NIEUWSBLAD TOOR ZEELAND Zaterdag 7 Mei 18e Jaargang HISTORISCH BijiU nnmmer tetart een Bijvoepfil. Ho. 94. 1904. CHRISTELIJK- VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes Christendom en Socialisme. F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN RICLA1ës7~ De Jonge meisjes heden ten dage. ■brkscbss695b99b3b elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p p. f 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN Niet genoeg kan herinnerd worden am de groote vijandschap die het Socialisme, ook ten onzeDt, tegen het Christendom openbaart. Ten bewijze strekke weer wat door een van zijn besten en bekwaamston, door Van der Goes wordt geschreven in de Februari- aflevering van ,,Ue Nieuwe Tijd". Men leest daar „Maar zoodra de arbeider tegen de slaver nij van het Kapitaal in opstand is gekomen, en alzoo 'n nieuw mensch geworden, wordt de kerkelijke vertroosting voor hem zinledig en vervalt de godsdienstige behoefte. Zijn hoogste neigingen en zijn diepste plichtbeset vinden in dezen nieuweren gemoedstaat en zijn veranderde maatschappelijke taak de volste bevrediging. Hij kent, thans en voor het eerst, de oorsprong van zijne ellende, de voorwaarde van zijn verlossing; en eigen nooden gevoelt hij minder drukken, naarmate hij met grooter geestdrift arbeidt aan de bevrijding van ande ren met hem. Kortom, hoe men de revolutie in zijn binnenste zou moeten verklaren, ont kennen als historische gebeurtenis kan men haar niet. Het socialistisch pro letariaat is godsdienstloos. „Wij ontkennen niet en verheffen ons in tegendeel er op, dat de groote massa van het proletariaat, tot het socialisme overgaande, den godsdienst vaarwel zegt". Dat laatste vooral is een uitspraak waar van ons christenvolk goede nota nemen moet. Tegenover het geschetter van de Socia listische sprekers die ons willen wijs maken dat Christendom en Socialisme wel ver- eenigbaar is, staan zij met deze aanhalingen sterk. En wat dan te zeggen van het volgende „Zoo nu als die oude Heiden stonden we nimmer bij eenig doopvont, doch kunnen ons niettemin levendig verbeelden wat den Frie- schen koning Radboud dreef, toen hij, op het punt van zich aan het sacrament der reini gende wateren te onderwerpen, de vuile monniken en loerende pastoors nog eens aan zag, die hem bijna hadden geknipt. En ook wij geven de voorkeur aan een plaats onder onze geestverwanten in een oord, dat we niet anders zullen noemen, boven een zetel in hooger gewesten, waar onder anderen Dr. Kuyper de toegepaste en Dr. Van Eeden de theoretische deugd (en dat tot in alle eeuwig heid) vieren zullen en bezingen. Neen de heer Kuyper heeft onze staatkundige partij buiten de zedelijke gemeenschap hier op aarde ge plaatst; zoo hopen wij ook later bij dit isolement te mogen volharden, en een hemel vol klerikale en ethische schotschrijvers en demagogen (die ook waarschijnlijk een hoog woord zullen voeren) heeft voor ons, wij be kennen het, weinig begeerlijks. Welke onze tekortkomingen mogen geweest zijn, en hoe zwaar ze ons (niet onverdiend) zullen worden aangerekend wij vragen als een genade zoo wij het mogen eisehen als een recht, door geen geblaf van christenhonden gestoord te worden in onzen laatsten slaap." De „Christen Democraat" door een in zender op haar nomtner gezet met deze aanhalingen, antwoordt dat zij „véé1, on eindig véél gevaarlijker voor ons volk vindt de Christelijke Conservatief" enz. Dat kan waar wezen. Maar eene eenigszins krachtiger bestrij ding van het Socialisme door dezen „Chr. Democraat" ware toch geen overtollige weelde. Wie dat niet doet, doet onbewust mee aan volksmisleiding. Bovenstaande voorbeelden zijn met hon- derde te vermeerderen. En toch gaan deze volk3misleiders in hunne bladen voort met te vertellen dat men Socialist en Christen kan zijD, de theorieën van Marx kan prediken en belij der van den ChriBtus dor Schriften kan zijn. Zoo nu weer de Baanbreker. Daarin wordt een scheurkalenderblaadje overgedrukt, waarop het bekende verhaal der kraehtigo bekeering van den Socialist Zielvroski te Stettin voorkomt. En nu wordt er door den schrijver in de Baanbreker zoetsappig aan toegevoegd „Ge looft nu ioch niet, mijn goeie menschen, dat die man toen hij gelooviga werd ook zijn socialisme heeft afgezworen. Ocb, waarom zou dat ook. Het socialisme staat niet vijandig tegenover den godsdienst. De sociaal democraten verklaren den gods dienst voor privaatzaak. Godsdienst is een geestelijke beweging, socialisme is een maatschappelijk verschijnsel. Maar door dit kalenderblaadje heft het een of ander christelijk heerschap weerde valsche leuze aan: Christus of Marx. En dat is weer een van die geniepige middeltjes die door de calvinisten, naar het voorbeeld van hun grooton Meester, Dr. Kuyper, worden aan wend om de goedgeloovige gemeente tegen ons op te zetten". Wij gelooven niet dat een onzer lezers zich door zooveel huichelachtige goedhar tigheid zal laten verschalken. Zij weten en ondervinden wel beter. De socialisten kunnen o, zoo mooi schrij ven over bun o, zoo poeslief socialisme dat den godsdienst „p'ivaatzaak" laat; maar aan het dilemma voor of tegen den Christus ontkomen ook zij niet. Trouwens op vele plaatsen zijn zij dom (of misschien eerlijk) genoeg om dit niet verborgen te doen blijven. Toen laatst in een openbare vergadering met debat te Goes de heer Oosterbaau ging eindigen met dankzegging, kon dit niet terstond plaats hebbeD wegens het rumoerige opstaan en heengaan der o, zoo godsdienstlievende sociaal democraten. En op andere plaatsen de verslagen bewij zen het telkens! gedragen deze lui tijdens en onder een „godsdienstige" han deling zich zeer „ongodsdienstig". De Baanbreker om te bewijzen dat men Socialist on Christelijk tegelijk kan zijn, haalt er „reeds menig geloovige, waaron der zelfs predikanten" bjj en de fractie der zich noemende Christen-Socialisten. En wie zijn dat Altegaar moderne dominé's die het sta tion „modernisme" al laDg voorbjjgedraafd zijn: de familie Bax, Klein, Bruins, v. d. Heide, en anderen. Haar voorbeelden zijn derhalve niet al leen onjuist, maar het heele huichelach tige pogen is een miskennning van de feiten en een verloochening van de socia listische leiders. Bebel, de soc. dem. leider in Du:tsch- land schreef dat „Christendom en Socialisme teqenover elkander staan als water en vuur". Anseele, de soc. dem. leider in België, zei het ronduit in de Kamer van Volks vertegenwoordiging Wanneor men ons (socialisten) vrangt wat onze godsdienstige denkbeelden zijn, dan zullen wij met Lieb- knecht antwoorden: „Wij zijn Godlooche naars Malon, de hoofdleider der Fransche socialiston, die „Het Kapitaal'" van Marx in het Fransen vertaald heeft, zeide op zijn sterfbed: „Ik sterf in mijn pantheïs tisch, evolutionistisch, socialistisch geloof Pernerstorfer, leider der Oostenrijksehe socialisten, stelde een motie voor die „met stormaebtigen bjjval" werd aangenomen en waarin „de sociaaldemocratie (verklaard werd lijnrecht te staan) tegenover het cle- ricalisme als den aanhanger van onbuig zaam gezag, onveranderlijke dogma's en geestelijke onvrijheid". Op het Spaansch socialistencongres, 21 Sept. 1899, te Madrid werd besloten: „alle partijgenooten die nog een of anderen posi tieven godsdienst ondersteunen uit de partij te stoeten". En brengt nu dozen heeren deze feifeu onder hat oog dan heet het„Wat een buitenlander zegt, scheelt ons niet", of In een vergadering te Goes beweerde zekere Wijnkoop, doch zonder het te bewij zen (wat hij trouwens ook niet kan, want het staat in de Vörwarts 1899, n°- 225 het soc- dem. hoofdorgaan te Berlijn) dat hier anar chisten bedoeld zijn. Doch wij houden ons aan 't officieele bericht van genoemd soc. dem. hoofdorgaan zelve, dat het socialis ten waren. „v. d. Goes is do partij niet", of nu ja dat zegt Loopuijt of Pannekoek, maar ik zeg het niet". Zoo komt men nooit met hen klaar. Maar wij zullen desalniettemin blijven waarschuwen legen het Socialisme, dat vierkant vijandig tegen den Godsdienst staat. Wij begonnen met een aanhaliDg van v. d. Goes. Wij sluiten da reeks met aanhalingen van nog enkele Nederlandsche sociaal dc- erater. De sociaal-democraat Jos. Loopuit schreef in De Kroniek van 20 Dec. 1902„Ia onzen tijd is maar éen criterium voor her, die zich in de rijen van onze (sociaal-le- mocratische) beweging steller. En dat is: hoe staat gij tegenover den klassenstrijd, en nietVoelt gij, 0zoo veel voor het so cialisme Christendom en klassenstrijd zijn twee begrippen, die elkander, in onze dagen, volkomen uitsluiten. En d". Pannekoek, de tekende sociaal democratische sterrekundige te Leiden is het hiermede eens. „Een partij (hij spreekt hier over de socialistische) die zich van haar eigen wezen wel bewust en oprecht is moet noodzakelijk godsdienstloos wezen." E en zoo de sociaal-demccraat v. d. Goes. Iu zijn artikel„Iets over godsdienst en so cialisme" verklaarde hij met ronde woerden, „dat de godsdienstloosheid gqti evenzeer wer kelijk deel uitmaakt van de socielistische theorie als welke ceronomisehe (maatschap- pelijke) of politieke leerstelling ook." Het socialisme staat niet vijandig tegen over den godsdienst. Godsdienst is pri- vaaizsak, zegt de Baanbreker. Bjvengenoemde uitspraken zeggen het wel anders. En dan nog niet zoo lang geleden noemde de sociaal demooraat Welker in een openbare vergadering te Maagdenburg deze leuze „Godsdienst is Privaatzaak" „huichelarij". Dat voelt en zegt ons volk ook wel. Men zal dan ook wel nooit een geloovjg protestantschen of goed katholieken sociaal demociaat te zien krijgen. Esn Christen die socialist tevens is, moet men zoeken in de rijen der onge- loovigen van het straks genoemde slag ultra moderne dominé's. Niet bij hen die gelooven in God, den Vader, den Almachtige, Schepper des He mels en der Aarde. Ea in Jezus Christus, Zijnen eeniggeboren Zoon, onzen Heere, die ontvangen is van den Heiligen Gees', geboren uit de Maagd Mariadie geleden heeft onder Pontius Pilatus, enz. Dit Christendom is in onverzoenlijken strijd met het socialisme. Voor dat geloof laat het socialisme geen plaa's, want matenalistisch als het is, kent het geen persoonlijk God en rekent derhalve met Hem in het leven niet. Het loochent, dei halve ook het machtige, alles beheerscheEde feit der zonde en daar om heeft het aan een Verlosser, aan een Heiland geen behcef.e on wil het van een vergeving der zonden door het bloed des Kruises, niet weten. „De langverbeide Heiland van den nieuweren tijdis, volgens Dietzen, de „kansel-rede naar" der Duitsche sociaal- democratie, „de bewuste, planmatige organisatie van den so cialen arbeid." Het socialisme kent dan ook slechts de stof en tracht de ontwikkelingswetten der stof op te sporen, om die zoodanig te laten werkeD, dat ze het gunstigst en voordeeligst resultaat opleveren. De evolutie-theorie van het historisch materialisme, dat de grondslag van het hedendaagach socialisme is, ziet in alles het product van stoffelijke factoren, ver klaart all98 uit maatschappelijke verhou dingen en stelt zich daardoor vijandig tegenover het Christendom, dat boven alles den nadruk legt op de eeuwige bestem ming van den mensch en het leven zijner ziel kostelijker acht dan het stuff .dijk bestaan. Voor het socialisme is dan cok het Christendom niet het machtige resultaat van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. van de prediking der leer van den Zone Gods, maar het natuurlijk gevolg van de maatschappelijke verhoudingen der ver vlogen eeuwen. Het kan dan ook niet genoeg herhaald worden dat het maar een praatje is van de «socialisten" wanneer zij beweren dat het Socialisme slechts een oeconomisch stelsel is, dat wel met het Christendom kan gepaard gaan. Van anlirev. zijde is reeds dikwijls opgemerkt, dat dit reeds hierom ni9t kan, wijl het Socialisme zelf optreedt als pseudo-religie, als valsche godsdienst, als zelfstandige levens- en we reldbeschouwing die van hare uitnemend heid boven het Christendom overtuigd is. De door minister Kuyper gemaakte tegen stelling Christus of Marx was dan ook volkomen juis'. Marx is voor de Socialisten de valsche Christus, van wien zij het heil der menschheid wachten. Het socialisme is hun religie. I-a zijn schoon opschritt: „De vrijmaking van den arbeiddeelt Ds. Sikkel mee, dat het Socialisme in Duitschland reeds zijn «gezangboek" heeft, waaruit 0. a. deze regels van het «Arbeiderskerstlied" worden aangehaald Nicht hoffe mehr nach alter Sitte, Dasz dir ein Wunnerstern erscheint, Dich fiihre zu des Heilands Hiitte So ist die Sage nicht gemeint. Bliek auf! ein Stern im hellen Scheine Der Socialismus winkt dir zu Und der Erlöser, der bist du, Und jene Hiite ist die deine, Auf, Proletariat! Auf, ruste dich zur That! D. i.„Hoop niet meer, naar oude zede op de verschijning van een wonderster, die U naar de hut des Heilands ^yoert. De sage bete. kent iets anders. De schitterende ster, die u toewenkt, is het Socialisme. De Verlosser zijt gij zelf, en do hut, waar boven do ster van het Socialisme schittert, is uw eigen hut. Op proletariaatMaak u tot de daad gereod Zoo dringt het Socialismo dus Christus en Zijn Evangelie weg om zelf er voor in de plaats te treden. Ook viel ons oog (aldus verhaalt de Stühtsche Crt.) op een schetsje in het Zon dagsblad van het Volk, naar aanleiding van den dood van Henri Hartog, een socialistisch letterkundige, een joDge man met een aanleg tot zwaarmoedigheid. In die zwaarmoedig heid zou hij, zoo heet het, ondergegaan zijn. Maar het Socialisme redde hem. „Deze fijn voelende jonge man. met zijn «zwaartillenden geest, ware sinds jaren tot «een hopeloos pessimisme vervallen, indien «hij geen sociaaldemocraat geweest, was. «Als hij de zee van ellende en verdierlijking «peildo en dat en hoe hij dat deed blijkt «voldoende uit zijn geschriften vielen «hem de armen niet slap langs het lijf. «Hij zag de beweging die dat moeras dempen «zou, die licht en vreugde zou brengen. Dat redde hem". Waarop de Stühtsche terecht deze opmerking laat volgen Op de vraag van onzen catechismus naar onzen eenigen troost verwijst het Socialisme dus maar de leer van Marx. Die leer en levensbeschouwing iB de grootste troost bij de ellenden en tegenspoeden van dit arme leven. En in het sterven schijnt geen troost noodig te zijn. RUSLAND en JAPAN. Het Russische telegram omtrent de be- Jetting van de havenversperring te Port Arthur blijkt onjuist geweest te zijn. De haven is wel degelijk versperd. Van de twaalf Japanscke versperringsschepen zijn er twaalf met goed gevolg gezonken slechts twee moesten ten gevolge van het Rus sische kanonnenvuur terugkeerer. Uit de nadere berichten van generaal Koeropatkine blijkt dat de Rassen de stel lingen aan de Yaloe met leeuwenmoed hebben verdedigd. Alleen door de ma chinekanonnen der eompagDie van den ge sneuvelden luit. kolonel Murawski wedden 85000 schoten gelost, hetwelk duidelijk het doel verraadt om deze flinke stelling in ieder geval te willen behouden. Dat niettemin de Russen er met verlies van 2000 dooden en 1000 gewonden toch uit verdreven werden is een dubbele ne derlaag voor hen die zij niet gemakkelijk zullen te boven komen. Japans positie is natuurlijk door dit alles zeer versterkt. Nu de versperring der haven van Port Arthur ook geslaagd ie, zullen de Japanneezen zich wel niet verder Mantsjoerijo in laten lokken, maar het tooneel van den strijd trachten te houden op het Liac-tongschiereiland, met afsnij ding van Port Arthur van de Russische operatiebasis. Daarmee zou dan ook de dekking in den rug, een kunst waarop de Japanneezen zich wèl verstaan, volkomen verzekerd zijp, en Korea voor hen geheel open en vrij blijven, een voordeel waarom het hun wel van beginne af te doen zal geweest zijn. Waarom do Pinlspillen voor liani- noodig; 'sAjii. Het jonge meisje van heden is de vrouw van morgen. Haar groei, hare vorming nemen haar veel bloed weg. Indien haar bloed niet in staat is aan deze eisehen te voldoen, zullen de krachten en levenskracht van het jonge meisje snel uitgeput zjjn. Zonder een rijk en zuiver bloed kan het jonge meisje niet zonder gevaar dit gevaar lijke tijdstip baars levens, de vorming, doorkomen. Indien gij haar bleek en kwij nend ziet,' als zij aan hoofdpijn of alge- meene zwakte lijdt, als zij geen eetlust heeft en de geringste krachtinspanning haar vermoeit, de geringste wandeling haar benauwd maakt, dan is haar bloed ver armd. Deze achteruitgang, deze eerste verschijnselen van uitputting eindigen met de teriDg als het bloed niet gezuiverd, door de Pinkpillen niet verrijkt wordt, deze pillen geven bloed en genezen de bloedar moede onder alle vormen. Dit wetenschap pelijk geneesmiddel heeft Mejuffrouw Anna Buning wonende aan de Boerdijk gemeente Sleen te Nieuw Amsterdam ook genezen. Sedert twee jaar zoo schrijft zij, begon mijne gezondheid ook te wankelen, ik was lusteloos en hoegenaamd geen eetlust, de spijsvertering was hoogst moeilijk, het ge ringste voedsel dat ik nam veroorzaakte mij maagkrampen en dikwijls hevige steken in de zijde, bovendien had ik mij nog te be klagen over slapeloosheid en wanneer ik tussc-henbeiden nog insliep werd ik door akelige droomen in mijn nacht: ust gestoord. Alle dagen gevoelde ik mij slechter, mijne krachten verminderden en ik werd ook kort ademig. Ik nam hiertoe vele geneesmiddelen doch niets mocht mij baten, op aanraden van anderen ben ik tot het gebruik der Pink pillen overgegaan en ik kan er mij slechts op beroemen, want van af de eerste doos gevoelde ik reeds een groote verbetering vooral wat den eetlust en het terug keeren der krachteD betrof, ik heb voortgezet en iederen dag gevoelde ik mij beter. Kortom, na verloop van eenigen tijd was ik geheel welvarend. Mijne hartkloppingen waren ook geheel en al verdwenen. De vrouweD, jonge of bejaarde, zijn on derhevig aan zwakte vele worden door de maacdelijksche storingen uitgeput, zjj hebben een hernieuwer van het bloed, een versterker der zenuwen noodig om de krachten van het licbaamsgostel te ondei- houden. Zij zullen nimmer een kracht dadiger vinden dan de Pinkpillen. Deze pillen zjjn onovertreffelijk tegen bleekzuch!, neurasthénie,algemeeno zwakte,maagpijnen, rhenmatiek, scheele hoofdpijn, zenuwpijnen. Prijs f 1 75 de doos, f 9— per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Suabilié, Steiger 27, Rot terdam. Hoofd-depothouder voor Nederland en Apotheker. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij JOH. DE ROOS en voor Goes en omstreken bij Qebr. MULDER, Drogerjjen en Verfwaren,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1