Voorzitter. Hij dankte allen die hadden medegewerkt om dezen avond zoo goed te doen slagen, in 't bijzonder ook het zang koor Hosanna, en richtte ten slotte een hartelgk woord tot de soldaten. Hierop nam de HoogÉdelGestr. heer De Roon, commandant van het garnizoen, het woord en dankte namens alle militairen voor den schitterenden avond aan hen be reid met welk woord van dank de sol daten door krachtig applaus instemming betuigden. Hij dankte het Bestuur voor de gelukkige gedachte die het bezield heeft om den militairen een in allo opzichten zoo genotvollen avond te bezorgen. Hij verzekerde dat het door allen op zeer hoogen prijs werd gesteld. Ook hij wilde de redenen niet aanroeren waarom een zoo groot aantal militairen op het oogen- blik in Middelburg was. Wij militairen, zeide Spr., wanneer wij den wapenrok aan hebben, zijn andere individuenop ons rust het oog van Koningin en Regeering. Een toestand zooals thans bestaat, heeft zich nog niet voorgedaan. Waar partijen dreigend tegen over elkander staan, waar dreigt botsing te komen, kunnen wij militairen geroepen worden tusschenbeiden te treden. Die taak is zwaar, doch niettemin eervol. Welke onze handelingen zullen zijn, is niet vooruit te bepalen. Maar schieten, zooals de couranten reeds schreven, zal het laatste zijn. Wanneer wij tusschen partijen optreden, zal blijken, dat tucht, oide en gehoorzaamheid voldoenden indruk zullen maken. Deze drie voor den militair onmisbare eigenschappen, heb ik bij mijn Bataljon waargenomen, hetwelk daarvoor allen lof verdient. Maar niet alleen lof voor mijn commando, ook voor u die dezen avond hebt gemaakt tot een genotvollen en leerzamen avond, allen lof. Avonden als deze komen op ons programma niet voor en daarom nog maals dank aan allen, die ons deze aan gename uren hebt bereid. Applaus. Hierop ging de vergadering in aange name stemming uiteen. Al den miliciens werd bij het heengaan een sigaar gepre senteerd. Goes. Tengevolge der spoorwegstaking kwam de trein uit Roosendaal die anders half 12 hier is, pas te kwart voor 1 hier aan. Men had een «koude" machine voor enkele wagens geplaatst en stoom gemaakt, en was alzoo naar hier opgestoomd. Goes. Zaterdag werd voor het laatst de bestuursvergadering van de Vereeniging «Help U Zeiven'' alhier, geleid door dhr. M. J. van Houten, als Voorzitter, die deze gemeente gaat verlaten. Na afdoening der zaken sprak hij een woord van dank tot de overige Bestuursledenen Commissarissen, voor het aangename en gemeenschappelijk samenwerken in het belang der Vereeni ging, hun verder alles goeds toewenschende zoo voor hun werkkring als voor hun persoon en huisgezin. Daarop nam de Vice-Voorzitter het woord, en dankte den afgetr. Voorzitter voor alles wat hij in 't belang der Vereeniging had gedaan, niet alleen den tijd van zijn Voorzitterschap maar al de jaren van zijn lidmaatschap en het bestaander Vereeniging. Als aandenken werd hem overhandigd een Sigaren/toorn met zilver gemonteerd en toepasselijke inscriptie: »SOUVENIR" van Bestuursleden en Commissarissen van »Help U Zelveu" te Goes. Terneuzen. Door de Centarle Antirevol. Kiesvereeniging Zeeuwsch-Vl. Oost. deel zullen alhier op Dinsdag 14 April a.s. op de bovenzaal van het Nedorlandsch Loge ment twoe openbare vergaderingen worden gehouden met gelegenheid tot debat. Op de namiddagvergadering, te 2 ure begin nende, zal als spreker optreden de heer H. J. de Wilde met het onderwerp „Het Christeljjk Ministerie te rechter tijde aan het bewind gekomen." Op de avondvergadering, die te 6 ure begint hoopt op te treden Ds. R. van de Kamp te Axel sprekende over de Sociale kwestie. Serooskerke. Vrijdag a. s. hoopt ds. S. de Jager, in de avondgodsdienstoefe ning met de gemeente te herdenken dat hij voor 25 jaren zijne ambtsbediening aan vaardde, in de Geref. Kerk alhier. In die feestrede zal na den Jubelaris, ook een woord gesproken worden, door de heeren predi kanten Littoojj, Wagenaar en Bouma uit Middelburg. Heinkenszand. Het bestuur van de onlangs opgerichte werkmansvereeniging heeft deze den naam gegeven «Vreest Uod eert den Koning". Benoemd werd tot bode J. Zuidweg Jr. Heinkenszand. Tot lid van den ge meenteraad is gekozen de heer A. Witkam. Waarde. Vrijdagnamiddag jl. werden de schoolkinderen door den burgemeester onthaald op koekjes en chocola. In de school waren aanwezig de Burgemeester met de raadsleden en den secretaris benevens vele belangstellenden. Bjj den aanvang werd dhr. Thorenaar door het hoofd der school aangesproken. Door de kinderen werden eenige liederen gezongen welke voor deze feestelijkheid vervaardigd waren. Na afloop werd een wandeling door het dorp gemaakt. Op 7 April a. s. zal te Schore een Rijkstelephoonkantoor, in verbinding met Goes, voor het algemeen verkeer worden opengesteld. De diensttijd is geregeld als volgt: op werkdagen, van 7.30 tot 8.30 uur en van 9.30 tot 10.30 uur voor-, 2.30 tot 4,30 en 7 tot 8.30 uur namiddagsop Zon- en feestdagen, van 7 30 tot 8.30 uur voormiddags (Greenwichtijd). St. Ct. Zoutelande. Zaterdagmorgen kwam de landbouwersknecht L. de Witte, met twee voor een boerenwagen gespannon paarden van genoemde gemeente gereden. Evon van de gemeente af zijnde, begonnen de paarden op den grintweg te steigeren, en geraakten op hol. Ongelukkigerwijze sprong de span- hamer uit den wagen, waardoor de paarden daarvan los raakten, en de wagon in de sloot terecht kwam. De geleider hield evenwel de lijst vast, werd van don wagen getrokken, en langs den weg medegesleurd, tot dat ook een der paarden in do sloot viel en het andore op den weg bleef staan, en toen door een in de nabijheid aanwozig persoon worden gegrepen. De geleider was eenige oogenblikkon bewusteloos, en deerljjk geschonden aan aangezicht en handen. Toon hjj woer tot bewusttheid was gekomen kon hij toch met de paarden huiswaarts gaan. Nieuwe democratische propaganda. Nadat nog eerst 14 dagen te voren de heer Wibaut zijne sociaal-democratische leer had verkondigd, trad Vrijdag 3 April jl. de heer Herm. Snijders van Middelburg te lerseke op, genoodigd door dezelfde kiesvereeniging „Vooruit" om zijn vrijzin nig-democratisch geloof toe te lichten. Of uit het inviteeren dezer woordvoer ders van twee verschillende partijen moet opgemaakt worden, dat genoemde kiesver eeniging het nog niet geheel met zichzelvo eens is hoe ver ze „vooruit" wil, bleek niet met volle zekerheidwant de voorzitter die don spreker inloidde, legde meer den nadruk op de verlangde inlichtingmaar toen de heer Gijbon aanbeval om, als men voorshands oene zekere neutraliteit in acht wilde nemen, men dan ook nog eens sprekers van andere richtingen zoude dienen te noodigen, mot name van antirevolutionaire an roomsch-katholieke zijde, en de heer Ossewaarde zeide dat hij dit niet wenschte en dat als dit gebeurde, er ook wel een anarchistische spreker moest gevraagd worden, liet de voorzitter de zaak in het midden, en gaf alleen te verstaan dat de kiesvereeniging dit zelve wel weten zoude. Menigeen zal daaruit het vermoeden heb ben gekregen, dat „Vooruit" althans alleen in revolutionaire richting vooruit wil. Anders toch had het voor de hand gelegen om te zeggen: o zoker, de kiesvereeniging zal gaarne ook christelijke woordvoerders noo digen. Hoe dit zij, de heer Snijders trad hier op als een bekende uit vroegere verkie zingsdagen, en zoudo nu uiteenzetten „wat de vrijzinnig-domocraten willen". Velen houden hen voor rood, evenzeer als de sociaal-democraten, of minstens rose, en noemen bon afvalligen van de liberale parij, doch de vrijzinnig-democraten heb ben de ljjn slechts doorgetrokken, die de andere liberalen niet durfden ol konden doortrekken, de afscheiding van deze ach terblijvers was pijnlijk maar noodzakelijk, tegenovor halfslachtige, zwalcbartige mede standers moest de stap gedaan worden. En wat de antirevolutionairen en clericalen betreft, door deze partjjon worden do vrjjzinnig-democraton beschouwd als met do liberalen en de sociaal-democraten ge lijkelijk uit den booze. Propaganda maken door vergaderingen achtte spr. voor zjjne jonge partij te meer noodig omdat, haar nog een blad ontbreekt, waarin zij zich kunnen verweren. De heer Snijders ging nu do woorden van de korte beginselverklaring der vrij zinnig-democraten breeder omschrijven, doch gaf hierbij geen nieuwe gezichtspun ten, zoodat wij dit deel van bet verhan delde slechts kort behoeven te releveeren. Van meer beteekenis was het debat. De vrijzinnig-democraten willen vóór alles zijn democraten, zeide de heer S. Dit getuigt ook do eerste der twee zinsneden van de beginselverklaring, die het algemeen kiesrecht voor mannen en vroiawen als onvermijdelijk noodig voorschrijft. De na tuurlijke verschillen van aanleg, inborst en vermogens kunnen zijn partijgenooten niet wegnemen, maar wel willen zij alle brachten die er in het volk sluimeren, tot zijn wel stand gaan ontwikkelen. Nevens de natuur- verscbillen zijn er toch onnoodige verschillen onder do burgers, vei schillen, die door de wetten moeten opgeheven in plaats van be stendigd worden, er. daarop moeten alle volkslagen invloed kunnen oefenen. De antirevoluiionsiren leerden dit vroeger ook en spr. las om dit te bewijzen het een en ander uit de Standaard voormaar, zeide bij, omdat de zoo conservatief-gezinde roomschen daar niets van moeten hebben, was de leuze van grondwetsherziening voor het kiesrecht opgeborgen bij de jongste verkiezingen. Toch moet dit kiesrecht het begin zijn van alle democratische ontwik keling, en ook de vrouwen mogen hierbij niet achterstaan. Minister van Houten was wel zeer ingenomen met zijn „mensche- lijkerwijze volmaakte kieswet", doch deze wet bleek sinds laDg, in tegenstelling met de cacao van zijn naamgenoot, de slechtste in het gebruik. Te Middelburg is iemand die f 1,50 per week huishuur betaalt, kiezer en een ander die f 1,40 verwoont niet. Zulk een koppeling van kiesrecht aau het bezit is stuitend. Ais het kiesrecht algemeen wordt, krijgen de wetten meer zedelijke kracht En daarom, toen bet kerkelijk mini sterie te kennen gaf in de loopende periode geen grondwetsherziening te zullen voor stellen, hebben negen Kamerleden dit ge daan, en hun voorstel, eenmaal in de Kamer gebracht zjjnde, komt daar niet weer van de tafel, alvorens het behandeld is. Nadat Spr. nu nader dit wetsvoorstel bepleit had, stond hij ook nog stil bij de tweede zinsnede van de beginselverklaring zijner partij, loopende over het streven naar opheffing der sociale oorzaken van on gelijkheid der ontwikkelingsvoor waarden van de burgers en wees op de wensche- lijkheid dat ieder vooruit kan komen in de wereld. Hij was nu niet voor ophef fing van den particulieren eigendom hij rekende het individueel eigenbelang tot de onmiskenbare prikkels voor den arbeid doch voor te groote contrasten moest de Staat ingrijpen met moed en volharding. Voor dat ideaal zijn de tegenwoordige meer derheidspartijen niet warmzij zijn te verdeeld en te zwak. Hierom te meer is het zoo urgent, dat er nieuwe kiezersin vloeden kunnen gaan werken. Het alge meen kiesrecht wordt begeerd om zichzelf, maar ook om het doel, dat er meö bereikt kan worden. De heer Gijben trad in debat, en begon met een eeresalnut aau den spreker, en met de opmerking dat hem zeker wel bij ongeluk zoude ontvallen zijn het zeggen dat zijne partij met andere als uit den booze werd beschouwd door de antirevo lutionairen. Dit zou alle debat uitsluiten. Maar neen, er worden dwalingen, er wordt inmenging van onwaarheden gezien bij de vrijzinnig- en sociaal-democraten, en daar tegen wordt door de christelijke partijen getuigd. Maar dit kan gepaard gaan met achting voor de personen. De heer S. had dus niet moeten spreken van het aanzien der partijen als uit den booze. Verder zeide de heer G. dat het niet zijne taak was om de lauweren, die de heer S. van de slapen der oud-liberalen had genomen, er weder om te leggen, maar dat hij vooral op een paar hoofd punten wilde repliceeren. De antirev. partij heeft in 1901 uitdruk kelijk verklaard, dat zij ditmaal de grond wetsherziening voor kiesrechtuitbreiding niet op den voorgrond stelde, omdat zij daarmee op het sociaal-democratische sleep touw zoude komen. Thans voor die houding eene andere reden op te geven, en wel speculatie op roomsche sympathie, mocht de heer Snijders niet doen, als hij edele wapens wilde gebruiken. Zeer zeker zijn de antirevolutionairen voor vermeerdering van volksinvloed, en de heer De Savornin Lohman, vaak al3 zeer „conservatief" aangeduid, heeft na drukkelijk betuigd, dat hij de eenvoudige lieden niet wantrouwt, want dat men onder de lagere volksklassen vaak meer dege lijkheid van karakter en zeden aantreft dan onder de hoogere standen. Maar het kiesrecht is ook niet alles, en behoeft niet tot ellcen prijs gezocht te worden. Niet de vraag hoevelen de boodschappers van het volk afvaardigen, beslist; maar wel de vraag of het werk goed geschiedten aan blootleggers van de volksbehoeften ontbreekt het in de Kamers tegenwoordig waarlijk niet. En is het nu wijs en doelmatig, om terwijl arbeiderspensioenen, eene armenwet, een werkcontract en andere sociale maat regelen in bewerking zijn, weer een spaak in het wiel te steken en den parlementairen arbeid voor het sociaal gedeelte weer een paar jaren tot stilstand te dwingen En waar moest zoo gauw hot geld vandaan komen om voor het oogenblik sneller te werken voor leniging der sociale nooden, als de heer S. dat nu eens gezegd had Het algemeen kiesrecht waarborgt ook geen afdoende hulp en is evenmin de onmisbare voorwaarde voor die hulp. Getuige de loop van zaken in Duitschland en Zwitser land. Spr. had ook gewaagd van het «kerkelijk" ministerie, doch hij diende te weten, dat de kerk slechts voortkomt uit e'éne der func tion in het christelijk leven, en volstrekt niet al het christelijk leven is, zoodat het spreken van een kerkelijk ministerie al zeer onjuist was. Wèl echter werkt de godsdienst in het staatsbeleid der regeering en bij de haar steunende partijen. Maar hoe kan dat anders? Wie bepaalt het karakter der religie, dan alleen Bij die daarin gediend wordt En als deze zegt«Ken mij in al uwe wegen", wie ter wereld heeft dan het recht om de politieke wegen daarvan uit te zonderen Dat weigeren van eene godsdienstige politiek komt dus neer op het willen buiten sluiten van de consequent gods dienstige staatsburgers zeiven. Dat is niet rechtvaardig. Het respect moet weder- zqdsch zijn. Christelijk- en niet-christelijk gezinden moeten elkaar als burgers des lands niet benauwen. De heer Snijders had ook gewezen op de verschillen onder de ministeriëele par tijen. Die ontkennen wij niet, zeide de heer G., maar immers is verleden jaar door den Minister President in de Tweede Kamer nog opgemerkt, (met aanhaling van 21 verschillende definities van de rede) dat de partijen van de linkerzijde het zelfs zeer oneens zijn over de eerste beginselen der dingen, terwijl dan toch de christelijke partijen in de wortelbegrippen saamgaan. Als er b.v. sprake is van het meer en meer gelijk maken voor mannen en vrouwen, met voorbijzien van de eigenaardige roeping d6r vrouw, dan geeft de H. Schrift het vaste beginsel aan. Hier moest de heer G. afbreken, omdat het hem vergunde half uur verstreken wa3, en kreeg de heer Ossewaarde het woord. Deze zag in de vrijzinnig-democraten liefst de conservatieve sociaal-democraten, en vond dan maar beter de kleur volop te nemen. Tot aanmoediging las en besprak hij alvast een deel van het sociaal-democratisch program, en waar de heer Snijders zeide, niet te gelooven aan de bereikbaarheid van hetgeen de sociaal democraten willen, wierp de heer Osse waarde hem tegen dat gij iets bereikbaai s aanprijst, kunt gij evenmin bewijzen. De heer Snijders zoude nu op do be denkingen repliceeren. En oppervlakkig bekeken deed hij dit dan ook kundig. Maar wie even verder doordacht, moet zich verbaasd hebben hoe iemand van zijn sociale positie, en die beweert voor het volksbelang te moeten ijveren, op die wijze voor den dag durft komen. Zie hier in het kort weergegeven hoe hij zich van de bestrijding afmaakte. «Uit den booze" was een term, die alleen door overgevoeligheid zeer kon doen. Of schoon ook een technisch-godsdienstige uit drukking, had hij er alleen mede bedoeld, dat zijne richting door de antirev en clericalen voor verkeerd wordt gehouden. Hij wist best dat de antirevolutionairen gezegd hadden uit afkeer van de bedoe ling der 8ociaal-democrateu thans geen grondwetsherziening voor algemeen kies recht te willen maaf liever zag hij daarin een onwaarheid dan te veronderstellen, dat de antirevolutionairen zoo flauw waren om uit vrees voor de sociaal-democraten het kiesrecht niet algemeen te willen makenwant dan zouden zij er wel nooit voor wezen. Dat de heer Lohman kies rechtuitbreiding zou willen, geloofde hij niet, want dat was in '94 bij de kieswet- Tak niet gebleken. De uitbreiding was toch noodig, niet omdat het kiesrecht de waarde heeft van pinkpillen, maar omdat thans de volksbehoeften niet goed behar tigd worden. Storing in het werk behoeft niet gevreesd. Het spoedig afwerken der stakiugswetten bewijst wel hoeveel men vermag te doen als de wil er maar is. Wat het geld voor de sociale wetten be treft, o, dat was gemakkelijk genoeg. De vrijzinnig democraten willen immers de bedrijfs- en vermogensbelasting oplossen in eene inkomstenbelasting en dan de hoogere inkomens met een hooger per centage belasten. Wat zou daar voor moeite in zitten? Het woord «kerkelijk" bij het ministerie gebruikt moest niet zoo letter lijk opgevat; want hij wist wel, dat de antirev. geen clerus hebben, maar de kerk had dan toch maar haar invloed. Het be toog van den heer G. over den godsdienst achtte hij te kiesch om daarop in te gaan. Hij kon geen godsdienstige open baring bij de staatszaken toelaten, want uit de verdeelheid inzake de doodstraf, de vaccinatie, de bestraffing van het vloeken bleek genoeg, dat het kompas, waarvan de heer G. gesproken had, niets gaf. Het was geene eer voor de mannen te zeggen dat zij het kiesrecht zooveel beter kunnen uitoefenen, dan de vrouwenhebben de mannen dan soms ook niet hun werk Welnu, dan konden de vrouwen het kies recht evengoed met hunne taak ver eenigen. Op deze manier sprong hij overal over heen, en Batuurlijk ontbrak toen de tijd om aan te toonen hoeveel knollen hij aan het publiek voor citroenen opdischte. Toch vroeg de heer Gijben nog slechts twee minuten, en nadat deze aarzelend waren toegestaan, constateerde hij vooreerst dat het debat afgebroken was, en voorts dat nevens verschil over vaccinatie en doodstraf staat de beginsel-eenheid aan gaande het gezagden eigendom, de vaderlijke macht, de roeping van de vrouw, enz.en dat de antirevolutionairen een geheel ander algemeen kiesrecht willen, nl. het organische. Het meest typisch was nog wel, dat uit kieschheid ter zijde laten van den levenseisch tot doorvoering der godsdienstige beginselen in de politiek. Eet Volk geeft de volgende berekening omtrent het aantal stakers en uitgeslotenen te Amsterdam Schuitenvoerders 500 grond werkers 700, burgersmeden 500, metaalbe werkers 450, stiaatmakers 100, koffiever- leesteis 250, totaal 2500. Hierbij zijn niet gerekend, zij, die door invloed van een dezer stakingen buiten werk zijn. Hun aantal is niet te schatten. Overigens komen er iedeien dag nieuwe stakingen bij. Van de gemeentestraatmakers werken nog elf man. Aan de werf eener scheepsbouw maatschappij legden 200 metaalbewerkers het werk neer. De aanleiding tot deze laatste staking is het ontslag van een werk man die, hoewel hem verlof was geweigerd, van het werk 6was weggebleven. Overigens begint de „besmettingstheorie" den leider der transportarbeiders Wessels toch ook te machtig te worden. Men staakt tegenwoordig algemeen omdat men geen besmette goederen wil vervoeren, dat wil zeggen goederen van firma's bij wie gestaakt is, en die geboycot zijn. Nu eischt de solidariteit dat de transport arbeiders ook staken, zoodra men hen dwingen zou goederen van dergelijke firma's te versjouwen. Maar zoo valt nu Wessels in zijn blad „De Havenarbeider" in de rede dat gaat niet langer zoo. «Immers, bijna alle vakken staan in meer of mindere directe betrekking tot dat be drijf. Zoo maakten schrijft de heer Wes sels de grondwerkers aanspraak op onze solidariteit, toon de Tromp ontlost moest worden van zijn ballast. De burgersmeden riepen onze hulp in om den leden van Recht en Plicht het kolen bezorgen bij smidsbazen te verhinderen. De koffieverleesters ver langden dat geen koffie voor de firma Jonker zou worden verladen door de schuitenvoer ders. Op dien weg mag zegt de heer Wessels niet worden voortgegaan, want het zou hierop uitloopen dat de transport arbeiders 150 dagen van do 365 in het jaar tot staken gedoemd werden." Hij noemt dit de dood voor de organisaties der transportarbeiders! Toch schjjnt hij de consekwentie van zjjn juiste redeneering niet aan te durven, blijk baar wordt hjj geleid, in plaats van leider te zjjn. Hjj voegt namoljjk aan zijn betoog de verklaring toe dat men ook dit jaar het recht heeft alles stop te zetten. Dat dit de dood zal zijn voor Amsterdams havenvervoer, |handel on nijverheid, zegt bij niot, doch dit proeft ieder mensch met gezonde horsenen, en Wessels zelf misschien ook wel. Maar als hij dat zei, hardop zei, werd hij buiten do beweging gezet en de leider word lijder. Het volgende manifest is verspreid Arbeiders Nog een enkel woord. Een woord van protest tegen de leugen-campagne, door revolutionnaire partjjen, sociaal-democraten en anarchisten tegon de Regeering sinds weken gevoerd. Hoewol het voor ioder ver standig mensch overduidelijk was, wat de Regeering wilde en niet wilde, heeft men u, dag in, dag uit, voorgelogen, dat de Regeering een aanslag beraamde op de vak organisaties. Gij weet bet, niets is minder waar. Juist het tegendeel is het geval. Wordt de wjjzi- ging van het Wetboek van Strafrecht wet dan zal juist onze christeljjke vakorgani satie, die met de afkeurenswaardige mid delen en dwang op arbeiders uitgeoefend, nimmer mee heeft kunnen doen, zich vrij ontwikkelen en tot bloei geraken. Eindelijk zullen wij verlost worden van het terrorisme, dat de rovolutionnaire diij- vers steeds over ons trachten uit te oefenen. Een woord van waarschuwing, dat gij u niet doorban goocheltoeren laat misleiden. Immers zij willen het thans voorstellen, alsof do Regoering do schuld was, dat de lichtingen moeston worden opgeroepen, ter wijl het toch ieder uwer ten volle bekend is, dat het 't woelen en drjjven der socia listische en anarchistische agitatoren was, dat de Regeering in de dringende nood zakelijkheid bracht, om ter handhaving van orde en gezag zoovelon onder de wapenen te roepen. Wanneer dus thans geklaagd wordt over de schade, die de opgeroepenen geleden hebben, dat men dan wel overwege dat zij dit niet te wijten hebben aan de Regeering, die haar plicht deed, maar aan hen, die het land door hun revolutionnaire agitatie in beroering brachten. Daarom is het ons aller dure plicht, in deze dagen de Regeering krachtig te steunen, voor eerst door ons vertrouwen in haar beleid openlijk uit te spreken, maar vervolgens ook, door in geen geval thans mede te doen aan werkstakingen, die slechts tot gevolg kunnen hebben, dat do spanning voort duurt en do lichtingen nog langer onder de wapenen zullen moeten blijven. Katholiek Comité van Actie. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen eenigo uitstallers en verspreiders van de bekende smorige plaat van Bet Volk. Naar aanleiding hiervan schrjjft het N. v. d. D. «Er is door den Minister van Justitie tot de betrokken autoriteiten een aanschrij ving gericht, waarin de aandacht werd ge vestigd op bovenbedoelde plaat oorspron kelijk een bijvoegsel van Eet Volk waarop dr. Kuyper wordt voorgesteld, een werkman worgende. Art. 271 Strafrecht stelt strafbaarhij, die een geschrift of afbeelding van beleedi- genden inhoud verspreidt, openlijk tentoon stelt of aanslaat. Het misdrijf kan, waar 't tegen particuliere personen gepleegd wordt, alleen vervolgd worden op klachten van deze laatston. Is de beleediging echter aangedaan aan «een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening zijner bediening", dan kan het feit ambts halve worden vervolgd. Het schijnt zulk een vervolging te zijn, welke men wil uit lokken, want dr. Kuyper persoonlijk heeft geen klacht ingediend." Wegens zijn rede voor den Miliciens- bond zal v. d. Goes ter terechtzitting ver dedigd worden door mr. M. Mendels (ook soc.-dem.) V.) Te Den Helder heeft de plaatseljjke afdeeling van den Matrozenbond den boycot utigesproken over een caféhouder aan den Kanaalweg aldaar, die bij een verhoor voor don commissaris van politie zonder nood zaak zou hebben getuigd tegen een matroos, die in zijn café manifesten had verspreid, naar het heette. De inrichting, die het goeddeels van de .zeelui moet hebben, staat nu verlaten, en om te voorkomen dat er nog een enkele matroos in zou verzeilen, wordt er eiken avond «gepost". Donder dagavond werden deze posten door een patrouille verwijderd, omdat ze aanleiding gaven tot volksverzamelingen. De burgemeester van Amsterdam moet gezegd hebben dat de Beurs niet zal worden disponibel gesteld voor meetings op den lsten Meidag. Evenzoo moet de bur gemeester verklaard hebben, dat niet moet gerekend worden op oen optocht, dien men dien dag gewoonlijk pleegt te houden. De tegenwoordige tijdsomstandigheden zouden een en ander onmogelijk maken. De Keizer was eenige dagen te gast bij den 85-jarigen koning van Denemarken, zijn zonen die uit Afrika terugkeerden, bezoeken heden den Sultan, en Koning Ed ward logeert thans bij den Koning van Portugal, om binnen enkele dagen een be zoek te brengen aan den Koning van Italië

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 2