christelijk- NIEUWSBLAD historisch VOOR ZEELAND No. 65. 1903. Dinsdag 3 Maart, 17e Jaargang. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Ingezonden Stukken. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VEIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DEE FIEMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 2 Maart 1903. Wij achten het noodig hetgeen de mi nister Kuyper bij de aanbieding van de drie wetjes in betrekking tot de spoorweg revolutie in de Tweede-Kamerzitting van j. 1. Woensdag sprak, alsnog m zijn geheel (gelijk wij 't Woensdag reeds in hoofdzaak onder de Telegrammen deden) onzen lezers voor te leggen. De Eegeering meent aan een bestaand verlangen te gemoet te komen door bij de inbrenging van drie ontwerpen van wet, die ik de eer had op uw tafel nader te leggen, een korte mededeeling te voegen. De stoornis, einde Januari in het spoor verkeer teweeggebracht, overviel de Eegee ring geheel onverhoeds. Niet het flauwst gerucht er van was vooraf tot eenig de partement doorgedrongen. Geheel onvoor bereid op verweer, greep deswege de Ee geering opzettelijk niet op het eigen oogenblik in; ingrijpen zoolang door ontstentenis van middelen, doortasten ondenkbaar was, zou het kwaad verergerd, niet gebeterd hebben. Toen echter de snelle, zij het dan ook verre van gewenschte afloop van het eerste verzet geen ontspanning bracht, en de overmoed zelfs in sociale en politieke be dreiging oversloeg, requireerde de bevoegde autoriteit krijgsvolk, dat er niet was. Vandaar toen de oproeping van een deel der militie, noodzakelijk om verdere gru wel als van Durgerdam te voorkomen, aan de driestheid ontzag in te boezemen, en aan de rustige burgers onder alle standen dat gevoel van zekerheid te hergeven, dat hun een oogenblik begaf. Dank zij dien maatregel is de toestand dan ook feitelijk gebeterd, en lof komt aan de ingelijfden toe, die èn prompt op kwamen, èn fier aan elke poging om hen tot verzaking van plicht en schending van geweten te verlokken, weerstand boden. Doch al is zoodoende de storm gaan liggen, nog niet alle wolken dreven af. Immers door deze staking zijn leemten in onze staatsinrichting en in onze wetgeving aan het licht gekomen, waarin moet wor den voorzien. Ieder toch weet het nu, omdat hij het voor oogen zag, hoe zulk een spoor wegstaking met zoo menige gewone werk staking den naam ter nauwernood gemeen heelt. Er zijn tal van werkstakingen die geen ander karakter dragen dan van eene oeconomische worsteling tusschen patroons en werklieden en die oeconomisch moeten worden beslecht. Maar wat hier plaats greep was een onbezonnen aanslag op den hoofdfactor voor de levensbeweging der maatschappijeen onduldbare belemmering der Overheid aangedaan in de uitoefening van haar functioneen opofferen van de welvaart van heel een volk aan zucht naar klasse-invloed; een machtsmiddel nu, reeds geschikt gekeurd voor oefening van poli tieke dwingelandij. Tegen dit gevaar nu is drieërlei noodig. Ten eerste moet onder de steeds beschik bare hulpmiddelen van den Staat voortaan een spoorbrigade worden opgenomeD, die in geval van nood 's Rijks dienst op de spoorwegen verzekeren kan. Doch dit is niet genoeg. Er moet in de tweede plaats in het personeel zeil een andere geest worden aangekweekt, door aan grieven die rechtmatig blijken, recht te doen weer varen. Te dien einde zal een Staats commissie met enquête-bevoegdheid, de rechtspositie en de dienstvoorwaarden van het personeel hebben te onderzoeken en voor stellen moeten ontwerpen, om voor nu en voor de toekomst aan het personeel vast heid van postitie onder 's Eijks bescherming te verzekeren. Een onderzoek te noodzakelijker, waar in de derde plaats niet langer mag worden uitgesteld om wat misdadig is, dan ook misdrijf in ons recht te heetenen zulks zoowel om de persoonlijke vrijheid op het arbeidsveld met betere waar borgen te omringen, als om vast te stellen, dat er naast de openbare ambten diensten ten behoeve van de publieke zaak te verrichten zijn, waar bij niet elke plichtverzaking door de Overheid straffeloos kan worden ge duld. Voor elk dezer drie maatregelen is de medewerking der Kamer vereischt. De Eegeering doet ter verkrijging daarvan een ernstig beroep op den steun van alle partijen in de Staten-Generaal, die de wettige huis orde in den Staat gehandhaafd willen zien. Eeactie wil hier niemandop de her vorming van onze sociale toestanden blijft èn Eegeering èn Kamer onveranderlijk aan sturen, maar het schip van Staat mag niet met ons gedoog en geënterd worden. In hst welbegrepen belang van alle partijen moet het wettig gezag onverzwakt worden ge handhaafd. ï<Wij voegen hier alleen aan toe dat dit woord grooten indruk maakte op de leden der Kamer en onder j het Nederlandsche volk een zucht van verlichting heeft ge wekt, wijl men voelde dat het gezag weer is op zijn plaats, en de Eegeering met kloek beleid dit gezag zal handhaven. .i - Wij houden ons overtuigd dat handha ving van het gezag en vastheid van positie van 't spoorwegpersoneel metterdaad kunnen en In een driestar in ons vorig no. verge leken wij naar aanleiding van het laffe terugkrabbelen van Ter Laan en v. d. Goes deze heeren met hazen. De zetter maakte er bazen van. Wij hebben bedoeld heldenhazen. Nu deze hazen hun triomf vieren, is 't maar kwaad voor de letterlijke hazen de langooren op vier pooten. Men hoort, vooral in Friesland, waar de rijksveldwachters de gebouwen en bruggen der spoorlijnen bewaken moeten, dat de stroopers er alle nachten, ja ook zelfs bij dag op uitgaan, om de haasjes te ver schalken. Natuurlijk trekken zij vooral naar de zoogenaamde „heerenjachten", waar het wild ruim is. Dat er heel wat ge vangen wordt is te begrijpen. Alles gaat met strikken. Een der stroopers vertelde in een herberg, dat hij een dezer nachten 16 hazen gevangen had en dus ruim f 20 had verdiend. Waar die hazen blij ven Och, de stroo pers weten, naar leid der dagbladberichten, heel goed, wie onder de burgerij ook wel een gestroopt haasje lust, dat altijd goed- kooper is dan in den jachttijd. Bij avond wordt langoor gebrachtde prijs is thans gemiddeld een daalder, met goeden omzet. Onoprecht geschreeuw. Dat revolutie en despotisme broertje en zusje zijn, evenzeer als gezag en vrijheid, is meermalen aangetoond. Merkwaardig is dit weer gebleken in de beruchte rede van den heer v. d. Goes op Maandagavond jl. Te midden van zijn revolutionaire uit latingen zeide deze spreker o.a., dat de typografen van het Handelsblad moesten weigeren dit orgaan te drukken. De man, die het aan de vrijheid, waaronder hij in de ^kapitalistische" maatschappij leeft, te danken heeft dat hij zijn giftige theorieën aan de Amsterdamsche universiteit mag verkondigen, en die op de meeting van Maandagavond, rekenend op de skapitalis- tische" vrijheidsliefde, het vrije woord misbruikte tot de grens der strafwet, schaamde zich niet een aanslag te doen op de vrijheid van drukpers en zich te ver kneukelen bij de gedachte, dat geen andere couranten zouden kunnen gedrukt worden dan waarin hij en zijn partijgangers aan het woord zijn. Een heerlijk voorproefje van den soc.- dem. heilsstaat 1 En deze despootjes, die, als ze de macht in handen hebben, den staat tot één groote dwanginriehting zullen maken, schreeuwen moord en brand, nu het huidig staatsge zag zijn doodeenvoudigen plicht nakomt tot handhaving der orde. Dat geschreeuw wordt dan aangeheven in naam der »vrijheid". Hoe onoprecht 1 /Be Ned./ Het Christelijk Schoolblad ^van'j. 1. Vrij dag kwam ons^ verrassend ^en verblijdend hieuws brengen. Dat blad brengt ons een staat der chris- telijk-nationale scholen in Transvaal op 1 Febr. j. 1. en we vinden daarop niet min der dan 65 scholen. Door het afdrukken van de plaatsen waar die scholen gevestigd zijn, willen we onze lezers en passant een gratis les in de aardrijkskunde van Transvaal, iets wat we bekennen het nederig ook voor ons zelf niet overbodig was. Hier zijn ze: Brakfontein, Hartebeestfontein, Eietfon- tein, Villeira, Eoodkopje, Spitskop, Klip drift, Elandsfontein, Wonderboom, Oost en Westeinde, Burgersdorpschool, Goede- hnopschool, Hartebeestspruit, Leouwfontein, Tweedracht, Onbekend, Kliprivier. Deze alle zijn te vinden in het district Pretoria. En in Lijdenburg wordt opgegeven: Klipeiland, Eooiklip, Weimershoek, Rood- klip, Winnaarspoort en Viromdraai. In het district Eustenburg telt men: Eustenburg, Elandskraal,Witrand, Water- kloof, Koedoesfontein, Eietvallei, Eoode- kopje, Eietfontein, Ehvnosterhoek, Paarde- kraal en Schoonzicht. In MiddelburgMiddelburg en in Water berg: Middelfontein en Kopje-alleen, en in Potchefstroom Vlakfontein. Voor Heidelberg de volgende: Alewijnspoort, Fordsburg, Burgersdorp, Germeston, Witpoort, Braamfontein en Elandsfontein Voor Krugersdorp: Steenekopje, Witfontein, Eietvlei, Doorn- kop, Koesterfontein en voor Lichtenburg de Klipdrift en Uitschot. Het district Vrijheid heeft slechts ééne school, die te Vrijheid en in Marico zijn er twee te Paardeplaats en te Doornrivier. Dan volgt Zontpansberg met drie scholen, genaamd Pietersburg, Weltevreden en Louis Trichardt en eindelijk nog Boschhoek, Palmiet-fontein, Steenbokfontein en Lind- leijspoort. De 65 scholen in valleien, door poorten en langs fonteinen tellen circa 2200 leer lingen. Een deel des volks brengt zijn nationaliteit in veiligheid achter de borst wering van zijn eigen taal, zegt het blad. Zoo is het. Wat de Mausers niet kunnen, zullen de scholen vermogen, langzamer maar duur zamer. Het privaat-onderwijs dat zich, in Trans vaal gaat ontwikkelen naast het gouver- nements-onderwijs is een macht nauwelijks hoog genoeg te schatten. Als straks bij de toenemende welvaart van het rijke mijn-land het Hollandsch- Afiikaansche element zich zelf scholen bouwt en de gouvernementsscholen onge bruikt laat, scholen doorwrongen van het geloof en de zeden van de zuster-scholen in het oude vaderland, en sprekende haar spraak, dan zal in vreedzamen strijd taal en geloof behouden blijven daar waar vrijheid en recht tijdelijk ondergaan moesten. Verrassend en verblijdend was de lijst en hoopgevend niet minder! (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) ia! Geachte Mag ik bij vernieuwing een kleine plaats ruimte vragen in ons blad „De Zeeuw" om te antwoorden op het schrijven aan mijn adres gericht door den anoniemen schrijver „voor recht en organisatie" van 24 Februari j. 1. Gedachtig aan het spreekwoord, wie kaatst heeft den bal te wachten had ook ik wel op iets gerekend wat op tegen spraak gelijkt, maar zulk een verwarring van begrippen, en slechte lezing van een geschreven stuk als hier heb ik maar zel den gezien. Hoor slechts. Een woord van dank wordt rnjj no, 1 gebracht voor ge leverde critiek; no. 2 heb ik waarheden geschreven; no. 3 vraagt de schrijver ex cuus voor zijn gedeeltelijke eenzijdigheid'; no. 4 heb ik het zoo best voorgesteld dat ik de zaak moet aanpakken het wordt aan mij toevertrouwd, en ten slotte zegt hij ge hebt feitelijk zoo goed als niets jge- zegd, dus hoe heb ik het nu waarlijk mijn waarde Eedaeteur, hier begint het mij een weinig te schemeren. Watezal ik op Jzulk geschrijf antwoorden?, Ik meendejtStoch waarlijk duidelijk genoeg geweest te zijn om ^begrepen te kunnen worden. Ik zal evenwel nog trachten met hem tot een vergelijk te komen. (Misschien dan]r nog wel bij nadere kennismaking op particu lier terrein) te meer daar hij zelf zegt ik ben van eenzijdigheid niet vrij te pleiten. De tijdrekening dan, geef ik hem de ver zekering is door mij juist gezegd. Hij beweert een werktijd van 13 a 14 uur en dat betwist ik u als geheel onwaar. Ik neem het hier voor niemand op, voor boer noch arbeider, doch alleen voor de waarheid, en deze is dat men hoogstens ll'/s uur kan rekenen. U wil niet erken nen de schafttijden die er buiten den mid dag, 2 maal daags een half uur worden gegeven en waarvan soms wel eens een kwartiertje misbruik wordt gemaakt ook. Ook reken ik wel terdege mee wanneer zij naar het hooiland moeten den tijd voor gaan en komen want sommigen moeten daar wel eens bijna 2 uur voor loopen, dus rekende ik er dat af dan werkte men haast geen 8 uur per dag. Zoo wijs is bijna een kind om dit te begrijpen. Voorts houdt ge vol een arbeider krijgt geen tijd om fatsoenlijk te eten. Nu moet ge lo gisch blijven; ge hebt het bij zonder over de] schafturen in den hooitijd, is men dan om 12 uur thuis en heeft *lan tijd tot ongeveer half 2 en men kan dan niet be hoorlijk eten en wat rusten, dan denk ik komt men met 3 uur ook niet klaar. Ik ik heb gewerkt, u bent stedeling, en die menschen hebben gewoonlijk wel een beetje langer werk, maar wij eenvoudige landbouwers kunnen dit zoo noodig nog wel in een kwartier wanneer de arbeid dit vordert, en dan behoeft de schrijver van recht niet bang te zijn dat onze ar beiders met leege magen naar het veld zullen gaan als er maar op tafel is vriend, maar wij hebben gewoonlijk geen tafel van zoo- of zooveel couverts, en zijn dan ge woonlijk ook spoedig klaar. Voorts uw aangehaald spreekwoord als de eerste hooihoop is geboren enz. Mijn vriend dit ziet niet op verlenging geven van schaft- of etenstijd, maar dagteekent van ouden datum om dat van Mei tot Juli de dagen op zijn langst zijn, en men toen nog tot zonsondergang werkte hetwelk men toch niet meer doet is dit half uur middagtijd er bij gepakt, doch houdt dan ook op wanneer de dagen gaan korten. Gaat nu uw redeneering op dan kan een arbeider, (maar zegt dan ook maar elke boer die aan durft pakken) 2 maanden van de 12 een beetje tijd krijgen om te eten, hier aan kan ik toch wel merken dat ge in de stad woont en kunt ge dit verder wel ge rust aan ons overlaten. Het beneden loon werken heb ik in mijn schrijven voldoende gebrandmerkt, lees slechts beter. Er zijn wanverhoudingen ook in dezen, maar nog heel wat slechter dan hier, ik heb ten minste wel eens gehoord, dat men in sommige streken ik heb wel eens hooren noemen het eiland Tholen, voor tarwe- snijden betaalt f 5 min of meer, bij ons veelal f9 tot f 10, gerst f3 en bij ons ge middeld f5 en zoo zou er omtrent het daggeldwerk ook nog wel wat te zeggen zijn waarbij Walcheren nog niet behoeft achter te staan. Zij durven niet bedanken omdat zjj niet vereenigt zijn. U stelt hier juist de prak tijk van het socialisme, dank u, ik hoop van harte dat hier niemand naar u luistert, voorts ben ik bang voor organisatie, eilieve waar leest ge dat (in mijn schrijven)? Ik heb Amsterdam wel genoemd als slecht voorbeeld maar voorts heb ik gezegd bij onderdrukking is verzet plichtmatig en tevens organiseert u en laat Patrimonium zich uitbreiden van plaats tot plaats en van stad tot dorp, dus vlak het tegendeel. Maar oppositie kweeken is het heb ik ge zegd, waar men onrust zaait waar thans nog vrede heerscht. Uw beweren is verder de boeren kweeken door hun handelingen S. D. Maar ik vrees dat ge door uw on besuisd schrijven bezig zijt er heel wat in de armen van het socialisme te drijven, hier althans mist het bij minkundigen de uitwerking niet, misschien zit dit in uw jeugdige onbedachtzaamheid die u tot ijverzucht aanspoort, maar er is ook een ijveren zonder verstand, en hierin vrees ik voor u, en zult ge mede de* verantwoor delijkheid dragen of zit ge achter de scher men te blazen of ik de Zuider Kerdbode heb gelezen Ja, en goed ook. En ben het ook volkomen eens met de beschouwing van Dr. Wagenaar wat betreft het recht tot organisatie, alleen maar niet met zijn laatsten regel„Organisatie, en dan onder leiding van de Predikanten". Die hebben buiten dezen arbeid genoeg in hun ge meenten, kunnen wij hiervoor best missen. Welzeker heb ge gezegd, dat de arbeiders maar veeltijds 80 cent verdienen, of krijgen ge maakt slechts een kleine uitzondering van f 6. Lees slechts uw schrijven van 7 dezer, en het is niet de viaag wat ge bedoelt, maar wat ge schrijft, heel veel zou over het verschil van Icon nog te zeggen zijn, maar dit kan bij mogelijke organisatie beter onderling besproken wor den dan dat men hierover redekavelt met een jongeling uit de stad, die ook nog wil beweren dat er genoeg arbeiders zijn die van 's morgens half 5 of 5 uur op de hofstede moesten zijn voor de stallen, ik heb mij op dit punt ook zoo diep mo gelijk ingedacht en kon er op heel de gemeente bij ons nauwelijks 5 vinden die dit werk te doen hebben, waar is die groote hoeveelheid van den „Vriend van Kecht?" Er moet verandering komen of er komen botsingen, zegt ge, ik geloof dit ook maar dan veel meer door uw onder Christelijken naam, en zoogenaamd A.-E. vlag varende opstokerij, dan door het zooge naamde onrecht van mogelijk enkele boeren, en hetwelk hij stelt op rekening van on geveer alle, of alles. Echter of uw bevel zal geschieden betwijfel ik, uw jeugd echter, geeft heel wat verontschuldigingen, maar daarom ook was het beter, naar mijn ge dachte, dat ge eerst eens wat beter indacht, wat beter rondkeek en onderzocht en dan nog eens u zeiven afvroegt is het voor mij wel de tijd om te spreken Dit is een welgemeende raad dien ik u geef. Ten slotte nog een welgemeenden raad aan „den Vriend van Kecht" en alle schrijvers over deze materie, verknoeit met het aanhalen van al uw Bijbelteksten, die veelal geloof ik misplaatst zijn, Uw schrij ven niet. Het woord van God moet ons daarvoor te heilig zijn, de waarheid kan evenwel wel aan het licht komen zonder te spelen met het heilige hetwelk niet behoeft. Ook thans geachte Eedactie mijn har- telijken dank voor de ruimte mij verschaft in ons veelgelezen blad. En bleef ik hoogachtend uw vriend, J. VADEE. Serooskerke, 26 Febr. 1903. (En hiermede sluiten wij de discussies over deze belangrijke quaestie in ons blad. Is ooit de noodzakelijkheid van organisatie beter gebleken? Nu was 't nog maar een schermen in de lucht, dewijl de eerst-- aanvaller weigert namen te noemen en aanvankelijk althans, te veel heeft gege neraliseerd. Maar bij organisatie moet ei beterschap komen. Patroon en arbeider komen tot elkaar, wanverhouding en on recht worden bepaald aangewezen, ontrouv onwil en onrecht aan weerszijden word( aangepakt, onwilligen zoo noodig gesig naleerd, en voorts door onderlinge bespr< king aan de hand van Gods Woord d weg gebaand tot betere toestanden. D^-.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1