T NIEUWSBLAD TOOR ZEELAND. No. 59.1903, anse Zaneo, Massee Si Zooi, iar Maat. r CHRISTELIJK- HISTORISCH :ijn Dinsdag 17 Februari. 17e Jaargang. R KOLEN. machines, t tl 54. tig. - GOES. H1NES i, s. saison jossmg EËL4AI). VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Bekendmaking. Z IS rv D I I\ G-, LANDBOUW, Peru-Gruano-prijzen. Gemengde Berichten. iff Kin li fffÉT DING GOES. ral liecn, chteruit, voortref- zoo door niemand kwaliteit, in af- ens vóór deze ge- jaar garantie. O en f 40 contant. F 72. obstraat, Vlissingen. INGSTEN en MER- het Nederlandsch lari vm. 10 uur LBURG. uari nm. 3 uur INGEN. ruari vm. 9 uur es. iari vm. 11,30 uur. gene. icretaris, 3. A. H. WAGTHO. OPA KEIL" ruwers en andere een als de beste beschouwd. De EIL'' paart een- aan on ge ii venaard ng en groots te vordt daarom ook jhaft dan andere den wat hoogeren oor WALCHEREN 1,95 M. (en alle en elk rijenaantal. AREIL" ZAAI- lagere prijzen aar. Ook STROO- )RTELSNI J DERS. k van verbeterde N, worden gaarne de alleen-Agenten GOES. ggen hebben ver zijn voord eeliger met vaste tanden. I elken MAANDAG-,'WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 16 Februari 1903. WERKSTAKING. I. Het is langzamerhand aldus „Het Weekblad van het Recht", waarin geen antirevolutionairen aan het roer zijn. Het is langzamerhand in pers en dage- lijksch spreekgebruik gewoonte geworden het recht van staken te erkennen. Op de algemeenheid der uitdrukking hebben wij heel wat af te dingen. „Staking van den arbeid is een recht maar kan ook in zich bevatten een onbe twistbaar onrecht, wanneer zij geschiedt binnen den termijn, waarvoor de werkne mer zich heeft verbonden, wanneer zij be staat in weigering van vervulling eener verplichting, welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt, wanneer niets van hem ge vraagd wordt dan waartoe hij naar rede lijkheid gehouden is en wanneer in de verhouding tusschen hem en zijn werk gever geen dringende reden tot het on middellijk eindigen met den arbeid ge legen was. Dan is die staking van den arbeid wederrechtelijke contractbreuk, eene on rechtmatige daad. Daarover kan verschil van gevoelen onmogelijk bestaan en ook zij, die juichen over de resultaten van zulk eene staking, omdat zij meer kracht heeft gegeven aan beginselen, welke zij heilzaam en goed achten, kunnen die onrechtmatig heid niet wegredeneeren. De regel dat men eenmaal vrij willig aanvaarde verbin tenissen behoort na te leven is een regel des rechts, die, hoezeer eeuwen oud, toch niet verouderd is, en niet verouderen kan, want zij is tevens een regel van de moraal, hier met de uitspraak van het recht vol komen overeenstemmend." Hot is gelukkig als een sociaal demo craat nog schrikt voor zijn eigen daden. Wèl deed hij beter met niet te wachten tot een ander hem er op wijst; doch ook zoo is 't nog te prijzen. Verharding is een leelijk ding, ook in de journalistiek, en wil men er vrij van blijven dan dient men bij gepleegd wan bedrijf, hiervan ook confessie te durven doen. De red. van het Zondagsblad van Bet Volk die den regel „Diefstal is noodweer" uitvond, heeft nota gonomen van de cri- tiek der Chr. pers en erkent nu dat de uitdrukking te sterk was, en de strekking verder gaat dan ze bedoelde. Wel volgen dan nog eenige volzinnen om uit te leggen wat een socialist met noodweer verstaat; doch dit is voor ons bijzaak. De uitdrukking is niet gehandhaafd. En dan nog dit. Eet Kameilid Hugenholtz schrijft in de Midd. Crt. hoe het in Haarlem gegaan is, het publiek zal er evenwol niet wijzer op geworden zijn. Immers de heer H. ver telt zelf dat hij aan 't station kwam op verzoek der stakers; daar met goedvinden van den chef het personeel toesprak, aan dat personeel voorstelde machines enz in veiligheid te brengen; in een conferentie met den chef en een paar anderen mede het besluit nam om het personeel in 't werk te houden totdat de treinen van Leiden er zouden zijn, on „eenige leiding (heeft) gegeven" toen de leiding van den chef te kort schoot. Intusschen is het niet waar dat de chef aan ds. Hugenholtz gevraagd heeft of de trein weg mocht, en deze toen gezegd heeft: ja. Maar dat de uitvoerende macht bij ds. Hugenholtz berust heeft is ook waar, dat erkent hij trouwens zelf. Dit meenden wij, na onze vorige drie star over deze quaestie, nog te moeten zeggen. Onderstaand woord van lof schrjjft een liberaal bladde Kamper Courant Alle hulde komt toe aan den Minister van Oorlog, die in deze dagen voor een zeer moeielijke taak staat en toont daar tegen opgewassen te zijn. Het wordt dezen bewindsman niet ge makkelijker gemaakt door het onvervuld blijven van het ambt van Minister van Ma rine, dat reeds zoolang vacant is en waar voor maar geen titularis te vinden schijnt te zijn. Generaal Bergansius staat voor een dubbele taak bij is Minister van Oor log en van Marine tegelijk. En dat in deze moeielijke dagen. De oproeping van twee lichtingen mili ciens is volkomen gerechtvaardigd door de toestanden in de hoofdstad, waar duizenden werklieden in de gemeente-bedrijven met een werkstaking dreigen en de maatschap pelijke orde gevaar liep, dank zij de ge woonte van zeker deel der werklieden om anderen in de vrijheid van arbeid te bo- lemmeren. Zeker, de oproeping der lichtingen ver oorzaakt aan zeer velen ongerief, maar dat heeft men te wijten aan de onruststokers, die de geheele werkmanswereld in rep en roer brengen. De regeering, die tot een dergelijken maatregel overgaat, doet haren plicht. Zij zou ernstig aan hare roeping te kort komen, wanneer zij geen voorzorgs maatregelen nam. Aan de redactie van de Christen Democraat. »Ik zou meenen dat iemand die niet alleen democraat, maar-ook Christen is, zou toonen dat hij zich geen rekenschap gaf van de groote verantwoordelijkheid die in deze tijd op hem rust, wanneer hij niet begreep dat het misdadig zou zijn om, wanneer in zijn land de proef genomen kon worden, en een ernstige proef, met de beste middelen eu de beste bezetting, die wij ons van dit stand punt kunnen denken, om te toonen dat in het Christendom gegeven is een grondslag van practisehe politiek, door tusschenbeide te komen en ter wille van een aparte meening die hem eigen is, ten spaak in het wiel te steken. Dan zou hij wel democraat, maar geen Christen kunnen zijn." A. S. TALMA. Rede in de Tweede-Kamerzitting van 4 Doc. a. p. De vrijdenker-sociaal democraat Gerhard komt in Het Volk op tegen eenige bewe ringen omtrent hetgoen hij zou gezegd hebben. „Erger dan rattekruit", heeft hij nooit gezegd. En ook niet dat een geloovige geen sociaal democraat kan zijn. Maar wat hij wel gezegd heeft zegt hij is dit: „Het laat zich denken dat een geloovige door zijn gekrenkt sociaal rechtsgevoel in onze partij wordt gedrevendoch dan is zijn dogmatisch kerkgeloof reeds, zij 't zelfs onbewust, aan t wankelen. Wanneer hij dan consekwent sociaal doordenkt, zal hij echter onvermijdelijk zjn kerkgeloof verliezen". Zoo zegt Gerhard. Nu, zoo is 't ook nog kras genoeg. Wij leggen het bij het andere. GJoes. Bij het Gemeentebestuur is door P. Goedbloed te Goes ingediend een verzoek tot oprichting eener runder- en varkensslachterij in het perceel Wijk C 222 in de Lange Vorst- straat. Verzoek en teekening liggen ter visie op de secretarie gedurende eiken werkdag van des voormiddags 9 tot des namiddags 2 uren, terwijl Zaterdag 28 Februari 1903 des voor- middags 10 uren ten raadhuize gelegenheid zal worden gegeven tot het indienen en be spreken van bezwaren. Goes. Aan den ontvanger der directe belastingen is op heden uitgereikt het kohier No. 5 voor de belasting op het Personeel dezer gemeente, voor het dienstjaar 1902, zoodat ieder aangeslagene, na bekomen kennisgeving verplicht is zijn verschuldigde binnen den bepaalden tijd te voldoen. ({Lek,r* 1903) van het Maandbericht van het Nederlandsche Zendelinggenoot schap bevat onder anderen „Het wezen van het Heidendom te Fosso", door zendeling Alb. C. Kruijt, en op de laatste bladzijde de verblijdende mededeeling dat bet boekjaar 1902 hoogst waarschijnlijk zonder tekort zal sluiten. Vole landbouwers herinneren zich nog de goede eigenschappen der PerurGuano zooals die vroeger door hen zelf of door hun vader gebruikt werd, en, als het nieuwtje van de later in gebruik gekomen meststoffen er af is der minerale meststoffen bedoel ik of, als zij na een zeer vochtig jaar bemerkt hebben, dat het met het chilisalpeter ook niet altijd voordeelig boeren is, dan willen zij toch weer wel eens van dien vroeger zoo geroemden en door hun ouders zoo ge prezen Guano-mest hebben en zij bestellen Peru-Guano, hetzij direct aan den handelaar of zijn agent, hetzij aan den Secretaris der coöperatieve vereeniging, waarvan bij lid is. In beide gevallen kan een boer bedrogen uitkomen, als hij niet op de hoogte is der Peru-Guano kwestie. Stellen wij, dat hij ruwe Peiu-Guano moet hebben. Dan be stelt hrj b. v. 40 zat aan den koopman, die hem de goedkoopste waar kan leveren. Later merkt hij, «dat de Peru-Guano toch niet meer is, zooals vroeger." Zij is hem tegengevallen en geen wonderhij heeft geen Peru-Guano gekregen. Wat hij kocht noemt men Peru-Guano, doch het fs, ja, wat is het? Een stof, die uiterlijk lijkt op P.-G., doch feitelijk dien naam niet mag dragen. De man had moeten bestellen echte Peru- Guano. Hij had dan wellicht wat meer betaald (de prijs is naar verhouding van het gehalte, want ruwe Peru-Guano heeft geen vaste samenstelling) maar hij zou te vreden geweest zijn, hij zou gemerkt hebben, dat dezelfde Peru-Guano zijner ouders nog wel degelijk bestaat, maar nogmaals hij moet echte Peru- Guano vragen. En hoe gaat het met de inschrijving in een landbouwveree- niging. Ook daar wordt Peru-Guano ge vraagd en niets meer. Den goedkoopsten inschrijver wordt de levering gegund en zij, die hun Peru-Guano hooger genoteerd hebben, maar dan ook echte waar willen leveren, krijgen de leverantie niet. Ook in landbouwvereonigingen dient het regel te zijn, dat de boeron, die Peru-Guano vragen, die ook krijgen, anders kunnen zij wel ammoniak-superphosphaat hestellen. Het gevolg van deze handelwijze is, dat de boeren tegenwoordig niet meer weten wat Psru- Guano is, niet meer weten, hoe uitstekend echte Pern-Guano werkt. En hoe is het nu, als een boer opgeloste P.-G. wil hebben? Ook dan moet hij wel degelijk weten, welke hij moet bestellen. Er is maar één soort, die den toets kan doorstaan, dat is de Peru- Guano, die volgens het systeem Ohlendorff uit echte ruwe P.-G. bereid wordt, dus opgeloste Ohlendorffsche Peru-Guano. Het systeem Ohlendorff is nu reeds sedert 40 jaar in werking en wordt alleen door deze fabrikanton toegepast. Trouwens andere fabrikanten zouden niet in staat zijn ook maar eenisgzins noemenswaardige hoeveel heden Peru-Guano volgens dit systeem te leveren, aangezien daartoe alléén zeer be langrijke en regelmatige importen van ruwe P.-G. met hoog stikstofgehalte in staat stel len. De opgeloste Ohlendorffsche is ge woonlijk duurder dan andere stoffen, die men ook onder den naam «opgeloste Peru- Guano" verkoopt. Vandaar, dat men bij inschrijvingen, als men het er niet uitdruk kelijk bij bepaalt, ook nooit opgeloste Ohlen dorffsche Peru-Guano krijgt, want die kan nu eenmaal niet goedkooper geleverd worden »alle waar naar zijn ge'd." Goes. De heer Lampen schrijft ons uit Ahmednagar dato 29 Jan. Zooals ge weet, had men in December al gezegd dat wij den 28en Januari moesten vertrekken. Ons vertrek is nu weer uitge steld tot 3 Februari. Gisteren is ons meegedeeld dat wij a. s. Zondag (1 Febr.) naar/,Bombay moeten. Natuurlijk alleen de zoogenaamde Uitlanders. Indien er dus geen verandering in komt, kunnen wij D. V. einde Februari in Holland zijn. Het is echter niet mot zekerheid te zeggen. Wij komen met de «Syrian". Ongeveer 25 Febr. kunnen wij te Southampton landen. Heden heeft men weer een poging aan gewend om de hier aanwezige Boeren te overtuigen dat zij teekenen moeten. Een Afrikaner oud-krijgsgevangene vertelde dat bij uit Europa kwam en do generaals en do Presidenten gezien bad. Hij was een artellerist van de Z. A. R. Natuurlijk vinden zijn woorden geen geloof. De Boeren denken dat hij een werktuig in handen dur Engelschen is. Zij zullen niets en niemand gelooven dan een der drie gene raals zeiven. Zij moeten persoonlijk komen. Brieven, zeggen zij, kunnen ook wel ver- valsckt wezen. Dat Engelscbe besluiten geen wet van Meden en Perzen is, blijkt mij du weer. Juist, terwijl ik dit schrijf, komen de twee Russische Joden die ook 3 Febr. naar Europa moeten, onze hut binnen, en deelen mij mee dat hun daareven verlof gegeven is naar Transvaal te gaan. Twee Zweden zijn nu op het kantoor Teruggekomen blijkt dat een naar Trans vaal terug mag. Drie zijn er dus al afge vallen. Zij zijn wel geen burgers; maar zij waren ook nooit op commando. Goes. Zondag geraakte het zoontje van P. H. alhier met een zijner handen spelen de tusschen de kamraderen van de kraan van den heer Van der Peijl die aan de vest is geplaatst, zoodat de vingers van di'è hand zoodanig waren gekneusd, dat genees kundige behandeling noodig was. Goes. A. s. Donderdagavond 8 uur ver gadert in de Chr. school de Antirevoluti onaire Propagandaclub. De heer G. v. Vijven behandelt het onderwerp «Vrij-Antirevolu- tionair of Antirevolutionair". Toegang vrij voor geestverwanten. Waarde. Zaterdag kreeg een jongen alhier bij ongeluk een afsluitiDgsboom op het hoofd. Gelukkig liep het nog al goed af zoodat hij. nadat geneeskundige hulp was ingeroepen, per as naar huis kon worden vervoerd. De heer F. C. M. van Popering, klerk der posterijen en telegrafie te Rotterdam (telegraafkantoor), is togen 16 Februari als zoodanig verplaatst naar Wemeldinge. Te Wemeldinge is een werklieden vereniging opgericht onder de zinspreuk Liefde bindt. Het ontworpen reglement werd door de vergadering goedgekeurd en zal 1 Maart a. s. in werking treden. Behalve een tal van begunstigers en donateurs telt de jeugdige vereeniging reeds 160 leden. Het bestuur bestaat uit de hoeren F. Wabeke Az., E. Lindenbergb, J. Elsman, C. van Boven, L. Mieras Az., M. Hoogesteger Fz. en A. Dominicus Fz. Ook te Kapeüe is een werkliedenver- eeniging opgericht. 88 leden gaven zich in eene samenkomt direct als lid opeen com missie van 15 leden werd aangewezen om de voorloopige werkzaamheden te verrichten. Benoemd tot brieven- en telegrambe steller te Steenbergen J. de Koene thans als zoodanig in betrekking te St. Maartensdijk. Vlissingen. Donderdagavond trad voor de belangen der Vereeniging ter bevorde ring van Gereformeerde ziekenverzorging, in de Ger. Kerk (A.) voor ons op, de Weleerw. heer ds. 0. Lindeboom van Bolnes, die in een schoone rede uiteen zette de noodzakelijkheid eu bet onmisbare eener Ger. Ziekenverzorging zooals die naar eisch van Gods Woord zijn moet. De kerk was echter te weinig bezet. Spr. sprak naar aanleiding van Matth. 25 vs. 36b.) »Ik ben krank geweest en gij hebt mij bezocht." Hierin werd aangetoond hoe de Heiland dit spreekt van Zijne geloovigen, Zijn lidmaten, waarvan Hij het gezegende Hoofd ls, dat arm en ellendig volk, dat in lijden en krankheid, in druk en gevangenis verkeerdemet dat ellendig volk heeft Jezus zich zjelsinnig verbonden. Daar Hij onze menschelijke natuur aannam, staat zijn volk daardoor in de nauwste gemeenschap met zijn Middelaarshart, en waar we hen met onze liefde hebben omgeven rekent de Heere dit Hem gedaan zooveel we dit aan een Zijner minste broederen deden. Deze arbeid komt niet uit ons zelf, ook niet uit den wedergeboren mensch als zoodanig, maar is vrucht van de vereeniging met Christus die het door den H. Geest in de geloovigen uitwerkt. Ware krankenverzor- ging behoort töt het herstelde beeld Gods in ons, de rechte verzorging wordt ook onder ons Gereformeerden vaak zoo veelszins gemist, zoodat bij het kennen van sommige toestanden het hart ineen krimpt van pijn. Niet de ellende moet uitgangspunt zijn, maar 't geloofsleven in onze ziel moet ge prikkeld, en de lafenis die afstraalt van het kruis van Golgotha moeten wij uitdragen ook tot de zieken onder ons; liefde van Jezus ons beginsel dus, ons uitgangspunt, om Zijnentwille op Zijn bevel dien arbeid aanvaard lichaam en ziel moeten gelijkelijk worden verzorgd. De mensch als beeld drager Gods, hoewel door de zonde ver minkt, en tot bijna onherkenbaarheid toe verloren, hebben wij toch den mensch om Gods wille zoo te behandelen de nooden van de ziel zijn dikwijls ook zoo onuit sprekelijk groot. Velen liggen daar voor de poort van den dood, doen die reis naar de eeuwigheid, nu gansch alleen, zij hebben behoefte aan leiding, bestuur, voor bidding. Een Dienaar des Woordszultge wellicht denken kan daarin voorzien, en dan de Ouderlingen. Spr. achtte dit onvol doende, omdat zrj hoogstens 2 maal per week maar konden komen bij een kranke bij wien dag en bij nacht de voorlichting en raad uit Gods Woord niet mag ontbreken, en de grootste invloed moet uitgaan van dege nen die bijna altijd het ziekbed omgeven. Spr. toonde ook hierin aan dat we onze kranken, als het maar eenigszins kan in 't eigen gezin behooren te verzorgen, en te verplegen gelijk de kinderen aan de moeder behooren, alzoo de kranken aan het gezin, daar de krankheid ons van God wordt toegezonden, en wel met een bepaald doel. Zij is een schakel in ons leven die niet kan worden gemist en in vele gevallen een groote en blijvende zegen die ons door de onuitsprekelijke goedertierenheid onzes Gods wordt geschonken. Verder toonde Spr. aan dat het in onze dagen niet aan verpleegkracht ontbrak, hoedat Rome in 't werk der barmhartigheid zelfs vooraan stond, maar wat zal de Roomsche zuster zeggen tot den kranke die vol zielstrijd is? de zuster der neutrale stichting, wat zal zij spreken over den ernst der ziel ook de algemeen Christelijke verzorging is niet bevredigend, daar alles zoo vaag, zoo licht wordt besproken, waar het hart koud bij blijft, neen ons Geref. volk wil ook Gere formeerde behandeling en verpleging. Spr. achtte het zeer in 't belang voor Vlissingen en Middelburg dat we nu reeds een vaste verpleegzuster hadden die de geoefendheid en bekwaamheid daarvoor bezat, dan kon die b. v. des voormiddags te Middelburg werkzaam ziju en des na middags te VlissmgeD, of omgekeerd. Aan znlk een ernstige en degelijk mèdisch ge vormde zuster hebben wij behoefte. Salem is in aanvankelrjken bloei die daarvoor arbeidten ook daagt er hope dat er zal worden overgegaan tot het stichten van een Christelijk Volks-Sanatorium voor long lijders daar zulke dikwijls in grooten getale wegsterven. Voor zulke kranken schijnt geen kruid gewasseD, vroeger zond men dezulken veel naar Zwitserland, maar ook dit baarde teleurstelling, men kwam meer en meer tot de overtuiging dat onder het klimaat dat ze gewoon waren, ze het best konden worden verpleegd, en do Heere ons hierin onderwijst wat de wereld ons voor deed in 't behandelen dier ongelukkigen doch met de bestaande neutrale kunnen en mogen wij niet volstaan, daarin is ook alleen maar neutrale lectuur, die zielskwelling

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1