NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 140. 1903. Zaterdag 29 Augustus. 17e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. 1 DE JONGE-VERWEST, te Goes r. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AOVERTENTIËN Gemeentelijke Zendingsdag te Koudekerke, BI© L A elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. hidrukken-Fragmenten. Op dezen dag moet gehoord een vierstemmig accoord„Geloofd zij God Zijn naam zij d'eer," is de sterk sprekende melody in dat liedmaar evengoed moe ten doorklinken stemmen als deze „vindt mij onderdanenpredikt het Evangelie zegt God"en de ernstige roepstem in tenor-klank: „word mijn onderdaan 1" om aangevuld te worden tot een vierstemmig lied, als de bastoon der verootmoediging saamstemt met lof en opwekking Zoo ongeveer opende verleden jaar Ds. Breen in een bezield en aangrijpend woord de eerste Zendingsdag op Walcheren. Er is toen een vierstemmig lied opgegaan, niet op een enkel oogenblik, maar dien gansehen dag, zoo is ook op 26 Aug. een zang gehoord met drieërlei toon, een zang, waarvan ook nu de melody inzette met een „Geloofd zy God", en einden ging in een „Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen." In keurig geschilderde dorpskerk komen bijeen tal van vreemde hoorders. De ge meente zelf is niet sterk vertegenwoor digd. De lijnen zijn blijkbaar bovendien sterk en scherp getrokken tusschen wat den eernaam „Gereformeerd" draagt en nog immer vrede vinden kon met „Her vormd". De wederzij ische waardeeiing schijnt een weinig te ontbreken. Waarom niet meer saamgewerkt De Pastor loei opent plechtig; lezende: .Neigt uw oor en komt tot My hoort en uw ziel zal leven Voor een doorn zal een dennenboom op gaan, en voor een distel een mirteboom opgaan, en het zal den Heere wezen tot een naam, tot een eeuwig teeken, dat niet uitgeroeid worden zal Dan ryst een vurig gebed op, met grooten gloed uitgesproken, warm bedoelden de gansche gemeente bidt zingende D'algoede God zij ons genadig, en zegene ons .„Gelyk Jeruzalem in oude dagen heilige gastvrouw was van scharen tem- pelgangers, alzoo wil ook Koukerke de gulle gastvryheid betoonen, en zeer gaarne den eerenaam dragen van ontvangende gemeente. Weest welkom Allen 't Gaat hier om geloofsversterking, om een saam gevoelen van een gemeenschap der heiligen en 't eind wil wezenLoof den Heere, mijne ziel 1 En, 't alleen latende bij een belijdenis, maar gedachtig aan den eisch van „daad werkelijk Christendom" zij onze leus op dezen dag, ja altoos„Draagt elkanders lasten, en vervult alzoo de wet van Chris tus 't Kan slechts een kort woord zijn maar toch 't is goed gezegd „Zegt den kinderen Israels dat zij voort trekken 's Levens beeld vertoont massa's tegenstellingen zoo ge 't leven diep op vat verbaast u haar aantal. In uw leven hebt ge te doen met God en menschen, aarde en hemel, enz. Ea zoo niet Eén gekomen ware, een centrum, dan ware de ziel, op eenheid aangc-lcgd, verward, en de weg ware verloren. Z:e, al die tegenstelling heft Christus opGeeft aan 't menschdom zijn Schepper wedergeeft aan d'aarde den hemel terug En daarom 't hoofd omhoog Die tegenstellingen mogen niet den ijver verslappen maar kaars ondanks moeien zij opleiden tot hooger leven. En dus 't geldt ook van ons„zegt den kinderen Israë's, dat zij voorttrekken Toen Mozes die woorden op Gods bevel sprak, zag 't er, naar menschen zienswijze, met Israël slecht uit. En tochvooruit 1 Vertrouwende op God 1 Voortvaren 1 Mee God de wereld door. Wees gij 't middel om aan die aarde weertegeven den Christus der Schriften den Zone Gods en des menschen! Grypt moed, want immersZijn machtige arm beschermt de vromen En uw geloofs- roem jubele: 'k zal Hem nooit vergeten, J milu Helper heeten, al myn hoop en Een weinig pijnlijk, onnoodig pijnlijk wordt daarna mijn oor aangedaan. Is 't ook waar, wat gezegd wordt 't Komt hierop neerDa Herv. kerk is het middel tot bekeering Er gaat niets, geen kerk, geen met mannenmoed en bergenverzettend geloof begonnen reformatie boven de Herv. KerkAlle predikanten belijden hier in onze streek den Christus der Schriften Is 't waar Zeer velen zouden het be twijfelen willen. Ach, ware die passage weggebleven, 't accoord zou zooveel schooner, zooveel meer waar geweest zijn. 't Moet toch onnoodig zijn onder broederen te zeggen, dat men zijn kerk zoo innig lief heeft. Dat wekt geen sympathie, 'tStoot sommigen af... Men hoort veel spreken van 't Ko ninkrijk Gods. Maar spreken alleen is niet genoeg 1 Doen 1 Ga heen, en doe desgelijks Gelijk de barmhartige Samaritaan deed. Doe tegenover de heiden wereld, dicht bij en van verre, wat uw hand te doen vindt 't Komt aan op practisch christendom En dat bedoelde do laatsto sprekor vaD dien morgen te zeggen, voordat hij met dankzegging eindigen liet do morgonbij- eenkomst. In geloofsvertrouwen zong toen al het volk Amen, Jezus Christus, Amen ja, Gij zult in 't groot heelal 't rijk der duisternis boschamen, tot het niet meer wezen zal! Amen, heerlijkheid en macht worde u eeuwig toegebracht. De zon stond hoog bij middagstilte, en alles lokte om uit te gaan langs de mooie wegon naar Der Boede, de mooie, schoon ietwat vervallen buitenplaats der De Bruijns. 't Was een vriendelijk tot luisteren uit lokkend plekjen waar men de spreekplaats had opgebouwd. En in groote drommen kwamen Koukerke's gemeente met vele broeders en zusters van buiten om te ge nieten van vrije lucht en goede woorden. Er was kostelijk gezorgd voor ververschin- gen't ging alles zeer geregeld toe en de dames, die bereidwillig hielpen, verdienen een woord van grooten lof voor haar hulpvaardigheid en vriendelijke bediening. Somtijds was 't er schrikbarend vol. En toch ging alles in de cantine goed. Eere aan hen, die daarvoor zorg droegen. Koukerke's fanfarecorps gaf eenige christelijke liederen. Somtijds klonk het gezang daarbij wat verward; men was niet aan elkaar gewoon, maar het geheel slaagde wel. Op groote banken gezeten, te midden van een kring van hoorders en hoorderessen, kon men gemakkelijk luiste ren naar wat meest mot heldere stem van de spreekplaats te hooren viel. Tamelijk op tijd werd ook die bijeen komst geopend en vermanend en opbou wend tevens klonken uitnemende woorden ons tegen. In mooion vorm, kostelijk geschikt voor deze gelegenheid, werd ge wezen op een der eigenaardigheden onzer dagenzoo boven op, bij eersten blik, is alles prachtig: beschaving, ontwikkeling, veelvuldigheid, 'tis er alles meer dan ooit te voren, 't Moet aanlokkelijk zijn in onzen tijd op de aarde te wonen. Maar toch zie eens wat nauwkeuriger't Is al egoïsme\ Ach, 't valt zoo bitter tegen! 't Is alles zoo krank! 't Geestesmiddel Geloof in Christus! Dan pas, wanneer dat geloof in ons werkt zijn we waarlijk vervuld met liefde; dan pas is er in ons hart ware vrijheid, en do hope, die niet beschaamd wordt is ons deelZie uit naai de volkomen schittonng, de volkomen triomf van den Christus: de parousie Gods Woord kan zijn in huis en hart. Soms zoer vaak alleen in huis. Enkele malen mag 't alleen in 't harte wezen, 't Beste is in hart en huis. Daar van kan een colporteur in Brabant en Limburg veel_ verhalen. Vraag hem eens bij u, en hij zal uw ziel roeren, als hjj in huis met u spreekt daarover. Er is zegen op dien arbeid. Zeer veel zelf. Er zijn verkwikkingen der ziel te vinden in menige hut van heideplaggen. Indien ge luistert, kunt ge daarvan voorbeelden hooren. En allen luisteren wel. 't Is een aantrekkelijk onderworp. Met gloed be handeld Dan worden bekende namen ge noemd. 't Gaat over straatprediking. Een dier namen is: bijv. Esser, en velen zal reeds alleen 't hooren van dien naam tot luisteren hebben opgewekt. Zijn compagnon van vele jaren spreekt. Met eigenaardige levendigheid geeft hij een beeld van dat werk in Z.-Holland's hoofdstad. Daarbij moet blijkbaar gewerkt met woorden, armen en beenen. Alles moet aandacht trekken. Ook dat is geen ongezegende arbeid. Ons, koelen Zeeuwen doet die manier van werken wat vreemd aan maar 's lands wijs, 'slands eer!" Maar velen beginnen te verlangen naar een weinig dwalens in de heerlijk breede lanen onder looverdak en allen welkom is de pauze van een uurMaar dan wordt ook met niet minder gespannen aandacht aangehoord wat de volgende spreker te zeggen heeft. O, daar klinkt iets roerend- hartelijks in zijn volle stem, als hij uitnoodt om aan te heffenJeruzalem, Jeruzalem o, gij zoo hoog gebouwd Waar Davids harp zoo heerlijk klonk... de priester op zijn knietij zonk Daar ligt het puin thans opgetast, en wordt de lieer bespot Jeruzalem, Jeruzalem, wij weenen om uw lot En zielenadel komt uit al3 die zendeling onder de Joden spreken gaat. 'tls een culminatie-punt van den ganschen dag, als hij tot spreken zich opmaakt. Hij klaagt over zijn volk! 't Is zoo bitterlijk in ellondeKomt in Elim en ziet het Ziet het worstelen om zijn bestaan. Dat vertrapte volk uit Polen en RuslandMaar, na 't Mara dat Rusland bereidde door gruwelijke schanddaad, komt voor velen een Elim. 't Is er één groot tehuis voor ellendigen naar de wereld. Uitbouw is noodig En dat volk is zoo dankbaar, 't Is geen lauw volk. Neen 't gloeit of 't is ijskoud! Gi kunt het vergelijken bij een hoeveelheid zwaar vergif. Dien die hoeveelheid in haar geheel toe, en honderden sterven. Dien er een luttele kleinigheid van toe, opgelost, en 't is geneesmiddel. Op Gol gotha vindt ge dien klomp van Joden: en hun doen is als 't werk van zwaar vergif bij massa toegediend. Maar zie den en keling, verstrooid onder de volken en (let op een Da Costa, een Capadose) wat hij doet verheft, is duizenden ten zegen. Zie het aan de Apostelen Toch ook Joden 1 Erbarming voor Juda's stam! Maar neen, geen klacht! Een jubeltoon wil gehooid, want 't gaat zoo wonderwel met dien arbeid onder hen Ge moet roemen. Hoog op En wilt ge een woordjen meenemen ter herinnering, denk dan aan een Nederl. spreekwoord, het Zendingsspreekwoord bij uitnemendheidGeef, wat ge hebtWie geef1", wat hij heeft, is waard, dat hij leeft Ea daarmee was 't einde van dezen dag aangebroken. Een profetisch beeld. Gelijk aan dezen dag van blij genot en ontspan ning in heerlijk lommer een einde kwam, alzoo komt er ook een einde aan al wat is. »Het einde aller dingen is nabij ge komen." Wijzen de teekenen der tijden niet op dat groote einde op de nadering van dien grooten en doorluchten dag, als de Bruigom komen zal op de wolken om gestand te doen het woord van belofte en profetie O, van die overdenking gaat zoo ernstige sprake uit. 't Brenge u tot En denken. Al wat is vergaat. En dan gij Heft uwe hoofden en harten omhoog En 't schoone slot wordt gevormd door een hartgrondig gebed, een lied, dat Gode eere brengt, en dankzegging en de zegen des Heeren gelegd op ootmoedig gebogen hoofden, ter werking in dankbare harten M. A. S. Eene nieuwstijding per dag. Gij zult in deze courant niet vinden wat hot menschdom meor bolang inboezemt dan hetgene aan juffrouw J. van der Put, Hel poort, Klundert, is overkomen. &,Gy lijdtziedaar eene vrouw die geleden heeft en niet meer lijdt. Weest gelijk zij Ontrukt haar haar geheim. Gij hebt hiertoe geen krachtsinspanning te doen. Zij wil dat haar geluk gedeeld wordthaar geheim zij geeft het U. i^,Sedert vijf jaren was zij lijdende aan bloedarmoede, gepaard gaande met weinig eetlust en was bovendien erg zenuwachtig, de spijsvertering liet veel te wenschen over de maag werkte slecht, pijnen door het ge- heele lichaam, steken in rug en zijde, zij was kortademig en had veel last van pijn in het achterhoofd. Zy was de behandeling met de Pinbpillen begonnen en hunne uit werking was wonderbaar, zij hebben mij in korten tijd mijne ongemakken doen ver dwijnen. Als een vriend U aanspoort de Pinkpillen te nemen dan is dit doordat hij er de wel daden van ondervonden heeft. De courant is een vriend voor U. Zij vermeldt U steeds gevallen van genezingen, zij geeft U aan wat gedaan moet worden om U te genezeD, uit vrees dat gij w tijd en U w geld ver liest met nuttelooze proefnemingen door waardelooze geneesmiddelen te nemen. Ge bruikt de Pinkpillen indien gij aan een der volgende ziekten lijdende zijtBloed armoede, bleekzucht, neurasthenie, alge- meene zwakte, maagpijnen, rheumatiek, scheele hoofdpijn, zenuwpijn en heupjieht. Wij zijn ten volle overtuigd van Uwe ge nezing indien gij de Pinkpillen gebruikt. Prijs f 1,75 de doos f 9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rotter dam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen post wissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middel burg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Ook echt verkrijg baar voor Goes en omstreken bij Qebr. Mulder, Drogerijen en Verfwaren. 28 Augustus 1903. De heer Lindeman, de ontslagen land- bouwleeraar te Wageningen, heeft een zeer minnen brief ontvangen uit Middelburg, waarin hem de snoodste verwijtingen naar het hoofd geslingerd worden. Eet Volk is zoo dom, dezen brief in hare kolommen over te drukken. Ware dit niet geschied, en haddeu ook andeie bladen er niet de aandacht op ge vestigd, wij zouden van 't voorgevallene geen melding hebben gemaakt. Wij voegen er aan toe dat de schrijver zijn libel get eekend heeft met den naam van mr. C. Lucasse, en dit maakt zijn geschrijf te misdadiger. Hij was blijkbaar onbekend met het feit dat de Middel- burgsche afgevaardigde te Goes woont, anders zou hij den brief wel te Goes ge post hebben. Want dat hij een Middel burger is, kunnen wij niet gelooven. In ieder geval is het groote dwaasheid dergelijke brieven te publiceoren. Een boekdeel zou kunnen gevuld worden met dergelijke brieven met name door dr. Kuyper, en de leiders der plaatselijke pers en kiesveroenigingon onzer richting ont vangen. Maar wij deponeeren liover der gelijke pamfletten in den lessenaar dan ze af te drukkon in do krant. Dezer dagen werd ons getoond het pros pectus van een, in druk cn uitvoering prachtwerk van den eersten rang. Titel is Voor den Spiegel der historie. Amstels kerkelijk leven van de eerste zestig jaren der vrijheid. Gedenkboek bij ge legenheid van het 325 jaren onafgebroken bestaan van den kerkoraad en van de classis van Amsterdam. Schrijver is de bekende kerk-historicus dr. G. J. Vos. Uitgever G. D. Bom, Amsterdam. Het werk wordt ingeleid met Hebr. 13 8 «Gedenkt uwen voorgangeren die u het Woord Gods gesproken hebben; volgt hun goloof na, aanschouwondo de uitkomst hunner wandeling." Het boek zal ten dage der officieele feest viering in October compleet ver schijnen, godrukt zijn op geschept Hollandsch papier en f 25 kosten, tenzij men het in perkament begeert, dan kost het f 30. Het folio-work is een nieuwe bjjdrage voor de ontwikkeling dor print-const in onze dagen. Volgens het lasterlijke Volk hebben wij nu al twee ministers «worgers". Met vette lettor komt aan het hoofd van dat blad, onder een oproep tot de sociaal democratische meeting van Zondag 13 Sept. het volgende «versje" voor Laat Kuyper ons kneevlen en Oyens ons [worgen Wij zullen ons het Algemeen Kiesrecht [bezorgen Het is jammer dat de sociaal democra tische pers in den beginselstrijd hare toe vlucht tot dergelijke laffe practijken nemen moot, en deswego ook rechterljjk geïnterpelleerd, zich met een »honiet to letterlijk" er van af helpt. Met Polèms onderworping kan, volgens sommige optimisten, de oorlog op Atjeh beschouwd worden uit te zjjn. Zij duurde sedert 6 April 1873. Wij vreezen nader bij de waarheid te zjjn met te beweren dat de oorlogstoestand thans heeft plaats gemaakt voor dien van gewapenden vrede de positie van »velt ge weer" of »aan", vervangen is door die van »op de plaats rust" met het geladen ge weer bij den voet. Doch luisteren wjj liever naar een man die Atjeh kent jbr. Graafland te Haar lem die bjj een vraaggesprek met een berichtgever van een blad aldaar onder meer het volgende verklaarde «(Polèms overgave) is de kroon op het werkhet beduidt 't grootste succes, dat wij in den langdurigen Atjeh-oorlog be haald hebben. De oorlog zelf de scher mutselingen en patrouillegevechten bij de opsporing en geleidelijke vernietiging van de benden, die nog niet gediend zijn van een geregeld bestuur is er nog niet da delijk mede uitdoch het moreele succes van Polèm's onderwerping kan niet hoog genoeg geschat worden en zal er weldra toe bijdragen dat de nog vijandig gezinde en zonder ophouden tegen ons ageerende, meer of minder voorname geestelijke en adathoofden, spoediger geneigd zullen be vonden worden om zich naar de eischen onzer regeering te voegen. Was Polè m dan zoo voornaam Beteekent hij meer dan de pretendent-sultan? Ja en neen, die quaestie is moeilijk uit te leggen, de invloed van den pret.-sultan is door onze regeering jarenlang onderschat. Die invloed was en bleef echter groot, hoe immoreel en hoe weinig doortastend die vorstentelg zich ook gedroegen zelfs on danks zijn zwervend leven en de belang rijke vermindering van zijn fortuin. Maar Polöm was van een fierder, onaf hankelijker geslacht, dat veel meer in aan zien stond en nog staat. Bovendien is deze panglima, evenals zijn vader, een man van karakter, een waardig en achting afdwingend tegenstander. Om de beteekeLis van zijn persoonlijkheid duidelijk te maken en een idee te geven van de hem door de Atjehers toegedragen achting boven die aan den pretendent-sultan betoond, geef ik de vol gende vergelijking, die van den ouden Kei zer Wilhelm I van Duitschland en vorst Von Bismarck. Men eerde den Keizer en schatte hem hoog, doch wat den invloed betreft op de vorming van het Duitsche rijk en op de politiek van Duitschland, voelde men dat van Von Bismarck de kracht uitging en ontzag hem als zoodanig. Naar dezen tweeërlei graad van eerbied kunt ge u eenigszins afmeten den eerbied aan den pretendent-sultan en Polèm geschonken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1