Voorzitter. Hij dankte allen die hadden
medegewerkt om dezen avond zoo goed te
doen slagen, in 't bijzonder ook het zang
koor Hosanna, en richtte ten slotte een
hartelgk woord tot de soldaten.
Hierop nam de HoogÉdelGestr. heer
De Roon, commandant van het garnizoen,
het woord en dankte namens alle militairen
voor den schitterenden avond aan hen be
reid met welk woord van dank de sol
daten door krachtig applaus instemming
betuigden. Hij dankte het Bestuur voor
de gelukkige gedachte die het bezield heeft
om den militairen een in allo opzichten
zoo genotvollen avond te bezorgen. Hij
verzekerde dat het door allen op zeer
hoogen prijs werd gesteld. Ook hij wilde
de redenen niet aanroeren waarom een
zoo groot aantal militairen op het oogen-
blik in Middelburg was.
Wij militairen, zeide Spr., wanneer wij
den wapenrok aan hebben, zijn andere
individuenop ons rust het oog van
Koningin en Regeering. Een toestand
zooals thans bestaat, heeft zich nog niet
voorgedaan. Waar partijen dreigend tegen
over elkander staan, waar dreigt botsing
te komen, kunnen wij militairen geroepen
worden tusschenbeiden te treden. Die
taak is zwaar, doch niettemin eervol.
Welke onze handelingen zullen zijn, is
niet vooruit te bepalen. Maar schieten,
zooals de couranten reeds schreven, zal
het laatste zijn. Wanneer wij tusschen
partijen optreden, zal blijken, dat tucht,
oide en gehoorzaamheid voldoenden indruk
zullen maken. Deze drie voor den militair
onmisbare eigenschappen, heb ik bij mijn
Bataljon waargenomen, hetwelk daarvoor
allen lof verdient.
Maar niet alleen lof voor mijn commando,
ook voor u die dezen avond hebt gemaakt
tot een genotvollen en leerzamen avond,
allen lof. Avonden als deze komen op
ons programma niet voor en daarom nog
maals dank aan allen, die ons deze aan
gename uren hebt bereid. Applaus.
Hierop ging de vergadering in aange
name stemming uiteen. Al den miliciens
werd bij het heengaan een sigaar gepre
senteerd.
Goes. Tengevolge der spoorwegstaking
kwam de trein uit Roosendaal die anders
half 12 hier is, pas te kwart voor 1 hier
aan. Men had een «koude" machine voor
enkele wagens geplaatst en stoom gemaakt,
en was alzoo naar hier opgestoomd.
Goes. Zaterdag werd voor het laatst
de bestuursvergadering van de Vereeniging
«Help U Zeiven'' alhier, geleid door dhr.
M. J. van Houten, als Voorzitter, die deze
gemeente gaat verlaten. Na afdoening der
zaken sprak hij een woord van dank tot
de overige Bestuursledenen Commissarissen,
voor het aangename en gemeenschappelijk
samenwerken in het belang der Vereeni
ging, hun verder alles goeds toewenschende
zoo voor hun werkkring als voor hun persoon
en huisgezin.
Daarop nam de Vice-Voorzitter het
woord, en dankte den afgetr. Voorzitter voor
alles wat hij in 't belang der Vereeniging
had gedaan, niet alleen den tijd van zijn
Voorzitterschap maar al de jaren van zijn
lidmaatschap en het bestaander Vereeniging.
Als aandenken werd hem overhandigd
een Sigaren/toorn met zilver gemonteerd en
toepasselijke inscriptie:
»SOUVENIR"
van Bestuursleden en Commissarissen van
»Help U Zelveu"
te Goes.
Terneuzen. Door de Centarle Antirevol.
Kiesvereeniging Zeeuwsch-Vl. Oost. deel
zullen alhier op Dinsdag 14 April a.s. op
de bovenzaal van het Nedorlandsch Loge
ment twoe openbare vergaderingen worden
gehouden met gelegenheid tot debat. Op
de namiddagvergadering, te 2 ure begin
nende, zal als spreker optreden de heer
H. J. de Wilde met het onderwerp „Het
Christeljjk Ministerie te rechter tijde aan
het bewind gekomen."
Op de avondvergadering, die te 6 ure
begint hoopt op te treden Ds. R. van de
Kamp te Axel sprekende over de Sociale
kwestie.
Serooskerke. Vrijdag a. s. hoopt ds.
S. de Jager, in de avondgodsdienstoefe
ning met de gemeente te herdenken dat hij
voor 25 jaren zijne ambtsbediening aan
vaardde, in de Geref. Kerk alhier. In die
feestrede zal na den Jubelaris, ook een woord
gesproken worden, door de heeren predi
kanten Littoojj, Wagenaar en Bouma uit
Middelburg.
Heinkenszand. Het bestuur van de
onlangs opgerichte werkmansvereeniging
heeft deze den naam gegeven «Vreest Uod
eert den Koning". Benoemd werd tot
bode J. Zuidweg Jr.
Heinkenszand. Tot lid van den ge
meenteraad is gekozen de heer A. Witkam.
Waarde. Vrijdagnamiddag jl. werden
de schoolkinderen door den burgemeester
onthaald op koekjes en chocola. In de
school waren aanwezig de Burgemeester
met de raadsleden en den secretaris benevens
vele belangstellenden. Bjj den aanvang
werd dhr. Thorenaar door het hoofd der
school aangesproken. Door de kinderen
werden eenige liederen gezongen welke
voor deze feestelijkheid vervaardigd waren.
Na afloop werd een wandeling door het
dorp gemaakt.
Op 7 April a. s. zal te Schore een
Rijkstelephoonkantoor, in verbinding met
Goes, voor het algemeen verkeer worden
opengesteld. De diensttijd is geregeld als
volgt: op werkdagen, van 7.30 tot 8.30
uur en van 9.30 tot 10.30 uur voor-, 2.30
tot 4,30 en 7 tot 8.30 uur namiddagsop
Zon- en feestdagen, van 7 30 tot 8.30 uur
voormiddags (Greenwichtijd). St. Ct.
Zoutelande. Zaterdagmorgen kwam de
landbouwersknecht L. de Witte, met twee
voor een boerenwagen gespannon paarden
van genoemde gemeente gereden. Evon van
de gemeente af zijnde, begonnen de paarden
op den grintweg te steigeren, en geraakten
op hol. Ongelukkigerwijze sprong de span-
hamer uit den wagen, waardoor de paarden
daarvan los raakten, en de wagon in de
sloot terecht kwam. De geleider hield
evenwel de lijst vast, werd van don wagen
getrokken, en langs den weg medegesleurd,
tot dat ook een der paarden in do sloot
viel en het andore op den weg bleef staan, en
toen door een in de nabijheid aanwozig
persoon worden gegrepen. De geleider was
eenige oogenblikkon bewusteloos, en deerljjk
geschonden aan aangezicht en handen. Toon
hjj woer tot bewusttheid was gekomen kon
hij toch met de paarden huiswaarts gaan.
Nieuwe democratische propaganda.
Nadat nog eerst 14 dagen te voren de
heer Wibaut zijne sociaal-democratische
leer had verkondigd, trad Vrijdag 3 April
jl. de heer Herm. Snijders van Middelburg
te lerseke op, genoodigd door dezelfde
kiesvereeniging „Vooruit" om zijn vrijzin
nig-democratisch geloof toe te lichten.
Of uit het inviteeren dezer woordvoer
ders van twee verschillende partijen moet
opgemaakt worden, dat genoemde kiesver
eeniging het nog niet geheel met zichzelvo
eens is hoe ver ze „vooruit" wil, bleek niet
met volle zekerheidwant de voorzitter
die don spreker inloidde, legde meer den
nadruk op de verlangde inlichtingmaar
toen de heer Gijbon aanbeval om, als men
voorshands oene zekere neutraliteit in acht
wilde nemen, men dan ook nog eens sprekers
van andere richtingen zoude dienen te
noodigen, mot name van antirevolutionaire
an roomsch-katholieke zijde, en de heer
Ossewaarde zeide dat hij dit niet wenschte
en dat als dit gebeurde, er ook wel een
anarchistische spreker moest gevraagd
worden, liet de voorzitter de zaak in het
midden, en gaf alleen te verstaan dat de
kiesvereeniging dit zelve wel weten zoude.
Menigeen zal daaruit het vermoeden heb
ben gekregen, dat „Vooruit" althans alleen
in revolutionaire richting vooruit wil. Anders
toch had het voor de hand gelegen om te
zeggen: o zoker, de kiesvereeniging zal
gaarne ook christelijke woordvoerders noo
digen.
Hoe dit zij, de heer Snijders trad hier
op als een bekende uit vroegere verkie
zingsdagen, en zoudo nu uiteenzetten „wat
de vrijzinnig-domocraten willen". Velen
houden hen voor rood, evenzeer als de
sociaal-democraten, of minstens rose, en
noemen bon afvalligen van de liberale
parij, doch de vrijzinnig-democraten heb
ben de ljjn slechts doorgetrokken, die de
andere liberalen niet durfden ol konden
doortrekken, de afscheiding van deze ach
terblijvers was pijnlijk maar noodzakelijk,
tegenovor halfslachtige, zwalcbartige mede
standers moest de stap gedaan worden. En
wat de antirevolutionairen en clericalen
betreft, door deze partjjon worden do
vrjjzinnig-democraton beschouwd als met
do liberalen en de sociaal-democraten ge
lijkelijk uit den booze.
Propaganda maken door vergaderingen
achtte spr. voor zjjne jonge partij te meer
noodig omdat, haar nog een blad ontbreekt,
waarin zij zich kunnen verweren.
De heer Snijders ging nu do woorden
van de korte beginselverklaring der vrij
zinnig-democraten breeder omschrijven,
doch gaf hierbij geen nieuwe gezichtspun
ten, zoodat wij dit deel van bet verhan
delde slechts kort behoeven te releveeren.
Van meer beteekenis was het debat.
De vrijzinnig-democraten willen vóór
alles zijn democraten, zeide de heer S. Dit
getuigt ook do eerste der twee zinsneden
van de beginselverklaring, die het algemeen
kiesrecht voor mannen en vroiawen als
onvermijdelijk noodig voorschrijft. De na
tuurlijke verschillen van aanleg, inborst en
vermogens kunnen zijn partijgenooten niet
wegnemen, maar wel willen zij alle brachten
die er in het volk sluimeren, tot zijn wel
stand gaan ontwikkelen. Nevens de natuur-
verscbillen zijn er toch onnoodige verschillen
onder do burgers, vei schillen, die door de
wetten moeten opgeheven in plaats van be
stendigd worden, er. daarop moeten alle
volkslagen invloed kunnen oefenen.
De antirevoluiionsiren leerden dit vroeger
ook en spr. las om dit te bewijzen het een
en ander uit de Standaard voormaar,
zeide bij, omdat de zoo conservatief-gezinde
roomschen daar niets van moeten hebben,
was de leuze van grondwetsherziening voor
het kiesrecht opgeborgen bij de jongste
verkiezingen. Toch moet dit kiesrecht het
begin zijn van alle democratische ontwik
keling, en ook de vrouwen mogen hierbij
niet achterstaan. Minister van Houten was
wel zeer ingenomen met zijn „mensche-
lijkerwijze volmaakte kieswet", doch deze
wet bleek sinds laDg, in tegenstelling met
de cacao van zijn naamgenoot, de slechtste
in het gebruik. Te Middelburg is iemand
die f 1,50 per week huishuur betaalt, kiezer
en een ander die f 1,40 verwoont niet. Zulk
een koppeling van kiesrecht aau het bezit
is stuitend. Ais het kiesrecht algemeen
wordt, krijgen de wetten meer zedelijke
kracht En daarom, toen bet kerkelijk mini
sterie te kennen gaf in de loopende periode
geen grondwetsherziening te zullen voor
stellen, hebben negen Kamerleden dit ge
daan, en hun voorstel, eenmaal in de Kamer
gebracht zjjnde, komt daar niet weer van
de tafel, alvorens het behandeld is.
Nadat Spr. nu nader dit wetsvoorstel
bepleit had, stond hij ook nog stil bij de
tweede zinsnede van de beginselverklaring
zijner partij, loopende over het streven
naar opheffing der sociale oorzaken van on
gelijkheid der ontwikkelingsvoor waarden
van de burgers en wees op de wensche-
lijkheid dat ieder vooruit kan komen in
de wereld. Hij was nu niet voor ophef
fing van den particulieren eigendom hij
rekende het individueel eigenbelang tot
de onmiskenbare prikkels voor den arbeid
doch voor te groote contrasten moest de
Staat ingrijpen met moed en volharding.
Voor dat ideaal zijn de tegenwoordige meer
derheidspartijen niet warmzij zijn te
verdeeld en te zwak. Hierom te meer is
het zoo urgent, dat er nieuwe kiezersin
vloeden kunnen gaan werken. Het alge
meen kiesrecht wordt begeerd om zichzelf,
maar ook om het doel, dat er meö bereikt
kan worden.
De heer Gijben trad in debat, en begon
met een eeresalnut aau den spreker, en
met de opmerking dat hem zeker wel bij
ongeluk zoude ontvallen zijn het zeggen
dat zijne partij met andere als uit den
booze werd beschouwd door de antirevo
lutionairen. Dit zou alle debat uitsluiten.
Maar neen, er worden dwalingen, er wordt
inmenging van onwaarheden gezien bij de
vrijzinnig- en sociaal-democraten, en daar
tegen wordt door de christelijke partijen
getuigd. Maar dit kan gepaard gaan met
achting voor de personen. De heer S. had
dus niet moeten spreken van het aanzien
der partijen als uit den booze.
Verder zeide de heer G. dat het niet
zijne taak was om de lauweren, die de
heer S. van de slapen der oud-liberalen
had genomen, er weder om te leggen,
maar dat hij vooral op een paar hoofd
punten wilde repliceeren.
De antirev. partij heeft in 1901 uitdruk
kelijk verklaard, dat zij ditmaal de grond
wetsherziening voor kiesrechtuitbreiding
niet op den voorgrond stelde, omdat zij
daarmee op het sociaal-democratische sleep
touw zoude komen. Thans voor die houding
eene andere reden op te geven, en wel
speculatie op roomsche sympathie, mocht
de heer Snijders niet doen, als hij edele
wapens wilde gebruiken.
Zeer zeker zijn de antirevolutionairen
voor vermeerdering van volksinvloed, en
de heer De Savornin Lohman, vaak al3
zeer „conservatief" aangeduid, heeft na
drukkelijk betuigd, dat hij de eenvoudige
lieden niet wantrouwt, want dat men onder
de lagere volksklassen vaak meer dege
lijkheid van karakter en zeden aantreft
dan onder de hoogere standen. Maar het
kiesrecht is ook niet alles, en behoeft niet
tot ellcen prijs gezocht te worden. Niet
de vraag hoevelen de boodschappers van het
volk afvaardigen, beslist; maar wel de
vraag of het werk goed geschiedten aan
blootleggers van de volksbehoeften ontbreekt
het in de Kamers tegenwoordig waarlijk
niet. En is het nu wijs en doelmatig, om
terwijl arbeiderspensioenen, eene armenwet,
een werkcontract en andere sociale maat
regelen in bewerking zijn, weer een spaak
in het wiel te steken en den parlementairen
arbeid voor het sociaal gedeelte weer een
paar jaren tot stilstand te dwingen En
waar moest zoo gauw hot geld vandaan
komen om voor het oogenblik sneller te
werken voor leniging der sociale nooden,
als de heer S. dat nu eens gezegd had
Het algemeen kiesrecht waarborgt ook geen
afdoende hulp en is evenmin de onmisbare
voorwaarde voor die hulp. Getuige de
loop van zaken in Duitschland en Zwitser
land.
Spr. had ook gewaagd van het «kerkelijk"
ministerie, doch hij diende te weten, dat
de kerk slechts voortkomt uit e'éne der func
tion in het christelijk leven, en volstrekt
niet al het christelijk leven is, zoodat het
spreken van een kerkelijk ministerie al
zeer onjuist was.
Wèl echter werkt de godsdienst in het
staatsbeleid der regeering en bij de haar
steunende partijen. Maar hoe kan dat anders?
Wie bepaalt het karakter der religie, dan
alleen Bij die daarin gediend wordt En
als deze zegt«Ken mij in al uwe wegen",
wie ter wereld heeft dan het recht om de
politieke wegen daarvan uit te zonderen
Dat weigeren van eene godsdienstige
politiek komt dus neer op het willen
buiten sluiten van de consequent gods
dienstige staatsburgers zeiven. Dat is niet
rechtvaardig. Het respect moet weder-
zqdsch zijn. Christelijk- en niet-christelijk
gezinden moeten elkaar als burgers des
lands niet benauwen.
De heer Snijders had ook gewezen op
de verschillen onder de ministeriëele par
tijen. Die ontkennen wij niet, zeide de
heer G., maar immers is verleden jaar
door den Minister President in de Tweede
Kamer nog opgemerkt, (met aanhaling van
21 verschillende definities van de rede) dat
de partijen van de linkerzijde het zelfs
zeer oneens zijn over de eerste beginselen
der dingen, terwijl dan toch de christelijke
partijen in de wortelbegrippen saamgaan.
Als er b.v. sprake is van het meer en meer
gelijk maken voor mannen en vrouwen,
met voorbijzien van de eigenaardige roeping
d6r vrouw, dan geeft de H. Schrift het
vaste beginsel aan. Hier moest de heer
G. afbreken, omdat het hem vergunde half
uur verstreken wa3, en kreeg de heer
Ossewaarde het woord. Deze zag in de
vrijzinnig-democraten liefst de conservatieve
sociaal-democraten, en vond dan maar beter
de kleur volop te nemen. Tot aanmoediging
las en besprak hij alvast een deel van het
sociaal-democratisch program, en waar de
heer Snijders zeide, niet te gelooven aan
de bereikbaarheid van hetgeen de sociaal
democraten willen, wierp de heer Osse
waarde hem tegen dat gij iets bereikbaai s
aanprijst, kunt gij evenmin bewijzen.
De heer Snijders zoude nu op do be
denkingen repliceeren. En oppervlakkig
bekeken deed hij dit dan ook kundig.
Maar wie even verder doordacht, moet
zich verbaasd hebben hoe iemand van zijn
sociale positie, en die beweert voor het
volksbelang te moeten ijveren, op die wijze
voor den dag durft komen.
Zie hier in het kort weergegeven hoe
hij zich van de bestrijding afmaakte.
«Uit den booze" was een term, die alleen
door overgevoeligheid zeer kon doen. Of
schoon ook een technisch-godsdienstige uit
drukking, had hij er alleen mede bedoeld,
dat zijne richting door de antirev en
clericalen voor verkeerd wordt gehouden.
Hij wist best dat de antirevolutionairen
gezegd hadden uit afkeer van de bedoe
ling der 8ociaal-democrateu thans geen
grondwetsherziening voor algemeen kies
recht te willen maaf liever zag hij daarin
een onwaarheid dan te veronderstellen,
dat de antirevolutionairen zoo flauw waren
om uit vrees voor de sociaal-democraten
het kiesrecht niet algemeen te willen
makenwant dan zouden zij er wel nooit
voor wezen. Dat de heer Lohman kies
rechtuitbreiding zou willen, geloofde hij
niet, want dat was in '94 bij de kieswet-
Tak niet gebleken. De uitbreiding was
toch noodig, niet omdat het kiesrecht de
waarde heeft van pinkpillen, maar omdat
thans de volksbehoeften niet goed behar
tigd worden. Storing in het werk behoeft
niet gevreesd. Het spoedig afwerken der
stakiugswetten bewijst wel hoeveel men
vermag te doen als de wil er maar is.
Wat het geld voor de sociale wetten be
treft, o, dat was gemakkelijk genoeg. De
vrijzinnig democraten willen immers de
bedrijfs- en vermogensbelasting oplossen
in eene inkomstenbelasting en dan de
hoogere inkomens met een hooger per
centage belasten. Wat zou daar voor moeite
in zitten? Het woord «kerkelijk" bij het
ministerie gebruikt moest niet zoo letter
lijk opgevat; want hij wist wel, dat de
antirev. geen clerus hebben, maar de kerk
had dan toch maar haar invloed. Het be
toog van den heer G. over den godsdienst
achtte hij te kiesch om daarop in
te gaan. Hij kon geen godsdienstige open
baring bij de staatszaken toelaten, want
uit de verdeelheid inzake de doodstraf, de
vaccinatie, de bestraffing van het vloeken
bleek genoeg, dat het kompas, waarvan
de heer G. gesproken had, niets gaf. Het
was geene eer voor de mannen te zeggen
dat zij het kiesrecht zooveel beter kunnen
uitoefenen, dan de vrouwenhebben de
mannen dan soms ook niet hun werk
Welnu, dan konden de vrouwen het kies
recht evengoed met hunne taak ver
eenigen.
Op deze manier sprong hij overal over
heen, en Batuurlijk ontbrak toen de tijd
om aan te toonen hoeveel knollen hij aan
het publiek voor citroenen opdischte.
Toch vroeg de heer Gijben nog slechts
twee minuten, en nadat deze aarzelend
waren toegestaan, constateerde hij vooreerst
dat het debat afgebroken was, en voorts
dat nevens verschil over vaccinatie en
doodstraf staat de beginsel-eenheid aan
gaande het gezagden eigendom, de vaderlijke
macht, de roeping van de vrouw, enz.en
dat de antirevolutionairen een geheel ander
algemeen kiesrecht willen, nl. het organische.
Het meest typisch was nog wel, dat uit
kieschheid ter zijde laten van den levenseisch
tot doorvoering der godsdienstige beginselen
in de politiek.
Eet Volk geeft de volgende berekening
omtrent het aantal stakers en uitgeslotenen
te Amsterdam Schuitenvoerders 500 grond
werkers 700, burgersmeden 500, metaalbe
werkers 450, stiaatmakers 100, koffiever-
leesteis 250, totaal 2500. Hierbij zijn niet
gerekend, zij, die door invloed van een
dezer stakingen buiten werk zijn. Hun
aantal is niet te schatten. Overigens komen
er iedeien dag nieuwe stakingen bij. Van
de gemeentestraatmakers werken nog elf
man. Aan de werf eener scheepsbouw
maatschappij legden 200 metaalbewerkers
het werk neer. De aanleiding tot deze
laatste staking is het ontslag van een werk
man die, hoewel hem verlof was geweigerd,
van het werk 6was weggebleven.
Overigens begint de „besmettingstheorie"
den leider der transportarbeiders Wessels
toch ook te machtig te worden.
Men staakt tegenwoordig algemeen omdat
men geen besmette goederen wil vervoeren,
dat wil zeggen goederen van firma's bij
wie gestaakt is, en die geboycot zijn.
Nu eischt de solidariteit dat de transport
arbeiders ook staken, zoodra men hen
dwingen zou goederen van dergelijke firma's
te versjouwen. Maar zoo valt nu Wessels
in zijn blad „De Havenarbeider" in de rede
dat gaat niet langer zoo.
«Immers, bijna alle vakken staan in meer
of mindere directe betrekking tot dat be
drijf. Zoo maakten schrijft de heer Wes
sels de grondwerkers aanspraak op onze
solidariteit, toon de Tromp ontlost moest
worden van zijn ballast. De burgersmeden
riepen onze hulp in om den leden van Recht
en Plicht het kolen bezorgen bij smidsbazen
te verhinderen. De koffieverleesters ver
langden dat geen koffie voor de firma Jonker
zou worden verladen door de schuitenvoer
ders. Op dien weg mag zegt de heer
Wessels niet worden voortgegaan, want
het zou hierop uitloopen dat de transport
arbeiders 150 dagen van do 365 in het jaar
tot staken gedoemd werden."
Hij noemt dit de dood voor de organisaties
der transportarbeiders!
Toch schjjnt hij de consekwentie van zjjn
juiste redeneering niet aan te durven, blijk
baar wordt hjj geleid, in plaats van leider
te zjjn. Hjj voegt namoljjk aan zijn betoog
de verklaring toe dat men ook dit jaar het
recht heeft alles stop te zetten.
Dat dit de dood zal zijn voor Amsterdams
havenvervoer, |handel on nijverheid, zegt
bij niot, doch dit proeft ieder mensch met
gezonde horsenen, en Wessels zelf misschien
ook wel. Maar als hij dat zei, hardop
zei, werd hij buiten do beweging gezet en
de leider word lijder.
Het volgende manifest is verspreid
Arbeiders
Nog een enkel woord. Een woord van
protest tegen de leugen-campagne, door
revolutionnaire partjjen, sociaal-democraten
en anarchisten tegon de Regeering sinds
weken gevoerd. Hoewol het voor ioder ver
standig mensch overduidelijk was, wat de
Regeering wilde en niet wilde, heeft men
u, dag in, dag uit, voorgelogen, dat de
Regeering een aanslag beraamde op de vak
organisaties.
Gij weet bet, niets is minder waar. Juist
het tegendeel is het geval. Wordt de wjjzi-
ging van het Wetboek van Strafrecht wet
dan zal juist onze christeljjke vakorgani
satie, die met de afkeurenswaardige mid
delen en dwang op arbeiders uitgeoefend,
nimmer mee heeft kunnen doen, zich vrij
ontwikkelen en tot bloei geraken.
Eindelijk zullen wij verlost worden van
het terrorisme, dat de rovolutionnaire diij-
vers steeds over ons trachten uit te oefenen.
Een woord van waarschuwing, dat gij u
niet doorban goocheltoeren laat misleiden.
Immers zij willen het thans voorstellen,
alsof do Regoering do schuld was, dat de
lichtingen moeston worden opgeroepen, ter
wijl het toch ieder uwer ten volle bekend
is, dat het 't woelen en drjjven der socia
listische en anarchistische agitatoren was,
dat de Regeering in de dringende nood
zakelijkheid bracht, om ter handhaving van
orde en gezag zoovelon onder de wapenen
te roepen. Wanneer dus thans geklaagd
wordt over de schade, die de opgeroepenen
geleden hebben, dat men dan wel overwege
dat zij dit niet te wijten hebben aan de
Regeering, die haar plicht deed, maar aan
hen, die het land door hun revolutionnaire
agitatie in beroering brachten. Daarom is
het ons aller dure plicht, in deze dagen
de Regeering krachtig te steunen, voor
eerst door ons vertrouwen in haar beleid
openlijk uit te spreken, maar vervolgens
ook, door in geen geval thans mede te doen
aan werkstakingen, die slechts tot gevolg
kunnen hebben, dat do spanning voort
duurt en do lichtingen nog langer onder
de wapenen zullen moeten blijven.
Katholiek Comité van Actie.
Er is proces-verbaal opgemaakt tegen
eenigo uitstallers en verspreiders van de
bekende smorige plaat van Bet Volk. Naar
aanleiding hiervan schrjjft het N. v. d. D.
«Er is door den Minister van Justitie
tot de betrokken autoriteiten een aanschrij
ving gericht, waarin de aandacht werd ge
vestigd op bovenbedoelde plaat oorspron
kelijk een bijvoegsel van Eet Volk waarop
dr. Kuyper wordt voorgesteld, een werkman
worgende.
Art. 271 Strafrecht stelt strafbaarhij,
die een geschrift of afbeelding van beleedi-
genden inhoud verspreidt, openlijk tentoon
stelt of aanslaat. Het misdrijf kan, waar
't tegen particuliere personen gepleegd
wordt, alleen vervolgd worden op klachten
van deze laatston. Is de beleediging echter
aangedaan aan «een ambtenaar gedurende
of ter zake van de rechtmatige uitoefening
zijner bediening", dan kan het feit ambts
halve worden vervolgd. Het schijnt zulk
een vervolging te zijn, welke men wil uit
lokken, want dr. Kuyper persoonlijk heeft
geen klacht ingediend."
Wegens zijn rede voor den Miliciens-
bond zal v. d. Goes ter terechtzitting ver
dedigd worden door mr. M. Mendels (ook
soc.-dem.) V.)
Te Den Helder heeft de plaatseljjke
afdeeling van den Matrozenbond den boycot
utigesproken over een caféhouder aan den
Kanaalweg aldaar, die bij een verhoor voor
don commissaris van politie zonder nood
zaak zou hebben getuigd tegen een matroos,
die in zijn café manifesten had verspreid,
naar het heette. De inrichting, die het
goeddeels van de .zeelui moet hebben, staat
nu verlaten, en om te voorkomen dat er
nog een enkele matroos in zou verzeilen,
wordt er eiken avond «gepost". Donder
dagavond werden deze posten door een
patrouille verwijderd, omdat ze aanleiding
gaven tot volksverzamelingen.
De burgemeester van Amsterdam
moet gezegd hebben dat de Beurs niet zal
worden disponibel gesteld voor meetings op
den lsten Meidag. Evenzoo moet de bur
gemeester verklaard hebben, dat niet moet
gerekend worden op oen optocht, dien men
dien dag gewoonlijk pleegt te houden. De
tegenwoordige tijdsomstandigheden zouden
een en ander onmogelijk maken.
De Keizer was eenige dagen te gast bij
den 85-jarigen koning van Denemarken,
zijn zonen die uit Afrika terugkeerden,
bezoeken heden den Sultan, en Koning Ed
ward logeert thans bij den Koning van
Portugal, om binnen enkele dagen een be
zoek te brengen aan den Koning van Italië