N1EUWSBLAD VOOR ZEELAND Zaterdag 13 Februari. 18e Jaargang. Ho. 59 1904, GHRISTELIJK- HIST0R1SGH elbiirg. erskneeht Mei «ikucclit BRASSER, West- rg)- met Maart AKERSOECÏÏT edit, F. Ie Knecht Mei ren meid Mei Mei VERSCHIJNT Wed. Bij flit flnamer behoort eei Bijrepel. Sociale wetten ter bescherming. A POKRIEFEN. S. j. DE JONGE VERWEST, te F; P. D'HUIJ, te Middelburg. Goes PRIJS DER AÜVERTENTIËN RECLAMES. Belangwekkende geschiedenis van een Schipper. Gemengde Berichten. IN ECHT, metselwerk, bij J. nr. timmerman, skerke). art a. s. broodbezorgerbij )ordsingel R 64, Middelburg. ei gevraagd t. CR, St. Jacobstraat, Goes. mrstelling ©E'fsfejaPOls.'fe ïtAAMER, Arnemuiden. Kamperland, uni a. s. biedt zich Zeeuw", Goes, art e. k. KORSTANJE Cz., t e n d ij k e. de Wed. J. B0SSE- elburgNoordweg. NSTBODE kan melken. ERSE, Pluimstraat, Dienstbode uffr. TAN RIEL, d e 1 b u r g. TELEGRAAF. lari. van Antwerpen ndag) a'morg.7,u 3ÜRG ïari. irikzee. Zond. Maan. Dinsd. Woen. Dond. Vrijd. Zater. Zond. Maan. ZIEBIKZER. 21 7,30 22 7,30 2,30 23 7,30 2,30 24 7,30 2,30 25 6,30 2,30 26 7,30 2,30 27 7,30 2,30 28 7,30 29 7,30 2,30 elijks om 7,30 's mor- rd 's Zondags) van 15 's middags. ELB. ROTTERDAM. ïari. 8,- 8~ 8,- 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 8,15 ortjjd. 50a)ï) nm. 3,23c). 15 a) nm. 3,50. 0,25 nm. 1,55. 1,50bj 3,23c). na het vertrek van ;e n. Keuzen vm. 8,50' iskens, Borsselen eH i.23 naar Breskens, n naar Borsselen en amaakt. El.ken MAANDAG-, WOENSDAG- cn VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. Onzo lozers hebben in het voorlaatste num mer van ons blad een uitvoerig artikel kunnen lezen onder den titelArbeids-con- tract, onlangs kon men een dergelijk arti kel vinden onder den titel Arbeids-wet. We vermoeden dat menigeen onzer lezers deze dingen ongelezen Iaat, of althans de beteekonis niet juist snapte. Daarom zij het ons geoorloofd de betoe- kenis van die zoogenaamde sociale wetten ovon voor onze lezers duidelijk te maken. Daar is geen antirevolutionair die bet ontkent, want bet is in de laatste jaren meor en meer duidelijk geworden stoor nis in de maatschappelijke verhouding van hen wier kapitaal in hunne handen en spieren zit, en do anderen wier kracht in hun geestelijke of financiëele meerderheid schuilt. Die stoornis, gewoonlijk strijd tusschen kapitaal en arbeider genoemd, meer ontdekt dan ontstaan in den loop der jaren, heeft de samenleving op gespannen voet gebracht, en is oorzaak geweest dat de een op verweer en de ander op lijfsbe houd, desnoods met gewelddadig ingrijpen bedacht is geweest. Een groep is van meening dat slechts omkeering van den bostaanden toestand nieuw bouwen op de puinhoopen van het verleden, in staat zijn zal te verbeteren de vele misstanden die storend werken op de verhouding, op de onderlinge verhou- didgen. En aan de overzijde staat een, misschien even groote groep, maar uit den aard der zaak rustige, die geen verande ring in den bostaaDden toestand wil, over tuigd als ze is, dat het beste of het eenig mogelijke, bereikt is, en persoonlijke onge rechtigheden onuitroeibaar zijn. Aan de eene zijde dus anarchisten en sociaal democraten en aan de andere zijde conservatieven. Twee onverzoenlijken op het maatschap pelijke slagveld. In dien strijd tusschen do twee uiterste partgen, die zou kunnen leiden tot burger- oorlog en bloedige twisten neemt onze christelijke regeering do taak van »bescher- men" op zich. En het is daarop dat we in verband met de telkens weder bij de Kamer ingediende 1. PEUIL LETOIT. Onze lezers zullen meerendeels wel ken nen do Apokriefe Boeken, die in de groote uitgaven van den Statenbijbel achter Oud- en Nieuw- Testament afgedrukt zijn, ofschoon ze in tijdsorde op 't O. T. zouden moeten volgen. Onze vertalers hebben deze vooraf doen gaan door een nog altijd zeer lezens- waarde Waer schouw inge, waarnaar we de lezers vorwijzen, die omtrent den naam Apokrief en de waarde en onwaarde dezer Boeken iots meer begeeren te weton. In de Luthersche Kerk staan zij iets hooger aan geschreven, terwijl de Roomsche Kerk do meeste a's kanoniek beschouwt. Groote waarde hebben zg in elk geval voor de konnis van 't Jodendom in de eeuwen, die de openbaring van 't Koninkrijk der He melen onmiddellijk voorafgegaan zijn. 't Is echter niet over de bovengenoemde Apokriefe Boekon, dat ik een en ander wil mededeelen. Er zijn er n.l. nog een aan tal meer en dat niet alleen bij 't Oude, maar ook bij x 't Nieuwe Testament. Ik stel mij voor daarvan enkele te bespreken, die van belang mogen geacht worden voor 't verstaan der H. S. en die ons doen in leven in de denkwereld der Joden, waarbij de prediking der Apostelen zich aansloot alsmede in de denkwereld der eerste Christenen, zeer Kort na don Apostolischon tijd. Voor ditmaal een en ander over 't Boek Henoch. Onze lezers konnon de profetie van He noch in vers 15 van den Brief van Judas. zoogenaamde sociale wetsontwerpen do aan dacht onzer lezers voor een oogenblik vos- tigen willen. Bescherming, niet zooals men menigmaal meent, der mindere standen of der kleine luiden of hoe men ze ook noemen wil, maar beccherming ook tegenover bon die leven van kapitaal en intellect even goed als tegenover hen die leven van handen arbeid. Beiden behooren tot de zwakken. Als het gaat om durf en spierkracht dan is do eene do sterkste als het gaat om intellegontie of kapitaal dan do andere. Bij de werkstaking nu een jaar goleden moest de regeering de beschermende hand uitstrekken over machtige maatschappijen en sterke ondernomingen. Nu is de regee ring doende de beschermende hand uit te strekken over de menschen van kleine middelen. Tegenover het »alles of niets" van de uiterste partijen heeft de regoering haar «ieder op zijn plaats" te stellen en te hand haven. Uit dat oogpunt hebben we de ingediende sociale wetten te beschouwen, en hoewel de studie van deze wetten tot de juridische vakstudio behoort en zij onzen lezers slechts weinig belang inboezemen zal, toch zij het ons geoorloofd tot toelichting van de sociale wetten tot beschorming, niets mee te deelen uit de laatstelijk bij de Kamer ingediende wetsontwerpen. Onder de misstanden in het maatschap pelijke behoort het arbeiden in ongezonde on onveilige werkplaatsen het werken van vrouwen en kinderen arbeidsduur eu rusttijden het leorlingenstelsel. Niet zelden was hij die alleen zijn arbeidskracht bad aantobieden, door de omstandig heden gedwongen aan al deze schadelijke invloeden zich te onderwerpen, of dwong hij zichzelf, uitgelokt door een premie, zich daaraan te onderwerpen. Een omvangrijke verzameling wettea ondsr den naam van Aibeids-wet is in staat van wijzen en zal trachten in dit opzicht bescherming te brengen, gelijk da Ongevallen-wet dat heeft beproefl op haar terrein en de pensioen-wetten dat straks naar we hopen zullen doen op hun terrein. Het arbeids-contract, nu ingediend, be doelt bepalingen in 't leven te roepen be treffende dienstveihoudingen s. a. het Innen In 't O. T. wordt deze profetie niot ge vonden, en onze Vertalers veronderstelden dat zij „van hand tot hand onder de Jo den overge'everd" was. Nu is dit niet onmogelijk, maar Judas had ze toch wel geschroven vóór zich zo komt voor in de inleiding op 't Boek Henoch, van welks bestaan onze Vertalors geen kennis droo- gen 't werd eerst in 1773 door den be roemden reiziger Bruce in Abossinië terug gevonden (enkele ontbrekende deelen pas eon jaar of twaalf geleien in Boveu-Egypte) die drie exemplaren medebracht-naar Europa. Men meent dat 't, althans voor een deel, geschreven werd in don tijd der Makka- beërs, dus tusschen 167 on 37 v. Chr. Bruce vond 't in de zgD. Ethiopische taal, waarin t blijkbaar uit het Grioksch was overgezet, doch ook do Griekscho tekst was vermoedelijk weer een vertaling, uit 't Hebreeuwseh. Een geheel vormt 't boek nietof dit misschien daaraan ligt, dat wij 't slechts voor oen deel kennen, of or m. a. w. stukken verloren zijn gegaan, dio do nog aanwezige deelen aan elkaar heb ben geschakeld, is moeilijk te zeggen. Laten wo zien, wat de hoofdinhoud van 't boek is. „Henoch, een rechtvaardig man", al zoo luidt de aanhef, „wions oogen door God geopend waren, zoodat hij een heilig ge zicht in de hemelen zag, 't welk de En gelen hem toonden, die alles van hen ver nam en zeor wol wist, wat hg aanschouwde maar niet voor dit geslacht maar voor de latere geslachten, die komen zullen", doze Henoch dan verkondigt dos Heeren komst ten gerichte met de woorden, in don Judusbrief bewaard„Zie, de Hoere UITGAVE DER FIRMA EN VAN van werklieden en dienstboden en de op zegging van dienstbetrekkingen, het uit betalen van loon, het opleggen van boeten. Dit arbeids-contract, tbans aangeboden, is het wetboek van den Nederlandschen werkman, hot bepaalt de rechtsverhouding die het laven van den werkman in onze maatschappij beheerschan zal, en maakt als zoodanig deel uit van het stel sociale wet ten ter bescherming. Ia deze wetten ter bescherming is duide lijk en klaar het onderscheid aangegeven dat ons scheidt van de liberale, vrijzinnig- democratische, of sociaal-democratische wet gevers. De laatsten wanschen ta regelen, de eer sten te beschermen. Da antirevolutionair treedt op met zijn wet als er klacht is o.ver- of vrees voor onderdrukking en trekt zich terug als vrees of klacht voorbij is. De partijen der linkerzijde stellen zich een idelaal voor van maatschappelijke ver houdingen, en .willen dat ideaal bereiken door de regeling aan derf Staat op te dragon, en alles te vormen naar een schoonschijnend, en niet zelden werkelijk)ook schoon, mo lel. Dia lea heeft do Goefche afgevaardigde ter Tweede Kamer Thfc mr. de Ssvornin Lehman ons in zijn Gezag en Vrijheid, geleerd, en het is uit dit oogpunt dat we eenigszins helderder klik kunnen verkrijgen op de ingediende sociale-wetten van dit, Kabinet, op de critiek door de bladen dar linkerzijde op die wetten geleverd, en straks op de behandeling dier wetten in de Sta ten Generaal. Sociale wetten ter bescherming die wenscht de antirevolutionair. Sociale wetten ter regeling die wenscht de sociaal democraat. Ea de liberaal en da vrijzinnig-democraat is het in beginsel met den laatste eens, maar dingt af. 12'Februari 1904. Kiezers, zorgt voor uw Kiesrecht Maandag a. s. 15 Febr. is 't de laatste dag waarop men zich alsnog ten gemeentehuize kan aangeven. Daar zal men u zeker/gaarne in lichtingen geven zoo gij dienog noodig hebt. Ia den Duitschon Rijksdag heelt het komt nut zijn tienduizenden heiligen, om gericht te houden over al.'en, en te straffen alle goddeloozen onder hen van wege al hun goddelooze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben en vanwege al de harde woorden, die de goddelooze zondaars tegen Hem gesproken hebben. En dan stelt de schrijver tegen elkander over de gehoorzaamheid der gansche Na tuur aan de ordinantiën van haar For meerder en do ongehoorzaamheid der men schenkinderen. De hemellichten wijken niet af van hun banen, winter eu zomer ver schijnen op hun tijd „zooals God 't ver ordend. heeft, geschiedt 't alle3 maar gij, goddeloozen, gij heat niet volhard in de gehoorzaamheid, de Wet des Heeren hebt gij niet vervuld, ma3r overtreden." Daarom wacht daar den goddeloozen straf, maar «de uitverkorenen zullen licht en vroolijk- heid en vrede hebben en zij zullen 't land erfelijk bezitten; zij zullen niet gestraft worden al de dagen huns levens, zij zullen door geen plaag of oordeel sterven, maar 't getal hunner dagen voleindigen en in vrede oud worden de jaren huns heils zullen vele zijn, eeuwige vreugde en vrede al de dagen huns levens." Dit is de korte iDhoud van de eerste afdeeling van 't boek. De tweede, waarin niet Henoch, maar de zoon Lamechs, dus Noach optreedt, be vat de bekende oud-Joodscho mytisehe ver klaring van Gen. 6 1, en 2 (die ook ten grondslag ligt aan Bilderdijk's eposde ondergang der Eerste Wereld). Tweehonderd Alleen in de St.-Vert. lees ik„is geko men", in alle andere vertalingen, die mij ten dienste staan, vind ik „komt." van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. sociaal democratisch lid voorMainx David, zich, onder instemming zijner partij los gemaakt van Marx met deze woorden «Marx was een groote in hot Rijk der wetenschap, een baanbreker wiens ver diensten voor do arbeidersklasse niet zullon uitsterven. Maar Marx is voor ons geen wetenschappelijke paus". Volk 10 Feb.) Ia dit gebruik maken of ter zijde stellen vau een «baanbreker" ligt taktiek. Een taktiek die echter op den tegen stander geen vat heeft, dewijl zij al te doorzichtig is. De Heer K. Timmerman, schipper op Amsterdam eu wonende te Schermerhorn bij Alkmaar, deel le aan onzen verslaggever onlangs mede dat men hem een goeden raad gegeven had, n.l. om de Pinkpiilen voor zijnen geschokten toestand aan te wenden. Hij was niet meer in de lente zijns levens, daar hij zijn 65e levensjaar bereikt had, en voelde zulks nog te meer daar hij sedert 30 jaren aan eene groote zwakte in den rug lijdende was geweest. Tengevolge van zijn zwaren arbeid in weer en wind werd zulks er niet beter op, tot dat een zijner vrienden hem de Pinkpiilen aanraadde. D.e krach teloosheid in den rug was zoo erg dat hij zich met moeite kon oprichten en was hem het werken onmogelijk geworden. Ik was om zoo te zeggen, ging hij tot onzen ver slaggever voort, te huis vastgekluisterd, alle3 behalve in den geest van een varens gezel. Wat ik er ook voor aanwendde, niets mocht balen, de nachten bracht ik slapeloos door wegens de pijnen. Ik volgde den raad mijns vriend op en liet mij van den Heer van Tuijll, drogist te Amsterdam, eenige doozen komen van de echte Pinkpiilen van Dr. Williams, weldra gevoelde ik mij krach tiger, begon eens uit te gaan, het wande len vermoeide mjj niet meer en met een glans van vergenoegen en van dankbaar heid op de lippen verhaalde hij mij zijne bekomene genezing door het geregelde gebruik der Pinkpiilen. Thans ben ik niet Engelen, aangevoerd door Sjemjaza, ver zamelden zich op den Hormon en verbon den zich onder eede, vrouwen te nemen uit de dochtoren der menschen uit deze ver menging werden de reuzen geboren, die zich overgaven aan de onnatuurlijkste on tucht, tot de aarde wraak riep vanwege de ongerechtigheid. Verder wordt ons ver haald, hoe de gevallen Engelen do menschen onderwezen in de kunst van 't wapensme den, van 't bewerken van goud en edel gesteente, van 't blanketten, van tooverij en ook in de storrekunde, die dus ook als iets verkeerds beschouwd wordt, in strijd met andere deelen van 't Boek Henoch, waarin de kennis der hemellichamen als een kostbaar Godsgeschenk beschouwd wordt een bewijs, dat deze afdeeling met de andere geen geheel vormt, wellicht van elders ingevoegd is. Als nu 't geroep van de aarde opklimt tot vóór de poort des hemels, vragen de vier Engelen Michaël, Gabriöl, Soerjan cn Oerjan Godewat zullen wij doen en nu zendt God den Engel Arsjalaljoer naar Noach, om hem 't toekomstig Godsoordeel aan te kondigen en den weg tot ontkoming te wijzen de Engel Rafaël zal Azazel, den overste der verleidende geesten binden (Azazel is, zoo als men weet, de naam, die ia de beschrij ving van den Verzoendag in onze Vertaling door «weggaanden bok" weergegeven is anderen denken aan oen plaats in de woes tijn, doch de Joodsche uitleggers aan eon boozen geest vgl. ds. L. Schouten, De Tabernakel volksuitgave bladz. 351 vlg.) Gabriël zal ten strijde uittrekken tegon de reuzen en dezen zullen 't zwaard tegen elkander keeren en allen omkomen; Michaël meer als op mijn stoel vastgenageld, maar kan ik ondanks mijne 65 iaren mijn beroep van schipper weder uitoefenon. Ik ben persoonlijk, zoo ging hij voort, naar den Heer v. Tuyll gegaan om hem mijne wondervolle herstelling te vertellen en te doen blijken. Do zoo krachtige werking die de Pinkpiilen op het bloed uitoefenen dat zij hernieuwen en verrijken, maken ze onovertreffelijk tegen bloedarmoede, al- gemeene zwakte, seheele hoofdpijn, ze nuwpijnen, zenuwziekten, verblin dingen, duizeligheden, hartkloppingen, onregelmatigheden. Prijs f 1.75 de doos, f9per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rot terdam. Hoofd-depothouder voor Nederland en Apotheker. Franco toozending tegon postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij JOH. DE ROOS en voor Goes en omstreken bg Gebr MULDER, Drogerijen en VerfwareD. Onze Middelburgscho corresp. schrgft: Daar zijn er onder ons die „een boekje kunnen opondoen" van de concurrentie. Do concurrentio nijpt, plukt, zuigt, be zorgt lasten en geeft zorgen. Ea wie gevoelt niet den schorpen prik kel der concurrentie Misschien hij niet die tion talenten out- ving, maar allen die het met vijf of drie talenten doen moeten vinden concurrentie naast zich, en zij die met één talent ar beiden moeten en zoo zijn toch de meos- ton ondervinden al het drukkonde van den scherpen strijd om het bestaan. En wat is er tegen te doen Slechts één ding: met ijver en met vaar digheid arbeidon, opdat men een plaatsje verkrijge in dat groote samenstel dat men maatschappij heet, ot er een plaatsje moge behouden. Dat was de nuttige les die onze districts schoolopziener, de heer J*:H. Blum, den opgekomen leden van Patrimonium Dins dagavond bracht. In welsprekende woorden, zooals de heer Blum dat kan, wees hij in den aanvaDg zijner rede op onze roeping als Nederlan ders om de bandon uit de mouw te ste ken, opdat we niet gedrongen zouden wor den van de plaats door ons ingenomen, of zal de booze geesten binden onder de heu velen der aarde en allo boosheid op aarde vernietigen dan zal een beerlgko tijd aan breken, want allen zullen wandelen in de wegen der gerechtigheid en den Aller hoogste aanbidden en één maat zaads zal tienduizend maten geven, en één maat olijven tien oliekuipen vullen. In de derde afdeeling wordt verhaald, boo Henoch vóór den val der Engelen verborgen word, zoodat niemand wist, wat van hem geworden was; zijn wandeling was onder do Heiligen en ouder do wach ters (vgl. Dan. IV 13) en dezen gelastten hom den gevallen Engelen hun straf aan te zoggen, in den Naam des Heeren. Henoch volbracht dezen last (is hier niet een spoor van de gedachte, in l Kor. VI3 uitgesproken en de gevallenen smeekten hem, Gode een verzoekschrift te hunnen behoeve aan te bieden. Henoch stelde dit op en zat noder aan de oevers van één dor bekoD, waaruit do Jordaan ont staat; terwijl hij zijn geschiift las, sliep hij in. In den droom aanschouwde hg den Heilige op Zijn Troon en doze sprak 't doomvonnis uit over de gevallen Engelen en hun kinderen, do reuzen (wo donken aan Hebr. II 16), opdat Henoch hnn bg 't ontwaken deze ontzettende uitspraak zou to kennen geven. Merkwaardig is zeker 't donkbeold, dat een mensch optreedt als middelaar bij God voor de Engelen oon bewijs, dat in de Joodsche voorstelling de Engelen niet juist boven den mensch ge steld worden (vgl. wat Dr. Kuyper hier over in zijn studie over De Engelen Gods gezogd heelt). (Wordt vervolgd./

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1