ZEELAND No. 53. 1903. Dinsdag 3 Februari. 17e Jaargang, GHRISTELIJK- HISTORISGH VERSCHIJNT Wed. DE STAKING, S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN elkbn MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. Sinds Vrijdagavond ontwikkelt zich in ons land een geschiedenis zonder weerga. Alle gesprekken worden er door beheerscht, aller gedachten er door vervuld. Voor het feit dat het centrum van ons land afgesloten is voor het goederenvervoer, voor het personenvervoer en voor het post verkeer treedt iedere andere tijding op den achtergrond. Wat beteekent Venezuela's politieke toe stand of Saksen's hofschandaal, of de Duitsche Rijkskabaien bij een ongehoorde geschie denis als we in ons eigen land op 't oogen- blik zien We kennen de verhalen van vroeger misschien ook de ervaringen nog wel toen onze Zeeuwsche gemeenten door ijsgang van het noodige waren ver stoken, toen de post over Gorishoek na een of twee etmalen wachten kon overkomen, maar wat beteekent deze bij een stoppen van het spoorwegvervoer in het hart van ons land? Wie in de laatste dagen der vorige op den eersten dezer week in ODze hoofdstad vertoefde kon het opkomen van den storm zien, zonder daarom te vermoeden, dat de storm tot een orkaan aangroeien zou. Hjj kon hier of daar tegenkomen een wagen geladen met stroo of vrachtgoederen, de voerman tusschon twee gewapende politie mannen. Hij kon zien de postbestellers naar hun wijk rijdende, op de postkarren geëscorteerd door rijdende politie en de koesier zittende naast een agent. Hij kon op de Prins Hendrikkade schepen of booten omringd zien door honderden, om op het lossen of laden toetezien en zoo mogelijk te beletten. Hij kon aan suiker- en gas fabriek samenscholingen van honderden vinden met hetzelfde doel. Hij kon op Damrak of kaden met moeite passeeren door de velen die daar een pas verschenen manifest lazen of bespraken. Kortom, hij kon het ongewone van den toestand onmiddellijk waarnemen. Op de vraag wat dit alles beduiden moest kwam dan het volgende antwoord De „Veemen" twee machtige handels verenigingen bekend als het Blauwhoeden en het Vriezeveem, vooral handelende op koloniën en buitenland, met uitgebreide etablissementen ten Noorden van de Marine werf in de z. g. Rietlanden, hadden bij geschil met de werklieden eenigen ontsla gen, wier plaatsen ingenomen waren door onderkruipers. De ontslagen werklieden waren leden van „Amsterdamsch Goederen vervoer", en uit een gevoel van solidariteit stelde bovengenoemde vereeniging zich nu in de bres voor de ontslagen werklieden. Alle leden van de vereeniging „Amster damsch Goederenvervoer" stelden zich een parig voor hunne lotgenooten en eischten herstelling in positie en rechten voor de ontslagenen. Vandaar de opkomende storm bij alles wat met „Amsterdamsch Goederenvervoer" in betrekking stond, ook bij de post wier rijdende bediening aan deze vereeniging verpacht was. De „Veemen" hadden geen ooren, maar laten door de onderkruipers ook de wagons per Staatsspoor te vervoeren, laden. Maar nu weigeren de rangeerders van het station deze, door onderkruipers geladen wagons op de lijnen te brengen, ontslag van deze volgt. En het is alweder solidariteit die de algemeene staking op het Weesper- station zoowel als op het Centraal-station deed volgen. De „Hollander" hield eenige uren langer de dienst vol, maar ook haar werd de eisch gesteld: geen vervoer van wagons door onderkruipers geladen, te doen plaats hebben. De „Hollander" evenwel verklaarde door wet en concessie verplicht te zijn de goederen te vervoeren zonder onderzoek naar herkomst, en verklaarde dus in deze voorwaarde niet te kunnen treden. In den avond of nacht werden de spoor wegbeambten in Rotterdam, Den Haag en Utrecht bijeengeroepen, waar hun de toestand meêgedeeld werd, met het gevolg dat allen zich solidair stelden met hunne kameraden in Amsterdam, en verklaarden bij verplichten dienst te Amsterdam te zullen weigeren, en bij daaruit mogelijk volgend ontslag allen te zullen staken, en alzoo ook de stations Rotterdam, Den Haag en Utrecht van het verkeer te zullen afsluiten. Wat zoodanig afsluiten beteekent kan men leeren door één uur aan zoodanig station door te brengen. Nationale en in ternationale verbindingen voor personen en goederen en post maken zoo'n station tot een trechter die eindeloos doorlaat of tot een spons die zonder ophouden opzuigt. De spoorweg is de poort voor het bui tenland en de groote heirweg voor het binnenland. Zaterdag werd in den dienst der poste rijen tot Rotterdam voorzien door automo bielen. Personen werden vervoerd in de richting Haarlem tot Sloterdijk en in de richting Utrecht tot Abcoude, op de ooster- lijn tot Weesp. Yloot en leger zijn met het oog op moge lijke ongeregeldheden, zeer versterkt. En Zaterdagavond eindelijk verspreidde zich de tijding dat ook te Rotterdam de staking een feit was. De locomotieven van aan komende treinen werden in loodsen ge borgen en de loketten gesloten. Ik kwam, zag en overwon veni, vedi vici, mag de kolos wel zeggen die Vrijdag en Zaterdag de worsteling tegen zijn baas begon en reeds zoo spoedig zegevierend uit den strijd kwamde staking is reeds weer afgeloopen, wijl de stakers hun zin gekregen hebben. Gelukkig dat er de Zondag tusschen kwam, zoodat de meeste onzer lezers wel niets zullen gemerkt hebben. De staking was aangekomen met de weigering om te werken voor de Veem- vereenigingen waar de arbeiders, de dok werkers en veemarbeiders in dienst van de naamlooze vennootschap Blauwhoedenveem te Amsterdam reeds in het begin der vo rige maand wegens loongeschil en quaestie van vereenigingsrecht, gestaakt hadden. Hunne eischen werden echter ingewilligd, nadat de bekende propagandist Wessels zich uit het bestuur der bootwerkersvereeni- gingen had teruggetrokken. Een firma Muller Co. had echter andere werklieden in dienst genomen, en nu begon het spel opnieuw. Want toen men het werk wilde hervatten stuitte men op deze „onderkruipers", de firma weigerde ze te ontslaan, en de veemarbeiders wei gerden met hen te werken. Dus weer Btaking. Die staking breidde zich uit over het georganiseerde deel van het personeel der groote spoorwegmaatschappijenStaatsspoor en Hollandsche spoor. In een Dinsdag avond gehouden vergadering besloot dat gedeelte allen arbeid voor maatschappijen, waarmede de transportarbeiders in strijd zijn, te weigeren. Tengevolge van dit be sluit weigerde Donderdagochtend een ran geerder een waggon voor de loodsen van Blaauwhoedenveem te brengen en werd daarop geschorst. Elders op het terrein hadden botsingen plaats300 machinisten en het loodspersoneel der Boll. Spw.-Mij. legden eerst het werk neder en daarmede was het sein gegeven voor een algemeene staking. De steen was aan het rollen. Verschillende vergaderingen hadden plaats, waarin besloten werd geen werk over te nemen van stakende werklui, of o verrichten voor geboycotte werkgevers. ,e Sa™izoen in Amsterdam werd ver stem, bewakingstroepen werden uit- f> 8 °^Wacbt aan het Paleis en op t am werd verdubbeld en een groote r°ns om de automobielen w Zvpt fiatadministratie tijdelijk in het brievenvervoer ging voorzien. De telegraafkantoren hadden 't druk, want vele reizigers konden niet verder Vrijdagavond werd de staking 'ook voor het personeel van het Centraalftation ge proclameerd. Een deputatie uit den „Nederlandschen UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bond van Spoorwegvereenigingen" hield een langdurige conferentie met den in specteur der Staatsspoorwegen, Huizinga met don uitslag dat aan de regeering en de veemdirecties verzocht werd maatre gelen te treffen, waardoor geen „onder- kruipers"diensten van het spoorwegperso neel zouden worden gevorderd. De eisch, aan de directie der Staats spoorwegen gesteld voor de beëindiging der staking was, dat alle stakers in hun vroegere positie hersteld zouden worden, de organisatie van spoorwegbeambten erkend zou worden, en aan de stakers het volle loon over de stakingsdagen zou worden uitbetaald. Tot een algemeene staking kwam het toen echter nog niet. Men zou een af wachtende houding aannemen. Er werd echter verklaard dat het geheele spoor wegpersoneel in Nederland op het sein wachtte voor een algemeene staking. Over deze algemeene staking werd Vrij dagnacht vergaderd in het „Paleis voor Volksvlijt". Inmiddels stond den ganschen Zaterdag te Amsterdam de treinendienst stil. En dientengevolge ook te Haarlem, en Amers foort het goederenvervoer. Plaatskaartjes werden niet meer afgegeven. Passagiers voor de richting Haarlem gingen te voet, per tram of rijtuig naar Sloterdijk, voor de richting Utrecht naar Abcoude, voor de richting Oosterspooi' naar Weesp, waar omnibus-treintjes op en neer de passagiers verder vervoerden. Voor Noord-Holland gingen de reizigers per boot naar Zaandam, en per spoor verder naar de plaats van bestemming. Uit Utrecht kwamen slechts enkele trei nen aan de Weesperpoort aan. De dage lij ksche zending gist uit Schiedam bleef uit. Den ganschen dag hielden de stakers en de directiën door middel hunner ver tegenwoordigers voeling met elkander. Het bestuur vau de spoorwegvereenlging Plicht en recht hield echter voet bij stuk geen onderhandelingen voor allen die ont slagen arbeiders vervingen, werden ver wijderd, de booten waaraan zij werken ontladen werden en de 56 ontslagenen terstond weer werden in dienst genomen. Ook aan de gasfabriek waren stakers terwijl de broodmenschen (bakkers, be stellers, enz.) en de meeldragers zich voor het sein van staken gereed hielden. Inmiddels staakte ook het spoorwegper soneel te Rotterdam, werden te Utrecht en Arnhem toebereidselen gemaakt, en werden ook in onze provincie de miliciens lichting 1902 opgeroepen zich onverwijld bij hun corps te voegen. Te IJmuiden was alle spoorvervoer ge staakt, het station gesloten, terwijl echter het stoomschip »Kaiser" juist nog naar Oost-Afrika vertrekken kon. Uit Haarlem vertrok om 4,45 Zaterdag middag de laatste trein naar Rotterdam. Dat mocht nog De machinisten toch, die den trein leidden, hadden «speciale vergunning" van het Bondsbestuur om het personeel der Nederl. Opera (dat te Rotterdam moest optreden) per trein naar Rotterdam te vervoeren, met een goederenwagen, waarin tooneelrequi- sieten geborgen waren. Verschillende reizigers, die zich aan het station te Haarlem bevonden, namen mede in den trein plaats, die propvol zon ver trekken, toen plotseling (waarschijnlijk door stakers) de bagagewagen werd afgehaakt. De stationschef verklaarde daarop, dat de trein zonder dezen wagen niet zou ver trekken. En werd onderhandeld met den heer Hugenholtz, «fungeerend Haarlemsch generalissimus", en eindelijk werd de ba gagewagen weder aangehaakt en volbracht de trein zijn reis zonder stoornis. Hugenholtz zeide, dat 's avonds 2 treinen van Rotterdam en 1 van Uitgeest, die nog moesten aankomen, mochten vertrekken. Maar dan was de geheele dienst van Haar lem gestaakt. Het doel was om een kordon om Amsterdam te trekken. Te 5 uur kwamen met trein Gorinchem Amsterdam, die niet verder ging dan Haarlem, mede de heeren Westerwoudt, Röall en Van Asch van Wijck, leden van den raad van beheer der R. IJ. S. M., die per rijtuig naar Amsterdam gingen. Geen enkele trein is Zaterdag uit Am sterdam vertrokken. De Parijsche expres- trein bereikte Zaterdagavond Leiden, de machinist weigerde verder te rijden, en de conducteurs gingen er daar ook maar uit. Te half een 's nachts was te Rotterdam aan het station Deltsche Poort de toestand hoogst primitief (ouwerwetsch gebrekkig). Enkele goedgezinden trachtten nog met een trein te vertrekken, ofschoon het hoogst gevaarlijk was, daar alle seinen op onveilig stonden. Het rijden ging dan ook langzaam, onder voortdurend gefluit. In enkele sein huizen hadden ingenieurs plaats genomen. Aan het station D. P. kwam een tele gram, meldende de staking over het ge heele land. De Engelsche post werd uit het postkantoor, geëscorteerd door bereden politie, aan boord van de Batavier gebracht, in plaats van naar Vlissingen verzonden. Het verkeer met Den Haag werd on derhouden door omnibussen, rijtuigen en automobielen. Dienzelfden avond staakten ook het spoor- en trampersoneel te 's-Gravenhage. Inmiddels was er te Amsterdam Zater dagavond van 8 tot 1 uur druk vergaderd. Aan de directiën der Staatsspoor en Hollandsche Spoor was de eisch gesteld vóór 8 uur beslissen, en dat bij nalatig heid de algemeene werkstaking over het gansche land zou worden geproclameerd. Bereids had de directie van de Staats spoor gemeld zich volkomen te vereenigen met de door directeuren van de Hollandsche Spoor te nemen besluiten. Te kwartier vóór negen kwam het tele grafisch antwoord van de H. IJ. S. M., waarbij de ter conferentie gestelde eischen werden ingewilligd. Medegedeeld werd ook, dat geenerlei werk zou worden opgedragen voor het Blaauwhoedenveem,Vriesseveem, de maat schappij Nederland en de firma Wm. H. Miiller en Co., dat allen hun tegenwoor dige positie weer zouden kunnen innemen en conferenties zouden worden verleend. Evenwel wilde het hoofdbestuur der stakers ook definitief antwoord hebben aangaande het niet nemen van wraakmaat- regelen en de vollo uitbetaling voor de Dientengevolge werd dadelijk een con ferentie met de directie der H. IJ. S. M. aangevraagd en gehouden, welke gunstig afliep, zoodat nog denzelfden avond of nacht tot opheffing der spoorwegstaking werd besloten. Er werd verlof gevraagd en vei- kregen om door middel van de spoorweg- telegraaf overal mee te deelen dat de sta king van het spoorwegpersoneel was opge heven. Dit besluit werd te half drie genomen. Slechts een arbeider was er tegen, omdat daarmee vijf ontslagen kraandrijvers, in dienst der gemeente, aan hun lot werden overgelaten. Doch de voorzitter beloofde dat voor hen krachtig zal opgetreden worden. Hij gaf in zijn slotspeeeh verder als zijn meening te kennen „dat nu gebleken is, dat de spoorwegarbeiders nu alle grieven kunnen uit den weg ruimen. Zij kunnen loonsverhooging krijgen en alles wat zij wenschen. Daarbij is men een voudig met verlof geweest met behoud van salaris. Men heeft gratis een paar dagen rust gehad." Zondagochtend te 6 uur is de arbeid hervat te Amsterdam, in den loop van den middag te Den Haag en eerst 's avonds 8 uur te Rotterdam. Aldaar weigerde het machinepersoneel den dienst te hervatten, alvorens in de tegen 3 uur uitgeschreven vergadering daartoe het besluit genomen was. Eenige leiders, o. a. SpiekmaD, waren aan het station en wilden een om 10 uur 's morgens uit Amsterdam komende trein doen stoppen. Doch de machinist reed door, in de richting Roozendaal, op grond dat de staking geëindigd was. Te 9 uur kwam een trein uit Vlissingen die anders op dien tijd te Amsterdam is. Hij bracht de Engelsche post voor Amsterdam mee. Daar de ma chinist zijn standplaats te Rotterdam had, weigerde hij verder te gaan. Plotseling is derhalve de staking ge ëindigd, op het oogenblik dat zij zich ging uitbreiden. Schoon hier een bedenkelijk stukje revo lutie is afgespeeld, mag men de wijsheid die aan beide zijden (het woord heeft ge had zijn hulde niet onthouden. De stakers wilden, gelijk wij in ons vorig no. reeds met een enkel woord noemden, de directiën dwingen tot iets waartoe zij niet gerechtigd waren namelijk om van be paalde personen (of vereenigingen) geen goederen te vervoeren. De directies zouden dan ook op dit punt nimmer hebben toegegeven, indien niet de directies van het Blauwhoedenveem en het Vriesseveem niet zeiven de knoop doorge hakt en verklaard hadden, dat zij geen wa gons meer zouden aanbrengen bij de beide spoorwegmaatschappijen, noch zouden ver langen, dat aan hen wagons zouden worden afgeleverd, indien deze verklaring zou kun nen strekken tot beëindiging van de sta king van het spoorwegverkeer. Intusschen hebben do regeering en de spoorwegdirectiën nu den tijd om de loonen te herzien. Er zijn onder het spoorweg personeel verscheidene te laag bezoldigde menschen. Hun is een post van groote verantwoordelijkheid toevertrouwd. Daar aan is het loon niet overal evenredig. 2 Februari 1903. Wij herinneren er aan, dat heden de tjjd van aangifte om op de Kiezerslijsten te komen voor de mannen en jongelingen die dit jaar vóór 16 Mei 25 jaar worden, is aangebroken. Men weet het immers, zij die reeds loon- kiezer zijn, en zij die het nu worden loillen, mits zij 25 jaar of ouder zijn, moeten zich altegaar aangeven. Woningkiezers behoeven zich niet aan te geven, dan alleen wanneer zij sedert 1 Augustus verhuisd zijn. Van 114 Februari is 't aangeven, ook voor hen die wegens examen, spaarbank boekje, of sommetje, grootboek-kiezer wen schen te worden. Komen zij op de lijst dan worden zij daardoor kiezer voor Kamer en Staten. Betalen zij daarbij een som in de gemeen tebelasting, minstens net zooveel als hun huishuur bedraagt, dan zijn zij ook kiezer voor den Raad hunner gemeente. Rijwielbelasting telt niet mee. Belastingbetalers (rijksbelastingen) komen vanzelf op de kiezerslijst, doch met ééne uitzondering. De mede-eigenaars van grond die zelf niet zijn aangeslagen, en toch be lasting betalenmoeten zich vóór 11 Februari aangeven. Ook zij die in een andere ge meente zijn aangeslagen en op dien grond kiezer willen worden. Denkt er echter om dat deze maand uw belasting moet afbetaald zijn. Kiezers die van elders zich onder ons komen vestigen worden kiezer, zoo zij zich aangeven, met overlegging van hun belasting biljet uit de vorige gemeente. In de jongste vergadering van den Vrij zinnig Democratischen Bond heeft mi. Kerdijk gewezen op de noodzakelijkheid van «ontwikkeling van onzen constitutie neel parlementairen regeeringsvorm in de mocratischen zin". De Bond verklaarde zich voor Grondwetsherziening om te komen tot algemeen stemrecht. De «Zutfensche Courant", de vrijzinnig democratische, die door hare Middelburg - sche zuster nogal eens met instemmir. wordt aangehaald, haalt de schouders op voor het nut dezer beweging Wij vragen, zoo zegt zij. Wij vragen ons af, of het aangekondigde voorstel tot Grondwetsherziening, dat zeer zeker uit beginsel toejuiching verdient, in practisch opzicht wel een hoogere waarde heeft

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1