NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 106. 1903, Donderdag 11 Juni. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Zij, die zicli met 1 Juli a. s. op ous blad abonneeren, ontvangen het tot dien datum gratis. Onderzoek Verlofgangers der Militie te Land. Hooger Onderwijs. et,ken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De vergadering van aandeelhouders, van ons blad besloot Vrijdag dat voortaan geen advertentiën van recht- streeksche OELD-LOTERIJEN meer mogen worden opgenomen. DE ADMINISTRATIE. Vlissingen, Vrjjdag 12 Juni 10 uren voorm., voor die te Biggekerke, KoudeJcerke, Oosten West-Souburg, Ritthem, Vlissingen, Westkapelle en Zoutelande. Goes, Zaterdag 13 Juni 9 uren voorm., voor die te Baarland, Borsselen, Driewegen Ellewoutsdijk, 's-Gravenpolder s-Deer Abts- kerke, 's-Heer Arendskerke, s-Beerenhoek Eeinkenszand, Boedekenskerke, Nisse, Ou de- lande, Ovezande en Wolphaartsdijk', en om 1 uur nam., voor die te Goes, Eattendijke en Kloetinge. De regeering heeft een wetsvoorstel ingediend tot herziening van de wet re gelende het hooger onderwijs. Die herziening zal niet zijn een geheele maar een partiëele, dat wil zeggen een herziening op slechts een paar onderdeelen. Toch zyn 'tzeer gewichtige wijzigingen die worden bedoeld. Zij gelden de regeling van het openbaar gymnasiaal onderwijsde Polytechnische schoolen de vrijheid van het Hooger Onderwijs. In dat Hooger Onderwijs zijn zoowel gymnasiums als universiteiten begrepen. De beide eerstgenoemde wijzigingen gymnasiums en Delit, vinden algemeen instemming. De bedoeling der wijziging in zake de gymnasiums is deze. De gecommitteerden die het eindexamen bijwonen, moeten meer te zeggen hebben. Thans worden de examens afgenomen in hun bijzijn, maar dit moot worden »onder hun toezicht". Voorts wordt voorgesteld om voortaan de extraneï (dat zijn de niet-ingeschreven leerlingen) uit te sluiten van het eindexa men en naar het examen voor de staats commissie te verwijzen. De overgangsexamens worden afgeschaft. Terwijl eindelijk het onderwijs in het He- breeuwseh voortaan zal kunnen worden gegeven door allen die met gunstig gevolg een kerkelijk examen in die taal hebben afgelegd en daarop het recht bekwamen als bedienaar van den godsdienst, of als godsdienstleeraar op te treden. Dus niet alleen Joodsche leeraars, maar ook predikanten en geestelijken. En nu wat de Polytechnische school betreft. De lezer weet dat er te Delft een in richting is, die van 1864 dateert en be stemd is ter opleiding van aanstaande industriëelen of technologen die een grootere mate van kennis verlangen dan aan de hoogere burgerschool verkregen kan worden, bijv. landmeters, taalbeoefenaars, ingeni eurs, ambtenaren bij rjjks of burgerlijke ondernemingen, hier of in Indië, enz. Die inrichting is de Polytechnische (letterlijk vertaald veelvakken-) school. Die school nu moet hoogeschool worden. De aard en de omvang van het technisch onderwijs eischt ditgelijk het onderwijs voor den toekomstigen gewonen werkman lager, dat voor den toekomstigen zelfstan- ?;j07i';rec'6a^en 611 leidenden man het middelbaar, en dat voor aanstaande weten schappelijke doorvorschers hooger onder wijs is. J w6 nieT0 ho°e;eschool te Delft zal dan 1 oader een curatorium, wordt weten schappelijk ingericht en krijgt 't recht tot het verleenen van doctorsgraden. Al deze wijzigingen vonden in do pers geen bedenkingen. Maar nu die, welke de vrijmaking van het hooger onderwijs bedoelt De noodzakelijkheid om het hooger on derwijs vrij te maken, verdient uit anti revolutionair oogpunt toejuiching. Artikel 12 van Ons Program zegtZij (de antir. partij) wil dat de Staat het be ginsel late varen alsof de overheid geroe pen zou zijn om van harentwege onderwijs te doen geven. Dit geldt ook voor het Hooger Onder wijs. Maar de antir. partij voegt er aan toe »voorzoover ontstentenis van veerkracht bij de burgerij hiertoe niet noodzaakt". Daarom leggen wij ons bij het Staats onderwijs neerdoch juichen toe elke poging om de vrijmaking ook van het Hooger Onderwijs te bevorderen. Deze vrijmaking is geboden door het belang der wetenschap en door de tweeër lei tegen elkaar strijdende levensbeschou wing, welke in onze maatschappij heer- schende is. De Wetenschap heeft om. te kunnen bloeien noodig dat haar geenerlei banden worden aangelegd. Dat 'zij vrijelijk zich kunne bewegen naar haar eigen aard, en door niemand in een bepaalde richting worde gestuurd of beroofd van de macht om die richting zelf te bepalen. De wetenschap staat nooit stil met haar onderzoek. Zij heeft haar laatste woord nooit gesproken. Zelfs wanneer zij op een bepaald tijd stip de slotsom van haar onderzoek in een formule heeft vastgelegd, houdt zij nog de mogelijkheid open dat een nieuwe school haar resultaten te niet doet en betere conclusion geeft. Een officiëele wetenschap is er derhalve in geen enkel vak. Slechts zijn er scholen, met verschillende opvatting van dezelfde zaak, doch niette min onderling door elkaar erkend als van gelijken rang en van gelijk wetenschap pelijk gezag. Bijvoorbeeld de wetenschappelijke voor stander der vaccine is eveDgoed genees kundige als haar bestrijderde beminnaar van het romeinsch recht is evenzeer jurist als wie aan het mozaïsch recht de voor keur geeft. Deze wetenschappelijke scholen houden derüalve elk voor zich den roem der weten schap op. De vooruitgang der wetenschap staat met haar in onafscheidelijk verband. De wetenschap wordt door dezen veel- zijdigen, nooit ophoudenden arbeid ver kregen, vermeerderd en bevorderd. Van te voren i3 nooit te zeggen welke school het ware heeft gevonden. Misschien één, misschien meerdere, misschien geen van alle, maar alle een gedeelte er van. Dit moet op wetenschappelijke wijze blij ken. Dat wil zeggen de wetenschap zelf, of wil men hare beoefenaren over de gan- sche wereld en door alle tijden heen moeten door studie, toetsing en onderzoek aan de vorming en afronding der denkbeelden be hulpzaam zyn, en die vrucht doen rijpen, welke men dan in betrekkelijken zin de wetenschap noemt. Maar indien nu de Staat dezen gang der wetenschap vooruitloopt, haar onder zoek ontijdig afbreekt door ééne opvat ting, welke dan ook, te nemen, en die tot de wetenschap, tot de officieels, de geijkte wetenschap te verheffen, door haar een staatsstempel te geven dat haar met een zeker aanzien boven hare zusteren bekleedt, dan verliest de wetenschap daardoor haar karakter, en wordt iets anders. Wat de Staat goedkeurt of ijkt, dat doet hij krachtens zijn gezag, want de Staat is de sfeer van het gezag, niet van de wetenschap. En deze van Staatswege ge ijkte wetenschap dankt haar invloed dus niet in de eerste plaats aan haar eigen wetenschappelijk overwicht, maar aan het Overheidsgezag dat over den inhoud der wetenschap niets te zeggen heeft, en alleen voor hare vrijheid moet zorgen. Alleen uit dit oogpunt nu bezien wij voorhands de voorgestelde wijzigingen tot meerdere vrijmaking van het bijzonder hooger onderwijs. Drieërlei maatregel wil do Regeering nemen. Ten eersteHet recht van diplomeering der bijzondere gymnasia uitvoeriger te re gelen dan in het voorstel-Lohman in 1900 is geschied, en het recht op Rijkssubsidie toe te kennen aan die gymnasia welke aan bepaalde eischen voldoen. Ten tweede Instellingen, stichtingen of vereenigingen moeten het recht hebben om, onder bepaalde voorwaarden, leerstoelen bij de bestaande universiteiten op te rich ten opdat ook voorstanders van andere dan aan Rijks universiteiten algemeen be leden beginselen, hunne richting op on derwijsgebied aan de Rijksuniversiteiten meer dan thans kunnen doen vertegen woordigen. Ten derdeAan een bijzondere uni versiteit gelijke rechten wat het verleenen van graden betreft, met de Rijksuniversi teiten, natuurlijk woei onder zekere waar borgen. (Jus Promovendi). Derhalve lo. Diplomeeringiecht en Rijkssubsidie voor de bijzondere gymnasiums. 2o. Chr. Leerstoelen aan de Rijks-uni versiteiten. 3o. Graden verleenen door de Vrije Uni versiteit (jus promovendi; effectus civilis.) Dit laatste wil zeggen, dat de titel van doctor of meester in de rechten aan de Vrije Universiteit behaald, ook recht zal geven op het vervullen van de aan die titels verknochte betrekkingen, o. a. bij de rechtbank, de balie, het onderwijs, enz. Ook zonder toelichting der Regeering zou men weten dat hier 't beginsel der rechtsgelijkheid tusschen openbaar en bij zonder onderwijs tot zijn recht komt. Schoon de vrijheid van het hooger on derwijs erkennende, legt toch de wetgever haar groote hinderpalen in den weg. En die beletselen nu worden door dit deel van dit wetsontwerp weggenomen. Hier ligt dan ook het fijne puntje waar het om gaat en waarop de scherpste pij len der tegenstanders gericht zijn. En geen wonder want geljjk in 1889 bij de wet-Mackay, valt bij aanneming van dit wetsvoorstel, een stuk levensgeschie denis der oude liberale partij in het water. Het oud-liberale onderwijs-stelsel en schoolsysteem, dat reeds in 1889 zulk een geweldigen duw kreeg, wordt door deze wijziging in zijn hartader aangetast. De leer der geijkte Staatswetenschap wordt er door ter deure verwezen. Reeds hebben enkele Staatsprofessoren voor dit opkomend „Sectarisme" gewaar schuwd. Q. N. deed het al in Eet Handelsblad, maar in een stijl die den Leidschen pro fessor v. d. Vlugt verried, ook al had hij slechts met een Q. N., dat wil zeggen Je weet wel wie ik ben zijn opstellen reeks geteekend. Doch ook anderen hebben het Regee- ringsbeginsel met ingenomenheid begroet, met name de Leidsche hoogleeraar Hol- werda in een brochure, waarop wij in een volgend no. terugkomen. Voorloopig sta hier ons woord van har telijke sympathie met het pogen der Re geering om de Wetenschap aan zichzelve terug te geven. 10 Juni 1903. Do door ons toegejuichte, bij ons weten hoogst noodzakelijke ministriëeie maatre gel tot uitzuivering van sommige hoogere- bargerschoolbibliotheken wordt door de IV. Prov. Gron. C'rt. zijdelings gegispt. Wat zij schrijft over verkeerd systeem, vaderlijke zorg en autonomie der kringen boamen wij. Ook dat do maatregel past in het oude régime. Wij meenen echter, zoolang het oude régime niet is opgeruimd, dat inmiddels met stuiten van het kwaad waar het te constateeron valt, niet mag gewacht worden. Wij achten het openbaar middelbaar onderwijs veel slechter en gevaarlijker dan het openbaar lager onderwijs. Om het systeem, om het niet te controleeren Dar winisme van sommige leeraren, om de valscho neutraliteit, om den verkeerden invloed door leerlingen op elkander uit geoefend; en ook om *t gevaar der bi bliotheken. Het is goed dat de minister daar eens wat schifting in brengt. Werken van Van Maurik zijn voor onze jon gens op 't kantje af. Maar die van Van Eeden Kleine Johannes bijvoorbeeld en an dere nieuweren zijn beslist verderfelijk. Die behooren niet in een bibliotheek waar van ook onze kinderen mogen gebruik maken. Wij zijn ook voor „ontvoogding". Maar zoolang de voogd zijn functies nog uitoefent, verkrachte hij zijn geweten niet door een oog dicht te knijpen voor kwade insluipselen. In Patrimonium van 29 Januari 1903 dus nog vóór de spoorwegstaking lezen wij»Pas nog heeft immers mr. Troelstra het zelf gezegdBreng een arbeider in de neutrale vakbeweging, zoo komt hij van zelf tot de erkenning van den klassenstrijd, en de sociaal-democraat is geboren." Hoe spoedig daar de daad het woord ge volgd heeft Van «neutrale" vakbeweging weten wij nu alles af. De neutraliteit der vakvereeniging is ver slonden, gelijk de parlementaire geest der socialisten op 't punt staat door een anderen geest te worden geabsorbeerd (opgeslorpt). Nu heeft ook het Algemeen Nederlandsch Werkliedenverbond zijn zoogenaamde neu traliteit afgeworpen, en is vrijzinnig-demo eraat geworden. Sociaal-democraten, vrijzinnig-democraten, en in den goeden zin Christen-democraten komen nu, elk op hun terrein, aan 't werk. Ook de Zeeuwen moeten meer partij kiezen. De zoogenaamde neutrale werkliedenver- eenigingen hebben op vele plaatsen, het blijkt bij verkiezingen, hun rose of meer vuunoode pakje al aan. Waar blij ven nu (le Christen werklieden ver eenigingen, die buiten de politiek blijven, en ziehop Christelijken grondslag organiseeren? Het is hoog tijd. De Leerplichtwet. Op de vergadering van Christelijk Natio naal is verleden week door den secretaris rapport uitgebracht over een onderzoek naar de werking der Leerplichtwet. Het onderzoek naar de werking van de Leerplichtwet loopt over 179 scholen. Op 50 onderging het relatief schoolver zuim geene veranderingop 90 verminderde het eenigszinsop 24 was die vermindering belangrijk terwijl op 15 het kwaad verergerde. Tengevolge der slappe uitvoering der wet begon op verscheidene plaatsen allengs de verbetering weer te verdwijnen. Het absoluut schoolverzuim kwam in onze kringen nagenoeg niet voor. Slechts 6 leerlingen werden op de 179 scholen ambtshalve ingeschreven. Het te vroeg van school gaan kwam niet voor op 25 scholen. De overige 154 houden thans de hoogere klasse tot aan het einde van den cursus beter gevuld. Op 25 scholen was uitbreiding van per soneel noodig, terwijl ongeveer even zooveel lokalen moesten worden bijgebouwd; 50 scholen moesten tot eenige vertimmering overgaan, om aanspraak te hebben op de vergoeding van lokaliteit. Het langer en meer geregeld schoolgaan verhoogde de opbrengst der schoolgelden, waardoor, in verband met verhoogde sub sidies, op vele plaatsen tractementsverbete- ring mogelijk werd, indien althans uitbrei ding van personeel dit niet verhinderde. Eenige kleine scholen geraakten door verplichte aanstelling van een onderwijzer financieel achteruit. Op de afwerking van het leerplan had de wet gunstig gewerkt, maar de arbeid der hoofden was ontzaglijk uitgebreid. Alge meen wordt wenschelijk geacht, dat de wekelijksehe opgave van geoorloofde verzui men vervallealsmede, dat de berechting der overtredingen sneller geschiede. De totaal-indruk was, dat de wet is hard voor de armen, onnoodig voor de goedge- zinden en te zacht voor de on willigen. De sociaal democraten willen maar niet erkennen dat zij, door te zeggen dat gods dienst privaat-zaak is, hem ten doode op schrijven. Wie onzer daarin met hen mee zou gaan, zich zon willen doen opnemen in een neutrale vakvereeniging, gelijk er op den Partijdag een enkele stem zich daarvoor scheen te willen verklaren die denke aan het woord van don socialist Dietgen, dat dezulken wel hun vrome gemoeds toestanden kunnen behouden, maar toch in hun doen en laten de meest volkomen anti christenen zijn. Het socialisme loochent niet en belijdt niet, zei eens de heer Melchers. Maar door niet te belijden verloochent het juist. Wie God in maatschappij en staat niet erkent, verbant hem. Een God die over een klein stukje bevel voert, of over alles op een klein stukje na, is geen God. Men heeft dezer dagen gezegd dat er onder de stakers zoovelen waren die hun onderwijs op Christelijke scholen ontvingen. Wij zullen het niet tegenspreken. Maar eilieve, wat wil men, dat de Christelijke school een bekeeringsfabriek zij Eabricaat wordt in den hemel niet aangenomen. Daar wordt alleen ontvangen het door den mensch onder gebed gestrooide en ver zorgde zaad, waaraan God den wasdom heeft willen schenken. Menige zaadkorrel verstikt, maar ook menige zaadkorrel komt eerst laat tot ontwikkeling. Is het ondenk baar Gode zij dank, neendat in het hart van menigen socialist het gestrooide zaad nog niet is verstikt, al ligt het onder doornen en distelen begraven? Menig christen zal ten opzichte van eerst laat ontkiemd zaad van treffende ervaringen kunnen spreken. God kent Zijn tijd. IV. S. Het vaccinewetjo wordt het aange nomen zal een einde maken aan de be spottelijke dwaasheid dat de wet uw kind leerplicht en vaccineplicht, of wilt ge, leer- dwang en vaccinedwang oplegt, en tegelijk er bij bepaalt dat wie zich aan den vac- cineplieht niet onderwerpt, tevens ook van den leerplicht af is. Ik, wet, vorder dat gij leeren zult en u doen inenten. Maar ik laat mij niet inenten, o, Dan behoelt u niet. Ja zelfs ik, wet, ga nog verder dan behoeft ge zelfs niet te leeren. Alzoo wie den eenen plicht verwaarloost, dien geef ik, wet, verlof ook den anderen plicht te verzaken Nog eens aan die dwaasheid althans maakt evengenoemd wetje, gedeeltelijk al thans, een einde. De gewoonte onzer vaderen om elkander «gezondheid" te drinken, elkander «zegen" toe te klinken, elkander «bescheid" te doen, werd reeds door Cats aldus gehekeld «Waartoe een vrient gepraemt met dese [groote backen, Die niet alleen de Maegh, maar al de leden [swacken Gij toeft hem aan het lijf, maar quest hem [aan den geest, Hij quam gelijck een mensch, hij gaat gelijk [een beest.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1