NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 9. 1902, Dinsdag 21 October. 17e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISeH Hoop Van Harn. Gemeenteraadsverkiezing. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN Mr. P. DIELEflAN, MAT II LIIDMl elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Wij steunen de candidatuur: In Middelburg II van Lid der Staten. Ontvangen van N. N. Krabbendijke f 5 van mejuffrouw Joh. Staal Pd. verzameld te Kapelle f20,25. Totaal met 't vorige f 268,26. Wie helpt nog een handje Red. Dat is een moeilijke les 1 Laat u leiden. Maar we leiden zoo gaarne zelf. Als in ons privaat leven nood of dood dreigt, dan bidden we om uitkomst of af wending, maar op een door ons zelf be paalde wijze. Als in het leven der volkeren de ongerechtigheid met macht en geweld tegen het recht optreedt, dan bidden we voor de broederen in de verdrukking, maar dat ze de overwinning behalen mogen. Een andere uitkomst is o. i. onmogelijk. Als de botsing tusschen arbeid en kapi taal met ieder jaar sterker en heftiger wordt en de schok van die botsing zich begint te doen gevoelen, dan hopen en vragen we uitkomst, maar intusschen zetten we onze politieke berekeningen op, als een schaakspeler zijn pionnen. Als het terrein van ons kerkelijk leven bewogen wordt door onvoorziene gebeur tenissen, dan werpen we de schuld op dezen of dien, en zien maar al te dikwijls voorbij, dat we de eerste oorzaak uit het oog verloren hebben, om ons blind te turen op de tweede oorzaak. En tochwe dragen den eerenaam van geloovigen. We wenschen christenen te zijn en Gods Woord te achten als een lamp voor onzen voet en een licht op ons pad. En leert nu dat Woord Gods ons, dat geloof en succes één zijn Immers juist het omgekeerde Een geloof dat heldendaden verricht, vijanden verslaat, grooten naam en hooge eere verwerft, dat bewondert de wereld. Dan heet het moed, vertrouwen, idealisme. Maar een geloof dat zwijgt en aanbidt, bjj het ondergaan van zijn hoop, bij het verliezen van eigen eere en voordeel, een geloof dat zichzelf den dood wijdt, en de wereld niet naloopt om succes, dat maakt een droevig figuur. En toch dit laatste is het geloof ons door de Schrift geteekend. Hooger onderwijs in de school des levens, zekerMaar het is ook Gods bedoeling niet, ons bij het lager onderwjjs te doen bljjven. »Want, zoo zegt de Heere der heirscharen, Israels God, ik heb door mijn kracht en mjjn U'tgestrekten arm de aarde met al wat van mensch en vee op den aardbodem is, gemaakt, en geef het aan wien het mij goeddunkt.** Dat is een woord ons door Jeremia op Gods bevel gebracht. Neemt dit woord eens tot uw kijkglas, en ziet van die zijde eens aan wat u om ringt. Hoe geheel anders wordt door dit woord gezien de hedendaagsche geschiedenis. Dit woord zegt u niet minder dan dat %et geheele bestaan en leven der volkeren, uw geheele maatschappelijk leven, uw ikerkelijk leven eigendom zijn des Heeren, die het geeft aan wien Hij wil. Die het zelfs in Jeremia's dagen gaf aan een Heidensch Yorst als Nebucadnezar. Gods werklian ook een werk des geriehts, der loutering en der heiliging zijn. Gods oordeel gaat over elk terrein des levens. Hij beslist in hoogste ressort. "Voorzeker moeilijk te leeren is die les, opvoeding op lateren leeftijd is dikwijls nog moeiijker dan in de jeugd. En moei lijk te leeren blijft die les ons loven lang. Maar het is een Bijbelsche les, waarvoor we hebben te buigen, en gaarne willen beproeven to buigen, niet waar? Die les zegt onsstaakt uwe klaagliederen, spaart uwe beschuldigingen, bijt niet, als de hond op den steen, maar ziet wie hem werpt, waakt dat het zwaartepunt uws levens niet verlegd worde, van de richting geloof, waar het behoort te liggen, naar de richting politiële herelening, her innert u de bede, van ons aller Heer in Gethsemanéniet mijn wil, de uwe, o Vader In één woordlaat u leiden 20 October 1902. Schooltoedanden. De openbare school te Kessel is 2'/s jaar geleden afgebrand sedert dien tijd wordt schoolgehouden in de ge lagkamer der dorpsherberg, waarvan het onderhuis voor varkenshok wordt gebruikt. Volgens het rapport in zake schoolruimte door den Bond van N. O. gepubliceerd, hebben in de openbare school te Nieuw- Dordrecht twee onderwijzeressen 112 leer lingen in een lokaal waarvan er maar 54 in de bankjes zitten kunnende overigen liggen op den grond. Te Erica zitten enkele leerlingen in plaats van op bankjes, op biervaatjes waar planken op zijn gelegd. Als die plankenzitters schrijven moesten gingen ze plat op de buik op den vloer liggen. Het gehucht Kastelre, gemeente Baarle Nassau, heeft geen eigen school de kinderen gaan op school in België, waarvoor de gemeente Baarle Nassau f 100 per jaar aan de betrokken Belgische ge meente betaalt. (Bedoelde gemeente zal wel Baarle Hertog zijn. Bij de staking der vijandelijkheden in 1832 stonden de Nederlandsche troepen in de eene helft van het dorp Baarle, terwijl de Belgen onder den hertog van Saksen Coburg (later Leopold I) de andere helft bezetten. Toen nu in 1839 aan elk der partijen werd toegewezen, hetgeen zij bij het staken der vijandelijkheden bezat, bleef het dorp Baarle voor de helft Nederlandsch, en werd 't voor de helft Belgisch. Van daar Baarle Nassau eu Baarle Hertog. Er heeft zelfs langen tijd daarna een huis op beide grondge bieden gestaan, hetgeen den eigenaar de vrijheid deed nemen belasting te weigeren immers voor de Nederlandsche ambtenaren was hij Belg, en voor de Belgische amb tenaren was hij Nederlander. Later is dat kleine stukske grond geheel aan België afgestaan. Dat nu in dergelijke grensge meenten toestanden zich voordoen als te Kastelre, kan niemand voorkomen. Wij, in Zeeland, kennen die ook. Ook al stond er een openbare school te Kastelre, zou 't best mogelijk zijn dat de kinderen nog in België op school gingen. Bovendien welke regeeriDg zal daar een school gaan bouwen voor een paar kinderen, die voor f 100 'sjaars elders terecht kunnen, zij het al in België, waardoor stellig wel geen verschil in taal zal ontstaan, bij het patois dat op de grenzen gesproken wordt). Het Volk heeft 't nog maar altijd over het Unieblaadje, »het leugenblaadje", »het bedelblaadje" waarin gezegd werd dat de sociaal democraten geen hoogere subsidie voor onze Chr. scholen willen toestaan. Nu schijnt er bij Kemink ook weer zoo'n soort blaadje verschenen te zijn met zoo iets er in van wat Het Volk noemt een Tongeïoofelijke brutaliteit^opzettelijk liegen ■"brutale liegerij zonder wederga Wat het Unieblaadje betreft, het had voor sociaal democraten moeten schrijven sociaal democratische onderwijzers, en het was juist geweest. De Sociaaldemocratische partij heeft zich op haar congres te Groningen verklaard voor de gelijkstelling van bijzondere scholen met de openbare. Let echter wel op. Niet voor de gelijkstelling van onze bij zondere scholen, zooals wij die hebben en liefhebben, doch van een soort van bijzon dere scholen, die nog in de lucht hangt waar het onderwijs voor ieder leerling kos teloos moet zijndie geheel van den Staat leven moetwelker onderwijzers van Staats wege een onafhankelijke positio tegenover do ouders verzekerd wordt. Als er zulle bijzondere scholen komen (maar die komen er niet!) dan zal de So ciaaldemocratische partij pleiten voor haar gelijkstelling met de openbare scholen. Maar eerst moeten zij zoo half en half op de socialistische leest geschoeid zijn. In afwachting, dat er zulke »vrije" scholen komen, (en dit gebeurt nimmerzal de Sociaaldemocratische partij ondertusschen zich hardnekkig verzetten tegen elke vermeer dering van subsidie aan de bestaande vrije scholen. Maar, vraagt gij, is dit wel zoo? Ziehier hare motie, welke, niet uit be ginsel, maar uit taktiek, met meerderheid van stemmen door de S. D. A. P. op haar partijdag te Groningen is aangenomen. „Het congres der S. D. A. P., „stelt den Staat den eisch te zorgen, dat overal algemeen verplicht kos teloos voldoend lager onderwijs worde ge geven, „acht hiervoor noodig de verheffing van het peil der lagere school met betaling aller kosten door en onder deskundig toezicht van den Staat, constateert, dat een groot deel der arbeidende klasse in Nederland voor zijn kinderen godsdienstig onderwijs eischt en acht het ongewenscht het daarin tegen te werken daar de sociaal democratie de eenheid der arbeidende klasse tegen geloovige en on- geloovige kapitalisten op maatschappelijk ge bied niet ter wille van theologische geschil punten heeft te verstoren. „stelt aan de bijzondere school dezelfde ma- terieele eischen als de openbare, ook wat betreft de positie der onderwijzers, wier zelf standigheid door den Staat moet worden gewaarborgd, evenals de vrij heid van keuze der ouders; „en verklaart zich alleen onder geheele voldoening aan deze voorwaar den voor maatregelen, welke de gelijkstelling van de bijzondere school met de openbare beoogen." Ieder kan nu zien hoe gul de socialisten tegenover ons zijn. Ten eerste moet het onderwijs op alle lagere scholen geheel kosteloos zijn. Ten tweede moet dat onderwijs algemeen verplicht wezen. Ten derde moeten alle kosten van het onderwijs worden gedragen door den Staat. Ten vierde moet de zelfstandigheid der onderwijzers door den Staat worden gewaar borgd. En wanneer ook maar één dier voor waarden ontbreekt, of niet geheel naar der socialisten zin is vervuld is er van hen voor onze scholen niets te wachten. En let wel deze motie is aangenomen niet omdat het socialistisch beginsel de aan neming eischte, maar op tactische gronden. De consequente socialisten adres de heer Bijkerk willen verbod van christe- telijk onderwijs. Zooals dit in Frankrijk is geschied waar dezer dagen 2500 scholen werden gesloten zoodat in Parijs alleen 15000 kinderen de straat zijn opgejaagd om straks gedwongen te worden de staatsschool te gaan bezoeken. Het Unieblaadje vergiste zichmaar nooit mag hierom voorbijgezien dat de sociaal-democraten, terwijl zij onze scholen met den Bijbel moeten bestrijden, zich verklaard hebben vóór de gelijkstelling van een zeker onmogelijk soort van „vrije" scholen ten gunste waarvan zij een platonische liefdesverklaring hebben afgelegd, die echter nimmer door de praktijk kan worden be vestigd Door dit listigheidje meende Mr. Troelstra nota benede Christelijke arbeiders en onderwijzers te vangen. Maar zij hebben hem in de kaart gezien. Van de soeiaal democratie heeft het Chris telijk onderwijs nooit iets te wachten. Mevrouw Roland Holst (soc. dem.) publi ceert in de Nieuwe Tijd een rapport, naar aanleiding van een door haar gehouden onderzoek over ^arbeiders en alcohol". Zij zegt onder meer, en licht dit toe met voorbeelden, dat de arbeiders die door hun vak-organisatie een ideaal voor oogen heb ben gekregen den trek naar jenever ver liezen, ook al zijn hun bestaansvoorwaarden nog in geen enkel opzicht verbeterd. Reeds het feit dat hun leven geestelijken inhoud verkreeg, doet den lust naar drank ver minderen. De redactie van Ret Volk beveelt dit rapport zeer ter lezing aan. Wij hopen dat haar geestverwanten nota zullen nemen van de ontdekking en van de aanbeveling. Immers van die zijde heeft men steeds beweerd dat armoede tot drankmisbruik voert. Een bewering overigens, door niets ge staafd, en waarvan het omgekeerde: van drank tot armoede minstens even waar is. Het rapport van mevrouw Holst werpt weer een materialistisch dogma van het socialisme omver. Roofden voor de Klasse of Ambulant. Dit is de vraag die de schoolwereld in Amsterdam beroert, en ook den onderwij zers elders belang inboezemt. De Amsterdamsche hoofden, ook sommige elders, hebben geen vaste klas, maar con troleeren, administreeren, geven wenken en brengen verbeteringen aan in zake methode en leerplan. Op groote scholen noodzakelijk; mits het lij en kan bij de gemeente; en de on derwijzers minder ervaren of betrouwbaar zijn. De onderwijzers zijn over 't algemeen tegen dat ambulantisme, en wenschen de hoofden in taak en verplichting als hunner een. Maar de hoofden zijn er voor. Dit schijnt zelfs zoo sterk dat zoodra de onderwijzer verandert van positie, van onderwijzer hoofd wordt, hij ook verandert van inzicht. In 1898 heeft de onderwijzer Van Dijk te Amsterdam kras en scherp dat stelsel van ambulante hoofden bestreden. Nu de quaestie weer ter sprake kwam, dank zij het voorstel van een antirevolu tionair en een Roomsch, verscherpt door een voorstel van een christelijk-historisch gemeenteraadslid de heer Van Dijk is sinds hoofd geworden nu is het hoofd der school Van Dijk er tegen. De onderwijzer Van Det dient hem hier over in de Amsterdamsche pers een af straffing toe. Het feit schijnt leerrijk en zij een les. De ambulanten-quaestie is, te Amsterdam althans, een partijquaestie gebleken. Dat de tegenstand niet vrij van revolu tionaire bedoelingen is, hebben wij wel eens meer aangetoond. Maar ook de verdediging schijnt niet altijd even zuiver. Bedoeld hoofd der school verdedigt zijn ambulantisme met een beroep op het belang van den arme, waar genoemde klasse-onderwijzer op zijn beurt weer een loopje mee neemt. Wij zien met belangstelling uit naar den uitslag. De Nederlander beschuldigde Ret Volk dezer dagen van taalverknoeiingen terecht! Zij had ook de aandacht kunnen vesti gen op hare ongewone, door en door re volutionaire, onware persoonsbeschrijvingen en valsche voorstellingen. Zoo spreekt het sociaal democratisch orgaan altijd van volksverdommend onder wijs, dat is dan het onderwijs dat wij, voorstanders van vrij christelijk onderwijs onzen kinderen doen geven, en waarmede wij het volk willen dom houden. Ret Volk van Zaterdag 8 Maart 1902, over een rechtszitting (te Amsterdam) spre kende, zegt er van: „Nu zitten daar in de hooge, droge strafzittingenzaal vijf hooge droge heeren die goed gegeten hebben en over hun behoorlijke kleeren een zwarte toga getrokken hebben die hun meer def tigheid verleent. Men ziet alleen hun eerbiedwaardige bovenhelften boven de groene tafel uitkomen. „En dan een verdediger die tracht warm to maken wat de heeren daar achter hun witte beffen nog aan hart hebben overge houden". De Kamerverslaggever van datzelfde blad, anders een joviaal man, geeft van sommige Kamerleden zeer ongewone, somwijlen vrij beleedigende beschrijvingen. Duymaer v. Twist noemde hij bij de eerste waarneming een drank vrije Spaansche Brabanter; Con rad een venijnig oud heertje; Travaglino werd gesignaleerd „met zijn muizen hoofd". Hesselink (zie 21 Nov. '01) „met zijn nietig achterhoofd"De RamHop hop hoera die altijd even netjes en fijn blijft; Sluis, het oude heertje uit Enkhuizen; Pijnacker Hordijk, een edel mensch maar een vervelend spreker. Krap, een allerburgerlijkst antirevoluti onair heertje met een cherubijnenhoofd. Lohman werd meermalen genoemd oen harteloozen aarts-conservatief. Teekenend zijn ook somwijlen de op schriften die Het Volk boven haar be richtjes plaatst. Boven het bericht dat Prins Hendrik laatst de gast der Rolducscho school en haar leeraren was, schreef zij „Een geuzenprins en paapsch gebroed". Hier maakt natuurlijk een ieder die lezen kan uit op, dat de Prins een geus is en de Roomschen paapsch gebroed zijn. Zoo vatte het ook een inzender op in Ret Volk van 14 Oct. die de redactie van_ de kwetsende toevoeging een verwijt maakte. Maar de redactie vond dat het opschrift volstrekt niet kwetsend was. Het herin nerde alleen maar aan den tijd toen de protestanten Rome paapsch gebroed schol den en nu let welzijn Rome en Oranje saam druk bezig om het volk de oogen te verblinden 1 Wie van de antirevolutionaire bladon het niet met haar eens is, kan er op re kenen door Ret Volk als farizeër te wor den uitgelucht. Zoo is de Standaard op 't voetspoor van Groen, herhaaldelijk verweten dat zij „voert een huichelachtige politiek"dat zij „heeft een vroomgetrokken gelaat", en dergelijke. Den andersdenkende waardeeren kunnen de sociaal democraten ook zoo moeilijk. Zoo schreef Het Volk eens, niet in ver kiezingstijd, maar in heel nuchtere stem ming: „Het wierookvat van den priester, noch de gewetensdwang van den brood heer, noch de steenen der domheid kun nen het socialisme keeren". Van een rede vaD mr. Heemskerk ver slag doende schrijft Ret Vc Ik van 7 Dec. a. p. „Wij kregen van hem een betoog over de verhouding van geloof en rede dat ik niet gaarne thans uit het hoofd zou terug geven. Rationalist als ik ben moet ik toch vreezen dat mijn rede te veel schade heeft geleden van de zonde dan dat zij mij een nauwkeurig begrip zou kunnen geven van des heeren Heemskerks geloof". En zijn briefschrijver uit Venendaal, over een ander chapiter schrijvende, liet zich aldus uit: „Waar vindt nu de mensch het verloren paradijs, het beeld Gods weer terug? O, het verloren paradijs is, zooals ds. Wisse zegt, niet op aarde meer te vinden, maar als wij het dan hiernamaals moeten vinden, dan, dan, ja dan moeten wij betere beeld dragers Gods zijn, dan hu Als wij gaan slapen kunnen wij dan beelddragers Gods zijn Neen want dan zijn wij zoo afgemat dat wij aan niets denken dan aan de rust die zoo hoog noodig is. Als wij in de fabriek zijn, kunnen wij dan beelddragers Gods zijn? Neen, want als wij dan het hart hebben om aan iets anders te denken dan aan ons werk, dan komt de baas en die geeft ons een uitbrander en aan 't eind van de week zouden wij het nog merken aan het loon ook. Veensche arbeiders zijt gij in staat beelddragers Gods te zijn? Ja dat zijt ge. Maar niet zoolang gij en uw gezin het grootste deel van den dag noodig hebt om te werken voor het broodje. Maar niet, zoolang ge blijft onderworpen aan het vreeselijke, neerdrukkende alle kracht verlammende-loonsysteem.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1