NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 1 1903. Donderdag 1 October. 18e Jadrgang. CHRISTELIJK- N ND, Hlsfütt'ij^H P. DREtiMArcS. Wed. S. J. DE J0NGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER AÜVERTENTIËN FEUILLETON". v r e euzel, BER 1903, n. stig ge il emuiden. m. VERSCHIJNT ELKEN MAANDAG-, WOENSDAG- e VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. Enkele nummers 0,95. 0,02'. Voor de stemming voor een lid van Zeelands Staten op 7 October a. s. in het district Hulst is de candidaat van alle antirevolutionairen, de heer 30 September 1903. Het trekt de aandacht, hoe de links liberalen reeds weer doende zijn, om voetje voor voetje naar de socialisten toe te schuiven. Geheel natuurlijk komt de toeleg boven, om in 1905 bij de stembus weer de meer derheid te halen, en tamelijk helder wordt ingezien, dat dit ondenkbaar is tenzij men zich met de socialisten vereenigt, en op hun steun rekenen kan. Het moet nu worden éaue groote partij, wel met onderscheidene fracties, maar dan toch éene machtige anti-clericale politieke groep, ten einde straks een coalitie-kabinet te vormen, waarin oud-liberalen, unie-libe ralen, vrij zinnig-democraten en sociaal-de mocraten saam de lakens zullen uitdeelen. Die toeleg kwam reeds uit in het op den voorgrond schuiven van het algemeen stem recht; een beweging die zeer beslist van mr. Troelstra is uitgegaan, en waarbij hij de leiding had en heeft. Van dien zin tot verbroedering getuigt niet minder sterk de poging, om de gebeurtenissen van het voorjaar óf te doen vergeten of te ver goelijken, gelijk nu weer in de critiek over de uitdrukking „misdadige woeling" in de Troonrede. En het duidelijkste bleek die toeleg op de vergadering der Liberale Unie in de openingsspeech van mr. Goeman Borgesius een speech die in drieste zelfverheffing en declineering van den tegenstander haar weerga zoekt. Of het optreden van prof. v. d. Vlugt, op een partij-vergadering, waar hij niet hoorde, de verborgen strekking had, om ook de oud-liberalen voor deze unificatie te winnen, zij in het midden gelaten. In het oog viel dit optreden wel. Met belangstelling zullen we er op letten, of dit plan van unificatie vorderingen maakt, en hoever het voortschrijdt. Dusver werd het alleen in de socialistische pers en in de pers der links-liberalen zienderoogen bevordert. Thans dient afgewacht, of de oud-liberalen en rechts-liberalen gelijken koers zullen nemen. In elk geval smeedt de nu aan de overzij gekozen politiek de eenheid vaster. {Stand.) Niet dikwijls gebeurt het dat we een stuk van een preek afschrijven. Nu doen we het wel als uw getrouwe kroniekschrijver die te letten heeft op de teekenen der tijden. Onze lezers herinneren zich Blaricum wel, de kolonie van Frederik van Eeden, de kolonie waar humaniteit in socialistisch gewaad zich rein en onbevlekt zou openbaren. Een van de bewoners der kolonie van Blaricum was ds. Kijlstra, eertijds mo dern predikant. Na zijn uittreden uit de kolonie beroept de kleine gemeente te Oterleek bij Alk maar dezen utopist. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. L. Boumavan tnnébedrag bij- >ren van de Zon- er Neuzen! 2.50; "lecteerd op de uit de collecte tl-, N.N.fl van F. D. f2; als gecollecteerd and (Koudekerke) vischafslager, f 1door Ds. ielzaete G. K. J.V.teZ.fl; d. R. f2,50. Totaal ester werd Jleeté' fl. alsnog Totaal Sub-comité ent. RST J.Jz. DE GELDGIERIGHEID. Uit de ruwe werkelijkheid. Het leven is meestal anders dan men het zich voor stelt. Grjjpt slechts in 't volle leven altjjd is het belangwekkend, roept een dichter ons toe. Wat echter belangwek kend is, is niet altijd schoon. De eene maal wordt uit de diepte een parel, een andere maal slechts slijk te voorschijn ge bracht. De ruwe werkelijkheid schikt zich niet naar 's menschen idealen. Een evangelieprediker werd geroepen om onmiddellijk op 't kerkhof te komen om een woord van troost te spreken, omdat zijn ambtsbroeder, wiens plicht het was, plotseling verhinderd was geworden. Onmiddellijk bereid, verzocht hij echter yooraf eenige inlichting, wien het gelden En het zijn de volgende woorden uit a intreepreek van den socialistisch-mo- Irnen prediker benoorden het Y die we hVr afschrijven. „Eens was er een tijd ik de pastorie verliet. Ik moest leven in\ eene omgeving meer in overeenstem- mi; g met wat door ons werd gepredikt. Ik meende die wereld in Blaricum gevon den te hebben. Edoch, ik ben teleurgesteld geerden, ook daar vond ik niet de wereld vanjphristus. Witlicht was nog veel te boven te komen gewétst, indien maar het zedelijk leven op hc.-ger peil had gestaan. Doch ook in dat oiricht waren we gelijk aan de maat schap^ die we hadden verlaten. Voor mij reden venoeg om weer tot de oude maat- schapp', terug te keeren. De beginselen waren vel schoon, maar zijn in de practjjk onuitvo^baar gebleken, en voor onzen tijd niet te 'er wezenlij ken". Voor tizen tijddus voor later tijd wel. Zo\ die prediker nooit hebben ge hoord van fozus' woorduit het hart lomen voort enz? Dat er »p het gebied van den handel nog al eet; gezondigd wordt door »ver- valsching vp levensmiddelen" wisten ook onze voorop s reeds. Vandaar o\ hun rusteloos getuigen o. a. tegen «onreche ware". Alleen maa\ tegenwoordig kan het be drog, door de 'vordering der wetenschap, gemakkelijker «n het licht komen. Vooral doet te chemie of scheikunde hier verdmnstelk werk. Af en toe wor, n d0 officieele rapporten in zake keuring W levensmiddelen open baar gemaakt en \zoo ter kennis van het publiek gebracht Zoo leverde een ^derzoek van een «roode bessensap" in een grootste steden tot resultaat, dat dit Jpduct een nagenoeg waardeloos surrogaatVas. Van deze soort ri\uaaksel werden bij verschillende winkeljfg partijen aange troffen, alle afkomst; van denzelfden »importeur", die bij onWzoek bleek meer recht te hebben op den-aam van fabrikant. Natuurlijk werd van in en ander pro ces-vei baal opgemaakt. yMaar hoevelen waren van dit bedrog re'e8 de dupe, voor het kon worden geconstaWd Het ligt niet in onze stokpaardje te borgden. Toch moeten wij nog een veelste maal gewagen van ons gezien onder de zon. Er worden hier en daar ai christelijk, scholen dames of heeren benoeri die voor de openbare school opgeleid, \,ar g6en plaats konden krijgen. Die gebruiken de ehr. school W door gangshuis of maken er een toevlibt voor dakloozen van. De chr. school mag niet dienen Veder- gelijken sollicitanten een onderdak V. be zorgen. Er worden ook meermalen jongeli\aall o-penbare scholen benoemd, die door opvo\iDg en doop bij de ehr. school hadden behó,en terecht te komen, doch die op de opende bel eling een oud voor de zoo den", door zou. Was het een man, een vrouw, kind De bode wist niot anders dan dat H 't jongste kind was eener weduwe, die mj niets anders dan kinderen gezegend was De predikant haastte zich naar de normaallessen hunne opvoeding vergaten, en in de staatsschoolsfeer rijpten voor het «openbaar" onderwijs, Dit kwaad, en ook het andere straks genoemde, zou niet zoo groot zijn, wan neer wij hadden meerdere Christelijke normaallessen, of bjlvoorheeld in onze provincie een Christelijke kweekschool. Wij dringen er op aan dat de hoofden en onderwijzers aan onze Christelijke seho- len op Zuid-Beveland bereids overgaan tot stichting van een Chr. normaalles voor Goes en omstreken. Zulks kan nu best, dewijl de werkkrach ten er zijn, en de schoolbesturen daardoor wellicht niet ongeneigd zullen bevonden worden deze goede zaak door subsidie te steunen. Men pakke ook deze zaak eens aan Wie dingt hier naar de eere van het initiatief? Wie durft langer werkloos blijven bij dreigend gevaar? Of ligt er geen gevaar in wanneer wjj door van ons standpunt on-, wan- of niet- geloovige „openbare" schoolhoofden onze aanstaande "bristflljjkc onderwijzeressen en onderwijzers laten opleiden 7 Wij kennen dat gevg^r, en daarom hou den wij aan met waauohuwen. Met het oog op eventueele scheepsonge vallen op de rivier de Schelde en het vragen van bijstand werden eenigen tijd geleden de Belgische telegraafkantoren langs genoemde rivier n.l. te Doel, Lillo en Calloo dag en nacht opengesteld. Door bemiddeling der Belgische autori teiten, gesteund door de Earner van Koop handel te Terneuzen, zullen ook de volgende kantoren aan do Schelde n.l. Ylissingen, Terneuzen, Hansweert en Walsoorden vanaf 1 October a.s. dag en nacht geopend zijn voor het verzenden en ontvangen van tele grammen betreffende scheepsongevallen en het vragen van bijstand. Ontegenzeggelijk een hoogst nuttige maat regel voor de scheepvaart. Is er toch één beroep, waar de mensch moer ovortuigd wordt van zijne nietigheid, van de broosheid en vergankelijkheid des levens, dan is het ongetwijfeld dat van zeeman. Het stuk brood op de holle wateren verkregen, is gewoonlijk zuur verdiend. Elke poging om ongelukken, op zee te voorkomen, dient te worden toegejuicht. Drie Kruizen op Golgotha. Drie kruizen staan op Golgotha, Hun licht straalt in 't verschiet Zij roepen, zacht, den pelgrim na „Zondaar, toef langer niet 1" Zij staan ten teeken, staan op wacht, Naar boven wijzen zij Ten leidstar zijn zij in den nacht, Zij onderwijzen mg. Eén spreekt van liefde, oneindig groot, Yan redding, vroeg en spa, Van uitkomst in den bangsten nood, Van troost en van gena Het ander spreekt van diep berouw, Oprechtheid in 't gemoed; De hem onbekende vrouw stond bij het graf te midden van de haar overgebleven kinderen en weende hartverscheurend, 't Scheen dat zij behoorde tot de laatste soort. doodenakker, onderweg peinzende over dO; p)e EvaDgeliebode spande zich in om omstandigheden. Hoe waren ze? Was\haar zoo goed mogelijk te troosten. De het een groot verlies voor de weduwe of Weduwe scheen geroerd door zijn woorden een verlichting van zorgen Was zg troosteloos of ging het haar weinig tjjjr harte? Meu moet in zjjn spreken bij een graf voorzichtig wezen en vooral Diet trachten te troosten, waar er in werkelijk heid geen behoefte aan bestaat. Maar wie weet, rijk is 't moederhart, en ook de armste moeder kan de dood van een kind diep treffan, al is 't niets dan vermindering van zorgzoo diep, dat zg alleen denkt aan het verlies. Tot welke van deze twee soorten zou deze moeder bebooren bleven de tranen stroomen. 't Trof m tot in 't diepst van zijn hart. Na de plechtigheid greep de vrouw e hand om hem te bedanken voor zijne jidwilligheia en zijn hartelijk gebed. Wend hebt ge mij getroost, zeide ze, van de 6000 francs hebt ge toch geweten. A wat is dat dan? vroeg de geestelijke vriei3jjjk, waarop een woordenstroom ffisbr dien niets stremmen kon. Ziet ge J Weren en zg greep er drie te- Van 't werk des Geestes, ware trouw, Van *t hoogst en 't eeuwig goed Het derde waarschuwt iedereen, Het spreekt met nadruk, luid: „Smeek om gena, ween, zondaar, ween Verhard niet, stel niet uit Als laster spreekt, de wereld spot, Dan denk ik aan dit kruis Dan zoek ik sterkte bij mjjn God, Die weert elk laag gespuis. Het kruis des boetlings ook sterkt mij, Ik vrees voor zonde en dood En ik gevoel getroost en blij In 't prangen van den nood. Na kruis en leed en dood en graf Volgt 't eeuwig, eeuwig licht, Dan neemt mijn Heer mijn kruis mg af, En 'k zie Zjjn aangezicht. {Rope.) Laatste woorden van Prins Willem »Mijn God 1 ontferm U over mijne zielmijn Godontferm U over Uw arme volk!" van Oldenbarnevelt«Mannen, gelooft niet, dat ik een landverrader ben ik heb oprecht en vroom gehandeld, als een goed patriot en die ster: ik"....en tot den scüerprechter «Maak het kort!" van Maurits (in antwoord op de uitspraak van Ds. Bogerman dat »onze eenige troost in leven en sterven zij, dat wij naar lichaam en ziel het eigendom zijn van onzen ge trouwen Zaligmaker, Jezus Christus")»Dit is ook mjjn eenige trocst; ik weet geen anderen; dat is mijn eenige toevlucht; daar gedenk ik bij te blijven". van Michiel Adrsz. de Ruijter: «O, God, Gij zjjt mjjn Godmijne ziele dorst naar U". van Jan Willem Friso»Heere, ontferm U onzer, wjj vergaan van Willem IV»Ik ben zeer benauwd. Het zal nu welhaast sterven zijn. Zorgt toch voor mijn kleinen Willem". Onze buren in den lande van overzee staan bekend als minnaars der kunst. Schatrijke lords ontzien niet, hunne pon den uittetellen tot het aankoopen van be roemde kunstschatten. Van den kunstmin der Engelsehen ge tuigen ook o. m. hun Britsch Museum ,en Nationale Galerjj. De grootsche, klinkende titel is waarlijk geen humbug. Deze stichtingen zijn de centra van de ontwikkeling en ontplooiing van het leven der kunst binnen Londen. Daar in die wereldstad zijn stappen ge daan tot oprichting van een nationaal fonds, om te voorkomen, dat zeldzame kunstschat ten van uit Engeland naar de nieuwe wereld verhuizen. Doel is eenvoudig een voldoend kapitaal bijeen te brengen, om zoodoende openbaren verzamelingen gelegenheid te geven deze stukken aan te koopen, ook als het gewone budget daartoe niet toereikend is. We noemen dit een uitstekenden maat regel van die lords en pairs, vooral als gelijk aan en stiet ze grimmig van zich af deze zijn van mijn eersten man en die bezat niets. Maar het gestorven kind was van mijn tweeden man, wiens nog in leven zijnde vader vermogen bezit. Van hem zouden wij 6000 francs geërfd hebben, als bij vóór mijn man gestorven ware. Maar hij leeft nog en mijn kind was een zijner erven. En nu dit dood is, is de erfenis verloren en krijgen wij niets. En weder greep ze grimmig naar de kinderen en riep uitdie daar, die brengen mg geen centime aan, en daar sterft er geen van, maar daarvoor sterft het ééne, dat 6000 francs waard was, en daarvan hebt ge niets gezegd, maar, ge kondt dit ook niet weten 1 En weder sidderde zij met nieuwe kracht ontwak»-^-^^ en tiS™.üol. schralend proeve van wat particulier initiatief cp het gebied der kunst vermag. Immers, ook wij zouden het betreuren, als onze nationale kunstschatten successie velijk in andere handen overgingen en een plaats vonden in de musea van het buitenland. Doch gelukkig is hiervan vooralsnog geen sprake. De onderwijswetten in Engeland deelen nog volstrekt niet in de algemeene sympa thie der natie. Het aantal menschen van het lydelyk verzet neemt gaandeweg toe. Men spreekt reeds van een vijfduizend, die weigeren hunne schoolbelasting te betalen. Doch de EDgelache regeering weet raad. Zij zat wel voor heeter vuren. De overtreders zullen zeer waarschijnlijk van de kiezerslijst geschra jitNyvorden En dan is naar men meent dit verzet en die agitatie spoedig gebroken. Zou het waar ziju ons. jrdstraat. Doping. lANN zal aan de schuur e Wemeldinge, Voltaire, die in 1777 stierf, voorzeide dat «binnen 100 jaar de bjjbel een onbe kend boek" zou zjjn. Het aantal Bijbels die heden van de pers komen bedraagt jaarlijks 8 millioen. 4-jarigen zwarten line veu- ng. Paar- ieuw) en Toon Volfo nog slechtgt, ten dage, dit, ruim 400. - Alle deuren vernement Vai IHÜLST te RT te Ka- 5 October uur, op de „De Vergenoe ging op de Groote Markt te Middelburg, publiek presenteeren te leeMp wao Biibol 'r» bovenzaal van de Sociëteit vertoopen 'ra'dré Hras en ERF met TUIN, en vrij van invoerrechten txiststraat te Mid- van God thans toegang tot de "Ittnerkt P 161. Onlangs zeide dr. Osvaldo Magna1; qr[JJM Minister van, Justitie en Openbaar Onder- - wijs in de Argentijnsche Republiek»Ik ben een onbevooroordeeld lezen van den Bjjbel genegen, mede als een der aange naamste en meest stiehteljjko betrachtingen in onze Publieke Scholen." In de hoofdstad van Equador veroor deelde men in 1886 een ton Bjjbels ten vure. Heden heet men in alle deelen van Zuid Amerika het New-Yorksche Bijbel genootschap welkom, 't, Is opmerkeljjk dat het genootschap van St. Jerome, uit Roomsch Katholieken bestaande, met goed vinden van den Paus, en volgens de wjjze van het Bijbelgenootschap, de H. Schrif turen aan het gewone volk van Italië ter hand stelt. Honderd duizend exemplaren van de Evangeliën en de Handelingen in éen deel, tegen 4 ct. in papieren en tegen 8 ct. in linnen omslag, waren betrekkeljjk gauw verkocht. Dit is eeu nieuwe, deug delijke en eenvoudige vertaling nit het oorspronkelijke Grieksch. Wij spraken daar van het New-Yorksche Bijbelgenootschap. Dit is opgericht in 1816 en heeft reeds in 100 talen rnim 70 miljoen bjjbels de wereld ingezonden. Het heeft een eigen gebouw en drukkerij, met name te New- York, Constantinopel, Beyruth, Shanghai en Jocohama; dns in drie werelddeeleu. Het Britsch Genootschap doet echter nog meer; wel tweemaal zooveel. aldaar, ge lederen zjjn pdag te zien, t 12 en des i op vertoon met verdere "■tore van te Mid- YER- Iburg, is ovember )n, in het op het het open- Blaauwe lurg, aan Ouden eerschen ectaren gemeten samen- voor dien prediker en zich zelf, dat zjj niets waard en toch zoo vrijpostig waren te blijven leven, terwijl dat andere, dat kostbare, heenging De leeraar had te veel gehoord en snelde heen, een levenservaring rijker, maar eene, die als een centenaarslast op hem dru' Hjj had het nu geleerd, dat het meer soorten telt daD de twee, waarJTfrn lp het op de studeerkamer verdeelt. jJlKaEUjCj weder iets van de ruwe werkelgkhe<rlTrrTÖ o^th-ttte» proefd en een blik geslagen in oLnU UK, menschenhart, waarvoor hjj sidderde. 3UWLAND, O, demon der geldgierigheid, F2L f\, -rrfffTor laagt gjj den mensch »- zeli^j. jg Aren 80 heerijilmt^ """u' de zaebte, reine --mwnjPge moederliefde! -)o(— "erkrijg- taris, e ia-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1