jtenhestedituj. Dwarsliggers en Wisseltiout, aan te besteden: UIT DE PERS. een Ouderwijzer Openbare Yerkooping. verkoopen Openbare Verkoopiiig', partij AFBRAAK, 330 KAVELS, Na de staking. Gemengde Berichten. EEN HANDKNECHT benoodigd, bij J. MARINISSEN, Noord- weg, Middelburg. Door teleurstelling met Mei een Handknecht benoodigd, bij JOHs. LOUWERSE, Oostkapelle. Met Mei flfln p MTTirT^ Predikbeurten Ger. Kerk/] Wegens uitbreiding wordt aan de School voor Chr. Volksonderwijs te YYEMELDINGE gevraagd voor de middelklassen. Salaris /'550. Zaterdags vrij. Brieven met volledige inlichtingen aan bet H. d. S. C. VAN DIJL. TE KOOP 800 bossen HAVERSTROO en 400 bossen TARWESTROO, bij A. KLAASSE, Nieuwland. WOENSDAG 11 FEBRUARI 1903, 2 geschilderde Kabinetten, Linnen kast, 3 Pluimbedden met toebe- hooren, (zoo goed als nieuw), 2 Kachels, Stoelen, Tafels, Spiegels, 2 Naaimachines waaronder een trap, 3 Kleerkisten, 2 Regulateur- klokken, 2 Wekkers, 2 Hang lampen Arbeidersgereedschap eenige Vrouwenkleeren, Glas- en Aardewerk, enz. gouden Stukken, Bloedkoralen met gouden Sloten, Koralen met zil veren Sloten, gouden Onderspelden. ten overstaan van den Notaris J. DE VOS, op Donderdag 12 Februari 1903, 's middags half één ure, aan de Nieuwe Haven, dicht bij bet Badhuis te Middelburg, van w. o. Planken, Delen, Steenen, Ribben, Latten, Ramen en Deuren, met en zon der Kozijnen, Balken, enz. en 't geen meer is te bezichtigen op den morgen vóór den verkoop. Het BESTUUR der Vereeniging voor Christelijk Onderwijs te Oud- Vosse- meer zal op DONDERDAG 12 FEBR. 1903, des namiddags te 2 uren, trachten het houwen van een SCHOOL met drie lokalen en een On derwijzerswoning niet bijbe- hoorende werken. Aanwijzing op den dag van besteding des morgens te 10 uren. Inlichtingen te bekomen bij den heer W. STERK te S c h o r e (alléén voor aannemers van Oud-Vossemeer). De Deurwaarder KOULON, te Mid delburg, zal ten verzoeke van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen om contant geld, VERKOOPEN te MIDDELBURG, op Vrijdag 20 Februari 1903, des voormiddags te tien uur precies, in het Café en Hotel „De Zeeuw", aan de Stationsbrug. Inlichtingen te bekomen bij den heer R. H. DE KONING, Opzichter van den Dienst van Weg en Werken, te Vlis singen, en ten kantore van genoemden Deurwaarder. De Amsterdammer (radicaal) maar die zal ook wel zoo hard niet roepen. Terwijl eindelijk Eet Volk na een uit eenzetting der feiten geljjk zij ze zag, verklaart hoegenaamd geen schuld te vin den in deze ministers. Nu moeten wij eerlijk zeggen, letten wij op de argumenten der verschillende be oordeelaars, dat wij het verst van Eet Volk afstaan. Haar pluimpje streelt niet, maar doet een koude rilling over u gaan. IJskoud vertelt zij dat de regeering met de zaak niets te maken had, dewijl niet zij maar de directie de chef der Staats spoorwegen is. Indien derhalve de minister afstand ge daan had van zjjn wettelijke macht, dan is hij daarvoor te prijzen; hij heeft daar door het spoorwegpersoneel gelegenheid verschaft die weggeworpen macht op te rapen en zich toe te eigenen. Dan hooren wij nog liever het opspelen van de oud-liberalen. Wjj zijn niet bevreesd dat de ontmoe ting tusschen de beschuldigers en be schuldigden" tegenvallen zal. Toch steunen wij den aandrang dezer laatsten opdat het volle licht valle over de catastrophe, die aan de jaren vóór 1789 herinnert, en het middel worde ge vonden om een herhaling er van te voor komen. „Jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman, den aanvoerder der reaktie in Nederland, een aristokraat in merg en been, die het ten onder houden der aibeidende klasse tot rechtsbeginsel heeft weten te ver heffen De man die aldus lastert, is mr. Troelstra in zijn „Op den Uitkijk" in Eet Volk van 6 Febr. m Op onze vraag aan de Itliddelb. Crt. om vermelding der tegenspraak in zake de quaestie Zuid-Beijerland zendt zij ons haar no. van 29 Jan. waaruit blijkt dat dit reeds door haar is geschied. Wij zagen dit over het hoofd. Hare onderstelling echter dat wij onze tegenspraak uit de N. Nijkerksche Courant hadden is onjuist. Wij wonnen onze in- formatiën in te Zuid-Beijerland. Nog maken wij melding van een on juistheid in het bericht omtrent de ver gunning aan het comité voor den aanleg en de exploitatie der stoomtram Middel burgVlissingenDomburg verleend tot het leggen van een ljjntje. Wij deelden op gezag van een ander blad mee dat hierdoor ook personenvervoer werd mogelijk gemaakt. De Midi. Crt. bevatte echter reeds voeger de mededeeling dat hier alleen sprake is van goederen ter- wjjl wat Vlissingen betreft, voorloopig ver gunning is verkregen om met de tramwagens te komen op het spoorwegemplacement en daar passagiers en bagage op te nemen en af te zetten. Er hebben zich bij deze staking drie nieuwigheden voorgedaan. Vooreerst, dat een patroon, hij wien sta king is, niet alleen niet door zijn werklieden of hun plaatsvervangers, maar ook niet door anderen mag bediend worden. Zijn goederen mogen niet vervoerd worden. Straks zal hij de Stand, wees er op niet niet mogen telegrafeeren, telefoneeren, brieven verzen den enz. In de tweede plaats, dat publieke verkeers middelen het voorwerp van staking zijn ge worden, zoodat de schade, die de beide partjjen der staking (werkgever en werk nemer) beloopen, in het niet verzinkt bij de onnoemelijke schade, die derden, het ge- heele publiek uit alle rangen en standen, beloopen. Dit is de ratio voor wettelijk ingrijpen. De publieke verkeersmiddelen, met name de spoorwegen, staan onder Staats controle men zie slechts de uitvoerige de batten bij de jaarlijksehe begrooting. Tot nog toe beteekende dit, dat de spoorweg ondernemer onder controle stond. Wanneer de gezagspositie daar wisselt, moet hetzelfde gebeuren met het spoorwegpersoneel. Een derde nieuwigheid, waarop nog niet zoozeer de aandacht viel, omdat zo slechts een oogenblik om den hoek kwam gluren en nog niet tot practische uiting kwam, is dat bij zulk een staking %elfs die derden niet door anderen mogen geholpen worden. Toen Zaterdagavond de nachtboot met passagiers van Amsterdam naar Rotterdam vertrok, trachtten de stakers het scheepsvolk over te halen, het werk neer te leggen. Onder de Amsterdamsche koetsiers (die later om een andere reden staakten) gingen stemmen op, geen vrachtjes buiten Amsterdam meer aan te nemen, omdat deze rjjtuigen in de plaats der sporen reden. In beide gevallen is vooralsnog de poging mislukt. Het scheeps volk en de koetsoers weigerden. (In de nachtboot zaten trouwens socialisten, die 's Zondags te Rotterdam op een meeting moesten spreken 1) Maar uit deze beide incidenten ziet men, naar welken nieuwen stap het heengaat. Het publiek, dat geheel buiten de staking staat en louter dupe is, mag zich niet eens meer, zoo goed en zoo 't kwaad als 't gaat, van noodmiddelen voorzien. Alwat nu nog als palliatieven dienst deed, nachtschuiten, rijtuigen, hel boordevol geladen »Delftsche bootje", t zal bjj een volgende gelegenheid ook moeten staken. De chauffeurs der auto mobielen zullen moeten weigeren. Onnoodig te zeggen, dat op deze wpzo elke staking, hoe klein en onbeduidend en van louter locaal belang ook, de kiem in zich bevat van de tot dusver alleen door anarchisten verdedigde algemeene werkstaking. Zouden de socialisten, bij wie nog een greintje gezond verstand zit, zelf het on houdbare niet inzien Tegen deze week zijn op Walcheren, met 't oog op de aanstaande Kamerverkie zing, een reeks spreekbeurten van Amster damsche sociaal-democraten aangekondigd. Zaterdag merkte ons iemand op, dat ze er nu wel tezamen in een Jan-Plezier zouden heenrijden. Maar zelfs dit zou verboden zijn, wanneer de nieuwste aller werkstakings- uitwassen ingang had gevonden(Nederl.j Onbillijk. Een sociaal democratisch lid van den Ilaarlemschen gemeenteraad het is na de staking pas bekend geworden kwam Zaterdag (volgens de O. H. C.) toen de staking aan de veemen te Amster dam in vollen gang was de man is tevens koopman bij zijn meelleverancier vragen waarom zijn meel niet afkwam. De ander antwoorddehet is uw schuld en van je paitijgenooten dat je je meel Diet kunt krijgen, want ze willen in Amsterdam de schuit Diet laten gaan. Hierop zei het raadslid dat hij dan wel een volgbriefje zou schrijven om die schuit met meel er in voor hem los te laten. Het volgbriefje is evenwel niet noodig geweest, want de schuit, kwam al. Terecht wordt gevraagd of met 't schrij ven van dat volgbriefje dat sociaal demo cratische raadslid wel zou hebben gehan deld naar sociaal democratische beginselen. Onhebbelijk. Maandagmorgen verwij derde, zegt het Hand., in een der hoofd plaatsen de stationschef twee politiek gekleede personen van de rails en zeide hun op de perrons te gaan. Hij kende de menscheu niet. Denzelfden middag nog ontving hij een officieel schrijven uit Am sterdam, van wege de Federatie der Tran sportarbeiders onder meer geteekend door Petter, waarin hem werd aangezegd dat hij voortaan beleefder had op te treden tegen bestuursleden der organisatie, wijl anders een klacht zou ingediend worden bij de directie der Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. Akelig. In de N. R. Crt. leest men Heeft de geheele wereld kunnen aanschou wen dat er Zaterdag en Zondag een ware anarchie in ons land heerschte, droevig is het te lezen dat de stationschef van Haar lem aan het Kamerlid Hugenholtz permissie ging vragen om den trein te laten vertrek ken. Ik beschouwde tot heden een stations chef altijd als een kapitein van een schip. Van decentralisatie van gezag kan daar geen sprake zijn; daarom was het beter geweest als de chef den heer Hugenholtz eenvoudig verzocht had zich van het perron te ver wijderen. Bedenkelijk. Do volgende motie is toe gezonden aan »Het Volk" »Het hoofdbestuur van den Bond van Miliciens en Oud-Miliciens, in vergadering bijeen op Maandag 2 Februari 1903, ge hoord het gunstig vei loop van den strijd der transport-, veem- en spoorarbeiders, spreekt ten volle zijn blijdschap hierover uit, verklaart met nadruk dat bij een even tueel geval de stiijdende arbeiders ook op het solidariteitsgevoel der miliciens en oud-miliciens kunnen rekenen, en zal tevens alle mogelijke pogingen in het werk stellen om bovengenoemd doel te bereiken." Ontzettend. De macht bij het perso neel Moet dat niet vervolgd worden Zaterdag is te Zwolle een stuk van een trein blijven staan wijl zich daarin militairen bevonden En Zondag, dus toen do staking reeds geëindigd was, werd de dienst aan het station Amersfoort slechts hervat onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de aldaar geposteerde militairen zouden inrukken, en aan die voorwaarde werd onmiddellijk voldaan Voortgezette Revolutie. De Neder- landsche vereeDiging van spoor- en tram wegpersoneel heeft in het jongste nummer van haar orgaan aan haar afdeelingen de „meest nauwgezette voorzorgsmaatregelen" aanbevolen teneinde in staat te zijn op het eerste „bestuursbevel" onmiddellijk opnieuw te staken. Dit geldt in de eerste plaats Den Haagterwjjl de personeelen HaarlemRotterdam en GoudaDen Haag zich geroed moeten houden op de eerste „aanmaning" naar Den Haag te vertrekken. Deze „maatregelen dienen om te „voor komen, dat de Volksvertegenwoordiging een wet aanneemt, waarbjj „ons" het recht tot staken wordt ontnomen". Men wachte de «geheime instructie" af en doe niets zonder »order" van het, hoofd bestuur. Men lette hierbjj op de aangehaalde woorden. Of deze bazen hun volkje ook onder tucht hebben Moge de regeering in staat zijn deze beweging het hoofd te bieden niet opdat onrecht, zoo het er is, bestendigd woide maar opdat aan dit stakers-interregnum spoedig een einde kome. Wij bidden haar wijsheid en kracht toe. Niet het minst aan H. M. onze Koningin, maar ook den ministers en den burgemeester van Amsterdam, gelijk professor Fabius dit deed in de jongste gemeenteraadsvergade ring in de hoofdstad. De staking. De Standaard beantwoordt de vraag: wat had de minister van waterstaat kunnen doen. Allereerst wordt opgemerkt dat het Handels blad en de Nieuwe Courant thans het voor beeld volgen van de Fransche gewoonte om na een publieke calamiteit een der ministers tot zondebok te maken. Daarom wordt nu eerst nagegaan, of aan den minister van waterstaat een middel ten dienste stond om in weerwil van de algemeene staking, den dienst te verzekeren, en ot dit middel ge bruikt kon worden. Het on gewaarmerkte persbericht over de conferentie op het departement kan over zoo'n teedere zaak geen grondslag tot oordeelen zijn. Nu heelt de N- C. de middelen aangegeven die den minister van watei staat ten dienste stonden. Wij laten die hier volgen, met de opmer kingen van de Std. daarachter lo. „De regeering had aan de directie de verzekering kunnen, neen, moeten geven van haar rechtstreekschen steun". Dit zegt natuurlijk minder dan niets zegt de Std. Aan een verzekering van steun had de directie niets, zoo die steun toch uitbleef. Do vraag is dus maarWelke «recht- streeksche steun" kon de minister van water staat verstrekken. 20. «De regeering had in de behoefte aan personeel, voor zoover dat in haar macht lag (en het lag voor een deel in haar macht) onmiddellijk moeten voorzien." In hoofdzaak volkomen juistzegt het blad maar ook dit brengt ons geen stap verder, tenzij we vernemen mogen, voor welk deel het in de macht der regee ring lag, om onmiddellijk in de behoefte aan personeel te voorzien. Hierover nu poogt de redactie licht te ontsteken in het derde punt 30. «De regeering had de lichtingen onder de wapenen kunnen roepen, waartoe velen van het spoorwegpersoneel behooren, en hun als militairen gelasten in den dienst te voorzien." Dit is dus het eerste middel, dat aan de hand wordt gedaan. Do Std. vraagt der halve mocht, kon de regeering alzoo han delen En zij antwoordtHierover zegt de redactie geen woord. Ze poneert het eenvoudig, en motiveert het alleen met het voorbeeld van Italië. Zal dit eenig argu ment hout snijden, dan zou eerst te be wijzen zijn, dat de wet ten deze aan gene zijde der Alpen identiek is met de onze. We vragen daarom, dat de N. Cour. be wijs levere voor dit haar beweren. Bewijs voor het beweren: lo. dat de regeering op een oogenblik dat zich nog nergens verzet tegen het publiek gezag had geopenbaard, de lichtingen kon op roepen en 2o. dat do regeering het recht en de bevoegdheid bezat, om een opgeko men milicion, tegen zijn zin en wil, buiten staat van oorlog of beleg, te gelasten den dienst op een spoortrein waai te nemen voor niet-militaire diensten. Tot tijd en wijle dit bewijs geleverd is, ontkennen wjj, dat de regeering hiertoe bevoegd was. Stel nu, de regeering had toch zulk een last uitgevaardigd, en de opgeroepenen hadden geweigerd, dan gevoelt men toch hoe men de staking tot in het leger had overgebracht, en hiermede een precedent in het leven geroepen had van uiterst ge vaarlijke natuur. Wat doet de redactie nu verder aan de hand? 40. „De regeering had van haar wettelijke bevoegdheid gebruik kunnen maken om te „beslissen", wat „tot behoorlijke uitoefening van den dienst behoort gedaan te worden."" Hier wordt art. 13 van de spoor wet on juist geciteerd. Volgens dat artikel heeft de regeering eerst dan recht om te beslis sen, zoo de raad van toezicht aan de di rectie schriftelijk kennis heeft gegeven hoe zij handelen moet, en indien die „directie daaraan geen behoorlijk gevolg geeft." Dit geval nu deed zich niet voor. De raad van toezicht had geen maatregelen voorgeschreven, en van weigering van de directie, om daaraan gevolg te geven, was alzoo geen sprake. Derhalve kon de minister niet „be slissen". Men kan dus wel zeggenDe raad van toezicht had maatregelen moeten voorschrij ven; maar in geen geval dat de minister in verzuim bleef door iets niet te doeD, wat hij niet doen kon. Ook dat middel bestond alzoo voor den minister alleen in de verbeelding van de redactie der N. Courant. Blijft alzoo alleen het 5e punt. 50. «De regeering had met haar gezag hebbend woord bemiddeling of scheidsrech terlijke uitspraak kunnen aanbieden, onder vootwaarde dat in afwachting de dienst zou hervat worden." Hier voegt een risum teneatia(Lacht niet Verbeeld u, het spoorwegpersoneel zou regeeriDgsbemiddeling hebben aangenomen, onder beding dat de dienst onderwijl zou hervat worden. Zelfs indien een loonquaestie in geding ware geweest, zou het zeer te bezien heb- hen gestaan, of de machinisten c. s. dit beding zouden aanvaard hebben. Maar in geen geval bestond hierop schijn van uit zicht, nu het juist de vraag gold, of voor vervoer gereedstaande waggons zouden mogen afrijden of niet. Hier zou hervat ting van den dienst in afwachting van arbitrage, kortweg absoluut toegeven zjjn geweest. We verstaan dan ook niet, hoe de N. Cour. de onnadenkendheid kon begaan, om zoo iets ook maar neer te schrijven. Hier komt bij, dat een Kabinet, dat een maal zulk een bemiddeling aanbood, en daarbij juist door de werkgevers in den steek werd gelaten, allerminst door de N. Courant tot het willens en wetens zoeken van een tweede échec geprikkeld mag worden. Feitelijk komt heel de breede lijst van de N. Cour. dus neer op één, zegge één middelhet oproepen van de lichtingen en het gelasten aan de miliciens om spoordienst te verrichtenvoor het bestaan van welk middel we het begin van een bewijs nog wachtende zijn. Als dus de redactie ook zoo los-weg uitroept: Kortom, er was slechts een keus te doen, dan zal ze of deze woorden moeten terugnemen, of ten minste twee middelen moeten aangeven, waai toe de regeering èn volgens de wet bevoegd was, èa waarvan redelijkerwijs eenig resultaat te wachten stond. Immers doet ze dit niet, dan heeft ze op hoogst onvoorzichtige wijze harerzijds, hangende de oplossing van een zeer ernstig vraagstuk, het gezag verzwakt. Volkomen geven we toe, dat het Kabinet, zoo het over middelen beschikte, om bij zulk een stoornis in de communicatie, deze te herstellen, door deze middelen onge bruikt te laten, op zeer ernstige wijze in verzuim zou zijn te stellen. Maar het politiek en zedelijk recht bezit een iedactie tot zulk een in verzuimstel- ling dan eerst, als ze op overtuigende wijze vooraf heeft aangetoond, dat zoodanige middelen aanwezig waren, en dat de regee ring, gebonden als ze is aan wet en grond wet, ze mocht gebruiken. Rilland. Met de eerste werkzaamheden aan den nieuwen polder is men begonnen. De heer-Overbeeke, Damespolder, heeft van den aannemer het plaatsen van een 30 tal keeten aangenomen, waarvan er reeds een viertal staan. De chr. zangvereeniging»God is mijn Lied" te Serooskerke (W.), gaf Woensdagavond in het Kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente aldaar, haar vijfde jaarlijksehe uitvoering. Het talrijk opge komen publiek werd vergast op een tiental zangnummers, waarvan de uitvoering der vereeniging en haren directeur, den heer P. H. Broerse, zeer tot eere strekt. Het orgel-, piano- en fluitspel, dat de zang nummers afwisselde, viel evenals de zang, zeor in den smaak van hot publiek, hetwelk herhaaldelijk door een krachtig applaus zijn instemming te kennen gaf. De samen komst werd geopend en gesloten door ds. Waardenburg, die de vereeniging en haren directeur een welverdienden lof toebracht en die tevens voor de toekomst der ver eeniging zijn beste wenschen uitsprak, haar tevens bij de gemeente aanbevelende. Hel bericht uit Hulst als zou daar een knaapje door den stoomtram gedood zijn, blijkt onjuist geweest te zijn. Wolfertsdijk. Donderdagmiddag heb ben bij de winkelierster B. aan den molen weg twee jongens uit Middelburg van IC jaren oud, ventende met postpapiei, het raam opgeschoven en sinaasappelen ontvreemd. Gestoord werden zij door de politie, die hen op heetordaad betrapte, anders was misschien meer van hun gading geweest. Tegen beiden is procesverbaal opgemaakt. Verdere Gemengde Berichten in het Bijvoegsel. Heden overleed tot onze diepe droef heid mijn geliefde Echtgenoot en der kinderen zorgdragende Vader, JAN PIETER ALLAART, in den ouderdom van 46 jaar en 11 maanden. De wetenschap, dat Hij inging in de vreugde Zijns Heeren, is ons eene groote troost in deze zware beproeving. Uit aller naam, Wed. J. P. ALLAART—Steketee en Kinderen. Baarland, 1 Februari 1903. V Voor de vele bewijzen van innige deelneming, ontvangen bij het overlijden van onzen zoo dierbaren echtgenoot en vader, den heer JAN MOL, betuigen wij onzen hartelijken dank. Wed. JAN MOL—Hoffius en Familie. 's-Gravenpolder, 2 Febr. 1903. De ondergeteekende brengt bij deze zijn hartelijken dank aan de kiezers van Noord en Zuid-Beveland, voor het in hem gestelde vertrouwen bij zijne ver kiezing tot lid der Provinciale Staten van Zeeland, alsmede voor de talrijke blijken van belangstelling bij die gelegen heid ontvangen. D. MULDER. Qvezande, 5 Februari 1903. Zondag 8 Februari Voorm. half 10uur: Ds. R. J. v. d. Veen. Nam. 2 uur: idem. H. C. Z. 28. Avond 6 uur: Lezing. Do deurwaarder HOLLMANN te Goes zal op des voormiddags om 11 uur, ten verzoeke van dhrn. Janus de Hamer en Hub1, de Hamer, bij het huis van dhr. Jan de Boe, te Erabbendijke, benevens: Bezichtiging vier dagen vóór den dag van verkooping op bet terrein van het Station te Middelburg.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 2