NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 68. 1903. Dinsdag 10 Maart 17e Jaargang. HISTORISGH CHRISTELIJK- Bij.iil mier iieiioort een Bpsisel. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die asïoli met 1 April op ons blad abonueeren, ontvan gen het tot dien datum gratis. 9 Maart 1903. Jaarlijks tegen de Vasten bevat de Room- sehe pers een viertal mandementen der Neder landsche bisschoppen. Van deze brieven «aan de geestelijkheid en de geloovigen" zijn wij trouwe lezers, en vinden er, behoudens menige specifiek Roomsche gedachte, waar wij als Calvi nisten, vierkant tegenover staan, telkens nieuwe, schoone, tot de consciëntie spre kende opmerkingen in. Wat de bisschop van 's Hertogenbosch mgr. Van de Ven zegt over den Christelijken wandel, mag ook tot ons ge zegd wezen. Men leze slechts voor Katholieken Christenen, Antirevolutionairen, en neme er voorts acht op als hij schrijft: Dat zij het zullen doen ten 5de voorname lijk door meer overeenkomstig de voorschriften der godsdienst te leven. Wat zou onze gods dienst een invloed uitoefenen, en wat zouden er bij andersdenkenden vele vooroordeelen wijken, als de Katholieken hunne godsdienst wat beter naleefdenIs het wonder, dat zij, die onze godsdienst niet kennen, daarvan geen hoogen dunk opvatten, als zij, zien dat het gedrag van hen, die zich Katholiek noemen, niet beter, soms slechter is, dan dat van niet- Katholieken Dit kan zeker aan de gods dienst niet geweten worden, als men niet leeft volgens zijne voorschriften, maar zoover wordt veelal door de andersdenkenden niet gerede neerd. Moge de dankbaarheid ook hier tot verbetering leiden, opdat ook eerlang van ons kunne gezegd worden, wat eens door de hei denen van de eerste Christenen getuigd werd Ziet eens, hoe zij elkander liefhebben. Eindelijk, dat zij het doen zullen ten 6de door te steunen en te bevorderen, op edel moedige en krachtdadige wijze, wat de gods dienst op het godsdienstige, zedelijke en maat schappelijke leven kan ten goede komen, met name het godsdienstig onderwijs, zoo nood zakelijk om een echt Christelijk volk te ver wekken, dat de kracht is en het geluk van Kerk en maatschappijde Katholieke pers, die onze zaak moet bepleiten en verdedigen, die het geloovige volk moet voorlichten om trent zijn ware belangen in alles, wat goed en deugdelijk is en waarschuwen tegen elke misleiding en verleiding, die ten verderve voert; het Christelijk vereenigingsleven, zoo onmis baar in den strijd onzer dagen, om onder den standaard des Kruises dat goed geordend leger te vormen, dat verschrikkelijk heeten mag voor den vijand. Inderdaad, wie zal ons weerstaan, als wij met één hart en ééne ziel, in vast aan eengesloten gelederen oprukken onder de ba nier van Hem, die gezegd heeft tot de zijnen houdt moedIk heb de wereld overwonnen Leest men nu voor Katholiek Christe lijk", dan ligt in dit bisschoppelijk woord een ernstige vermaning ook voor ons volk. De Christelijke school, de Christelijke pers en de Christelijke vakorganisatie moe ten bevorderd worden. ^Stemvee". Weleer is aan den hoer Rut gers van Rozenburg zeer kwalijk genomen dat hij van «het stemvee" sprak. Dit was eene ernstige beleediging der democratie meende men. En nn Hoe spreekt «Het Volk" van de leden der ministerieele partij in de Kamer Het zegt «Het stemvee van de rechtorzijde ge hoorzaamde aan het kommaDdo van den aartsreactionair de klerikale meer derheid gehoorzaamt met jezuïtische ge hoorzaamheid het kommando van den grooten voorman der lieden met twee namen." Hoe hebben wij het nu Stemmen socialisten dan niet als één man op hun vergaderingen en bij verkie zingen Maakt hun «Jezuïtische gehoorzaamheid" aan het commando van een «aartsrevolu- tionair hen dus niet eveneens tot stemvee? Zoo niet, wat is het onderscheid {Ebld. Sociaal democratische sprekers trachten maar aldoor ingang te doen vinden onder onze Christenarbeiders, dat godsdienst privaatzaak is, dat zij iemands godsdienst onaangetast laten. Het is goed dat men telkens het logen- achtige daarvan aantoone. Nog in 1895 sprak de leider der Duit- sche sociaal democraten in den Rijksdag Bebel»Wij zijn tegen alle hemelseh en aardsch gezag, waarmee tot nu toe de massa's in het gareel gehouden zijn". Voorts herhaalde hij nogmaals de woor den van Heine»Wij laten den hemel over aan de engelen en de spreeuwen", en toen een Christelijk afgevaardigde hem toeriep«Gij gelooft dus aan geen opstan ding, en aan geen leven na dit leven", toen riep men van de sociaal democratische banken als uit één mond«Neen 1" Wij roepen onzen arbeiders toelaat u niet verschalken door deze lieeren wan neer zij u willen wijsmaken dat Christen dom en Socialisme best saam kunnen gaan. Want niet allen zijn zoo oprecht als Bebel, al is 't dan ook maar bij oogen- blikken. Door de directie der Exploitatie-Maat schappij is naar «Het Volk" mededeelt een schrijven gericht aan de stationschefs, waarin dezen wordt verzocht met de uiterste nauwkeurigheid te willen letten of op hunne stations manifesten van beleedigenden of opruienden inhoud worden verspreid. Het personeel, dat zich hieraan schuldig maakt, zal onmiddellijk geschorst worden en voor ontslag worden voorgedragen. Zonder on3 nn over de uitnemendheid van dezen maatregel uit te laten, vragen wij aan genoemde directie, wat de stations chef moet doen, wanneer hij zelf die ma nifesten verspreidt, gelijk dezer dagen, blijkens ons gezonden bericht, door den chef van een der stations op Zuid-Beveland is geschied. Bedoelde chef is sociaal democraat, voor- loopig zullen wij er niet meer van zeggen. ■it Van socialisme tot anarchisme, is maar een stap. Het is op 1 Feb. gebleken, toen Troel stra ook de werkstaking onder de midde len ter verovering van politieke macht, onder anderen algemeen stemrecht opnam. Thans komt ook mevrouw Roland Holst beweren dat zij allen strijd der arbeiders om loonsverhooging toejuicht, en elke werk staking die kans van slagen heeft, goed acht. Juist wat Domei a Nieuwenhuis altijd geleerd heeft. Thans is 't weer, als in 1886: Met de regeering voor het gezag of met Domela Nieuwenhuis voor de revolutie. V. D. in de Middelburgsche Courant die bij de regeering aarzeling of zwakheid meent te bespeuren, hebbe wel te beden ken dat wie in dezen tijd, voor dit dilemma geplaatst, om wat redenen ook, aarzelt een handslag geeft aan de revolutie. Indien er een liberaal kabinet ware, dat op zoodanig een meerderheid steunen moest, het zou er ongelukkig aan toe zijn. Een meerderheid van socialen, liebangolende vrijzinnig democraten en aarzelende libe ralen zou de dood zijn voor zoodanig een ministerie. Wij vertrouwen dat alle Kamerleden uit de Christelijko meerderheid zich vrij zullen houden van den schijn, als zou vrees of respect voor „de goden van den tijd" gelijk de liberale prof. De Louter ze noemt, hen leiden bij de beoordeeling van deze drie wetsontwerpen die getuigen niet van een benepen, maar van een be slist voor den dag komen en waarvan geldt „reactie wil hier niemand". Eet Volk is een consekwent revolutionair blad, ook in zijn berichten. In een zijner vorige nommers wordt verteld hoe Douwes door Polak als ver rader werd „afgestraft" en door het pu bliek in een openbare vergadering waar Douwes en Huizinga optraden, uitgejouwd werd. En dan volgt de mededeeling dat de honderden die buiten het gebouw bloven, wijl er geen plaats was, niet verkozen heen te gaan, toen de politie hen wilde „uit elkaar drijven", maar dat zij terstond gingen toen hun dit door „Gerritz namens het Comité van Verweer" werd verzocht. Revolutie dus ook in do manier van gehoorzamen Het is ook hier, zij het bij de meesten onbewust, menscheljjke willekeur, in plaats van de Gods-ordinantie ten grondslag van de maatschappij gesteld. Overigens vertelt „Het Volk" niet wat wel in de liberale bladen staat, namelijk dat de buitenstaanden niet uiteengingen, maar de Patrimonium-mannen opwachtten van deze ongeveer 500 buitenstaanden, die zich den lijd hadden gedood door zingen, wat heen en weer loopen, een tochtje naar de Groote Markt, waarbij do heer Hagen- holtz op de schouders werd gedragen enz. was de heer Hugenholtz den geheelen avond de ziel. Hij zelf, die niet binnen mocht, had er een kwartje aan gespen deerd om toch binnen te komen en had daarvoor eventjes een kaart genomen voor de kunstbeschouwing van Kunst zij ons doel. Doch toen hij door de opening der deur zag dat Polak aan het woord was, ging hij dadelijk weer naar buiten en vertelde daar „dat het goed ging". Naar aanleiding der protesten in de Chr. pers tegen het onbekookt optreden van socialisten tegen sprekers als Talma, De Visser en Sybrandi, zegt Eet Volk „De arbeiders zijn verbitterd door den ellendigen aanslag op hun stakingsrecht en het zou verwonderlijk zijn als die verbit tering zich niet krachtig uitte in die open bare vergaderingen". En 't blad besluit": „Vrij debat bevalt ons bij voortduring uitstekend". Eet Volk blijft dus maar roepen van een aanslag op 'i „stakingsrecht der arbeiders", niettegenstaande herhaaldelijk is aangetoond dat het dit niet, en wat het dan wel is. En dan dat „vrije" debat Dat dit „vrij" debat den „vrijen" so cialisten bevalt, begrijpen wij. Maar wanneer dergelijke vrijheid vrij heet in deze wereld van omgekeerde be grippen, hoe ondraaglijk een last zal'tdan wel zijn, zoo deze heeren, over eenige jaren, door samenspanning van Domeia's en Staalmans en V. D's, aan 't roer ge komen met hun groot gezicht en eigen aardige woordenkeus ons volk, en met name door Christen-Arbeider zullen „regeeren"! De geschiedenis schijnt zich dezer dagen te repeteeren. Wij doorleven 1789 en 1830, zij 't ook al niet precies zoo, dan toch in beginsel, en in enkele sterk sprekende feiten. Er wordt van liberale zijde een adres beweging op touw gezet tegen het straf- wetontwerp der regeering. Een adres van 29 damos en heeren, meest geleerden, onder welke prof. Vale- ton en dr. Gunning Wz., is gepubliceerd en nu wil men overal afdeelingen vormen om vele handteekeningen te verzamelen op dat adres, hetwelk bedoelt om de Tweede Kamer te verklaren dat het ont werp, werd het aangenomen, gerechtvaar digde verbittering zou wekken bij een groot deel der arbeiders, wet en rechter in de oogen van een niet gering aantal hunner zon stempelen tot aan hen, arbei ders, vijandige machten. Een schandelijke valsche voorstelling. Wanneer wet en rechter het recht van allen verzekeren, de vrijheid om te ar beiden beschermen, bedreiging van 't leven der arbeiders en hunne vrouwen en kin deren voorkomen en straffen, dan heeten deze dames en heeren dit verbittering zaaien. Net als in 1789 de Girondijnen. Ook zij riepen tot het Gezagneem toch geen maatregelen want dat verbittert maar. En onder de Girondijnen die dit laffe adres teekenen, is ook een Jacobijn P. L. Tak die alle sociaal democraten aan raadt zijn voorbeeld te volgen. I Laat geen onzer Christelijke lezers en vrienden dit Girondijnen-adres teekenen. Het is een' uiting formeel van gematigde revolutie, maar feitelijk van eene gezags- aantasting den meest ingrijpenden aard. De geschiedenis zij hier een waarschu wing. De Girondijnen zijn ten laatste door dë Jacobljnen overvleugeld en op vuilnis kar en schavot gebracht. Liberalen, die hetzij uit vrees, hetzij uit familierelaties, hetzij uit partijpolitiek, de ondermijning van het gezag toelaten of gelijk door het adres der 29 er zelve aan meedoeD, delven hun eigen graf, en verhaasten de komende revolutie. I Reeds nu, en dit doet aan 1830 denken! worden in volksmeetiDgs zinspelingen gemaakt op „De stomme van Portici", en zal dit schandelijke revolutionaire tooneel- stuk, dat tot den opstand der Belgen het sein was, Dinsdag a. _s. te Amsterdam worden gespeeld. feil Met twee maten. Toen de antirevolutionaire mr. T. de Vries in een samenkomst met sociaal democraten zich tegen de contractbreuk en spoorbrigade-ontwerpen verklaarde, den minister vergeleek bij den onrechtvaardigen rentmeester, en pluimpjes deelde aan de socialen, werd hij om zijn «verraad" luide toegejuicht. Toen twee dagen later De Roode het bedrijf van den antirevolutionair Douwes hekelde en hem verrader schold dewijl hij aan een vroegere staking had meegewerkt en zich nu aan de zijde der regeering plaatste werd door luid applaus en hoera geroep door diezelfde menschen instemming betuigd met deze afstraffing vau den «ver rader". De eene «verrader" toegejuicht, de ander afgetrapt. Voor den een wierookstraatvuil voor den ander. De Vries de kroonDouwes het brand merk 1 Hoe zit dat nu? Is verraad dan misdrijf wanneer het de eigen partij schade doet, en deugd wanneer het haar ten goede komt Of geldt het applaus minder het «ver raad" of den «verrader" dan wel de winst die zijn «verraad" u in den schoot werpt? Hier is een onverklaarbaar meten met twee maten. Het doet denken aan Engelands houding tegenover de National Scouts en tegenover zijn eigen onderdaan Lynch. Deze laatste werd, wijl hij als Engelsch onderdaan aan de zijde der Boeren vocht, door Engeland ter dood veroordeeld, en de Nationaal Scouts die tegen hun eigen Regeering en volk aan Engelands zij streden, werden door Engeland des wege geprezen en beloond Nog een inconsekwentie van de socia listen. Te Rotterdam hadden Donderdagavond twee vergaderingen plaatseen in de Vei lingzaal van het «comité van verweer'' (socialisten dus) en een in Jeruel van het «comité van verdediging" (Christenwerk lieden). In de eerste spraken Hermans en Spiek man. In de laatste van de onzen mr. Sybrandi en dr. Wielinga, welke laatste wegens de herrie, enz. van het rapaille niet aan 't woord kon komen. In de Veiling zaal liep 't debat goed, doch werd gelegenheid tot dupliek aan den debatter uit de Christelijke partijen ge weigerd. Hij noch zijn geestverwanten maakten daar natuurlijk captie op. In «Jeruel" daarentegen was men zoo kwaad toen dupliek aan Samson geweigerd werd, dat men spektakel maakte, gelijk wij in ons vorig no. uitvoerig hebben meegedeeld. AÏzoo wat de heeren socialisten in de Veilingzaal zelf niet toestonden dupliek voor den debater was in Jeruel het sein tot een algemeenen opstand. Hieraan moet het volgende uit De Ne~ derlander worden toegevoegd: Doch nn moet men nog het volgende weten. De heer Hermans verklaarde gis terenavond inde Veilingzaal, dat de chris tenen blijkbaar denzelfden avond hadden gekozen als de socialisten en dat dit van huD angst voor debat getuigde. Maar voegde hij er aan toe „misschien zal ze dat niet meevallenwij hebben voor eenige debatters ginds gezorgd, en ook voor de aanwezigheid van oen gemengd publiek; het is niet goed, dat een verga dering te veel uit öénsdenkenden bestaat; er moet wat verscheidenheid zijn". De satyrische toon, waarop dit gezegd werd, deed reeds den toeleg vermoeden. Er werd nog aan toegevoegd: „hoe dat ge- loopen is, zullen we morgenochtend wel uit de dagbladen vernemen". Wanneer men dit in verband brengt met het gebeurde, is er dan niet aanlei ding voor het vermoeden, dat de meeting in Jeruël met voorbedachten rade in de war is gestuurd door er een bende rust verstoorders op los te laten? Waartoe diende anders dat zenden van een bataljon socialisten? Dat men debatters zendt, begrijpen wij. Doch zoo men slechts een zakelijk debat wilde, was het juist tactisch geen partij- claque mee te sturen, daar deze, bij de overvolle zalen die zulke vergaderingen thans trekken, maar plaats wegneemt voor tegenstanders die nog overtuigd moeten worden. Om de schaamteloosheid van dit stukje ten volle te begrijpen, moet men nog het volgende weten. Den avond tevoren (Woens dagavond) was, onder leiding van den heer Uittenbroek, een vergadering belegd om te komen tot een christ. bond voor gemeente werklieden. Men had de socialisten daar buitengehouden, door hij den ingang de lieden een verklaring van instemming met den grondslag te doen onderteekenen. Poli- tiehulp was noodig om dit buiten houden te handhaven. En nu werd gisterenavond door den heer Hermans geweldig afgegeven op de bekrompenheid dier christenen, die den vorigen avond het „vrije debatvreesden, en op den heer Uittenbroek, die de socia listen bestreed, „niet met Gods Woord, maar met de politie". Blijkbaar meende men het recht te hebben zelfs deze vergadering tot oprichting van een vereen iging in de war te sturen. Als dit geen terrorisme is, wat is het dan Wij hebben al zoo dikwijls tegen de neutrale school gewaarschuwd. Wij kunnen er nu wel mee ophouden. Niet omdat het niet meer noodig is. Maar omdat het onzerzijds niet meer noodig is. De openbare onderwijzers zei ven begin nen het nu te doen. Te Arnhem hebben er drie het bekende opruiende manifest helpen verspreiden. En iu verscheidene andere plaatsen, ook te Rotterdam, Haarlem en Delft hebben afdeelingen van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers een motie aangenomen, hou dende protest tegen de bekende wetsont werpen, en tevens besloten steun te ver- leenen aan de beweging tegen die ontwerpen. Men zie ook 't bericht uit Amsterdam, elders in ons blad. Zoo worden deze revolutiemakers open baar, in hun eerbied voor 't gezag. Het Nieuwe Schoolblad, orgaan in 't belang der openbare school, ziet 't gevaar dan ook zeer wel in, en zegt«Dit optreden zal in vele plaatsen de genadeslag voor de openbare school zijn." Wij houden 't er ook voor, al gaat bij ons oprechtheid boven geveinsdheid.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1