'E 'mm NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. DONNER ei ORANJE, No. 71. 1903 Dinsdag 17 Maart 17e Jaargang. lelijke School andedes Lofs CHRISTELIJK- HISTORISCH Abr.Abrahamse. D. H. VERSCHOOR. 1903 Rij flit mm behoort een Bijvoegsel. J. W. VERHÜLST zal op &.G 27 MAART 1903, nte Veere, publiek pre- verkoopen irmiddags ten elf uur, in lent „Üe Kampveerschen inkelhuis en Erf leliestraat te Y e e r ege- 10; liddags ten éen uur vóór onroerend goed, EENE PARTIJ n, Borstelwerk, Dweilen, lemen, Sponsen, i Inboedel en meer. en verkoopdag te zien. ichtingen verkrijgbaar ten genoemden Notaris. LENTE KOMT. AzZwijndreeht. en Bloemenplanten. LENTE KOMT. GOES. nheid tot inschrijving we leerlingen tegen a. s. Ook voor het in de Fransclie des namiddags van uur gegeven wordt, 'te bij den hoofdon- J. DE HOOGH. bij het doen van de Openbare Be lijdenis is de ienen derde druk van Hl. BAVINCK, vóór en na de toelating Avondmaal. lid f 0,50; gebonden f 0,80. iden Boekhandelaar voor den Uitgever Maart 1903. en Gemeenteraad te ers op om op dezen VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Voor WISSENKERKE De verkiezing te Goes. leerlingen wenschen opge ien aan bovengenoemde in- en zich op te geven vóór den Directeur, kan geschieden voor de drie en Timmeren (draaien) ïandeling stoommachine) en hout, marmer en beginselen leren. De Directeur, |D. F. VAN DER WART. {HANDEL IN Per ioo. Per iooo. ekoolpl. f 0,40. f 3,75. Savoyekoolpl.- 0,45. - 4, e pootuien - 0,06. - 0,40. 3,-; per 100000 f26,—. 2MPLANTEN. Per io. Per ioo. f 0,30. f2,—. -0,60. -4,50. I. D. FRANfEN VAN DE PUTTE. C. RISSEEDW. W. F. A. DE RIJK. J. F. ROllMEL. JAC. Z. RISCH. D. C. SELLER. A. TUKKER. Mr. J. DE WITT HAMIR J.Gz. J. L. DE WIJN. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, <lie skïcH met 1 A-pril op ons tilacl abonueeren, ontvan- gen liet tot <lion datum gratis, berinneren wij dat de candidaat van alle antirevolutionairen is en derhalve zonder voorbehoud moet gesteund worden, opdat het liberalisme in 't overwegend orthodoxe en antirevolutionaire Wissenkerke niet zogeviere, Past op, kiezers van Wissenkerke, past opHet gaat hier niet om personen, maar om beginselenen het is een ernstige tijd. Wij vestigen de aandacht der Goosche kiezers op de belangrijke stemming waar aan zij Donderdag a. s. geroepen worden deel te nemen. Het geldt de stemming voor twee leden van don gemeenteraad, in plaats van de heeren Buijse en De JoDge. Eerstgenoemde behartigde ruim vijf jaren en laatstgenoemde ruim achttien jaren de belangen der gemeente. Te hunner vervanging worden twee can- didaten aanbevolen, voor wie zij de stem vragen van alle vrienden der vrijheid. In deze dagen van strijd tegen het ge zag, tegen het geloof, tegen de vrijheid van arbeid een strijd waarin wij, be- houdensjeen enkele gunstige uitzondering alle liberalen met vrijzinnig democraten en sociaal democraten zien samenspannen, is het noodig dat allen die nog prijs stel len op den zegen der ware volksvrijheid, zich vereenigen op de beide candidaten, door de antirevol. kiesvereeniging „Voor Nederland en Oranje" aanbevolen, en.door de vrij-antirevolutionahe kiesvereeniging „Groen van Prinsterer" gesteund. DONNER en ORANJE! De namen beteekenen een stuk geschie denis. Beide namen hebben al meer dan een halve eeuw in den lande en in ons gewest weerklonken. De Donners en de Oranje s waren van ouds voorvechters der vrijheid, der natio naliteit en van den godsdienst. Kerk en school en maatschappij gedenken met dankbaarheid den zegen door zoo me- nigen vertegenwoordiger dezer beide ge slachten, met Gods hulp haar gebracht. DONNER en ORANJE Nog klinkt u uit deze beide namen de vrijheidsleuze tegennog geeft de bazuin van de Donners en Oranjes op Zuid-Be veland, in den strijd tusschen recht en onrecht, tusschen vrijheid en dwingelandij, in den strijd tusschen geloof en ongeloof, geen onzeker geluid. In onze stad is, nu reeds, een kwart eeuw lang, aan deze beide namen de heu genis verbonden van worsteling en (zij het ook slechts aanvankelijke) overwinning, in den strijd, voor het vrije onderwijs en de Christelijke volksopvoeding. DONNER en ORANJE. De eerste uit den deftigen stand, als zoon van een geliefd predikant en volks vertegenwoordiger, door opvoeding en om geving ietwat aristocratisch aangelegd, de laatste meer de man uit het volk, zoon van een dorpssmid, en democraat van het zui verste water. Doch beiden, door talent en werkkracht, door ijver voor de volksbelangen naar voren getreden, ontmoetten elkander in den schoolstrijd. Ln sedert vormen deze mannen, be-: halve nog de koogere eenbeid welke al Gods kinderen verbindt, een onafscheidbare een heid, wat de Christelijke actie aanbelangt, en wel zoo dat een deel onzers kiezers die namen niet meer te scheiden weet. DONNER en ORANJE. De actieve mannen van hot Schoolbestuur, de mannen die elkanders krachten leerden meten in zoo menige vereemgwg en verga dering, die bij de behartiging der volkszaak op zoo menige plaats vooraan stonden, zij dingen nu ook te zaam om de eere de ledige plaatsen door twee antirevolutie- onairen in den gemeenteraad opengelaten, te mogen bezetten. Daartoe helpe hen het vertrouwen van ons Kiezersvolk en de zegen onzes Gods. Wie ze kent als wij, in hunne bekwaam heid en vaardigheid, ook als sprekers, in de vrijmoedigheid, waarmee zij ook zelfs tegenover de hoogsten des lands, durven optreden en getuigen, wie ze kent ook waar zij elkander aanvullen, de voortvarend heid van den een door de bedaardheid van den ander in evenwicht gehouden, die beide Petrus- en Johaunes-naturen, ook in den staatkundigen strijd, die zegt DONNER en ORANJE, zij mogen ook zelfs in den Raad niet gescheiden zijn. In deze dagen van spanning en gezags- aanranding, nu zelfs de poging der regeering om de vrijheid van den arbeid te verzekeren, door het gros onzer liberalen wordt weer staan, nu voor ongeloof en revolutie, door oud- en jong-liberalen met te grootere be slistheid wordt partij gekozen, behoorde een aanbeveling van twee dege, vroede, waardige Christenmannen als DONNER en ORANJE overbodig te zijn. Maar er zijn altijd nog menschen die zeggen den Christus te belijden en toch hunne stem geven aan ongeloovige mannen. Eu dat ook nu zouden kunnen dreigen te doen, dewijl onze candidaten beiden „afgescheiden" zijn. Zij hun dan gezegd dat alle Hervormde broeders, door ons aangezocht, om redenen die wij respecteeren, schoon wij ze niet alle kunnen goedkeuren, een candidatuur hebben afgewezen. En dan voorts herinnerd dat de tijden te ernstig zijn om iemand uit een regeerings- college te weren ter wille van de kerk waartoe hij behoort, en dat juist waar het geldt niet een kerkelijke, maar een stedelijke keuze, de keuze niet van twee ouderlingen, maar van twee gemeenteraadsleden, de keuze niet van twee kooplieden maar van twee burgers, van wie mag verwacht wor den, dat zij ook in den gemeenteraad de goede belijdenis, waar noodig, zich niet zul len schamen. Wij hopen dat menigoen hunner, dit wèl bedenkende, het met ons eens zal worden en zeggen, de Zeeuw heeft gelijk. Het gaat niet om personen maar om beginselen. Wij zijn overtuigd. Het mag ditmaal niet anders zijn dan no. een en no. lest van de stemkaart, onverschillig of men baar recht voor zich dan wel het onderste boven houdt. 16 Maart 1903. Dr. Bronsveld levert in zijn jongste Kroniek in de Stemmen het bewijs dat hij in zijn vijandschap tegen de antirevoluti onairen, heeletnaal zelfs van de christelijk historische lijn is afgeweken. Een zuurzoet artikel waarin hij den persoon van den premier allerlei onder den neus wrijft, begint hij met een saluut aan de regeering dat met eene poging tot onder mijning van het gezag gelijk staat. Heel zalvend zegt hij»als goed Christen al kost het (hem) eenige moeite in het tegenwoordig, ministerie, de overheid (te willen) zien door wie het God belieft ons te regeeren". Nu is het onjuist, ja zuiver de leer der revolutie, door liberale wettenmakers hier ingevoerd, dat het ministerie de overheid zou zijn bij wie de regeering berust. De regeering berust bij de Koningin, zij regeert bjj de gratie Gods, en heeft bjj de uitvoering] dier taak hare acht dienaren de ministers. - Niet deze ministers dus vormen de over heid, de regeering. Dat dr. Bronsveld 't zoo onbeholpen zegt, toont opnieuw hoe hij reeds lange verleerd moet hebben antirevolutionair of wil men christelijk historisch te denken. Doch ook zelfs op dit nieuwe, wij zouden zeggen christelijk liberaal standpunt, is zijn uitlating zeer bedenkelijk. Indien er een wettige regeering of overheid is, mag niemand zeggen dat het hem^ moeite kost haar te oeren. Wie daaraan tornt, loopt gevaar dat hem straks de vrijmoedigheid ontbreekt om den arbeider te leeren dat hg 't gezag ook hierin te eeren hebbe dat bij zijn heer, zijn baas dient met vreeze, om Gods wil, ook den harden, ook den niet- sympathieken en dat niet met inspanning, maar met gemakkelijkheid, wat immers mogelijk is voor een iegelijk die God vreest. Daarmee hebbe voornamelijk de Evange liedienaar rekening te houden. De door H. M. de Koningin nieuwbe noemde minister van Marine de heer Ellis, heeft heden zijn fnnc'ie aaiiTaard. Naar De Standaard verneemt is de be noeming hierdoor vertraagd geworden, dat eerst het denkbeeld is overwogen, in hoe ver het mogelijk zou zijn, om de beide departementen van Oorlog en Marine reeds nu tot ééa departement van Landsverde- dediging te vereenigen. Op deze vraag was een practisch antwoord alleen daardoor te vinden, dat den generaal Bergansius een proef van een tweetal maanden moge lij k werd gemaakt; en eerst toen na afloop van die proef bleek, dat het onmogelijk was beide departementen onder één hoofd te brengen zoolang zij elk voor zich in een afzonderlijk gebouw gevestigd waren, en er geen mogelijkheid bestond om een lo- caliteit te vinden waarin beide te vereeni gen waren, is tot de voordracht van een afzonderlijken minister- van Marine over gegaan. Derhalve goed voor later. Voor vlugheid van beweging en hande ling ware Oorlog en Marine in één hand zeker niet ongewenseht. Perfide. De houding van den heer Troelstra is kortweg perfide. In de Kamer houdt hij Dinsdag een rede, waarvan do korte inhoud is »Regeering, uw ontwerp bedreigt, zooals ge ziet, den vrede en de rust in ons land. De spanning van het oogenblik is voor allen even be denkelijk. Handel en verkeer lijden er onder. Gevoel uwe verantwoordelijkheid en geef de kalmte aan onze samenleving terug, door het ontwerp in te trekken." Maar wie is de man, die van die spanning de oorzaak is? Zie het ZondagSDummer van Ret Volle. Daarin neemt de heer Troelstra een plaat op, waarop dr. Kuyper een op den grond liggenden arbeider worgt, met het onder schrift »In den naam van Christus." Deze gemeene plaat is slechts de con centratie van al de lengen en laster, die dagelijks over den inhoud van het ontwerp worden verspreid. Door dergelijke platen, door zulken lagen laster wordt een deel der arbeiders tot een delirium van woede gebracht. En dan roept de dader van dit alles met fluweelen stem uit: »Zie de spanning; in den naam van rust en orde en vrede onder de natie, trek uw ontwerp in." Dit gedoe is, zacht uitgedrukt, verfoeilijke huichelarij. Nederl.) De staaltjes van de wijze waarop de soc. democratische pers, met name Eet Volk, den volksgeest vergiftigt, zijn voor 't grijpen. Nu weer dit. De nieuwe directeur-generaal bij de pos tergen en telegrafie spoorde het personeel aan, om klachten in verband met arbeid of rechtspositie schriftelijk ter kennis van het hoofdbestuur te brengen. Hierop zoo meldde de N. Crt. waren 1700 brieven ingekomen. Bijgevoegd werd, als een be wijs dat nog niet aanstonds alle wantrouwen was geweken, dat ook na dien genoemden maatregel nog enkele klachten, soms totaal ongemotiveerd, haar weg vonden nnar het vakblad van het personeel. Dit doet Eet Volk opspringen en in sin u- eeren dat dit stukje van bovenaf is inge blazen. De N. Crt. is echter in staat het te ontkennen en wijst op dit nieuwe staaltje van volksgeestvergiftiging. De spoorwegmaatschappijen niet waar? zoo heet het sloegen de klachten in den winden het was een schande. De directeur-generaal van de post vraagt mede- deeling van de klachten, maarom ze uit de krant te houdenen het is een schande-. Zoo zagen wij dezer dagen ook dat Eet Volk ons een Christelijken spion scheldt dewijl wij een ongenoemden stationschef signaleerden als hebbende, blijkens door ons ontvangen inlichtingen, zeker manifest verspreid. Wij zonden den bedoelden chef een nom- mer van ons biau, ofschoon wij hem niet genoemd hadden. Het was ons toch om den persoon niet te doen, maar om 't feit te constateeren dat ook niet alle chefs be trouwbaar zijn op dit punt. Is hier de openlijke beschuldiging, en wij voegen er thans bij dat wij goed zullen blij ven opletten smnnnmdiensf. Wij ontvingen de brochure „Maatschappij tot exploitatie van bouwterreinen Crailoo, Bussum, Blaricum met een twaalftal aller fijnste photografieën van gezichten in Het Gooi. Wiie genegen is bouwgrond te koopen in het hooge, droge Gooi, of herstel van gezondheid te zoeken, die leze die brochure welke kosteloos op franco aanvraag aan bovengenoemd adres te bekomen is. Na tuurschoon en vruchtbaarheid, gepaard aau ruime verkeerswegen, ziedaar het Gooi ge lijk dat in en bij het welslagen der exploi tatie worden zal. Men leze en overwege een en ander. Van leider tot lijder. De bekende leider der jongste spoorweg staking de machinist der Hollandsche I Jzeren Spoor weg-Maatschappij F. H. Petter, voorzitter der spoorwegvereeniging, en on gesteld door overspanning, zal naar Laag- Soeren worden overgebracht, teneinde daar volgens de bestaande bepalingen voor re kening van het Ondersteuningsfonds der maatschappij, eenigen tijd te worden ver pleegd. Haast te begrijpen, na zooveel inspan- nenden arbeid, niet als machinist, maar als agitator •it Tegenover de vele adressen tot afbreking van de gezags- en vrij heidsont werpen der regeering, maakt het woord van mannen als mr. Korthals Altes, prof. De Louter en prof. Yan der Wijck (allen liberalen) een verheffenden indruk. Deze laatste schrijft in het Utr. Dagblad, ook liberaal „Het is nu overtuigend gebleken dat een wetboek van den arbeid (door dr. Kuyper in 1873 al aangeprezen, doch door de libe ralen geweigerd Red.) dringende eisch des tijds is. In belang van patroon en werk man beiden dienen de oude gilden, gewijzigd naar de behoeften van den nieuwen tijd, te worden hersteld. Het is mij onbekend, hoe de toekomst er zal uitzien, maar één ding weet ik zekerdat zij, die den eerbied voor het gesloten contract en voor de persoon- lijke vrijheid ondermijnen, ons geslacht op den weg der barbaarschheid lokken. Aan hen, die verklaren, dat de ontworpen strafrechtnovelle, indien ze werd aange nomen „gerechtvaardigde verbittering zou wekken bij een groot deel der arbeiders", wenscht de schrijver met alle bescheidenheid te vragenzijt ge bijgeval ietwat beneveld leder ministerie, ook een van de linkerzijde, zou een dergelijken maat regel hebben voorgesteld. Mocht ik mij daarin vergissen, dan hebben we reden ons geluk te wenschen, dat in deze dagen het roer van staat aan mannen is toevertrouwd, die den moed hebben tegen den woesten stroom van anarchisme op te roeien. Of is het niet anarchisme van een aller- bedenkelijkste soort, dat er thans, zelfs door bezonnen lieden, over dienstweigering van spoorwegpersoneel als over een hoogst on schuldige zaak gesproken wordt üe heet hoofden gaan natuurlijk nog verder. Zij trachten hun misleide volgelingen diets te maken, dat onder bepaalde omstandigheden dienstweigering plicht zou zijn. Een acade misch docent heeft dezer dagen tot de machinisten in de hoofdstad gezegd »neemt u ernstig voor nooit troepen te vervoeren naar een stad, waar werkstaking is uitge broken." Bij opvolging van zulke lessen zou een naburige mogendheid het voor eigen veiligheid geraden kunnen achten de ver broken orde te komen herstellen. Ieder die zjjn vaderland liefheeft, moet de re giering steunen, als zjj als misdrijf wil gebrandmerkt zien wat inderdaad ernstig misdrijf is. Verder bestrijdt de schrijver de ïede- neering, dat met indiening van een straf- rechtnovelle althans gewacht moest worden, totdat alle mogelijke billijke grieven bij ieder bedrijf zjjn weggenomen. Maar dan zou men wel tot in eeuwig heid kunnen wachten, want het volmaakte wordt hier op aarde nooit gevonden. Aan rechtmatige grieven moet natuurlijk worden tegemoet gekomen, maar vóór alles moet on omwonden door de dragers van het staatsgezag op de meest nadrukkelijke wijze aan ons spoorwegpersoneel deze duidelijke waarheid worden ingeprentzoolang ge in dienst zijt, hebt ge aan uw wettige overheid en enkel aan haar, te gehoorzamen. Voorts zegt de schrijver, dat zonneklaar en slag op slag gebleken is, dat de over heid thans niet de middelen heeft om de arbeidswilligen naar behooren tegen ter rorisme te beveiligen. De middelen dienen dus verschaft te worden. Oordeelt men, dat wat de regee ring te dien einde voorstelt, slecht ge kozen of gebrekkig geformuleerd is, zoo diene men amendementen in en steune haar door opbouwende critiek maar het is onedelmoedighet verraadt zelfs gebrek aan vaderlandsliefde, in deze moeielijke dagen vijan dig tegenover het kabinet te staan, bj voor baat alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven, enlcel te verwerpen, te vergeten dat 'eendracht macht is, en het daarheen te leiden dat maatregelen, die in het belang van allen noodig zijn als partij wetten, zonder groote zedelijke kracht en met het geringst mogelijke aantal stemmen, worden inge voerd." Men lette hier wèl op 't door ons ge cursiveerde en vet gedrukte gedeelte. Dat kloeke woord steekt krachtig en prachtig af bij 't karakterloos geschrijf van menig liberaal orgaan in onze provincie, en niet minder bij het adres van de Li berale Unie, geteekend door den oud-minister Goeman Borgesius. Men zie ook het kloeke woord van mr. Fokker (het Statenlid) in de Zienkzeesche Nieuwsbode. Kopenhagen, de Deensche hoofdstad, is een sociaal-democratisehen burgemeester rijk geworden. Zijn naam is J. Jensen, zijn beroep verversgezel, zijn positie voorzitter van de federatie der vakvereenigingen, en eertjjds sociaal-democratisch gemeenteraadslid. Zoo staat het in Denemarken. Zou een zoodanig toekomstbeeld voor ons Vaderland nog ver af zijn

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1