No. 67.1902, NIEUWSBLAD Dinsdag 28 Januari. 16e Jaargang GHRISTELIJK- HISTORISCH VERSCHIJNT Wed. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRUS DER ADVERTENTIËN Engeland en Transvaal. t f- elkeji MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,025. 27 Januari 1902. Eenigo jaren geleden hebben wijze man non in do anti-revolutionaire partij gezegd dat de „openbare" school ««cfe-school der modornen was. En wij hebben dit beaamd, dewijl het bewijsbaar en bewezen was. Immers om ons bij slechts dén voor beeld uit vele te bepalen schreef do moderne professor Rauwenhoff: »De wereldbeschouwing der Schrift is geheel tegenovergesteld aan die van onzen tijd; de Bijbel maakt het godsdienstige leven arm en ongezond. De begrippen van een schuld der menschheid tegenover God, van verzoening daarvoor door Jezus' kruisdood teweeggebracht, van eeuwige zaligheid voor de geloovigen, tegenover eeuwige ramp zaligheid voor de ongeloovigenal die begrippen in ons oog zoo onwaar, zoo schadelijk voor een zuivere godsdienstige ontwikkeling leert de gemeente altijd op nieuw uit den Bijbel. Wy modernen die deze begrippen verwerpen hebben onder de onderwijzers een aantal geestverwanten. Wij hunnen dus op de openbare school een niet onbelanqrijhn invloed uitoefenen Dat is de prediking van de seeteschool der modernen. Doch zie nu dreigt deze zelfde open bare school secte school der socialisten te worden. De sociaal democraat Vliegen heeft de zer dagen in eene vergadering met geest verwanten, waarin de quaestie der Vrije School aan de orde gesteld was blijkens het verslag in Het Volk van 17 Jan. j. 1. gezegd: „Onze denkbeelden dringen lang zamerhand door op alle gebied, ook in de school En toen liet bij er op volgen: „Juist doordat wij een staatsschool hebben en wij invloed kunnen oefenen op de onderwijzers en de onderwijzers een betrekkelijk groote vrijheid heb ben, zijn wij met de staatsschool op den goeden weg. Langzamerhand wijzigt zich de school in onzen geest". Duidelijker kan het wel niet gezegd worden. Is hierin niet een reden gelegen om met nog meer kracht te ijveren voor de vrije school? En zou het geen tijd worden dat de liberalen ook hun belang gaan inzien, hetwelk gelegen is in 't eenige redmiddel, onzerzijds aangeprezen: „de vrije school voor heel de natie!" De heer Bijkerk, insgelijks een open baar onderwijzer, voorvechter der sociaal democraten heeft er trouwens in boven genoemde vergadering, zij het ook in minder juiste bewoordingen, al op gezin speeld, toen bij als zijn meening uitsprak: „Wordt de klassenstrijd scherper, dan zal ook de liberale partij heil zoeken bij de sectescbool die tegen de nieuwe denkbeelden Nu merken wij ter loops op dat onze vrije scholen geen sectescholen, maar christelijk nationale scholen zijn. Maar dat die school de sociaal demo cratie met haar anti-nationalen klassen strijd, haar bespotting van het geloof en haar prediking van het materialisme met terdaad in den weg staat en dit door deze openbare onderwijzers gevoeld wordt, daar nomen wij acte van, en wij hopen dat men 't ook onzerzijds zal inzien en nog meerderen zullen medewerken aan de op volging van Da Costa's raad: Bouwt scholen in wier schoot hot (Evangeliezout. Uit on- en bijgeloof oen dierbre (jeugd behoudt. In Amsterdam heeft de sociaal democra tische kiesvereeniging besloten de belas ting voor te schieten voor partijgenooten die onmachtig zijn deze te betalen. Zij doen dit, niet uit medolijdon met deze ongelukkigen, maar om de politieke macht te helpen veroveren voor de soci aal democratische arbeiderspartij. De heer Vliegen, een hunner leiders, moedigt in Het Volk deze poging aan met do opmerking: „Het is een goed, of lie ver een noodzakelijk, een revolutionair werk een klein sommetje aan belasting te voldoen om dan den heoren de kwitantie terug te kunnen geven in den vorm van een sociaal democratisch ingevuld stem biljet". Dat het tot degelijke practijken komen zou bij handhaving van den census is bij de behandeling der Kieswet van den mi nister Van Houten voorspeld. Alleen maar er werd beweerd dat langs dien weg de conservatieve hoeren het kiesrecht hunner arbeiders voor zich konden koopen. Dat de bom in die richting springen zou, werd niet waarschijnlijk geacht. Nu dreigt zij in de andere richting te springen, en ook dat zal de toenmalige minister wel niet hebben gedroomd. Het wordt intusschen weer bewaarheid, wat een sociaal democraat in de jongste vergadering van den Bond van Neder- landsche Onderwijzers betoogde „dat alle sociaal democraten staan op don bodem van den klassonstrijd". Geen fraai komplement aan het adres der Ierscho arbeiders is 't wat het be kende Iersche parlementslid Michael Davitt omtrent hen zegt, naar aanleiding van 't besluit der Iersche nationale partij om bij de herstemming tusschen den liberaal en den socialist voor het parlement de candi- datuur van eerstgenoemde te steunen. Hij zegt„de politieke slaven in dat district (Dewsbury) zullen liever een libe ralen kapitalist nemen dan oen man die bun klassegenoot is". Laat men zich in den strijd voor ar beiderskiesrecht liever met Patrimonium en de antirevolutionaire partij laten leiden door de rechtsvraag en niet door het machtsbeginsel, meer voelen voor het recht van den arbeider dan voor diens stem bij de stembus. Dat vrijwaart de leiders voor teleur stellingen, en de kiezers voor uitbranders gelijk er hier een werd uitgedeeld. Wij gaan eenige aanhalingen overschrijven uit de rede van den leider der sociaal democraten mr. Troelstra in de tweede kamer 30 Nov. 1900. »(Men verwijt ons sociaal democraten) ondermijning van den godsdienst. Alsof de vrijdenkerij alleen in onze geledoren aan getroffen werd; alsof de sociaal democra tische partij niet objectiever standpunt inneemt tegenover den godsdienst dan welke andere partij ook Als bewijs daarvan her inner ik er aan dat onze partijgenooten bij de schaoïquaestie in den regel aan de zijde der antirevolutionairen staan. Dit standpunt vloeit trouwens geheel voort uit het beeld dat wij van de toekomst hebben. Wij (de sociaal democraten) moeten wel ons ont houden van elke inbreuk op het geweten, om godsdienst en zielsleven zich in do grootst mogelijke vrijheid te laten ontwik kelen. En toch tracht men altijd de ar beiders togen ons in het harnas te jagen door de bewering dat wij strijden tegen den godsdienst. Dat verwijt men onze party die den godsdienst beschouwt als een private zaak, welker behartiging aan ieders eigen geweten wordt overgelaten.'' Deze laatste bewering heeft mr. Troelstra in de verkiezingsdagen nog wat aange dikt. Maar hot is duidelijk dat hij zich volgens zijn partij vergist heeft. De soc. openbare onderwijzers toch zijn or als één man tegen opgekomen. Gerhard noemde »de stelling godsdienst privaat zaak oen fatale stelling". En 't gevaar is niet denkbeeldig dat, tenzij mr. Troelstra zijn draai neemt, in den strijd tegen de vrije school ganscb bet UITGAVE DER FIRMA EN VAN van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. socialisme, Vliegen mot do openbare on derwijzers voorop, zich togen hem keeren. Hoor vast wat Vliegen zegt Volk 17 Jan.) „In onze partij bestaat sinds geruimen tijd oen noiging, om bet met hot klerika lisme niet zoo ernstig te nemen. Er is gekoketteerd met do klerikale arbeiders, en in het algemeen met de klerikalen. Troelstra zeide te Haarlem in het volk zit een groot stnk godsdienstliefde, wij hebben niet de minste reden, een anti christelijke partij te worden, in Nederland vooral bleek de godsdiensteenrevolutionairo macht. Dat zijn mooie woorden, maar spr. beeft bp bet lezen ervan ironisch geglimlacht. Hij dacht aan het telegram, dat Troelstra zond nit Veendam, den dag der herstem ming toen heette het»Kuyperiaansche huichelarij En dan zijn rode »De brand kast beschermd door bjjbel en wierookvat!" De theorie is mooi, maar de praktijk is anders". Dat is heel iets anders. En gevoel voor vrijheid hoeft Vliegen ook niet veel. Hoor maar De enkele soc. demokraten die zich heb ben uitgesproken voor de vrije school, heb ben zich laten meesleopen door hun gevoel voor vrijheid. Wij willen dan ook overal dwang. Wij zijn tegon de exploi teer-vrijheid van hot kapitaaltegen do vrijheid van den arbeid, ook voor don arbeidertogen do vrijheid van bedrijf, van kontrakt; wij willen overal dwang. Gerhard zegt »Het kerkgeloof bestrijd ik overal. Niet nu en dan eens den geloovige uitgehangen, met verkrachting van de beteekenis der woorden." En Loopuit voegde er aan toe »Wij moeten niet ons beginsel aan de politiek pasklaar maken. Spreker meent dat Troelstra en Schaper dat hebben gedaan. Zoodoende maken wij ons ongeschikt voor den grooten strijd, dien wij hebben te voe ren." In 1900 verklaarde mr. Troelstra dat zijn partij nog geen positie had genomen, tegen de vrije school. Overigens liet hij zich er met onwelwil lend over uit. (Zitting Tweede Kamer 4 Dec.) Ook Schaper heeft zich voorwaardelijk voor de vrije school verklaard. Maar ook dit hebben de vrienden hun anders aan het verstand gebracht. Aan het verstand, want volgens Vliegen hierboven aangehaald, hadden zij slechts hun gevoel laten spreken. Van dit gevoel voor vrijheid wil deze sociaal democraat niets weten. Hij is tegen de vrije school, wijl hij „overal dwang" wil. Waarop hij laat volgen: „Eens zijn wij het over onzen naastbij- zijnden plicht: "Wij moeten de mooie en gave steeuen van het theologisch bolwerk als werpsteenen gebruikenmaar dan moe ten wij beginnen met het bolwerk in elkaar te trappen Wij moeten zeggen: een kat is een kat, een schelm is een schelm, en je pastoor is een bedrieger De eerstvolgende tijd zal ons meer en meer brengen tegenover de antirevolutionai ren. Tegen het groote volkverdommende (1) klerikalisme zullen wij moeten strijden". Wij gaan die ijselijke woorden voorbij en luisteren naar een anderen socialist Bijkerk. Deze heer zei»De keus kan niet moei lijk zijn; wij moeten beginnen verderen steun voor het bijzonder onderwijs te wei geren geen kind en geen cent En Loopuit, ook een sociaal democraat, sprak Plaatsen wij ons beginsel voorop dan houden wij in de schoolquaestie vast aan het bestaande. Do staatsschool (2) moeten wij 1Dom-makende. (2) Hij noemt haar «vrije" staatsschool. zoo sterk mogolijk maken gaat de bijzon dere school daarbij ten onder, het zal ons een groote vreugde ssyn." Terecht zegt Gerhard, na dit alles aange hoord te hebben »In den strijd voor de verplichte neutrale school, dat blijkt hieruit opnieuw, ziet men den strijd voor het geloof." We gelooven, dat de heer Vliegen gelijk heeft, als hij zegt, dat ile strijd hoe langer hoe meer zal komen te staan tusschen Socialisme en Christendom. Welnu, wij aanvaarden dien; en dat te zekerder na de oprechte betuigingen van de heoren Bijkerk, Gerhard, Loopuit en Vliegen. Deze brengen ons op zuiverder terrein. De zaak van den onderwij zer-volksver- tegenwoordiger Ter Laan is door den ge meenteraad van Delft in het reine gebracht. De geit en de kool in één mand De heer Ter Laan blijft lid der Tweede Kamer en blijft ook hoofd eener school. De raad heeft hem eenvoudig op non activiteit gesteld en hem beloofd, mocht hij in 1905 niet herkozen worden, hem weer op 't oude salaris in het onderwijs te zullen benoemen. Zal er dan altijd een vacature zijn Men doet raar te Delft, zegt De Telegraaf en ieder onpartijdige zal dat moeten toegeven. Een correspondent die kolonel von Donop's kolonne, een onderdeel vormende van Lord Methuen's strijdmacht in westelijk Transvaal, vergezeld heeft, meldt voor de eerste maal bizonderheden over de neder laag die generaal De la Rey met zijn burgers de Engeisehen bij Kleinfontein heelt toegebracht. Kitchener heeft zich van de zaak, als gewoonlijk, met enkele woorden afgemaakt, het geval als een „af geslagen aanval" behandelende en enkel de verliezen opgevende. Hoewel de corre spondent op sommige punten met meer licht had kunnen werken, is datgene wat hij erkent, ernstig genoeg voor de Engeisehen. Wij trokken schrijft de berichtgever door een slechte streek met kreupelhout rondom ons, zoodat het onmogelijk was meer dan 30 meters, in welke richting ook, voor ons uit te zien. De voorhoede van de kolonne kwam plotseling in een open vlakte uit, en wij zagen enkele Boeren voor ons uit. Wij wierpen een of twee granaten onder hen en zij galoppeerden weg. Terwijl wij hen nog gadesloegen, en zonder de minste waarschuwing, bestorm den ons ongeveer 200 Boeren uit het dichte kreupelhout op onze linkerflank. De salvo's die zij op ons afgaven, waren ver schrikkelijk; vervolgens stormden zij tusschen de wagens in, de zwarte drijvers, muilen en alles in hun weg meedoogenloos neerschietende, en onze troepen plotseling in verwarring brengende. Een aantal muilen werden schichtig en wierpen de wagens om en vele van onze manschappen kregen ernstige kwetsuren, doordat zij overreden werden. De Boeren renden daarna op twee 15-ponders van de 4de batterij koninklijke veldartillerie die in de achterhoede waren, maar aan den aanval werd krachtig weer stand geboden. Toen hij de Boeren uit het kreupelhout zag komen, galoppeerde luitenant Hill die met de leiding belast was, met de kanonnen weg om te trachten een stelling in te nemen en slaagde erin twee ladingen schroot af te schietendaarna viel de dappere kerel met drie kogels door zijn liehaam. Een sergeant hield het andere stuk in actie tot de Boeren op enkele meters afstands waren, waarop hij trachtte de schroeven van het sluitstuk weg te nemen en gewond werd terwijl hij dit deed. De kanonniers en stuklcenrijders gedroegen zich ook als helden. De vijand stormde En de bijzondere school noemt hij »een net van sectescholen". vervolgens met groote vastberadenheid door en schoot alle mannen bij de kanonnen op één na neer. Onderwijl had het eskadron yeomanry uit Worcesterhire een stelling ingenomen die de kanonnen beheerschte, en, ofschoon zij aan het vuur van de Boeren blootgesteld en afgesneden was, hield zij stand en schoot verscheidene Boeren weg rondom de onbruikbaar gemaakte kanonnen. Toen de vijand zag dat hij ze niet kon wegvoeren, stak hij de voorwagens in brand en liet al den schietvoorraad ontploffen. (Van de kanoDnen zal bij die ontploffing ook niet veel terecht zijn gekomen.) De yeomanry, Northumberland Fusiliers en ieder man die een geweer kou dragen (ook de zwarten?) kwamen toen aanzetten en dreven de Boeren weg. Wij hadden 84 man verloren, ook 20 zwarten, zoodat er een totaal was van meer dan 100 dooden, en verminkten, benevens 11 wagens...." (Hier is iets weggelaten.) De bekende werklieden-afgevaardigde John Burns heeft te Battersea een krachtige redevoering tegen de gruwelen van dezen oorlog gehouden en onmiddellijke staking der vijandelijkheden geéischt. „Engeland's rcem eischt, dat wij den oorlog voortzetten", riep een stem. Waarop John Burns zich tot den spreker wendde en zeide: „Wel, vriend, als je dat denkt, dan is je plaats niet in deze zaal. Laten wij elkaar dan morgen om 10 uur op Trafalgar-square ontmoeten. Daar is een werfkantoor voor vrijwilligers; laat je daar inschrijven en ga dan den oorlog, dien je goedkeurt, helpen voortzetten. Want van die patriotten, die anderen bij procuratie voor zich laten vechten en doodschieten, hebben wij er genoeg." Deze woorden lokten een geweldig ap plaus uit en de wachter bij Engeland's roem glipte beschaamd en verlegen de zaal uit. Een onbekende nederlaag. De bekende Londensche verliezenlijst vermeldt dat Dinsdag bij Trinalontein zeven man gedood en vijf-en-twintig gewond werden, het meest Yeeomanry. Van dit geval is niets bekend. Uit Malmesbury wordt gemeld, dat van zeven ter dood veroordeelde rebellen 5 veroordeeld zijn tot levenslangen dwang arbeid en twee tot dwangarbeid voor 15 jaren. De vonnissen van drie andere veroordeelden tot levenslangen dwangarbeid zijn veranderd in drie jaar dwangarbeid met een boete van 200 pond. Vijf andere rebellen zijn veroordeeld tot straffen die varieeren van 6 tot 18 maanden. Veldkornet Snijman en vijf andere Boeren zijn in het noorden van de Transvaal door de Engeisehen gevangengenomen. Een Boer sneuvelde. Het onschadelijk maken van dezen ge vaarlijken Boerenaanvoerder moet op reke ning worden gesteld van luitenant Beddy, die in den laatsten tijd het bevel voert over een door hemzelf aangeworven korps verkenners. De militaire boerderijen die opgericht zijn in de beschermde deelen van de Oranjerivier kolonie, seint Reuter uit Lady- brand, beginnen nu teeken van leven te geven. De boerderijen die ongeveer 2500 morgen groot zijn, zouden oorspronkelijk dienst doen alleen als weiden voor de vermoeide paarden, de uitgeputte ossen en om het buitgemaakt vee te voeden. Nu worden zij ook gebruikt tot het verstrekken van boter en melk aan de hospitalen en voor het verbouwen van groenten voor de troepen en ook voor het verbouwen van voer voor de paarden die op transport zijn. Om een voorbeeld te geven van de vrucht baarheid van het Ladybranddistrict wordt er op gewezen, dat 150 zak haver, die in September gezaaid zijn, nu reeds gemaaid worden. Zij brachten verder 90,000 bundels haverstroo op en wanneer zij tegen den laagsten prijs werden verkocht, zouden zij nog 20 cent per bundel opbrengen. De kosten van ploegen, zaaien en maaien, beloopen niet meer dan 1440 gulden.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1