NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND No. 82.1902. Zaterdag 22 Februari. 16e Jaargang CHRISTELIJK- HISTORISCH Bü iit immer letort een Bijroepel. RiieLAilSJE VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST. te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER ADVERTENTIËN De twee Talismannen. Engeland en Transvaal. ELKEN MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers. 0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. 21 Februari 1902. De sociaal-democraat, ds. v. d. Heide schrijft in de «Volksstrijd" van 15 Febr. «Dit persoonlijke Godgeloof is een deel van onze geheele levens- en wereldbeschou wing, die wij voor ons zelf hebben opge bouwd uit beginselen, die wij in overeen stemming met het normale denken achten." Zoo iets hebben wij steeds beweerdhet geloof aan God staat niet op zich zelf, maar is een onafscheidelijk deel van iemands levens- en wereldbeschouwingzoo gaat het Ds. Van der Heide, zoo gaat het ons. Daarmede ligt dan ook heel het praatje van Godsdienst is privaatzaak. De moge lijkheid daarvan te onderstellen mag op komen in het brein van iemand, die «niet filosofisch is aangelegd", maar zoolang godsdienst ook godsdienst is, zal deze al het andere beheerschen en er nooit aan ondergeschikt wordennog minder er van gescheiden om op zich zelf te staan. Ook ons geloof is een deel van onze levens- en wereldbeschouwing. Zoodra Ds. Van der Heide dus tegenover Gereformeerde arbei ders staat, zal hij hen moeten uitnooaigen om hun levens- en wereldbeschouwing uit te wisselen voor de zijne. De tweede uitspraak, die hiermee in ver band staat, luidt»Het socialisme is meer dan een oeconomisch stelsel. Het heeft de pretentie een bepaalde opvatting van de geschiedenis van den oorsprong der ideeën enz. te geven." Juist, zooals wy steeds beweerden »het socialisme is meer dan een oeconomisch stelsel." Mogen wij de Socialistische propagandisten uitnoodigen hiervan niet alleen nota te nemen, maar dit ook in de volksvergade ringen te verkondigen en het zoo duidelijk mogelijk uit te leggen Dit zou ons heel wat moeite en tijd uitsparen, want nu zijn wij telkens genoodzaakt dit te doen en we besteden liever onzen tijd aan de uiteen zetting van ons eigen stelsel. Aldus de Nieuwe Prov. Groninger. Wij zijn 't eens met haar. Doch wij waarschuwen haarbouw niet te veel op dergelijke bekentenissen. Want vrijzin nig-democraten en sociaal democraten bei den hebben er handig slag van dergelijke «enfants terribles" van zich af te gooieD. Door een van 't eerste slag werd ons eens, in een kiezersvergadering, toen wij hem op Levy's dreigement wezen, onbe schaamd toegevoegd Levy is niet van ons, die is een wilde. En sprekers van het tweede slag zullen u, wanneer ge met Van der Heide aan komt, zeggenVan der Heide maar die is geen echte socialistdie heeft het soci alisme nog niet te pakken Intusschen, waar is 'tde strijd tusschen ons en 't socialisme gaat om een levens beschouwing. Die heeft het socialisme nog niet te pakken. Wij meenen dat dit door sociaal demo craten wel eens omtrent ds. v. d. Heide beweerd is. Maar Troelstra heeft in dien geest bij diens intrede in de partij wel eens een wenk gegeven aan Hugenholtz. Dit is zwart op wit te bewijzen. En tegelijk ook dat het socialistische praatje van; «Wij huldigen wel de levensbeschouwing van het historisch materialisme, maar deze vormt niet een bij haar behoorend bestand deel der sociaal democratie", slechts een smoesje is, een praatje om onnoozele Chris tenarbeiders te .angen in de sociaal demo cratische klapkooi. Troelstra schreef namelijk in de Sociaal Democraat aan Hugenholtz' adres; dat de levensbeschouwing der sociaal-democratie (die van het historisch materialime) hare adepten «heeft gewekt uit hun gedroom en gepraat over het goede en uit hun vruchte loos zoeken naar God, tot vruchtbaar werken in de groote levende menschel (maatschappij". Zij moesten daarom de »menschen, die in de Partij komen, om daar hunne illusiën van menschenbekeering en hartenverteede- ring te kunnen behouden, toeroepenuw uitgangspunt is nog het oude burgerlijke, sociaal-domocraat zijt gij niet!" Dit klopt met wat het Volk nog verleden jaar schreet, dat de sociaal-democratie «niet de taak heeft om inwendige zending te oefenen onder de bourgeoisie", of «om ver harde harten te vermurwen en verdwaalde geesten op het goede pad te brengen", maar dat zij niets is dan «een zuivere machts- groepeering". Burgerlijk" (aldus concludeert De Neder lander zeer terecht) is alzoo alle hervorming op grond van «menschenbekeering en hartenverteedering", en sociaal-democratisch alle hervorming uitsluitend op grond van het woelend en wrijvend eigenbelang. Is krasser bewijs denkbaar, dat ónder datgene, wat de socialisten als «burgerlijk" in den hoek duwen, eenvoudig heel het historisch christendom behoort, in zijn meest uitgebreiden zin? Wanneer een christen zoover dwalen mocht dat hij een oogenblik op grond van zijn christelijke zedeleer bij de sociaal-demo cratie terecht kwam, dan zouden hem zijn nieuwe makkers in die enkele oogen- blikken dat zij vergeten hem als stembus materiaal te waardeeren al spoedig toeroepen: «uw uitgangspunt is nog het oude burgerlijke, sociaal democraat zijt gij niet!" De Twentsche fabrikantenbond, welke 40 firma's onder zijn leden telt heeft in stemming betuigd met 't optreden der firma Van Heek te Enschedé togen haar ruim 1900 arbeiders. Advocaat van deze firma schijnt de heer Ter Kuile te zijn. Hij is de man die zich van een ex-dozniné geen scheidsrechterlijke uitspraak laat op dringen die aan «advocaten, ex-dominé's, kapelaans, ondermeesters en oude jonge juffrouwen die aan altruïsme (naastenliefde) doen" het recht ontzegt om in de quaestie der Enschedésehe uitsluiting mee te spre ken. Thans maakt de man in een ingezonden stuk in Bet Centrum onvoorzichtelijk bekend dat de weigering der firma van dr. Kuv- pers inmenging gevolg was van een ver geetachtigheid aan 's ministers zijde en dat de quaestio waar 't om gaat slechts een loonsverschil is van f70 op de f14000 per weok door de firma uit te keeren. Een informaliteit dr. Kuyper had ver zuimd de firma te polsen of zij een aan geboden bemiddeling van hem zou aan nemen en een loonsverschil van 7 cent op een weekloon van f14 men zegt van 20 cent op een heelen deken 't is wel hard om twee zulke kleinigheden zoovee* mensehen uit te sluiten al moet ook toe gegeven worden dat om deze kleinigheid de werklieden evenmin eene werkstaking hadden moeten procl&meeren. Nu dit evenwel van weerskanten werd toegegeven, haaste men zich eene verzoe ning te treffen die de rechtspositie van beide partijen respecteert. Het verhaal omtrent een man in vrou- wenkleeding door ons gisteren aan een ander blad ontleend, blijkt volgens ophel dering van den heer Rompel in de N. R. C. een verzinsel te zijn; misschien wel om mejuffr. v. Breughel te Kampen, oud- Transvaalsehe en zeer verdienstelijke ver pleegster, onaangenaam te zijn. Het doet ons leed onwillekeurig aan de verbreiding te hebben meegewerkt. Maar wie kon zoo iets ook vermoeden! Bet Volk van 12 Dec. noemt het tegen woordig kabinet, een kabinet-Kuyper, staande onder het teeken van den leven den God. Wij zouden wel eens willen weten in welk teeken een kabinet zou staan uit dergelijk slag van staatslieden als de pro- faneerende schrijver van bovenstaande mr. Troelstra! samengesteld. Rumor in Casa. De strijd over de Vrije school in het socialistenkamp begint uit te slaan in lichte laaie. Bijkerk heeft zijn ouwerwetsche stand punt van de verplichte staatsschool toege licht, en Troelstra zal hem welhaast in een voortgezette vergadering bestrijden. Hoe deze strijd ook eindigt, ons laat hij natuurlijk koud. Den strijd om de rechten der vrije school hebben wij een halve eeuw lang gevoerd tegen het liberalisme, wij zijn bereid hem zoo de heeren socialisten het wil len nog eens weer een halve eeuw te voeren tegen het socialisme. Aan de liberalen is voorspeld dat zij zich aan de schoolquaestie den politieken dood zouden eten. De voorspelling is uit gekomen. Zij geldt ook den sociaal democraten. De Bijkerks zien dit niet, en 'tis ons wèl. De vrije school zal toch wel leven. Maar de Troelstra's sen het, en ver ontrusten zich. De schoolstrijd, dit weten en gevoelen zij, zal de dood hunner partij wezen. Vandaar hun taai verzet tegen de reactie hunner broederen. En hoogst waar schijnlijk tevergeefs Wij kunnen bij dezen strijd kalm toe schouwer zijn, wetende dat men in deze landen de Vrije school er toch nooit onder krijgt. Newman Hall, van wiens verscheiden wij gisteren melding maakten, heeft bijna zestig jaar den Heere in het Evangelie gediend. Zijn vader Vine Hall gaf in zijn uitnemend dagboek eene levendige beschrij ving van 't eerste optreden zijn zoons op Zondag 17 Juli 1842 in de gemeente van Albion Chapel te Londen. Ds. James, van Birmingham, was de bevestiger. Vine Hall schrijft: „Ik weende van dankbaarheid toen ik mijn zoon hoorde betuigen dat hij van kindsbeen aan in de rechte wegen des Heeren onderwezen was, en dat hij er door zijn waarde ouders van jongsaan toe geleid was, om in de paden van waarheid en heiligheid te wandelen. Maar terwijl hij deze voorrechten noemde, erkende bij tevens dat zijn godsvrucht eerst slechts uitwendig was geweest, tot dat een bijzondere omstandigheid hem op gewekt had om met waren ernst zijne zaligheid bij Jezus te zoeken. Door een brief van eene jongere zuster had het den Heere behaagd zijn hart te openen voor zijne genade. Welk een vreugde, dat ik niet te vergeefs mijn dierbare kinderen op Jezus gewezen en hen tot den Vader ge leid had". Newman Hall's intreetekst was; „Broe ders, bidt voor ons". En des avonds pre dikte hij uit de woorden: „Ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus is gekruist." Mogelijk kan de herinnering aan het geen de nu zalige Vine Hall zestig jaar geleden schreef, nog een enkelen onzer lezers tot beschaming of aanmoediging verstrekken. „Leer den jongen de eerste beginselen naar den eisch zijns wegs. Als hij ouder zal geworden zijn zal hij ook daarvan niet afwijken." Dat woord is in Newman Hall vervuld. Leuk. Men weet dat onder de Belgische soci alisten in de tweede kamer dikke kapita listen zijn. Van de Velde de ijdele milli- onair is er een van. Furnémont schijnt er ook een te zijn. Eigenaardig is wat dezen „heer" en enkelen zijner armoedige afgunstige geest verwanten verleden week is overkomen. Het Bandèlshlad van Antwerpen zal het ons zeggen: Citoyen Furnémont kwam Vrijdag uit de Kamer, gewikkeld in een warmen pel sen frak. Er staat een bende socialisten aan de poort, waartusschen een „groene" die de kopstukken nog niet kent. „Nog een die zich vetmest met het zweet van het volk," roept hij tot de ka meraden als hij den rooden geldbezitter ziet afkomen; „is het geen schand met oen pelsen frak te loopen, als er zooveel arme «sloebers" niet eens eenen overfrak om het lijf hebben „Zwijg", snauwde een gebuur hem toe; ,,'t is Furnémont." „Ha, zoo, Furnémont?" En de groene dood zijn klak af voor den „proletair" in pelsen frak. De Czaar Alexander III ging door, van zoo niet dweepzuchtig dan toch erg gods dienstig te zijn; hoe het ook zij had hij een groot vertrouwen in reliquieën. Hij droeg voortdurend aan den vinger een gouden ring welk een zeer klein stukje van het ware Kruis bevatte. Dit kostbare kleinood maakte vroeger tijd een deel uit der schatten van het vatikaan en was aan een zijner voorouders wegens diplomatieke redenen aangeboden geworden. Men kan zich denken welke waarde de Czaar hechtte aan het bezit van deze reliquie door het volgende Gedurende een reis die deze vorst maakte om zich naar Moskou te begeven, weinige jaren voor zijn dood, bemerkte hij dat hij de ring in kwestie vergeten had. Onmiddellijk werd er last gegeven de trein te doen stoppen en een vertrouwd persoon werd per speciale trein naar St. Petersburg ge zonden ten einde het onschatbare kleinood fe halen. Slechts na de terugkomst van dien persoon toen de Czaar de talisman aan zijn ringvinger gestoken had kon de trein de reis voortzetten, welke talisman hem geen oogenblik meer verliet. De Heer P. SMEINK, volgens portret. Een ander persoon zekerlijk in verre niet een zoo belangrijk persoon is als de held van het feit, dat wij zooeven verhaal den, heeft ook zijn talisman, waaraan hij eene groote waarde hecht, alhoewel dezelve geen stukje van het ware kruis bevat. De heer Smeink No. 3, Verbindingslaan te Bussum is onze tweede persoon, hij schreef ons dat hij sedert veertien a vijftien jaren met hevige hoofdpijn gesukkeld heeft en zelfs zoo erg, dat hij het geringste voedsel niet in de maag' kon houden, alles heb ik geprobeerd doch niets mocht baten, tot dat ik eindelijk besloot tot het gebruik der zoo geroemde Pinkpillen van Dr. Williams over te gaan en werkelijk na het gebruik van drie doozen ben ik geheel en al genezen. U kunt mijn schrijven gerust bekend ma ken want ik ben werkelijk van hunne werkdadigheid overtuigd en raadt ze een ieder aan die lijdt zoo als ik geleden heb. De lezer zal begrijpen, dat onze corre spondent wel gelijk had zoo'n- groot ver trouwen in de werkdadigheid van zijn ta lisman te hebben. De Pinkpillen zijn ontegenzeglijk een onovertreffelijk genees middel in dergelijke gevallen, want zij herstellen en verrijken het bloed en ver oorloven aldus het organismus zich van de aandoeningen te bevrijden die het aangetast hebben en het terugkomen te voorkomen. Prijs f 1,75 de doos f 9 per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 21, Rot terdam, hoofddepothouder voor Nederland en apotheken. Franco toezending tegen postwissel. Ook echt verkrijgbaar voor Middelburg en omstreken bij Joh. de Roos, K 157 Vlasmarkt te Middelburg. Ook echt verkrijgbaar voor Goes en omstreken bij Gebr. Mulder, drogerijen en Verfwaren. Kitchener is in de wolken. Hij heeft rechter Koek te pakken. Helaas, helaas! dia man zal wel Scheepers (en Kritzinger?) achteraan moeten. Aan den toon van het telegram, meldende zijn gevangenneming, zou men hei wel zeggen. Dus weer een moordschandaal meer. Het telegram uit Graaff-Rmnett luidt aldus: Zooeven is een belangrijke ont dekking gedaan. Een maand geleden na men de bereden troepen uit het district eenige Boeren gevangen, onder wie er één opgaf, Morrees te heeten en Vrijstaat sch burger te zijn. Men gelooide hem echter niet, en een nauwkeurig onderzoek werd ingesteld, met het gevolg dat de zooge naamde Morrees niemand anders bleek te zijn dan rechter Koek, indertijd voorzitter van de rechtbank voor welke de politie agent Jones terechtstond wegens moord op Edgar, te Johannesburg. De man er kent nu dat hij Koek is, hij zegt, in het laatst van September te Port-Elizabeth aangekomen te zijn uit Europa, met het stoomschip Scot, waarop hij als 2e klasse passagier gereisd had onder den naam van Polensky. Het is of men het handgeklap zijner moordenaars al hoort bij dat vooruitzicht. Moge 't gevaar voor rechter Koek nog worden afgewend. Aan het parlement zijn officieels mede- deeliDgen gedaan omtrent de sterkte der Britsche strijdkrachten in Zuid-Afrika. Op 1 Augustus 1899 bedroeg het garnizoen in Z.-Afrika 9940 man (officieren en minde ren). Sedert dien tijd zijn naar Z.-Afrika gezonden 388,749 man. Tot en met 31 December 1901 waren 5231 officieren en manschappen gesneuveld en 20,937 gewond, terwijl 13,733 aan wonden of ziekten over leden. Verder werden er 6685 in Z.-Afrika uit den dienst ontslagen. Op 27 December 1901 bevonden zich in de Afrikaansche hospitalen 11,720 officieren'en minderen. De totale sterkte der troepenmacht in Z. Afrika bedroeg op 1 Januari 1902,237,800 man. Uit Middelburg wordt bericht: Fouché met ongeveer honderd man zijn ten Westen van Barkleyeast. Fouché wordt gemeld buiten gevecht gesteld te zijD, hetzij ten gevolge van wonden, of door een val van zijn paard. Van de Bermuda's. Een krijgsgevangene op Morgan's eiland, een van de Bermuda's zendt de volgende beschrijving van het leven daar: Dit Morgan's eiland beslaat ongeveer eene oppervlakte van l'/2K.Ms. Het wordt slechts bewoond door de krijgsgevangenen ten getale van 803 met hunne bewaking, eene com pagnie van het Warwickshire regiment 100 man sterk onder 2 officieren. Huizen zijn er op dit eiland totaal niet, alles ten ten. De meeste tenten zijn rond elk door zeven man bewoond. Verder zijn er nog 8 andere groote tenten marquees. Een van deze is ingericht tot winkel, waar men afschuwelijke sigaren, sigaretten en tabak

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1