toog, Pantalons NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 105.1902, Zaterdag 5 April. 16e Jaargang. ritels, eHRISTELIJK- HISTORISCH Bij flit nummer Minor! een Bijwepel. P angels echt kersknecht rsknecht jodigd, DË^ E1D. r gevraagd, igcizijn raat C 32. enz. len afgewerkt. n 'okken, er andere VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes r. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN REDE voor Christelijk Onderwijs. RECLAMES. Engeland en Transvaal. >ij V e e r e. >NGYEE, u t e 1 a n d e. Hoogelande, MASSE te iggekerke. U KSeroos- i. s. gevraagd DE BLAEIJ, m s 1 a g. t Mei Brigdamme, wegens ver- aan te melden Van Houte, s s i n g e n. MESTDAGH igen, vraagt eukeniueid. ande ed bekend met A, hulpkan- ELKBN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p. 0,95. Enkele nummers0,025. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent. Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. I>e A ntirevolutionaire partij wenscht dat bij het llnantiëel beheer van den staat de -ver houding tusschcnoverheid en burgers niet die van verdrag, ma a ï- een zedelijk organische viij, en dat het evenwicht tus- cschcu ontvangsten en uitga ven geregeld worde, niet door drukkende vermeerdering van de lasten der natie, noch door besEuinïgiug- op het noo- dige, maar door beperking van staatsbemoeiingen dat voorts ons belastingstelsel hervormd worde in den sein, dat de ontwikkeling- van het volksleven minder- schade lijdede hoogo opbrengst der middelen niet eenige maatstaf; de druk minder ongelijkmatig zij; en de kosten van inning ai hemen. Art. 16 van ons Antirevolutionair Program. Waarom eischen wij Christelijk onderwijs tot vorming van ons volk? Het is onze innige overtuiging, dat het neutrale onderwijs, of dat zoo genoemd wordt, niet beantwoordt aan de eischen, welke wij voor het onderricht onzer kin deren mogen en moeten stellen. Wij meenen dan ook, dat het openbare onderwijs wel dienen kan voor kinderen wier ouders hunne overtuiging hebben lig gen in de moderne theologie, maar dat het voor reohtzinnigen eenvoudig onbruikbaar is; zoodat wij moeten wij er toe over gaan onze kinderen niet anders dan bevend er aan toevertrouwen. Wij gelooven dan ook, dat de neutrale volksschool daarom nog bij vele eminente mannen van andere richting de voorkeur geniet, omdat de neutraliteit feitelij k neer komt op de theorie en de praktijk der modernen. Yan onzen kant is dan ook sedert den aanvang der schoolbeweging steeds volge houden, dat de strekking van het neutrale onderwijs is, willens en wetens, ons volk los te maken van den Bijbel, van de historie en van de kerk. Sedert de denkbeelden van de Revolutie der vorige eeuw ingang hadden gevonden in ons vaderland, heeft men niet nagelaten op allerlei gebied het Christelijk Nederland uit te pellen uit het Christelijk hulsel, om ons volk los te maken van de traditie en van het geloof der vaderen. Daarom gaf men in de praktijk, toen er nog de school met den Bijbel was, deze uitlegging aan de wet van 1806, waarin stond dat het lezen van den Bijbel op de openbare school noodig wasnoodig on geoorloofd, strafbaar. De Bjjbel moest weg. De bijbelsehe voorstellingen moesten ver dwijnen en het gezag des Bijbels ondermijnd worden. ioch moesten de wilde opbruisingen van revolutionaire denkbeelden, als zoovele woeste stroomen in goede bedding geleid worden. Toen de roes der revolutie uitgeslapen scheen, wilde men het volk tam maken door het openbaar onderwijs. De leuzen Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap, waar van het volk gedroomd had, konden wel eens in de practijk dwaze dingen doen geboren worden. Want men had het volk wel verlost van Van ds. Postma, Hervormd predikant te Voorburg. Overgenomen uit „De Christelijke Familiekring" (red. ds. J. J. NoortAmster dam Egelings Boekhandel. Koning en Kerk, maar mon had zelf do teugels nog niet in handen, om de ban- delooze menschontnassa te sturen. Daarom achtte men het onderwijs het middel bij uitnemendheid. Maar dan een onderwijs los van de kerk, gebonden aan de regels der nieuwere zedekunde. Dat onderwijs zou het volk, door de kerk dom gehouden, breidelen. Men zou door dat onderwijs zonder opvoeding be reiken, wat men wilde. Het volk stond nog te laag om van de vrijheid te gonietenom do broederschap en do gelijkheid niet te eischen. Dat onderwijs werd derhalve het troetel kind der liberale regeeringen. Voor scho lenbouw was nooit geld te weinig. Palei zen verrezen, gebouwd mede van het geld van hen, die ze pestholen noemden. Menige gemeente dankt haar bankroet aan de school, aan het onderwijs. En heeft het onderwijs van den Staat nu bereikt, wat de volksopvoeders or van hoopten De partij van de openb. school geeft er telkens het antwoord op. Dr. Knappert zegt »Wanneer ik over het godsdienst-onder- wijs schrijven ga als over een noodwendig tegenwicht tegenover de eenzijdige inrich ting van het openbare, dan denk ik zeer bepaald ook aan gymnasia, burgerscholen en dorgelijke. En dan is niet het kwaad, dat een enkele maal een onderwijzer, leeraar of docent de neutraliteit schendt, maar dit. dat het openbare onderwijs do godsdien stige vorming schade doet. Vooreerst omdat het overmatig de krachten van den leerling in beslag neemt. Dan ook omdat het te genover den Godsdienst in 't algemeen on welwillend, voor 't minst passief staat »De algemeene toestand is die van een passieve negatie. En het is niet alleen »le ridicule qui tue". Iedereen weet wat doodzwijgen is. Onze kinderen verkeeren gedurende de jaren van hun lager, mid delbaar en gymnasiaal onderwijs in een wereld, waarin de godsdienst wordt dood gezwegen." Uit deze woorden klinkt een soortge lijke toon als uit de circulaire van dr. Dlinner. Zij hebben een basilisko.nei gebroed en er is een slang met sissenden rooden kop uit te voorschijn gekropen. Mon heeft op de school van alles ge leerd, maar van het geheel niets. „Men leerde er alles behalve te leven" verkondigde Dr. Julien Pioger, in de Tijd spiegel: „Men duwde de menschen be schaafde veiligheid in de maag." Het leven is doelloos geworden, het wordt geleefd. Men loopt langs platgetreden paden met zich op te schikken en bluf te slaan. Tengevolge van de opleiding tot maat schappelijke en Christelijke deugden, heeft de mensch geen strijd meer met zichzelven. De zonde werd niet als zonde, als afval van en opstand tegen God gekend, en daarom was de strijd uit en staalde de moed, om tegeu slechte neigingen te kampen niet langer. Men kreeg een geslacht, dat huist tus- schen gevangenis en krankzinnigengesticht en dat beurtelings den gang maakt naar rechtzaal en hospitaal. De tegenwoordige maatschappij kan de ledigheid van hoofd en hart niet meer verdragen. Men is het fladderende kapel- lenleven moede geworden en al hebben de volksverlichtere ook getracht hot ontbre kende aan te vullen door aan het volk allerlei behoeften te leeren en het met volkscomedies en stadsschouwburgen en eigen sociëteiten op te schepen het is niet bevredigd met eene schaduw, met copieën, maar het verlangt naar iets an ders, het wil geen surrogaat. Men heeft het volk onderwijs gegeven en het volk is wijs geworden, maar ongezond wijs en het is van de wijs geraakt als een kind met een waterhoofd, dat topzwaar werd en een ouderwetschen valhoed noodig heeft. Dit nu zeggen wij, voorstanders van Christelijk Onderwijs, niet meer alleen. De voorstanders van het Openbare Onder wijs getuigen het zeiven reeds. Frans Netsehher's gotuigems weegt nog al, omdat hij eon man van naam is en onbetwist baar een talent is. Hij zegt: „Laten wij het maar bekennen wij kinderen van die vervloekte halfwetenscbap, van do neutrale school, van eono opvoeding zonder geloof, dat wij niet meer groote glorieuse idealen op onzen levensweg meekrijgen." Een openbaar ondorwijzer heeft eenmaal gezegd: „Als de ouders wisten hoe ge vaarlijk hot openbaar onderwijs is, zij zouden hunne kinderen er niet aan wagon." Vliegen belijdt: „Deze denkbeelden dringen langzamer hand door op alle gebied, ook in de school." Helaas 1 hij heeft gelijkhet getal der sociaal democratische onderwijzers in de openbare school moet zelfs den grootsten voorstander der neutrale school tot bezin ning brengen. Toen ging deze spreker aldus voort „Juist doordat wij een staatsschool heb ben en wij invloed kunnen oefenen op de onderwijzers en de onderwijzers een be trekkelijk groote vrijheid hebben, zijn wij met de staatsschool op den goeden weg. Langzamerhand wijzigt zich de school in onzen geest. Ziedaar een socialist, die zelf getuigt de zoogenaamd ueutra/e school wijzigt zich in onzen geest. Eene autoriteit Prof. Von Kraft Ebing, komt ons verzekeren, dat mede door het onderwijs van den Staat, wij allen lijden aan zenuw-zwakheid. Langen tijd zal dan ook de stem nog klinken van dien advocaat in een der recht zalen van Parijs, die den rechters voor de voeten wierp, dat de jonge man, die eene oude vrouw had vermoord en koelbloedig verklaarde, dat die „oude karkas" toch niet lang meer kon leven, eerder een slacht offer was van hunne hartelooze opvoeding, dan eene degeneratie der menschheid. Dr. Ritter klaagt: „Vóór mij ligt eene zacht gestelde Memorie van B. on W. van Amsterdam, waarin gewaagd wordt van „onbeschaafde wijze". Vóór mij ligt een Algemeen Verslag, waarin door een ver dediger der onderwijzers sommige „vor men" als „onsympathiek" en „onverstan dig worden „afgekeurd". En, om tot mijzelf terug te keoren, vóór mij ligt een reeks citaten uit artikelen, door onderwij zers geschreven, voor welke het woord „ruw" eene nog te zachte uitdrukking is. Ik weet inderdaad het feit niet te quali- ficoeren dat menschen, wier onmiddellijke roeping is, het opkomend geslacht te beschaven en dat opkomend geslacht een afkeer in te boezemen van zulke uitingen, zelf zich aan zulk proza bezondigen." En hoe zouden wij onze kinderen, af gezien van het onderwijs zonder opvoeding mogen toevertrouwen aan mannen wier blad: „De Volksonderwijzer" o. a. durft schrijven: „Wie is de antirevolutionaire onder wijzer? „Dat is iemand, die nog een warm „maal daarboven verwacht, als hij hier be- „neden koud is geworden; die in een al- „goeden Vader gelooft, die zijn eigen „Zoon uit loutere liefde aan 't kruis liet „nagelen en vele zijner kinderen op aarde „van honger laat crêpeeren." En zulke uitdrukkingen zou het ons gemakkelijk vallen te vertienvoudigen. O! wij weten wel, dat de „Volksonder wijzer" niet het type is van den openba ren onderwijzer. Wij kennen er ook onder voor wie wij alle respect hebben en die zulk geschrijf met ons verfoeien; maar niets waarborgt ons, dat ons kind niet in eene klasse komt waar zulk een Volksonderwijzer vóór staat en dat hij niet in hot teedcr kinderhart het vroom en godsdienstig ge voel doodt, al was het door medelijdenden blik en ironisch gebaar. Wat ons tot angst stemt, is het voort durend benoemen van personen tot onder wijzer in de openbare school, wier socia listische denkbeelden geen geheim zijn. Kunnen wij derhalve van dat onderwijs geen gebruik maken met een gerust ge weten en niet anders dan door den nood gedwongen, wij mogen en moeten eischen Christelijk onderwijs, waarbij het kind be halve de nuttige, fraaie, noodige weten schap geleerd wordt, het écnige noodige, dat ook een kind een zondaar is voor God on derhalve verlossing noodig heeft. Hot kind moet opgevoed wordon, ook door den ondorwijzer. Het kind moet op school hooren, wat de ouders het hebben geleerd van Jezus den Kindervriend en het geheele onderwijs moet doortrokken zijn van de groote opvoedkundige beginselen, neergelegd in de Openbaring van God in Zijn woord. En waar dan de geneeskundigen en so ciologen thans meenen (nu zij zien, dat het onderwijs Ijet volk niet bracht waar het moet wezen), dat de groote massa als ze- nuwkrank moet behandeld worden met het recept: »rust en bromkali;" daar meenen wij óók een recept te mogen schrijven waarop staat: Terug tot den ouden Bijbel, waardoor onze Friezen en Hollanders en Zeeuwen eertijds een krachtig volk waren, fiere kinderen te land en ter zee, die waar lijk geen zenuwstiliende middelen noodig hadden toen zij de poorten van Brielle rameiden, zich in Leiden lieten verhonge ren of de Britten versloegen in menig zee gevecht. «Tot de wet en tot de getuigenis!" Iets omtrent de naasbij zijnde kroning van Eduard VH. De kroon, de stoet, wonderbare machten. Den 26 Juni a. s. zal Eduard VII tot Koning van Engeland te Westminster ge kroond worden en men kondigt aan dat de plechtigheid in pracht niet onder zal doen voor de kroning van Nicolaas II, waarvan de pracht algemeen bekend is. De voorname personen van Engeland ma ken reeds hunne toebereidselen. Een spe ciaal protocol stelt de costumes en lengte der sleepen vast. Deze zullen een stoet vormen, de kroon op 't hoofd en de mantel met sleep op den rug, zullen de waardig- heidsbekleedera in costumes uit de midden eeuwen gekleed zijn en de hellebardiers in rood en met goud bewerkt costuum. Te midden van deze grootsche pracht zal Eduard VII de kroon van Engeland ontvangen die 3193 diamanten bevat, waarvan de beroemde Ko-Hi-Noor alleen 8 millioen waarde heeft. Zulk een pracht, waar zulke wonderen van luxe ten toon gespreid worden zijn wel geschikt om de verbeelding der vol keren aan te trekken en men begrijpt ge makkelijk dat in de middeleeuwen, de koningen den dag der kroning beschouwd werden als door eene wonderbare, godde- lijfeo macht voorzien te zijn, die van zekere ziekten te genezen. Eene plaat uit dien tijd stelt Hendrik IV voor den dag der Kroning, op het oogenblik dat hij het voorhoofd aanraakt van de voor hem ge knielde zieken, zieken aangetast door de aandoening genaamd „kropgezwel" de volgende woorden uitsprekende: „De ko ning raakt je aan, God geneze je". De Kroning in de moderne tijden ver eeuwigt de gewoonte van het verleden, maar men schrijft aan hem die gekroond wordt niet de macht toe om te genezen. Deze macht behoort waarlijk slechts aan de geneesmiddelen, vrucht der navorschin- gen der geleerde dokters, aan de operaties der heelkundigen. Onder de ontdekkingen der wetenschap, die het menschelijk lichaam verdedigen tegen inbreuk der ziekten voort komende uit de verarming van het bloed, is er een, waarvan de beroemdheid zich over de geheele wereld heen verspreid heeft, deze is die der Pinkpillen. De voor beelden van genezingen door de Pinkpillen zijn ontelbaar, het is zelden dat men iemand onder zijne bekenden kan vinden, die er niet een bevredigend resultaat van heeft bekomen. Evenwel voor de personen die nog mochten twijfelen, zullen wij de ge nezing verhalen van de echtgenoote van den Heer G. J. van Heun te Nij verdal. Mijne vrouw, zoo schrijft hij, heeft ge lijk zoo vele andere personen de goede uitwerking der Pinkpillen ondervonden. Sedert meer dan 5 jaren was mijne vrouw lijdende aan hartkloppingen, duizeligheid, gaf somtijds bloed op en na gebruik van zes doozen is zij ontzaggelijk veel beter geworden. Geheel en al over is het nog niet doch de beterschap neemt van dag tot dag toe. Zij kan haar werk weder verrichten en daarom raad ik een ieder die lijdende is aan, een proef te nemen met de Pinkpillen, op haar 60 jarigen leeftijd konden wij niets beters hopen. Prijs f 1,75 de doos; f9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 2 Rot terdam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen postwissel. Uok echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Ook echt verkrijgbaar voor Goes en omstreken bij Gebr. Mulder, drogerijen en Verfwaren. De geest van de Boeren te velde. Aan de „Times" wordt uit Vaalbank gemeld: Onder de papieren der Boeren, die Dinsdag (25 Maart) door de colonne van Grenfell werden buitgemaakt, bevon den zich twee welkomst-adressen aan Steyn en De Wet, geteekend door De la Rey, Liebenberg en andere commandanten. Die documenten dragen geen datum, doch de mededeeling er in, dat de oorlog twee jaar en vijf maanden geduurd heeft, be wijst, dat zjj werden aangeboden aan Steyn en De Wet bij hun aankomst verleden week in West-Transvaal. Steyn wordt daarin genoemd leider en raadsman, en men verzekert hem, dat zijn daden en woorden de burgers ten allen tijde grootelijks bemoedigen en sterken. „Wij danken God voor uw mannelijke, standvastige houding, en wij bidden te vens, dat het u moge worden vergund op te treden als hoofd en leider der Ver- eenigde Staten van Zuid-Afrika." Een proclamatie van Schalk Burger, uitgevaardigd den 23en Januari te Lijden burg, wijst Zaterdag 29 Maart aan als een biddag, die door de burgers moet worden gehouden voor het herstel van den vrede en de onafhankelijkheid der beide repu blieken. Een Engelsclie Thans eerst krijgen wij bericht vaneen volkomen geslaagden overval van Theron op een Engelsche colonne in de Kaapkolonie op 5 en 6 Februari. Tot nu toe was niets van dit gevecht bekend. Het telegram is blijkbaar door den censor achteigehouden. Daarom heeft het bureau het per brief gemeld, gedateerd 13 Februari. Volgens den brief verliet de colonne van overste Doran Ceres, om de proviandtreinen te beschermen, wier doel het was, de depóts in het Westen aan te vullen, en daardoor andere colonnes tct grootere beweeglijkheid in staat te stellen, ingeval men tot een gezamenlijk optreden mocht besluiten. De colonne bestond uit een afdeeling Kaapsche politie en Yeomanry, met twee stukken geschut. Op den morgen van den 5en Februari verliet overste Doran met de helft der colonne het kamp, om te onderzoeken, waar de Boeren zich bevonden. Dezen waren in de nabijheid, naar gemeld was. De andere heft der colonne rukte met de stukken geschut en de wagens langzaam op langs den hoofdweg, naar de boerderij Mitchells Pass, waar men tegen den middag aankwam en uitspande. De boerderij, waarvan de tuin door een lagen wal van steenen is omringd, ligt eenige honderden meters links van de straat. Achter de boerderij was een kopje, waarop een afdee-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1