Bijvoegsel van „DE ZEEUW" van Zaterdag April 1903. No. 79. Gemengde Beriehten. TaTies t e d i n g e n. Uoop Moopmgen enz. Ingezonden Stukken. Zeeland en zijn Christelijke Scholen. TWEEDE KAMER. Rechtszaken. Post© rijen. Zie ommezijde. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Mijnheer de Red.! Naar het schijnt is onze gemeente tegen woordig ruim voorzien van berichtgevers voor uw blad, hetwelk ondergeteekendo niet euvel duidt, daar het natuurlijk vrijstaat om berichten in te zenden. Doch om zich te vrijwaren tegen verkeerde veronderstel lingen van de zijde dor ingezetenen, aan gaande de herhaaldelijk in uwe No.'s voor komende stukken betreffende het bouwen van een armenhuis, het aankoopen van een nieuw orgel enz., maakt hij belangstellenden er attent op, dat hij niet de schrijver is van de zooeven genoemden stukken. U, mijnheer de Red., dankend voor deze eenige regelen. Uw dw. dn. J. F. VAN WEL. Berichtgever. Wolfertsdijk, 2 April '03 In Memoriam. Den 26 Maart jl. overleed in hoogen ouderdom te Kapelle een man, wiens heen gaan bij de antirevol. Kiezers in het 2de Kamerdistrict „Iiontenisse" en het Staten- district „Goes", diep gevoeld zal worden. De heer K. J. van de Wal was sedert vele jaren voorz. van de a. r. Kiesveree- niging te Kapelle, voorz. van de Centrale a. r. Kiesv. „Vreest God, Eert den Koning", lid-afgevaardigde van het Prov. Comité van a. r. Kiesvereenigingen te Middelburg. In die verschillende functiën heeft de overledene zich steeds doen kennen als een majji wien de eere Gods op elk terrein van het leven ter harte ging, en ofschoon geen man van het woord, getuigden zijn voor stellen steeds van juist inzicht en grondige kennis. Hij was de ziel en bezieler der vergade ringen de vurige kool die de doove kool aan 't gloeien brachtde man, die (waar anderen radeloos stonden) middelen wist te vinden en bronnen op te sporen, om de voorgenomen actie uit te voeren. „Met God, voor Nederland en Oranje", was zijne politieke Geloofsbelijdenis. Zijne nagedachtenis zal onder ons in gezegend aandenken blijven. Ierseke. MOER DIJ K. In het nummer van „De Zeeuw" van 14 Februari 1903 werd mij eenige plaats ruimte vergund voor een stuk met boven- staanden titel. Was dat stuk na behan deling van het personeel aan de openbare scholen, eene opwekking tot stichting van Scholen mot den Bijbel op de onderschei dene gemeenten in Zeeland, nu zou ik gaarne in tegenstelling met toen, de rede nen uiteenzetten waarom een christen zob'n school moet stichten en zijn kinderen alleen maar naar zoo'n school mag zenden. Ik zou nu heelemaal niet spreken over de hoofden en onderwijzers van de openbare scholen zoo de heer M. E. Pruijssen mij in zijn ingezonden stuk, opgenomen in „De Zeeuw" van 19 Februari, hiertoe niet had genoopt door zijn scheeve voorstellingen. Eerstens noemt hij de aanhalingen iD mijn stuk los daarheen geslingerde beschuldi gingen. Neen, mijnheer de Redacteur, de inhoud van het stuk is niet zoo maar los daarheen geslingerd, maar wel degelijk gegrond op waarheid, want zoo mijn strijd tegen personen was geweest en niet liep over beginselen zon ik de namen hebben kunnen noemen van twee hoofden van scholen in mijne omgeving die kerkelijke betrekkingen bekleeden en die er vrij voor uitkomen dat er volgens hunne meening geen Qod is, en ze hunne kerkelijke be trekkingen alleen maar bekleeden voor het geld, en, bijaldien ze die botrekking niet hadden, zij nooit in de kerk zouden komen. Zjjn dat geen talmi-godsdienstbelijders? Ik zeg ja. Nergens heb ik in mijn ingezonden stuk neergeschreven hoeveel onderwijzers, die de kerk bezoeken, niets-geloover zijn, omreden ik zulks eenvoudig niet weet. Alleen is door mij gezegd „in de oogen van hoe- velen is de godsdienst slechts eene ver tooning." De heer Pruijssen schijnt in dat opzicht ook geen beste gedachten te hebben, want hij komt uit zich zelf op 90 Wat het niet ter kerkgaan betreft der onderwijzers, daarover schreef de heer Pruijssen, dat velen een meer vrijziunige richting huldigen; juist! velen der onder wijzers die nog niet met alles hebben ge broken zouden gaarne moderne predikanten hebben die niet spreken over bekeering, maar die alleen opwekken tot een deugd zaam leven, hoewel reeds lang en duide lijk is gebleken dat zulk een prediking de kerk afbreekt, het geloof ondermijnt, onverschilligheid kweekt, en geen ziele- vrede kan teweegbrengen. Ten slotte houd ik vol, dat herbergbe zoek van onderwijzers een verderfelijken invloed op de jeugd uitoefent, het doet er niet toe welke notabele personen de herberg bezoeken, het bezoeken der herberg leidt noch op tot Christelijke noch tot maat schappelijke deugden. De openbare school is niet neutraal. Wanneer ik dit hier neerschrijf sta ik niet alleen, maar reeds in 1868 is door dr. Allard Pierson een onverdacht li beraal de neutraliteit der openbare school ontkend. Deze schreef toen „Een staat die op zyn scholen aan de jeugd een godsdienst meedeelt, welke in de oogen van vele zijner burgers den naam van godsdienst niet meer verdient, is dat een staat die zijn onderwijs heeft gere geld met eerbiediging van elks godsdien stige begrippen? „Men spele niet met woorden. Is het, om iemands godsdienstige begrippen te eer biedigen voldoende, dat ik ze niet bespot telijk maak? Eerbiedig ik u, als ik uniet uitlach? Uwe begrippen, ik ondermijn ze, ik, Staat der Nederlanden. Zendt mij uwe kinderen. Over dertig jaren zijn uwe kinderen mannen en vrouwen, die met Christendom boven geloofsverdeeld heid dwepen, en wandelende lang3 uwe graven het hoofd zullen schudden over deze dogmatische bekrompenheid. Wat is u, dat gij siddert Heb ik uwe godsdien stige begrippen niet geëerbiedigd En zijn de goedgeloovigen niet in hun recht, wanneer zij antwoordenO, voorzeker gij hebt Maria niet gelasterd, de onbevlekte ontvangenis niet geloochend, de Drieiienig- heid niet voor onzedelijkheid uitgemaakt, de godheid van Jezus niet als een antiek bijgeloof voorgesteld, maar gij hebt aan het zedelijk leven van het geslacht, dat na ons komen zal, feitelijk geheel dien leerstelligen grondslag ontnomen, dien wij als den waren, als den eenigeu grondslag van elk zedelijk leven in gemoede aan merken, en dit, o moderne Staat hebt gij gedaan, zonder het te zeggen." Deze citaten zijn met honderde andere te vermeerderen, alle van liberale schrijvers en schoolmannen. Ik verwijs onder meer naar Prof. Van der Wijck »De Schoolstrijd" het opstel van Prof. Van Manen in Het Vaderland (1881)een artikel van J. Schui temaker, hoofd eener openbare school te Alkmaar in »De Telegraaf" van 15 Aug. 1898. Voorts leze men »De Bode', »De Volksonderwijzer", die nu ongeveer het zelfde doen wat een kwarteeuw geleden »De Hervorming" deed. Deze prees de openbare school aan wijl zij propaganda maakte voor de moderne beginselen (een moderne secte-school dusen genen ver wachten veel van haar als voertuig voor het socialisme (een socialistische secte- school Men zie ookProf. Buys in de Gids van Mei 1891R. R. Rijkens, Be knopte opvoedkunde. (En voorts »Open brief aan den heer D. Boswijk naar aan leiding van zijn redeHet godsdienstig karakter der opent are school"door J. C. Wirtz Groningen Jan Haan, 1898 prijs 25 cent, een uitnemend boekske met vele citateD). Het beginsel dat aan de schoolwet ten grondslag lag was eenheid te breDgen onder hot volk, maar de openbare school is in plaats van symbool der eenheid ge worden symbool der nationale verdeeld heid en het kon ook niet anders want de christen kan geen vrede hebben met een school waar de godsdienst naar de Schrift wordt doodgezwegen. Het volk gaat verloren, als de kennis, dat is, het kennen van God ontbreekt. Wel heeft men scholen zonder die kennis ge sticht, om te beter de kennis van andere zaken te vermeerderen, en luide de ver wachting uitgesproken, dat het geld, aan scholen uitgegeven, aan gevangenissen werd bespaard. De uitkomst was het oor deel de ongerechtigheid nam toe, al ver meerderde de ontwikkeling, want de grond slag van alle ware kennis werd veron achtzaamd de kennis van God ging verloren, Zijn wet werd vergeten, Zijn wonderen werden niet meer aan kinderen en kinds kinderen verteld. De school is de plek, waar zulk een ruim deel der opvoeding plaats heeft, waar in zoovele opzichten de fundamenten ge legd worden voor de toekomst der kinde ren, waarvan zoo onuitsprekelijk veel afhangt voor hetgeen zij later zullen denken en doen. Ieder godsdienstig ouder moet dus zijne kinderen brengen in eene omgeving, waar de Heiland wordt gekend en gediend. Hij is zulks verplicht door de belofte af gelegd bij den doop zijner kinderen, nl. die kinderen in de leer der zaligheid naar zijn vermogen te onderwijzen, of te doen en te helpen onderwijzen. »Neutraal" kan men in zaken van gods dienst nu eenmaal niet zijn. De nitkomst heeft 't bewezen. De openbare school is meer en meer gebleken te zijn de school, waar het ongeloof ten troon zit en in allerlei vorm wordt gepredikt. In mijn vorige stuk is het ten troon zitten van het ongeloot aangetoond door vermelding van de houding der openbare onderwijzers ten opzichte van den godsdienst. De tegenwoordige staatsschool in haar qeheel is bezig, middellijk althans, de grond slagen der Kerk te ondermijnen. Het socialisme wordt kunstmatig gekweekt door de openbare school. Zoo was nog onlangs in eene courant te lezen dat te Amsterdam bij eene schoolwandeling van ééne klasse van een openbare school onder leiding van een onderwijzer de wandelende schoolkin deren het Vrijheidslied der socialen aan hieven. Op de neutrale school moet worden gezwegen over God en Zijn Woord, het gebed is daar verboden en voor den dier baren Zaligmaker van zondaren is er geen plaats. Waar die toestand bestaat mogen de Christenen niet stilzitten, maar moeten doen zooals velen, die nu reeds in de hemelsche ruste zijn, en als velen die nu nog leven en in de laatste jaren de hand aan den ploeg sloegen daar zij hun roeping zagen en, in naam huns Konings en Zaligmakers, Christelijke Scholen oprichtten. Op die scholen wordt het onderwijs winiwirrtiraBMBMBH——m i biii in mi w niiinezn met gebed begonnen en beslotenwordt Gods dierbaar Woord gelezen en besproken en Gods lof gezongen is de vreeze des Heeren het beginsel der wetenschap, kor tom, wordt Neerlands jougd onderwezen overeenkomstig het gebod Godsterwijl de leer der zaligheid hun daar niet be hoeft onthouden te worden. Het godsdienstig deel van Nederland moet weer terug tot de wet en het ge tuigenis, wat met betrekking tot de opvoeding onzer jeugd zoo lang is verzuimd. Zoo zij eenigszins duidelijk gemaakt het verschil tusschen de neutrale en de Chris telijke School. Dat ook dit er toe moge bijdragen dat de oogen der Christenen nu maar spoedig geopend worden en er op vele plaatsen pogingen tot stichting van zoo'n school worden aangewend. (Ik vernam met ge noegen een en ander omtrent ernstige pogingen daartoe te Kapelle). God zal aan die pogingen zijn zegen niet onthouden. LUCTOR ET EMERGO. De stakingsontwerpen zijn aan de orde. De heer Mees sprak er voor, de heer Troelstra, drie uur lang, er tegen. De heer Heemskerk praatte den dag volnatuurlijk tegelijk de regeering den steun der rechter zijde toezeggend. De heer Troelstra hield breede algemeene beschouwingen, waarin hij nogal eens op 't kantje af buiten de orde was. Doch volgens de schrijvers der Kameroverzichten in de groote pers was hij netjes en mak. Toch is 't een netheid en makheid, waar door de regeering niet kanen de natie niet maq zich laten vangen. Harde slagen liet hij overigens op het hoofd van den premier en op het gezicht van de liberale partij neerkomen. Maar of hij zich kalm houdt of niet, het gevaar blijft onbezvroren, zoolang de wet, welker behandeling hij tot na Pasehen rekken wil, niet in het Staatsblad staat. Niet de regoering, maar het Comité van Verweer, de S. D. A. P., de anarchisten, de opruiers, die houden de miliciens iu de wapens. Geef de regeering aan het oppervlakkig roepen der vrijzinnig democratische pers de miliciens naar huis toe men zou 't oproer zien uitbarsten. Men bedwingt zich en houdt zich stil, ja maar met het vaste voornemen, om als de lichtingen maar eerst naar huis zijn, onmiddellijk van leer te trekken. Troelstra stak het gisteren wél op de anarchistenmaar hij is net zoo slecht. Ex ungue leonum. Arrondissements-Rechtlank te Middelburg Heden, Vrijdag, zijn veroordeeld wegens diefstalM. G. 18 j„ arbeider, Clinge, tot 1 m. gev. straf. mishandeling: C. J. de C. 32 j., land bouwer, Terneuzen, tot f 10 b. s. 5 d. b., en A. H. 22 j., visseher, Breskens, tot f3 b. s.. 3 d. h., en hsehadiqinqA. L. 16 j„ en K. de B. 16 j., zonder beroep, Middelburg, ieder tot 14 d. gev. straf. In zake K. B. 38 j., werkman te Vlis- singen, appellant van een vonnis van het kantongerecht te Middelburg, waarbij hij ter zake van overtreding der drankwet is veroordeeld tot 5 d. hechtenis, is het von nis van den eersten rechter bevestigd. Het gerechtshof te 's-üravenhage bevestigde het vonnis der rechtbank te Middelburg waarbij M. v. D., arbeider te 's-Heerenhoek, wegens mishandeling tot drie maanden gev. straf is veroordeeld. Onze Middelburgsche correspondent schrijft Een nieuw apostel van een oude leer, die van het spiritisme gaat in ons midden rond. Wijlen ds. Huet redivivus ditmaal in den persoon van ds. Beversluis van Barendrecht. Het onderwerp ditmaal gekozen om het nieuwe Evangelie zooals onze Huet het noemde te bepleiten is wat gebeurt er met ons na het sterven De ervaring en de wetenschap zoo betoogde de spreker geven geen ant woord op deze vraag. Beide zijn sprake loos bij een lijk. De godsdienst alleen is in staat antwoord te geven op deze vraag. De Egyptenaren vertrouwden hunne dooden, liefst gebalsemd, den zonnegod toe. De onder- maar ook opgaande zon was hun het symbool van sterven maar ook van herleven. De Indische volken geloofden, naar Buddah's leer in de zielsverhuizing. De Grieken hadden hunne Elyseesehe velden en de Germanen hun Walhalla. Het Isra ëlitische volk we kunnen het uit het oude Testament leeren had op die vraag een zeer somber antwoord. In de kuil nederdalen, zonder stem of lof in de valleien des doods verbljjven was de voorstelling der aartsvaders en van Job. Eerst met Asafs schoon en welbekend lied, het lied van de nabijheid dos Heeren, komt het antwoord op deze vraag in het »gij zult mij opnemen in heerlijkheid. En als op den Paasch morgen de op standing kwam, dan kon weerklinken de jubel: de dood is verslonden tot overwinning. Dood waar is uw prikkel, hel waar is uwe verdoemenis Het christendom wierp een gansch nieuw licht over de vraag wat ge beurt er met ons na den dood Maar de christelijke leer werd verduisterd door dogma's. En de taak van het spiri tisme is nu om die dogma's weg te nemen en in al zijn lichtglans en heerlijkheid de leer van het christendom te herstellen en te bevestigen. Die dogma's zijn vooreerst hot sombere leerstuk der zonde. Zonde is, volgens den spiritist, het overblijfsel van dierlijkheid in ons. Ongeveer accoord gaande met het Darwinisme, leeft in ons do dier-menseb in meerder of mindere mate. Die te bestrijden is onze levenstaak. Verder zijn die degma's: het geloof aan reddeloos verloren of eeuwig behouden zijn bij den dood. Daar is, ook na den dood, volgens spiritistisch begrip een gaan van kracht tot kracht, van hoerlijkheid tot heerlijkheid, een progessie. Het dier-mensch dat hier voldaan heeft aan zijn lusten, zoekt ook ginds bevredi ging, zij het dan ook door een medium. Dat kan 100, dat kan 1000 jaren duren, maar eindelijk toch zoekt hij do dierlijke slavernij te ontvluchten od vrij naar zijn aard te zijn. Dan ondergaat hij een loute- rings-procos tot bij in het zomerland zal aangekomen zijn. Daar zijn al verder de dogma's van ellende en verzoening, van straf en genade, van hel en hemel, het spiritisme heeft daar omtrent andere denkbeelden, en andere woorden. Het spiritialisme of spiritisme stelt zich tegenover het materialisme, het calvinisme, het catholicisme en het neo-buddhisme, en wil een ander zijn. Uw correspondent vernam het met belang stelling, gelijk de lezers die de teekenen der tjjden verstaan kunnen of willen, het waarschijnlijk evenzeer met belangstelling vernemen zullen, al gevoelen ze ook weinig aantrekkelijkheid tot mediums of medium- niteit. Het terrein door den prediker bestreden is een onafzienbaar vele voor fantasie en deze geschilderd met gloed en taal en kleuren, rijkdom van woorden en groote verscheidenheid van denkbeelden, leverde een genot voor het gehoor, zij het dan ook niet voor den geest. Eigenaardig was bet dat ons in de matig bezette kleine zaal van het Schuttershof werd aangeboden een exemplaar van Sur- son Corda (omhoog de harten) weekblad van de vereeniging van Spiritualisten, en buiten komendo, op de stoep, werd ons door een onbekende een blaadje aangeboden tot waarschuwing tegen bel Spiritisme Goes. In de openbare raadsvergadering op 7 April zijn de volgende punten aan de orde le. Installatie nieuwe leden. 2e. Ingekomen stukken. 3e. Regeling vacature gemeente-ontvanger. 4e. Vaststelling borg tocht gemeente-ontvanger. 5e. Voorstel gas- commissie omtrent huisvesting personeel. 6e. Verzoek Potter om uitweg. 7e. Af- en overschrijvingen 1902. Goes. Woensdag hield de afdeeling Goes van het Ned. Werkliedenbond vPatrimo- nium" hare vijfde jaarvergadering in de consistoriekamer der Geref. Kerk. De ver gadering was toegankelijk voor de leden met één huisgenoot. De Voorzitter, dhr. Ph. Wessels opende te ongeveer 8 uur het samenzijn, dat een eenigszins feestelijk karakter droeg, op gebruikelijke wijze Ver volgens werden de verslagen uitgebracht. Daaruit bleek dat de afdeeling 36 leden telt, waarvan 9 buitengewone. In het af- geloopen jaar werden er 8 gewone verga deringen gehouden, waarin o. a. behandeld werd do brochure van Ds. Talma»De vrij heid van den arbeidenden stand. Enkele weken geleden heeft de afdeeling 1000 exemplaren doen verspreiden van de circu laire »Het Liegt", met het oog op de in gediende wetsontwerpen naar aanleiding van de spoorwegstaking. De inkomsten be droegen f 40,72s, de uitgaven f 30.42. Omtrent het ziekenfonds werd medegedeeld, datjhet 6 leden telt en f 140 in kas heeft. De heeren J. van Vijven en P. Staal werden met bijna algemeene stemmen herkozen tot bestuurs leden, evenals de heer J. Jongopier tot lid van de Commissie van Advies. De afge vaardigde der afdeeling Vlissingen deed zeer belangrijke mededeelingen over den arbeid dier afdeeling, waarop Dog eene leerzame gedachtenwisseling volgde. Nog enkele andere werkzaamheden werden verricht, waarna de heer M. de Jonge Jz., lid der Commissie van Advies deze gezellige ver gadering met dankzegging sloot. 's-Heerenhoek. Als een bijzonderheid kan worden gemeld, dat de landbouwer P. van Stee, alhier een stier heeft verkocht, voor de respectabele som van f400. B ERGERLIJKE STAJV.D van 23 April 1903. MIDDELBURG. Ondertrouwd: L. Poerstamper 26 j. jm. en C. H. de Sehrjjver 19 j. jd. Overleden: A. Volgman man van C. A. Vervenne 77 j.B. Landman wed. van N. Broodman 81 j.A. J. Richel 15 mnd., z. GOES. Huw. aangifte: 3, Johannes Cornelis Linse 28 j. jm. te Rotterdam, en CatbariDa Forrendina van Houten 32 j. jd. te Goes. Geboren: 3, Pieternella Adriana, d. v. Marinus Thomas van Doorn en Helena Jacoba Elenbaas. van 27 Maart 3 April 1903. IERSEKE. Gehuwd: 2, Jan Paauwe 29 j. jm. en Pieternella Zweedijk 23 j.jd. van 131 Maart 1903. WOLFERTSDIJK. Getrouwd: Jaco bus Adriaau de Visser 26 j. jm. en Neeltje Polderman 23 j. jd.; Johannes Keuke- laar 29 j. jm. en Neeltje Jobsen 29 j. jd. Geboren: Laurina, d. v. Laurus Kloosterman en Jannetje Schipper Johannes Leendert, z. v. Jan Valkier en Jozina Koeman; Pieternella Jannetje, d. v. Pieter van Maldegem en Maatje Mieras; Jacobus, z. v. Pieter Verburg en Maria de Visser; Jacobus, z. v. Euibreeht vaD Sabben en Prientje Maria Kaboord; Gijsbert, z. v. Jan Heijnsdijk en Neeltje Korstanje; Cornelis Christi- aan, z. v. Jacob Polderman en Janna van den Berge; Maatje Jacoba, d. v. Jan Sinke en Tannetje Reinhoudt; Santina, d. v. Pieter van de Kreeke en Elizabeth Westveer; Adriana, d. v. Pieter Dekker en Adriana Lokerse; Cornelia Jacoba, d. v. Cornelis van Luijk en Jacomjjna Geluk. t RILLAND-BATH. Huw. af kond. 1, Johannes Wiskerke 20 j. jm. en Maatje van de Griek 22 j. jd.22, Levinus van Puivelde 35 j., gescheiden man van Marie Emelie van Harn, en Pieternella Prevost 26 j. jd.29, Pieter Cornelis den Haan 22 j. jm. en Dina van Weele 19 j. jd. Gehuwd: 9, de hierboven eerstge- noemden. G o b o r e n5, Elisabeth, d. v. Johannes Schreurs en Helena van de Velde; 12, Maria, d. v. Henricus Overbeeke en Martha Elizabeth Dees; 13, Cornelis, z. v. Willem Oostdijk en Lena Snzanna Lambrechtse 17, Wilhelmina, d. v. Eliza Saman en Geertruida Rooze; 18, Elisabeth, d. v. Jannes Abraham Colpaart en Pieternella van Velzon 21, Martina Dina, d. v. Johan Coinelis Windhorst en Adriana de Jager; 29, Neeltje, d. v. Pieter Albertus van Boven en Dingetje van Liere; 29, Cor nelis Johannes, z. v. Willem Lobbezoo en Jannetje van Steveninck. Overleden: 2, Helena van Doorn 80 j., wed. van Johannes van Hoepen; 4, Adriaan, 20 j., z. v. Jan Zuidweg en Jacoba de Wilt; 6, JohaDnes, 9 mnd., z. v. Marinus Walraven en Jozina Lam brechtse; 24, Adriaan, 6 mnd., z. v. Johannes van Koeveringe en Wilhelmina Hirdes; 26, Adriana, 2 j., d. v. Jannis Abraham Colpaart en Pieternella van Velzen. OVEZAND. G e b u w d27, Jacob Trimpe 33 j. jm. te Kloetinge en Jannetje van Liere 22 j. jd. te Ovezand. Geboren: 4, Henricus Hubertus, z. v. Jacobus Henricus Schreinemaehers en Pie ternella Paulina van Stee5, Hubertus, z. v. Henderik de Koning en Johanna Adriaanse; 7, Cornelis, z. v. Cornelis Westerweele en Cathalina Hoogenboom 10, Maria, d. v. Aalbrecht Ars en Geertje Wagen aar; 24, Helena, d. v. Fredericus de Jonge en Cornelia Chamu- leau; 28, Dirkje Catbarina, d. v. Jan Job Mol en Stoffelina vaD Wingen. Overleden: 6, Willem Boonman 83 j. wedn. van Martina van Eijkeren; 8, Maria Clarijs 3 mnd.; 21, Klazina van Eijkeren 86 wed. van Joannes Priem 25, Maatje Timmerman 70 j., ongehuwd. DRIEWEGEN. Geboren: 1,Cornelia, d. v. Marinus Verburg en Jacoba Pieterse 3, Johanna en Wilhelmina, (tweel.) d. v. Willem de Bue en Neeltje Paauwe. Overleden: 3, Jan van Loo 79 j., eerst wednr., van Lena de Loolï thans man van Maria Remijnse. NISSE. O v e r 1 e d e n14, Jacoba Boon man 28 j. ongeh. Levenloos aangegeven: 20, een kind van Willem Lodewijk Hirdes en Pau- welina Wagenaar. HEINKENSZAND. G e h u w d5, Gillis Hoek van Dijke 29 j. jm. en Adriana Karelse 24 j. jd. Geboren: 4, Pieter, z. v. Cornelis Bos en Stoffelina Breviel; 5, Jan, z. v. Dingenis Hannewijk en Cornelia de Korte 7, Petrus, z. v. Geerardus van Garsel en Johanna Menheere; 9, Adriana Neeltje, d. v. Jacobus Dekker en Cornelia Daane 14, Margaretha Frederika, d. v. Cornelis Simonse en Helena van Herzeele. Overleden: 6, Adriaan Kriger 65 j., man van Helena Moerman28, Martinus Jobannis, 1 j., z. v. Geerard Paauwe en Centina Weststrate. Lijst van brieven en briefkaarten, over de 2e helft der maand Mrt. 1903, verzon den aan onbekenden door het postkantoor te Goes. Brieven. S. A. Lnitwieler Dordrecht, Wed. de Ihroom BredaJ. Willion Rotter damM. v. d. Griek van Hansweert: F. van Rooijen Rotterdam. Dinsdag 7 April. Goes. 6 uur. door dhr. Potter in de Prins het bouwen vaneen woonhuis West singel. Aanwijzing 4 April 11 ure. Inl. architect v. d. Weert. Biggekerke. Door not. A. M. Tak werd heden geveild de hofstede, bewoond door Klaas Maljaars. In massa verkocht voor f 7335 aan den heer L. SimODSe te Biggekerke. Voor losse goederen, enz. f 163.50. Onkosten 8 pCt.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 5