No. 22.1902. NIEUWSBLAD VUUR ZEELAND. Donde. dag 20 November. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUiJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN Voor Van Hapn. DE SOCIALE BEWEGING. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Een familiegift f 12,50 Samen met 't vorige f 399,20'/.:. Om der zaak wil vestigen wij gaarne de aandacht op een goed hoek dezer dagen bij J. H. Bos te Kampen verschenen. Het is van de hand van ds. G. Wisse Jr., geref. predikant te Overtoom. En het is getiteld „De hedendaagsche sociale bewe ging in hare beteekenis voor de komst van het koninkrijk Gods". Men lette wel dat het geldt de heden daagsche sociale beweging, en wel gezien in het licht van het koninkrijk Gods. Wanneer er predikanten zijn die gave en talent ontvingen om de sociale vraag stukken te doen zien bij 't licht van Gods Woord, dan juichen wij dit toe en volgen hunne aanwijzingen met belangstelling. Die belangstelling geven wij vooral aan den arbeid van den jeugdigen schrijver van bovengenoemde brochure, dewijl van hem reeds meerdere pennevruchten het licht zagen waarnaar wij met waardeering mochten verwijzen. Onder deze noemen wij alleen maar: Het Tolstoyïsme en de leer van het niet- wederstaan en Het sociale vraagstuk en de Staatsbe moeiing. Hier komt dit geschrift waardig aanpassen. Wij hopen dat kiesvereenigingen en leesgezelschappen, Patrimonium en Propa- gandaclubs van dit boekje een nuttig ge bruik zullen maken. Dergelijke brochures moeten gelezen en beproken, te voren bestudeerd en doorge dacht worden, opdat men ze niet alleen zelf kan genietenmaar ook iets van dit aangenaam gevoel in anderen kunne over- storten. In de tegenstelling Pinksterfeest of Mate rialisme ligt de scheidingslijn tusschen de beide machten die in de geschiedenis der menschheid den kamp hebben gevoerd en ook in de laatste toekomst zuIIcd voeren. Dit wordt door den schrijver aangetoond. In Noachs tijd was dit zoo. En zoo zal 't ook naar 's Heilands eigen zeggen zijn in de dagen die Zijn tweede komst voorafgaan. „In machtige woede zal dan nogmaals tegenover den Geest des Heeren, uitgestort in Zijne gemeente, de geest der hel aan het woord komen. In schrikkelijke zelf verheffing, in ongekend verheerlijken van de stof tegenover den Geest Gods, zal de menschheid onder aanvoering van het Beest uittreden, om de laatste worsteling te strij - den tegen den Gezalfde des Heeren. Want diens volle triomf komt niet dan nadat die twee beginselen en machten, die van beneden en van Boven, elkander principieel en op het allerfelst in de meest gespan nen verhouding, over heel de lengte en breedte van alle „zijn" hebben slag ge leverd". Dan toont de schrijver aan dat sociale beweging niet daarom goed is omdat het sociale beweging is. De christen moet ook deze beweging in het licht der eeuwig heid zien. Oorlogen, kruistochten, vervolgingen, revoluti», het is altegaar niet, naar pantheïstische beschouwing, geschiedenis wereldgericht, maar de historie van het zich rijpen der wereld ten gerichte. Juiste tegenstelling. En deze trekt de schrijver nu ook door op de hedendaagsche sociale beweging, onder welks invloed ook wetenschap en kunst staan, aan de kennisneming waarvan de kerk zelve zich niet kan onttrekken. Dit is ten principale uitvloeisel en vrucht van den invloed der Revolutie op dit gebied. Dit wordt door den schrijver in den breede aangetoond. Naar de revolutie-idee was de mensch niet Beeld Gods, maar ding. Deze sociale jammer werd te ingrijpen der, wijl de Revolutie een valsehe-vrijheids- leus op haar schild gegraveerd had. De organisatie van den arbeid in het gildewezen werd opgeruimd, zonder iets beters of anders er voor in de plaats te stellen. Het kapitaal werd duchtig georganiseerd tegenover den „vogelvrijen" arbeid. Het laat-maar-waaien-systeem heerschte oppermachtig. „Staatsonthouding" reikte een vrijbrief uit om den arbeider on- menschwaardig te behandelen. Het reactie- en oppositietijdperk trad in. Want het rechtsbesef wortelt diep in 's mensehen bewustzijn; Ook het socialisme roept, zij het op zijn wijs, om recht. Doch dat is slechts moge lijk in een maatschappij die in christelijke vormen is geleid. Bij de Roodhuiden en de Vuuraanbidders telt de S. D. A. P. nog weinig afdeelingen. „Er bestaat geen sociale beweging in het Boedhisme of den Islamalleen in de Christelijke wereld. Dit staat vast". Het remedie der socialisten tegen de kwaal is evenwel ontleend aan de Revolutie. Ook dit wordt duidelijk uiteengezet. De vooruitgang is niet gewijd en ge heiligd aan den voet van het Kruis. Van uit het paradijs loopt een spiraal vormige lijn der zonde, ovenals de para dijsbelofte. „Ook het kwaad moet ten voeten uit uittreden. Alle macht des hemels, maar ook van de hel, moet aan het woord ko men, om zoodoende den geweldigsten, den principieels ten, den al-beslissensten slag te leveren in den strijd tusschen slangen zaad en vrouwenzaad". Lang staat de schrijver stil bij de vorm verandering van het socialisme in de laatste kwarteeuw ondergaan, treffend juist ge- teekend onder anderen in de evolutie van „flambaar" in „hooge zijden" als hoofd deksel van den socialist. De hedendaagsche sociale beweging is meer middel geworden, en wel om te trachten het caricatuur-evangelie te ver wezenlijken. Klemmend wordt tegenover deze bewe ging de roeping van Patrimonium getee- kend. En de schrijver weerlegt daarbij de bezwaren dier welvoldane broeders, dat in den strijd ook voor stoffelijke verbete ring een streven van materialisme zou openbaar worden. Maar ook tegen de anti-geestelijke stroo ming waarschuwt hij, welke in den vorm der hedendaagsche Sociale beweging uitkomt. Ons bestek laat niet toe meer over te nemen van het vele, dat, zoo schoon ge zegd, in deze brochure tot verstand en hart en consciëntie spreekt. De lezer neme zelf het boek ter hand, leze en onderzoeke Ontleenen wij nog het volgende aan zijn aangrijpend slotwoord „Zien wij dan deze dingen toch ter dege onder de oogen, maar bij het licht van Gods Woord. O zeker, dan zal die nuchtere beschouwing ons ook doen sidderen bij de gedachte hoe in dit wereldproces de ge meente Gods in het nauw gebracht (zal) worden en er voor de Christus-belijders bange uren kunnen (lees zullen) aanbreken. Het is voorspeld. Maar tevens is het ons een profetie dat onze Zaligmaker staat te komen. „Hoe van alle zijden de gemeente Gods ook geperst en benauwd wordt, op Patmos' stranden hoorde de Ziener als het aller laatste woord Ik kom Jezus' triumf zal zijn volk mede verlossen. Aan Christus het allerlaatste woord, en daarom beslist voor ons niet het aantal, de sterkte, de rijkdom, de edelheid, de machtintegen deel. Steeds waren de trouwe belijders schijnbaar in de minderheidMaar God heeft onder alle tijden naar Zijn wel behagen de kleinen in den lande verkoren om de bedding te blijven vormen, waardoor het zuivere water Zijner openbaring bleef voortstroomen". „En wie onzer zou niet weten dat in den nieuweren tijd het vóór of tegen den Christus alles beheerseht. Het zal zijn tot eenmaal alle volken voor Zijn rechterstoel geschaard in tweeën uiteen vallen zullen. Ter rechter- en ter linkerzijde worden zij geschaard. Niet naar den maatstaf van kapitaal of arbeid, van bezitter of niet-be- zitter. Maar naar den maatstaf van het al of niet geschreven zijn uwer namen in het boek des levens". Nog eens, er valt uit dit geschriftje veel te leeren. Maar daarom spijt het ons zoo, dat uit oogpunt van taal en stijl, van punctuatie en correctie dit boekske zoo weinig aan trekkelijk is. Het is onbegrijpelijk dat een zoo be kwaam en der zake kundig redenaar en debater zijn veelszins zoo schoone ge dachten in vaak zoo berispelijk kleed ons aanbood. Laat,spoedig een tweede druk mogen noodig wezen, en deze druk alsdan van de veie fouten op dat gebied zijn gezuiverd. 19 November 1902. Wellicht is 't onzen lezers bekend, dat de heer Staalman, afgevaardigde ter Tweede Kamer voor het district Helder, een weekblad uitgeeft onder den titel Extra Tijding dat de kracht van dat weekblad schijnt te schuilen in de samen spraken tusschen Jaap en Tijs gehouden, en verder dat deze zelfde heer Staalman een der vaders is van de christelijke demo cratie die nu rondreizende propaganda zoekt in het Noorden. Door deze toelichting voorafgegaan gaan we tot vermaak onzer lezers een gesprek tusschen .Taap en Tijs oververtellen. Het zal onze lezers, ongetwijfeld inte resseeren hoe Staalman over Staalman spreekt, en physiologisch zal het de moeite loonen te zien hoe ver iemand zijn hem aangeboren bescheidenheid overwinnen kan, om eigen lof te bazuinen. Ziehier het merkwaardige staaltje van bescheidenheid Tijs. Maar nu wat andersheb je weer gehoord soms uit het Noorden, over de reis van mr. De Vries en Staalman Jaap. Ze zijn nu geweest in Leeuwarden, Dokkum, Harlingen, Franeker, Sneek, Bols- ward en Heerenveen, maar wat ik er van gelezen heb, neen maar dat is dan kracht dadig Stijf, stijfvol zijn de zalen en de mensch8n komen soms twee, drie uur ver loopen, om de vergaderingen te kunnen bijwonen. Je hebt nog nooit zoowat beleefd. In Sneek een kranig debat, tot ruim 1 uur in den nacht, vooral met Mr. Okma, den antirevolutionairen afgevaardigde voor Sneek. Tijs. En hoe liep dit af? Jaap. Man, man, dat moet een stuk ge weest zijnEr bleef, zoo heb ik gelezen ten minste, ten slotte niets meer van de debaters over. Zóó kras, schrijft mij een Friesche schip per. heb ik 't nog nooit gezien. De zaal barstte haast van de menschen en de de baters waren vol vuur om den strijd aan te binden, maar toen Staalman, om één uur den laatsten slag had geslagen, kwam ten slotte Mr. Okma zelf naar hem toe om hem de hand te drukken. Tijs. Dat is een mirakel JaapIk ben benieuwd Staalman zelf te sprekenzoo ik hoor, zouden ze Vrijdag weer thuis zijn. Ze zijn dan in 17 plaatsen opgetreden, en dan moet hij toch die reis ervaringen eris vertellen als 't kan. Tijs. Waarschuw me dan, wil je Want dan wil ik ook graag van de partij zijn. Jaap. Ze hebben me zooal in 't oor ge fluisterd dat eerstdaags de groote steden een beurt krijgen. Amsterdam zou 't eerst op 't program staan. Tijs. Nou, 'khou me aanbevolen, want als 'teven kan moet ik dat debat bijwonen. Daar zal 't rooken, alle Kamerleden van de christelijke partijen die in Amsterdam wonen zullen, zeggen ze^in 't vuur komen. Jaap. Zoodra ik den datum hoor, ik be loof je, dan zal ik 't je vertellen. Saluut Na het citaat uil ExtraTijding volgo Uier een tweede citaat, lijnrecht daartegenover staande. Het is genomen uit Krugers Gedenk schriften dezer dagen in de Eugelsche en Hollandsche taal verschenen. In het »voorwoord" van de Nederlandsche uitgave lezen we dit „Het zal den lezer wellicht opmerkelijk schijnen, dat bijna al deze levenshei moe ringen in den derden persoon zijn ge schreven met volkomen afwijking van den regel. President Kruger heeft dien regel niet willen volgen. Zijne opvatting is dat zijn persoon verdwijnt, zoodra hij als ge volmachtigde van zijn volk optreedtdan is hij alleen een deel van zijn volk en zou het zelfverheffing zijn van „ik" te spreken. Bij deze opvatting komt nog Krugers godsdienstig bezwaar. Het past hem niet stil te staan bij eigen daden. Wat hij gedaan heeft deed hij slechts als werktuig in Gods hand. En het zou zelf verheffing tegenover God zijn als hij roemde in eigen daden." De komende Tweede-Kamerverkiezing in het kiesdistrict Leiden, laat zich aanzien als een vergadering die verdaagd worden zal. Met dit onderscheid evenwel dat gewoon lijk een vergadering verdaagd wordt door de weinige opkomst, en deze verkiezing verdaagd zal moeten worden om te veel opkomst. Wat tal van candidaten Een liberaal candidaat, een vrijzinnig- democratisch candidaat, een sociaal democra tisch candidaat, een antirevolutionair candi daat, een Christelijk historisch candidaat. Enfin, daar zal uit dat mengsel wel iets bovendrijven. Bedenkelijk is overigens zoo rijke sor teering wel, want die kan ongewensehte verrassingen brengen. Ook in Amsterdam III nawerking van de splijtzwam. Daar worden aan de linkerzijde als lief hebbers voor den vieanten Kamerzetel van wijlen Hartog en Den Hertog genoemd Troelstra, Heldt, IJzerman, Sauvage Nol- ting, Versluijs (de drie laatsten zijn school- autoriteiten. Aan de rechterzijde is 't blad stil. Dat is een goed teeken. Dat kon weer een dacapo IX worden Zeker kantonrechter sprak een vader, vervolgd om de leerplichtwet, vrij, omdat hij bewijzen kon dat zijn zoon, als hij hem niet zelf ter school bracht, wel naar school gestuurd werd, maar niet ging. Correct volgens de leerplichtwet misschien maar is 't ook correct tegenover het vijfde gebod van Gods heilige wet, of openbaart zich hier niet de vrij algemeene kwaal van tuchteloosheid in het gezin Indien een kind vanaf het eerste levens jaar tucht ingeprent, aan tucht gewend wordt dan komt het ons al zeer onwaar schijnlijk voor dat het, eenmaals chooljongen geworden, zich alzoo gedragen zal. De eerbied voor vader en moeder of voor liooger geplaatsten wordt niet bevorderd door het voorbeeld der ouderen die zich op hunne beurt niet onderwerpen kunnen of willen aan machten boven hen, waartoe in de eerste plaats God en zijn gebod be hoort. Onderdanigheid en eere wordt even min bevorderd door anderen de zorge der kinderen optedragen of hun zelf op onrijpen leeftijd eigen beheer te gunnen of eigen verantwoordelijkheid te doen dragen. Voor een aantal jaren schreef wijlen mr. des Amorie van der Hoeven een brochure over den cirkelgang der menschheid. Hij betoogde daarin de troostelooze leer dat als 't eene in de maatschappij beter wordt het andere erger wordt. Op en neer, voor-, maar ook achteruit. En is 't niet zoo Wat is er een theoretische kennis, maar de practijk! Het eerste aldoor toenemend, en het laatste, is 't niet id'nemem! In ons no. van 30 Augustus jl. schre ven wij »Mej. Cornólie Huygons schreef pas dat de socialistische staat even zeker dagen zal als wij verwachten dat de zon des morgens boven de kim zal verschijnen. «Wanneer zal ook deze idealisto genezen worden van haar utopieën? «Geloof is een machtige factor in het leven. Mej. Huygens gelooft ook in de verwezenlijking van haar ideaal. «Maar schijnt zulk geloof ook maar iets anders te zijn dan de koortsachtige werking eener verhitte verbeelding «Op ouderen dag, bij lager bloedtempe- ratuur, schijnt de koorts soms nog niet uitgewoed. Alleen het ijlen wordt ijler". Deze woorden mogen wij ons herinneren bij 't feit dat nog geen tien weken daarna deze vrouw, 54 jaar oud, levensmoede, zich verdronk in den vijver van het Vondelspark. En deze dichterlijke geest had nog zoo pas aan v. d. Zwaag verweten dat hem «ontbrak wat de kracht, de levensader der sociaal democratische beweging vormt" en hem geraden om (gelijk zij), »bij opkomend «onverkwikkelijk gevoel", »in het denkens- gebied door hem veroverd, een bergtop tg beklimmen, waar hij een ruim uitzicht heeft ver over het dagelijksch klein gedoe van het partijleven heen, waar hij den ganschen horizont ziet, daarheen waar het dagen zal, en hij tevens den moeilijken kronkelenden strijdensweg ziet, welke tot het doel leidt''! Staatkundige rondblik van mr. Anne Anema, Naaml. venn. Drukkerij „Vada", Wageningen 1902. Reeds te lang wachtten wij met de aan kondiging van dit uitnemend, pittig ge schrift van den Haagschen advocaat. Aan ons voornemen er een paar artike len aan te wijden, kunnen wij voorloopig nog geen uitvoering geven. Wij willen echter niet langer uitstellen om reeds de aandacht op dit boek te ves tigen. Het is geschreven naar aanleiding van de klacht der Christelijke onderwijzers over het uitblijven der op het Urgentieprogram onzer partij no. 1 staande vrijmaking van het onderwijs, en van het onbekookt op treden der heeren De Vries en Staalman, in 't gevlei der sociaal democraten, tegen dit kabinet en den premier, omdat, naar zij beweren, de arbeidersbelangen niet tot hun recht komen. De schrijver toont het ongegronde der klacht en der aanvallen aan. Hij toont aan dat de a. r. partij van dit CWz'te-kabinet niet verwachten mag, wat zij met reden zou mogen eischen van een volbloed antirevolutionair kabinet. Immers dr. Kuyper is, ten gevolge van de coalitie, gebonden, aan een regeeringsprogram, waar van ieder, van zijne eischen op wetgevend gebied, iets heeft moeten laten vallen. De schrijver waarschuwt dat de partij nooit worde /wse«-partij, dat wil zeggen hare zelfstandigheid niet inboete, en anderer- zijds dat zij hare verwachtingen niet te hoog spanne. Wij zijn van plan op deze uitgave terug te komendoch noodigen alvast een ieder uit om met dit geschrift kennis te maken, en met deszelfs bezwaren tegen de bezwaarden rekening te houden. Onze minister van binnenlandsche zaken heeft een menschenleven lang reeds getoond wat hij zijn wil voor zijn land, voor het Christenvolk, voor den arbeider. Men mag van hem verwachten dat hij, zoo hij kan, ook iets, en veel voor hen zal deen. Maar dan geen ontijdige afbreking zijner plannengeen liefdelooze critiek, geen mistrouwen. En overigens de antirev. partij spare uit haar beginsel, ook dit kabinet hare critiek niet; mits zij billijk zij, en men rekening houde met velerlei belemmerende omstandigheden. Vooral niemand belijde onze beginselen uit winstbejag, hij ga er liever uit.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1