NIEUWSBLAD VOOR ZEELAND. No. 66.1902 Zaterdag 25 Januari. 16e Jaargang. H1ST0RISGH CHRISTELIJK- VERSCHIJNT Weel. S. J. DE JONGE-VERWEST, te Goes F. P. D'HUIJ, te Middelburg. PRIJS DER AÜVERTENTIËN Socialisme en Religie. feuilleton. catooTifiüu» m VAL. LANDBOUW, Hoe ziet de landbouwer, dat er Kali noodig is? Gemengde Berichten. el ken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Prijs per drie maanden franco p. p0,95. Enkele nummers0,026. UITGAVE DER FIRMA en van van 15 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent Familieberichten vail 1 -5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Boas schrijft: Merkwaardig is do ken tering, die in de laatste maanden heeft plaats gegrepen in de publieke houding der socialisten tegenover de religie. Vroeger spraken zij zich uit, zooals zij het meenden, en openbaarden zij zich als openbare godslasteraars. floe Marx over den godsdienst denkt, kan ons duidelijk worden uit hetgeen Gorter over hem schrijft in »Het Volk" van 28 Mei 1900: «Marx gelooft, dat, wanneer de Klassen «verdwenen zijn, ook de godsdienst geheel verdwijnen zal, »dat niemand dan meer om een godheid zal denken." Marx beschouwt den godsdienst als de opium van het volk. En om de arbeidersmassa voor goed van hun juk te bevrijden moest zij verlost worden van het religieuse spook. (Zie Deutsch-Französi- sche Jahrbücher," herausgegeben von Ruge und Marx (Parijs 18441 Seite 71;ook»das Kapital", Seite 19.) Bebel wil met Heine den hemel over laten »den Engelen und den Spatzen" (d. i. aan de engelen en de musschen. Zie: Die Frau 341.) In de rijksdagzitting van 31 December 1881 verklaarde hij als hoofd der Duitsche sociaal-democratische partij »Op politiek gebied streven wij naar de «republiek, op oekonomisch terrein naar het «socialisme, en op het erf, dat men heden «tendage het religieuse noemt, naar het «atbëisme." Liebkneeht verklaarde op den partijdag te Halle: «Ik voor mij ben met den gods dienst spoedig klaar geworden Ik «ben een stil atbüist, ik geloof niet aan «God De wetenschap staat vijandig «tegen den godsdienst over De weten- «schap zorge voor goede scholen, dat is »het beste middel tegen den godsdienst." «(Zie Protokoll der Verhandl. des Parteita- »ges zu Halle 1890 Seiten 175 177.) «Het Volk" van 19 Nov. 1900 schrijft: «Wij geven gaarne toe, dat de socialistische «wijsbegeerte niet vereenigbaar is met één «of ander theologisch stelsel (d. i. met óén of anderen godsdienst.)" Zoo zouden wij kunnen doorgaan en de ééne godslastering na de andere van binnen- en buitenlandsche sociaaldemocraten citee- ren. Thans nemen 7. ij echter een meer gereserveerde houding tegenover de reli gie aan. Zij onthouden zich nu van die klin kende uitspraken tegen de religie. Sommi gen hunner stellen zich plotseling aan, alsof zij de echt-religieuze menschen zijn. Zij volgen het voorbeeld van zekere neefjes, en voegen bij de roode muts de witte das. Vanwaar de kentering? 49 /Schetsen uit het leven van Napoleon Den 9 Juni had de doopsplechtigheid plaats. De broeders van Napoleon bovonden zich in den stoet. De geheele bevolking van Parijs snelde den stoet te gemoet. Zij was reeds gedeel telijk verzoend met de teleurstellingen op handelsgebied. De nijvorhoid was immers herleefd: do oorlog uitgesteld; de vrede verlengd; Frankrijlcs hoop vorlovondiml bij het aanschouwen van dit kind. Wof was de geestdrift rnindor dan toen Napoloon met zijne Josephine naast hem gezeten, zijn eersten keizerlijken intocht deed; doch er was nog to veel schitterends aan hem en zijn hof om hem te weerstreven. Maar de mensch is enkel ijdelheid. Op Eugenius en den koning van Rome was aller hoop en aandacht gevestigd. 'tWas Gods wil dat beiden jong zouden sterven, delaatsteals balling, buiten zijn vaderland. En Napoleon zelf? Spijt al deze toejuichingen zou hij zijn room in plaats van bij jaren, Kan zij gemeend zijn? Een duidelijk antwoord wordt op deze vragen gegeven door den heer Kremer, hoofd der Christelijke school te Berlikum, in een ingezonden stuk in de Nieuwe Provinciale Friesche Courant, dat wij hier in zijn geheel laten volgen. Dit stuk luidt aldus: KUYPER EN SCHAPER. De lezer weet, dat tusschen genoemde heeren een debat plaats had over de vraag, of een Christen sooialist kan zijn. De eerste beweerde van ja, de laatste bewees van neen. Onder ademlooze stilte werd het gesprek door de leden aangehoord. Geen wonder! Een Christen, al kan hij 't ook in al zijn diepte niet vatten, voelt het, dat liet pad van 't socialisme voor hem een weg des doods is. En hij vergast zich, als een meerdere dan liij, den socia list aldoend te woord staat. En de liberaai, hoewel stoelende op den zelfden wortel, ziet het met genoegen als zijn neefje eens in den hoek gedrongen wordt. 't Kind is soms ook zoo parmantig, zoo driest! Hij mag er wel eens van langs hebben, hoewel bij in eigen tuighuis geen wapenen heeft om hem te bestrijden. En de Socialist heeft het ook kwaad ge noeg, alleen door zich maar aan zoo'n debat te wagen. Immers hij weet wel beter. Dat ze er maar steeds op hameren, dat 't onverschillig is, wat men gelooft, dat men er wei degelijk socialist om kan zijn, is bij hen slechts een kwestie van taktiek. Voor eenige jaren trad de heer Schaper alhier als spreker op. Ik ging er heen met eenige vrienden die met mij overtuigd waren, dat het op sociaal gebied niet zuiver liep. Cnder die vrienden waren er, die zich wel eens afvroegen, of ze zich ook bij de socialisten moesten aansluiten. Zooals ik zei: we gingen hooren. En ik zal u vertellen wat we hoorden. Ik durf u 't niet zeggen, hoe 't werk des Heiligen Geestes bespot werd. 't Was meer dan profaan, 't was satanisch. En werden de vrienden ook gelijmd? Verre van daar. Toen we terug keerden, waren we allen geërgerd, en de vrienden zeiden„Meester, wat hebben we nu dui delijk ingezien, welk eene klove ons van de socialisten scheidt, 't Is juist zoo, als in Ps. 2 3 staat: „Laat ons hunne banden verscheuren en hunne touwen van ons werpen". Zij en wij hooren niet bij elkander. En wat die vrienden begrepen, hebben do leiders der socialisten ook gevat. Eerst in Duitschland en toen hier. In Duitsch- land werd 't ronduit gezegd: „Als we de hoeren voor onze partij vangen willen, moeten we over 't geloof zwijgen." En zo deden het. Duizenden bij duizenden lieten zich toen in 't garen der socialisten vangen. En wat daar gelukte, hopen zo slechts bij maanden meor kunnen tollen. Hem die zich op het toppunt waande, wachtten nog tal van teleurstellingen, nog een mis lukte tocht naar Rusland en een nederlaag bij Leipzig. Waar, waar was de profeet om het den ovormoedigen Vorst aan te zeggen dat men na minder nog dan oen tiental jaren' op eon afgelegen eiland in den Oceaan een graf voor den onsterfelijke delven zou? XXXIX. EEN PAAR JAREN TERUG. Inmiddels duurdo do oorlog in Spanje voort. Wij vorlieten dit volk toon wij van don oorlog in Oostenrijk molding maakten. Gaan wij nu nog eenigen tijd terug, om to zien, koo het in ons vaderland gesteld was. Het was in Juli 1809. Engelauds staatkunde was, nu Napoleons troepen in Spanje on Oostenrijk werden beziggehoudon, een aanval op het noorden van Napoleons rijk te doen. De vesting Antwerpen was door Napoleon almeer versterkt geworden. Daar lag zijn oorlogsvloot, die bij steeds meer uitbreidde. Antwerpen te bezitten was hem heol wat, waard. Hij noemde het dat ook hier gelukken zal. Ge hoort hunne sprekers dan ook heel weinig meer over godsdienst spreken. Daar kan 't bij 't regelen der socialo verhoudingen best buiten. God regeert «hierboven". Aardscho zaken kunnen wij wol beredderen. Zoo fluit de vogelaar. En lukt het We betwijfelen het! Uit het steeds hameren op ditzelfde aanbeeld, merkt men het, dat het niet boteren wil. Ook uit hun quasi zich verwonderen daarover. Ze kunnen hun pogen dan ook gerust opgeven. Ze kunnen er op rekenen, dat het woord, dat er in Ps. 1 staat: «Welzalig is het volk, dat niet wandelt in den raad der goddeloozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte des spotters nog klem heeft op het hart van 't volk, dat God als huil Heer belijdt. Er mag een enkele overlooper zijn, maar ia massa gaan ze niet. En van die enkelen zullen we zeggen: „ze zijn van ons uitge gaan, want ze waren uit ons niet". Wij hebben aan nog wat anders behoefte dan alleen aan brood. Dat voelt ook gelukkig nog menigeen. En lioe meer de leiders der socialisten alleen op 't woord „brood" drukken, hoe verder ze ons van zich jagen. De doodslueht, die hun tegen waait, be valt hun niet. En nu zal Mr. Troolstra, zooals men zegt, dezen winter ook ons district afloopen om propaganda te maken, 't Staat hem vrij. Ons volk zij door deze gewaarschuwd. Denk er aan, dat genoemde heer S. mij eens toevoegde, toen ik hem zei: Als wij ons vergissen, zoodat dood dood is, dan hebben we nog niets verloren; want die leeft zooals de Bijbel 't aangeeft, die is een best burger, maar als gij u vergist, zoo dat er een leven na den dood is, wat dan „Dan heb ik toch de eer, dat ik me niet lieb laten ringelooren door de zwartrokken" was 't antwoord. En zoo zijn ze allen. En daarom vrienden, als ze bij u met de stroopkwast komen, denkt aan liet Oud-Hollandsche spreekwoord „Als de vos de passie preekt, Boer pas op je ganzen." Een gewaarschuwd man geldt voor twee. Dat sommige gronden inderdaad Kaliarm zijn, gebrek aan Kali hebben en dat daar door de oogst soms totaal mislukt, is mij onlangs nog gebleken op een hoeve, waar van de eigenaar mij mededeelde, dat hij eenige jaren geleden op het punt stond zijn hoeve te verkoopen, omdat hij niet meer met succes kon boeren. Alles mis lukte of bracht slechts de helft op van de pistool op de borst van Engeland. Niet zonder reden dat Engeland ook heel wat wagen wilde, om deze vesting te bezitten. Doch dan moest eerst Zeoland veroverd worden. Zoo landde dan ook weldra een ontzag lijk Engelsch leger op hot eiland Walcheren. Wel trok hun de Franscho genoraal Csten met 1200 man uit de bezetting van Vlis- singen tegen, doch hij werd genoodzaakt zich op Middelburg terug te trekken, welke stad den Engelschen in handen viel. Dionzelfdon dag werd ook Voero opge- ëischt. In deze stad voorde de Hollandsche genoraal doch met oen Engelschen naam, Stewart Jan Bruce hot bevel. Zijn Zeeuwsch legioen, 855 man sterk, telde slechts 300 gowaponde mannen. Een gedeelte zijner «troepen" had tijdens de landing van 38 duizend Engelschen, het fort «den Haak" bezet, dat slechts een kwartieruurs van de landingsplaats verwijderd was. Met dit handjevol mannon en kanonnen had hij getracht de landingstroepen afbreuk te doen, doch voor overmacht wijkende, vernagelde hij de kanonnen en trok zich in Veere terug. Hij gaf het bevel over die stad aan wat het vroeger opbracht; de granen stonden dun en kort, weinig korrels en weinig stroo waar vroeger beste aardappels groeiden, kon hij nu slechts vier of vijf aardappels van een struik halen enz., totdat hij van iemand den raad kreeg, zijn lieele hoeve eens goed en rijkelijk met Kaïniet te be mesten. De man deed liet. En zie, als bij tooverslag veranderde de toestandvan af het eerste jaar waren de oogsten beter. Dat hij doorgegaan is met Kalibemesting is natuurlijk. In het algemeen is de beste manier om te ontdekken of een grond ge brek heeft aan Kali, of ten minste Kali zou kunnen gebruiken, probeeren of met de bemesting, die men gewoon is te geven, vermeerderd met de een of andere Kalimest, de opbrengst hooger is dan gewoonlijk. Is dat zoo, dan kan men er van overtuigd zijn, dat er kaliarmoede in den grond heei sekte, of, dat er tenminste niet genoeg oplosbare Kali aanwezig was. Het is natuurlijk dat de verschillende gewassen, die op een Kaliarmen grond gegroeid zijn, ook uiter lijke kenmerken dragen van het Kaligebrek van den bodem, waaruit ze zijn voortge komen. Zoo vertoonen de bladeren van de aardappelplant als deze gebrek lijdt aan Kali, kleine roestkleurige vlekken, die al talrijker en grooter worden. De bladeren zelf zijn klein en verschrompeldzij krullen op en maken geheel den indruk van half verdorde oudachtige plantendeelen. Ook zal men vaak kunnen zien, dat de aard appels op kaliarme gronden, vroeg rijpen en een laag zetmeelgehalte hebben. De roggeoogst laat ook duidelijk het Kaligebrek zien. Gewoonlijk is het stroo slap en vertoont het graan een sterke neiging tot legeren. Wanneer dit laatste het geval is, kan men gerust zien, of dit niet door te weinig Kali komt. Meestal krijgt men door Kaïniet of een gezuiverd Kalizout daarin verbetering. Ook bij den verbouw van wortelgewassen, zooals suikerbieten, man- gelwortels, rapen enz., die, zooals bekend is, zeer veel kali behoeven, merkt men het gebrek aau Kali aan de vlekken op de bladeren en het ineenschrompelen der bladranden, alsook aan de weinige ont wikkeling der wortels. Biggekerke. Door Burgemeester en Wethouders dezer gemeente is de verkie zing voor een lid van den Raad ter ver vulling der vacature ontstaan door het overlijden van P. Polderman, bepaald op Vrijdag 31 Januari a. s. Schore. De heer P. Janse alhier heeft tegen 1 April eervol ontslag gevraagd als brievengaarder. In het wijnpakhuis in de Pijpstraat van den heer J. Hackenberg te Middelburg heeft men gepoogd in den nacht van Dins- zijn overste Bogaart over en week met 400 man naar Zuid-Beveland waar hij het fort Bath bezette, en do werkeloosheid boven do verdediging van zijn vaderland koos. Inmiddels werd de stad door de Engelschen opgeëischt en na Bogaarts weigering hovig van do zeezijde beschoten, waarop de be zetting zich overgaf en inkrijgsgevangensckap ging. Op deze tijding liet Bruce ook hot fort Bath lafhartig in den steek. Intusschen begaf zich de schout-bij-nacht Ruisch mot alle beschikbare kanonneer- booten naar het Zijpe hij Oost-Duiveland, waar hij post vatte. Zijno macht groeide weldra aan, daar twee divisiën kanonneer- booten, te Zierikzee en in het Brouwers- havensche gat liggende, voor de Engelschen hadden moeten wijken en zich thans bij hem voegden. Ook kreeg hij nog verster king door de divisiën van den overste Ossewaarde. Deze had het voornemen ge had zich met de Franscho vloot to ver eenigen; doch de Engelschen beletten het hem en zoo besloot hij zijne veertien kanon- neerbooten met de vloot van Ruisch te vereonigen. Twee zijner vaartuigen had hij moeten achterlatendoch de luitenant dag op Woensdag in te breken; een ruit, dik mot groene zeep besmeerd, was ver broken, doch doordien er blinden voor de ramen waren, met oen spanning gesloten, is de inbraak mislukt. De dader is on bekend. Bruinisse. Aan den gemeenteraad is, op initiatief van de hier bestaande vis- scherij vereoniging, een door 117 belang hebbenden geteekend adres gezonden, waarin verzocht wordt de haven alhier te doen vergrooten volgens het door den heer W. Jumelet Mz. opgemaakte plan. Heinkenszand. Woensdag werd alhier een eolleetie voorworpen uit Transvaal voor een talrijke menigte ten toon gesteld. Er werd ook een woord gesproken door Ds. Hoek. De opbrengst bedragende f37,05 is bestemd voor de vrouwen en kinderen in de kampen. Met 1 Februari a. s. zijn verplaatst de kommiezen 4e klasse bij 's-Rijks Be lastingen J. Hammerlinck van Zuiddorpe (tijd.), gedetacheerd te Hulst, naar Locht, en A. J. W. van de Wiel van Aardenbnrg (tijd.), gedetacheerd te Oostburg naar Well. Met ingang van 1 Februari a. s. wordt de Surnumerair der Posterijen en Telegra- phie J. C. Viersma verplaatst van het postkantoor te Vlissingen naar dat te Zie rikzee. Fliss. Crt.) Met ingang van 1 Februari a. s. is benoemd tot Brievengaarder te Duiven- dijke de postbode J. Stoel aldaar, en wordt de Conducteur der brievenmalen G. van Wanrooij verplaatst van Rotterdam naar Bergen op Zoom. In ons bericht omtrent luit. Boldingh meldden wij dat hij te Schoonhoven gele gen heeftdit moet zijn Gorinchem. Te Amsterdam is een tjalk door eene stoomboot aangevaren en gezonken. De opvarenden werden gered uitgezonderd een kind van drie jaar dat verdronk. Te Maastricht is in een regenput een kinderlijkje gevonden. Te Meppel heeft een politieagent, gehuwd en vader, onge oorloofde betrekkingen aangeknoopt met de dochter eener vroedvrouw en zijn jongst- geborene, kind van genoemde dochter, met een messteek in het hart gedood en het lijkje ineen doos gedaan; bieropvroeghij ver lof van zijn chef om zijn zieke moeder in Limburg te bezoeken, doch hij reisde naar Arnhem en wierp waarschijnlijk onderweg bij Oosterbeek het pakje uit den trein in den Rijn. Dit is nu uitgekomen en wel door de letters op een bijl, en 't merk op de plankjes van oen sigarenkistje die op 't lijkje gevonden werden om het te doen zinken. Bij onderzoek bleek dat dergeljjke kistjes bij de vroedvrouw aanwezig zijn en de bijl de voorletters draagt van haar naam. Te Barneveld zou een 20-jarige jon- Story, die ze den Engelschman niet gunde, had ze in brand doen steken. Het ontruimen van Bath door Bruce gaf den Engelschen gelegenheid hunne bat terijen te bouwen. Een uitval van Osten uit Vlissingen kostte den vijand wel 1500 man, doch ook de bezetting, die toch reeds niet groot was, telde 800 dooden. Daarbij had deze uitval de Engelschen zoodanig vertoornd, dat zij uit wraak do stad Vlis singen hovig beschoten, en geen twintig huizen onbeschadigd bleven. Het was dan ook uit niet minder dan elf honderd kanon nen dat de stad beschoten was geworden. De verdediger, generaal Monnet, gaf hierop de stad over. W el waren nu de Engelschen meester van Walcheren, doch de goed getroffen maatre gelen van koning Lode wijk, meer nog de Zeeuwscke koortsen, die hen bij honderd tallen wegraapten, noodzaakten hen tot den terugtocht. Toch duurde het nog tot het einde des jaars eer de laatste Engelschman den Zeeuwsehen bodem had verlaten. De nieuwo, door Napoleon aangelegde werken te Vlissingen werden als ter loops, door hen uit wraak vernield. (Wordt vervolgdj

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1902 | | pagina 1