NIEUWSBLAD historisch VOOR ZEELAND No. 84. 1904. Donderdag 14 April, 18e Jaargang. CHRISTELIJK- i De Chr. Sehool te Goes. VERSeHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN elkhn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p, p. 0,95. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. XTXX. Colijnsplaat, ook voor Cats, 14 en 15 April v. m. 13 April 1904. Wij herinneren er nog eens aan dat Vrijdag 15 April de laatste dag is dat men reclameeren kan op ongezegeld papier bij het gemeentebestuur als menniet op de nieuwe kiezerslijst staat en meent dat men er wel op staan moest. fc Het is voor een kring onzer lezers van beteekenis iets te weten omtrent den loop der bevolking uit Zeeland in onze verschil lende krankzinnigengestichten verpleegd. Het verslag van de Staats-inspeeteurs aan den Minister van Binnenlandsche Zaken geeft ons over de jaren 1894, 1895 en 1896 de volgende cijfers voor zoover Zee land betreft. In die jaren waren uit Zeeland verpleegd Bloemendaal (N.-H.) 4 mannen 3 vrouwen Delft 4 3 Deventer 13 4 Ermelo ('s H. Loo) 73 58 Ermelo (Veldwijk) 8 5 's-Gravenhage 1 Loosduinen 63 «49 Medemblik 11 5 Rosmalen 22 32 Termunten 2 Utrecht 8 5 Vught 6 12 Zutfen 6 251 mannen 211 vrouwen Dit is te zamen 462 patiënten of na aftrek van de verpleegden te 's-Heeren Loo, eigenlijk ideoten, 331 patiënten in drie jaren. Natuurlijk is deze bevolking zeer wis selende. Sommigen blijven slechts korten tijd, anderen levenslang, en daaitusschen met vele variaties. Enkelen jaren, anderen vele of weinige maanden. Het Staats- verBlag geeft ook deze statistiek maar om het altijd wisselende van verblijfsduur zou overneming daarvan de moeite weinig loonen. Als vaststaand cijfer van verpleegden in onze verschillende gestichten kan 200 worden aangenomen. Ds. Talma te Middelburg. (Slot.) In betrekking tot de oppositie van ker kelijke zijde tegen de Hooger Onderwijswet merkt spreker op dat een geestelijk lichaam als de kerk nooit geschaad kan worden dan door eigen gebrek en zwakheid. Het gevaar dreigt niet van buiten maar van binnen. En nog geldt van de kerk dat zij als de palemboom groeit onder den druk. Nu is aan de Herv. kerk in 1876 ont nomen niet een theologische faculteit waarin de verschillende theologische vak ken werden onderwezen, maar wat haar krachtens de wet van '14 toekwamop leiding van predikanten voor het Neder- landsch hervormd kerkgenootschap. De veranderde verhouding van Staat en Kerk maakte dat noodzakelijk. De Staat was niet meer voedsterheer der kerk. Groen van Prinsterer was het steeds een steen des aanstoots dat de Kroon de professoren benoemde, die nog wel een uiterlijken band aan de kerk hadden door hun lidmaatschap dooh velen tenminsteleeringen verspreidden die het wezen dier kerk aan tastten. Tusschen de tegenwoordige facul teit van godsdienstwetenschap en een theo logische faculteit is een hemelsbreed ver schil. En toch hebben Ned. Herv. predi kanten van naam dien toestand toen de Staat hem in 't leven riep, bevredigend genoemd. Wel hebben in de laatste jaren zich enkele predikanten tegen dien staat van zaken verzet, doch hun klacht heeft inde Ned. Herv. kerk tot nog toe weinig weer klank gevonden, Dr. Kuyper wordt in die kringen een gevaar voor de kerk geacht, Indien hij het eens gewaagd had dien toestand te veranderen, men zou hem toe gevoegd hebben: hou jij je handen er af. Bedenkt hoe hij dan ook de benoeming van alle professoren in handen zou gehad heb ben. Toch heeft hij beloofd ook dit vraag stuk te zullen oplossen, en te zien in hoever hij aan de wenschen der Herv. kerk in verband met ons staatswezen kan tege moet komen. Daarom betreur ik het dat nu de quaestie der Ned. Herv. kerk in verband gebracht wordt met deze wet en met dr. Kuyper, waar die er niets mes uit te staan had. Niemand was in staat een plan te gever, waarmee ook maar de helft der protesteerenden het eens was. Er waren gelijkluidende adressen van uitslui tend moderne en van uitsluitend orthodoxe ringen bij de Kamer ingekomen, zoodat de kracht en de beteekenis der adressen dezer predikanten tegen het H. O. ontwerp op spr. niet veel indruk gemaakt hebben. Voorts scheldt men het ministerie reac tionair. Niemand weet wat reactionair is, en of de regeering het is, weet Spr. ook niet. Bedoelt men er mee dat de regeering reageert tegen het liberaal beleid der laatste vijftig jaar, dan is dit zoo en indien zij dit niet deed, zouden wij haast vragen, waartoe dan iu 1961 ai die sLukte er vu^i. gemaakt Maar bedoelt men er mee dat de regeering het staatkundig leven zou willen terugschroeven naar vorige tijden, dan spreekt Spr. dit tegen want dit is uit niets gebleken. Het ministerie is thans beschuldigd van militairisme, omdat het een oorlogsschip heeft laten bouwen. Deze klacht vermin derde al wat, sedert de oorlog uitbrak en Japan zoo dicht bij Java ligt. Velen van die klagers zouden nu wel gaarne een paar schepen meer hebben om onze bezittingen in de Oost te beschermen want werden die ingepalmd, dan zou hot denkbeeld van Van Kol in 't water vallen, namelijk om een deel onzer bezittingen te verkoopen. Maar de snelvuurkanonnen dan en dat nog al tegen Kerstmis Ja, tegen Kerst mis, dat kan nu eenmaal niet anders de wijl de begrootingen omstreeks dien tijd behandeld worden en dit voorstel tegelijk daarmee moest behandeld worden. Een kanon is trouwens alleen leelijk als 't ge bruikt wordt in den oorlog. Over die kwestie onzer verdedigbaarheid kan men verschillen maar dit is zeker dat wij den vijand reeds op een afstand kunnen houden, als wij toonen er iets voör over te hebben. De volksgeest, eens ontwaakt, zou zich, in tijd van nood tegen de regeering keeren, wanneer het volk ten strijde moest met halve hulpmiddelen. Wij moeten ons in richten op het verkeer in een wereld die niet gelijk Camphuizen »wèl wil". En dan do tegenwoordige kanonnen deugden nietdat durft niemand ontkennen. Het eenig bezwaar was dat men te weinig tijd had om er over te praten. Maar het is erg onwetenschappelijk te meenen dat men door te praton tot meerdere kennis om trent de snelvuurkanonnen komt dan de deskundigen die men heeft kunnen raad plegen en op wier advies wjjl men niet alles weten kan men moest afgaan. Een andere grief is de «protectie", het verzamelpuntje waarom alle partijen links zullen worden vereenigd. Maar ook hier is verwarring. De Tariefwet is een een voudig ontwerp tot uitbreiding der indirecte belastingen. Dit kan meebrengen dat allerlei dingen duurder worden, evenals tal van zaken waarop accijns wordt geheven. De N. R. Ct. zegt dat «het volk" deze tariefwet niet wil, maar laat zij dan zeggen wat het wól wil. En dan er moet toch geld zijn. Dan de directe belastingen veihoogen, zeggen de liberalen. Maar minister Pierson heeft gezegd dat met de directe belastingen de uiterste grens is bereikt. Tegen protectie wil bij die bestrijders ook niet zeggen Voor vrjjhandel. Troelstra en Smissaert gaan hierin niet samen. En de N. R, Ct, zei reeds: dan maar geen sociale hervormingen; Maar dat betwist weer de Midd. Crt. Het is dus moeilijk voor de heeren om de zaak tot een goed einde te brengen. Bescherming van de nationale nijverheid is 't doel, zegt de minister. Maar de handel dan, zegt de vrij handelaar. Maar vrijhandel is geen ideaal, al hadden alle volken vrijhandel. Het ideaal van den vrijhandel is dat alle Ungen voor den goed koopsten prijs worden gekochtmaar dat is niet het Arbeids-ideaal. Men zou dan krijgen een volk enkel van expediteurs, bootwerkers, schippers en kaaskoopers. Eenzijdige ontwikkeling van het volksleven is geen voorrecht. Spr. vergelijkt hier een bootwerker en een bankwerker. En ei zijn toch ook nog andere bedrijven dan die van het havenbedrijf. Toen Antwerpen dreigde, zijn miljoenen aan oen waterweg besteed om Rotterdam haar volle kans te geren. Dat is uitstekend, doch dat is niet om den handel, maar om het transito-verkeer, en er zijn nog andere belangen die niet ver waarloosd mogen worden. Daarbij zie op de omliggende landen. Duitschland heeft een veel hooger tarief. Daar heerscht protectionisme in den hoogsten graad. En nu zegt de lib. pers dat Duitsch land tut zoo' grco-ic" welvaart ig gcïiomsn. onder dit protectionistisch tarief dat geen verhooging er van noodig is. Maar ziet gij dan nu wel dat ook uwe theorie van den vrijhandel onjuist is. Zelfs in Engeland, het land van den vrij handel, worden protectionistische neigingen bemerkt, seint Reuther, een bericht dat de N. R. C. er spijtig bij doet opmerken dat Reuther dergelijke dwaze berichten ook wel voor zich houden kon. De inzet der linksche partijen tegen deze tariefwet is door en door oneerljjk en valsch. Zij maken er van een quaes tie van rechts en links. En nu zjjn de parr tijen der linkerzijde, liberalen, vrijzinnig democraten en sociaal democraten, het wel eens negatief, namelijk dat 't ministerie- Kuyper weg moet. De soc. dem. zeggen 't ook. Die gaan steeds voorop. Die hob- ben ook hier de leiding. Maar positief, wat wel moet, zijn zij het op alle punten oneens. Maar mijne hoeren, wat dan? Gjj zjjt toch geen nihilisten, die roepen: laat sprin gen den boel, dan bloeit het nieuwe leven van zelf weer op. Waar gaat dat naar toe? Een socialistisch ministerie, daaraan is in geen jaren te denken. Een liberaal ministerie met vrijzinnig democratische ministers? Maar dat is niet mogeljjk zon der den stouD, de leiding der sociaal de mocraten. En daarbij is het land niet veilig. Ook zjjn wij bevreesd voor een liberaal kabinet onder die leiding. De liberale partij heeft nooit gewillig ons onze vrij heid en rechtsgeljjkheid gegeven. En nu zullen de socialisten met meer consekwen- tie dan de liberalen doen wat dezen deden. Yan de liberale partij is het iets dat veel lijkt op zelfmoord, te hoop te loopen bij deze Szatenverkiezingen om de positie der regeering te verzwakken. Als eerlijke oppositie partjj was het haar taak de re geering te controleeren, met een wezen lijke, zakeljjke controle. Doch dit doet zij niet. Het eenige punt, waarover zij licht verspreidde is het Tabaksreeht (voorgesteld door Mr. Fokker, c. s.) en dat recht juist heeft niets met protectie te maken. En nu moet zjj hulp zoeken bjj hen die de grond beginselen harer eigen politiek tegenstaan. Bjj Troelstra die ook de vrjjzinnig demo craten veracht; bij spreekt o. a. smalend van hun ambtenaars met vaste traktemen ten. Ik gun den liberalen en vrijzinnig democraten dezen steun. Maar door dien te aanvaarden zetten zij de hoogste belan gen van het volk op 't spel. Spr. is meer anti-socialist dan anti-libe raal, De liberale partjj is als staatspartij uit den tjjd. Doch de socialisten vertol ken nu, voor een breed deel des volks het zelfde waaraan vroeger de liberale partjj uiting gaf in haar kring, naraeljjk anti- clericale hartstocht. De sociaal democratische partjj is de vijand, en daarom betreurt Spr. het dat het liberalisme dien vjjand een plaats heeft ingeruimd welke hem niet toekomt. Be treurt het dat alle sociaal democraten in de Kamer, uitgez. Troelstra er in ge bracht zijn met liberale hulp. Het is dan ook een groote laftieid van de liberalen dat zij dezen steun der soc. dem. aanvaar den, en steeds door de antirev. den strijd tegen de soc. dem. laten voereD, terwijl %j in de binnenkamer, veel meer dan' wij, zich neer vijandig over de soc. dem. uitspreken. Maar dat doen zij in 't geheim. In 't open baar zijn zij den soc. dem. aangenaam. Ia een prachtige slotperiode zet Spr. uiteen waarom het kiezersvolk bij de Juni- stembus een votum van vertrouwen heeft te geven aan dit ministerie. Het is omdat het heeft gevoerd een nationale politiek. Het zal nooit trachten kerkeljjke vormen in te drukken op het maatschappelijk leven. Het wenscht geen macht te verzekeren aan de a. r. beginselen anders dan die zjj hebbsn door den invloed dier beginselen zeiven. De agitatie der liberalen is onvruchtbaar, wijl die alleen afbreekt. Wanneer die door ons volk wordt verloochend, dan is dit een bewijs dat het gevestigd is in de over tuiging van 1901 dat de eere Gods ook in het politieke leven het eerste ie, waar door alles moet worden beheerscht. In de overtuiging dat de volksbelangen bjj de mannen uit dat Chr. Kabinet veilig zijD, wiens politiek er op gericht is alle dingen die God in de wereld gebracht heeft te brengen op hun eigen plaats, naar 's Heeren woordWandelt in de wegen die ik u wijzen zal, zoo zal 'tuwèl gaan. {Applaus!) Wegens plaatsgebrek moeten wij dit ver slag op zijn sociaal democratisch besluiten met de vermelding dat twee sociaal de mocraten in debat traden en door den spreker op afdoende wijze werden beant woord, en de collecte voor de diamant bewerkers ruim f10 opbracht. F.n Melchers, die mede is aanbevolen door het toenmalige blad van den christen democraat De Vries. Red. In een stampvolle zaal van de Prins van Oranje werd het gouden jubiló der school door de vrienden en voorstanders Maandagavond half acht gevierd. De voorzitter de heer Donner liet zingen Ps. 77 7 en sprak een kort openingswoord, waarin hij herinnerd# san den toestand voor 60 jaren; toen was er geen chr. school- onderwjjs, en werden de voorstanders in de stichting van chr. scholen door de regeering zeer bemoeiljjkt. Dit gold ook voor Goes, waar de jjverige pogingen van de heeren C. C. v. d. Bosch, ds. A. de Brujjne, J. K. v. Baaien, Muller, P. Geensen en P. Fabery de Jonge eindelijk bekroond werden. Vjjftig jaar stond hier sinds deze school als een getuige van Gods almacht, liefde en trouw; en dat het chr. onderwjjs alhier een goeden naam heeft dankt bet aan den heer de Hoogb, het bekwame hoofd der school. Daarna ging ds. v. d. Veen voor in 't gebed. Het woord is daarop aan den feest redenaar voor dezen avondds. Talma. Spr. begint met te zeggen dat hij gaarne met deze Chr. school 't zoo zeldzame gouden feest kwam vieren doch er eigenlijk geen recht t,oe heeft als behoorende hij tot de jongeren die den strijd voor de Chr. School niet hebben meegemaakt, en niets hebben gedaan dan genieten van de vruchten door wie ons voorgingen in lange, vaak bange worstelingen (getuige ook Goesverkregen. Toen Spr. aan den. schoolstrijd ging meedoeD, was de strijd feitelijk reeds beslist, en de ban gebroken die op het streven naar Chr. onderwjjs lag; de wet-Mackay van 1889 die de rechtsgeljjkheid bracht, was er al. Hetgeen men nu aanvaardt als iets dat van zelf spreekt, was echter in die dagen een voorwerp van biddend verlangeD. En nu wil Spr. ons geen les in de geschie denis geven, maar alleen die geschiedenis ophalen om ons te doen zien waarom wij ons kunnen verbljjden en mogen bljjven' hopen. In de kringen der Christeljjke school spreekt men altjjd van de „neutrale" staats school als iets dat van zelf spreekt. Maar die neutraliteit is er het tegendeel vanhet is een noodding. Men heeft in de eerste helft der 19e eeuw met „neutraal" bedoeld dat er contact moest zijn tusschen den geest der sehool en het geestelijk leven van het volk. Het was toen de tjjd van reactie, na de Revolutiede tijd van het „niet te". Men was de pe riode van vrjjheid, gelijkheid en broeder schap to boven gekomen, en behield deze drieheid, doch getemperd. Vrijheid, doch Diet al te vrjj, want de revolutie heeft geleerd dat het dan niet goed gaat. Ge lijkheid, maar een beetje op eon afstand. Broederschap, maar niet al te innig. Daar mee stond in verband de opvatting om trent den godsdienst. Men vond de Revolutie had zich vergist door te meenen het te kun nen doen buiten God om; en dat zoo zei men willen wjj nu wel niet; maar die Chr. kerken moesten ook niet zoo verdeeld zjjn. Het moest toch een worden, wij moesten alleen zien op wat ons vereent, niet op het geen ons verdeelt. Niet te Lutherscb, niet te Gereformeerd, niet te Roomsch-Kath. En die menschen nu die te gereformeerd, enz. waren moesten meer ontwikkeld worden, totdat huD geestelijke kennis in deze drie woorden kon saamgevatGod. Deugd. On sterfelijkheid. Vrees God, leef braaf, en gjj zult ontvangen de onsterfelijkheid. Dat was de illusie dier eeuw, welke uitkwam ook in de schoolboeken als Brave Hendrik, Brave Maria en dergelijke, en uit den Bijbel, (want die mocht er ook nog wel zjjn, schoon slechts bjj brokstukken) de geschiedenis van Jozef en dergelijke dat bjj deze leer paste, dat de deugd beloond en de ondeugd gestraft wordt. Het was een opleiden tot de deugd. De kwaden krjjgen de klappen en de goeden geven ze, was de moraal, gelijk de zeer ouden onder ons zich nog wel herinneren. Langzamerhand, zoo meende meD, zou dan in de wereld inkomen die geest van verdraagzaamheid, waardoor tooneelen als die uit de middeleeuwen en uit den Her vormingstijd zouden onmogeljjk zijn. Doch toen is het gebeurd, waar men niet op gerekend had, dat het precies andersom is gegaan. De tegenstellingen, in plaats van te verdwijnen, zijn verscherpt. Men ging zien dat die vermenging van niet al te geref. of luthersch of Roomsch uttliep op een godsdienst die nóch geref. noch Roomscb, noch Luthersch was. Steeds breeder en dieper drong in hot bewustzjjn door dat de taak der gemeente was om in ieders opzicht en naar alle kanten heen de beteekenis van het Evan gelie voor het volksleven tot openbaring te brengen. Dit kwam uit in den Reveil en de Afscheiding, natuurlijk tegengestaan door hen die den geest der eeuw verte genwoordigden. Die menschen waren daarbij echter meerendeels te goeder trouw meenende te moeten strijden voor den godsdienst die, volgens hen, alleen beant woorden kan aan de behoeften van allen, en nu zagen zij in deze nieuwe beweging een poging om de verwezenlijking van dit ideaal onmogelijk te maken. En dit maakte het leven voor de christenen zoo moei'jjk. Ook te Goes. Pas in 1854 kon de school ge sticht worden, na 4 jaren strijdens, en dat bjj een grondwet waarin Thorbecke reeds in '48 schreef dat het geven van onderwjjs vrij is. Want Thorbecke is in theorie altjjd voor de vrijheid geweest. Helaas heeft hij ze in de De zeer ouden Hier vergist de heer Talma zich. Nog in 1869 gebruikte men o. a. op de openbare school te Zierikzee de bo vengenoemde leesboekjes met Vader Jacob, Moeder Anna, e, a.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1