NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 142, 1903 Donderdag 3 September. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER AÜVERTENTIËN Onze wenschen voor de komende drankwetsherziening. klkbn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p, p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. ii. Van groot gewicht achten de drankbe strijders alle wettelijk voorschrift, dat den drankverkoop beperkt. Hoe meer de gelegen heid om drank te bekomen verminderd wordt, des te minder zal ook het drankgebruik worden. En dan moet bij zulke beperking van drankverkoop vooral gelet worden, op welken tijd de drankhuizen en drankwin kels geopend zijn. Niet elke tijd is even gevaarlijk en niet elke dag en elk uur van den dag geeft aanleiding om veel te drinken. Wie denkt hier niet aan het beruchte «Maandaghouden"? Het heeft ons verblijd, dat uit den kring van drankbestrijders van onderscheidene organisatie's de wensch is uitgesproken, dat de wet >Zondaqssluiting (van Zaterdagmiddag tot Maandagmorgen) mogelijk make. Wel geschiedt dit niet bij allen door de overtuiging, dat de Dag des Heeren geheiligd moet worden. Doch al is deze wensch dan alleen uit redenen van drankbestrijding voortgekomen, hij wordt toch en moet toch door alle Christenen worden gedeeld. Is voor velen niet juist de tijd van Zater dagnamiddag tot Maandagmorgen de tijd van uitspatting en zwelgerij Menige huis moeder ziet met angst het einde van de week tegemoet. Zij weet, hoe het dan gaan zal. Haar man zal, na zijn loon ontvangen te hebben, met kameraden naar de kroeg gaan. En daar tot laat in den avond blijven. Dan dronken thuis komen. «Zondag" zal voor haar zijn, dat haar man »de deur uit" is en in de kroeg zit. Sjms met een kind bij zich, dat dan van vaders »goedheid" »snoepcenten" ontvangt of ook eens mag mededrinken. En 's Maandags? Op oud ijs is het goed vriezen, niet waar? Denk dan nog eens aan de duizenden, die op Zondag hun uitspattingen botvieren. Voor velen een dag van Satan's hoogtij die Christelijke Sabbatdag! Is er reeds een land, waai de drank verkoop op Zondag verboden is? Zeer zeker. Het is Schotland, het land van oud- Puriteinsche zeden. En het resultaat is, dat des Zondags ruim 8 maal minder arrestatie's plaats vinden dan op een werkdag. Leg hiernaast de mededeeling van den rechter van instructie Otto Lang te Zurich, dat van 141, in 1891 wegens mishandeling, veroor deelden, 100 hun misdrijf hadden gepleegd op Zaterdagavond, Zondag en Maandag. Het is dus ten zeerste gewenscht, dat de Zon dagssluiting worde bevorderd en mogelijk gemaakt, niet slechts door goedwilligheid van belanghebbenden maar door de Wet. Daarb(j komt dan nog, dat het zeer nood zakelijk is, dat op bepaalde dagen (lotings- dagen, nationale feesten enz.) ook de ge- heele drankverkoop moet kunnen verboden worden. Nu schijnt dit niet het geval te zijn. Eerst moet thans, tenminste naar het oordeel van verscheidene colleges van da- gelijksch bestuur, door de politie geconsta teerd^, dat er ongeregeldheden en wan- ordely kheden voorvallen, eer men tot sluiting van de drankgelegenheden op zulke dagen kan overgaan. En toch is het niet beter zulke ongeregeldheden te. voorkomen Worden niet velen op zulke bijzondere dagen, gelijk als op Nieuwjaarsdag, verleid om in de kroegen en café's zich te buiten te gaan en wordt dan niet voor velen de oorzaak van verzoeking weggenomen, als °P buitengewone dagen de drankgelegen heden gesloten worden? ■Als vanzelf komen we nu tot den door velen, 0ok door eene commissie uit den Volksbond, Vereeniging tegen Drankmisbruik gedeelden wensch, dat in de nieuwe wet de mogelijkheid wordt gesteld om door Stemming -van de burgerij den draukverkoop in eene gemeente geheel te weren. Dit stelsel, door stemming in eene plaats den drank verkoop te verbieden, heet het stelsel van Local Option, plaatselijke keuze. In Noor wegen, I inland, enkele streken van Engeland en eenigo Staten van N.-Amerika bestaat dit stelsel. De nadere regeling van dit nieuwe beginsel zal wel eenige moeilijkheid met zich brengen. In Noorwegen schrijft do wet voor, dat aan al de ingezetenen eener gemeente, zoo mannen als vrouwen boven 25 jaar, het recht wordt toegekend te beslissen, of al dan niet drankverkoop in hun woonplaats zal worden toegelaten. Deze beslissing geldt voor vijf jaren. Wordt door de tegenstanders van het ge nomen besluit in den toestand berust, dan wordt het tijdperk stilzwijgend met 5 jaren verlengd, zoo niet dan kunnen zij een half jaar voor het verstrijken van den termijn eene nieuwe beslissing vragen. Aan dit verlangen moet voldaan worden als 5 van do stemgerechtigden dit heeft kenbaar ge maakt. Op den dag der stemming behoeven alleen do tegenstemmers op te komen. Wie tehuis blijft wordt geacht voor don bestaanden toestand te hebben gestemd. De eerste maal, dat daar in 10 gemeenten gestemd werd, was de uitslag, dat in 6 gemeenten de drank verkoop gestaakt werd Zulk een plaatselijke keuze kan groot voordeel afwerpen voor de drankbestrijding. Er moet met zulk een stelsel wel veel prspagands gemaakt wordon tegen het alcoholisme. Het publiek moet voorgelicht. De strijd togen den drankhandel wordt plaatselijk gemaakt, krachtig. De gevolgen ven den drankverkoop zijn dikwijls in kleinen kring het meest waar te nemen. Oeheele gemeenten en gedeelten van ge meenten kunnen van den kroeg bevrijd worden, die toch op de geheele omgeving een verderfelijken invloed uitoefenen. In menig huisgezin kan de vrees en de angst wijken, dat de kroeg den vader weder gelokt heeft. En al moge misschien hot Nederlandsehe volk, in zijn geheel, nog niet voor dit stelsel rijp te achten zijn, om een gunstigen uitslag reeds nu te ver wachten van eene dergelijke stemming in de gemeenten voor de toekomst belooft het veel goeds. Op den steun der antirevolutionairen zal zeer zeker gerekend kunnen worden B. G. Slot volgt. Zie voor verdere bijzonderheden het be langwekkende Rapport in zake een in Scandi navië ingesteld onderzoek, in verband met de Drankwetsherziening, uitgebracht aan den Volksbond, Vereeniging tegen Drankmisbruik, door Mr. F. W. I. G. Snijder van Wissekerke en A. van der Voort Azn. 2 September 1903. Vele bladen van allerlei richting spreken over het oud Kamerlid Doniier, die Maan dagmorgen, zoo onverwacht, aan een hart kwaal overleed. De Teleqraaf o. a. schrijft Donner, de eenvoudige en ernstige, eer lijke en gemoedelijke man van streng-recht- zinnige begrippen, behoorde allerminst tot de lauwen of onverschilligen. Wanneer hij in het krijt trad voor de belangen, die hem lief waren voor die van de Zonding bovenal en voor de zaak der positie van het Chiisten- dom in Indië, dan streed hij met hart en ziel, met gloeienden ijver, met taaien «Ausdauer". Meer dan anderen wellicht wist hij te bereiken doordien hij tot zich aantrok en voor zich won ook wie, in geestesrichting het verst van hem afstonden door het sym- pathiok-eonvoudige van zijn optreden. En mochten het holle, galmende diepe geluid en de schier alte statige «preektoon", welke den geackten afgevaardigde eigen waren, al eens bij sommigen een glimlachje wokken men luisterde naar Donner en zelfs de ondeugende Lieftinck miste dan den moed om zijn zucht tot plagen uit te voeren Wèl zijn de twee antipoden Donner en Lieftinck wel eens tegen elkaar in het krijt getreden en begon de man uit het Noorden dan zijne goedige, soms wat ruwe ironie te vertoonen, maar Donner ropliceerde in zoo n geval met vaderlijke zachtheid, een tikje medelijdend jegens den onverbeter- lijken tegenstander, maar nooit boos, altijd vol waardige kalmte en zelfbedwang. Deze eigenschappen brachten mee, dat, ondanks Donner's uiterst schorp gepronon ceerde richting, de verhouding tnssehen hem en alle partgen en groepen steeds vriendschappelijk bleof, vol van onderlinge waardeering. En toen Donner dan ook in 1901 be sloot zich niet meer verkiesbaar te stellen, werd zijn heengaan werkelijk botreurd en miste men den geëerden grijsaard in de Kamer, don nestor, den braven veteraan. De eerste koepokinenting in ons vader land werd verricht op 17 Oct. 1799 en wel door dr. L. Davids, geneesheer te Rotterdam, ODgeveer drie jaren alzoo, nadat de veel besproken Edwar Jenner zijne eerste inenting bij den mensch verricht had. Yóór dien tijd, dus voor 1796 verstond men door inenting alleen kinderpok-in enting. Genoemde dokter Davids schijnt zich bijzonder voor do inenting te hebben ge ïnteresseerd. Bij gelegenheid van de eerste algemeene vergadering van het Genootschap ter bevordering der koepok-inenting, hield deze geneeskundige te Rotterdam eene redevoering, waarop "de uitvinding van Jenner voorgesteld werd als het middel tegen de pokken. Den man zeiven noemden sommigen schier geïnspireerd, staande althans onder Gods bijzonderen invloed. Jenner kwam, de dood moest wijken, zoo klonk het destjjds. Met dit middel in de hand, konden slechts domheid en traagheid den dood veroorzaken. En dichters riepen in verrukking den ouders toe, zooals dichters alleen dit kunnen: 'k Wil u, ouderen, bezweren Om den dood van 't Kroost te keeren Dat gij God verreeknen moet, En dat Domheid, door haar smalen, Of de Traagheid, door haar dralen Zoo misdadig sneuvlen doet Of in nuchter proza van gewone ster velingen verduitschtde inenting is het onfeilbaar, eenig afdoend middel tegen de pokken. En hoor nu, ongeveer eene eeuw later, tegenover al dat geschetter van toon, de kalme, sobere uitlating over dit onderwerp van een alleszins tot oordeelen bevoegd man, van niemand minder dan van dr. Den Houter, inspecteur van don geneeskun digen dienst, als hij in dit verband zegt »Er was vroeger, ook door geneesheeren, dikwijls verzekerd, dat wie zich liet in enten, de pokken niet zou krijgen. Die verzekering is gebleken onhoudbaar te zijn en ze is dom bovendien, en den Christen klonk deze hoogmoedige uiting als eene godslastering in do ooren. Tegen deze soort vaccinatie zou ik gemoedsbe zwaar hebben maar niet tegen inenting in afhankelijkheid aan God ondergaan." Dat is o. i. het rechte standpunt. Het Landbouwwetje der regeering zoekt nog steeds een veilige haven. Het Voorloopig Verslag bevat velerlei bedenkingenmaar uit die alle is geen nieuw stelsel te bouwen, waarop dit wets ontwerp rusten kan. Wij zouden wel eens willen weten of 't niet mogelijk zou ziju dit ontwerpje in democratischen zin te wijzigen, namelijk door ook aan de veldarbeiders zittingsrecht te geven in de landbouwvertegenwoordi- ging en de verkiezing voor de provinciale landbouwraden niet deels door landbouwers, deels door landbouw-maatschappjjen te doen geschieden, maar door de landbou wers alleen. Zoo kon men een populair landbouwwetje krijgen. Het gesukkel met, en de geringe resul taten van de Kamers van Arbeid bewijzen dat ook aan deze organisatie, tengevolge van de wet, een en ander hapert. Moge dit niet alzoo worden met de zóó zeer gewonschte Landbouw vertegenwoor diging. Op de agenda voor Patrimoniums Bonds vergadering komt weer de vraag voor naar een Sociaal Congres. Wij steunen dit voorstel. Immers het is bekend dat sedert bet eerste Sociaal Congres, gevolgd door het Congres van Nederlandsch Hervormden, er groote toenadering tusschen de verschil lende christelijke werkliedenvereenigingen is gekomen, en de patroons en werklieden van verschillende kerkeljjke indeeling el kander al beter zijn gaan verstaan. Ook is er in de christelijke pers met grooter nauwkeurigheid en beslistheid ge redekaveld geworden over verschillende brandonde quaestiën. Menigeen die in 1891 bijvoorbeeld op het punt van werkstakingen en het recht van werkstaken - zich nog niet durfde uitspreken, heeft een vaste over tuiging gekregen. En op menig ander punt, bijvoorbeeld christelijke vakorganisatie, trad verschil van uitgangspunten zienswijze naar voren, dat niot door twistgeschrijf is op te lossen, maar noodzakeljjk bjj mondelinge bespre king kan en zal worden opgehelderd. De voorjaarstroebelen hebben de leiders en denkers der verschilende werklieden- groepen nader tot elkander gebracht. En ook in den engeren kring van ons Patri monium moeten velen, die tot nog toe met zeker wantrouwen de Talma's en Hui zinga's, de Van Munsters en Grondijs' aan het werk zagen, door hun cordaat, princi pieel optreden wel een anderen kijk gekre gen hebben op het streven dezer gewaar deerde voortrekkers. Ons dunkt, meerderen dan in 1891 zullen in staat en bereid bevonden worden hun licht over de sociale quaestiën die de natie beroeren, te doen schijnen. Naast de jongeren uit de beweging van 1891, op wier rijper oordeel wjj grooten prijs stellen, zjjn thans anderen opgestaan die meetellen in de christelijke sociale be weging. Wij noemen slechts: de Jong, Sybrandi, Talma, Huizinga, De Wilde, Vegtel, De Geer, Gewin, v. d. Laar, De Veer, Diele- man, naast Rudolph, Wisse, v. d. Vegte, Okma, Schokking en De Vries. Het is waar, zulk een Congres kost veel geld; eischt langdurige en moeilijke voor bereiding, vraagt veel van talent en tijd der groote geesten onder ons. Maar het is ook een dankbaar werk. Want vele duizenden, van Noord tot Zuid zullen dit Tweede Sociale Congres als bet krieken van een nieuwen dag begroeten. Inmiddels werke een iegelijk man in eigen kring, in di> vergaderingen van afdeeling en kiesvereeniging mede om bouwstof te verzamelen voor de rijke be sprekingen die op een dergelijk Congres noodzakelpk zijn, en met grond mogen worden verwacht. De Christelijke Onclorwyzer luidde de brandklok. Er waren, zoo zij hoorde, ergens in den lande, twee socialisten tot onderwijzers be noemd, met voorbijgang van solliciteerende christelijke onderwijzers. Wij hebben naar aanleiding dezer mede deeling, en der ervaring in eigen omgeving opgedaan dat veel te lichtvaardig voor de chr. school minges.chikte elementen worden binnen geloodst, onze bozwaren gezegd en wachtten nu den uitslag af van het door de C. O. ingestelde onderzoek. Dit onderzoek had het volgende resultaat Het onderzoek, dat we in de beide door ons genoemde gevallen instelden, heeft aan 't licht gebracht, dat de vrees, die we aanvankelijk koesterden, voor het grootste deel wijken mag. Het eerste geval betreft een onder wijzer, die aan een Christelijke Normaal les is opgeleid. Voor praetische vorming heeft hg daarna eenigen tjjd gewerkt aan de Openbare School van zjjn dorp, schoon op niet al te grooten afstand een Chris telijke School was. Zjjn tegenwoordige patroon schrjjft ons van hem «Bovendien verklaart hjj, dat hjj van harte 't Chr.Onderwjjs wenscht to dienen". Na zulk eon verklaring meenen wjj voorloopig deze zaak te moeten laten rusten. Het tweede geval betrof een Openbaar Onderwijzer die gedurende een jaar aan eene Openbare School gewerkt heeft, en toen lid van den Bond van Nederl - Onderwijzers was. Dat hjj echter socialist wezen zou, wjjst hij beslist af. Voorts heeft het Bestuur der School hem voor waardelijk benoemd tot 1 April a. s. »Met het oog op God", zoo luidt de verklaring, die hjj ons aflegde, »van Wien ook mijn voornomen is, zoo ik bekwaam mag bljjken, altijd het Chr. Onderwjjs te dienen, heb ik mjjn voorwaardeljjke benoeming aanvaard Na deze verklaring, die naar wjj van harte willen hopen, oprecht is, meenen wjj dat ook deze zaak voorloopig is af gedaan. Ons dunkt, de hand die de brandklok luidde, is wel wat haastig slap geworden. Wjj hopen dat de C. O. eens een vol ledig verslag geeft van haar onderzoek en dat zjj er op zal bljjven aandringen, dat onze chr. schoolbesturen geen menschen voor de klasse zullen plaatsen die er niet behooren. Op de christeljjke school geen openbare onderwjjzers met schietgebedjes, maar levende, getrouwe beljjders van den Heiland. Wie niet bij ons behoort, blij ve verre van ons, of zoo hjj reeds nader kwam, hij moge zich weer haastig verwjjderen. Cynisch. Wjj lezen in de Midd. Ct. Een ingezetene van Oostburg, geboren te Sint Anna ter Muiden, herdacht Zondag den dag, waarop hij de kerk zjjner geboor teplaats het laatst bezocht. Dit was nl. 90 jaar geleden, bij gelegenheid dat hjj gedoopt werd. Dit feit vierde hij, de krasse, in het bezit van al zjjn geestver mogens zijnde, grjjsaard, door de gods dienstoefening te St. Anna bjj te wonen. Yreeseljjk zulk een cynisme, aan den drempel der eeuwigheid. En voegt Bet Centrum er zeer terecht aan toe welk een opvoedende kracht moet er uitgaan van een blad, dat boven zulk een spotternjj als opschrift zet»een eigenaardige herdenking". VERGADERING van den Middelburgschen Gemeenteraad van 1 September 1903. Afwezig zijn de heeren Van Dunné, De Veer en Wisboom Verstegen. Na opening der zitting worden de her kozen leden en het nieuw benoemde lid, de heer Ermerins, beëedigd en gelukge- wenscht. Ingekomen zjjn a oene mededeeling van Ged. St. dat aan Van Noppen ontheffing is verleend van zijn aanslag in den hoof- deljjken omslag, dat de aanslag van Van Lieshout is gehandhaafd en die van Vroom van de 38e naar de 15e klasse is terug gebracht. Aangenomen voor kennisgeving, nadat op eene vraag van den heer van Tey- lingen omtrent den laatsten aanslag door den Voorzitter was geantwoord, dat Ged. St. ter zake B. en W. hadden gehoord en dat nader gebleken was, dat persoonsver wisseling had plaats gehadb een adres van bewoners van den SeissiDgel om ver betering der verlichting gesteld in han den van B. en W. om adviesc een voorsel van de Commissie voor het middelbaar onderwjje om den driejarigen cursus aan de burgeravondschool in een vierjarigen te veranderen. In handen van B. en W. om adviesd adressen van de firma G Alberts Lzn. en Co. om huur van grond aan het Seisbolwerk, van Vergouwen aan het Smids-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1