NIEUWSBLAD ZEELAND D. Kolder, benoofligd No. 48. 1903 Donderdag 22 Januari, 17e Jaargang. HISTORISCH CHRISTELIJK- ielburg. enstbode it en eene Meid nakcrsknecht VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Het goed recht der Christelijke School. Een brillante schermutseling, er tegenwoordige, met endienstbode oog loon, bij C. J. Jr., Rilland. Mei C. EABERIJ DE Zilvermagazijn, Goes. Mei TT gevraagd, n, bij St. Laurens. DE JAGER, Arendskerke. Mei )OBBELAAR, Oude L Maart STURM, Schoen- re r k e. TELEGRAAF. uari. van Antwerpen mdag) s'morg.8,u MDIEÜST. Middelburg. n Zeilm. vm. 4,50r, 11,45 nm. 12,30, f 4,15,5,10, f 5,55 ",15, 10,15. ïemise. (Markt) vm. 5,20, 50, nm. f 12,35, 1,20, f5,15, 6,-, 7,- 11, goederen. RBOOTDIENST Huig tV lake 1TDIENST. aar Vlake vm. 6,— rden onmiddellijk na respondeerende trein >,20. HENST. Valsoorden vm. 7,30 iddellijk na aankomst 9,en ,30 n.m. TDDÏÏNST ELB. ROTTERDAM. tri. tgs en Vrijdags van Middelburg 7,30 en Zaterdags van TDEENST .G en ZÏERIEZER. iri. tlijks 's morgens half 2, doch 's Zondags van Zierikzee 's mor- ;s 1,30. 's Zondags- „SCHELDE" Van Rotterdam. ri. ins. 20 10,30 roen. 21 11, ond. 22 11,30 rijd. 23 9. iter. 24 9,30 )nd. 25 10, aan. 26 10,30 Lns. 27 10,30 'oen. 28 10,30 ond. 29 10,30 rijd. 30 10,30 iter. 31 10,30 Doortjjd. nm.3,30 c) nm.3,55 nm.1,55^) 3,30c) na het vertrek van kens, Borsselen en tr Breskens, Bors- naar Borsselen en ingelegd. >5 van Neuzen naar elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Voor de stemming voor een lid der Staten op Donderdag 29 Januari a. s., tusschen 8 en 5 ure, bevelen wij ten dringendste aan den candidaat der antire volutionaire kiesvereenigingen'in het dis trict Goes, den heer Burgemeester van Ovezande, Driewegen en Wisse. {Slot.) Ds. v. d. Borg zoide ook: Er is ook gezegd: „De neutrale school is een school, die rattenkruid biedt voor allen godsdienst". Dat zeggen niet wij. Dat zeggen socialisten. Prof. Rauwenhofï en Dr. Allard Pierson hebben op het ge vaarlijke gewezen van de openb. school voor den godsdienst. En „Het Nieuws van (ten Dagschreef: „De staatsschool moet dienen, om de heerschappij der kerkelijke leerstellingen af te breken". Het kan dan ook niet anders. De neutrale school kan niet werkeljjk neutraal zijn. Beginselen laten zich niet wegdenken. Ieder handelt uit beginsel, Als ik niet geloof in God, dan spreek ik dat niet uit met mijne woorden alleen, maar dan laat ik dat zien in mijne daden. Omgekeerd is het ook zoo. Ieder beginsel moet zich uitspreken, ook dat der openbare onderwijzers, want we zouden niet graag beweren, dat zij mannen zonder beginsel zijn. Wilt ge weten, hoe de buitenlander over neutraal onderwijs denkt? Hoor, wat Victor Hugo zegt: „Men moest de ouders voor de recht bank slepen, die hunne kinderen naar de school zenden, waarboven geschreven staat: „Hier onderwijst men niet in den gods dienst". Wat is de uitkomst dan ook ge weest van het onderwijs op de neutrale school? Waar is de piëteit? Waar de vroomheidszin? Hoe diep gezonken is Neerlands volk ook in zedelijk opzicht. Is er geen verzet gepredikt tegen de mach ten en overheden? Waarlijk, de openbare school mag niet roemen, dat ze het Ned. volk tot zooveel hooger heeft opgereed. Maar als nu de kerk eons de hand had gehouden aan het geven van catheehetisch onderwijs, waartoe haar toch het recht is verleend, vraagt ge? Voelt ge dan niet de scherpe tegenstelling? Eén uur onder was uit Gods Woord en dan zoovele uren onderwjjs buiten Gods Woord. In de cathechisatie met gebed beginnen, in de school uiet. Bij ons maatschappelijk werk FEUILLETON. (Slot.) Tek-tek-tek. Tak-tak-tak-tak-tak. Tek-tek Zoo knallen de Mauser en Lee Metford schoten onophoudelijk door. Het duurt ruim een uur, en de Engelsehen verdedigen zich knap. Zij houden zich goed en schieten dat het kraakt. Hunne paarden (prachtige ingevoerde dieren) worden één voor één getroffen, want zij zoeken geen schuiling, stomme, trouwe dieren. De positie der Engelschen is hopeloos. Toch houden zij den tegenstand vol, Lafaards zijn zij niet. Van alle kanten worden zij nu beschoten en de vuurkring wordt al nauwer om hen getrokken. Daar "tij zich hardnekkiglijk verzetten en tot geen overgave komen, zendt iemand bericht aan kolonel Trichard om een kanon ook eens het woord te geven. Een ruiter komt aangevlogen naar de plaats waar onze kanonnen zoo nutteloos den mond houden en schreeuwt«Vuur kerels jullie moet vuur 1 Daar, op die huizen. De Engelschen zijn erin." Boem kraak't Is onze eerste kanonschot. Luitenant De Jager, kolonel Triehard's rechterhand, verbitterd over geen gebed, bij arboid, die betrokking heeft op ons zielelevon, wel. Of ge opstaat en naar uw werk gaat of naar de kerk, hebt ge geen zegen van noode Het natuurlijke en godsdienstige, zei men wel, moet gescheiden worden. Wat heeft nu toch godsdienst te maken met lezen, schrijven, rekenen en aardrijks kunde Ons antwoord luidtAlles moet staan onder den regel Gods- Ook ons maat schappelijk leven moet geheel beheerseht worden door Gods Woord. Wij verstaan nu onder de Chr. school eene inrichting, waar alle vakken worden onderwezen in de vreeze des Heeren. Ge zult het zien, als de kinderen op de Chr. school een leesboek in handen hebben, dan ook het lezen staat onder de tucht van Gods Woord. Wailf, ge moogt maar niet alles lozen. En hebt ge do schrijf voorbeelden der Chr. school al eens gezien Het zijn teksten der H. S. of levensregelen door God aan gewezen en het kind der Chr. school mee gegeven op zijn levenspad. De behandeling der Vad. historie en van de geschiedenis in 't algemeen komt eerst op de Chr. school tot haar recht gelijk we reeds aantoonden. Men heeft altijd gezegdHet onderwijs op de openbare school kan zijn of is weten schappelijk. Neen, wij zijn eerst weten schappelijk. Wij verstaaau daaronder, dat we den oorsprong en het doel der dingen kunnen leeren kennen. Vraagt een leerling op de openbare school aan zijn onderwijzer «Van waar de aarde?" dan mag die on derwijzer niet zeggen«Kind, God heeft die aarde geschapen." De Chr. onderwijzer doet zulks wel. De Chr. onderw. kan het doel der schepping bespreken. Op de openbare school kan men dit niet. Dat de geschiedenis is de leiding Gods, mag men op de openbare school niet zeggen. Dit komt zelfs uit in eene eenvoudige tijdtafel. Wilt ge een voorbeeld Toen Frederik Hendrik 's-Hertogenbosch belegerde, moest hij feitelijk eerst Wezel in zijn macht heb ben. Toen Wezel genomen was en de Prins door een boodschapper hoorde, hoe het was geschied, zei hij tot dien jongen «Dit is de vinger Gods." Wat zegt de tijdtafel der openbare school Wezel door toeval ingenomen. Wij christenen weten van geen toeval, daar wij belijden, dat Gods Voorzienigheid over alle dingen gaat. Wij kunnen niet nalaten hierbij in te lasschen hetgeen de heer Rumscheidf, hoofd eener Christelijke School te 's-Gravenhage op de voorlaatste jaarvergadering van de Nederlandsche Zoadagsschoolvereeniging te dien aanzien gezeg;d heeft. Het staat in de Christelijke Familiekring van 1902 blad zijde 197, en meer nog dan in het onder havig verslag komt er de kenmerkende het droevig nietsdoen van den morgen, en waarschijnlijk al te begeerig, om toch einde lijk een beetje mee te praten loste dat schot, onder daverend gejuich van de om standers. Boos kwam de kolonel, die bezig was de schermutseling met zijn verrekijker gade te slaan, naar den luitenant uitroe pende: „Wacht! Moet niet schieten zonder mijne orders. Jullie mag van onze men sehen dooden." Daarin lag ongetwijfeld ook heel wat waarheid, maar do menschen waren toen reeds overspannen over het gebeurde (en vooral over het niet-gebeurde) van dien dag, zoo vond er een hevige ruzie tusschen een veldkornet en den kolonel plaats! Voor het aangezicht en ten aanhoore van al de burgers on artilleristen in den om trek werd er getwist tusschen twee officie ren. Ja sommigen van de burgers nemen van tijd tot tijd ook deel er aan. 't Is een verwarring als die van Babel. Wat hebben die lui met de zaken van den kolonel uitstaande? Hoe durven zij zich in den twist mengen? Wederom snelt er een ruiter in volle galop naar de kanonnen. Er moet een kanon naar het vechtterrein komen, zegt hij. De burgers krijgen het anders niet klaar van tegenstelling tusschen de Openbare (neu trale) en de Christelijke school in uit. Twee van de groudmotieveu dor Heilige Schrift zijn zeker de volgende: lo. »Hoo zoude ik een zoo groot kwaad doen en zondigen tegen God en 2o. «Schep mij eon rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij eenen vasten geest Deze twee grondmotieven tracht de Chris telijke School uit- ou door te werkon op elk gebied van weten en kunnen dat onder haar bereik valt. In do «Geschiodenis" wijst zij de leidingen Gods aan met het eigen volk en met andere natiën op het gebied van Kerk en Staat en Maatschappij. Gods grootheid, macht en wijsheid doet zij zien in de «Kennis der Natuur", terwijl zij in de aanverwante «Aardrijkskunde" aantoont, hoe de Heer «de plaats bepaald heeft van ieders woning" en daarbij deze woning voorziet van al hetgeen het leven aldaar vereischt. De meest verschillende levensverhoudingen uit onzo dagen, waarin de leerling den mensch geplaatst ziet door de lessen der leesboeken, worden in't licht der Rijbelverhalen geplaatst, en schoollie deren van verschillenden aard verlevondigen de indrukken, door de andere leervakken verkregen, op dichterlijke en muzikale wijze. Alle dezo pogingon worden in 't werk gesteld, om bij iedere gelegenheid en op velerlei wijze telkens weer aan te toonon, dat geen enkel mensch en geen volk in zijn geheol noch tijdelijk noch eeuwig ge lukkig kan worden zonder het vaste, daar straks genoemde voornemen van Jozef en zonder de bede om den Goddelijken steun bij de uitvoering van dit voornemen uit den mond van koning David. Sommigen hebben gemeend zich hierover vroolijk te moeten maken en spottenderwijs gevraagdWilt gij dan ook Christelijk rekenonderwijs geven Eilieve, waarom dan niet hoewel ik helaas getuigen moet, dat er tot nu toe nog weinig of niets aan gedaan is. Het ruime, aantrekkelijke en geheimzinnige gebied van getal en maat is toch zeker ook nog wel op iets anders van toepassing, dan op de leer van 't «hebben en krijgen". Koopen en verkoopon, winnon en verliezen, rente trekken en rente betalen, dat zijn de zaken, waarmede de leerlingen in de rekenboeken meestal worden bezig gehouden. Hierdoor begint de jeugd als van zelf aan deze zaken eene waarde te hechten, die haar in eene Christelijke levens beschouwing niet mag worden toegekend. En toch zijn op het ruimo gebied dor na tuur en op het veel ruimero der mensche- lijke levensverhoudingen nog wel verschijn selen te vinden, waarop maat en getal met meer vrucht rekenkunstig kunnen toegepast wordon, dan op de daareven genoomdo bloot stoffelijke verhoudingen. avond. Na een kort onderhoud met hem geeft kolonel Trichard bevel aan luitenant De Jager, om met een Kruppsnelvuurder op te rukken. Alles was in orde de paar den stonden klaar, tuigen en zadels waren op hun plek, en de jonge artilleristen toonden dien dag, dat zij hun werk op meesterlijke wijze verstonden. In eenige minuten was de affuit de hoogte af en in vollen galop ging zij voorbij de mijnen in de richting van de boerenplaats, waar het kogelgefluit nog onafgebroken voort ging. Een diepe drift moest men door, en later ging het buiten den weg over heuvels en door kloven, maar de uitgelaten luitenant vertraagde zijn snelle vaart niet, aleer hij bij de plaats gekomen was, waar hij zijn stuk wilde stellen. Do rest behoeft nauwelijks verhaald. De derde kogel trof het huisje dat links stond, en do witte vlag kwam voor den dag. De Engelschen telden 12 gewonden en 4dooden. Ruim zes maanden later ontmoette ik ko lonel Möller, die ze dien dag aanvoerde, te Pretoria. Hij vroeg mij ernstighoevelen er aan onzen kant dien namiddag getroffen waren. Ik antwoordde «twee, zeer licht gewond eene in den bovenarm, de andere in de hand. Dat was al!" Noodelooste zeggen, Het blijkt dus, dat de leerstof der Christe lijke Volksschool veel ruimer is, als mon op het eerste gezicht meenon zou, on dat vooral zijne juiste behandeling en verwer king naar den oiseh der Christelijke Op voedkunde alles behalve gemakkelijk is. Deze veronderstelt bij do onderwijzenden eene ruime en grondige kennis, eene zekere snelheid en helderheid van denken en daar bij vooral een groote onderwijskundige vaardigheid. Alleen daardoor wordt\het onder 's Heeren zegen mogelijk, dat het geheele inwendige leven van .den leerling, en wel naar alle richtingen en in zijn ge- heelen omvang, ten slotte beheerseht wordt door den gedachtenkring van de Bijbelsche geschiedenis. En dit inwendige leven is van een vrij ruimen omvang en uit zich in velerlei richtingen. Het is te verge lijken bij de «drie maton meels" in de be kende gelijkenis en hot kost tijd en moeite, «totdat het geheel gezuurd" is. Volgen wij nu wederom het verslag der schoolrede van ds. v. d. Berg. Gij hebt uwe kinderen laten doopen Toen hebt ge beloofd die kinderen bree der te onderwijzen in de dingen van Gods Koninkrijk, in de vreeze des Heeren. Men spreekt tegenwoordig zooveel van de rechten van den mensch. Het kind heeft ook zijne rechten en dat zijn nu deze rechteD, dat het zal opgevoed worden in de vreeze Gods. Bedenkt wel, dat uwe kinderen Gods eigendom zijn. Ze zijn slechts het leengoed van uwen leenheer. God is heer en meester over uw zaad en hij eischt, dat zijn kind zal onderwezen worden naar Zijn getuigenis. In den doop beloofden we, de kinderen breeder te zullen onderwijzen. We vinden hier aangewezen, aan wie de roeping der op voeding is opgelegd en toevertrouwd. Het is de roeping der ouder3 en niet de zaak van den Staat of van de Kerk. Wilt ge het verband welen tusschen Kerk en On derwijs en tusschen Staat en Onderwijs Kerk en Staat moeten in stand gehouden worden door het Onderwijs. De Staat zal er bij winnen, en krachtiger wordeD, als de inwoners degelijk onderwezen zijn. De Staat mag daarom ook wel eeriigen steun bieden, maar nooit in ééne richting. Hetzij wij fijnen of groven, dompers of verlichten genoemd worden, wij zijn voor den Staat gelijk. De Kerk staat in nog nauwer ver band. De Kerk heeft den doop aanvaard, het ja aanvaard. Eene Kerk, die dat ja niet durft handhaven is niet waardig den doop te bedienen. De Kerk moet den moed hebben dat ja, bij den doop afgelegd, te handhaven, dat is hot verband tusschen haar en het Onderwijs. Voorts moet er dat hij mij niet wilde gelooven, en toch is het do eenvoudige, volle waarheid. Daar bij den muur van het huisje, dat door den bom getroffen werd, zag ik voor de eerste maal een gesneuvelde. Een jon geling nog baardeloos, lag er op zijn rug uitgestrekt, onder een kar, waar hij schuiling had gezocht. Eene bomscherf had ook daar haar weg tot het hart van den jongen En- gelschman gevondon. Leeft zijn vader of zijne moeder nog? Zijn er anderen, die hem beweenon? Het leven is wreed: de oorlog is nog wreeder. Op een kopje dichtbij hoorde ik eenige honderden burgers een Psalm aanheffen en, met ontbloote hoofden in den regen staande, Gode voor de overwinning dankend oen typisch oorlogstooneel, aan de dagen van Gustaf Adolf en die van den ouden voor trekker Carl Cilliers herinnerend. Daar bij het andere huis vindt er iets plaats dat ook zeer aandoenlijk is. Een sterke, welgebouwde boerenvrouw wordt uit het huis gebracht, doodsbleek en bevend. Twee krachtige mannen ondersteunen haar, en verscheidene kinderen volgen haar. Het zijn de vader en moeder des huizes die met hun kinderen den heelen middag in dat huis met eenige soldaten doorbrachten. Het dak des huizes, was doorboord van Mauserko- verband zijn tusschen huisgezin en school. Gij ouders, moet uwe kinderen wennon aan hetgeen zo op do chr. school leeren. Als er in het huisgezin niet met eerbied en ontzag over het ondorwijs van den on derwijzer gesproken wordt, dan is ook het onderwijs op de chr. school van nul en geener waarde. Het leerend gedeelte van het kinderleven is voor de chr. school, het opvoedend gedeelte voor de ouders. Maar een kind kan dat toch alles niet begrijpen? Ge moet er uw kind aan wennen. Toen den discipelen de voeten werden gewas- schen, begrepen ze dit niet. Mochten zo zich nu aan die voetwassching onttrekken Do Heere zeideGe zult het na dezen verstaan. Ouderen van dagen hebben mo gezegd, dat ze van het in de jeugd ont vangen onderwijs op de chr. school zulke rijke vruchten plukten. Als ge me vraagt: Kan God dan iemand, die op de openbaro school in verkeerde beginselen is onderwe zen, niet bekeeren? O, zeker, God blijft vrij in zijn doen. Gods vrije genade is sterker dan het neutraal onderwijs. Ons doel is dan ook niet, als we ons zoo mogen uitdrukken, om den hemel bevolkt te krijgen. Ons doel is, God te prijzen hier reeds op aarde, ons doel is, ons gansche leven in te richten tot Gods eere. Als go eene groote plas wilt afwateren, dan is het u niet precies hetzelfde, waar dat water heengaat. Go graaft een geul en leidt het water in de richting naar uwen wil. Zoo is het ook nu in de opvoeding. God moet ons de richting aanwijzen. En Hij heeft ons de richting aangewezen. Het onderwijs is dus enkel om het leven van don mensch te leiden naar 's-Heeren wil. Men zal de jeugd dus leiden naar 's-Heeron ordinantiën. „Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", zei Luther. Dat is sterk en toch waar. Ook de oude Spartanen be grepen dit. De oude Wormsor zeide: „Leer der natie, leer het volk van Nederland zijn doop verstaan en het is gered". Laat ons niet met het onderwijs spotten. Het is ernst. Dat begrepen de mannen der Revolutie, de liberalen, de Laten ook wij het begrijpen. 2L Januari 1903. Noord-Brabantsche toestanden. Dr. A. Ariëns schrijft in De Tijd een reeks artikelen over «Criminaliteit en Drankmisbruik". In zijn vierde artikel publiceert hij een brief, hem in 1900 gezonden door een uit stekend katholiek uit N.-Br., welke als volgt luidt «Ik bon zoo vrij, u een plaatselijke wan verhouding mee te doelen, die ieder wel denkend mensch tegen de borst stuit* De secretaris, tevens ontvanqer dezer ge meente, vroeg vóór 2 jaren aan den gemeen- gels, en de gewonden werden in het huis gedragen en verpleegd. Arme vrouwDat alles moest zij doorstaan en aankijken. En dan het bombardement! Geen wonder, dat zij er als een doode uitzag. Het oor logsgetij was schijnbaar voorbij de «plaats" gegaan, maar onverwachts sloegen de stor men met geweld tegen het woonhuis aan, een schok veroorzakende, die niet licht dooi de familie vergeten zal worden. Toen ilc twee maanden later die plaats weer bezocht, vond ik er slechts een paar zwarten. Het huis was gesloten en verlaten. Do eigenaar woonde op eene nabijgelegene plaats met zijne vrouw en kinderen. Zeer waarschijn lijk was de vrouw er niet toe te bewegen, om naar haar met bloed bevlekt buis terug te keeren. De naam van «de plaats" is Adelaïde, en de eigenaar beroemt zich op den aristocra- tischen familienaam Maritz, en is stellig een afstammeling van den fleren voortrekker Gerrit Maritz, wiens naam bij dien van den grooten Pieter Retief in Natal's hoofdstad, Pietermaritzburg, voor eeuwig gevoegd is. De Engelschen zochten schuiling tegen de Boeren in het huis van een Maritz Welk een vreemd gevalWilde de gril lige godin ons wat humor met de bittere ironie van dien dag mengen

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1903 | | pagina 1