil en schandelijk is 't moedwillig, door valsche reclame te willen Misleiden ons volk, te speculeeien op den eenvoud der kiezers. „Het schandelijk stuk" uit Rotterdam, nu drie jaar geleden den liberaal de meer derheid bezorgend wie die het zich niet herinnert En nu Walchersche vrijzinnigheid, steeds hoog zich voelend verbeven, boven gemeenten verstoken blijven van de be diening des Goddeljjken Woords en der heilige Bondszegelen. Lang hebben wij UEwr. gedrongen, niettegenstaande UEwr. zelf de verbintenis had verbroken, toch hebben wij nogmaals een commissie be noemd om u te vragen of dezelfde onwil nog bestaat om de bediening in de ge meenten uitteoefeneD. Wij hebben daarop bericht gekregen, dat u bij uw gevoelen blijft, en dus de gemeente miskent om dat zij de oude Psalmberijming van Datheen niet wenscht te gebruiken en omdat zjj aan onzen Koning mede ge adresseerd heeft om vrjje uitoefening van haren godsdienst. Wij meenen grond noch bewjjs te hebben om aan uwe bezwaren toe te geveD, maar integendeel uwe hande ling te moeten beschouwen als verlaten der gemeente en verbreken van uwe verbintenis. En alzoo hebben wjj eenparig besloten om UEw. ontslag te geven als herder en leeraar onzer gemeenten. Van harte wenschen wij dat de Almach tige God UEw. nog eenmaal, moge over tuigen van het zondige uwer handelingen in het verlaten der kudde, en wjj hebben goede hoop op God dat Hij ons Herders geven zal die de kudde weiden zullen met wetenschap en verstand en dat Hjj den Heiligen Geest moge uitstorten opdat wij, hetzij in verdrukking, hetzij in vrijheidons zelf gewillig ten dienste mogen stellen van Hem die zich gewillig heeft overge geven voor al zijn volk. Alzoo eindigde de officiëele betrekking tusschen ds. Budding en de afgescheiden gemeenten in Zeeland, en speciaal de be trekking tusschen hem en de gemeente te Middelburg. De gemeenten gingen leeraars zoeken en ds. Budding ging .zijn eigen weg. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1