NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 42. 1904. Dinsdag 5 Januari. 18e Jaargang. GHRISTELIJK- HISTORISCH Haar Mei voor eene weet. Builenlandseli Overzicht VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, :e Middelburg. f» „De vrije arbeider gehoorzaam PRIJS DER ADVERTENTIËN ar biedt onder- gers en Vrienden -MEIJLER, en Gonfecties. ers, vrienden en de wisseling des JBREGTSE, rde Singer-Naai- uwmachinerieëa. delburg. iwenscht met de aan alle vrien- nnen als buiten CLERCQ, t, en Familie. .904. Bakker. nm. 3,23c). nm. 3,50. nm. 1,55. 3,23 c). et vertrek van Teuzen vm. 8,50 s, Borsselen en naar Breskens, Borsselen en ROTTERDAM. derdags en Zater- van Middelburg nst. -ROOSEND. 7,55 8,5 8,13 8,25 8,40 9,1 9,10' 9,23 9,27 9,45 2,7 2,17 2,25 2,37 2,53 3,14 3,23 3,36 3,40 4,15 4,37 4,55 5,15 5,30 5,33 5,46 5,55 6,21 6,32 6,44 6,52 7,3 1,20 2,25 2,55 4, 3,52 4,3 4,11 4,23 4,39 5, 5,9 5,22 5,26 5,50 6,13 10,6 6,32 10,19 7, 10,40 7,30 11,10 7,52 11,35 8,1011,48 8,30 12,5 8,44 12,17 8,47 12,19 ,9 12,30 9,9 12,37 9,35 12,58 9,46 1 10 9,58 1,22 10,6 1,29 10,17 1,38 7,30 8,35 6,17 7,20 IENST. elburg. 'lm. vm. 4,50r, 1,45nm.12,30, ,15,5,-, f 5,55 10,15. e. arkt) vm. 5,20, f 12,35, 1,20, ,5 6,—, 7,— deren. ELK.EN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN i. Onder dezen titel is in de bekende, zeer actieve drukkerij „Vada" te "Wageningen, de lezing ter perse gelegd, door Dr. B. Wielenga te Arnhem op 20 Jan. 1903 al daar gehouden voor de afdeeling „Patri monium", aangevuld met de hierover ge voerde discussie tusschen dezen schrijver en den hoofdredacteur van het weekblad „Patrimonium", Ds. A. S. Talma. Deze lezing en deze discussie behelzen de vraag, of wel waarljjk in onzen tijd de arbeider onder het gezag van den patroon staat, en aan den patroon gehoorzaamheid verschuldigd is. Ds. Talma had hieraan getornd en wilde liever gaan spreken van het zich schikken der arbeiders in zekere leidÏDg ven den patroon. Maar de Bazuinde Nederlander, De Zeeuw, de Stichtsche Crt., de Nieuwe Prov. Gron. Crt. en later de Standaard wederstonden hem hierin. Eu meent Dr. Wielenga, dat het publiceeren van zijne lezing en van het daarover gewisselde zal bijdragen tot het volledig overzien der quaestie, en wjj zijn dit met hem eens. En daarom, wanneer dr. W. in zijn voor woord de hartelijke hoop uitspreekt, dat zijne brochure eene ernstige, zakelijke be handeling in onze pers moge uitlokken, dan willen wij voor ons daartoe gaarne helpen opwekken; overtuigd als wij ons gevoelen, dat het leven in de arbeiders kringen steeds ondragelijker en onhoud baarder zal worden, wanneer de arbeiders zich zelf gaan beschouwen als zelfstandige aannemers van eene zekere hoeveelheid werk, alleen door een handelsbank en niet tevens door den gezag»band aan hun werk gever verbonden. De discussie tusschen Dr. Wielenga en Ds. Talma is ook nog niet geëindigd, maar slechts verschoven. Ds. T. heeft n. 1. be loofd bjj gelegenheid verder op de zaak in te gaan. Wij zullen nu eerst de lezing en daarna de discussie even aanstippen. Wie ds. Wielenga het woord Gods wel meermalen aan de gemeente heeft hooren bedienen, en daarbij getroffen werd door zijne praetische opvatting van dezen heili gen arbeid, door zijne heldere onderschei ding, beknopte afwerking en gevoelige woordenkeus, zullen met eenige gretigheid zijn opstel over het levensverband van den arbeider als zoodanig hebben ter band ge nomenen zij zullen daarbij, naar het ons voorkomt, niet teleurgesteld zijn geworden. Niet dat wij den indruk kregen, dat Dr. W. in deze lezing uitkwam in de volle hoogte van zijn betoogkracht, of dat wjj elke uitdrukking even gelukkig geko zen achten. Maar de hoofdbegrippen zijn Yerwest, Goea, 1. FEUILLETON. I. De voorbereiding. Reeds lang te voren had ik een voorstel overwogen van een mijner vrienden, die een broeder in Londen heeft, om hem op zijne reis naar de grootste stad der wereld te vergezellen, wanneer hij in den zomer zijne Londensche familie zou bezoeken. Ter vermeerdering mijner kennis van de Engelsche taal, en om eenigszins eene voorstelling te verkrijgen van eene stad, eene provincie gelijk wat de oppervlakte betreft, met ruim zooveel inwoners als ons geheele land telt, maar ook om eenige ontspanning te genieten na eenige maanden van drukken arbeid, en voorts om te zien, «wat je nooit hebt gezien", lachte mij genoemd voorstel wel toe. Toen dan ook alle moeilijkheden waren weggeno men, die mij wellicht zouden hebben weer houden, het land van Gladstone en Chamber lain te bezoeken, en mija toekomstige gast heer eene heels week vacantie had aaDge- hier toch met behagelijke inkleeding mede gedeeld. In de eerste plaats voert dr. W. het pleit voor eene zuivere beginselen-leer, eene deugdelijke theorie en een ondubbel zinnig, regelmatig gebruik van de daarbij noodige bewoordingen. Door die vastheid van spraak zijn ook vrienden en tegen standers beter van elkaar te onderkennen. Daarna beziet de schrijver de gezags- zaak der arbeiders in verband met de desbetreffende uitspraken der H. Schrift (1 Cor. 7 20-24; Efeze 6 5-8; Col. 3 22251 Tim. 6 1 en 2 Titus 2 9 en 10 Filémon 16 en 21 en 1 Petr. 2 vers 18 v. v.), en legt hij er vooral na druk op, dat het Woord Gods een blijvend, een eeuwig karakter draagt, zoodat, al wisselen de aardsche toestanden, deze toch telkens weer beschenen worden door den machtigen drang der stralenbundels uit die hoogere, levende Lichtbron. Dr. W. vestigt er ook de aandacht op, dat Jezus' apostelen geen program van sociale hervormingen in de wereld indroe gen, niet de toestanden, die bijna op elk gebied met de ware vrijheidsbegrippen streden, van luiten af gingen aantasten doch zij het kwaad in de hartader aan grepen, en de evangeliekiemen der vrij heid rondzaaiden, waardoor geleidelijk de sociale verhoudingen zouden verbeteren. Zij plaatsten het voornaamste bovenaan, de reiniging der ziel door den Geest Gods boven de reiniging der maatschappij door goede wetten en werk-contractende ze delijke vrijheid in Christus boven de uit wendige, lichamelijke vrijheid onder de mensc'nen. Alleen in het kerkelijk leven werd de vrijheidsgedachte terstond in wer king gebrachtmaar de maatschappelijke hervorming werd aan de toekomst over gelaten. Deze sociale hervorming moet nu be staan in het verbeteren, reinigen, zedelijk versterken van de banden, die God de Heere van ouds onder de menschenkinderen gelegd heeft, niet in het «opsnijden van die banden. Hier gaat dr. W. uit de analogie (uit de overeenkomst) doorredeneeren, en wijst er op hoe ook in de H. Schrift lij elkaar behandeld worden de verhouding tusschen overheid en volk, tusschen man en vrouw, tusschen ouder3 en kinderen en tusschen heeren en dienstknechten. Waar nu in de drie eerstgenoemde opzichten de verhou dingen door de werking van het Evangelie wèl gelouterd doch niet verbroken of weg genomen zijn, dient hetzelfde vastgehouden te worden ten aanzien van werkgevers en arbeiders. Al is de trek van slaafschheid, de trek van onmatige heerschappij voering uit hunne dienstverhouding weggesleten door de kracht van het Evangelie, tcch blijft het eene rfewsfverhóuding, waarin vraagd, om ons overal heen te leiden, werd het besluit genomen, bij leven en welzijn samen naar Londen te gaan. Het vooruitzicht vooral van zulk een gids, die er jaren lang woont, droeg er zeer toe bij, met vreugde den dag te gemoet te zien, dat 't kleine gezelschap van 3 personen zich aan boord begeven zou om de Noordzee te «beploegen". De Nederlandsche Stoomvaart Maatschap pij Zeeland heeft de gelukkige gedachte gehad, dezen zomer retourkaarten voor de reis Vlissingen— Londen aftegeven tegen zeer verminderden prijs. Wanneer men op Vrijdag met de dagboot vertrekt, en den anderen Vrijdag weer t#rugkeert, dan is de prijs met inbegrip van retour tweede klasse Queensborough—Londen niet meor dan f 10,55. Wel is men dan gebonden aan een bepaalden dag en duur van eene week, maar dat was voor ons als geknipt. Hier en daar las ik wat na over Londen en de Theems, over gebouwen en bruggen, over straten en tramwegen, over sporen en bussen en cabs, om niet geheel en al vreemdeling te zijn in die City met hare cirka 150 verschillende dorpen, die er om heen gegroepeerd liggen, maar zóó, dat ze nu samen één geheel vormen. Platen gezag moet heerschen. En het ai tract is nu bet ingestelde middel om de gezagsverhouding behoorlijk te legrenzen. Dr. W. poogt verder duidelijk te maken, dat het gezag in de arbeiderswereld on misbaar is. Wat is gezag »Het recht, dat de eene persoon heeft, het inzicht en den wil van een ander persoon aan zijn inzicht en wil te onderwerpen". Gezag onderstelt dus afhankelijkheid en bedoelt het welzijn van den betrokken levenskring, het welvaren der ondergeschikten en »ie eer" (wij zouden in dit verband liever zeggen de noodige ruimte voor beweging en ont wikkeling van werkkracht) van de patroons. God heeft de menschen organisch doen opgroeien, en velerlei afhankelijkheid in de orde der natuur gelegd. Alle men- schelijke regeling moet hiermede rekenen. Er is een zedelijk gezag, dat voortspruit uit meerdere gaven en rijkere kennis, maar niet minder echt is het gezag, gelijk het speciaal omschreven is voor den staat, het huwelijk, het schip, het leger, de fabriek, het arbeidsveld. Al komt de arbeider eerst door vrije keuze onder het patroonsgezag, en al kan hij het later weer ontgaan, dat doet niets af aan de hechtheid van den band zoolang de arleider in het werk van den patroon is. Op Christelijk standpunt komt het er dus maar op aaD, dat het werkcontract goed gestipuleerd wordt, zoodat het den arbeider vrij laat in zijne plichtsbetrach ting en recht8uitoefening op elk ander gebied, dat buiten den arleidskring valt. Dus wat een arbeider doet als staatsburger, als man en huisvader, als kerklid, valt in algemeeneu zin bniten het gezag des pa troons. En tot die vrijlating behoort uit den aard der zaak ook, dat de arbeidsre geling niet alle levenskrachten der arbeiders opeischt, of zichtbaar hunne gezondheid benadeelt. Het contract behoeft aan de gezagsoefe ning niet in den weg te staaD, omdat het een contract is. Ook in den constitutioneelen staat is er een soort contractueele band ter ondersteuning van het Overheidsgezag maar dat deert het gezag niet. Overleg tusschen patroons en arbeiders in Kamers van Arbeid is ook niet met het patroonsgezag in strijd want dit overleg kan onder mensehen in eiken gezagskring plaats hebben. En ook het recht van werkstaking is er niet mee in strijd, omdat het gezag in den arbeidskring tijdelijk (niet levenslang) èn begrensd wordt aanvaard. Derhalve, als de patroon zich niet aan het contract houdt, geeft hijzelf zijn gezag prijs. En blijkt het den arbeider op andere wijze, dat hij zijn doel niet getroffen heeft door zich in zekeren werkdienst te verbindeD, dan is er geen zedelijk bezwaar tegen het ver en tijdschriften, waarop en waarin wat te zien en te lezen stond was van een en ander, deden uitstekend dienst. In 't algemeen is dit zeer aan te bevelen, wanneer men plannen heeft gevormd om een reisje te maken men zal er in de meeste gevallen dubbel door kunnen genieten van wat men gaat zien. Tegen het einde der maand Juli werd de weinig omslachtige uitrusting klaar gemaakt. Kleedingstukken, die »er tegen konden", paraplu 't mocht eens veel regenen 1 en stok gereed gelegd, sigaren ingepakt ongeveer 50 mag men vrij mee nemen zonder er invoerrecht voor te moeten betalen, tabakzak gevuld, Hol- landsch gold voor Engelsch ingewisseld, en een nauwsluitend harnas omgelegd tegen de zeeziekte? Neen, zoo hoog liep 't niet. Wel geeft de heer Van Kol dien raad in zijn prachtig werk over Indië, maar ik meende, althans ik hoopte niet zeeziek te zullen worden, 'k Heb vroeger vaak gevaren op de Zeeuwsche en Hol- landsche wateren, van Middelburg naar Dordrecht is een heele reis, als jongen dik wjj Is geroeid op Merwede en Maas, en ik had nooit iets gevoeld, dat ook maar van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. laten van zijn patroon na afloop van den contractstermijn. Wij zijn het in deze hoofdgedachten, te weten de duurzaam voorlichtende kracht van Gods Woord voor den levenskring van den arbeid, het voor de samenleving fun damenteel en blijvend karakter van den uit slaafsche windselen losgewikkelden gezagsband der arbeiders, de vereenig- baarheid van dien gezagsband met het toe nemend genot der burgerlijke vrijheid door de werking des Evangelies, en de onmis baarheid en deugdelijkheid van dien gezags band, ook al varieert hij met de gezags- banden op andere levensterreinen geheel met Dr. W. eens. Zóó zeer zelfs, dat het ons min of meer verwondert, dat Dr. W. de schroeven van zijn betoog nog niet wat forscher heeft aaDgezet. Er behoort toch niet veel levens ervaring toe om te weten, dat alle samen werking van eenige beteekenis totaal in de war loopt, wanneer de een zich niet buigt onder de inzichten van den ander. Zoo is het ook in de ambtelijke wereld, en zij die er op uit zijn om de maatschappij geheel of voor een groot deel naar het staatsambtelijk erf over te rollen, mogen wel eens bedenken, dat in de sociaal-demo cratische toekomstwereld het gezag eerst recht zwaar en benauwend zal worden want met het overbrengen der particuliere ondernemingen op staatsgebied gaan al de zonden van zelfzucht en bedekte onwaar heid, ijdelheid en luiheid, hardvochtigheid en onverschilligheid medeen hoe grooter een arbeidsterrein is, des te moeielijker valt het om de waardigheid in de gezags uitoefening te controleeren en te verzekeren. Maar het zij dan in ambtelijken, of in particulieren werkkring, het gezag, het zeggenschap van den een over den ander bij en in het werk ligt zoo tastbaar in de natuurorde, het is bij het werk zulk een direct onmisbaar element, dat bet moeielijk valt om te gelooven dat er velen zjjn, die dit in ernst ontkennen. En inzonderheid van christenmannen is dat moeielijk aan te nemen. Want wel stemmen wij dadelijk toe, dat er in allerlei vorm veel misbruik van het gezag gemaakt wordt, dat er veel onverstand en boosaardigheid in wegschuilenmaar vooreerst wordt dit ten deele gecorrigeerd door hot zedelijk gezag, dat er altijd en overal uitgaat van den meerdere in verstand, in karakter, in kennis en bedrevenheid. Een kloeke knecht zal zqn patroon, als die wat sufferig is, feitelijk overvleugelen, evenzeer als een snuggere dienstmaagd menigmaal eene onbekwame huisvrouw zal heentrekken naar betere werkregelen. En ten andere dient in het oog gehouden, dat niet de abnormale afwijkingen kenschetsend zijn voor het levensorganisme, en dat dus eenige gelijkenis had met wat men zee ziekte noemt, dat maakte me nu tame lijk gerust ten opzichte der aanstaande zeereis. Ook noemt Van Kol als voorbe hoedmiddel absoluut onthouding van alco holische dranken gedurende de laatste maanden vóór den tocht en ik heb mij reeds ongeveer 40 jaren vóór deze reis daarvan onthouden 1 mijne conclusie was eigenlijk, ik kan bijna niet zeeziek worden. Toch werd ik het. II. De afvaart en de aankomst. De morgen van den 31en Juli vond mij in de stoomtram Middelburg/Vlissingen, waar mijne beide tochtgenooten volgens afspraak ook zouden zijn. Nog juist op 't nipje stapten ze op en rrtrrt 1 ging 't door Middelburgs straten en buitenwijk, langs Souburg tot Keersluis. Daar stapten we af en langs 't Staatsspoor-station be reikten we, bijna een uur vóór den tijd van vertrek, de dampende dansende boot. Man was er druk aan 't laden, en we hadden ruimschoots den tijd, enkele deelen van het drijvend kasteel in oogenschouw te nemen. Paar heb je eerst dat promenade. de normale qualiteiten geenszins vervallen doordat zij somtijds op ongeschikte perso nen zijn gelegd. Wie dit niet toestemt, rafelt alle vastigheid van het leven uiteen, en maakt ook van de arbeiderswereld een chaos, waarin elk oogenblik weer moet bediscussieerd en uitgemaakt worden wie op her voorliggend punt het meest bekwaam is om de beslissing te nemen. Zoo iets gaat wél bij een huurcontract of een andere overeenkomst, die buiten de gestadige, nauwere samenleving omgaatook omdat dan de burgerlijke rechter ingrijpende ge schillen kan oplossen doch het is onduld baar in werkkringen, omdat daar geen tijd en gelegenheid is voor langdurig contem- pleeren (beschouwen) en inmiddels de arbeid alleen dan doelmatig voortmarcheeren kan, wanneer het gezag der patroons wordt geëerbiedigd en hunne wenken onderwijld worden gevolgd. Dat er nu tegenwoordig zulk een hijgend verlangen onder vele arbeiders opkomt Daar eene staatswettelijke regeling van den arbeid, zit dan ook niet hierin dat de patroons geen gezag moeten hebben, maar is het gevolg van het verderf, dat meer en meer insloop in de inzichten en regelingen van vele werkgevers, en die dwaling en verkeerdheid zijn weer de noodlottige vruchten van de ontwenning aan de bezieling, die de H. Schrift verleent. Waar het Evangelie wijkt, moet altijd die wet bjjspriDgendoch slechts als behulpsel. Zelfs geen goddelijke wet kan ook maar van verre het Evangelie vervangon, (vgl. Joh 1 17 en Hebr. 3 3—5), en wat zou dan eene gebrekkige menschelijke wet (ook al is zij op Gods Wet gebaseerd) kunnen balen bij diedrijf- veeren, welke rusten op de spil der liefde in en door Christus j Wordt Rusland zet zijn toebereidselen voor een mogelijken oorlog met Japan voort. Dit blijkt uit 't feit dat veel spoorwegmateriëel voor Siberië in gereedheid wordt gebracht. En Japan doet hierin voor zijn tegen stander niet onder. E .n krachtig eskader, bestaande uit zes gewapende kruisers, trok bereids naar Masampho ter bescherming van Japans belangen op Korea. Het gaat hier hard tegen hard. Het gaat hier om de hegemonie in Oost-Azië, dat wil zeggen om de vraag of Rusland, al dan niet de heerschende mogendheid in Oost-Azië zal blijven. Men hoopt dat Ruslands vriend en bond genoot, indien ten minst9 zijn geweten in betrekking tot Siam zuiver is, te weten Frankrijk, al het mogelijke zal doen om Rasland tot kalmte te brengen. Wq mogen echter dit gedeelte van ons overzicht besluiten met een mededeeling dek, alleen toegankelijk voor eerste klasse passagiers, maar die beperkende bepaling valt weg, als de boot nog ligt vastgemeerd. Het dek daaronder is voor de andere reizi gers daar is men droog als het regent, tenminste als men geen tegenwind heeft, daar kan men de zware machines zien, die de boot moeten voortstuwen daar kan men leunen togen de koffers en kisten wanneer die n:et in het ruim werden ge bracht, maar langs de zijden der boot waren opgestapeld. Daar kan men voorzichtig de zeeziekte afwachten, die soms een kwartier na de afvaart zich reeds kan doen gelden. Daar kan men ook nog getuige zijn van de vulling van de leege maag van ons zee paard. Welk een afgrond Welk een lading! De kraan heeft 't druk aanpakken kisten en vaten en balen en geslachte varkens en fietsen en manden met fruit en tobbetjes met frambozen, drijvend in een waterachtig vocht. Eindelijk genoegwacht evendaar komt de mail-trein, wel niet te zien, maar toch goed te hooren. Een reeks van passagiers betreden nog de brng om ook aan boord te komen, eer we vertrek ken en weg is de brug, en los zijn de tou wen, en af vaart de boot, Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1904 | | pagina 1