NIEUWSBLAD TOOR ZEELAND No. 95. 1904 Dinsdag 10 Mei 18e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH TAEIEFWET en FINANCIËN. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JÖNGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p, p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bjj het verzot tegen de Tariefwet ver zuimt men wel wat veel te letten op de Rpksfinanciön. Nemen wjj ter hand de begrooting der uitgaven en de wet op do middolen over 1904 dan bljjkt dat de uitgaven zijn ge raamd (wij nemen ronde cjjfers) op 176 miljoen, de middelen op 164 miljoon. Dus een tekort van 12 miljoon. Met een dergeljjk verschil in 't zicht zou het niet verstandig zijn van don mi nister van financiün indien hjj geen mid delen tot dekking beraamde. Bezuiniging en een krachtige sociale politiek kunnen niet samengaan. Wil do rogeering dus sociale wetsont werpen indionen en eenmaal wot gewor den uitvoeren, dan moet zjj geld hobben. En nu zjjn allo groote financiers ook Pierson, Harte's onmiddellijke voorganger in het beheer van 's Rjjks financiün, het hierin eens dat het beter is het bestaande tarief van invoerrechten meor op te doon breDgen, dan de directe belastingen, accijn zen of de overige indirecte belastingen te verhoogen. En nu heeft ook minister Pierson ge zegd dat, wat de directe belastingen aan gaat, waaronder ook de vermogens- en bedrijfsbelasting, de uiterste grens der be lastbaarheid is bereikt. Men lette ook op de zware en steeds stijgende hoofdelijke omslagen en de niet minder drukkende opcenten op het perso neel, waardoor men in deze belasting steeds het dubbele er van betaalt. Verhoogt men de vermogensbelasting, dan gaan de hoogst aangeslagenen in het Buitenland wonen, en zijn wij ze voor goed kwijt. Te Brussel woont al oen heele kolonie van deze Nederlandsche uitgewekenen, die zich nu reeds al te zwaar belast achten. Dezen zelfden toon beluisteren wjj in de rede van den heer Jos. Jacobson in de Rotterdamsche Kamer van Koophandel, een voorstander van de Tariefverbooging, althans van die naar het gewicht. Hij zei o. a. „En het geld, dat de schatkist noodig heeft, moot er zjjn. Dat de directe belas tingen niet verder zgn op te schroeven, weet men ook, en zoo men het nog niet weten mocht, dan denke men daarover niet lichtvaardig. Men drgve de bezitters niet het land uit. Wjj kunnen hunne kapitalen niet missen, te minder nu wij er uitzicht op hebben, dat die kapitalen, door het tarief, in toenemende mate in onze njjvorheid zullen aangewend worden. Laat ons ze daarom niet verjagen. De boog is te dien opzichte reeds sterk genoeg ge spannen." Doch wjj gaan verder. De Grondbelasting brengt ruim 13 mil joen gulden op. Reeds merkte Set Centrum dezer dagen op dat „verbooging dezer belasting tegen haar zakelijk karakter zou indruiscben, terwjjl een heffing van ruim 8 procent der belastbare opbrengst zeer zeker niet matig kan worden genoemd. Ook is op dit oogen- blik de schatting der gebouwde eigendom men nog niet afgeloopon". Verhooging dezer belasting is derhalve niet mogeljjk. De personeele belasting brengt ruim 9 miljoen gulden op, met de opcenten 16 miljoen. En het zgn juist deze opcenten die deze belasting zoo drukkend makoD. Over de vermogensbelasting spraken wjj hierboven reeds. Wjj zouden daar nog aan kunnen toe voegen dat, volgens berekeningen van wie t weten kunnen, om do som te bereikon dio van de tariefverhooging wordt verwacht, de vermogens- en de bedrijfsbelasting die thans ruim 14 miljoen opbrengt, met 75 procent zou moeten verhoogd worden. En dat is onmogelijk. Vooral de bedrijfsbelasting drukt velen bovenmatig. Te meer nu de fiscus den in deze belasting aangeslagonon zoo de duim- schroovon sehjjnt aan te zetten, dat meor dan een zich to hoog aangeslagen acht doch om velerlei reden den harteloozen fiscus maar stilletjes begaan laat. Eindeljjk do verbruiksbelastingen. De schatkist geniet er 51 miljoon gulden van. S'.,Ruim do helft is de opbrengst van don drankaccjjns. Die kan niet worden verhoogd. Dan volgt de suiker; nog minder. Beter ware dat de suikeraccijns zoo spoedig mo gelijk verdwijnen kon. Hot gesmokkol en gekonkel aan onze grenzen ware dan ook uit. Dan volgen zout, wijn en bier, die saam 4'/j miljoen opbrengen. Die te verhoogen zou al heel weinig uithalen. Beter ware overigens den heelon zoutaccgns maar af te schaffen. Wjju on bier zullon door de Tariefsherziening aanmerkelijk hooger in voerrecht krjjgen. De wijn, vergissen wjj ons niet, f50 per duizend liter. De ove rige indirocte belastingen registratie, hy potheek en successie, kunnen ook niet vor- hoogd worden. De beide eersten zouden geen zoden aan den dijk brongen, de laatste zou het kun nen doen, indien de menscben er geen kunstmiddeltjes op wisten om deze belas ting te ontgaan. Zij koopen zich in een verzekering, nemen een lijfrente, of geven tjjdens bun leven hun geld en goed weg, en de Staat verliest zgn rechten. Die vor- hoogde successiebelasting zou baar doel voorbijstreven. Maar zeggen de tegenstanders van het ontwerp het staat met de inkomsten zoo kwaad niet, zie ze eens stijgen en met ieder jaar meevallen. Een wel wat losse grond om er uw verzet op te bouwen. Er kan immers een kentering komen in de jaarljjksche toeneming der opbrengst. Zelfs 1903, dat 9 miljoen boven de ra ming ging, sloot nog met een tekort van 4 miljoen. Minister Pierson zag ook in dat het den weg van Tariefsherziening op moest. Het tarief van 1862, herzien in 1877, was uit den tijd. En zoo diende hg' ook zij a ont werp tot tariefs-herziening in. Men hoorde van geen protest, behoudens een enkele stem in onze provincie. Sedert zijn aftreden zijn enkele wetten ingevoerd die groote uitgaven vorderen, met name de leerplichtwet, de ongevallen wet met annex beroepswet. Gezwegen van de wetsontwerpen thans ingediend of in uitzicht gesteld welke veel geld zullen kosten. Ware er op het oogsnblik een liberaal kabinet, het zou eveneens met een derge lijk ontwerp moeten komen. Tot nog toe lazen wij nog niet dat van liberale zijde een andere, een betere weg werd aangewezen. Dat de minvermogenden weer het kind van de rekening zullen zijn, dat zij zwaar zullen getroffen worden, is niet waar. In tegendeel er is met da draagkracht der arbeidersklasse zorgvuldig rekening ge- honden. De eerste levensbehoeften graner, mee1, aardappelen, en voorts steenkolen, brnin- koleD, cokes, en tal van andere zaken te veel om in dit opstel te noemen, blijven onbelast. Slechts enkele artikelen worden belast, waartegen wij bezwaar hebbeD. Onder anderen, wij zeiden het reeds, de petro leum. Onze Kamerleden zullen wèl doen met dergelijke artikelen bij amendement te trachten vrij te krijgen. Dit betreft echter slechts enkele, waarop wij nader terugkomen. Na dit gelezen <e hebber, lazen wjj het. volgende in de Standaard dat wij met in stemming overnemen. Financieel ziet de toekomst voor onze Nederlandsche burgerij er niet aantrekke lijk uif. Nu reeds zit het Sjjk fioancieel vast. Allerlei uitgaven, ah voor Iadiü, voor waterreiniging, voor drooglegging, voor ver bouw van kaduuke Departementen enz. staan voor de deur, niettegenstaande er reeds een deficit is. En nu komen straks de sociale wetten, die millioenen zullen vorderenhet tech nisch onderwijs, dat beginnen zal met sommen te verslinden, en het vrije onder wijs dat op ontwikkeling wacht. Hoe 't dus ook loopf, er zal meer betaald moeten worden. Aanmerkelijk meer. Dit nu kan op tweeërlei manier ge schieden. Men kan de directe belastingen 30 pO. opzetten, of men kan indirect hulp bij het tarief zoeken. Waaraan zal men de voorkeur geven Ieder kent zijn aanslag voor personeel, voor grondbelasting, voor bedjgfsbelasting, voor vermogensbelasting, en kan dus precies uitrekenen, wat het hem per jaar zal kosten, als er 30 pCt. bij komt. Voor de rijken zal dit geen onoverkomelijk bezwaar opleveren maar wie bitter hard zullen getroffen worden, dat zijn de onder wijzers, de predikanten, de cffieierer, van lagen rang, de lagere rechters en ambte naren, in één woord, alle burgers van tus- schen f600 en f3000 inkomen. Die zullen moeten bloeden, en de ader lating zal kolossaal zijn. Daarom schijnt indirecte heffing door het tarief zeer verre verkieslijk. Daaraan betalen ook anderen mtö, ook de buitenlanders. Hst betaalt ongemerkt bij zeer khine bijdragen, en wordt daarom minder gevoeld. Ea wat meer zegt, het zal tevens nijver heid en arbeid te hulp komen. Nu is hot bier met 50 pCt. belast, en zie hoe da bierbrouwerij bloeit. Banket waren betalen bjj invoer 25 pCf., en dit bedrijf bloeit schoon. De sigaren dito, en onze sigarenfabrieken zijn groot in aantal en omvang. Kortom, ia ons eigen land hebben we de proef op de som, dat het tarief veel minder drukt en tegelijk ons vooruit helpt, terwijl 30 pCt. op de directe belasting hard is en ons laat die we zijn, ja, de koopkracht vermindert. Ten slotte nog een opmerking buiten verband met bovenstaand opstel. Bij de voorloopige candidaatstelling in het kiesdistrict Goes voor de Statenver kiezing bleek een groot aantal stemmen uitgebracht op den heer G. A. Vorsterman v. Oyan te Aardenburg. Vooral de werk lieden vereeniging fe Ktuiningen was op zijn candidatuur gesteld. Nu haalde de man het niet. Wjj had den deze candidaatstelling anders wèl gaarne gezien. Genoemde heer toch is van vrijhandelaar voorstander van schaalrech- ten op de granen geworden, en was daar om, gelijk hij zelf in de Midd. Crt. van 30 Maart 1897 meedeelde, als voorzitter zijner liberale kie3veraeniging afgetreden, wijl hij zijn „nieuwe overtuiging Diet ver- eenigbaar achi(te) met dat voorzitterschap eener liberale kies vereeniging". Bij de aanstaande Statenverkiezing zal het, ook in Goes, wel een stormloop tegen de Tariefwet zjjr. En niet ongaarne zou den wij daarbij de vrijhandelaars met dezen voorstander van schaalrechten in hun mid den daarmede bezig gezien hebben. Een schouwspel, niet minder leuk dan in 1901 bij de Kamerkiezing toen genoemde Van Oyen tegenover onzen Lohman stond, en de liberalen met pamflet en plakbiljet en prentje den onnoozelen kiezers kwamen vertellenStemt niet Lohman want dan krijg je „duur brood", maar wie tegen „duur brood" is moet stemmen op Van Oyen. Wij herhalen dat zeiden de liberalen in hunne geschriften en op hunne prentjes. En dat, terwijl Lohman toen tegen graan rechten was en dus tegen „duur brood", en Vorsterman v. Oyen onenig k voor schaal rechten en derhalve in dien zin voor,,duur brood" gepleit had. fJii da Ttsreede ICamer*. Nog steeds is de „spli'sing" aan de orde. Het is en bljjft het schibbolet der regeeriiig, en een gevaarlijke klip voor het geheele ontwerp. En hoewel de aanhan gige wet geene politieke strekking heeft en verwacht kon worden, dat alle moge lijke partijen in dezen konden samenwerker, had men waarlgk toch buiten den waard gerekend. Schuilt er ook soms in dit on derdeel der wet, nl. do felbastreden split sing tusschen tapperij en slijterij, een po litiek beginsel? Immers neen. Wel dient erkend, dat de regeering uit overtuiging boe kan het anders voor dit stelsel gekozen heeft, een stelsel, dat overigens doorwerkt in de gansche wet. Vandaar de ernst, waarmede de regoering de zaak der splitsing opvat. Mocht do Kamer a. s. Dinsdag het amen dement-Fock schrapping van do splitsing aannemer, dan bestaat er groot ge vaar, dat het Ministerie het ontwerp intrekt en de zaak der Drankbestrijding op den- zelf lan voet A la Modderman wordt voort gezet. De regeering heeft blijkbaar zich bereid getoond tot gemeen overleg. Van daar zoovele concessies. Zelfs is de splitsing niet volgehouden ten aanzien van het plat teland, evenmin zal ze toegepast worden op de bestaande vergunninghouders. En doordien het platteland met de voor gestelde splitsing niets te maken zal hebben, vervalt als van zelf de voorgestelde com binatie van slijterij en winkelnering. In gemeenten met een kom van meer dan vijf duizend zielen kan de slijter best afzon derlijk bestaan. Eeno nieuwe concessie alzoo. Doch aan alles is een grens, ook aan het geven van concessies. Sterk ontraadde de Minister de Kamer het amendement Rink, om de definitie d. w. z. de bepaling, wat de wetgever onder sterken drank verstaat, uit het ont werp te laten vervallen de beslissing over het amendemenf-Roessingh om n.k de flesschenmaat van 2 dL. te schrappen, liet de Minister aan de Kamer over maar in het eigenlijke kardinale punt, waar het om ging, de splitsing, hield de Minister voet bij stuk en verklaarde Z.Exc. hotamende- ment-Fock, dat daarover handelt, beslist onaannemelijk. Zooals we reeds boven zeiden, zal het Dinsdag blijken, of de Kamer genegen is met de rogeeriDg in dezen mede te gaan. Van hare houding zal het afhangen of dit ontwerp zal tot stand komen, ja dan neer. Nadat art. 2 onder den hamer was door gegaan, kwamen bij art. 3 de afzonderlijke societeits-vergunningen ter sprake Ze worden in het ontwerp aan minder streDge bepalingen onderworpen dan wel de gewone vergunningen, in zoover ze verleend wor den door Gedeputeerde Staten in plaats van door B. en W. De socialisten zagen daarin bevoorrechting van zekere klasse, strijdig met hun leuze gelijk recht voor allen. Ze ^hadden dan ook een amendement ingediend dat strekken moest om aan die zoogenaamde bevoorrechting een eind te maken. Ze werkt wetsontduiking op groote schaal in de hand. Dhr. Troelstra hield de Kamer een droef- donkere schilderg voor van de drankuit spattingen in het studentenleven, waar aan de studentensociëteiten niet vreemd zijn een onderwerp trouwens buiten het kader van dit wetsontwerp en dringt op aanneming van het ingediende amen dement aan. Dhr. Schokking loopt ook niet hoog met die afzonderlijke sociteits vergunningen. Hg is bevreesd dat de milde bepalingen het oprichten van dergeljjke inrichtingen in de band zullen werken en het drank gebruik bevorderen. Daarom is hij er dan ook eigenlijk tegen. De Minister v. Binnenl. zaken deelt dit gevoelen niet. Vorens Z.Exc. is de sociëteit een besloten kring, volstrekt niet opgeriobt met het doel van handel of winstbejag. Zoo goed als iemand één vriend kan uitnoodigen om een »glaaBje" te gebruiken, kan hg er tien uitnoodigen en even goed kunnen ze samen tot dit doel oen lokaal huren on een vereeniging oprichten. Daar moot do wetgever uitbljjven. Zou hg zich daarmede gaan inlaten, dan is er aan wetsontduiking geen einde. Zoo min mogeljjk moeten daarom aan wer- keljjke sociëteiten, die noodzakeljjk kunnen zgn vooral op het platteland, belomme ringen in den weg worden gelegd. Een sociëteit is toch uit den aard der zaak iets anders dan een kroeg. Zoo sprak ook dhr. Lobman. RUSLAND en JAPAtf. De Russen verhelen het nu niet meer dat de ontscheping der Japanneozen op het Liaotong-schiereiland, zoowel aan den ooste- ljjken als aan den westelijken kant, de plannen van generaal Kourapatkine geheel en al verijdelt. Port-Adam en Pitzewo zijn gelegen aan de beide kusten van het schiereiland Liao tong. Eerstgenoemde plaats is 100 K.M. van Port-Arthur gelegen, Pitzewo iets ver der. Port-Adam is met Port-Arthur ver bonden door den Mantsjoergschen spoorweg en die lijn loopt vlak laDgs de kust. Thans verneemt men dat de Japanneozen Port-Adam reeds vermeesterd hebben en dat zij nagenoeg het geheele Liaotong- schiereiland beheerscheD. Voeg hierbij de versperring van Port-Art hurs haven, de nederlaag bij Teng-Hoang- Cheng, de bezettiDg daarvan on van Antoeng door de Japanneezen, de vriendschappelijke gezindheid der Chineezen jegens dezen nu reeds openbaar, en de twee duizend dooden die de eerste veldslag aan Russischen kant maakte, onverminderd de vreeseljjke zee rampen, en men verstaat het dat te Peters- burg op den 6en Mei, den verjaardag der Keizerin, de stemming zoo allerdrukkendst was, waartoe ook de weersgesteldheid mee werkte, want den ganschen dag sneeuwde bet. Vele families zijn dan ook in diepen rouw gedompeld. En nu kwam nog 's keizers bevel aan Alexejeff om Port-Arthur te verlaten en zich weer naar Moekdente begeven de ongerustheid verhoogen. Spoorweg en telegraaf zijn reeds afgesne den. Men kan nu geen berichten van verder dan Moekden meer ontvangen. De positie van Kouropatkine is in hooge mate benard. Hij is door den vijand na genoeg omsingeld. De Japanneezen be schikken over eena zeer aanzienlijke macht aan artillerie. Er zouden wonderen noodig zijn om Kouropatkine in staat te stellen, zich nu nog de zege te verschaffen. Het zal op den duur wel niet mogelijk zgn de Russische menigte in bedwang te houden met beweringen van het tegendeel. Nog 15000 Russen zijn in Port-Arthur ingesloten en hun treurig lot scbjjnt niet twijfelachtig 1 Admiraal Alexejeff is, schoon licht gewond, nog juist bij tijds vertrokken om niet in de val te komen. Hjj toch ging met den trein voorafgaande aan dien waarop de Japan neozen reeds geschoten hebben. En dit was nogal een trein die honderden Russische gewonden naar Karbin vervoerde. De be schotten der wagons zijn door Japansche kogels doorboord die de treinen raakten toen deze met groote snelheid de gevaarlijke plaats voorbij stoomden. De gouverneur-generaal zit nu veilig en wel te Moekden. 9 Mei 1904. Levert de onmacht van onzen wetgever, om dit onderwerp op een waardige en be kwame wjjze te behandelen toch niet een treffende illustratie van de onmacht van den wetgever om het drankgebruik door bet stellen van regelen te beperken Wij zijn geneigd deze vraag van do (liberale) Nieuwe Courant bevestigend te be antwoorden. Maar de studentenmanier waarop Don derdag en Vrijdag de steeds lustiger ge worden linkerzijde deze wet belaagde, doet ons even hard vragen: Levert de onmacht

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1