NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 176.1902 Dinsdag 26 Augustus. 16e Jaargang, CHRISTELIJK- HISTORISCH ALLERWEGEN Maar Amsterdam. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN DE UITGEVERS. elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. spoort de groote pers hare lezers aan giften bijeen te brengen voor de weduwen en weezen onzer Bóeren-Stamverwanten in Zuid-Afrika. De nood is nu grooter nog dan tijdens den oorlog. Toen toch kregen zij nog hun brood van de Engelschen. Nu moeten alle Boeren, ook weduwen en weezen, voor zichzelf zorgen. Men geve dan gehoor aan den oproep, en zende vele bijdragen, groote of kleine, al naarmate de Heere gezegend heeft. Gaarne willen ook wij ons beschikbaar stellen tot de in ontvangst neming en verantwoording in ons blad van het ont- vangene. Men kan zijn bjjdragen zenden aan ons adresBureau «De Zeeuw" te Goes, of ze ter liand stellen aan den heer F. P. D'huij te Middelburg. Gaarne zullen wij 't ontvangene afdragen, hetzij aan de Middelburgsche Courant, hetzij aan een ander die er zich mede wil be lasten. Dit artikel onlleenen wij met een zéér bepaald doel aan de Prov. Friesche Crt. Wij wenschen namelijk, dat er den 3en en 4en September vele anti-revolutionairen, ook uit Zeeland, te Amsterdam aanwezig zullen zijn. Zoo aanstonds zulien wij daarvoor onze redenen ontvouwen, als wij eerst herinnerd hebben aan wat er dan te Amsterdam aan de hand is. De middenstand wandelt (onze lezers weten het) niet op een pad, „omzoomd met mos en bedekt met rozen." De winkeliers in het bijzonder heffen luide klachten aan. Volgens het socialisme is daar niets aan te doen. De ondergang van den middenstand is (zoo leert het) nabij. ,,'t Verschijnsel dat u treft en aller ziel vervaart" wordt veroorzaakt door de voort wenteling der maatschappij, waarbij de middenstand, welke eerst loven was en thans onder komt, eenvoudig verpletterd wordt. En overmits de voortwenteling der maat schappij nog minder te stuiten is dan een lawine, is geen hulp mogelijk. De middenstand is opgeschreven ten doode. Doch daar zijn duizenden lieden, die weigeren aan deze sombere profetie geloof te hechten. Dat zijn natuurlijk allereerst de mannen van den middenstand zelf. In plaats van mèt de socialisten aan het touw van hun eigen doodsklok te trekken, peinzen zij veeleer op middelen om hun stand uit de inzinking op te heffenwaarin zij trouw geholpen worden door vele anderen, die wel juist niet tot de kleine burgerij behooren, doch dien stand beschouwen als het pit en het merg der maatschappij en daarom uit alle macht zijn bloei zoeken te bevorderen. Gedachtig aan de spreuk„In de veel heid der raadslieden ligt de overwinning", hebben beide groepen samengewerkt en reeds twee keer een Congres voor de kleine burgerij bijeengeroepen. Beide malen in België. Deze congressen zijn uitnemend geslaagd. En zoo zal het derde internationaal con gres den 3en en 4en September te Am sterdam worden gehouden. En om het uitnemend nationaal belang, èn omdat de kracht der anti-revolutionaire partij vooral in den middenstand ligt, zouden wij gaarne eene zoo groot mogelijke deel neming aan dat Congres zien. Het lidmaatschap kost slechts f 2,50, waarvoor men bovendien van alle stukken, verslagen en rapporten een exemplaar ontvangt. Waarom zouden wij niet mogen ver wachten dat de anti-revolutionaire partij er sterk vertegenwoordigd zal zijn? 4c Een der belangrijkste vragen is, welk standpunt het Congres zal innemen ten opzichte der Coöperatie. 't Is zeer begrijpelijk, dat de winkeliers de oprichting van coöperatieve bakkerijen, kruidenierswinkels enz. met leede oogen aanzien en de coöperatie uit den booze achten. Dit is echter volstrekt niet redelijk. In de coöperatie komt de sociale trek in het menschenhart tot zijn recht. Coöperatie op zichzelf strijdt tegen niet één Bijbelsch beginsel. Dan is het omgekeerde nog eerder waar. De Duitsche antirevolutionair Stahl en nog onlangs Dr. Schaepman hebben het uitgesproken dat de Coöperatie een der hoofdvormen van de maatschappij der toe komst zou kunnen zijn en (eerlijk gezegd) wij weten waarlijk niet, op welke gronden men die uitspraak zou kunnen bestrijden. Hoe dit echter zij, wij gelooven, dat het een ernstige fout zou zijn, als onze win keliers zich vijandig tegen het denkbeeld van coöperatie plaatsten. Wil de middenstand zich verdedigen tegen de gevaren, waarmede allerlei coö peratieve vereenigingen hem bedreigen, dan kan hij o. i. dit alléén doen door zelf op groote schaal de coöperatie in praktijk te brengen. Niet met het wapen van het individualisme (dat stomp van roest is) maar met het wapen der coöperatie moet de middenstand strijden voor zijn bestaan. Laten onze kleinhandelaars gezamenlijk inkoopen in het groot. Gezamenlijk de verkoopprijzen bepalen. Magazijnen op richten in elke belangrijke stad, waartegen bepaalde voorwaarden de ingeslagen goe deren voor de aangesloten winkeliers ver krijgbaar zijn. Kortom, laat men samenwerken en aldus de gevaren, die dreigen, keeren. Wij gelooven dat dit mogelijk is. Het kan. Mits men niet blijve hangen aan de sleur. Mits men het denkbeeld van Coöperatie niet verwerpt, maar toepasse. De middenstand lijdt door gebrek aan organisatie. Hij krijgt het benauwd tusschen den arbeidersstand, welke zich hoe langer hoe vaster aanéénsluit, eenerzijds, en tusschen den groothandel en de groot-industrie, die telkens als zij het noodig achten, een or ganisatie in het leven roepen, anderzijds. Tusschen die beiden staat hij zonder onderling verband. Geen wonder, dat hij deerlijk in de knel geraakt. Men begint in te zien, dat samen werking, althans samenspreking noodza kelijk is. Dat is al een groote stap in de goede richting vooruit. Ferst samenspreking. Dan samenwerking. Tot tenslotte (want daar moet het heen de middenstand, om niet tusschen de «hoogere" en de »lagere" standen platge drukt te worden, het stevige pantser eener krachtige organisatie aantrekt. Daar kome het toe, hoe eer hoe beter. Daartoe helpe alle man van goeden wille mee. Wij vragen voor de kleine burgerij im mers geen zwaard, doch slechts een pantser. Geen wapen tot den aanval. Slechts een middel ter bescherming. Om zich te verweren tegen den socialen dood. Er zijn er, die dat pantser bij de re geering gezocht hebben. Dat was mis gezien. Hoezeer de regeering ook een zekeren stand genegen moge zijn, die stand moet eerst leeren zelf te strijden voor zijn welzijn. Eerst zichzelven helpen. En slechts wanneer hij door eigen krachts inspanning zijn doel niet bereiken kan, dan heeft hij billijke aanspraak op steun van regeeringswege. Dat is de goede regel, welke ook thans behoort te worden gevolgd. Immers, wat zou een stand, die de ener gie mist om zichzelf op te richten, met regeeringssteun aanvangen Iemand die door ziekte verzwakt, weer poogt op te staan, helpt men een handje. Maar wie zal een paar krukken reiken aan den man, die bewegingloos blijft liggen plat op zijn rug i ile De maatregelen, welke (hetzij dan mèt, hetzij dan zonder hulp van de Overheid) tot meerderen bloei van den middenstand kunnen genomen worden, zijn tweeërlei. Die waarmede ons beginsel niet en die waarmede ons beginsel wél rechtstreeks gemoeid is. Tot de eerste rekenen wij o. a. het in voeren van een snelle goedkoopc rechtspraak een deugdelijke wetgeving op het faillise- menthet verkrijgbaar stellen van krediet de oprichting van een informatie-bureau voor den kleinhandelvervroegde winkelsluiting; het oprichten van scholen voor beroeps- en handelsonderwijshet heffen van zulke belastingen, dat de kleine burgerij niet overmatig wordt gedrukt. Dat zijn al te gader dingen, waarbij het beginsel niet op den voorgrond staat. Daar kan een geloovig winkelier even sterk voor zijn als een ongeloovig winkelier. Onder het gemis daarvan lijdt de een even sterk als de ander. Maar er zijn in den middenstand ook misstanden, waarvan de noodlottige gevolgen (als zware slagen) allereerst en allermeest nederdalen op de mannen van Christelijk beginsel. Neem bijvoorbeeld den verkoop op Zondag. Daar zijn ongetwijfeld ongeloovige win keliers, welke op dien dag liever sluiten maar als het moet, als de concurrent aan de overzijde des Zondags open blijft, welnu dan doen zij het ook. Maar dat kan de Christen in geen geval doen, zijn beginsel verbiedt het hem. Of neem de loterijen. Daar zjjn ook ouder de ongeloovigen degelijke en soliede winkeliers, welke er niet licht toe zullen overgaan een lok-loterij aan hun nering te verbinden en den koo- pers voor eiken gulden zooveel «kansen" op een fiets of op een theestoof te schenken. Maar nood breekt wet. «Kan het niet zooals het moet, dan moet het maar zooals het kan," denkt de onge loovige. Doch ook hier bestaat er voor den Chris tusbelijder geen uitweg. Hjj mag geen loterij on op touw zetten. En alwéér trekt hij aan het kortste eind. Wij zouden méér van zulke misstanden kunnen opnoemen. Doch ieder, die nadenkt, vindt ze ter stond. Zoo ondervindt het Christelijke deel van den middenstand dubbelen tegenspoed. Eerst deelt het, met de ongeloovigen, de ongunst der tijden. De room is van de melk af. En van wat er nog is, krijgt dat deel zijn rechtmatige portie niet. De mannen des ongeloofs weten door allerlei middelen, welke bniten het bereik van den Christen liggen, het leeuwenaan deel te vermeesteren. Ook daaraan dient paal en perk gesteld. En dat kan. Want gelukkig zijn er nog velen, die, ofschoon zij het Christelijk beginsel niet belgden, toch met ons van harte daaroe samen willen werken. Maar het initiatief moet van onze mannen uitgaan. En nu begrijpen onze lezors wel, dat wij ook daarom allo anti-revolutionairen krach tig opwekken om doel te nemen aan het Amsterdamsche Congres. Waarom wij hierboven schreven«Naar Amsterdam 25 Augustus 1902. De oude Unie-Collecte gaat dezer dagen in onze steden en dorpen om. Voor de christelijke school. Onze sympathie, ons gebed, onze gaven blijven haar verzekerd. Wat ook verandere, wat ook wissele, dat de vreeze des Heeren het beginsel der wijsheid is, blijft immer voor ons do waarheid. En die vreeze des Heeren leert niemand op de neutrale school. Niet omdat daar geen onderwijzers zijn die het niet wenschen. O, neen. Het onderwijs in de vreeze des Heeren is een dogma. En een dogma en iets neutraals is water en vuur. Dogma's zijn in de neutrale wereld ver boden, en tvij houden dogma's voor on misbaar. Daarom moéten we in de christelijke school zoeken wat we in de neutrale niet vinden kunnen, niet zoeken mogen zelfs. En daarom ook door de Unie-Collecte do christelijke school bevorderen. Zolfs tusschen de meest onderhoudende en joviale medodeelingen weten sommige «briefschrijvers" een hatelijkheid aan 't adres van oen of meer onzer ministers in te vlechten. Zoo komt tusschen allerlei lezenswaar digs in, in een der liberale bladen de laffe beschuldiging voor dat «het ministerie van buitonlandsche zaken veel van een Chi- neesch Tsung-li-Yamen heeft, veel deftige mandarijnen, die, evenals hun collega's in Peking, dikwijls blijken van do hun com- peteerende zaken geen flauwe notie te hebben." Derhalve ook hier alweer de oude ver waandheid, die roept het zelf betor te kunnen en te kennen, niettegenstaande historie en ervaring niet altijd gereed staan hot beweren te staven. In Eet Volk wordt aangekondigd per advertentie dat Zondag zullen optreden in een meeting voor algemeen kiesrecht de heeren HelsdingenTroelstraSannes, Ketelaar en Vliegen. Een vrijzinnig-democraat onder al deze sociaal-democraten. Een openbaar onderwijzer, zelf orakel en denkend hoofd van den Bond van Neder- landsche (openbare) onderwijzersopleider „tot alle christelijke en maatschappelijke deugden", treedt op in een agiteer-verga- dering, op den dag des Heeren, en laat zich aandienen met de volgende woorden „Arbeiders, hoe lang nog zult u dulden dat de heeren in 't parlement u knevelen en ringelooren, en drukkende wetten op leggen en uwe patroons vrij spel hebben, uwe werkgevers worden gesteund door politiekommissarrissen Dit werpt een zonderling licht te meer op de staatkunde van dezen driekwart re- publikeinschen vrijzinnig-democraat, en op de gezindheid der honderden openbare onderwijzers die met zijn optreden inge nomen zijn. En 't is een bewijs te meer dat van vrij zinnig-democraat tot sociaal-democraat het eene quaestie is van slechts ééne schrede. Minister Kuyper, die Zaterdagavond, a. s. in de residentie wordt terug verwacht, kwam Donderdagavond laat te Turijn aan, waar hij aan het station begroet werd door Jhr. van Loon, den Cod sul Ridder Rapetti en den secretaris van het Italiaan- sche tentoonstellings-comitö, den heer M. Pilligrini. Den volgenden morgen werden bezoeken afgelegd door Z.Exc. bij den burgemeester en werd tevens hot stadhuis bezichtigd met het cabinet do travail van Cavourdaarna een bezoek aan den prefect en do prefectuur, en te oordeelen naar de gesprekken, na het vertrek van Z.Exc., liet hij overal den aangenaamsten indruk achter. Daarna werd van do Tontoonstolling de Hollandsche afdeeling bezichtigd, waar de Minister ontvangen werd door Graaf van Sambuy, den President van het Comité, Commendatore Bianchi, President van het Administratief Comité on den heer Pilli grini, secretaris van hot. Comité. Beide oorstgenoomdo hoeren waron exprosselijk ovorgokomon van hunne villa's buiten do stad, waarheen ze voor de Turijnsche zomerwarmte gevlucht waren. Op de tentoonstelling wist dadelijk elkeen, dat de Minister in aantocht was. Do laatste orders werden nl. gegovon door den presi dent der politie, die zorgdo dat allo bewa kers, vermomde politio-agenten, op hun post waren. Aan do bladen wordt modogodeold, dat do Staatsbegrooting van 1903 zal sluiten mot oen tekort van 18 millioon. Geen kloinigheid voorwaar. Een ietwat zonderlingen indruk maakt dit tekort, als men zoo maand op maand leest dat do opbrengst van 's Rijks middolen telkons moovalt. Toch is straks bij do aanbeiding der Staatsbegrooting wel oen soortgelijko mededeeling van don Minister van Financiiin te verwachten. Wij voor ons zouden daardoor niet «pijnlijk" verrast worden. 't Was vooruit te zien. Het vorige Ministerie leefdo grootscheeps, maakto verteringen of bestelde althans allerlei dingen, die veel gold zouden kosten. En nu do wissels worden geprosentoerd, blijkt dat het betalen mooielijk worclt en dat het Kabinet-Piorson op veel to grooten voet heeft geleefd. Men begrijpt wat we bedoelen. De eene wet na de andere moest worden aangenomen. Ongevallen-wet, Leerplicht wet, Gezondheidswot, Woningwet en Militie- wet. En nu ze worden uitgevoerd, blijkt dat ze grooto uitgaven vordoren en dat het geld er voor niet aanwezig is. Yoor onze opvolgers de moeieïijkhoid om geld te vindon riepen do do afge treden Ministers. Ze deden dan ook letter lijk niets om do schatkist te versterken, om te zorgen dat er geld zou zijn voor de dure wetten. En nu zit het Ministerie-Kuyper voor die moeilijkheid. Waarlijk, het was hoog tijd, dat aan do roekelooze politiek van het Ministorio- Pierson oen eind werd gemaakt. Hollander. Gouverneursbenoeming. Het Vaderland tracht wat af te dingen op de onpartijdigheid van de benoeming van den heer Lely. Veel om het lijf' heeft het niet. Lely was de beste en dus was het plicht hem te benoemen. Teegegoven. Maar het is juist een bewijs van onpartijdigheid, dat men dien plicht ziet en hem volgt. «Het ambt van gouverneur van Suriname is een waarnaar men niet solliciteert. Men wordt er voor aangezocht. En in casu staat het vast, dat de minister-prosident in eigen persoon deze benoeming heeft ge- wenscht. Wat dit er mee te maken heeft, is niet duidelijk. Het toont hoogstens, dat de onpartijdigheid niet alleen bij den mi nister van koloniën huist en dat ze krachtig genoeg is, om den bekwamen tegenstander zelfs op te zoeken. Doch blijkbaar is dit slechts bedoeld als aanloopje voor het volgende«Welbe schouwd schuilt de onpartijdigheid bij den heer Lely, dat hij onder een kerkelijk Ka binet tot deze taak zich vinden laat." Als wij dit in ironie zeiden, zou de grap maar matig zijn. Nu het Vad. het in ernst zegt, is het inderdaad vermakelijk. Een staaltje, dat aan de oude aanmatiging her-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1