NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 131.1903. Zaterdag 8 Augustus. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH :uis, op ïöp op Dop )op )op Dop iknecht burg. zindelijk te koop iöp sknecbt. Knecht, Abtskerke. loekhandel J. J. ler tozijneri, bij JAKOBSEN, ,n te Melislcerhe. 'AARD oud acht sen Kal/vaars, N te Melislcerke. reur uit twee, bij re, landbouwer ekening 10 Au- jR, Koudekerks. keur uit 2, een Aug., en jonge LAMPERT Pz., ERRIEPAARD rekening Au- Kz., Oostkapelle. ekening 7 Aug., RSE, Teere. ekening 12 Au- E Sr., udekerke. ember Lstbode D. WOESTIJNE firma A. A. W. ►es. ber CORNEL1SSE, ber kleine Knecht dreseen Loopvarkens P- rraagd ndbouwer, Rilland. sgenwoordige met knecht VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes TIJDGEEST en ROEPING. Eenige Wenken voor opvoeders. F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN bij Krommenhoeks. does )LE, Souburg SSE, Meliskerke. e—Yerwest, Goes. BLKBN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA De tijdgeest, de geest des tijds is de in vloed dien de enkele mensch ondervindt van heel de menschelijke samenleving die hem omringt. De invloed die van de brandpunten der beschaving uitgaat en heele natiën over- heerscht. Die tijdgeest is niet altijd dezelfde. Die der oostersehe wereldrijken was blind heidensch, wulpsch, tirannisoh. Die der eerste christenen was christe lijk, rein, vrijheid kweekend. Die der Hervorming was voor een kor ten tijd onder den invloed van het Evan gelie. Doch openbaarde zich aldra wereldscb, materialistisch en sceptisch. Ruim een eeuw geleden was de tijdgeest geheel ontzonken aan de heerschappij van het christendom, en erger dan ooit vijandig tegen het christelijk geloof. Dat was de tijdgeest van Ongeloof en Revolutie, uit Frankrijk, uit Parijs de landen als overstortend met den averecht- sehen zegen der valsche vrijheid, en deze viert ook nog in onzen tijd zijne triumfen. De tijdgeest, de geest van onzen tijd is socialistisch. Het kan niet anders. Het goddelooze, zelfzuchtige ongeloof der achttiende en negentiende eeuw moest er toe leiden dat de massa aan het geloof ontzonk, en de tallooze zwakken die in den strijd om het bestaan dreigen te val len den toevlucht niet zochten bij de Kerk of bij de leer van Christus, maar bij den Staat. Het geloof der christenen bleek niet zoo algemeen en van zoo echten stompel dat het ongeloof er onder leed, integendeel vele schijn- of halfgeloovigen werden door den stroom des ongeloofs mee afgevoerd. En dan, het wegwerpen van alle geloof en het steunen alleen op het stoffelijke, het vergoden van den mammon en het kracht zoeken bij vader Staat dat is soci alistisch. Het kenmerkend socialistische van den machtigen geest onzes tijds komt uit in de velerlei socialistische vraagstuk ken die hij naar voren dringt en met hulp van den Staat tracht op te lossen. Wij noemen: Staatsarmenzorg, Leer- dwang, Kinaervoeding, Sehoolsehoeisel, Staatspensioneering. Dat kerk en particuliere liefdadigheid te kort schieten, tot eindelijk de Staat moet bijspringen om den arme voor den honger te bewaren, is een bittere aanklacht tegen onze samenleving, een ernstig bewijs dat de tijdgeest dringt in socialistische richting. Dat Kerk en Philantropie niet voldoende voedsel en kleeding in de gezinnen bran s' E ÏTÏ L L E T O W. Vervolg.) Waarom is de taak der moeder in de opvoeding zoo gewichtig? Omdat de kinderjaren gewoonlijk den stempel drukken op het geheele leven, en die jaren zijn voornamelijk aan de moeder toevertrouwd. Toen men eenmaal aan Napoleon vroeg, waaraan Frankrijk wel het meest behoefte had, was zjjn antwoord„aan goede moeders." Groot is dan ook de verantwoordelijk heid der moeder, maar Diet minder groot, eigenlijk grooter nog die van den vader' want hij is het hoofd des gezins. n°g meer dan de moeder, zegt r. Gunning, is hij aansprakelijk voor en geest van het geheele gezin. Opdien geest, op datgene wat wij den toon van net gezin noemen, komt het aan. Daarom e öeR de vader ook volstrekt niet ieder oogenb ik in te grijpen en zich met alle eimgheden te bemoeienen om dezelfde re, ®n ~,an bij zich ook niet verschuilen achter de verontschuldiging dat hij zoo liik iW UiS i1S n^8 ubzonderingen natuur- gelaten), want het komt niet op gen kunnen, torwijl de loonen en behoef ten ook in de kringen van den arboid niet evenredig zijn, is eeen niet minder bittere aanklacht; doch dat daarbij Staat en Ge meente in den arm worden genomen zon der den blos der schaamte op de wang, getuigt wel van don toenemenden invloed van den tijdgeest, die socialistisch is. Tegenover dien tijdgeest hebben de chris tenen een roeping te vervullen. Er is voel lauwheid en traagheid. Er is veel geldgierigheid en zelfzucht onder hen. Nog tellen wij ze bij tientallen die akker aan akker trekken, en maar opleg gen kapitaal bij kapitaal. Nog telt men ze bij honderden dio niots voelen voor werkverschaffing, die geen lust hebben hun vermogen productief te makendie don arbeider niets gunnen voor zijn ouden dag, nog wol met een beroep op 't feit, dat zij niet mogen dewijl zij kinders hebben. Nog zijn er duizenden in den lande, die daarheen leven, vroom en wel, trouw hun Bijbel lezen en prompt naar do kerk gaan, hun plichten niet verwaarloozen en hun twee of vier centen per Zondag offeren voor den arme en Gods huis, en die heele- maal niets zien van dio machtige sociale beweging, niets voelen van de sociale quaestie die honderdduizenden ter neder drukt, en het socialisme als wereldmacht niet vrcezen, dewijl zij het beginsel waar uit het socialisme leeft, niet doorzien En ondertusschen maakt hot socialisme vorderingen onder de massa, onder de op voeders onzer kinderen, onder de mannen van het recht, onder de moderne godsdienst leeraars, onder schooljongens aan hoogere, middelbare en lagere scholen. Zelfs kin deren heeft deze tijdgeest aangegrepen. Want wat is het verzet tegen het gezag, het omkeeren der goddelijke ordinantiën ook in christelijke gezinnen, anders dan de openbaring van den doodelijken invloed van dezen geest die ongeloof en revolutie bracht en in socialisme zijn toppunt be reikt in socialisme dat in mammondienst en stofvergoding, en in staatsaanbidding hoe lang zoo meer de menschen doet ondergaan. Tegen den goddeloozen tijdgeest heeft de christen door woord en daad te getuigen. Ook hier geldt wie mij belijden zal voor de menschen, dien zal ik ook belijden voor mijn Vader die in de hemelen is. Belijden door te waarschuwen tegen de gevolgen van dezen kouden mammondienst en dat tot zelfzucht prikkelende, altruïsme van den socialistischen geest des tijds. Wij moeten elkander de consekwentiën van het socialisme, of, wil men, van het liberalisme als beginsel laten zien. De revolutie is nog wat zij alle eeuwen enkele daden aan, maar op den ganschen invloed der persoonlijkheid. Zoolang nog zooveel vaders tijd hebben om in de kroeg te zitten, moeten zij niet zeggen, dat zij geen tijd genoeg hebben, om zich mot de opvoeding hunner kinderen in te laten de in de kroeg zoek gebrachte tijd zal in ieder geval stellig en zeker hun kinderen niet ten goede komen, evenmin als het daar uitgegeven, ik bedoel weggesmeten en vermorste geld, aan hun huisgezin ten goede komt. „Hebt ge weinig tijd om met uw kinde ren om te gaan, gebruik dan ten minste die weinige oogenblikken, die ge hebt, laat daarvan geen verloren gaan, en woeker er mede. Zoek op alle mogeljjke wijze omgang met uw kinderen wees, voor zoo veel aan n ligt, geen vreemde voor ben, en wees geen vreemde in hun bart." En, zegt de schrijver een bladzijde verder in dit verband „Kinderen zijn niet voeleischend, vooral als zij weten, dat vader het druk heeft en de geheele week hard werken moet; maar zij weten het op prijs te stellen, als vader de rust en ontspanning, die hij zoo hoog noodig heeft, nergens anders zoekt dan in zijn gezin en bjj zijn kinderen, en die vader is wijs, die ze ook nergens anders KN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. was: de stelselmatige omkeering van be grippen, waardoor, in plaats van goddelijk recht, menschelijke willekeur ten grond slag van Staat en Maatschappij gelegd wordt. Tegen die Revolutie richt alleon het oude Evangelie zijn slagboom op. e&vm. Deze vijandin is slechts te weerstaan met het „Er staat geschreven" van ODzen Heiland. Zijn Geest is en wone bij toeneming in de Christelijke school, waarin het Evange- geliezout verborgen ligt dat een dierbre jeugd uit on- en wangeloof zal behouden. Een iegelijk die den naam van Christus noemt staat af van alle ongerechtigheid en doe gorochtigheid. jgt In huis door oone christelijke opvooding, christelijken omgaDg en voorgang, als pa troon of werkgever door don werkman zijn loon niet te onthouden, en als knecht of werkman door dos anderen zaken als waren het zjjn eigene, te behartigen. En voorts door elke Christelijke actio der School, dor Pers, der Kiosvereoniging, der Stichtingon van barmhartigheid te steunen. Vooral door persoonlijke toewij ding, want die bestaat in vrij wat meer dan het bieden van een geldelijk offer. Een geven van zichzelf, in huis en daar buiten, opdat men h?t. aan hem zien kan wie van deze twee hem ter harte gaat de triumf van den Tijdgeest óf de komst van Gods Koninkrijk. 7 Augustus 1903. Aan onze hedendaagsche anti-papisten. „Er is wel nauwelijks sterker voorbeeld bij te brengen van de taaiheid der voor- oordeelen dan veler gezindheid tegenover de katholieke kerk." Dit zegt prof. Chantepie de la Saussaye in de jongste afl. van Onze Eeuw. Met de benaming „katholieke" kerk vereenigen wij ons niet. Wij spreken liever van Roomsche kerk. Overigens munt de opmerking uit door merkwaardige juistheid. Voor het Hof van Arbritage in den Haag komt werk aan den winkel. Een Franseh architect heelt eene vor dering van 300.000 francs ten laste van den Sjah van Perzie aan het Arbritage hof met het doel om op die manier zijn geld te krijgen. Gelukt dat, dan zal waarschijnlijk deze verordering door vele gevolgd worden. Want het is bekend dat het onder vorsten gaat, als onder gewone menschen. De uitgaven zijn dikwijls grooter en de inkomsten klei ner dan men noodig heeft of althans meent noodig te hebben. Geen geld, is ook wel eens een vorste lijke kwaal. zoekt, want hij kan ze nergens anders zoo goed en zoo goedkoop vinden." De opvoeding begint gewoonlijk niet alleen te laat, maar eindigt meestal te vroeg. In zijn qualiteit van diaken heeft dhr. Gunning vaak moeten hooren„maar me neer, ik kan zoo'n grooten jongen, zoo'n groote meid toch niet naloopen Dat was nu juist, zegt genoemde heer, wat ik vol strekt met ze eens was. Neen, naloopen kan men ze niet, en aan een touwtje vast leggen ook niet, maar men kan ze wel degelijk nagaan, men hoeft ze niet in het wild te laten loopen en aan hun eigen lot over te latenal zijn ze 14, 15 jaar geworden, het zijn toch nog maar kinderen, die niemand anders op de wereld hebben dan u, die nog voor zichzelf niet kunnen zorgen, voor wier welzijn gij aansprakelijk blijft. En zij verkeeren dan juist in hun gevaarlijksten leeftijd." De oorzaak van dit droevig gemis aan gezag is meestal een schuJd uit het ver leden. Reeds onze Zeeuwsche dichter Cats sprak er van om het twijgje te buigen, als het jong is. En hoe velen voor hem gaven dien kostelijken raad, aan onzen ouden Bijbel en de ervaring ontleend. En daarbij ontbreekt dikwerf in de gezinnen het we- In toenemende mate schijnt in onze tijd schriften de vraag behandeld te worden wat voor onze algemeen christelijke levensbe schouwing gevaarlijker is het katholicisme of het socialisme. -y-fttKiMg Dr. Bronsveld vult Diet zelden voor een goed deel zijne maand-afleveringen van de Stemmen voor Waarheid en Vrede met waar schuwingen tegen Rome. Rome dat is de vijand, is zijne leuze, en prof. Chantepie de la Saussaye Vat het in do Juni-aflevering van Onze Eeuw precies andersom op. En al stommen we gaarne toe, wat een onzer dagbladen zegt, dat de lezing van dit artikel een zeldzaam genot verschaft, door do ruimte van blik en de uitgebreide kennis waarmee de schrijver zijn onderwerp behandelt, toch kunnen we de vraag niet terugdringenWat nut u deze dingen Is het niet alsof men de vraag behan delen zou wat schooner is de zee of het land, wat nuttiger een mijn of korenveld, wat gevaarlijker, oen storm op zee of een onweder te lande Wat gevaarlijker is wordt immers altijd bepaald door de mate waarin het gevaar dreigt of in uw oog schijnt te dreigen. Uit welk oogpunt ziet gig, uit uw subjec tief oogpunt, het katholicisme en het soci alisme aan De een ziet in Rome de tegenstander der vrijheid, de [aarts-moordenaar die door hare afschuwelijke inquisitie misdaden tegen de maatschappij heeft bedreven door geen eeuwen uit te wisschen en door geen ge slachten te vergoeden. De ander ziet in Rome, de Baal des Ouden Testaments, de afgodsdienaar die Maria goddelijke eer bewijst, en op stuitende wijze heiligen- en relequien vereering bevordert. En een derde ziet in Rome de, zij het dan ook verbleekte en bedorven, door bij geloof ontheiligde, draagster van het geloof in den Heiland der wereld, de ontadelde Apostolische kerk, bewaarster, twintig eeuwen lang van de schatten van geloof en liefde en kunst, door het christendom opge stapeld en aan dit geslacht, bij erfrecht vermaakt. Ziet die vraag, hoe staat Rome voor ons, bepaalt het antwoord op die andere vraag Wat is ergerRome of het Socialisme Evenzoo gaat het met het Socialisme. De een ziet in het Socialisme niet anders dan eeu ruwe, veeleischende arbeiderspartij die onze rust komt verstoren en onze maatschappelijke orde bedreigt. De aDder ziet in het socialisme een godde looze partij, die alles wat ons heilig is be spot en tracht te vernietigen, extract van materialisme en ongeloof. derwijdsch vertrouwen. De ouders kennen hun kinderen niet, en deze de ouders evenmin. Alleen weten zij er van om op straat gestuurd te worden, als zij thuis in den weg loopen en, als ze thuis zijn, op kij ven en schelden onthaald te worden nooit hebben de ouders zich de moeite gegeven „om het karakter der kinderente leeren kennen, om zich in hun gedachten intedenken om hun wenschen en behoeften te raden en te verstaan". Geen wonder dan ook, dat de kinderen, indien maar eenigszins mogelijk, den dans zoeken te ontspringen, zich los maken van het ouderlijk gezag en meer en meer hun keren naar het verbodene, om eindelijk voor goed het breede pad optegaan. Doch, we willen eerlijk wezen. Er zijn ook uitzonderingen op den regel. En ge lukkig dat ze er zijn. Er zijn in iederen kring ouders, die een voorbeeld zijn voor de hunnen. Het voor beeld toch is een voornaam opvoedings middel. De opvoeder werkt meer door datgene, wat hij is, dan door dat, wat hij weet. 't Is inderdaad een treurig ver schijnsel, als kinderen tot hunne ouders het verwijt moeten richten, wat Shakespeare in zijn Hamlet, Ophelia tot haren broeder laat zeggen, zij het dan ook in hun eigen taal En oen dorde ziet in het Socialisme een instrument in Gods hand, gezet tot correctie van eene maatschappij die altijd dreigt te verloopon in Mammon-dienst en in ont zenuwende weelde, een geneesmiddel tegen de hoogheid velor hoogen die de weelde niet dragon kunnen. Ziet, ook hier weder de vraag, hoe staat het Socialisme tegenover ons, bepaalt het antwoord op die andere vraagWat is erger, het Socialisme of Rome? De „Christen Democraat" wijdt een paar kolommen aan onze repliek in zake onze onderscheiding tusschen privaat- en over heidsstandpunt, waaruit zij de aanklacht distilleert, als zouden wij een staatsman toestaan „een akkoordje (te maken) met het gebod Gods en zijn geweten" en „de we reldgelijkvormigheid onzer Christenstaats mannen omhangen met een heilig kleedje". Het slot van haar artikel luidt „Of dr. Kuyper als minister of als be dienaar des Woords op een hofbal vertoeft, en ot de heer Idenburg als minister of als lid der Gereformeerde kerk aan den arm van een gedeeoletteerde dame den ganschen avond door de danszaal wandelt, God ziet hen daar en bij Hem is geen aanzien des persoons". Alsof dit ooit tusschen ons in geschil geweest ware 1 Alsof er ooit sprake van hofbals en dans zalen geweest ware Het wordt al te mooi. ls het wel aan een onzer lezers bekend dat het kleine onze-lieve- Reere- beestje een zoo nuttig diertje in de schepping is, omdat het een insecten-etertje is? Heele zwermen insecten vallen somtijds in de plantages van Californië, gelijk de sprinkhanen in Zuid-Afrika. Naspeuringen om deze ramp te ontkomen brachten de wetenschap dat het kleine onze-lieve-Heere-beestje het nog kleinere insect, dat menigen oogst deerlijk vertiende, opat met groote gulzigheid. Men toog aan het kweeken. De koffie planters in Indië en de theeplanters op CeyloD, de landbouwers in Egypte en Por tugal, mitsgaders in Zuid-Afrika, deze allen gaan het op eens in eer en aanzien geko men beestje dat men met dien zonderlingen naam bestempelt, kweeken. Zoo kan het ongeachte en onaanzienlijke van heden zich morgen in succes verheu gen. Zoo wordt het kleine groot, en het groote ook wel eens klein 1 Philibert van Ghalon, prins van Oranje. Wij vermeldden reeds dat Woensdag 5 Aug. in het raadhuis van Lons-le-Saumier Toont niet, o ouders, als menig goddeloos jzedepreeker, Aan andren 't steil en 't doornig pad ten [hemel, Om zelf der zonde bloemenpad te gaan. Wij zullen onzen gids niet verder op den voet volgen als hij ons wijst op het recht en den plicht tot het toedienen der licha melijke kastijding, alsmede op de soorten van lichaamsstraffen. Evenmin als hij gaat spreken over het groot belang van zinde lijkheid, reinheid en versche lucht in ver band met de gezondheid der kinderen. Ook deze wenken zijn behartigenswaard, al was het maar deze eene, dat de overheid in dit opzicht de ouders soms zoover tegemoet komt, dat deze laatsten gevaar loopen te vergeten, dat zij ook nog wat te doen hebben. We eindigen met de woorden van Flavel. »Een meester vertrouwt aan zijn dienst knecht twee dingen toe nl. zijn kind en de kleederen van zijn kind. Stel u voor, dat de knecht bij de terugkomst van zijn heer zegt: Mijnheer, ziehier de kleeren van Uw kind, net en schoon, maar de kleine is verloren." Even groot zou de dwaasheid zijn van hen, die in alles bezorgd zijn voor het lichaam en de kostbare ziel inmiddels laten verloren gaan."

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1