jtenhestedituj.
Dwarsliggers en Wisseltiout,
aan te besteden:
UIT DE PERS.
een Ouderwijzer
Openbare Yerkooping.
verkoopen
Openbare Verkoopiiig',
partij AFBRAAK,
330 KAVELS,
Na de staking.
Gemengde Berichten.
EEN HANDKNECHT
benoodigd, bij J. MARINISSEN, Noord-
weg, Middelburg.
Door teleurstelling met Mei
een Handknecht
benoodigd, bij JOHs. LOUWERSE,
Oostkapelle.
Met Mei
flfln p MTTirT^
Predikbeurten Ger. Kerk/]
Wegens uitbreiding wordt aan de
School voor Chr. Volksonderwijs te
YYEMELDINGE gevraagd
voor de middelklassen. Salaris /'550.
Zaterdags vrij. Brieven met volledige
inlichtingen aan bet
H. d. S.
C. VAN DIJL.
TE KOOP
800 bossen HAVERSTROO en 400
bossen TARWESTROO, bij
A. KLAASSE, Nieuwland.
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1903,
2 geschilderde Kabinetten, Linnen
kast, 3 Pluimbedden met toebe-
hooren, (zoo goed als nieuw), 2
Kachels, Stoelen, Tafels, Spiegels,
2 Naaimachines waaronder een
trap, 3 Kleerkisten, 2 Regulateur-
klokken, 2 Wekkers, 2 Hang
lampen Arbeidersgereedschap
eenige Vrouwenkleeren, Glas- en
Aardewerk, enz.
gouden Stukken, Bloedkoralen met
gouden Sloten, Koralen met zil
veren Sloten, gouden Onderspelden.
ten overstaan van den Notaris J. DE
VOS, op Donderdag 12 Februari
1903, 's middags half één ure, aan de
Nieuwe Haven, dicht bij bet Badhuis
te Middelburg, van
w. o. Planken, Delen, Steenen, Ribben,
Latten, Ramen en Deuren, met en zon
der Kozijnen, Balken, enz. en 't geen
meer is te bezichtigen op den morgen
vóór den verkoop.
Het BESTUUR der Vereeniging voor
Christelijk Onderwijs te Oud- Vosse-
meer zal op
DONDERDAG 12 FEBR. 1903,
des namiddags te 2 uren, trachten
het houwen van een SCHOOL
met drie lokalen en een On
derwijzerswoning niet bijbe-
hoorende werken.
Aanwijzing op den dag van besteding
des morgens te 10 uren.
Inlichtingen te bekomen bij den heer
W. STERK te S c h o r e (alléén voor
aannemers van Oud-Vossemeer).
De Deurwaarder KOULON, te Mid
delburg, zal ten verzoeke van de
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen
om contant geld,
VERKOOPEN
te MIDDELBURG, op
Vrijdag 20 Februari 1903,
des voormiddags te tien uur precies,
in het Café en Hotel „De Zeeuw", aan
de Stationsbrug.
Inlichtingen te bekomen bij den heer
R. H. DE KONING, Opzichter van den
Dienst van Weg en Werken, te Vlis
singen, en ten kantore van genoemden
Deurwaarder.
De Amsterdammer (radicaal) maar die
zal ook wel zoo hard niet roepen.
Terwijl eindelijk Eet Volk na een uit
eenzetting der feiten geljjk zij ze zag,
verklaart hoegenaamd geen schuld te vin
den in deze ministers.
Nu moeten wij eerlijk zeggen, letten wij
op de argumenten der verschillende be
oordeelaars, dat wij het verst van Eet
Volk afstaan.
Haar pluimpje streelt niet, maar doet
een koude rilling over u gaan.
IJskoud vertelt zij dat de regeering met
de zaak niets te maken had, dewijl niet
zij maar de directie de chef der Staats
spoorwegen is.
Indien derhalve de minister afstand ge
daan had van zjjn wettelijke macht, dan
is hij daarvoor te prijzen; hij heeft daar
door het spoorwegpersoneel gelegenheid
verschaft die weggeworpen macht op te
rapen en zich toe te eigenen.
Dan hooren wij nog liever het opspelen
van de oud-liberalen.
Wjj zijn niet bevreesd dat de ontmoe
ting tusschen de beschuldigers en be
schuldigden" tegenvallen zal.
Toch steunen wij den aandrang dezer
laatsten opdat het volle licht valle over
de catastrophe, die aan de jaren vóór
1789 herinnert, en het middel worde ge
vonden om een herhaling er van te voor
komen.
„Jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman,
den aanvoerder der reaktie in Nederland,
een aristokraat in merg en been, die het
ten onder houden der aibeidende klasse
tot rechtsbeginsel heeft weten te ver
heffen
De man die aldus lastert, is mr. Troelstra
in zijn „Op den Uitkijk" in Eet Volk van
6 Febr.
m
Op onze vraag aan de Itliddelb. Crt. om
vermelding der tegenspraak in zake de
quaestie Zuid-Beijerland zendt zij ons haar
no. van 29 Jan. waaruit blijkt dat dit
reeds door haar is geschied.
Wij zagen dit over het hoofd.
Hare onderstelling echter dat wij onze
tegenspraak uit de N. Nijkerksche Courant
hadden is onjuist. Wij wonnen onze in-
formatiën in te Zuid-Beijerland.
Nog maken wij melding van een on
juistheid in het bericht omtrent de ver
gunning aan het comité voor den aanleg
en de exploitatie der stoomtram Middel
burgVlissingenDomburg verleend tot
het leggen van een ljjntje.
Wij deelden op gezag van een ander
blad mee dat hierdoor ook personenvervoer
werd mogelijk gemaakt. De Midi. Crt.
bevatte echter reeds voeger de mededeeling
dat hier alleen sprake is van goederen ter-
wjjl wat Vlissingen betreft, voorloopig ver
gunning is verkregen om met de tramwagens
te komen op het spoorwegemplacement en
daar passagiers en bagage op te nemen
en af te zetten.
Er hebben zich bij deze staking drie
nieuwigheden voorgedaan.
Vooreerst, dat een patroon, hij wien sta
king is, niet alleen niet door zijn werklieden
of hun plaatsvervangers, maar ook niet door
anderen mag bediend worden. Zijn goederen
mogen niet vervoerd worden. Straks zal
hij de Stand, wees er op niet niet mogen
telegrafeeren, telefoneeren, brieven verzen
den enz.
In de tweede plaats, dat publieke verkeers
middelen het voorwerp van staking zijn ge
worden, zoodat de schade, die de beide
partjjen der staking (werkgever en werk
nemer) beloopen, in het niet verzinkt bij
de onnoemelijke schade, die derden, het ge-
heele publiek uit alle rangen en standen,
beloopen. Dit is de ratio voor wettelijk
ingrijpen. De publieke verkeersmiddelen,
met name de spoorwegen, staan onder Staats
controle men zie slechts de uitvoerige de
batten bij de jaarlijksehe begrooting. Tot
nog toe beteekende dit, dat de spoorweg
ondernemer onder controle stond. Wanneer
de gezagspositie daar wisselt, moet hetzelfde
gebeuren met het spoorwegpersoneel.
Een derde nieuwigheid, waarop nog niet
zoozeer de aandacht viel, omdat zo slechts
een oogenblik om den hoek kwam gluren
en nog niet tot practische uiting kwam, is
dat bij zulk een staking %elfs die derden niet
door anderen mogen geholpen worden. Toen
Zaterdagavond de nachtboot met passagiers
van Amsterdam naar Rotterdam vertrok,
trachtten de stakers het scheepsvolk over
te halen, het werk neer te leggen. Onder
de Amsterdamsche koetsiers (die later om
een andere reden staakten) gingen stemmen
op, geen vrachtjes buiten Amsterdam meer
aan te nemen, omdat deze rjjtuigen in de
plaats der sporen reden. In beide gevallen
is vooralsnog de poging mislukt. Het scheeps
volk en de koetsoers weigerden. (In de
nachtboot zaten trouwens socialisten, die
's Zondags te Rotterdam op een meeting
moesten spreken 1)
Maar uit deze beide incidenten ziet men,
naar welken nieuwen stap het heengaat.
Het publiek, dat geheel buiten de staking
staat en louter dupe is, mag zich niet eens
meer, zoo goed en zoo 't kwaad als 't gaat,
van noodmiddelen voorzien. Alwat nu nog
als palliatieven dienst deed, nachtschuiten,
rijtuigen, hel boordevol geladen »Delftsche
bootje", t zal bjj een volgende gelegenheid
ook moeten staken. De chauffeurs der auto
mobielen zullen moeten weigeren.
Onnoodig te zeggen, dat op deze wpzo
elke staking, hoe klein en onbeduidend en
van louter locaal belang ook, de kiem in
zich bevat van de tot dusver alleen door
anarchisten verdedigde algemeene werkstaking.
Zouden de socialisten, bij wie nog een
greintje gezond verstand zit, zelf het on
houdbare niet inzien
Tegen deze week zijn op Walcheren,
met 't oog op de aanstaande Kamerverkie
zing, een reeks spreekbeurten van Amster
damsche sociaal-democraten aangekondigd.
Zaterdag merkte ons iemand op, dat ze er
nu wel tezamen in een Jan-Plezier zouden
heenrijden. Maar zelfs dit zou verboden
zijn, wanneer de nieuwste aller werkstakings-
uitwassen ingang had gevonden(Nederl.j
Onbillijk. Een sociaal democratisch lid
van den Ilaarlemschen gemeenteraad
het is na de staking pas bekend geworden
kwam Zaterdag (volgens de O. H. C.)
toen de staking aan de veemen te Amster
dam in vollen gang was de man is tevens
koopman bij zijn meelleverancier vragen
waarom zijn meel niet afkwam. De ander
antwoorddehet is uw schuld en van je
paitijgenooten dat je je meel Diet kunt
krijgen, want ze willen in Amsterdam de
schuit Diet laten gaan. Hierop zei het
raadslid dat hij dan wel een volgbriefje
zou schrijven om die schuit met meel er
in voor hem los te laten. Het volgbriefje
is evenwel niet noodig geweest, want de
schuit, kwam al.
Terecht wordt gevraagd of met 't schrij
ven van dat volgbriefje dat sociaal demo
cratische raadslid wel zou hebben gehan
deld naar sociaal democratische beginselen.
Onhebbelijk. Maandagmorgen verwij
derde, zegt het Hand., in een der hoofd
plaatsen de stationschef twee politiek
gekleede personen van de rails en zeide
hun op de perrons te gaan. Hij kende de
menscheu niet. Denzelfden middag nog
ontving hij een officieel schrijven uit Am
sterdam, van wege de Federatie der Tran
sportarbeiders onder meer geteekend door
Petter, waarin hem werd aangezegd dat
hij voortaan beleefder had op te treden
tegen bestuursleden der organisatie, wijl
anders een klacht zou ingediend worden
bij de directie der Hollandsche IJzeren
Spoorwegmaatschappij.
Akelig. In de N. R. Crt. leest men
Heeft de geheele wereld kunnen aanschou
wen dat er Zaterdag en Zondag een ware
anarchie in ons land heerschte, droevig is
het te lezen dat de stationschef van Haar
lem aan het Kamerlid Hugenholtz permissie
ging vragen om den trein te laten vertrek
ken. Ik beschouwde tot heden een stations
chef altijd als een kapitein van een schip.
Van decentralisatie van gezag kan daar geen
sprake zijn; daarom was het beter geweest
als de chef den heer Hugenholtz eenvoudig
verzocht had zich van het perron te ver
wijderen.
Bedenkelijk. Do volgende motie is toe
gezonden aan »Het Volk"
»Het hoofdbestuur van den Bond van
Miliciens en Oud-Miliciens, in vergadering
bijeen op Maandag 2 Februari 1903, ge
hoord het gunstig vei loop van den strijd
der transport-, veem- en spoorarbeiders,
spreekt ten volle zijn blijdschap hierover
uit, verklaart met nadruk dat bij een even
tueel geval de stiijdende arbeiders ook op
het solidariteitsgevoel der miliciens en
oud-miliciens kunnen rekenen, en zal tevens
alle mogelijke pogingen in het werk stellen
om bovengenoemd doel te bereiken."
Ontzettend. De macht bij het perso
neel Moet dat niet vervolgd worden
Zaterdag is te Zwolle een stuk van een
trein blijven staan wijl zich daarin militairen
bevonden En Zondag, dus toen do staking
reeds geëindigd was, werd de dienst aan
het station Amersfoort slechts hervat onder
de uitdrukkelijke voorwaarde dat de aldaar
geposteerde militairen zouden inrukken, en
aan die voorwaarde werd onmiddellijk voldaan
Voortgezette Revolutie. De Neder-
landsche vereeDiging van spoor- en tram
wegpersoneel heeft in het jongste nummer
van haar orgaan aan haar afdeelingen de
„meest nauwgezette voorzorgsmaatregelen"
aanbevolen teneinde in staat te zijn op
het eerste „bestuursbevel" onmiddellijk
opnieuw te staken. Dit geldt in de eerste
plaats Den Haagterwjjl de personeelen
HaarlemRotterdam en GoudaDen Haag
zich geroed moeten houden op de eerste
„aanmaning" naar Den Haag te vertrekken.
Deze „maatregelen dienen om te „voor
komen, dat de Volksvertegenwoordiging
een wet aanneemt, waarbjj „ons" het recht
tot staken wordt ontnomen".
Men wachte de «geheime instructie" af
en doe niets zonder »order" van het, hoofd
bestuur.
Men lette hierbjj op de aangehaalde
woorden. Of deze bazen hun volkje ook
onder tucht hebben
Moge de regeering in staat zijn deze
beweging het hoofd te bieden niet opdat
onrecht, zoo het er is, bestendigd woide
maar opdat aan dit stakers-interregnum
spoedig een einde kome.
Wij bidden haar wijsheid en kracht toe.
Niet het minst aan H. M. onze Koningin,
maar ook den ministers en den burgemeester
van Amsterdam, gelijk professor Fabius dit
deed in de jongste gemeenteraadsvergade
ring in de hoofdstad.
De staking.
De Standaard beantwoordt de vraag: wat
had de minister van waterstaat kunnen doen.
Allereerst wordt opgemerkt dat het Handels
blad en de Nieuwe Courant thans het voor
beeld volgen van de Fransche gewoonte om
na een publieke calamiteit een der ministers
tot zondebok te maken. Daarom wordt nu
eerst nagegaan, of aan den minister van
waterstaat een middel ten dienste stond om
in weerwil van de algemeene staking, den
dienst te verzekeren, en ot dit middel ge
bruikt kon worden. Het on gewaarmerkte
persbericht over de conferentie op het
departement kan over zoo'n teedere zaak
geen grondslag tot oordeelen zijn. Nu heelt
de N- C. de middelen aangegeven die den
minister van watei staat ten dienste stonden.
Wij laten die hier volgen, met de opmer
kingen van de Std. daarachter
lo. „De regeering had aan de directie de
verzekering kunnen, neen, moeten geven van
haar rechtstreekschen steun".
Dit zegt natuurlijk minder dan niets
zegt de Std.
Aan een verzekering van steun had de
directie niets, zoo die steun toch uitbleef.
Do vraag is dus maarWelke «recht-
streeksche steun" kon de minister van water
staat verstrekken.
20. «De regeering had in de behoefte aan
personeel, voor zoover dat in haar macht lag
(en het lag voor een deel in haar macht)
onmiddellijk moeten voorzien."
In hoofdzaak volkomen juistzegt
het blad maar ook dit brengt ons geen
stap verder, tenzij we vernemen mogen,
voor welk deel het in de macht der regee
ring lag, om onmiddellijk in de behoefte
aan personeel te voorzien.
Hierover nu poogt de redactie licht te
ontsteken in het derde punt
30. «De regeering had de lichtingen onder
de wapenen kunnen roepen, waartoe velen van
het spoorwegpersoneel behooren, en hun als
militairen gelasten in den dienst te voorzien."
Dit is dus het eerste middel, dat aan de
hand wordt gedaan. Do Std. vraagt der
halve mocht, kon de regeering alzoo han
delen En zij antwoordtHierover zegt
de redactie geen woord. Ze poneert het
eenvoudig, en motiveert het alleen met het
voorbeeld van Italië. Zal dit eenig argu
ment hout snijden, dan zou eerst te be
wijzen zijn, dat de wet ten deze aan gene
zijde der Alpen identiek is met de onze.
We vragen daarom, dat de N. Cour. be
wijs levere voor dit haar beweren.
Bewijs voor het beweren: lo. dat de
regeering op een oogenblik dat zich nog
nergens verzet tegen het publiek gezag
had geopenbaard, de lichtingen kon op
roepen en 2o. dat do regeering het recht
en de bevoegdheid bezat, om een opgeko
men milicion, tegen zijn zin en wil, buiten
staat van oorlog of beleg, te gelasten den
dienst op een spoortrein waai te nemen
voor niet-militaire diensten.
Tot tijd en wijle dit bewijs geleverd is,
ontkennen wjj, dat de regeering hiertoe
bevoegd was.
Stel nu, de regeering had toch zulk een
last uitgevaardigd, en de opgeroepenen
hadden geweigerd, dan gevoelt men toch
hoe men de staking tot in het leger had
overgebracht, en hiermede een precedent
in het leven geroepen had van uiterst ge
vaarlijke natuur.
Wat doet de redactie nu verder aan de
hand?
40. „De regeering had van haar wettelijke
bevoegdheid gebruik kunnen maken om te
„beslissen", wat „tot behoorlijke uitoefening
van den dienst behoort gedaan te worden.""
Hier wordt art. 13 van de spoor wet on
juist geciteerd. Volgens dat artikel heeft
de regeering eerst dan recht om te beslis
sen, zoo de raad van toezicht aan de di
rectie schriftelijk kennis heeft gegeven hoe
zij handelen moet, en indien die „directie
daaraan geen behoorlijk gevolg geeft."
Dit geval nu deed zich niet voor. De
raad van toezicht had geen maatregelen
voorgeschreven, en van weigering van de
directie, om daaraan gevolg te geven, was
alzoo geen sprake.
Derhalve kon de minister niet „be
slissen".
Men kan dus wel zeggenDe raad van
toezicht had maatregelen moeten voorschrij
ven; maar in geen geval dat de minister
in verzuim bleef door iets niet te doeD,
wat hij niet doen kon.
Ook dat middel bestond alzoo voor den
minister alleen in de verbeelding van de
redactie der N. Courant.
Blijft alzoo alleen het 5e punt.
50. «De regeering had met haar gezag
hebbend woord bemiddeling of scheidsrech
terlijke uitspraak kunnen aanbieden, onder
vootwaarde dat in afwachting de dienst zou
hervat worden."
Hier voegt een risum teneatia(Lacht
niet
Verbeeld u, het spoorwegpersoneel zou
regeeriDgsbemiddeling hebben aangenomen,
onder beding dat de dienst onderwijl zou
hervat worden.
Zelfs indien een loonquaestie in geding
ware geweest, zou het zeer te bezien heb-
hen gestaan, of de machinisten c. s. dit
beding zouden aanvaard hebben. Maar in
geen geval bestond hierop schijn van uit
zicht, nu het juist de vraag gold, of voor
vervoer gereedstaande waggons zouden
mogen afrijden of niet. Hier zou hervat
ting van den dienst in afwachting van
arbitrage, kortweg absoluut toegeven zjjn
geweest.
We verstaan dan ook niet, hoe de N.
Cour. de onnadenkendheid kon begaan, om
zoo iets ook maar neer te schrijven.
Hier komt bij, dat een Kabinet, dat een
maal zulk een bemiddeling aanbood, en
daarbij juist door de werkgevers in den
steek werd gelaten, allerminst door de N.
Courant tot het willens en wetens zoeken
van een tweede échec geprikkeld mag
worden.
Feitelijk komt heel de breede lijst van
de N. Cour. dus neer op één, zegge één
middelhet oproepen van de lichtingen en
het gelasten aan de miliciens om spoordienst
te verrichtenvoor het bestaan van welk
middel we het begin van een bewijs nog
wachtende zijn.
Als dus de redactie ook zoo los-weg
uitroept: Kortom, er was slechts een keus
te doen, dan zal ze of deze woorden moeten
terugnemen, of ten minste twee middelen
moeten aangeven, waai toe de regeering èn
volgens de wet bevoegd was, èa waarvan
redelijkerwijs eenig resultaat te wachten
stond.
Immers doet ze dit niet, dan heeft ze
op hoogst onvoorzichtige wijze harerzijds,
hangende de oplossing van een zeer ernstig
vraagstuk, het gezag verzwakt.
Volkomen geven we toe, dat het Kabinet,
zoo het over middelen beschikte, om bij
zulk een stoornis in de communicatie, deze
te herstellen, door deze middelen onge
bruikt te laten, op zeer ernstige wijze in
verzuim zou zijn te stellen.
Maar het politiek en zedelijk recht bezit
een iedactie tot zulk een in verzuimstel-
ling dan eerst, als ze op overtuigende wijze
vooraf heeft aangetoond, dat zoodanige
middelen aanwezig waren, en dat de regee
ring, gebonden als ze is aan wet en grond
wet, ze mocht gebruiken.
Rilland. Met de eerste werkzaamheden
aan den nieuwen polder is men begonnen.
De heer-Overbeeke, Damespolder, heeft van
den aannemer het plaatsen van een 30 tal
keeten aangenomen, waarvan er reeds een
viertal staan.
De chr. zangvereeniging»God is
mijn Lied" te Serooskerke (W.), gaf
Woensdagavond in het Kerkgebouw der
Ned. Herv. Gemeente aldaar, haar vijfde
jaarlijksehe uitvoering. Het talrijk opge
komen publiek werd vergast op een tiental
zangnummers, waarvan de uitvoering der
vereeniging en haren directeur, den heer
P. H. Broerse, zeer tot eere strekt. Het
orgel-, piano- en fluitspel, dat de zang
nummers afwisselde, viel evenals de zang,
zeor in den smaak van hot publiek, hetwelk
herhaaldelijk door een krachtig applaus
zijn instemming te kennen gaf. De samen
komst werd geopend en gesloten door ds.
Waardenburg, die de vereeniging en haren
directeur een welverdienden lof toebracht
en die tevens voor de toekomst der ver
eeniging zijn beste wenschen uitsprak, haar
tevens bij de gemeente aanbevelende.
Hel bericht uit Hulst als zou daar
een knaapje door den stoomtram gedood
zijn, blijkt onjuist geweest te zijn.
Wolfertsdijk. Donderdagmiddag heb
ben bij de winkelierster B. aan den molen
weg twee jongens uit Middelburg van IC
jaren oud, ventende met postpapiei, het raam
opgeschoven en sinaasappelen ontvreemd.
Gestoord werden zij door de politie, die
hen op heetordaad betrapte, anders was
misschien meer van hun gading geweest.
Tegen beiden is procesverbaal opgemaakt.
Verdere Gemengde Berichten in het Bijvoegsel.
Heden overleed tot onze diepe droef
heid mijn geliefde Echtgenoot en der
kinderen zorgdragende Vader,
JAN PIETER ALLAART,
in den ouderdom van 46 jaar en 11
maanden.
De wetenschap, dat Hij inging in de
vreugde Zijns Heeren, is ons eene groote
troost in deze zware beproeving.
Uit aller naam,
Wed. J. P. ALLAART—Steketee
en Kinderen.
Baarland, 1 Februari 1903.
V Voor de vele bewijzen van innige
deelneming, ontvangen bij het overlijden
van onzen zoo dierbaren echtgenoot en vader,
den heer JAN MOL, betuigen wij onzen
hartelijken dank.
Wed. JAN MOL—Hoffius
en Familie.
's-Gravenpolder, 2 Febr. 1903.
De ondergeteekende brengt bij
deze zijn hartelijken dank aan de kiezers
van Noord en Zuid-Beveland, voor het
in hem gestelde vertrouwen bij zijne ver
kiezing tot lid der Provinciale Staten
van Zeeland, alsmede voor de talrijke
blijken van belangstelling bij die gelegen
heid ontvangen.
D. MULDER.
Qvezande, 5 Februari 1903.
Zondag 8 Februari
Voorm. half 10uur: Ds. R. J. v. d. Veen.
Nam. 2 uur: idem. H. C. Z. 28.
Avond 6 uur: Lezing.
Do deurwaarder HOLLMANN te Goes
zal op
des voormiddags om 11 uur, ten verzoeke
van dhrn. Janus de Hamer en Hub1,
de Hamer, bij het huis van dhr. Jan de
Boe, te Erabbendijke,
benevens:
Bezichtiging vier dagen vóór den dag
van verkooping op bet terrein van het
Station te Middelburg.