No. 146. 1903 NIEUWSBLAD ZEELAND. Zaterdag 12 September. 17e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH Bij iil nummer Maart een Bpepel. VERSCHIJNT elken maandag-, woensdag- en vrijdagavond. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Wed. S. 1 DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN FEUILLETON. Eene bladzijde uit Axels Kerkelijk Verleden. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zicli met 1 October op ons blad abonneeren ont vangen de nog; "vei-schijnende nummers gratis. 11 September 1903. Er is een nieuwe statistiek in de maak. Een Amsterdamsch Professor verzamelt de gegevens om een statistiek te verkrijgen van de kleur van haar en oog8n der school- leerlingen. Van de 210 leerlingen op een school in Zeeland hadden 171 blond, 35 bruin en 4 rood haar, niet een had zwart, 124 hadden blauwe oogen. Dit moet dienen om te bewijzen dat deze kenmerken van het Germaansche ras nog steeds onder ons voortleven. Een mager resultaat, voorzeker. De opening van de stoomtram Hulst— Walsoorden zal op Zondag 20 September feesteljjk worden gevierd. Tal van autori teiten zijn daarbij uitgenoodigd. Waarom nu daarvoor juist de Zondag gekozen is? Doet men die vraag aan de bewoners van het land van Hulst, dan zullen ze U in hun dialect met vroolijk, onschuldig ge zicht antwoorden: »Awel, dan hebben we niks te doen, zulle". De Zondagsheiliging staat zooal3 men weet in Vlaanderen niet hoog. Het algemeen, niet buiten weten der geestelijke overheid, heerschend gébruik ver ontschuldigt bij Rome veel. En bij twijfel achtige gevallen wordt de dispensatie der geestelijkheid niet zoo heel moeilijk ver kregen. Maar wij betreuren het. De September-vergaderingen bepalen zich deze week tot de 23ste jaarvergade ring van Patrimonium en het congres van den handeldrijvenden middenstand te Rot terdam. 6) Ds. Scharp en de smid van Zaamslag. VI. De vrienden van Walraven zaten intus- schen niet stil. De zaak komt op de classis. Een der afgevaardigden wie is moei lijk uit te maken brengt haar ter tafel. De behandeling wordt uitgesteld tot de volgende vergadering en den scriba gelast inmiddels nadere informaties bij Ds. Scharp in te winnen. En zoo geschiedde. De dorainé van Axel 'voldeed aan dit verzoek en gaf een breed relaas van de feiten, zooals we die reeds kennen. Met de bede, dat God allen beware bij de waarheid en vervulle met den geest der liefde jegens eikanderen, welke geen kwaad denkt, alle dingen verdraagt, alle dingen gelooft, alle dingen hoopt en alle dingen bedekt, eindigt de leeraar zijne verantwoording aan de classis, in het ver trouwen, dat hij met dit schrijven voldaan heeft aan de intentiën der eerwaarde ver gadering. Dit schrijven wordt op de classis van 7 Juni te Veere in handen eener com missie van praeadvies gesteld, welke op de volgende vergadering rapport zal uit brengen, als ook nadere inlichtingen ge vraagd en ontvangen zullen zijn van den Axelschen kerkeraad. Laten we daar te Axel een kijkje nemen. En wel op de vergadering van Vrijdag den löien van Zomermaand. Ds. Scharp presideert, zijn collega is »uitlandig". Na behandeling van eenige huishoude lijke zaken, komt onze voorzitter met eene lang niet alledaagsche vraag tot de broe- Als provinciaal orgaan ligt het niet op onzen weg van deze vergaderingen waar groote groepen van landgenooten hunne speciale belaDgen bespreken verslag te geven. Onze groote bladen en de verschillende vakbladen zorgen daarvoor. In Patrimonium vinden duizenden christe lijke werklieden hun vereenigingspunt, hun orgaan. Het Congres voor den handeldrijvenden middenstand kwam voor de tweede maal te zamen, ditmaal bijgewoond door den Minister van Binnenlandsche Zaken, die goede wenschen uitsprak voor den bloei en de welvaart van een goed deel van ons volk. Belp u zelf. In deze drie woorden meenen W9 te kunnen samenvatten de rede door den Minister van Binnenlandsche Zaken op het Congres te Rotterdam uitgesproken. Help u zelf, ook gij handeldrijvende middenstand, 'tls waar het verloop der omstandigheden heeft voor uwen stand, groote tot voor de dagen van uitgebreid verkeer, door stoom en telegrafie, ongekende bezwaren gebracht. Gij waart het medium, de schakel tus- schen den voortbrenger en den verbruiker. Nu nadert al meer de een tot den ander, en daar komt nog bij de coöperatie en de concurrentie uit het buitenland. Als ganzen op een wintersche grasvlakte vallen de concurrenten op den kleinhandel. En wat is daar nu tegen te doen Moet de middenstand verdwijnen, alles opgaan of ondergaan in vereeniging en maatschappij Alle kleine bazen en win keliers geëmployeerden worden Zal dat moeten geschieden tot schade niet alleen van een geheelan stand maar ook van een geheel land, dat een schakel van rustige, nijvere burgers niet missen kan Wat is er aan te doen? Helpt u zelf. Maakt u onmisbaar. Alleen door dienen kan men er in slagen te heerschen in de maatschappij. deren slechts vijf dagen te voren was er censura morum gehouden n. 1. of hij ooit, hetzij in den openbaren godsdienst of in bijzondere gesprekken, eenigen schijn van onrechtzinnighe d gegeven heeft. De broeders zetten eerst groote oogen op, doch begrepen later de geheele toe dracht der zaak. Het antwoord was niet moeilijk te geven. «Onrechtzinnig, domirë"? «Wel neen", zoo verklaarden allen als uit één mond, «ge zijt altijd zuiver geweest in de leer. Integendeel, dominé, je hebt altijd getracht de dwalingen te weerleggen nooit is er eenige beschuldiging van on rechtzinnigheid tegen u bij ons ingebracht." Nu moest het hooge woord er uit. Er was een brief ingekomen van de classis om inlichtingen aangaande het ergerlijk lijk- dicht met zijne bedenkelijke uitdrukkingen, alsmede in zake Scharps houding bij den lijkdienst te Boschkapelle. Het classicale schrijven wordt voorge lezen en besloten wordt deze zaak den daaropvolgenden Zondag na afloop van den middagdienst zoo mogelijk in collegio qualific. verder te behandelen. Op den bepaalden tijd werd deze vergade ring door Ds. Scharp met gebed geopend. Na lecture der missive aan de «Eerwaarde Mannen Broeders" gericht, verliet onze dominé de vergadering. De heeren konden nu vrijer spreken. En het bleek hun alras, dat nooit eenig lid van de kerk van Axel eenige bezwaren tegen Ds. Scharp met name over het gemaakte lijkdicht had in gebracht. Wel had de kerkeraad. vernomen en de achtbre Magistraat zeker ook wel dat eenige leden der gemeente, vooral in het naburige Zaamslag, zich aan sommige uitdrukkingen hadden gestooten. De heeren en broeders dachten, dat het op hun weg lag, Ds. Scharp over genoemde sbedenklpheden" te hooren. Dat en dat alleen is de weg. Protectie, kunstmatige wetgeving kunnen niet baten. H9t leven schikt zich niet naar uwe belangen, gij hebt u te schikken naar de gewijzigde omstandigheden. Verbetering van den toestand moet gij zelf in 't leven roepen door eigen moed, door eigen initiatief. Drankbestrijders hebben al herhaaldelijk gepoogd van de gemeentebesturen gedaan te krijgen dat de bestekkon der door haar uit te voeren werken niet in herbergen ter inzage mogen nederliggen dat in de bestekken bepaald worde geen drank op het werk, en geen uitbetaling in herbergen. Daar ook wij ons tot de drankbestrijders rekenen, spreken wij den wensch uit dat de gemeentebesturen het daarheen wenden dat deze billijke verzoeken worden inge willigd. De ongelukkenverzekering, maar ook het geestelijk belang van den werkman, is er bij betrokken. In de eerste Troonrede door de Koningin uitgesproken, na 't optreden van het Chris telijk Kabinet komen, voor wat de Koloniën betreft, de navolgende woorden voor Als Christelijke Mogendheid is Neder land verplicht in den Indischen Archipel de rechtspositie der Inlandsche Christenen beter te regelen, aan de Christelijke Zen ding op vaster voet steun te verleenen en geheel het regeeringsbeleid te doordringen van het besef, dat Nederland tegenover de bevolking dezer gewesten een zedelijke roeping heeft te vervullen. In verband hiermede trekt de mindere welvaart der Inlandsche bevolking op Java Mijne bijzondere aandacht. Ik wensch naar de oorzaken hiervan een onderzoek in te stellen. Aan de bepalingen der bes'aande be scherming aan de onder contract werkende koelies zal gestrengeljjk de hand worden gehouden. Naar de de centralisatie van bestuur zal worden gestreefd, De toestand op het Noordelijk gedeelte Vooral ook om hem in gemoede afte- vragen, of hij bij den lijkdienst present geweest is en meegezongen heeft. Nu moet de dominé binnenkomen en opheldering geven. Daar heeft hij niets op tegen en zuivert zich ten genoege van de vergadering van eiken blaam van on rechtzinnigheid. Bij d n lijkdienst was hij tegenwoordig, doch onder de zangers is hij niet geweest ze zaten op een heel andere plaats dan hij. In deze verklaring berust de ver gadering, doch vermaant Ds. Scharp in het vervolg wat voorzichtiger te zijn, «opdat de zwakken niet meer geë gerd worden en zich in het openbaar te ont- houdeu van zulke uitdrukkingen, welke door minverstandigen in een verkeerd licht beschouwd kunnen worden, opdat Z.Eerw. dienst daardoor van nog meerder nut voor de gemeente worde en de vrede in dezelve blijoe. voortduren'" Ds. Scharp beloofde zich aan deze broe derlijke vermaning te onderwerpen en zich daarnaar te zullen gedragen. In het stil vertrouwen, dat ook de clas sis iD die vrijspraak zal berusten, sluit hij de vergadering met dankzegging en in «broederlijke eendragt" ging men uiteen. Doch dit muisje zou een staartje hebben. Den 6den van Hooimaand vergadert de classis te Middelburg. De commissie van praeadvies, bestaande behalve uit de Middelburgsche predikanten Drijfhout en 's Gravezande, uit ds. Meijboom van Vlissingen en den Westkappelschen dominé Hanssen is met haar rapport in de zaak Scharp gereed. 't Is lang niet malsch. Hoofdzakelijk is het van den volgonden inhoud. Er zij ti in het bewuste grafschrift vele woorden en uitdrukkingen, waarvan men zou moeten vragenHoe past dit in de pen van een hervormd leeraar? Vooreerst van Sumatra zal, naar Ik vertrouw, bij handhaving van het thans gevolgde stelsel, eerlang tot algemeene pacificatie leiden." Is de rogeering aan dit programma ge trouw geweest? De woorden waren van den minister Van Asch v. Wijck. Doch zjjn opvolger de heer ldenburg heeft ze overgenomen. In dit koloniaal program wordt alle uitbuiting van Indië tot in den wortel veroordeeld. De batig-slot-politiek, evenzeer als de bevordering van de belangen der Euro- peesche ondernemingen. In die richting is de regeering werk zaam, wjj mogen het met genoegen con- statoeren. De rechtspositie der koelies wordt ver beterd, het onrecht wordt met forsche hand aangegrepen. De Atjeh-oorlog loopt, of liep reeds, ten einde. Ook in dit opzicht schijnt een nieuwe tijd te worden ingeluid. Dat verblijdt ons. Nog steeds vernemen we van autoriteiten die wonderlijk omspringen met de Leer plichtwet. In sommige deelen onzer provincie wordt straffeloos de school onwettig verzuimd, terwijl in andere streken van Zeeland, waar de schoolopziener er flink achterheen zit, liever de geringe boete betaald wordt, dan de schade geleden van het niet kunnen laten verrichten van veldarbeid door school gaande knapen. Men hoort zelfs van ijverige, doch humane ambtenaren, die er niet voor terugdeinzen de bij overtreding opgelegde geldboeten, waar het arme daglooners betreft, uit eigen middelen te betalen. Dit laatste getuigt van nobelen zin en kan er toe leiden, dat zulke autoriteiten hoewel ze een niet populaire wet krachtig handhaven en streng uitvoeren, zonder het zeiven te bedoelen, bij het volk zeer goed staan aangeschreven. Aan geen bepaalden staatsvorm geeft de wordt het graf van den priester heilige aarde en de priester zelf een trouwen gids genoemd. Erkent dit laatste niet de zuiverheid van leer en bestuur op den weg des levens Van God bemind te zijn, zooals Scharp van den pastoor zegt, sluit dit niet in de vreeze des Heeren en ware liefde tot Christus en zijn heil Verder is hij volgens het Grafschrift, getrouw aan zijne leer. Is dit de leer der Roomsche kerk Zoo ja, hoe kan een her vormd leeraar, hem, die trouw is aan die leer, een trouwen gids noemen Of is 't de leer der Roomschgezinden te Boschkapelle? Of mogeljjk de bijzondere leer des priesters en daarom bepaald zijne leer genoemd Zonder verklaring, zeggen de praeadviseurs, tast men hier in het duister aan. Dan noemt de heer Scharp dhr. v. d. Walle zijn vriend ook als leeraar. Hoe is dit te verstaan Zoo dhr. v. d. Walle getrouw was aan zijne leer, en die leer de leer ware der Roomsche kerk, hoe moet dan die vriend schap worden begrepen Maar ziet het op de bijzondere leer van den priester, dan moet er tot recht verstand in de aantee- kening opening van de leer zijn, niet als een leer der Roomsche kerk, maar als hel lende tot de vrije genadeleer, alleen in Christus' gerechtigheid door het geloof, die in de Hervormde kerk wordt geleerd. Wat het uitzicht betreft op bet volheer- lijk opstaan, eenmaal het lot der gerecht vaardigden in Christus, het wordt hier zoo ruim gesteld, dat het niet verstaanbaar is, hoe de pen van een Hervormd leeraar no pens een Roomsch priester, wiens vertrou wen moest instemmen met zijne leer, dit kan uitdrukken. De leden van 's mans kerk zijn Roomsch gezinden, en zooals hij hen leerde om voorbeeld antirevolutionair uit beginsel de voorkeur. Aldus leeren wij. Wat natuurlijk niet zeggen wil, dat wij aan een verandering van regeeringsvorm zouden mogen meedoen. De antirevolutionair mag in Nederland evenmin ijveren voor een democratische republiek, als in de Vereenigde Staten voor het monarchaal gezag. En dat reeds hierom niet, omdat hij in de geschiedenis Gods leiding erkent. Hij zegt 't Groen na «Hij heeft ten leus: er staat geschreven: en er is geschiedDe Historie, die ook het vlammend schrift van den heiligen God isde Heilige Schrift, die in de on afscheidelijkheid van gebeurtenissen en leer, ook de historische Schrift is." Waaraan hetvolgen de woord van Lohman zich aansluit: De zonde der revolutie is niet slechts, dat men God den Heere loochent, of poogt voorbij te gaan maar ook, dat men den bestaanden staat do§r een maaksel van eigen model vervangen wil. Voor den antirevolutionaar is elke staat door God geordendis hij, onder Zijne leiding, geworden wat hij is, en moet die ordening, al bevalt ze ons niet, worden geëerbiedigd. Groen van Prinsterer's geschriften munten uit door kernachtige gezegden en spreuken. Een zijner bekende, zoo niet de bekendste lijfspreuk is legen de revolutie het Evangelie.'' Be revolutie is opstand tegen God en woont in ieders hart. Zij dagteekent van af den zondenval. Door alle eeuwen heen is dit beginsel merkbaar geweestmaar in 1789 trad het op als een weldoordacht stelsel, dat beleden werd door vorsten en volkeD. Het beginsel was een stelsel ge worden, dat zich eerst wierp op het gezag. Het gezag is volgens de revolutie-Ker niet van goddelijken, maar van mensehelijken oorsprong. Het was geen tegenzin tegen Lodewijk XVI, die op het schavot stierf; maar het was de kroon zelve, die vertreden werd. gaf, was volgens de echte leer der Roomsche kerk, hoe sluit dan de vermaning aan die leden, door een gereformeerd predikant, om niet te vergeten, zoo te leven, als hij hen leerde. Of de leer des priesters moet eene ab stracte moraal geweest zijn, zonder dogma tisch onderwijs, maar dan strookt de ge trouwheid als Roomsch priester wederom niet. En ten slotte. In do laatste versregel wordt de over ledene een waardig lid der algemeene kerk genoemd. Men weet, dat de Roomsche Kerk zich- zelve den eernaam geeft van algemeen of catholiek, 't geen een hervormde niet erkent. Het schrijven van ds. Scharp aan de clas sis over de toedracht der zaak kan niet door den beugel. Hij schrijft n. 1. dat hij het Grafschrift niet publiek wilde hebben. Doch het spreekt vau zelf, dat zulk een gedrukt gedicht, «vooral van een dichter, die door andere proeven is bekend ge worden", niet lang verborgen blijft. De boekverkooper heeft er geen schuld aan. Die man heeft aan twee onzer plechtig be tuigd, dat hij geen enkel exemplaar heef! verkocht. En wat ds. Scharp aanvoert over den inhoud van het grafschrift maakt de zaak nog «duysterder" dan ze te voren was. Er moet noodzakelijk meer licht komen, hetzij uit bet Bchrijven van den Axelschen kerkeraad of anders later van ds. Scharp zeiven. En hiermede hebben de heeren zich van hunne taak gekweten. De eerwaarde classis keurt na voorlezing het praeadvies eenparig goed en neem: het onder dankbetuiging aan de commissie over. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1