NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 4. 1903. Donderdag 8 October. 18e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSeHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN P. DREtiMAAS. VAKORGANISATIE. elkbn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—6 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Voor de stemming voor een lid van Zeolands Staten op 13 October a. s. in het district Hulst is de candidaat van alle antirevolutionairen, de heer Het zou van groote eenzijdigheid getui gen indien we op het woelige tooneel van het sociale leven alleen de aandacht vestigden op hetgeen aan eene zijde voorvalt. Voorzeker aan eene zjjde is groot rumoer, en dat trekt onwillekeurig de aandacht. De staking en de strijd tusschen socia listen en anarchisten doen van zich spreken. Maar ook aan de zijde der christelijke werklieden-vereenigingen is beweging. Er is een zoeken, een tasten dat getuigt van leven. Daar zijn, we hebben het onlangs reeds opgemerkt, drie vraagstukken die beslissing, opmerkzaamheid vragen. En die drie zijn: de verhouding van den patroon tot den werkman de vraag van al of niet verplichte deelneming aan organisatie en de vakorganisatie. Het is de laatste die we aan de orde wenschen te stellen. En we kunnen dat doen aan de hand van een scherpzinnig man, die betreffende dit onderwerp, de vakorganisatie, een stu die heeft geleverd, die een nieuw element brengt, wellicht een nieuwe mijlpaal zet op den weg der ontwikkeling van het so ciale leven. De werklieden-beweging heeft zich in d# laatste kwarteeuw bewogen in de rich ting van scheiding tusschen arbeiders en patroons. In Patrimonium, verzamelden zich de werklieden, in Boaz de patroons. Ieder hunner vormde een afzonderlijk leger, nu eens op voet van gewapenden vrede. Arbeidende voor een doel maar met ver schillende, uiteenloopende belangen, opge hitst tegen elkander is het „Verdeel en heersch" het beproefde en proefhoudende middel tot bestrijding van alle christelijke handeling, toegepast op patroon en werk man beiden, en zoo lijdt de arbeid en de arbeider, het vak en de patroon beiden. Brengt ze tot elkander en ge zult niet alleen een christelijke roeping vervullen, maar ook in dit maatschappelijk vraagstuk uw volk ten zegen zijn. Deze stelling werd door ds. Sikkel ten beste gegeven op de jaarvergadering van Boaz. Spoedig volgde de jaarvergadering van Patrimonium, die, misschien meer door de scherp-belijnde en scherp-gezegde inklee ding, dan wel door den inhoud der stel ling verleid, een motie van afkeuring goed stemde. Deze ontijdige motie werd gevolgd door een toelichtende brochure van de hand van ds. Sikkel, een brochure die bij gezette lezing en overweging zooveel zaakrijks en goeds bevat, dat we van onze lezers dur ven vragen, o, gij die belang stelt in den strijd onzer dagen, in den socialen strijd, wendt uwe aandacht eens af van het groote rumoer om u henen, en richt uw blik, in plaats van naar buiten, eens naar binnen. Laat ons u daarbij voorgaan, en aan de hand van ds. Sikkel u den weg wijzen op dit ongebaande pad. Onder den invloed der Reformatie bloeiden de Gilden, de Revolutie maakte den gilde- band, opgevat als vakband, los. Ieder werd vrij om in alle denkbare be drijven als ondernemer op te treden, en daardoor ontstond een worsteling voor eigen belang, die klassenstrijd in 't leven riep, naastenliefde vermoordde, zwakken en kleinen in den strijd om het bestaan meer dan ooit te gronde deed gaan en de kapitaal-heerschappij ontwikkelde. Het werken in gemeenschap van meester en gezel begon al meer tot het verleden te behooren, en de band ontbrak die binden moest wat bij elkander behoorde, maar nu gescheiden was. Die losheid werd gevoeld, en het recht van vereeniging door de landswet erkend en gewaarborgd bood uitkomst. Werkliedenvereenigingen kwamen op. De Internationale ging voor, de christe lijke vereenigingen volgden, en waren om der tijden nood een uitkomst. Maar een werkliedenvereeniging is nog geen vakorganisatie. Tot nu toe kennen we slechts vakorga nisaties waarop de Revolutie haar stempel heeft gedrukt. De vakorganisaties zooals wij die ken nen, vormen in optelsom de stoffelijke krachten voorhanden voor een bepaald vak. De organisatie voor dit bepaalde vak, ver- eenigd met de organisatie van andere of vele vakorganisaties, loopen uit in eene federatie die iedere afzonderlijke bindt aan het totaal Dat is de macht der vakorganisatie zoo als we die pas geleden hebben leeren kennen. De macht van het getal, de stoffelijke kracht, die zal heerschen, maar juist daar door wordt het organisme in het mensche- lijk leven en in den menschelijken arbeid miskend. De geest is meer dan de stof, recht en vrijheid zijn meer dan overmacht in getal. Gezag en macht hangen niet af van ge wicht en getal en van ruw arbeidsvermogen. Een os kan een kind vertrappen, en toch is die os niet meer dan uw kind, een steen kan uw hart doen stilstaan en toch die steen is minder dan uw hart, uw voe ten zijn grover dan uw tong, uw. oog, uw hersenen en toch welke zijn de meest heerschende? Zijn de sjouwerlieden de hoogst staande arbeidskrachtenWas Babel meer dan Jeruzalem of de talrijke bende in Gelhsemané meer dan de eenzame krui- seling Het streven, het onverbiddelijk streven naar macht en meerderheid, desnoods door Durgerdamsche wreedheden, het „arbei ders van alle landen vereenigt u'' staat iedere vakorganisatie in den weg. Het moet éen leger worden, een leger van arbeiders waarover de gedwongen or ganisatie beschikt, en de federatie zal over die organisaties beschikken en beslissen, en een wereld-comité over allen. Zoo zal, naar de opvatting der Revolu tie, het arbeidsvraagstuk worden opgelost. En zou er dan geen christelijke vakbewe ging moeten zijn? Moet er dan niet in den Naam des Heeren en op grond van Zijn Woord een andere weg gewezen worden Hebben christen-patroons en christen leeraars ook hiér niet een dure roeping? Over die roeping en den te volgen weg in een der volgende nommers. 7 October 1903. Om niet onbillijk te zijn, deelen wij als nog mede dat de Middelb. Crt. ons eën no van »Het Centrum" van 4 Sept. zond met een rehabilitatie van de Middelb. Crt. onder 't opschrift >Geen spotterij". Dit zegt de Middelb. Crt. en derhalve zal het wel zoo wezen. Wij hebben echter niets ontvangen, wat vermoedelijk hier vandaan komt dat het redactielid die de dagbladen ontvangt, in de week van 7 tot 12 Sept. afwezig was. Had de Middelb. Crt. in plaats van te schermen met de »heiligheid" harer over tuiging, maar dadelijk gezegd, waar zij eerst nu mee aankomt, dan ware dit mis verstand voorkomen. »En hiermede basta"! Nu er eenmaal per week ook in ons blad dergelijke »Portret-Reclames" voorkomen, nemen wij gaarne het volgende uit het »Maandblad tegen de Kwakzalverij" over; men hoort of leest dan eene zaak van twee kanten. Vit t>De Boerenstand'''' overgenomen. Vroeger stonden de kwakzalvers op ker missen en jaarmarkten, in hunne sjees, en prezen met luid gebaar en onder allerlei zotteklap hunne waar aan. Heden echter nemen zij meer moderne middelen te baat. De nieuwe zijn ook vrij wat gevaarlijker zij doen 'tin 'tgroot. Tegenwoordig vindt men in zeer vele couranten een soort van portretten, waarop een getuigschrift volgt, met aanbeveling van eene der vele nieuwe middelen tegen alle mogelijke kwalen wier genezing on feilbaar volgen zal en blijkens het attest bij den afgebeelde gevolgd is. Na het ge bruik dier eenige artsenij is hij van een teringlijder en zwakkeling een gezond en sterk menseh geworden. Legio zijn verder de aankondigingen en aanprijzingen van pillen en poeders en plantaardige genees middelen tegen eczema's, dartels, suiker ziekte en ik weet wat al nietnatuurlijk alle onfeilbare.Dat zijn de kwakzalvers onzer dagen. Men begrijpt waarlijk niet, hoe de men- schen zoo dwaas zijn en zich door zulke onnoozele dingen laten beetnemen. Wanneer ik van roggebrood pillen zou maken, ik stelde ze verkrijgbaar onder een of anderen naam en schreef er eenige attesten, waar of onwaar, bijik ben er zeker van met aanvragen bestormd te worden. De wereld wil bedrogen zijn't blijkt ten volle. Dit is echter geen reden, om van die gceie trouw der menschen misbruik te maken, en ze werkelijk te bedriegen. Toch worden er nog altijd velen gevonden, die zich gaarne, ten koste van anderen, zij 't ook door diefstal, verrijken. Menschen, die liever met een lui leven en gemakkelijk aan den kost komen, dan door eerlijk werk. Om echter mijne bemerking met bewijzen te staven, wil ik een voorbeeld, een feit aanhalen, waarvan de histoiische waarde is gewaarborgd en dat beter dan woorden waarschuwt tegen die praktijken. Eenige heeren vervoegen zich bij een patiënt, lijdende aan tering, wien zij vóór een maand eenige hunner geneesmiddelen hadden verkocht. De een gaf voor doctor te zijn, bevorderd aan een der universiteiten des lands en gediplomeerd in het buitenland. De ander dito, als apotheker. Na de gebruikelijke plichtplegingen over en weer, verzocht de quasi dokter den patiënt, hem een onderzoek toe te staan, wat inderdaad gedoogd wordt. »Kolossaal", zegt de specialiteit, »welk een vooruitgangU hebt de laatste maand eenige fl icons onzer beroemde medicijnen gehad, niet waar? Welk een werking. Men kan nagaan wat zij te weeg hebben gebrachtWelk een geluk voor u in onze handen te zjjn gevallen. Ik verzeker u, uw leven zal er jaren door verlengd worden." Dit alles gaat gepaard met aanwijzingen en 't gewone onderzoek van borst en rug, uitroepen van bewondering vergezeld van kumt ermen. Na dit vastgesteld te hebben, verzocht de apotheker den patiënt hem te willen toestaan, een portret van hem te nemen hij was voorzien van een kodak tevens een klein attest te willen teekenen, waar mede hem geoorloofd zal zijn reclame te maken. Voor een en ander zal men hem gratis nog een zestal hunner flacons doen toekomen welke niet minder heilzaam op hem zullen werken dan de vorige. De man, een arme tobber, geeft toe, en eenige dagen later prijkt zijn couranttee- kening in verschillende bladen, met een woord van dank aan zijn redders, onbewust hen helpend slachtoffers te maken voor hunne oplichterij. Ondanks de zesgratis- flicons draagt men hem zelf eenigen tijd later naar het kerkhof. Treurig, niet waar? Schandelijk mis bruik van wetenschap en titel en van de goede trouw der menschen De staking en uitsluiting te Borne (in Overijsel) hebben een geschiedenis die op het volgende neerkomt. Al sinds verscheidene weken hadden de spoelsters aan de Stoom-Spinnerijen en Weverijen van Spanjaard en Co. haar ge wone weekloon niet kunnen verdienen, daar zjj geen werk genoeg hadden. Zij waren echter verplicht in de fabriek te blijven. Maandag 14 Sept. waren geen leege hulzen aanwezig, zoodat zij niet kon den werken. De directeur gelastte haar toen toch aan 't werk te gaan of zich naar huis te begeven. Daar de werkbaas hierop aan enkelen verlof gaf om heen te gaan, besloten zij dat allen gaan zouden, en zoo deden zij. Toen zij 's avonds om het week loon kwamen, werd aan een drietal door den baas gezegd dat zjj den volgenden dag terug moesten komen. Intusschen hadden de spoelsters een samenspreking met de besturen der vak organisaties, waarop zij aan den directeur om haar volle weekloon vroegendoch deze wilde geen vergoeding geven voor den tijd dat zij op werk moesten wachten. Zij gingen hierop naar huis en kregen spceiig bericht van den directeur dat wie om half 2 niet op het werk kwam, ge rekend zou worden ontslagen te zijn. De vakbestureD, eveneens arbeiders bij de firma, vroegen hierop den directeur te spreken, doch deze liet zeggen dat hij voor hen niet te spreken was. Zij spoor den toen de betrokken meisjes aan weer naar de fabriek te gaan, doch dat zij eerst zouden trachten den directeur t6 spreken. Alzoo deden zij doch de directeur liet haar aanzeggen dat zij terstond aan het werk moesten gaan. Zij zeiden echter aan den baas dat zij eerst den directeur wilden spreken. De baas bracht de boodschap over en kwam met de tijding van den directeur terugaan het werk gaan of vertrekken. De meisjes gingen toen heen. Vanaf dit oogenblik werden andere spoel sters gedwongen de ledige plaatsen in te nemen, hetgeen allen weigerden, waarop ook zij ontslagen werden. De directie liet hierop het volgende manifest aanplakken. aWij voelen ons genoodzaakt mede te deelen, door de voortdurend scherpere verstandhouding tusschen ons en de ver schillende werklieden ontstaan door invloeden, die niet de ware belangen der arbeiders en patroons voorstaan dat wij na rijp beraad tot het besluit gekomen zijn onder geen enkele voorwaarde op be doelde wijze door te werken, zoodat wij hiermede onzen arbeiders en arbeidsters mededeelen, dat heden over 8 dagen 's avonds kwart voor zeven gestopt zal worden, dat dan de fabrieken niet weer zullen worden aangezet en dat wij vanaf dat oogenblik onze werklieden als ontslagen beschouwen Daar de firma met de vakbe3turen der Chr. Organisaties niet wilde onderhandelen, vervoegden zich Zaterdag vier van de oudste, meest vertrouwde knechts bij de firma om een onderhoud over de sluiting der fabriek en het ontslag van alle werklieden. Onder deze vier was er een die al 42 dienstjaren had. Uit het onderhoud maakten zjj op dat een schikking mogelijk wasdaarom kwamen zij Maandag nog eens, doch toen bleek een schikking geheel onmogelijk. De directie hield zich aan haar manifest en dreigde met algéheele sluiting. Zij verlangde een uitzuivering van haar per soneel en wraakte zeer den invloed van »Unitas", het orgaan van den Christeljjken Textiel-bond. Het was niet zoo zeer de quaestie der ontslagen arbeiders, als wel de ontevreden geest onder hare arbeiders, die haar het manifest had doen aanplakken. In een druk bezochte vergadering, door meerdere gevolgd, werd het optreden der firma zeer gelaakt, doch bovenal aange drongen op fiink en kalm optreden. Wel zijn er ook elementen in die met muziek en optochten willen werken, doch de betere geest heeft tot heden gezege vierd. De overgroote meerderheid wil de belangen der patroons blijven dienen, maar als verbondeD, trouwe arbeiders ook hunne eigene rechten handhaven. Gelijk wij reeds gemeld hebben vinden de stakers en uitgeslotenen steun bij alle partijen en richtingen. Wij noemen slechts de namen vandr. J. Th. de Yisser, mr. G. J. Sybrandi, ds. P. J. Couveé, pastoor Hendriks, Schoemaker, wethouder, en anderen. Maandag had een samenspreking plaats tusschon de directie en het comité uit de uitgeslotenen. In de vergadering der uitgeslotenen legde het comité als vrucht dier samenspreking de navolgende door de directie goedge vonden voorwaarden over De directie zal erkennen dat de arbei ders zich vrij mogen organiseeren en dat bij mogelijke geschillen, die door den fa- brieksraad niet tot eenheid gebracht kunnen worden, de besturen dezer organisaties worden ontvangen om de zaak met de directie te bespreken namens de organi saties dat alle arbeiders (de directie zegt allen op een na) worden aangenomen en ieder aan zijn vroeger werk gezet. Nadat de fabrieksraad een half jaar be staan heeft, moeten in de afdeelingen, waar vaste werklieden zijn, loonlijsten zjjn opgehangen en nog een half jaar later eveneens voor stukwerkers. De directie zal overgaan tot het formee- ren van den fabrieksraad uiterlijk binnen 3 maanden. Leden moeten zjjn werklieden, zooveel mogelijk uit elke groep. Bazen zjjn niet verkiesbaar. Kiezers zijn de werk lieden, die den leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. De schadevergoeding voor het wachten op werk wordt door den fabrieksraad vast gesteld en zal bedragen het halve loon. Uiterlijk 3 maanden na instelling van den fabrieksraad treedt deze bepaling inwerking. Acht dagen na weder-aanzetting der fabriek moeten alle werklieden aan den arbeid zjjn of anders billijke schadever goeding van de directie ontvangen. Wordt nu dit bemiddelingsvoorstel door beide partijen aangenomen (en daar is kans opdan is men klaar. De Christen Democraat geeft eenige staal tjes van heiligschennis van de leiders der S. D. A. P. Toen Staalman in een openbaar debat van Hermans ten antwoord kreeg dat voor den Sociaal democraat, geloof privaat zaak is en de arbeiders heelemaal niet bang be hoefden te zijn dat zij tot de S. D. A. P. komende, zouden worden lastig gevallen om hun geloofen Staalman hierop vroeg of hij dan schuld wilde belijden over vroeger door hem uitgesproken Godslaste ringen, riep Hermans uit„ik ben lid van den Dageraad, dus atheïst". Intusschen gaan deze heeren al verder op den weg der heiligschennis. Eerst hadden zij het alleen tegen predikanten, geestelijken en verschillende belijders van den Christus. Thans wordt ook de persoon van God aangerand en gesmaad. Immers in het Zondagsblad van „Het Volk" het Hoofdorgaan der S. D. A. P. lezen we o. a. Een bijbeltekst, die de macht van God ver heerlijkt, profeteert dat de Heer den leeuw zal doen nederliggen bij het lam. In deze tekst wordt dit als een buitenge woon bewijs van de groote macht des Heeren gegeven. Zelfs voor den Heer was dat dus al een heksentoer Deze gruwelijke Godslastering die den geloovige pijnigt in de ziel, wordt nog gevolgd door deze andere, bjj een illu stratie De Heer bedient zich van zijn dienaar, dominé Sikkel, om den stengel der revolutie af te slaan die was opgeschoten in de Christe lijke vakorganisatie. Terecht vraagt de „Chr. Dem." aan den Leider der Sociaal-democraten, den Hoofd redacteur van „Het Volk" durft gjj nu nog beweren dat in uw partij ook plaats is voor den Christenarbeider, voor wien de God dien gij hoont, de Allerhoogste Ma jesteit is Van sociaal democratische zijde (zieo. a. Eet Volle van 4 October) worden de auto riteiten die de leden van het Hoofdbestuur van den Matrozenbond straften voor hun optreden bjj de betooging voor algemeen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1