Bijvoegsel van „DE ZEEUW" van Zaterdag April 1903. No. 79.
Gemengde Beriehten.
TaTies t e d i n g e n.
Uoop Moopmgen enz.
Ingezonden Stukken.
Zeeland en zijn Christelijke Scholen.
TWEEDE KAMER.
Rechtszaken.
Post© rijen.
Zie ommezijde.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Mijnheer de Red.!
Naar het schijnt is onze gemeente tegen
woordig ruim voorzien van berichtgevers
voor uw blad, hetwelk ondergeteekendo niet
euvel duidt, daar het natuurlijk vrijstaat
om berichten in te zenden. Doch om zich
te vrijwaren tegen verkeerde veronderstel
lingen van de zijde dor ingezetenen, aan
gaande de herhaaldelijk in uwe No.'s voor
komende stukken betreffende het bouwen
van een armenhuis, het aankoopen van een
nieuw orgel enz., maakt hij belangstellenden
er attent op, dat hij niet de schrijver is
van de zooeven genoemden stukken.
U, mijnheer de Red., dankend voor deze
eenige regelen.
Uw dw. dn.
J. F. VAN WEL.
Berichtgever.
Wolfertsdijk, 2 April '03
In Memoriam.
Den 26 Maart jl. overleed in hoogen
ouderdom te Kapelle een man, wiens heen
gaan bij de antirevol. Kiezers in het 2de
Kamerdistrict „Iiontenisse" en het Staten-
district „Goes", diep gevoeld zal worden.
De heer K. J. van de Wal was sedert
vele jaren voorz. van de a. r. Kiesveree-
niging te Kapelle, voorz. van de Centrale
a. r. Kiesv. „Vreest God, Eert den Koning",
lid-afgevaardigde van het Prov. Comité van
a. r. Kiesvereenigingen te Middelburg.
In die verschillende functiën heeft de
overledene zich steeds doen kennen als een
majji wien de eere Gods op elk terrein van
het leven ter harte ging, en ofschoon geen
man van het woord, getuigden zijn voor
stellen steeds van juist inzicht en grondige
kennis.
Hij was de ziel en bezieler der vergade
ringen de vurige kool die de doove kool
aan 't gloeien brachtde man, die (waar
anderen radeloos stonden) middelen wist te
vinden en bronnen op te sporen, om de
voorgenomen actie uit te voeren.
„Met God, voor Nederland en Oranje",
was zijne politieke Geloofsbelijdenis.
Zijne nagedachtenis zal onder ons in
gezegend aandenken blijven.
Ierseke. MOER DIJ K.
In het nummer van „De Zeeuw" van
14 Februari 1903 werd mij eenige plaats
ruimte vergund voor een stuk met boven-
staanden titel. Was dat stuk na behan
deling van het personeel aan de openbare
scholen, eene opwekking tot stichting van
Scholen mot den Bijbel op de onderschei
dene gemeenten in Zeeland, nu zou ik
gaarne in tegenstelling met toen, de rede
nen uiteenzetten waarom een christen zob'n
school moet stichten en zijn kinderen alleen
maar naar zoo'n school mag zenden. Ik
zou nu heelemaal niet spreken over de
hoofden en onderwijzers van de openbare
scholen zoo de heer M. E. Pruijssen mij
in zijn ingezonden stuk, opgenomen in „De
Zeeuw" van 19 Februari, hiertoe niet had
genoopt door zijn scheeve voorstellingen.
Eerstens noemt hij de aanhalingen iD mijn
stuk los daarheen geslingerde beschuldi
gingen. Neen, mijnheer de Redacteur, de
inhoud van het stuk is niet zoo maar los
daarheen geslingerd, maar wel degelijk
gegrond op waarheid, want zoo mijn strijd
tegen personen was geweest en niet liep
over beginselen zon ik de namen hebben
kunnen noemen van twee hoofden van
scholen in mijne omgeving die kerkelijke
betrekkingen bekleeden en die er vrij voor
uitkomen dat er volgens hunne meening
geen Qod is, en ze hunne kerkelijke be
trekkingen alleen maar bekleeden voor het
geld, en, bijaldien ze die botrekking niet
hadden, zij nooit in de kerk zouden komen.
Zjjn dat geen talmi-godsdienstbelijders?
Ik zeg ja.
Nergens heb ik in mijn ingezonden stuk
neergeschreven hoeveel onderwijzers, die de
kerk bezoeken, niets-geloover zijn, omreden
ik zulks eenvoudig niet weet. Alleen is
door mij gezegd „in de oogen van hoe-
velen is de godsdienst slechts eene ver
tooning."
De heer Pruijssen schijnt in dat opzicht
ook geen beste gedachten te hebben, want
hij komt uit zich zelf op 90
Wat het niet ter kerkgaan betreft der
onderwijzers, daarover schreef de heer
Pruijssen, dat velen een meer vrijziunige
richting huldigen; juist! velen der onder
wijzers die nog niet met alles hebben ge
broken zouden gaarne moderne predikanten
hebben die niet spreken over bekeering,
maar die alleen opwekken tot een deugd
zaam leven, hoewel reeds lang en duide
lijk is gebleken dat zulk een prediking
de kerk afbreekt, het geloof ondermijnt,
onverschilligheid kweekt, en geen ziele-
vrede kan teweegbrengen.
Ten slotte houd ik vol, dat herbergbe
zoek van onderwijzers een verderfelijken
invloed op de jeugd uitoefent, het doet er
niet toe welke notabele personen de herberg
bezoeken, het bezoeken der herberg leidt
noch op tot Christelijke noch tot maat
schappelijke deugden.
De openbare school is niet neutraal.
Wanneer ik dit hier neerschrijf sta ik
niet alleen, maar reeds in 1868 is door
dr. Allard Pierson een onverdacht li
beraal de neutraliteit der openbare
school ontkend.
Deze schreef toen
„Een staat die op zyn scholen aan de
jeugd een godsdienst meedeelt, welke in
de oogen van vele zijner burgers den naam
van godsdienst niet meer verdient, is dat
een staat die zijn onderwijs heeft gere
geld met eerbiediging van elks godsdien
stige begrippen?
„Men spele niet met woorden. Is het,
om iemands godsdienstige begrippen te eer
biedigen voldoende, dat ik ze niet bespot
telijk maak? Eerbiedig ik u, als ik uniet
uitlach? Uwe begrippen, ik ondermijn
ze, ik, Staat der Nederlanden. Zendt mij
uwe kinderen. Over dertig jaren zijn
uwe kinderen mannen en vrouwen, die
met Christendom boven geloofsverdeeld
heid dwepen, en wandelende lang3 uwe
graven het hoofd zullen schudden over
deze dogmatische bekrompenheid. Wat is
u, dat gij siddert Heb ik uwe godsdien
stige begrippen niet geëerbiedigd En zijn
de goedgeloovigen niet in hun recht,
wanneer zij antwoordenO, voorzeker gij
hebt Maria niet gelasterd, de onbevlekte
ontvangenis niet geloochend, de Drieiienig-
heid niet voor onzedelijkheid uitgemaakt,
de godheid van Jezus niet als een antiek
bijgeloof voorgesteld, maar gij hebt aan
het zedelijk leven van het geslacht, dat
na ons komen zal, feitelijk geheel dien
leerstelligen grondslag ontnomen, dien wij
als den waren, als den eenigeu grondslag
van elk zedelijk leven in gemoede aan
merken, en dit, o moderne Staat hebt gij
gedaan, zonder het te zeggen."
Deze citaten zijn met honderde andere
te vermeerderen, alle van liberale schrijvers
en schoolmannen. Ik verwijs onder meer
naar Prof. Van der Wijck »De Schoolstrijd"
het opstel van Prof. Van Manen in Het
Vaderland (1881)een artikel van J. Schui
temaker, hoofd eener openbare school te
Alkmaar in »De Telegraaf" van 15 Aug.
1898. Voorts leze men »De Bode', »De
Volksonderwijzer", die nu ongeveer het
zelfde doen wat een kwarteeuw geleden
»De Hervorming" deed. Deze prees de
openbare school aan wijl zij propaganda
maakte voor de moderne beginselen (een
moderne secte-school dusen genen ver
wachten veel van haar als voertuig voor
het socialisme (een socialistische secte-
school Men zie ookProf. Buys in de
Gids van Mei 1891R. R. Rijkens, Be
knopte opvoedkunde. (En voorts »Open
brief aan den heer D. Boswijk naar aan
leiding van zijn redeHet godsdienstig
karakter der opent are school"door J. C.
Wirtz Groningen Jan Haan, 1898 prijs
25 cent, een uitnemend boekske met vele
citateD).
Het beginsel dat aan de schoolwet ten
grondslag lag was eenheid te breDgen
onder hot volk, maar de openbare school
is in plaats van symbool der eenheid ge
worden symbool der nationale verdeeld
heid en het kon ook niet anders want
de christen kan geen vrede hebben met
een school waar de godsdienst naar de
Schrift wordt doodgezwegen.
Het volk gaat verloren, als de kennis,
dat is, het kennen van God ontbreekt. Wel
heeft men scholen zonder die kennis ge
sticht, om te beter de kennis van andere
zaken te vermeerderen, en luide de ver
wachting uitgesproken, dat het geld, aan
scholen uitgegeven, aan gevangenissen
werd bespaard. De uitkomst was het oor
deel de ongerechtigheid nam toe, al ver
meerderde de ontwikkeling, want de grond
slag van alle ware kennis werd veron
achtzaamd de kennis van God ging verloren,
Zijn wet werd vergeten, Zijn wonderen
werden niet meer aan kinderen en kinds
kinderen verteld.
De school is de plek, waar zulk een
ruim deel der opvoeding plaats heeft, waar
in zoovele opzichten de fundamenten ge
legd worden voor de toekomst der kinde
ren, waarvan zoo onuitsprekelijk veel afhangt
voor hetgeen zij later zullen denken en
doen. Ieder godsdienstig ouder moet dus
zijne kinderen brengen in eene omgeving,
waar de Heiland wordt gekend en gediend.
Hij is zulks verplicht door de belofte af
gelegd bij den doop zijner kinderen, nl.
die kinderen in de leer der zaligheid naar
zijn vermogen te onderwijzen, of te doen
en te helpen onderwijzen.
»Neutraal" kan men in zaken van gods
dienst nu eenmaal niet zijn. De nitkomst
heeft 't bewezen. De openbare school is
meer en meer gebleken te zijn de school,
waar het ongeloof ten troon zit en in
allerlei vorm wordt gepredikt. In mijn
vorige stuk is het ten troon zitten van
het ongeloot aangetoond door vermelding
van de houding der openbare onderwijzers
ten opzichte van den godsdienst.
De tegenwoordige staatsschool in haar
qeheel is bezig, middellijk althans, de grond
slagen der Kerk te ondermijnen. Het
socialisme wordt kunstmatig gekweekt door
de openbare school. Zoo was nog onlangs
in eene courant te lezen dat te Amsterdam
bij eene schoolwandeling van ééne klasse
van een openbare school onder leiding van
een onderwijzer de wandelende schoolkin
deren het Vrijheidslied der socialen aan
hieven. Op de neutrale school moet worden
gezwegen over God en Zijn Woord, het
gebed is daar verboden en voor den dier
baren Zaligmaker van zondaren is er geen
plaats.
Waar die toestand bestaat mogen de
Christenen niet stilzitten, maar moeten
doen zooals velen, die nu reeds in de
hemelsche ruste zijn, en als velen die nu
nog leven en in de laatste jaren de hand
aan den ploeg sloegen daar zij hun roeping
zagen en, in naam huns Konings en
Zaligmakers, Christelijke Scholen oprichtten.
Op die scholen wordt het onderwijs
winiwirrtiraBMBMBH——m i biii in mi w niiinezn
met gebed begonnen en beslotenwordt
Gods dierbaar Woord gelezen en besproken
en Gods lof gezongen is de vreeze des
Heeren het beginsel der wetenschap, kor
tom, wordt Neerlands jougd onderwezen
overeenkomstig het gebod Godsterwijl
de leer der zaligheid hun daar niet be
hoeft onthouden te worden.
Het godsdienstig deel van Nederland
moet weer terug tot de wet en het ge
tuigenis, wat met betrekking tot de
opvoeding onzer jeugd zoo lang is verzuimd.
Zoo zij eenigszins duidelijk gemaakt het
verschil tusschen de neutrale en de Chris
telijke School.
Dat ook dit er toe moge bijdragen dat
de oogen der Christenen nu maar spoedig
geopend worden en er op vele plaatsen
pogingen tot stichting van zoo'n school
worden aangewend. (Ik vernam met ge
noegen een en ander omtrent ernstige
pogingen daartoe te Kapelle). God zal
aan die pogingen zijn zegen niet onthouden.
LUCTOR ET EMERGO.
De stakingsontwerpen zijn aan de orde.
De heer Mees sprak er voor, de heer
Troelstra, drie uur lang, er tegen. De heer
Heemskerk praatte den dag volnatuurlijk
tegelijk de regeering den steun der rechter
zijde toezeggend.
De heer Troelstra hield breede algemeene
beschouwingen, waarin hij nogal eens op
't kantje af buiten de orde was. Doch
volgens de schrijvers der Kameroverzichten
in de groote pers was hij netjes en mak.
Toch is 't een netheid en makheid, waar
door de regeering niet kanen de natie
niet maq zich laten vangen.
Harde slagen liet hij overigens op het
hoofd van den premier en op het gezicht
van de liberale partij neerkomen.
Maar of hij zich kalm houdt of niet,
het gevaar blijft onbezvroren, zoolang de
wet, welker behandeling hij tot na Pasehen
rekken wil, niet in het Staatsblad staat.
Niet de regoering, maar het Comité van
Verweer, de S. D. A. P., de anarchisten,
de opruiers, die houden de miliciens iu
de wapens.
Geef de regeering aan het oppervlakkig
roepen der vrijzinnig democratische pers
de miliciens naar huis toe men zou 't
oproer zien uitbarsten. Men bedwingt zich
en houdt zich stil, ja maar met het vaste
voornemen, om als de lichtingen maar eerst
naar huis zijn, onmiddellijk van leer te
trekken.
Troelstra stak het gisteren wél op de
anarchistenmaar hij is net zoo slecht.
Ex ungue leonum.
Arrondissements-Rechtlank te Middelburg
Heden, Vrijdag, zijn veroordeeld wegens
diefstalM. G. 18 j„ arbeider, Clinge,
tot 1 m. gev. straf.
mishandeling: C. J. de C. 32 j., land
bouwer, Terneuzen, tot f 10 b. s. 5 d. b.,
en A. H. 22 j., visseher, Breskens, tot f3 b.
s.. 3 d. h., en
hsehadiqinqA. L. 16 j„ en K. de B.
16 j., zonder beroep, Middelburg, ieder tot
14 d. gev. straf.
In zake K. B. 38 j., werkman te Vlis-
singen, appellant van een vonnis van het
kantongerecht te Middelburg, waarbij hij
ter zake van overtreding der drankwet is
veroordeeld tot 5 d. hechtenis, is het von
nis van den eersten rechter bevestigd.
Het gerechtshof te 's-üravenhage
bevestigde het vonnis der rechtbank te
Middelburg waarbij M. v. D., arbeider te
's-Heerenhoek, wegens mishandeling tot
drie maanden gev. straf is veroordeeld.
Onze Middelburgsche correspondent
schrijft
Een nieuw apostel van een oude leer,
die van het spiritisme gaat in ons midden
rond.
Wijlen ds. Huet redivivus ditmaal in den
persoon van ds. Beversluis van Barendrecht.
Het onderwerp ditmaal gekozen om het
nieuwe Evangelie zooals onze Huet het
noemde te bepleiten is wat gebeurt er
met ons na het sterven
De ervaring en de wetenschap zoo
betoogde de spreker geven geen ant
woord op deze vraag. Beide zijn sprake
loos bij een lijk. De godsdienst alleen is
in staat antwoord te geven op deze vraag.
De Egyptenaren vertrouwden hunne dooden,
liefst gebalsemd, den zonnegod toe. De
onder- maar ook opgaande zon was hun
het symbool van sterven maar ook van
herleven.
De Indische volken geloofden, naar
Buddah's leer in de zielsverhuizing. De
Grieken hadden hunne Elyseesehe velden
en de Germanen hun Walhalla. Het Isra
ëlitische volk we kunnen het uit het
oude Testament leeren had op die vraag
een zeer somber antwoord. In de kuil
nederdalen, zonder stem of lof in de valleien
des doods verbljjven was de voorstelling
der aartsvaders en van Job. Eerst met
Asafs schoon en welbekend lied, het lied
van de nabijheid dos Heeren, komt het
antwoord op deze vraag in het »gij zult
mij opnemen in heerlijkheid.
En als op den Paasch morgen de op
standing kwam, dan kon weerklinken de
jubel: de dood is verslonden tot overwinning.
Dood waar is uw prikkel, hel waar is uwe
verdoemenis Het christendom wierp een
gansch nieuw licht over de vraag wat ge
beurt er met ons na den dood
Maar de christelijke leer werd verduisterd
door dogma's. En de taak van het spiri
tisme is nu om die dogma's weg te nemen
en in al zijn lichtglans en heerlijkheid de
leer van het christendom te herstellen en
te bevestigen.
Die dogma's zijn vooreerst hot sombere
leerstuk der zonde. Zonde is, volgens den
spiritist, het overblijfsel van dierlijkheid
in ons. Ongeveer accoord gaande met het
Darwinisme, leeft in ons do dier-menseb in
meerder of mindere mate. Die te bestrijden
is onze levenstaak.
Verder zijn die degma's: het geloof aan
reddeloos verloren of eeuwig behouden zijn
bij den dood. Daar is, ook na den dood,
volgens spiritistisch begrip een gaan van
kracht tot kracht, van hoerlijkheid tot
heerlijkheid, een progessie.
Het dier-mensch dat hier voldaan heeft
aan zijn lusten, zoekt ook ginds bevredi
ging, zij het dan ook door een medium.
Dat kan 100, dat kan 1000 jaren duren,
maar eindelijk toch zoekt hij do dierlijke
slavernij te ontvluchten od vrij naar zijn
aard te zijn. Dan ondergaat hij een loute-
rings-procos tot bij in het zomerland zal
aangekomen zijn.
Daar zijn al verder de dogma's van ellende
en verzoening, van straf en genade, van
hel en hemel, het spiritisme heeft daar
omtrent andere denkbeelden, en andere
woorden.
Het spiritialisme of spiritisme stelt zich
tegenover het materialisme, het calvinisme,
het catholicisme en het neo-buddhisme, en
wil een ander zijn.
Uw correspondent vernam het met belang
stelling, gelijk de lezers die de teekenen
der tjjden verstaan kunnen of willen, het
waarschijnlijk evenzeer met belangstelling
vernemen zullen, al gevoelen ze ook weinig
aantrekkelijkheid tot mediums of medium-
niteit.
Het terrein door den prediker bestreden
is een onafzienbaar vele voor fantasie en
deze geschilderd met gloed en taal en
kleuren, rijkdom van woorden en groote
verscheidenheid van denkbeelden, leverde
een genot voor het gehoor, zij het dan ook
niet voor den geest.
Eigenaardig was bet dat ons in de matig
bezette kleine zaal van het Schuttershof
werd aangeboden een exemplaar van Sur-
son Corda (omhoog de harten) weekblad
van de vereeniging van Spiritualisten, en
buiten komendo, op de stoep, werd ons
door een onbekende een blaadje aangeboden
tot waarschuwing tegen bel Spiritisme
Goes. In de openbare raadsvergadering
op 7 April zijn de volgende punten aan
de orde le. Installatie nieuwe leden. 2e.
Ingekomen stukken. 3e. Regeling vacature
gemeente-ontvanger. 4e. Vaststelling borg
tocht gemeente-ontvanger. 5e. Voorstel gas-
commissie omtrent huisvesting personeel.
6e. Verzoek Potter om uitweg. 7e. Af- en
overschrijvingen 1902.
Goes. Woensdag hield de afdeeling Goes
van het Ned. Werkliedenbond vPatrimo-
nium" hare vijfde jaarvergadering in de
consistoriekamer der Geref. Kerk. De ver
gadering was toegankelijk voor de leden
met één huisgenoot. De Voorzitter, dhr.
Ph. Wessels opende te ongeveer 8 uur het
samenzijn, dat een eenigszins feestelijk
karakter droeg, op gebruikelijke wijze Ver
volgens werden de verslagen uitgebracht.
Daaruit bleek dat de afdeeling 36 leden
telt, waarvan 9 buitengewone. In het af-
geloopen jaar werden er 8 gewone verga
deringen gehouden, waarin o. a. behandeld
werd do brochure van Ds. Talma»De vrij
heid van den arbeidenden stand. Enkele
weken geleden heeft de afdeeling 1000
exemplaren doen verspreiden van de circu
laire »Het Liegt", met het oog op de in
gediende wetsontwerpen naar aanleiding
van de spoorwegstaking. De inkomsten be
droegen f 40,72s, de uitgaven f 30.42. Omtrent
het ziekenfonds werd medegedeeld, datjhet
6 leden telt en f 140 in kas heeft. De heeren
J. van Vijven en P. Staal werden met bijna
algemeene stemmen herkozen tot bestuurs
leden, evenals de heer J. Jongopier tot lid
van de Commissie van Advies. De afge
vaardigde der afdeeling Vlissingen deed zeer
belangrijke mededeelingen over den arbeid
dier afdeeling, waarop Dog eene leerzame
gedachtenwisseling volgde. Nog enkele
andere werkzaamheden werden verricht,
waarna de heer M. de Jonge Jz., lid der
Commissie van Advies deze gezellige ver
gadering met dankzegging sloot.
's-Heerenhoek. Als een bijzonderheid
kan worden gemeld, dat de landbouwer
P. van Stee, alhier een stier heeft verkocht,
voor de respectabele som van f400.
B ERGERLIJKE STAJV.D
van 23 April 1903.
MIDDELBURG. Ondertrouwd: L.
Poerstamper 26 j. jm. en C. H. de Sehrjjver
19 j. jd.
Overleden: A. Volgman man van
C. A. Vervenne 77 j.B. Landman wed.
van N. Broodman 81 j.A. J. Richel
15 mnd., z.
GOES. Huw. aangifte: 3, Johannes
Cornelis Linse 28 j. jm. te Rotterdam, en
CatbariDa Forrendina van Houten 32 j. jd.
te Goes.
Geboren: 3, Pieternella Adriana, d. v.
Marinus Thomas van Doorn en Helena
Jacoba Elenbaas.
van 27 Maart 3 April 1903.
IERSEKE. Gehuwd: 2, Jan Paauwe
29 j. jm. en Pieternella Zweedijk 23 j.jd.
van 131 Maart 1903.
WOLFERTSDIJK. Getrouwd: Jaco
bus Adriaau de Visser 26 j. jm. en Neeltje
Polderman 23 j. jd.; Johannes Keuke-
laar 29 j. jm. en Neeltje Jobsen 29 j. jd.
Geboren: Laurina, d. v. Laurus
Kloosterman en Jannetje Schipper
Johannes Leendert, z. v. Jan Valkier en
Jozina Koeman; Pieternella Jannetje,
d. v. Pieter van Maldegem en Maatje
Mieras; Jacobus, z. v. Pieter Verburg
en Maria de Visser; Jacobus, z. v.
Euibreeht vaD Sabben en Prientje Maria
Kaboord; Gijsbert, z. v. Jan Heijnsdijk
en Neeltje Korstanje; Cornelis Christi-
aan, z. v. Jacob Polderman en Janna van
den Berge; Maatje Jacoba, d. v. Jan
Sinke en Tannetje Reinhoudt; Santina,
d. v. Pieter van de Kreeke en Elizabeth
Westveer; Adriana, d. v. Pieter Dekker
en Adriana Lokerse; Cornelia Jacoba,
d. v. Cornelis van Luijk en Jacomjjna
Geluk. t
RILLAND-BATH. Huw. af kond. 1,
Johannes Wiskerke 20 j. jm. en Maatje
van de Griek 22 j. jd.22, Levinus
van Puivelde 35 j., gescheiden man van
Marie Emelie van Harn, en Pieternella
Prevost 26 j. jd.29, Pieter Cornelis
den Haan 22 j. jm. en Dina van Weele
19 j. jd.
Gehuwd: 9, de hierboven eerstge-
noemden.
G o b o r e n5, Elisabeth, d. v. Johannes
Schreurs en Helena van de Velde; 12,
Maria, d. v. Henricus Overbeeke en Martha
Elizabeth Dees; 13, Cornelis, z. v. Willem
Oostdijk en Lena Snzanna Lambrechtse
17, Wilhelmina, d. v. Eliza Saman en
Geertruida Rooze; 18, Elisabeth, d. v.
Jannes Abraham Colpaart en Pieternella
van Velzon 21, Martina Dina, d. v. Johan
Coinelis Windhorst en Adriana de Jager;
29, Neeltje, d. v. Pieter Albertus van
Boven en Dingetje van Liere; 29, Cor
nelis Johannes, z. v. Willem Lobbezoo en
Jannetje van Steveninck.
Overleden: 2, Helena van Doorn
80 j., wed. van Johannes van Hoepen;
4, Adriaan, 20 j., z. v. Jan Zuidweg en
Jacoba de Wilt; 6, JohaDnes, 9 mnd.,
z. v. Marinus Walraven en Jozina Lam
brechtse; 24, Adriaan, 6 mnd., z. v.
Johannes van Koeveringe en Wilhelmina
Hirdes; 26, Adriana, 2 j., d. v. Jannis
Abraham Colpaart en Pieternella van Velzen.
OVEZAND. G e b u w d27, Jacob Trimpe
33 j. jm. te Kloetinge en Jannetje van
Liere 22 j. jd. te Ovezand.
Geboren: 4, Henricus Hubertus, z. v.
Jacobus Henricus Schreinemaehers en Pie
ternella Paulina van Stee5, Hubertus,
z. v. Henderik de Koning en Johanna
Adriaanse; 7, Cornelis, z. v. Cornelis
Westerweele en Cathalina Hoogenboom
10, Maria, d. v. Aalbrecht Ars en
Geertje Wagen aar; 24, Helena, d. v.
Fredericus de Jonge en Cornelia Chamu-
leau; 28, Dirkje Catbarina, d. v. Jan
Job Mol en Stoffelina vaD Wingen.
Overleden: 6, Willem Boonman 83 j.
wedn. van Martina van Eijkeren; 8,
Maria Clarijs 3 mnd.; 21, Klazina van
Eijkeren 86 wed. van Joannes Priem
25, Maatje Timmerman 70 j., ongehuwd.
DRIEWEGEN. Geboren: 1,Cornelia,
d. v. Marinus Verburg en Jacoba Pieterse
3, Johanna en Wilhelmina, (tweel.)
d. v. Willem de Bue en Neeltje Paauwe.
Overleden: 3, Jan van Loo 79 j.,
eerst wednr., van Lena de Loolï thans man
van Maria Remijnse.
NISSE. O v e r 1 e d e n14, Jacoba Boon
man 28 j. ongeh.
Levenloos aangegeven: 20, een
kind van Willem Lodewijk Hirdes en Pau-
welina Wagenaar.
HEINKENSZAND. G e h u w d5, Gillis
Hoek van Dijke 29 j. jm. en Adriana
Karelse 24 j. jd.
Geboren: 4, Pieter, z. v. Cornelis Bos
en Stoffelina Breviel; 5, Jan, z. v.
Dingenis Hannewijk en Cornelia de Korte
7, Petrus, z. v. Geerardus van Garsel
en Johanna Menheere; 9, Adriana Neeltje,
d. v. Jacobus Dekker en Cornelia Daane
14, Margaretha Frederika, d. v. Cornelis
Simonse en Helena van Herzeele.
Overleden: 6, Adriaan Kriger 65 j.,
man van Helena Moerman28, Martinus
Jobannis, 1 j., z. v. Geerard Paauwe en
Centina Weststrate.
Lijst van brieven en briefkaarten, over
de 2e helft der maand Mrt. 1903, verzon
den aan onbekenden door het postkantoor
te Goes.
Brieven. S. A. Lnitwieler Dordrecht,
Wed. de Ihroom BredaJ. Willion Rotter
damM. v. d. Griek
van Hansweert:
F. van Rooijen Rotterdam.
Dinsdag 7 April.
Goes. 6 uur. door dhr. Potter in de
Prins het bouwen vaneen woonhuis West
singel. Aanwijzing 4 April 11 ure. Inl.
architect v. d. Weert.
Biggekerke. Door not. A. M. Tak
werd heden geveild de hofstede, bewoond
door Klaas Maljaars.
In massa verkocht voor f 7335 aan den
heer L. SimODSe te Biggekerke.
Voor losse goederen, enz. f 163.50.
Onkosten 8 pCt.