NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 96. 1904 Donderdag 12 Mei 18e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes PltOPAti AN d a-clubs. F. P. D'HUiJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Uit de Tweede Kamer. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en yan De Heiland. Heerljjke Heiland vaar op tot Uw troon De aarde is gered door Uw lijden en ster- [ven Had zij voor U slechts een distlige kroon, Heeft zij gekruisigd Gods eenigen Zoon, Thans zult gij schepter en krone verwerven Daar waar gij eeuwig en heerlijk regeert, Tot Gij den laatsten weerstrever verneert 1 Heerlijke Heiland, vaar op tot den gloed, Die U omstraalde vóór 's werelds beginnen 1 De aarde is bespat met Uw schuldeloos [bloed. 't Menschdom gered, en zijn zondo geboet Zwaar was Uw strijden, maar roemrjjk 't [verwinnen 1 Zwakheid des vleesches en lijden heeft uit Gij hebt voleindigd; de hemel ontsluit! Stijg dan ten hoogon door wolken en [zwerk De Englen verwachten hun Heer in hun [midden Zie welgevallig terug op Uw werk Rogol, bezegel en zuiver Uw Kerk; Wees onze Voorspraak bij Hem, dien we [aanbidden Reinig onp, heilig ons, maak ons bereid, Om U te zien in Uw heerlijkheid! (iV. Beets.) Onder de nieuwste verschijnselen op po litiek terrein behooren de propaganda-clubs. Gewoonijjk vereenigingen gevormd uit jon gelieden beneden den leeftijd of den rang van kiezers, maar reeruteD, aanstaande soldaten, als in een militair leger, in de gelegenheid later sterren en strepen te vertoonen. De sociaal-democratische arbeiderspartij legt een bewonderenswaardige werkzaam heid op dit gebied aan den dag. Zjj oefent en onderwijst bij dag en bij nacht, en straks rekent zij, als loon voor die werkzaamheid op menigen ongedachten triomf. Hoort hoe de dichter der S. D. A. P. den verwachten triomf bezingt. Wij komen uit sloppen, uit krotten, uit stegen, Wij komen uit hutten vol jammer en leed. Wij komen door wind, en door storm, en [door regen. Wij komen, wij komen, tot strijden gereed. Wij komen bij dag, en wij komen bij nacht, Wij komen, wanneer men ons 't minste [verwacht. Wij komen, wij grijsaards, wij knapen, wij [mannen. Wij komen met vrouw en met kroost tot [den strijd. Wij komen bekampen, die levenslust bannen, nr- f won'ng uit, waar de proletariër lijdt. Wij komen bij 't zonlicht, wij komen bij nacht. W ij komen millioenen wij komen met [macht De liberale partij, jaloerscb gewordon door het jonge leven dat zich buiten haar om ontwikkelt, roept allerwogen, door hare pers machtiger dan hare partij om geestdrift en bezieling voor een jonge garde die, als de oude garde van Napoleon^ hot vaandel dat op zoovele slagvelden ter over winning leidde, omhoog houdt. Propagandisten en propaganda-clubs in volle actie of in hope alzoo bij onze tegen- partijders. En bij ons? Neen, klaagt niet over onze weinige activiteit of over ons aebteraankomen. Hoe ver zijn we zelfs de sociaal-democraten niet vooruit door onze jongelings-vereenigingen, onze beste propa ganda-clubs, natuurlijke, van zelf aange wezen oefenscholen voor Propagandisten, die naar onze manieren worden geschoold. Iedere jongelingsvereeniging rekeDt het zich tot taak om niet alleen het oog der toekomst te richten op het vaderland daar boven, maar ook te arbeiden voor het va derland hier beneden. Een christen is nooit Cosmopoliet in dien zin dat geen vadorland hem aantrekt of bindt. Een goed christen moet een goed burger zijn en is dat ook. Voor de christelijke levensbeschouwing te ijveren en te werken is hem eigen, de sfeer waarin hij ademt, en daardoor de taal die hij spreekt, de manier waarop hij zich de dingen voorstelt maakt hem tot een Propagandist von Gottes gnciden. Daar in de Christelijke Jongelingsver eeniging, ligt onze propaganda, in een onovertroffen propaganda-club met een tal rijk on wijd uitgespreid, door tal van ban den over 't geheele land aan elkander, en aan den raannelijken leeftijd on aan don ouderdom verbonden. Als het bruischend leven der jeugd aanvuurt en bezielt do kalmte en de bezinning van den gevorder den leeftijd, dan is de propaganda-club op haar plaats en werkt als eon der talrijke en onmisbare raderen der ééae groote ma chine. Of er dan naast de Jongelings vereeniging geen plaats is voor propaganda- clubs met politiek doel? Misschien. De practjjk zal het leeren. Misschien is een enkel bezwaar op te noemen niet ondienstig in een kring waar tot heden nog woinige propaganda-clubs bestaan. Moge het tot oen nadenken stemmeD. Vooreerstzal de politiek zoo ruim van omvang en zoo rijk van inhoud kunnen zijn dat zij bij voortduring in staat is te bezieler), tot leven te wekken? Gewis, dair zijn dagen van opgewekt politiek leven, van strijd en woeliDg, vooral wan neer zekere appel van Paris, dien men stembus heet in 't midden wordt geplaatst, maar daar zijn ook dagen van rust en kalmte, als de krijgsklaroen zich niet hoo- ren doet, maar vervangen wordt door een wetenschappelijk debat, naar alle regelen der rhetorica geleverd. En zullen er onder alle deze wisselende omstandigheden wel velen zijn die leven weten te gaven en leven weten te bewaren aan een kring meestal tot actief optreden niet in staat En verder: zal men in staat zijn de be weging door de Propaganda-clnb ter hand geDomen, in den rechten weg te leiden of te houden? Zal de jeugd, de onstuimige jeugd, zich voldoende rekenschap kunnen geven van haar sympathieën of antipathieën. Zal zij, onervaren als ze noodzakelijk zijn moet, niet dikwijls den weg inslaan die tot het uiterste leidt en doodloopt. Jonge hulptroepen zijn iedere partij wel kom, en voor de toekomst van iedere partij onmisbaar. Georganiseerde jonge hulptroepen heeft geen partij ooit beter geleverd dan de an tirevolutionaire partij door de christelijke jongelings-vereenigingeD, haar bondgenoo- ten en geestverwanten, straks haar leiders en haar toekomst. 11 Mei 1904. Voor iederen dag. 1. Stel nooit tot morgen uit wat gij heden doen kunt. 2. Val anderen nimmer lastig met het geen gij zelf doen kunt. 3. Geef uw geld nooit uit voordat gij het hebt. 4. Koop nooit wat gij niet noodig hebt, omdat het goedkoop is. 5. De hoogmoed kost ons moer dan honger, dorBt en koude. 6. Nooit hebben wij berouw dat wij te weinig gegeten hobben. 7. Niets is vermoeiend en lastig wat wij gewillig doen. 8. Hoeveel angsten hebben ons die rampen gekost, die niet gebeurd zijn. 9. Grijp de dingeu altijd bij hot ge makkelijkste handvatsel aan. 10. Als gij vergramd zijt, tel tien, aleer gij spreektzijt gij zeer boos, dan honderd. Pniël. Wij herinnerden aan de dubbelhartige taktiek der sociaal democraten, om al naar gelang het pas geeft „den godsdienst er buiten" te laten onder de, overigens op zich zelf reeds voor den godsdienst be- leedigende leus van „Godsdienst is Privaat zaak", en in meeting of geschrift hunne vijandschap tegen den Godsdienst, hun atheïsme te kijk te zetten. Indertijd heeft de heer Staalman in een ver gadering te Weesp gezegd dat uit het eerste de taktiek sprak om dat Christelijke volks deel hetwelk tot de kleine luyden bekoort, niet tegen zich in te nemen. De Christen-Democraat geeft er onder staand bericht van „Hij konkludeerde dat de Sociaal-demo- kraat Hermans, die als socialist en als redak- teur van den beruchten „Rooden Duivel" God gelasterd en gehoond en gesmaad had, dit thans naliet enkel en alleen omdat de taktiek der Sociaal-democraten, tot wie hij thans was overgegaan, hem dit verbood, 'i,' Hermans, in de vergadering tegenwoordig, beschuldigde Staalman van onchristelijkheid omdat hij hem verweet, wat hij vroeger, toen hij nog tot de Socialisten behoorde en dus geen Sociaal-democraat, had gedaan en ge schreven. Voor den Sociaal-democraat was godsdienst, was het geloof, een privaatzaak en de arbei ders behoefden heelemaal niet bang te zijn, dat zij, tot de S. D. A. P. komende, zouden worden lastig gevallen om hun geloof. Toen Staalman hem ten slotte vroeg of bij dan berouw wilde belijden over de gruwelijke Godslasteringen waaraan hij zich schuldig maakte, riep Hermans uitik ben lid van „Den Dageraad", dus athëist!" Ook dit is een voorbeeld om to ont houden. Dhr. Cremer, afgevaardigde der 2e Kamer voor Amsterdam IV, tegenstander van het huidig Kabinet, sprekend over den hedendaagschen politieken toestand, noemde als hoofdgrief tegen de politiek van dit kabinet, dat de natie er door gesplitst wordt in bokken en schapen, in christenen en heele en halve heidenen. Dat spreekt zich naar dhr. Cremer wil, uit bij benoe mingen en bij de handelingen van ambte naren, die vroeger vrij durfden uitspreken wat ze gevoelden en nu niet meer. Onze jeugd en jongelingschap op de lagere, mid delbare en hoogescholen zullen wordeD in geprent de beginselen van niet-eenboid, waardoor de gewenschte eendracht onzer vaderen verbroken wordt. Dergelijke argumentatie laat ons in derdaad koud. Het liedje van partij-benoemingen is al zoo uit den treuren gezongen en bij de eenvoudigste burgemeesters-benoeming, die met naar den zin der hoeren is, zoo dik wijls herhaald, dat de aardigheid er al lang af is. En wat de vrijheid der gedachte en die van het woord betreft dhr. Cremer doelde ongetwijfeld op dhr. Lindeman welke deze regeering aan banden zou leggen, daar denken wij het onze van. Dan gaan we gaarne met onze gedachten meer dan een halve eeuw terug om te weten te komen, wat er van de zooge naamde vrjjheid van geweten onder het liberale regime is gemaakt. Ook in dit op zicht is Groen ons meer sympathiek dan Thorbecke. De vrijheid van geweten, waarvoor deze Evangeliebelijder zijn gansche leven streed, achten wij kostelijker goed dan eon opge legd Christendom hoven geloofsverdeeld heid, waaruit ons de stilte des grafs tegen komt. Voor zulk eene oenheid, als dhr. Cremer bedoelt, passen wjj. Ze is niet naar der vaderen trant, en wat meer zegt, hoogst vordeiieljjk voor do kinderen onzes volks. Met het oog op de verleiding, waaraan meisjes, die naar elders, voornamelijk naar do groote steden, in dienstbetrekking gaan misleid door advertenties en onbetrouw bare agenten heeft de Min. v. Binnen), zaken eene aanschrijving gericht aan de commissarissen der KoningiD, met het ver zoek de burgemeesters der verschillende gemeenten in hun gewest daarmede in kennis te stellen. Ter bereiking van het beoogde doel acht de Minister het wenschelijk, dat door de zorg der burgemeesters op ruime schaal een waarschuwing worde aangeplakt, dat jonge meisjes niet ingaan op onbekende dienstaanbiedingen, zonder vooraf inlich- van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. tingen in te winnen bij den burgemeester barer woonplaats. Verschillende vereenigingen hier te lande, die bescherming van meisjes op het oog hebben, n. 1. de Nederlandsche Vereeni- ging ter behartiging van de belangen der jonge meisjes, gevestigd te Utrecht, de Nederlandsche Vrouwenbond ter verhooging van het zedelijk bewustzijn hoofdbestuur te 's-Gravenhage en de R.-Kath. ver- eeniging ter bescherming van meisjes, ge vestigd te Amsterdam, hebben zich bereid verklaard den Minister in zijn loffelijk pogen te steunen en de burgemeesters o. m. op de hoogte te houden met de adressen harer afdeelingsbesturon en correspondeerende leden. Wederkeerig zullen de Burgemeesters er toe te vinden zijn om den arbeid der genoemde vereenigingen te vergemakke lijken en te bevorderen. Ea wel, behalve door den grootst mogelijken steun der politie ook van die aan de stations te ver schaffen, hoofdzakelijk door de ambtenaren, belast met de lijhouding der bevolkings register uitteuoodigen, genoemde besturen desverlangd op de hoogte te houden van do afschrijvingen van jonge vrouwen uit de bevolkingsregisters naar de groote steden met vermelding van tegenwoordig adres. Zjoals belanghebbenden kunnen weten is de wet op de vermogensbelasting aan gevuld met eenige bepalingen omtrent de zoogenaamde „navordering" van belasting. Wanneer na de vaststelling van een aanslag blijkt, dat de belastingschuldige grcoier vermogen bezit dan hij of zij heeft opgegeven, zal nog een aanslag worden opgelegd, en wel voor vijfmaal het te weinig betaalde bedrag. Het zeilde geldt voor aangiften, waarin ten onrechte werd verklaard, dat het ver mogen geen dertien duizend gulden be draagt. Een juiste vermogensaangifte is altijd, maar vooral nu, aanbevelenswaardig en in het belaDg van de(n) belastingschuldige. Een ieder, doe er zijn voordeel mede. Tegenstelling. Een merkwaardige passage komt voor in het artikel Anti-Marxistische Wedijver in het tijdschrift Onze Eeuw, geschreven doorjhr. mr. D. J. de Geer. Schr. behandelt namelijk de vraag, wie het sterkst slaat tegenover de wijsgeerige kern, (het historisch materialisme) van de sociaal-democratie: het Christendom of het liberalisme »Hoe staat het nu", vraagt hij, »met de bekamping van datgene, wat essentieel en duurzaam is in het sociaal-democratisch denken, wat deze richting tegelijk krachtig en zielverwoestend maakt?" Zijn antwoord luidt: Ons dunkt, hier staat de liberale levensbe schouwing zwak. Hier vindt bevestiging de in de Kamer aangevochten bewering, dat de krachtigste borstwering tegenover de sociaal democratie vormen niet de vrijzinnige, maar de positief-christelijke beginselen. Allerminst, alsof het liberalisme noodzakelijk en logisch op socialisme zou moeten uitloopen, en alsof wie dien weg niet volgt, inconsequent zou zijn. Maar wel in dezen zin, dat het gevaar van door den stroom meegesleept te worden, voor een liberaal véél grooter is dan voor een be lijdend christen. De laatste heeft reeds in het enkele feit van zijn geloof een waarborg en een onderpand van de onwaarachtigheid der sociaal-democratische leer. Dat geloof staat zóó lijnrecht tegenover de historisch-materia- listische opvatting, dat, wanneer het inderdaad zijn positief bezit is, elke andere weerlegging dier dwaalleer voor hem overbodig is. De godsdienst is voor hem hoogste realiteit, en een wijsgeerig stelsel, dat met alle overige ideologie ook den godsdienst tot product der stof maakt, is hem van den beginne verwerpelijk. Bovendien zijn hem zedelijkheid en recht reeds daarom voor alle tijden absolute en onveran derlijke grootheden, omdat zij gefundeerd zijn in den godsdienst. Al erkent hij een ontwikkeling, onder Gods leiding, van dat gevoel voor zedelijkheid en recht, ten eenenmale uitgesloten is hem een voorstelling, alsof die begrippen mechanisch en secundair moesten wisselen naar de gril der stoffelijke verhoudingen. Het is een zeer ernstig wooid, dat hier door mr. De Geer wordt neergeschreven. Een woord, waarvan de juistheid uit de ervaring blijkt. Juist omdat op wijsgeerig gebied het liberalisme tegenover de sociaal-democrstie zwak staat, zal het haar ook op politiek en economisch terrein moeilijk met succes kunnen bestrijden. Er is tusschen dit alles een nauw verband. Alleen het Christelijk beginsel biedt vol ledig materiaal ter bestrijding der socialis- ische dwaalleer. Centrum. Dezen zomer zal te Gent eene tentoon stelling gehouden worden van klein gereed schap ten behoeve der klein-industrie. Daar iu die oude Ylaamsche stad zullen gereedschappen in bonte verscheidenheid en in alle genres voor alle takken van nijverheid bijeengebracht worden als bewjjs van de verbazende ontwikkeling en snellen vooruitgang op werktuigkundig gebied. Vakmannen timmerlieden, metselaars, meubelmakers, schoenmakers, bakkers enz. zullen dan hun hart kunnen ophalen aan de nieuwste nieuwigheden en snufjes op hun speciaal gebied. Om deze tentoonstelling alle luister bjj te zetten, en tevens het nut er van te verhoogeD, organiseert men van regeerings- wege, een aantal congressen en cursussen, om aan alle bezoekers de gelegenheid te geven, al het nieuwe in ieder bijzonder vak, en dat wel door proeven opgehelderd, duidelijk voor te stellen/ Het nuttige met het aangename aldus vereenigd. De deelneming in België is algemeeD, en het aantal inzendingen groot. Ongetwijfeld zullen ook velen uit ons land, niet het minst uit onze provincie en omgeving in Juli a. s. een uitstapje naar Gent er voor over hebbeD, om daar met eigen oogen te zien, hoever zij het nog in hun vak kunnen brengen. „Macht boven recht" is alle eeuwen door de leus der imperialisten geweest. Maar de voorvaders dor tegenwoordige waren oprechter. In de 16e eeuw kwam Portugal aan Spanje en kwamen veler zijner bezittingen aan de Nederlanden, men noemde dit royaal veroveren. Het woord doet denken aan pijn doend geweld. Napoleon I, begin vorige eeuw, sprak nog van inlijven. Dit woord wekt de ge dachte aan een pijnlijke, doch aangenaam eindende operatie op. Bismarck, meer diplomaat dan deze, be zigde gulhartig het woord annexeerenaan hechten. Een woord dat elke gedachte aan pijn of verlies uitsluit. Na de Turksch-Bulgaarsche verwikke lingen noemden de Oosteririjksck-Russi sche staatslieden de verovering van Bosnië blootweg bezetten. Italië kwam ziek aan de Roode Zee heel goediglijk vestigen. En geland gaat sinds lang niet meer op roof uit, en doet alleen nog maar aan holoniseeren. Én zoo schrijdt de leugen van het im perialisme ongehinderd voort, door de man nen van „macht gaat boven recht" geëx ploiteerd, met brutale schenning van het volkenrecht. Zooals we reeds meldden zal deze week hoogst gewichtig zijn voor de Kamer, en niet minder voor de regeering. Bij verwerping toch van het veelbespro ken splitsings amendement, wat we van ganscher harte hopen, bestaat er nog kans, dat de Drankwet eindelijk in behouden haven aanlandt. Die splitsing, die splitsing. Een prachtige gelegenheid om het Mini sterie een hak te zetteD en zijne positie te bemoeilijken. Voor de linkerzijde althans.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1