NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 121 1902 Zaterdag 3 Mei. 16e Jaargang. CHRISTELIJK- HISTORISGH Bü dit ■iiici' behoort een Bijropel. VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER AÜVERTENTIËN liiiulei'voedsaig. BLKBN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Ds. Littooij gaf zijne gedachten over Kindervoeding in den vorm van twaalf stellingen in de Zuider Kerkbode. Wij laten ze hieronder volgen. I. Wat de qualiteit der Kindervoeding betreft, is in den regel de eerste levens maanden de moedermelk allermeest aan te bevelen, dewijl deze door God gegeven en daarvoor als aangewezen is. II. De ouders moeten den kinderen, op eenigszins ouderen leeftijd gekomen, leeren alles mee te eten wat goed is, en de Heere tot onderhoud des levens geelt. De ouders zijn dat aan zichzelve, aan de kinderen en aan hen, bij en met wie zij later verkeeren moeten, verschuldigd. III. a. Wat de quantiteit aangaat, moeten zij, die de kinderen voeden moeten, ze van meetaf aan noch te veel noch te weinig geven. Niet te veel, want vreters, zegt men, dat wel gemaakt, maar niet geboren worden, en niet te weinigomdat daardoor de maag verzwakt en het lichaam niet naar wensch gebouwd wordt. b. Onze God en Schepper geeft in het algemeen en in 't bijzonder in ons rijk ge zegend Nederland zooveel ter kindervoe ding dat het zonde en schande is, wanneer één der kinderen daaraan gebrek lijden moet. e. Deze zonde en schande is voor reke ning van ouders of voogden wanneer deze door luiheid, door dronkenschap, door bras- serijen, van welken aard ook, of door uit valsche schaamte hun nood te verbergen, oorzaak zijn, dat den kinderen het noodige voedsel ontbreekt. d. Maar deze zonde en schande komt voor rekening van anderen wanneer dezen geen naastenliefde kennen, alleen voor zichzelve leven, en om de consciëntie rustig te houden, geen onderzoek doen naar den bestaanden noodof er kennis van gekregen hebbende, de hand op den zak houden. Geldt dit een en ander, hier laatstelijk genoemd, alle menschon, inzonderheid toch hen, die van Godswege zijn aangewezen, om in den nood te voorzien. IV. Gebrek aan genoegzame voeding ver zwakt ook den geest en vermindert de vat baarheid, om de vermogens van den geest te ontwikkelen, het onderwijs op de scho len den kinderen gegeven lijdt er dus onder wanneer de kinderen met hongerige magen op de schoolbanken moeten zitten en het onderwijs ontvangen. V. Toch moet voor de kinderen op de School de tafel door de Overheid van het land, van de Stad of van het dorp niet worden aangericht. VI. De kinderen zijn niet in de eerste plaats lands-, stads- of dorpskinderen, maar wèl kinderen van hunne ouders. Van Gods wege zijn die aangewezen, om ze van voed sel te voorzien. VII. Ontbreekt aan do ouders hetgeen noodig is, om hunne kinderen, die ter sckole gaan, te voeden, dan ontbroekt dat ook hun en den kinderen die nog niet of niet meer de school bezoeken (want wij mogen niet aannemen, dat zij alleen de kinderen, die ter schole gaan, honger laten ljjden). VIII. Met recht en reden uitgaande van de veronderstelling dat het noodige voedsel dan allen ontbreekt, zoo moet in dat geval, uit liefde tot de naasten, ook aan allen het noodige voedsel worden verschaft. IX. Niet in de eerste, maar in de lahtste plaats moet het óók dan nog van Over heidswege worden gegeven. X. Het voeden van de schoolgaande kinderen van Overheidswege, door het hoofd der School, is in den geestvan het Socialisme en behoort tot de dweperij van onzen tijd met 't Staatsonderwijs. XI. Geschiedt het uit de algemeene beurs, dan moet het uit deze beurs aan de kin deren, die er behoefte aan hebben, op de bijzondere scholen, insgelijks geschieden. XII. Door de kinderen op de school te doen voeden door den onderwijzer, of elders door dames, vervreemdt men ze van de ouderS, men doet hen, gelijk voor de hand ligt, meer naar de school, of naar de daar voor uitverkoren plaats, dan naar huis ver langen, ten slotte meer van meester of van de dames, die hen voeden, dan van vader en moeder houden. Men verlaagt daardoor de ouders, insteê van hun gezag'en hunne eore hoog te houden bij de kinderen. God, die door middelen werkt, wil de kinderen hunne afhankelijkheid van en hunne ver plichtingen jegens hunne ouders inprenten en tot in hun ouderdom doen herdenken óók daardoor, dat hunne ouders hen steeds hebben verzorgd en gevoed. In de bedoelde gevallen moeten dus de ouders buiten de kinderen om, geholpen worden, en niet omgekeerd, de kinderen buiten de ouders om. a¥¥ïïïï es.' Yoor de vrouw. Mejuffrouw Petronella van Jaarsveld te Maassluis heeft ook haren lof' willen mede- deelen omtrent eene behandeling die zij gevolgd heeft. Deze behandeling vervult iederen dag totale genezingen in de ge vallen van bloedarmoede, bleekzucht, neu rasthenie, algemeene verzwakking en rheu- matiek. Men moet opmerken dat bijna al de vrouwen die aan bijz mdere storingen lijden, bloedarmoedig zijn, bij gevolg een arm bloed hebben. Indien door de behan deling waarvan hier sprake is de bloed armoede bestreden en overwonnen kan worden, bestaat er kans de onregelmatig heid in de -werkingen van het vrouwelij k lichaam te genezen. Inderdaad, als meu een rijk en krachtig bloed zal bezitten, zal men tegen vele ziekten gewapend zijn. Dit resultaat kan verkregen worden door de Pinkpillen van Dr. Williams. Het is door de hersielhng van het bloed Mej. JAARSVELD, volgens portret. dat zwak geworden was dat Juffrouw Petronella van Jaarsveld hare gezondheid heeft kunnen herstellen. Sedert geruimen tijd, zoo schrijft zij, was ik lijdende aan hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid. Niet een geneesmiddel mocht mij verlich ting geven, zulks bekwam ik eerst na dat ik mij aan de behandeling der Pinkpillen onderworpen heb. Langzamerhand deed zich eene verbetering voor die bij eenige volharding in de behandeling van liever lede toenam. Mijne gezondheid herstelde zich geheel en al. Hoe vele vrouwen ziet men niet aan dergelijke ziekten lijden Hoevele zijn er niet die niet weten dat de behandeling der Pinkpillen werkdadig is in dergelijke gevallen Dat zij dus weten dat de Pink pillen voor hen eene kostbare verlichting kunnen zijn, zoowel gedurende hunne jeugd als wanneer zij op meer gevorderde leef tijd zullen zijn. Men geve echter wel acht dat men niet bedrogen worde, want gelijk alle goede zaken worden de Pinkpillen ook reeds op schandelijke wijze nagemaakt, die alleen den uiterlijken schijn hebben van de echte, maar het innerlijke is niets waard, dat wil zeggen datgene wat de heilzame en genezende werking bezit. Verschaft U dus alleen de Pinkpillen bij de depothouders die onder de attesten vermeld worden en zoo gij twijfelt bestelt ze rechtstreeks bij den Heer SDabilié, den Hoofddepothouder. Prijs f 1,75 de doos; f9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27, Rot terdam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Ook echt verkrijgbaar voor Goes en omstreken bij Gebr. Mulder, drogerijen en Verfwaren. 2 Mei 1902. Een portret. In de Tweede Kamer bij de behandeling van het ontwerp Militair Straf- en Tuchtrecht. Het was de heer Hugenholtz, door wiens meer heftige dah gewichtige redevoeringen het grootste deel van den dag in beslag werd genomen. Deze nieuwe socialistische afgevaardigde is begaafd met een krachtig stemgeluid, van den preektoon nog niet ganschelijk verlost, en beschikt over een geweldigen woordenvloed, terwijl hij op ieder oogenblik in staat is een graad van opwinding te bereiken, waarvan wij de echtheid na de betrekkelijk weinige keeten dat wij hem hoorden, zoo min kunnen constateeren als betwisten. De vergissingen welke deze opwinding hem doet begaan zooals dezedat de Juristenvereeniging de afschaffing van het militair strafrecht zou hebben bepleit, terwijl toch in de ver gadering te Middelburg enkel de weusche- lijkheid van opheffing der militaire rechts spraak in vredestijd werd uitgesproken--; het totaal gemis van logica, dat de rede neering telkens vertoontzooals b.v. toen de afgevaardigde uit de erkenning dat de legerdiscipline op dwang berust, de beken tenis meende te mogen distilleeren als zou hiermede elk denkbeeld aan vaderlands liefde, toewijding, trouw als grondslagen van een goed leger zijn prijsgegeven dit alles zou reden geven om aan de echt heid der opwinding te gelooven. Gelijk hij daar stond te oreeren op de sprekers plaats, met de armen zwaaiend, vuurrood het ruig behaard gezicht, in het halfduister, waarin de Kamer gedurende een deel van den middag was gehuld, is ds afgevaar digde van Weststellingwerf een zonderlinge verschijningzij doet aan een kabouter van menschelijke grootte denken, doch mist de goedaardigheid, welke de legende aan de vrienden van Sneeuwwitje toeschrijft. De Voorzitter laat hem razen, ook als hij met Multatuliaansch pathos zijn voornemen uitbuldert om de krijgstucht te ondermijnen, zooveel hij kan, door zijn woorden, welke duizenden vellen der Handelingen over deze lage landen zullen ronddragen 1 En het kost den rustigen toehoorder moeite uit deze erts-lawine de enkele korrels metaal op te vangen en te waardeeren, die er toch ook wel in te vinden zijn. Nieuwe Crt. De tweede Zeeuwsche Uniedag is bepaald op 14 Mei, a. s. te Middelburg in het Schuttershof. De eerste Zeeuwsche Uniedag was die te Goes in 1887. Dat was een genotvolle dag, niet waar Goesenaarsonder voorzitterschap van ds. Laan. En nu, nagenoeg 15 jaar later, komt Middelburg ons 't genoegen van den twee den Zeeuwschen Uniedag bereiden. Goes genoot grooten toeloop, ook toen des avonds in de Groote Kerk ar. Gerth van Wijck optrad. Sedert is er veel veranderd. Wij ouden die de heerlijkheid van den eersten tempel hebben gekend, kunnen niet zoo hard juichen als de jongeren bij de voltooiing van den tweeden. Toch zal er bij den opgang naar Mid delburg nog genoeg stof tot danken en ge nieten overblijven. Zie de agenda maar eens. 's Morgens 10 uur na 't openingswoord van den heer Hondius een referaat van ds- G. H. Wagenaar uit Leeuwarden, over „De historische ontwikkeling der school als factor van volksbeschaving." Na de pauze een van professor D. P. D. Fabius, van Amsterdam, over Vrijheid van onder wijs. En om half 8 Unierede in de Gast- huiskerk door ds. A. v. d. Sluijs, lift Renkum. Wij hopen dat vele voorstanders van Christelijk onderwijs de vergadering zullen bijwonen. De toegang is vrij. En dat de Tweede Zeeuwsche Uniedag niet alleen slage maar ook vruchten drage voor het Christelijk onderwijs. Een maatschappelijk gevaar, zeker wel het grootst denkbare zijn de trusts. Uit Amerika komen zeer onrustbarende berichten over de oprichting en uitbrei ding van trusts. Vooral van den bieftrust („Beef-Trust"), een syndicaat, dat al het vleesch in de Vereenigde Staten tracht op te koopen en zoo meester te worden van de markt. Echt-Amerikaansch gaat het daarbij toe. Allereerst werden de slagers genoopt, hun prijzen te verlagen; om de on willigen te ruïneeren, daarna verkocht de trust zelf tegen spotprijzen, totdat alle weerspannigen failliet waren. Tengevolge dezer manoeuvres is te New- York de handelsomzet van ,"(8000 slagers met 60 pet. verminderd, enjwordt te Bos ton veel paardenvleesch gegeten, louter om de willekeurige prijsverhooging, die op ossen- en schapenvleesch is gelegd, s- Want zoodra had de Trust zijn slag niet geslagen, of de prjjzen gingen kunst matig weer snel in de hoogte, zoodat het publiek tegenwoordig 10 a 15 cent meer betalen moet voor een pond vleesch. Op die manier zou de „Beef-Trust" in 't jaar 1901 een winst hebben gemaakt van vijfhonderd miljoen. En nu ook weer de stoomvaarttrust (Ocean Trust") door Pierpont Morgan in 't. leven geroepen en welker bedoeling schijnt te zijn den handelsweg naar het oosten te verleggen, en dien te richten over Amerika in plaats van, gelijk tot nu, door het Suez-kanaal, hetgeen een nekslag voor Engeland zou zijn. Een interoceaniseh kanaal door de land engte die Noord- en Zuid-Amerika ver bindt, zou dan van grooter belangrijkheid worden dan men tot nu toe aan een Pa nama- of Nicaragua-kanaal toegekend heeft. En dan zijn er nog een eiertrust, een aardappeltrust en nog steeds meerdere trusts in wording. Zoo koopen de kapitalisten ten slotte alles op, tot er niets meer te koopen over blijft; en dan zijn zij baas; dan hebben zij de macht'en zij bepalen van alle artikelen de prijzen. Het schijnt gewenscht dat de regeeringen tegen deze trusts optreden en hunne actie in haar loop stuiten. Dat eischt, zelfbehoud, en de plicht om het zwakke te beschermen, tegen de over macht van een onverzadelijk kapitaal. Dit gevaar is er en het gaat niet meer van de baan. Of wij niet door Staats-exploitatie van den eenen kwaden weg op den anderen zouden overgaan, onderzoeken wij nu niet. Reeds brak men met het laat-maar-waaien-stelsel, doch met 't eenzijdig tot leus verheffen van het particulier initiatief stuit gij dit kwaad der almachtige trusts evenmin. Wij gruwen van een maatschappij die de drukkende hand van het socialisme zou moeten gevoelen. Maar voor de heerschappij van het ka pitalisme zijn wij nog meer bevreesd. Staats-exploitatie, voorzoover die reeds in werking was en niet tegenviel (bijv. bij de posterijen en telegraphie, en spoorwegver keer) zouden wij dan boven deze beide machten verkiezen. Zoeke men evenwel intijds naar afdoende maat-regelen van verweer. Dat is beter. In hun strijd tegen het Kapitalisme kunnen de sociaal democraten alles go- bruiken. Ook de leugen. Bet Volk levert hiervan weer een aar dig staaltje. Het aantal doodgeborenen over Febr. 1902 per duizend oplezend, noemt het Enschede als met 93 het hoogste cijfer aanwijzend, en roept dan uit: „Inderdaad het Twentsche kapitalisme is groot. Een stralenkrans van doodgeboren kinderen siert het!" Maar nu blijkt, volgens ^ditzelfde blad, dat in Januari 1902 Zaandam het hoogst getal bereikte, namelijk 71 en dat En schede met 36, nog beneden plaatsen als Tilburg, Amsterdam en Rotterdam kwam. Volgens de redeneering van Het Volk moest 't dus luiden„o Twenthe wat een kapitalistisch paradijs zija gij En dan heeft natuurlijk het Zaandamsche kapitalisme -zijn „stralenkrans van dood geborenen". En de jaarcijfers van 1901, ook weer volgens Het Volle", zijn weer anders. Vol gens deze staat Enschedé gunstig met zijn 40, terwijl de vier genoemde plaatsen haar overtreffen en Tilburg met 58 doodgebo renen de kroon spant. Hier mag dus het Tilburgsch kapitalisme den stralenkrans hebben. Maar zoo krijgen denkelijk alle steden een beurt, en worden ze altegaar beurte lings tot kapitalistische paradijzen of dito kinderkerkhoven gepromoveerd. Wat maakt men zich toch belachelijk met die vierkante gevolgtrekkingen! Een historische herinnering. 2 Mei 1569, Jacob Antheunis Lapper opgehangen Lapper, waarschijnlijk een zoon van Anthonis Jacobs, die in 1570 te Middelburg werd opgehangen, was afkomstig van Kou- dekerke. Hij verhuurde zijn paard en een deel van zijn woning aan Christoffel de Monnik, leeraar der Calvinisten, heeft nog twee andere predikanten gehuisvest en her haaldelijk »Kettersche" predikaties aange hoord, bij welke gelegenheid hij had ge collecteerd, terwijl in zijn huis kinderen waren gedoopt. Hij werd te Middelburg ter dood gebracht. Een droog oord in Amerika. Dat is een gemeente aldus genoemd, wijl daar local option is. Op zulke plaat sen is het verkoopen van vuurwater ver boden, er zijn geen drankhuizen. Daar mag niet anders drank verkocht worden dan op voorschrift en schriftelijk bewijs van den dokter. Op zulke plaatsen is het natuurlijk niet uit te houden voor hen die tot Bacchus' volgelingen behooren. Dit neemt echter niet weg dat er nog wel eens iemand dronken loopt. Zoo iemand wordt dan, zeer eenvoudig, zonder genade opgeborgen en het Iaat zich gemakkelijk denken, dat de overheid er veel werk van maakt om wijs te worden waar die lieden hun lading ingenomen hebben. De stille drankverkoopers worden onge makkelijk beboet wanneer zij vallen in handen van 't gerecht. Niettegenstaande dat alles zijn er toch huizen waar in het geheim sterke drank verkocht wordt, deze noemen ze dead pigs (doode biggen). Het dierbare vocht wordt daar verkocht in eieren en andere dingen, ook wel in kleine tien-cents-bijbeltjes, na gemaakt werk, dat begrijpt ge wel. Zoo'n ei wordt maar even een deukje ingeslagen uit het bijbeltje, waarin in een hoek zich een pennetje bevindt, wordt dit er even uitgetrokken en klok, klok, klok: de dooier of de evangelie's gaan het keelgat door. Omdat nu de verkoopers en liefhebbers alles uitdenken om die waar binnen te smokkelen, moet de overheid erg slim zgn

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1