No. 14.1902. NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. Zaterdag 1 November. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISCH Bij iit nr teloorl een Bijyoepl. b VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN GOES. J. PLAZ1ER, Voor Van Harn. Geschiedenis van een inwoonster van Almelo. Kerknieuws, Schoolnieuws. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,02s. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. De Zeeuw steunt met aandrang voor een lid van den Raad de candidatuur van Ontvangen van N. N. en kinderen f 1,50 J. S. Ierseke f 5. Saam met 't vorige f 338,96\ 31 October 1902. Een veeg teeken. In De Zeeuw is, ah verkiezingsnummer voor het distriet-Mid delburg, den kiezers meer dan eens gezegd, dat wij, anti-revolutionairen, altoos veilig gaan, wanneer wij het tegendeel doen, van hetgeen de Middelburgsche Courant zegt en verlangt. Immers, als er zelfs maar even beginselen in het spel komen, is zij er bp en stuurt ze altijd in vrijzinnig- democratische, maar nooit in Bijbelsch- Christelijke richting, 't Is dan ook op dion grond, dat in onze verkiezingsnummers zóó kon geschreven en geraden worden. En omdat dit zoo is, mogen wij ons zeiven wel eens tweemaal rekenschap vragen of wij wel op den goeden weg zijn en het wel bij het rechte eind hebben, bijaldien wij door de Middelburgsche Courant toe gejuicht en geprezen worden, 't Is meest altijd zoo, dat wij dan onze beste vrienden, onze medestrijders tegenvallen en bedroeven. De solidariteit lijdt daardoor dan ook in den regel groote schade. Nu is het waar, dat onze afgevaardigden geen mandaat imperatief hebben, en ook, dat (zoogenaamd) de beste stuurlui vaak aan wal staan; doch het is toch ook waar, dat wij ons van onze mede-afgevaardigden en van onze mede standers buiten de colleges, de raden of de staten niet lichtelijk moeten afscheiden, en ons in deze of gene zaak in quaestie bij de tegenstanders moeten voegen. Wat schrijver dezes op het oog heeft en waarop hij zich veroorlooft critiek uit te oefenen is het optreden van een anders zeer actieven vriend, die in den Gemeenteraad, inzake kindervoeding^, apart, ja erger, met de tegenstanders optrad. Door het uit brengen van zijne stem in die richting toch is het de verledene week mogelijk gewor den, dat een voorstel, om vanwege den gemeenteraad, dus uit de algemeene kas, daarvoor subsidie te geven, zal komen en aangenomen worden. Dat nu is het wat door de Middelburg sche Courant wordt toegejuicht, en wat, naar ik meen, zijn anti revolutionaire me deleden in den raad en verreweg de meeste zijner medestanders heeft bedroefd. Vroeger reeds is in den breede in den Gemeenteraad, in onze vergaderingen en in de Zuider Kerkbode uiteengezet, hoeveel er ook uit een principieel oogpunt tegen deze Kindervoeding pleit. Helaas, desalniettemin werd het een drachtig optreden in dezen gebroken. Dat dit verzwakt, is ontegenzeggelijk. Hetpar- tijverband lijdt daardoor schade, natuurlijk, tot vreugde onzer tegenstanders. Het in dividualisme speelt de verschillende par tpen vaak leelijke partenWij hebben in cam wel niet met een door ons reeds alge meen beleden beginsel te doen, maar m. i. wöl met een uit de algemeene beginselen afgeleid beginsel. In ieder geval is het wensehelijk en profijtelijk om bij zulke gelegenheden saam op te treden, en niet alleen te gaan staan. Het beginsel, waarover wij het in dezen, naar ik mij vlei, allen eens zijn, en dat wij mitsdien een door ons algemeen beleden beginsel kunnen noemen, is, dat, volgens het Woord onzes Gods, de ouders de kin deren moeten opvoeden en verzorgen. Zij hebben ze ontvangen en zijn er in de eerste plaats verantwoordelijk voor. Naar wij gelooven, moeten zij ze opvoe den in de vreeze des Heeren, die het be ginsel der wijsheid is. Staat dit een en ander nu als hoofdbe ginsel bij ons vast, dan volgt, meen ik, daaruit ontegenzeggelijk, dat de ouders geholpen moeten worden, wanneer zij naar de eischen en de behoeften van den tijd daaraan niet kunnen beantwoorden. Draagt elkanders lasten en vervult alzoo de wet van Christus, zegt ons het Woord, dat in alles onze regel is. Doch dat moeten wij, het spreekt van zelf, zóó doen, dat het hoofdbeginsel, m. a. w. het algemeen beleden beginsel daaronder niet lijdt. 't Is daarom dat door ons altijd beweerd is, dat de school niet van een vreemde macht, maar van de ouders moet uitgaan, ja, dat zij een verlengstuk van het huisge zin moet kunnen heeten. De ouders moeten, nu het onderwijs zooveel tijd, bekwaamheid en geld eischt, uit den aard der zaak, (uitzonderingen daar gelaten) zich vereenigen en met elkander voor scholen en onderwijzers zorgen, maar natuurlijk zóó, dat zij daar en door hen, de kinderen opvoeden in de vreeze Gods. Konden zij het zeiven doen (maar dat kunnen ze over het algemeen niet) dan zou dit, naar de vermaningen door den Hëere hun in Zijn Woord gegeven, roeping zijn. Den kinderen eten geven, en met hen eten dat kunnen ze over het algemeen wel. Daartoe zijn ze, indien het aan de mid delen ontbreekt, in een oogenblik in staat gesteld. Alleen van geld toch is hier sprake, maar niet van beschikbaren tijd of onbe kwaamheid. Als dus de ouders, zoo noodig, aan voed sel, naar Gods gebod: «Draagt elkanders lasten", geholpen zijn, dan is het klaar, dan is aan een verlengstuk van het huis gezin, teneinde de kinderen te voedeD, geen de minste behoefte. Ik ontzeg daarom aan ieder het recht, om van het eene verlengstuk tot het andere te besluiten, d. i. van het onderwijs door anderen tot de Kindervoeding door anderen. In abnormale gevallen, n.l. als men met dronkaards en verkwisters te doen heeft, mag en moet men o. i. alleen abnormaal handelen. Regel moet zijn, de ouders, zoo noodig, te helpen om de kinderen te voeden on te kleeden. Dat is eene roeping die van Godswege tot ons komt. Daar komt bij, dat, naar ons algemeen beleden beginsel, de vader als priester in zijn huis moet optreden, d. w. z., hij moet de voorbidder zijn, bij ontstentenis moet de moeder deze plaats innemen, en dezen plicht vervullen. De kinderen moeten Gode gewijd worden, ook door bij het eten te leeren den Heere in alles te kennen en erkennendaaren boven moet, naar een te prijzen gebruik, het gemeenschappelijk aanzitten aan don maaltijd verhoogd wordeu door het lezen van Gods Woord. Uit dat door ons beleden beginsel, dat de vader priester moet zijn in zijn huis, volgt, dat wanneer anderen in dezen de roeping der ouders vervullen, zjj dat overeenkomstig de roeping der ouders voor God moeten doen. Weet nu het bedoelde lid van den gemeenteraad, dat dit bij gelegenheid van de bedoelde Kindervoeding alzoo geschiedt? Wordt er gebeden en gedankt in den naam van onzen Heere Jezus Christus en, naar 't gebruik, het Woord Gods gelezen? Zoo neen, dan zijn ook reeds om deze reden de kinderen, die men naar Gods Woord wenscht op te voeden, uitgesloten. Dus dan geeft men nog meer apart en nog meer geld uit de algemeene kas dan reeds het geval is voor iets, waarvan de Bijbelsehe, d. i. de ware Christenen, geen gebruik kunnen en mogen maken. Mag iemand, vooral een mede-belijder en mede-strijder, dat doen? Nog meer. Naar ons belijden moet de school van de ouders uitgaan, en de ouders die dat begrepen hebben, vereenigen zich en zorgen daar dan ook voor. Zij kiezen, rechtstreeks of door hunne besturen, de plaatsvervangers, de onderwijzers, welken zij de gewichtige taak kunnen en willen toevertrouwen. Zij doen dat, nogeens, om dat zij weten, dat zij zei ven het werk niet kunnen verrichten. Is dat bij de «Kindervoeding" ook zoo? Kiezen zij zei ven en geheel vrijwillig de door hen volkomen vertrouwde personen, die- voor hunne kinderen den maaltijd aan richten en daarbij voorgaan? En zenden zij er vrijwillig hunne kin deren heen, of door hongernood gedwongen, die ten hunne huize voorkomen of wegge nomen moest worden? Deze vragen hier te stellen is genoeg. Het antwoord is bekend. Verder. Doet men, door te gaan doen wat in 't voornemen ligt, geen onrecht aan de ouders en aan de kleinere en grootere kinderen des huizes, wijl deze, in de be doelde gevallen, gewis toch ook gebrek hebben? Waarom het eene getal welen het andere niet geholpen Of is eten alleen voor leeren noodig? Ach, dat averechts helpen, en dat meten met twee maten moesten in ieder geval, onze achtbare heeren van den Ge meenteraad niet doen. Door deze averecht- sche liefde krenken en verlagen zij de ouders, ondermijnen zij de liefde die kin deren voor hunne ouders moeten hebben; want niet vader en moeder hebben voor hen gezorgd een machtigen factor, die tot in den ouderdom nawerkt maar vreemden deden dat. 't Is een eerste of tweede of derde stap op den weg van de Sociaal-democratie. Het gaat naar Sparta heen. Het is, onder meer, het gezag der ouders ondermijnen. Op dezen weg komt men tot den staat van het socialisme, 't Is beter half gekeerd, dan heel gedwaald. A. LITTOOIJ. Middelburg, 28 October 1902. Uit het gemeenteraadsverslag van Am sterdam (N. R. C. 30 Oct. 2e Blad Bj De heer Fabius (antir. professor aan de Vrije Universiteit)De voorstellen tot kindervoeding beschouwt hij als voorstellen in een richting welke neerkomt op het brengen, door een eenvoudig raadsbesluit, van geld uit de zakken van een deel der burgerij in de zakken van een ander deel. Ten eerste acht hij die richting in de lijn der sociaal democratie te liggenen ten tweede blijft hij van meening dat die soort van barmhartigheid jegens de behoeftigen geen barmhartigheid is. Wanneer er waar achtige, persoonlijke barmhartigheid wordt gezocht, weet men steeds en gelukkig niet te vergeefsde menschen van de bocht van de Heerengracht te vinden op wie tegenwoordig zoo vaak wordt gesmaald Niet vrijzinnig democraat, maar liberaal. De Goesche Courant merkt ons op dat wij de kiesvereeniging die den heer Pilaar candideerde vrijzinnig democraat noemden en na een vriendelijke terechtwijzing hier over van den candidaat zeiven, verzuimden die fout te herstellen. Beide vergissingen geschiedden geheel onopzettelijk. Wij hebben altijd in den waan verkeerd omtrent de richting van «Vooruitgang", in verband met velerlei dat wij niet wenschen op te halen. En wij meenden in onze onnoozelheid dat het voldoende was indien wij in ons eigen blad door den candidaat zeiven onze dwaling lieten weerleggen. Nu de vrees geuit wordt, dat «de heer Pilaar in de oogen van conservatieve kie zers zou verdacht blijven van vrijzinnig democratische neigingen" constateeren wij gaarne bij deze dat de heer J. Pilaar is liberaal en candidaat van eene liberale Kiesvereeniging. Mr. Troelstra zegt dat blijkens een en quête (onderzoek), de juistheid van welks uitslag wij echter niet kunnen bevestigen, van de 100 leden der S. D. A. P. 27 op eon bijzondere Chr. school hebben gegaan. Hieruit volgt dat er 73 hun opvoeding genoten aan oen neutrale bijzondere of openbare school. Nu zullen onder onder de Chr. scholen ook de Roomsche scholen wel bedoeld zijn. Aangenomen de juistheid der mededeeling, kunnen wij er echter nog geen slotsom op bouwen, ten aanzien van het aandeel der gereformeerde of Chr. nationale scholen of scholen voor Chr. Volksonderwijs in de levering. In betrekking tot het Christelijk onder wijs, waarvoor wij strijden, zegt de mede deeling van den leider der sociaal demo craten ons niets. Naar aanleiding der benoeming van mr. Cort v. d. Linden, den prediker der god- delooze leer van den eigendom bij de gratie der gemeenschapen van het door den volkswil gedreven vliegwiel-koningschap, had de Middelburgsche Courant zich onder meer veroorloofd op te merken dat «de Regeering weer bij een gewichtige benoe ming hare keuze had moeten doen vallen op een lid der tegenpartij." Niet ten onrechte vond Het Centrum in dit zeggen iets van „den ouden liberalen hoogheidswaan". Het Vaderlandeveneens „vrijzinnig", leed aan datzelfde euvel. Zij schreef ongeveer dat de regeering wel aan de rechterzijde zal gezocht hebben, maar dat haar keuze uiterst beperkt was wijl men voor deze betrekking heel knap moet zijnen dat zij niemand onder de even geschikten be reid vindende, aan de linkerzij was gaan zoeken. Ook hier derhalve weer een poging om een onpartijdige benoeming der regeering uit te spelen tegen haar en de antirevolu tionaire partij. Doch de Arnhemsche Courant, ook vrijzinnig democraat, heeft het zij tot haar eere gezegd, op de botte veronder stelling van Het Vaderland vuur gevat en gezegd Allereerst dit dat de minister K u y p e r blijkbaar de traditie volgt dat katholieken slechts voor benoeming in aanmerking komen in zoogenaamd „katholieke" vacatures. Hier door zeker werd niet 't minst de keuze be perkt en willekeurig beperkt. Bovendien moet in rekening gebracht worden, aan welke eischen dr. Kuyper gemeend heeft dat de opvolger van wijlen mr. Hubrecht moest beantwoorden, en eindelijk zou nu werke lijk het beschikken over „meer dan middel matige bekwaamheden" zulk een „conditio sine qua non" wezen, om een onoverkome lijke hinderpaal te zijn voor het plaatsen van een antirevolutionair op den zetel van wijlen mr. Hubrecht? Och kom We lazen al zoo vaak met groot genoe gen aanhalingen uit de Arnhemsche Courant in de «Middelburger". Doch bovenstaande aanhaling vonden wij er tot heden nog niet in. Om der waarheids wil ware zij 't waard geweest. Het is gedurende de laatste reis in Nederland dat ik het volgende vernomen heben ik laat het woord aan Mejutlrouw Johanna Arends inwonende bij den Heer A. J. v. Dijk Sluitersveldt te Almelo. Ik was zoo ving zjj aan sedert een jaar lijdende aan hevige maagpijnen gepaard gaande met benauwdheid en van tijd tot tijd brakingen, de eetlust was niet noemens waard, het geringste voedsel dat ik nam veroorzaakte maagkrampen en steken in de zijde, ook had ik veel last van schele hoofdpijn en oorsuizengen en daar ik ka toenweefster ben in een der groote weverijen hier ter stede kunt U wel begrijpen dat hot leven in een weverij mijn toestand niet verbeterde, het werd zelfs zoo erg dat alle lust tot werken mij ontbrak. Op aan raden en tengevolge van het lezen der attesten die door personen waren afgegeven die evenzoo leden als dat ik leed ben ik tot het gebruik der Pinkpiilen van Dr. Williams overgegaan, en ik moet U wor- kelijk verklaren dat al de ongemakken die ik U opnoemde thans verdwenen zjjn, ik ben vroolijk en opgeruimd en verricht met lust mijn werk. De tijd ontbrak haar om mij nog verdere inlichtingen omtrent haar geval te geven, alleen voegde zij mij nog toe dat zij ten hoogste dankbaar was over het bekomen resultaat. Eenige oogenblik- ken later begaf zij zich naar de weverij en was het werkelijk een pleizier voor mij te zien met welk een vroolijko en opgeruimde tred zij naar haar werk toe ging, men kon de dankbaarheid uit haar oogen lezen en alsvorens de werkplaats binnen te gaan keerde zij zich verscheidene malen om, om mij met een glimlach van dankbaarheid vaarwel toe te roepen. Door dit voorbeeld, waarvan men de op rechtheid kan nagaan door zich tot dezo persoon te wenden zal men zich rekenschap kunnen geven over de krachtige werking der Pinkpiilen op de herstelling van het bloed waarvan de armoede de oorzaak is van zoo vele ziekten, gelijk bloed armoede, bleekzucht, reumatiek en algemeene zwakte welke aan de behandeling met de Pinkpiilen geen weerstand kunnen bieden. Wij kunnen er echter niet genoeg op aandringen, dat men wel acht geve de echte Pinkpiilen van Dr. Williams te be komen, want gelijk alle goede produkten worden ook de Pinkpiilen reeds op een grove manier nagemaakt, zelfs zoodanig, dat zij uiterlijk den schijn hebben van de echte te zijn, doch de heilzame en genezende bestanddeelen bezitten ze in geene deele. Koopt ze slechts bij de depothouders die onder de attesten zijn aangegeven of zoo gij maar eenige twijfel mocht hebben, laat ze rechtstreeks van den Hoofddepothouder komen, de heer Snabilié. Prijs f 1,75 de doosf 9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rotter dam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen post wissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middel burg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Ook echt verkrijg baar voor Goes en omstreken bij Gebr. Mulder, drogerijen en Verfwaren. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Kolderveen, G. A. Becht, cand. te 's Gravenhagete Krimpen a./d. Leb, B. v. d. Wal te Waddingsveen; te Nijkerk op de Veluwe, J. W. Beere- kamp te Jutphaas. Bedankt voor Oud Beijerland door J. M. Ph. Schippers te Huizenvoor Bles- kensgraaf door C. B. Holland, cand. te Vriezenveen. Door het prov. kerkbestuur van Zee land zijn tot de Evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk toegelaten de heeien E. Warmolts te Hilversum en A. G. van Willenswaard te Schoonhoven. Door het Prov. kerkbestuur van Drenthe is tot de Evangeliebediening toegelaten de heer P. Hage, geboortig van St. Maartensdijken door het prov. kerkbestuur van Gelderland de heer W. A. Noest, geb. te Sluis, van de Utrechtsehe Universiteit. Te Venlo slaagden voor de acte vak j de heerenC. Vos te Grijpskerke, J. T. A. Belfroid te Vlissingen, A. Tollenaar te Krabbendjjke en S. de Visser te Nieuw en St. Jooslanden te Nijmegen P. C. Zandee te Goes. En te Rotterdam de dames E. J. Weisfeit te Aardenburg en M. Boasson en M. E. Thierens, beiden te Middelburg. Bij kon. besluit is aan de volgende Zeeuwsche gemeenten, boven en behalve de bijdrage bedoeld bij art. 45 der wet op het lager onderwijs, de volgende bijdrage ver leend Hoofdplaat f 400Krabbendijke f800 Oudelande f 500 Overslag f 200 Philip pine f 450 en Zuiddorpe f 635.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1