N1EUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 104. 1904. Donderdag 2 Juni. 18e Jaargang. eHRISTELIJK- HISTORISeH KOOP KOOP Stemming 17 Juni. idelburg. lermansknecht ndknecht wde Knecht Lndkiiecht f aankomeade leid KOOLE, St. Laurent Lstbode. bode gevraagd t)- VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Christelijk bewustzijn. Gemengde Berichten. ikte Jacht- en Tent- e soorten, by VN, Arnemuiden. ardkeur uit twee, lMSE, Scrooskerke (W.) ekte terstond idsk necht n paard kan beslaan, -EOT, smid, Colijnsplaat. rraagd UTTE, Wolfertsdijk. erstond le Knecht gevraagd Seisweg, Middelburg. erstond g beschikbaar), bij A. SE Pz., Landbouwer October LNDKNECHT VAN SOELEN, Oude fel". October OYAA, E i 11 h e m. October KNECHT die bekwaam is met gaan, bij K. DINGE- rke bij Poppendamme. t October NDKNECHT die melken kan, bij J. igelande (Grijpskerke). t October tomende Meid LAMPERS, Schroeweg. October t October 3 2v£eid. en geen vereischte), bij sweg, Middelburg. en 1 Augustus eene e lis. terstond oorstad, Goes. t October !2v£0lcL nenburg", Oostkapeïle. C. JONGEPIER- Heijkam. 5. 5.10 5.16 5.28 2.3 5-35 2.14 542 2.23 548 2.30 5-53 2.4I 6.2 2.50 6.8 3-3 6.20 3-i2 6.30 3.21 6.38 3-3° 6.47 7.21 8.7 8 "o 2 r-i S O a 03 <u <S) <u pq '5 O 7-i8 7-27 7-37 15 a6.s8a7' a 77 7.26 8.1 8.15 ■'3Ï 7-46 7-53 8-8 8.17 8-25 8.32 8-37 8.47 8.54 9-7 9.20 9.29 u.ij 9.40 8.4210.56 9-33 n-3* jen en van Engeland over lburg [richting s Hertogen- D. Alleen toegankelijk tegen Greenwichtijd opgegeven. 6.47 10.3S 2 6.38 10.28 1 7.50 11.40 3 8.30 12.38 3 8.48 12.54 4 9-5 1.10 4 °8.io 8.28 elkhn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,96. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 16 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De Zeeuw steunt de volgende candidaten Kiesdistrict Middelburg. H. J. VAN DER MEER. Mr. A. A. DE VEER. D. WISBOOM VERSTEGEN, allen aftredende leden. Kiesdistrict Vlissingen. A. LOOIS. Kiesdistrict Zie r thee. J. BODMAN. C. HAGE. Kiesdistrict Tholen. A. HOLLESTELLE (aftr. lid). H. J. TICHELMAN. Kiesdistrict Qoes. B. M. DEN BOER. M. DE JONGE Jz. Mr. C. LUCASSE, allen aftredend, en J. G. P. TIMANS. Kiesdistrict Hulst. E. B. DUMOLEIJN. A. MOERDIJK. J. A. VAN ROMPD. J. F. A. M. VAN WAESBERGHE, allen aftredende leden. Onmiskenbaar is het feit dat de laatste jaren der vorige en de eerste dezer eeuw een Btreven openbaren om ons leven voor 't eerst opnieuw op christelijken grondslag op te bouwen. Tegenover bittere vijandschap en ruwe critiek aan de eene zijde Btaat besliste overtuiging en krachtige verdediging aan de andere zjjde. Men moge dit verschijnsel begroeten met spot en hoon of wel met lof en sympathie het bljjft evenwel daarom voor geen tegen spraak vatbaar. Het christelijk bewustzijn in de politiek, het confessioneel bewustzjjn in de Kerk, om ons slechts tot Staat en Kerk te be palen, is sinds de helft der vorige eenw ontwaakt. De strjjd voor de christelijke volksschool was de wigge die de slapende politiek, als een log gevaarte, aan slenr en doodsch- heid overgegeven, spljjten deed, Scheiding en Reveil namen voor de Kerk dien arbeid ter hand. En het practisch resultaat van dien ar beid is geweest dat, om het jongste feit maar to noemen, de Tweede Kamer met 56 tegen 41 stemmen heeft aangenomen een wetsvoorstel tot erkenning van bijzon dere leerstoelen en van de graden van bjjzondere, gelijk van openbare, universi teiten. En naast dit practisch resultaat staat een invloed, niet meetbaar en slechts bj benadering waarneembaar, die het chris telijk bewustzijn ontwaken deed in breeden kring, ook in die kringen die den chris- teljjken naam beslist afwijzen of in die kringen waar het christeljjk bewustzijn nog maar flauw meespreekt. Die herleving van het christelijk bewust zijn, in ons vaderland zich openbarende in evangelisatie en philantropie, in zondags rust en drankbestrijding, in kunst en on derwijs en zooveel meer, valt zamen met eene dergeljjke ontwaking in andere landen om ons heen. De voorganger van Paus Pius X, de wel bekende Leo XIII beeft zjjne geloovigen reeds voor een kwart eeuw de studie van de werken van Thomas A Knmpis aanbevo len en die aanbeveling is niet tevergeefsch geweest.^ De Roomsche Kerk in Europa, zoo tairjjk en machtig, in getal en in in vloed, keert, wat men ook zeggen moge, ;n onze dagen zich meer en meer tot den grondslag van het algemeen, christelijk geloof. De Kunst wordt in belangrijke mate door de Mystiek beheerscht. In de natnnrknnde wordt bet atheïsme »1 meer door bet theïsme verdrongen, En zoo zien we overal dat empirisme (erva ring) voor idealisme (geloof) moet plaats maken dat eenzjjdig opvoeden van het verstand om daarvan alle heil te wachton plaats maakt of meer plaats laat voor het gevoel en dat in breede kringoD, vermoeid van onzekerheid en twijfel, een verlangen te bespeuren is in meerdere of mindere mato naar christelijk bowustzjjn. Heel dat ontwaken van het christelijk bewustzijn op verschillend terrein weer spreekt op voldoende wijze de bewering der vrijzinnige partijen, die verkondigen dat clericalisme, kerkelijk drijven, het ver zet tegen de moderne levensbeschouwing predikt. Want het is niet alleen met de belijde nis der kerk, dat de ongeloovige weten schap op gespannen voet leeft, maar ook in toenemende mate met godsdienst en zedelijkheid met het begrip van huisgezin en Staat en maatschappij. Christelijk bewustzijn en oDgeloovige wetenschap staan al duidelijker en al be slister tegen elkander over. De staatsman ziet tegenover zich ge plaatst den wil des volks, veranderlijk als het weder. De rechter ziet zich slechts on gelukkigen of krankzinnigen toegezonden, om in een opvoedingsgesticht geplaatst te worden. De opvoeder ziet vrije liefde en zelfs moord verheerlijken en den grond hem ondergraven door Neo-Malthusianisme. Den historicus wordt de eisch gesteld dat slechts op ééne zjjde van het leven, de oeconomische, de aandacht zal gevestigd worden. De theoloog representeere den twijfelaar met de vraagwat is waarheid Ziedaar eenige verschijnselen van de uitwerking der ongeloovige wetenschap. Daartegenover staat nu het christelijk bewustzijn dat over recht en zeden, over de ziel en het eeuwig lever, over zonde en misdaad, over vergelding en straf, over God, eigendom en familie, kortom over het gansche levensterrein heel andere begiippen huldigt. En er voor een enkel oogenblik op te wijzen dat deze begrippen lijnrecht tegen over elkander staaD, en ook uitdrukking vinden bjj de stembus, ondanks al den geweldigen omhaal, en al de nesterijen waarin men telkens wordt getrokken, en die de hoofdzaak altjjd pogen te verdringen, dat was het hoofddoel van dit, ietwat on gewoon, verkiezingsartikeltje. 1 Juni 1904. Ook Maastricht heeft dezer dagen een standbeeld aan een barer zonen bereid. Het zal a. s. Zondag (nota bene op een Zondag) worden onthuld. 'b Mans naam word in de courant go- noomd en zijn verdiensto schjjnt met gas in betrokking te staan. Standbeelden en monumenten, graftee- kenen en grafkransen nemen al meer plaats in het leven, en te meer Daar mate het leven zich grondt, niet op het christendom maar op humaniteit, dikwijls de voedster voor sentimentaliteit. Bjjna een eeuw geleden klaagde Bilder- djjk reeds zwervende als balling in Noord- Duitschland, over Denkmahlen en opge- pronkte kerkhoven. Wat zou hjj nu wel van zjjn vaderland zeggen Van oudsgewend aan christeljjken eenvoud zich ook uitsprekende in den ernst onzer graven, teekenende voor ons oog het ont zettende van den dood, is men. ook hier begonnen wagens met kransen de ljjkkoets te doen voorafgaan of te volgen. De dood bedolven onder bloemen. Ver heerlijking van den mensch door prachtige graftomben of schoone monumenten. Door lanen met prachtig geboomte en sierlijk gebloemte, verkondigt het marmer ter zijde tentoongesteld den lof en de deugd en de uitnemendheid des menschen. Zoo wordt de doodenakker, waar meer dan ergens elders de nederigheid moest vóór de oere gaaD, een tentoonstelling van jjdolhoid en hoogmoed. Tot op heden doet slechts de uiterste zoom onzer medebeljjders me« aan die jjdelhoid. Moge 'tzoo bljjven! Terwijl de lijkverbranding o. a. in ons land en bij onze zuidelijke naburen ver boden is, heeft ze in andere landen meer en meer voorstanders gevonden. In Zwitserland heeft deze verbranding meer vordering gemaakt dan in een van de Europeesche StateD. Volgens de statistiek kwam in deze re publiek een paar jaar geleden eóa ver branding voor op een kleine driehonderd overledenen, in Frankrijk daarentegen in de onmiddellijke nabijheid, één verbran ding op een kleine drieduizend overledenen. Onlangs werd in den kantonnalen raad te Bern, Zwitserlands hoofdstad, uitvoerig beraadslaagd over de invoering eener fa cultatieve lijkverbranding. Volgens een der woordvoerders der katholiek conservatieve partij was het een quaestie van principieel verschil tusschen materialisme en spiritu alisme. Om de leden gunstig voor het voor stel te stemmen, werd gedurende de zitting een gruwelplaat uitgedeeld, waaronder het opschrift„De poözie der lijkverbranding". Deze prent stelde een met touwen gebon den lijk in het vuur voor. Een soort van aanschouwelijk onderwijs alzoo, met deze explicatie en opheldering er lij: „Zoodra de hitte begint te werken, gaat het ljjk bewegev, als iemand, die ontzettende pijnen moet uitstaan". Met een beroep op de vrijheid van ge weten en verdraagzaamheid jegens anders denkenden werd het voorstel met groote meerderheid aangenomen. De gehouden toespraken in de Fransche Kamer by gelegenheid van de inter pellatie over de oneenigheid met den Paus, naar aanleiding van de protestnota tegen de reis van president Loubet, geeft ons een staaltje van den inwendig bedorven toe stand in de Fransche republiek. Terwjjl enkele woordvoerders o. a. De Ramel en Gayraul het voor den Paus opna men, gingen er van de linkerzijde verschil lende stemmen op, om met den H. Stoel tebrekee. Frankrijk is geen katholiek land, zooals men wel eens beweert, riep Allard uit. Door niets is het aan het Pausdom gebonden. We willen met den Paus af rekenen en aansturen op scheiding van kerk en Staat. „Ga de kerken maar eens binnen en zie dan eons hoe vol ze zijn", schreeuwde De Ramel. „Het be3te bewijs, dat Frankrijk nog Katholiek is". „Ik behoef slechts uw eigen schrijvers teraadplegen", antwoordde dasrop Allard. „Die zeggen ons genoeg, hoe het met het godsdienstig leven in Frankrijk staat". „Breken moeten we mot het Pausdom, gelijk we dat met het Koningschap hebben gedaan. Laat eerst het socialisme zege vieren, anders komen we er nooit". En bij de stemming bleek, hoezeer de meerderheid in de Kamer de huidige po litiek der regeering goedkeurde. Arm Frankrijk. Een van de nieuwigheden op de wereld tentoonstelling te St. Louis in Amerika is een evangelisatie- of kerk-trein. Een spoortrein die huisvesting biedt aan den dominé en de zijnen, en voorts voorzien van wagons tot spreekzaal ingericht en van lessenaars voor of achter op de wagons te plaatsen. De wagons zijn beplakt met teksten. De trein rijdt tot daar waar ze een grootere of kleinere verzameling huizen vindt. Op de w(jze van het leger des Heils wordt de aankomst aangekondigd. De menscheD, vooral de kinderen komen kijken, de lessenaar wordt opgesteld met den Bjj bel er op en zoo begint de dienst. De ondernemer van dezen zendingsarbeid uit het land van Barnum en Bayly schijnt volkomen te passen in zijne omgeving, want hij vertelt dat door zijn zendings-trein al menige kerk is gesticht. Een kerk is net als een naaimachine, zei hij. Als een koopman met een naaimachine komt, zegt de vrouw Wat moet ik er mêe doen Neem het ding maar mee. Maar als de koopman handig is laat hij het achter. Eerst bekijkt ze het met wan trouwende nieuwsgierigheid, later probeert ze het, went er aan en als de koopman terug komt dan kan zij er niet van van scheideD, maar koopt het. Zoo gaat liet ook met don Salvation- wagen. Als de trein weg is dan begrijpt het volk dat 't een kerk noodig heeft om dat Gods Woord een onmisbare troost geeft voor iedereen. Als de trein vertrokken was kwam op menige plaats een kerk. De welbekende predikant Gezelle Meer burg, thans verbljjf houdende te Menton, we zullen maar zeggen als huiskapelaan van president Kruger, en die als zoodanig dagelijks „la résidence de monsieur le pré sident" ongestoord in- en uitgaat, welke eer hem schier benijd wordt door de hon derden gasten in zijn hotel en allerwegen in MentoD, schrijft van zijn arbeid voor en zijn omgang met dien waardigen grijsaard o. m. hot volgende „De waardige, eenvoudige,, beminnelijke Kruger weegt mij wel meer dan honderd hoorders. Hoe aandachtig luistert hijhoe hartelijk stemt hij vaak met een vriendelijk hoofdschud den inen vooral de rijke Christus voor den armen, schuldigen zondaar is hem nu nog, gelijk van zijne jonkheid af door geheel zijn veelbewogen leven heen, het onderwerp, dat hem het meest boeit en den glans van vrede op zijn gelaat doet afspiegelen. In de gesprekken over Schriftuurplaatsen treft mij vaak zijn diepe, juiste blik in het Woord, en zijn gezonde opvatting van het ver band der waarheden." Geen wonder dan ook dat de waardige balling, dien men zich nooit anders moet denken dan met den Statenbijbel vóór zich, het hem zoo dierbaar woord van God, waar uit hij altijd wijsheid en kracht, moed en troost geput heeft, geen wonder, dat zulk een man de uitspraken van het Evangelie, welke vleesch en bloed voor hem geworden zijn, gaarne wil opvolgen en daarnaar tracht te leven en te handelen. Dat is ook „selon la Bible". Ds. Meerburg schrijft er van „Nooit komt er een woord van bitterheid jegens de onderdrukkers van zijn volk over zijne lippen. God zal recht doen op Zijn tijd. Zijn levensleuze en levenskracht met het oog op alle doorworstelde smarten en de beroe ringen ook van den tcgenwoordigen tijd is vertrouwen wekken op den Heere." Dit getuigenis bij vernieuwing te hooren, doet het hart sneller kloppen voor den be proefder, acht en zeventig jarigen grijsaard, die vrijmoedigheid en nederigheid, grootheid en kinderlijkheid op zeldzaam schoone wijze in zijn persoon vereenigt. RUSLAND en JAPAN. De Russen schijnen Donderdag uit Taliën- wan naar Port Arthur getrokken te zijn, nadat zij alles wat den Japanners van dienst kon zijn verbrand hadden. Bandieten hebben van de stad bezit genomen. De Russen hebben Donderdag ook hals over kop Dalni ontruimd. Hun pogingen om de stad te vernielen hebben geen groote schade aan gericht. Japansche verkenners meldden, dat meer dan honderd kazernen en pakhui zen beschadigd zijnook het station en de telegraafkantoren. Tweehonderd spooowa- gens zijn gaaf teruggevonden. De Russen hebben de groote kade vernield en den ingang tot de binnenhaven versperd door stoomschepen die zij hebben laten zinken. Da havenhoofden zijn niet beschadigd. Na deze mededeelingen is Zondag het Japan sche leger Dalni onverwijld gaan bezetteD, hetgeen natuurlijk geschiedde zonder tegen stand. Middelburg De Vereeniging de Am bachtsschool had Dinsdagavond hare gewone jaarlijkscke algemeene vergadering. Tien leden van het bestuur en één gewoon lid namen aan dezelve deel. Nadat de notulen van de laatste algemeene vergadering, door den secretaris voorgelezen, waren goedgekeurd, bracht deze het jaar verslag uit. Dat verslag laat zich samen vatten in deze woordenDe school bloeit, zjj is, in vergelijking met vroeger, merkbaar vooruitgegaaD, maar, trots verhooging van subsidiün, is meerdere steun noodig, wil de school de hoogte bereiken, die het Bestuur er zich van heeft voorgesteld. Eene nieuwe school is dringend noodig, do plannen er voor zijn gereed, maar faute d'argent heeft het bestuur aan die plannen nog geen uit voering kunnen geven. Met klimmende aandrang ziet het Bestuur zich dan ock genoodzaakt, stadgenooten tot meerderen steun op te wekken. Een ieder werke daartoe naar zijn vermogen mede. De penningmeester overlegt daarna de rekening over 1903. OntvaDgen is f 6931.96, uitgegeven f69 94.635, zoodat de rekening sluit met een nadeelig saldo van f62.075. De penningmeester wijst er op, dat hoewel de rekening begon met een goed slot van 500 600 gulden, zij toch met een deficit sluit. Het is waar, in verband met eene' nieuwe school zijn in het afgeloopen jaar vele onvoorziene uitgaven voorgekomen, maar dat vaak terugkeerend deficit werkt toch ontmoedigend. Meerdere steun is dus dringend noodig, waartoe ook de voorzitter, na het goedkeuren der rekening een op wekkond woord aan die van den penning meester toevoegt. Aan de orde komt nu de benoeming van nieuwe bestuursleden. Te benoemen zijn le. een lid uit de leden der Teekenacademie. Voorgedragen zijn de heeren Job. Luteijn en van Uije. De eerste verkreeg 10 stem men, de laatste één2e. een lid uit de Patroonstimmerliedenvereeniging. Van de voorgedragen heeren Roest en Goethalp, werd de eerste met algemeene stemmen gekozen3e. een lid uit de personen, die, zonder ambachtslieden te zijn, toch het ambachtsonderwijs nabij komen. Van de heeren Langejan en Milaan, die op de voor dracht stonden, werd de eerste met 10 tegen 1 blanco stem benoemd. De heeren Luteijn en Langejan, die tegen woordig warer,'namen hunne benoeming aan. Niets meer te behandelen zijnde sluit de voorzitter daarop de vergadering. Goes. Dinsdagavond trad de heor Vor- sterman van Oyen in de Prins voor de vrijzinnige kiesvereeniging op mot eeno rede over »De politieke toestand, enz." Voorzitter was de heor TempermaD. In deze vergadering waren tegenwoordig 30 liberalen, 70 anti-revolutionaireD, 25 katho lieken, 15 jongelui en 10 socialisten. De rede duurde 2'/a uur en er zat trouwens te weinig verband in om er een gerogeld verslag van te kunnen geven. Het was ongeveer dezelfde redo als die welke hij elders hield en .zeker wel houden zal alleen ontbrak de Tariefwet en verklaarde hij in een afstraffing aan 't adres van ons blad (naar aanleiding van onze asterisk in ons Vrjjdagno.) dat hjj hoelomaal niet over Rome gesproken had of spreken zon.(') De spreker haalde allerlei over hoop o. a. ODze drie koningen, de Grondwets herziening, de wet van '06, do Drankwet de patentsbelasting oude plunje, Jut, den eed, de oorlogsuitgaveD, do belofton der regoering in zake Zondagswet, speel- on drankzucht en onzedeljjkheid, waarvan hij vertelde dat niets gekomen was, enz. De heer Kiene verklaarde zich homogeen met veel van 't gesprokenedoch komt op Onze inlichtingen uit enkele plaatsen luiden anders. Te Iiorssele o. a. werkte hij met vele, en breede citaten over «Rome en Dordt". Red.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1